-Το κλείσιμο 19 νησιωτικών Δ.Ο.Υ. δεν απέφερε κανένα όφελος στην
κυβέρνηση. Αντίθετα, ταλαιπωρεί φορολογούμενους και εργαζόμενους στα
μικρά νησιά που εξυπηρετούσαν οι δημόσιες οικονομικές υπηρεσίες.
Ερώτηση στον αρμόδιο υπουργό Οικονομικών, κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Γάκης, Ν. Συρμαλένιος, Θ. Δρίτσας, Α. Θεοπεφτάτου, Α. Μεϊκόπουλος, Δ. Γελαλής, Στ. Σαμοϊλης, Ι. Ζερδελής και Αγνή Καλογερή στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, για το γεγονός ότι δεν απέφερε τελικά κανένα κέρδος στην κυβέρνηση το κλείσιμο 19 νησιωτικών Δ.Ο.Υ.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της κατατεθείσης ερώτησης
Αθήνα, 1 Ιουλίου 2014
ΕΡΩΤΗΣH
Προς τον κ. Υπουργό Οικονομικών
Θέμα: Αρνητική αποτίμηση του υφιστάμενου καθεστώτος παροχής φορολογικών υπηρεσιών, είσπραξης εσόδων, διεξαγωγής ελέγχων, εργασιακής κατάστασης, κ.τ.λ. στις νησιωτικές περιοχές
Πριν από περίπου 12 μήνες η κυβέρνηση προχώρησε στην αναστολή λειτουργίας 19 νησιωτικών ΔΟΥ, προκειμένου να προχωρήσει στην υλοποίηση των μνημονιακών τις δεσμεύσεων. Μάλιστα ως πρόφαση επικαλέστηκε το πόρισμα επιτροπής του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο σε πολλά του σημεία ήταν αστήρικτο και εκτός πραγματικότητας, ενώ οι συντάκτες του αγνοούσαν καταφανέστατα τις συνθήκες που επικρατούν στη νησιωτική Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, οι φορολογούμενοι σε Κέα, Άνδρο, Τήνο, Μήλο, Σπέτσες, Αίγινα, Πόρο, Ύδρα, Κύθηρα, Κάρπαθο, Κάλυμνο, Λέρο, Θάσο, Παξούς, Ιθάκη, Λήμνο, Σκιάθο, Σκόπελο και Άγιο Κήρυκο Ικαρίας, πολίτες και επιχειρήσεις, είναι αναγκασμένοι να μετακινούνται εκτός του τόπου κατοικίας και δραστηριότητάς τους, ως επί το πλείστον στο λεκανοπέδιο Αττικής, προκειμένου να διευθετήσουν φορολογικές τους υποθέσεις, αφού τα Γραφεία Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων δεν υποκαθιστούν τις παρεχόμενες προς τους φορολογούμενους νησιώτες υπηρεσίες των ΔΟΥ που έκλεισαν.
Οι αυξημένες δαπάνες των νησιωτών φορολογουμένων προκειμένου να έχουν πρόσβαση στην αρμόδια ΔΟΥ, είναι αυτονόητα καταγγελτέες και ασύμβατες με την αρχή της ισότητας και της ίσης πρόσβασης στις δημόσιες λειτουργίες, αλλά και την δίκαιη και ισότιμη αντιμετώπιση όλων των ελλήνων φορολογουμένων από την κυβέρνηση και την κεντρική διοίκηση. Τις περισσότερες φορές οι νησιώτες φορολογούμενοι θα πρέπει να κλείσουν τις επιχειρήσεις τους ή να πληρώσουν δυσανάλογα μεγάλη αμοιβή στον λογιστή για μεταφορικά, χρόνο και πιθανά διανυκτέρευση.
Ταυτόχρονα, οι υπάλληλοι που υπηρετούσαν στις υπό αναστολή λειτουργίας ΔΟΥ, έχουν υποστεί μεγάλο πλήγμα καθώς αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια και τις οικογένειές τους ή να αποσπαστούν προσωρινά σε κάποια άλλη υπηρεσία, μέχρι να δουν πώς θα διευθετήσουν τη ζωή τους. Οι ελάχιστοι που στελέχωσαν τα νησιωτικά Γραφεία Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων εξαιτίας της πολυνομίας και των διαρκών αλλαγών της φορολογικής νομοθεσίας δυσκολεύονται ή και -ορισμένες φορές- αδυνατούν να εξυπηρετήσουν άμεσα τους νησιώτες φορολογούμενους.
Με δεδομένα πλέον την αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και την αδυναμία των Γραφείων Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων να υποκαταστήσουν τις λειτουργίες των νησιωτικών ΔΟΥ,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Δεδομένης της πολυνομίας και των διαρκών αλλαγών στη φορολογική νομοθεσία , κατά πόσο είναι σε θέση οι υπάλληλοι των Γραφεία Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων να παρέχουν επαρκείς πληροφορίες επί παντός "φορολογικού επιστητού" και να παράσχουν ολοκληρωμένες φορολογικές υπηρεσίες στους νησιώτες και επισκέπτες φορολογούμενους σε Κέα, Άνδρο, Τήνο, Μήλο, Σπέτσες, Αίγινα, Πόρο, Ύδρα, Κύθηρα, Κάρπαθο, Κάλυμνο, Λέρο, Θάσο, Παξούς, Ιθάκη, Λήμνο, Σκιάθο, Σκόπελο και Άγιο Κήρυκο Ικαρίας;
2. Προς την παραπάνω κατεύθυνση αλλά και προς την κατεύθυνση της επίτευξης των στόχων των φορολογικών εσόδων, οι υπάλληλοι στα Γραφεία Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων έχουν πρόσβαση στο σύνολο των υποσυστημάτων του TAXIS; Έχουν τις αναγκαίες εκ του νόμου αρμοδιότητες προκειμένου να μην απαιτείται η μετακίνηση των νησιωτών φορολογουμένων;
3. Για ποιο λόγο η κυβέρνηση επιμένει την ελάχιστη εξοικονόμηση των κρατικών εξόδων να τη μεταφέρει πολλαπλάσια στις πλάτες των ήδη εξουθενωμένων οικονομικά φορολογουμένων, δεδομένης και της δυσκολίας και του κόστους μετακίνησης των νησιωτών;
4. Το κλείσιμο των νησιωτικών Δ.Ο.Υ. συνετέλεσε ή όχι στην αύξηση των εσόδων, στην είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών, στη μείωση της φοροδιαφυγής, στην αύξηση των φορολογικών ελέγχων και στην αύξηση των ελέγχων των off shore εταιρειών ακινήτων, ιδιαίτερα στα νησιά όπου ανεστάλη η λειτουργία τους;
5. Αντίστοιχα αυξήθηκαν ή μειώθηκαν τα έσοδα των νησιωτικών Δήμων, δεδομένου ότι μέρος αυτών προκύπτει ως ποσοστό των εσόδων του δημοσίου από τον Φόρο Εισοδήματος, ΦΠΑ και Φόρων Ακίνητης Περιουσίας; Αν συγκρίνουμε το οικονομικό όφελος των Δήμων από το κλείσιμο των νησιωτικών Δ.Ο.Υ., με τα έξοδα για την λειτουργία των ΓΕΦ έχουμε πλεόνασμα ή έλλειμμα;
Οι ερωτώντες βουλευτές: Νίκος Συρμαλένιος, Θοδωρής Δρίτσας, Αφροδίτη Θεοπεφτάτου, Αγνή Καλογερή, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, Δημήτρης Γάκης, Δημήτρης Γελαλής, Στέφανος Σαμοϊλης, Γιάννης Ζερδελής
Ερώτηση στον αρμόδιο υπουργό Οικονομικών, κατέθεσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Γάκης, Ν. Συρμαλένιος, Θ. Δρίτσας, Α. Θεοπεφτάτου, Α. Μεϊκόπουλος, Δ. Γελαλής, Στ. Σαμοϊλης, Ι. Ζερδελής και Αγνή Καλογερή στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, για το γεγονός ότι δεν απέφερε τελικά κανένα κέρδος στην κυβέρνηση το κλείσιμο 19 νησιωτικών Δ.Ο.Υ.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της κατατεθείσης ερώτησης
Αθήνα, 1 Ιουλίου 2014
ΕΡΩΤΗΣH
Προς τον κ. Υπουργό Οικονομικών
Θέμα: Αρνητική αποτίμηση του υφιστάμενου καθεστώτος παροχής φορολογικών υπηρεσιών, είσπραξης εσόδων, διεξαγωγής ελέγχων, εργασιακής κατάστασης, κ.τ.λ. στις νησιωτικές περιοχές
Πριν από περίπου 12 μήνες η κυβέρνηση προχώρησε στην αναστολή λειτουργίας 19 νησιωτικών ΔΟΥ, προκειμένου να προχωρήσει στην υλοποίηση των μνημονιακών τις δεσμεύσεων. Μάλιστα ως πρόφαση επικαλέστηκε το πόρισμα επιτροπής του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο σε πολλά του σημεία ήταν αστήρικτο και εκτός πραγματικότητας, ενώ οι συντάκτες του αγνοούσαν καταφανέστατα τις συνθήκες που επικρατούν στη νησιωτική Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, οι φορολογούμενοι σε Κέα, Άνδρο, Τήνο, Μήλο, Σπέτσες, Αίγινα, Πόρο, Ύδρα, Κύθηρα, Κάρπαθο, Κάλυμνο, Λέρο, Θάσο, Παξούς, Ιθάκη, Λήμνο, Σκιάθο, Σκόπελο και Άγιο Κήρυκο Ικαρίας, πολίτες και επιχειρήσεις, είναι αναγκασμένοι να μετακινούνται εκτός του τόπου κατοικίας και δραστηριότητάς τους, ως επί το πλείστον στο λεκανοπέδιο Αττικής, προκειμένου να διευθετήσουν φορολογικές τους υποθέσεις, αφού τα Γραφεία Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων δεν υποκαθιστούν τις παρεχόμενες προς τους φορολογούμενους νησιώτες υπηρεσίες των ΔΟΥ που έκλεισαν.
Οι αυξημένες δαπάνες των νησιωτών φορολογουμένων προκειμένου να έχουν πρόσβαση στην αρμόδια ΔΟΥ, είναι αυτονόητα καταγγελτέες και ασύμβατες με την αρχή της ισότητας και της ίσης πρόσβασης στις δημόσιες λειτουργίες, αλλά και την δίκαιη και ισότιμη αντιμετώπιση όλων των ελλήνων φορολογουμένων από την κυβέρνηση και την κεντρική διοίκηση. Τις περισσότερες φορές οι νησιώτες φορολογούμενοι θα πρέπει να κλείσουν τις επιχειρήσεις τους ή να πληρώσουν δυσανάλογα μεγάλη αμοιβή στον λογιστή για μεταφορικά, χρόνο και πιθανά διανυκτέρευση.
Ταυτόχρονα, οι υπάλληλοι που υπηρετούσαν στις υπό αναστολή λειτουργίας ΔΟΥ, έχουν υποστεί μεγάλο πλήγμα καθώς αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια και τις οικογένειές τους ή να αποσπαστούν προσωρινά σε κάποια άλλη υπηρεσία, μέχρι να δουν πώς θα διευθετήσουν τη ζωή τους. Οι ελάχιστοι που στελέχωσαν τα νησιωτικά Γραφεία Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων εξαιτίας της πολυνομίας και των διαρκών αλλαγών της φορολογικής νομοθεσίας δυσκολεύονται ή και -ορισμένες φορές- αδυνατούν να εξυπηρετήσουν άμεσα τους νησιώτες φορολογούμενους.
Με δεδομένα πλέον την αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και την αδυναμία των Γραφείων Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων να υποκαταστήσουν τις λειτουργίες των νησιωτικών ΔΟΥ,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Δεδομένης της πολυνομίας και των διαρκών αλλαγών στη φορολογική νομοθεσία , κατά πόσο είναι σε θέση οι υπάλληλοι των Γραφεία Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων να παρέχουν επαρκείς πληροφορίες επί παντός "φορολογικού επιστητού" και να παράσχουν ολοκληρωμένες φορολογικές υπηρεσίες στους νησιώτες και επισκέπτες φορολογούμενους σε Κέα, Άνδρο, Τήνο, Μήλο, Σπέτσες, Αίγινα, Πόρο, Ύδρα, Κύθηρα, Κάρπαθο, Κάλυμνο, Λέρο, Θάσο, Παξούς, Ιθάκη, Λήμνο, Σκιάθο, Σκόπελο και Άγιο Κήρυκο Ικαρίας;
2. Προς την παραπάνω κατεύθυνση αλλά και προς την κατεύθυνση της επίτευξης των στόχων των φορολογικών εσόδων, οι υπάλληλοι στα Γραφεία Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων έχουν πρόσβαση στο σύνολο των υποσυστημάτων του TAXIS; Έχουν τις αναγκαίες εκ του νόμου αρμοδιότητες προκειμένου να μην απαιτείται η μετακίνηση των νησιωτών φορολογουμένων;
3. Για ποιο λόγο η κυβέρνηση επιμένει την ελάχιστη εξοικονόμηση των κρατικών εξόδων να τη μεταφέρει πολλαπλάσια στις πλάτες των ήδη εξουθενωμένων οικονομικά φορολογουμένων, δεδομένης και της δυσκολίας και του κόστους μετακίνησης των νησιωτών;
4. Το κλείσιμο των νησιωτικών Δ.Ο.Υ. συνετέλεσε ή όχι στην αύξηση των εσόδων, στην είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών, στη μείωση της φοροδιαφυγής, στην αύξηση των φορολογικών ελέγχων και στην αύξηση των ελέγχων των off shore εταιρειών ακινήτων, ιδιαίτερα στα νησιά όπου ανεστάλη η λειτουργία τους;
5. Αντίστοιχα αυξήθηκαν ή μειώθηκαν τα έσοδα των νησιωτικών Δήμων, δεδομένου ότι μέρος αυτών προκύπτει ως ποσοστό των εσόδων του δημοσίου από τον Φόρο Εισοδήματος, ΦΠΑ και Φόρων Ακίνητης Περιουσίας; Αν συγκρίνουμε το οικονομικό όφελος των Δήμων από το κλείσιμο των νησιωτικών Δ.Ο.Υ., με τα έξοδα για την λειτουργία των ΓΕΦ έχουμε πλεόνασμα ή έλλειμμα;
Οι ερωτώντες βουλευτές: Νίκος Συρμαλένιος, Θοδωρής Δρίτσας, Αφροδίτη Θεοπεφτάτου, Αγνή Καλογερή, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, Δημήτρης Γάκης, Δημήτρης Γελαλής, Στέφανος Σαμοϊλης, Γιάννης Ζερδελής