Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΜΕΛΕΤΗ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΜΕΛΕΤΗ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη, Ιουνίου 02, 2026

Τουρισμός: Υπερσυγκέντρωση δραστηριοτήτων και έντονες ανισότητες στα νησιά...

Ο τουρισμός καθορίζει τις οικονομίες στα νησιά – Αποκαλυπτική μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου για τις επιπτώσεις στην κοινωνία και το περιβάλλον 



Η οικονομία των ελληνικών νησιών παρουσιάζει μια ολοένα και βαθύτερη εξάρτηση από τον τουρισμό, γεγονός που αποτυπώνεται με σαφήνεια στους βασικούς οικονομικούς δείκτες της 3ης έκθεσης του Παρατηρητηρίου Βιώσιμου Τουρισμού για τα νησιά του Αιγαίου που ολοκληρώθηκε με την επιστημονική επίβλεψη του ομότιμου καθηγητή του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Γιάννη Σπιλάνη. 

Τα στοιχεία δείχνουν ότι ο τουρισμός δεν αποτελεί απλώς έναν σημαντικό παραγωγικό κλάδο, αλλά τη βασική οικονομική δραστηριότητα γύρω από την οποία οργανώνεται πλέον το σύνολο της τοπικής οικονομίας. Η εικόνα καταγράφεται αρχικά στις τουριστικές εισπράξεις. 

Το Νότιο Αιγαίο συγκεντρώνει το 27,6% των τουριστικών εισπράξεων της χώρας και η Κρήτη ακολουθεί με 22,2%. Μαζί με το Βόρειο Αιγαίο, οι τρεις νησιωτικές περιφέρειες απορροφούν σχεδόν το 60% της συνολικής τουριστικής δαπάνης. Οι αριθμοί τεκμηριώνουν τη μονοκαλλιέργεια που έχει διαμορφωθεί στις περισσότερες νησιωτικές οικονομίες. 

Eντονες ανισότητες 

Αλλά και η υψηλή ημερήσια κατά κεφαλή δαπάνη επιβεβαιώνει την ένταση της τουριστικής δραστηριότητας. Στο Νότιο Αιγαίο καταγράφονται διαχρονικά οι υψηλότερες επιδόσεις, με 105,5 ευρώ ημερήσια δαπάνη ανά επισκέπτη, πολύ πάνω από τον εθνικό μέσο όρο των 86,6 ευρώ. Σε επίπεδο νησιών, η Μύκονος πρωταγωνιστεί με 128,6 ευρώ/διανυκτέρευση. Στον αντίποδα η Σαμοθράκη παραμένει κάτω από τα 20 ευρώ. Η μεγάλη απόκλιση φανερώνει και τις έντονες ανισότητες που δημιουργεί το κυρίαρχο τουριστικό μοντέλο. 

Ακόμη πιο αποκαλυπτικά είναι τα δεδομένα για τη συμβολή των κλάδων καταλύματος και εστίασης στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία των νησιών. Στα Δωδεκάνησα (Κάλυμνος, Κάρπαθος, Κως, Ρόδος) το ένα τρίτο της ΑΠΑ, δηλαδή το 30,5%, παράγεται από αυτούς τους δύο κλάδους, ενώ στη Ζάκυνθο το ποσοστό φτάνει το 33,9% και στα κυκλαδονήσια (Aνδρος, Θήρα, Κέα, Μήλος, Μύκονος, Νάξος, Πάρος, Σύρος, Τήνος) το 27,3%. Αντίστοιχα υψηλές επιδόσεις έχει η Κέρκυρα (26,1%) και τα Ιόνια Νησιά (26,2%). Για σύγκριση, στην Αττική η συμβολή των ίδιων κλάδων περιορίζεται στο 4,1%. Η διαφορά καταδεικνύει τη χαμηλή διαφοροποίηση των νησιωτικών οικονομιών και την τεράστια εξάρτησή τους από τον τουρισμό που γίνεται ακόμη πιο εμφανής μέσα από την έντονη εποχικότητα. 

H συγκέντρωση 

Σε πολλά νησιά, όπως η Θάσος και οι Σποράδες, η οικονομική δραστηριότητα συγκεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά στη θερινή περίοδο, με το άθροισμα του δεύτερου και τρίτου τριμήνου να προσεγγίζει ή και να υπερβαίνει το 90% του ετήσιου τζίρου. Σε επίπεδο χώρας η αντίστοιχη συγκέντρωση είναι χαμηλότερη (61,8% στην εστίαση και 82,6% στα καταλύματα). 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το «παράδοξο» ότι Κέρκυρα και Ζάκυνθος εμφανίζουν επίσης υψηλή συγκέντρωση τζίρου στη θερινή περίοδο, παρά τον σχετικά υψηλό μόνιμο πληθυσμό τους, γεγονός που αποδίδεται σε βαθύτερες διαρθρωτικές ιδιαιτερότητες της τοπικής οικονομίας. 

Η υπερσυγκέντρωση της οικονομίας στον τουρισμό δημιουργεί σοβαρές διαρροές εισοδήματος εκτός νησιών. Οι περισσότερες επιχειρήσεις προμηθεύονται αγαθά, εξοπλισμό και υπηρεσίες από άλλες περιοχές, ενώ μεγάλο μέρος του εποχικού εργατικού δυναμικού δεν είναι μόνιμοι κάτοικοι. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Μυκόνου, όπου οι καταγεγραμμένοι εργαζόμενοι στον τουρισμό ξεπερνούν κατά πολύ τον μόνιμο πληθυσμό του νησιού. Συνολικά, τα στοιχεία της έκθεσης καταδεικνύουν ότι ο τουρισμός δημιουργεί μεν εισοδήματα, απασχόληση και οικονομική μεγέθυνση, δεν διασφαλίζει όμως απαραίτητα βιώσιμη ανάπτυξη. Αυτό τεκμηριώνεται στους περισσότερους δείκτες της έκθεσης του Παρατηρητηρίου (αριθμοί αφίξεων, πληρότητες, κλίνες/κάτοικο κ.λπ.). Αποτυπώνεται ωστόσο και στο τοπίο που αλλάζει μορφή εξαιτίας της νέας οικοδομικής δραστηριότητας, εντός και εκτός σχεδίου. Το 27% της επιφάνειας νέων οικοδομών της χώρας (στοιχεία 2024) κατασκευάστηκε στα νησιά, παρότι αντιστοιχούν μόλις στο 19% της εθνικής επικράτειας. 

Τα στοιχεία 

Φυσικές εκτάσεις μετατρέπονται σε τεχνητές και αδιαπέραστες επιφάνειες, μέσα από τουριστικές εγκαταστάσεις και υποδομές μεταφορών. Και όπως επισημαίνεται στην έκθεση, οι εφαρμοζόμενες χωροταξικές και πολεοδομικές πολιτικές δεν έχουν καταφέρει να προστατεύσουν αποτελεσματικά το περιβάλλον. Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά. 

Τα νησιά Ιονίου και Νοτίου Αιγαίου εμφανίζουν ποσοστά δομημένης έκτασης 5,05% και 3,7% αντίστοιχα, υψηλότερα από τον μέσο όρο της χώρας (2,95%). Σε επίπεδο νησιών, ποσοστό δόμησης πάνω από 10% καταγράφεται σε Σαλαμίνα (34,2%), Μύκονο (24,3%), Σαντορίνη (20,2%), Σύρο (15,5%,), Αίγινα (11%), Κέρκυρα (8,4%) καθώς και στο νησάκι Γυαλί Δωδεκανήσων (24,34%), εκεί προφανώς λόγω των εξορυκτικών δραστηριοτήτων.

Σε άλλα 15 νησιά η δομημένη επιφάνεια καλύπτει το 5% με 10% της έκτασής τους, με την Κέρκυρα να προηγείται με ποσοστό 8,36% και ακολουθούν Κουφονήσι (8,08%), Μήλος (7,54%), Σπέτσες (7,39%), Λέρος (7,24%), Αντίπαρος (7,13%), Πάρος (7,09%), Πόρος (6,49%), Ζάκυνθος (6,17%), Αγκίστρι (6,16%), Πάτμος (6,15%), Κως (6,06%), Καστελλόριζο (5,75%), Κάλυμνος (5,7%) και Λευκάδα (5,35%).


Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ (ΟΤ) – ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 



Πέμπτη, Μαΐου 14, 2026

Ελληνικός τουρισμός: Η σκοτεινή πλευρά της «βαριάς βιομηχανίας»...

Απλήρωτη εργασία, λεκτική βία και φόβοι για 290.000 κενές θέσεις 



Σοβαρές στρεβλώσεις στις συνθήκες εργασίας στον ελληνικό τουρισμό και τη φιλοξενία καταγράφει νέα διεθνής έρευνα, με τα στοιχεία να αποτυπώνουν ένα περιβάλλον όπου η τυπική συμμόρφωση με την εργατική νομοθεσία συνυπάρχει με εξαντλητικά ωράρια, χαμηλές αμοιβές, εργασιακή ανασφάλεια και φαινόμενα λεκτικής ή ψυχολογικής κακοποίησης

Η έκθεση με τίτλο «Fair Work and Employment Conditions in the Greek Tourism and Hospitality Sector», η οποία εκπονήθηκε από διεθνή ερευνητική ομάδα των πανεπιστημίων Strathclyde, Bournemouth, Nottingham Trent & Manchester Metropolitan του Ηνωμένου Βασιλείου και του Πανεπιστημίου Πειραιώς, βασίστηκε σε πανελλαδική έρευνα με 451 εργαζόμενους στον τουρισμό και την εστίαση και εξετάζει τις εργασιακές συνθήκες μέσα από πέντε βασικούς άξονες: αμοιβές, συμβάσεις, συνθήκες εργασίας, διοίκηση προσωπικού και εκπροσώπηση εργαζομένων

Όπως επισημαίνεται στην έκθεση, ο ελληνικός τουρισμός, παρά τη συμβολή του που ξεπερνά το 20% του ΑΕΠ και της απασχόλησης, εξακολουθεί να στηρίζεται σε ένα μοντέλο έντονης ευελιξίας, εποχικότητας και ανομοιογενών συνθηκών εργασίας. Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία του WTTC που περιλαμβάνονται στην έρευνα, ο τουρισμός υποστήριξε περίπου 900.000 θέσεις εργασίας το 2025, αντιπροσωπεύοντας το 21,1% της συνολικής απασχόλησης στη χώρα. 

Την ίδια στιγμή, οι ερευνητές κάνουν λόγο για ένα «διττό» εργασιακό τοπίο, όπου συνυπάρχουν θετικές και αρνητικές πρακτικές. Από τη μία πλευρά, εργαζόμενοι -κυρίως σε μεγαλύτερες και πιο οργανωμένες επιχειρήσεις- δηλώνουν ότι διαθέτουν τυπικές συμβάσεις, αξιοπρεπές περιβάλλον εργασίας και καλύτερη διαχείριση προσωπικού. Από την άλλη, σημαντικό ποσοστό εργαζομένων, κυρίως σε μικρότερες και ανεξάρτητες επιχειρήσεις, αναφέρει υποαμοιβή, απλήρωτες υπερωρίες, υψηλή ένταση εργασίας, εργασιακή βία και περιορισμένο χρόνο ανάπαυσης. 

Συμβάσεις στα χαρτιά, απλήρωτες ώρες στην πράξη 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας: 

-Το 45,9% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι εργάζεται ή έχει εργαστεί εποχικά τα τελευταία δύο χρόνια, στοιχείο που αναδεικνύει τη μεγάλη εξάρτηση του κλάδου από την εποχική απασχόληση. 

-Το 47% εργάζεται σε ανεξάρτητες ή οικογενειακές επιχειρήσεις, το 32,9% σε ελληνικές αλυσίδες και το 20,1% σε πολυεθνικές εταιρείες. 

-Σχεδόν το 86% δηλώνει ότι διαθέτει γραπτή σύμβαση εργασίας, ωστόσο η έρευνα καταγράφει σημαντική απόκλιση ανάμεσα στις συμβατικές και στις πραγματικές ώρες εργασίας, με πολλούς εργαζόμενους να αναφέρουν αδήλωτες υπερωρίες ή επιπλέον ώρες που δεν καταγράφονται επισήμως. 

-Το 27% των εργαζομένων δηλώνει ότι δεν αμείβεται πλήρως για όλες τις ώρες εργασίας του.

Σημαντικό ποσοστό εργαζομένων δηλώνει ότι εργάζεται χωρίς επαρκή διαλείμματα ή ημέρες ανάπαυσης, ειδικά κατά την τουριστική περίοδο αιχμής. 

Λεκτική βία, bullying και πρόβλημα στέγης για τους εποχικούς 

Η έρευνα δίνει ιδιαίτερη έμφαση και στο ζήτημα της εργασιακής κακοποίησης και παρενόχλησης, με τα ευρήματα να προκαλούν έντονο προβληματισμό. 

Η λεκτική κακοποίηση εμφανίζεται ως η πιο διαδεδομένη μορφή κακομεταχείρισης, καθώς μόλις το 9,5% δηλώνει ότι δεν έχει βιώσει ποτέ λεκτική κακοποίηση στον χώρο εργασίας. Το 54,8% αναφέρει ότι τη βιώνει «μερικές φορές», το 21,4% «τις περισσότερες φορές» και το 8,3% «πάντα». 

Παράλληλα, ψυχολογική κακοποίηση δηλώνει ότι έχει βιώσει «μερικές φορές» το 42,9% των εργαζομένων, ενώ το 17,9% αναφέρει ότι τη βιώνει συνεχώς. 

Το 36,9% δηλώνει ότι έχει βιώσει bullying στον χώρο εργασίας, ενώ το 17,9% αναφέρει ότι έχει υποστεί σεξουαλική παρενόχληση ή κακοποίηση «μερικές φορές». 

Αξίζει να σημειωθεί ότι η έρευνα καταγράφει πως εργοδότες, προϊστάμενοι αλλά και πελάτες εμφανίζονται μεταξύ των βασικών πηγών λεκτικής ή ψυχολογικής πίεσης προς τους εργαζόμενους. 

Στο μεταξύ, ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στις συνθήκες διαμονής των εποχικών εργαζομένων, κυρίως στα νησιά. Το 57,3% δηλώνει ότι του παρέχεται κατάλυμα από τον εργοδότη, ενώ το 42,7% δεν λαμβάνει καμία στεγαστική υποστήριξη.

Από όσους λαμβάνουν στέγη, το 37,7% διαμένει σε κοινόχρηστο δωμάτιο, ενώ μόλις το 30,8% σε αυτόνομο διαμέρισμα ή κατοικία. Παράλληλα, η έρευνα καταγράφει προβλήματα υπερπληθυσμού, θορύβου, ελλιπούς καθαριότητας και ανεπαρκών υποδομών.

Σε τούτο το σημείο να τονιστεί ότι μόλις το 7% των εργαζομένων δήλωσε ότι δεν αντιμετώπισε κανένα πρόβλημα στις συνθήκες διαμονής του. 

Η έκθεση υπογραμμίζει ότι ο ελληνικός τουρισμός βρίσκεται μπροστά σε ένα κρίσιμο παράδοξο: παραμένει βασικός πυλώνας της οικονομίας, αλλά στηρίζεται σε ένα εργασιακό μοντέλο που εντείνει την επισφάλεια και δυσκολεύει τη διατήρηση προσωπικού στον κλάδο. Μάλιστα, σύμφωνα με τις προβλέψεις που παρατίθενται στην έρευνα, ο τομέας ενδέχεται να αντιμετωπίσει έλλειψη έως και 290.000 εργαζομένων μέχρι το 2035, γεγονός που, όπως επισημαίνεται, καθιστά τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας όχι μόνο κοινωνική αλλά και στρατηγική οικονομική προτεραιότητα για τη χώρα. 


Η έκθεση θα παρουσιαστεί σε ημερίδα για τις ‘ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΚΑΙΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ’ που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη, 20 Μαίου 2026, στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Πειραιώς (Κεντρικό Κτήριο-Αίθουσα συνεδρίων), με ώρα έναρξης τις 15:00. 


Πηγή: Κώστας Χαλκιαδάκης / tornosnews.gr 

Πέμπτη, Απριλίου 16, 2026

Τουρισμός: Ευάλωτη η ζήτηση για ταξίδια στην Ελλάδα από τη Γαλλία...



Τι δείχνουν οι αναζητήσεις των Γάλλων στη Google 

Η Ελλάδα καταγράφει μία από τις μεγαλύτερες απώλειες στη γαλλική αγορά μετά την έναρξη του πολέμου στη Μέση Ανατολή, με τις αναζητήσεις για διαμονή να γυρίζουν από άνοδο σε βαθιά κάμψη και τις πωλήσεις ταξιδιών μέσω τουριστικών γραφείων να υποχωρούν κατά 28% τον Μάρτιο. 

Σαφή σημάδια αποδυνάμωσης ακριβώς στην πιο κρίσιμη περίοδο κρατήσεων για το καλοκαίρι παρουσιάζει το ενδιαφερόν για ταξίδια στην Ελλάδα από τη γαλλική αγορά, ως αποτέλεσμα του πολέμου στη Μέση Ανατολή. 

Αυτό τουλάχιστον δείχνουν τα στοιχεία της Google που συγκέντρωσε η Red Online Marketing, σύμφωνα με τα οποία οι αναζητήσεις Γάλλων ταξιδιωτών για διαμονή στην Ελλάδα κατέγραψαν απότομη αναστροφή μετά την έναρξη της πολεμικής σύγκρουσης με το Ιράν. Από θετική δυναμική τις προηγούμενες εβδομάδες, η Ελλάδα πέρασε σε διαδοχικές απώλειες τον Μάρτιο, με πτώση 6%, στη συνέχεια 14% και τελικά 20% την εβδομάδα της 15ης Μαρτίου. 

Η εικόνα είναι ακόμη πιο ανησυχητική επειδή η Ελλάδα ξεχώριζε πριν από την κρίση με ισχυρή άνοδο. Στον πίνακα των 20 κορυφαίων προορισμών, η χώρα εμφανίζεται με μέση αύξηση 9% πριν από τη σύγκρουση, συγκριτικά με τα περυσινά επίπεδα, αλλά με μέση πτώση 17% μετά από τον πόλεμο, καταγράφοντας μεταβολή 26 ποσοστιαίων μονάδων. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες αρνητικές ανατροπές μεταξύ των βασικών προορισμών που “ανταγωνίζεται” την Τουρκία (πτώση κατά 27 π.μ.), την Αίγυπτο (πτώση κατά 37 π.μ.) και φυσικά τα ΗΑΕ (πτώση κατά 57 π.μ.). Απώλειες σημειώθηκαν και στην Ταϋλάνδη (πτώση κατά 24 π.μ.) και την Τυνησία (πτώση κατά 10 π.μ.).

Αντίθετα, ορισμένες αγορές φαίνεται να διατηρούνται σε θετικά επίπεδα ζήτησης. Ο Καναδάς παραμένει θετικός με +7% στις αναζητήσεις μετά την κρίση, παρότι υποχώρησε κατά 7 π.μ., το Ηνωμένο Βασίλειο με +3% και υποχώρηση κατά 2 π.μ., η Ιαπωνία επίσης με +3% και υποχώρηση κατά 7 π.μ. σε σύγκριση με τα επίπεδα αναζητήσεων προ κρίσης, ενώ οριακά θετική εικόνα εμφανίζει και ο Μαυρίκιος με +1% έχοντας χάσει 2 π.μ.

Η Ισπανία, παρότι κινείται αρνητικά, περιόρισε τις απώλειες στο -2% κερδίζοντας 2 π.μ. καθώς οι αναζητήσεις μετακινούνται προς τη δυτική Μεσόγειο, ενώ η Γαλλία υποχωρεί στο -4% και η Ιταλία στο -6%, χάνοντας 5 και 3 π.μ. αντίστοιχα.

Η πίεση δεν περιορίζεται στις αναζητήσεις. Σύμφωνα με το βαρόμετρο Orchestra για το L’Écho touristique, οι πωλήσεις ταξιδιών προς την Ελλάδα από ταξιδιωτικά γραφεία στη Γαλλία κατέρρευσαν κατά 28% τον Μάρτιο. Παράλληλα, η χώρα υποχώρησε τέσσερις θέσεις στην κατάταξη πωλήσεων, πέφτοντας στη δέκατη θέση.

Ακόμη και η μείωση των αεροπορικών τιμών κατά 11% τον προηγούμενο μήνα, σύμφωνα με το βαρόμετρο Digitrips, δεν φαίνεται να ήταν αρκετή για να αναθερμάνει τη ζήτηση. Οι tour operators επιχειρούν πλέον να ξανακερδίσουν τους διστακτικούς ταξιδιώτες με προσφορές, σε μια αγορά που δείχνει να επηρεάζεται έντονα από την αβεβαιότητα γύρω από τη Μέση Ανατολή.


Χριστίνα Λαΐνοπούλου / tornosnews.gr

Τετάρτη, Ιουνίου 18, 2025

Το 52% των Ελλήνων δεν θα κάνει φέτος διακοπές



Η οικονομία κυριαρχεί στους υπόλοιπους - 

Το 52% των Ελλήνων δεν προγραμματίζει να κάνει διακοπές το καλοκαίρι του 2025. Αυτό προκύπτει από δημσοκόπηση, που διενήργησε τον Ιούνιο, το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). 

Το (ΙΕΛΚΑ) πραγματοποιεί κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας, με δείγμα 800 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα. Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο 2025 και αφορούσε μια σειρά θεμάτων σε σχέση με την καταναλωτική και αγοραστική συμπεριφορά στις διακοπές του καλοκαιριού. 

Αναλυτικά τα συμπεράσματα της έρευνας: 

* Η πλειονότητα των ερωτηθέντων (52%) δεν προγραμματίζει να κάνει διακοπές το καλοκαίρι του 2025, γεγονός που ενδέχεται να αντικατοπτρίζει είτε οικονομικές πιέσεις, είτε άλλους προσωπικούς περιορισμούς. 

* Το 48% σκοπεύει να κάνει διακοπές, το 33% έστω και περιορισμένες, το 14% δηλώνει πως θα ταξιδέψει όπως κάθε χρόνο και 1% περισσότερες ημέρες. 

* Από όσους σχεδιάζουν διακοπές, οι περισσότεροι (38%) υπολογίζουν να απουσιάσουν για 8 έως 14 ημέρες, ενώ 24% για 4 έως 7 ημέρες. Ο μέσος χρόνος διακοπών για όσους τελικά ταξιδέψουν διαμορφώνεται στις 11,3 ημέρες, στοιχείο που επιβεβαιώνει την τάση για συγκρατημένες αποδράσεις. 

* Η πλειονότητα του κοινού επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε φιλοξενία (31%), είτε διαμονή (23%). Το 21% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 7% διαμονή σε ξενοδοχεία (6% χωρίς διατροφή και 1% με πλήρη διατροφή), κάτι που αποτελεί ένδειξη για την δυνατότητα οικονομικής ανταπόκρισης των ελληνικών νοικοκυριών στις εναλλακτικές που υπάρχουν. 

* Τέλος το 5% επιλέγει camping και το 5% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό.

Σε γενικές γραμμές καταγράφεται μία πρόθεση του ελληνικού κοινού για οικονομικότερες λύσεις διακοπών προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα για να μπορέσει να πραγματοποιήσει κάποιο ταξίδι, είτε για να μπορέσει να επεκτείνει τη χρονική διάρκεια του.

Οι πιο κοστοβόρες επιλογές, όπως τα ξενοδοχεία all inclusive και οι κρουαζιέρες, συγκεντρώνουν εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά.

Όσον αφορά τους προορισμούς, η ηπειρωτική Ελλάδα κοντά σε παραθαλάσσιες περιοχές συγκεντρώνει την πλειονότητα (60%), ενώ ακολουθούν τα νησιά (28%).

Η ορεινή ηπειρωτική χώρα αποτελεί επιλογή για το 12% των ταξιδιωτών, ενώ το 9% εξετάζει διακοπές στο εξωτερικό.

Τα ευρήματα υποδεικνύουν μια ξεκάθαρη στροφή προς εγχώριους και πιο προσιτούς προορισμούς και την αποφυγή των ακτοπλοϊκών εισητηρίων.

Χαρακτηριστικό είναι ότι το 50% δηλώνει ότι μαγειρεύει συχνά στις διακοπές και το 62% να επισκέπτεται συστηματικά σούπερ μάρκετ ή μίνι μάρκετ. Παράλληλα, το 71% επισκέπτεται φούρνους και αρτοποιεία.

Μόλις το 21% δηλώνει ότι δεν μαγειρεύει ποτέ.

Ιδιαίτερη σημασία έχει και το γεγονός ότι πάνω από τους μισούς (53%) δηλώνουν ότι προτιμούν να αγοράζουν τοπικά προϊόντα, στηρίζοντας την τοπική οικονομία και πιθανόν αναζητώντας αυθεντικές αλλά οικονομικά προσιτές γεύσεις. Συνολικά, διαμορφώνεται μια εικόνα διακοπών με έμφαση στον έλεγχο των εξόδων και την ενίσχυση της διατροφικής αυτάρκειας.

Οι δαπάνες

Οι συμμετέχοντες δηλώνουν πως ξοδεύουν κατά μέσο όρο 24 ευρώ για τουριστικά είδη και 25 ευρώ για μη τουριστικά είδη (όπως ρούχα, είδη για το σπίτι ή τεχνολογικά προϊόντα). Αντίθετα σημαντικά αυξημένη δαπάνη στα τρόφιμα εκτός εστίασης, που ανέρχεται σε 153 ευρώ. Συνολικά η δαπάνη ξεπερνά τα 200 ευρώ. Το εύρημα αυτό εμμέσως επιβεβαιώνει την τάση μαγειρέματος στις διακοπές και την εντατική επίσκεψη σε σούπερ μάρκετ και φούρνους, που προαναφέρθηκε.

Το 61% του κοινού δηλώνει ότι θα μειώσει τη φετινή του δαπάνη για αγορές.

Το 68% των ερωτηθέντων δηλώνει πως το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα αποτελεί τον καθοριστικότερο περιορισμό, ενώ ακολουθούν το αυξημένο κόστος εισιτηρίων (32%) και διαμονής (30%).

Η άνοδος του κόστους εστίασης (22%) και καυσίμων (16%) επηρεάζει επίσης, αν και σε μικρότερο βαθμό, υποδηλώνοντας ότι οι ταξιδιώτες αποφεύγουν κυρίως τις μακρινές μετακινήσεις και την κατανάλωση εκτός σπιτιού.

Οι παραπάνω παράγοντες ερμηνεύουν τη στροφή προς πιο οικονομικές μορφές φιλοξενίας, τον περιορισμό των αγορών και την αυξημένη προετοιμασία γευμάτων εντός καταλύματος, επιβεβαιώνοντας το γενικότερο πνεύμα οικονομικής εγκράτειας που διαπνέει πλέον τις διακοπές.

Το 60% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι προμηθεύεται τρόφιμα από φούρνους και αρτοποιεία, ενώ σε υψηλά ποσοστά βρίσκονται και οι μεγάλες (48%) και μικρές (43%) αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Παράλληλα, αξιοσημείωτο είναι το 32% που προτιμά τα μίνι μάρκετ.

Σε γενικές γραμμές φαίνεται το καλοκαίρι μία σημαντική παρουσία της τοπικής αγοράς στις επιλογές των καταναλωτών, σε εντονότερο βαθμό σε σχέση με τις μετρήσεις τον υπόλοιπο χρόνο. Κατά κάποιο τρόπο καταγράφεται μια υβριδική καταναλωτική στάση: από τη μία, οι διακοπές γίνονται με οικονομία και προσοχή, από την άλλη όμως διατηρείται η επιθυμία για φρέσκα και ποιοτικά τοπικά προϊόντα και πρόσβαση σε ότι είναι διαθέσιμο σε κάθε περιοχή.

Σε γενικές γραμμές φαίνεται ένα καταναλωτικό προφίλ που ενισχύει τις τοπικές οικονομίες, μέσω των αγορών τροφίμων κατά τη διάρκεια των διακοπών.

Συνοψίζοντας, τα ευρήματα αποτυπώνουν μια σαφή τάση εξοικονόμησης χρημάτων στις φετινές διακοπές, αποτέλεσμα κυρίως του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος και του αυξημένου κόστους μετακίνησης και διαμονής. Η τάση αυτή εκφράζεται μέσα από τη συστηματική προετοιμασία γευμάτων στον χώρο διαμονής, την αποφυγή εξόδων για εστίαση και την εντατική αγορά τροφίμων από σούπερ μάρκετ, φούρνους, οπωροπωλεία και άλλες τοπικές επιχειρήσεις.

Παρά τον περιορισμό στις συνολικές δαπάνες, η ενίσχυση των μικρών, τοπικών αγορών αναδεικνύεται σε έμμεσο αλλά ουσιαστικό θετικό αποτέλεσμα, δημιουργώντας έναν κύκλο ευρύτερης οικονομικής στήριξης των τοπικών κοινοτήτων στις τουριστικές περιοχές. 

Πηγή: tornosnews.gr

Κυριακή, Σεπτεμβρίου 01, 2024

Στουρνάρας – ΤτΕ: Οι πολίτες φταίνε για την ακρίβεια – Η αισχροκέρδεια δεν είναι εισαγόμενη


 

Μια σειρά από κενά και κραυγαλέες αντιφάσεις περιλαμβάνει η μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) που δημοσιεύτηκε πρόσφατα για τις τιμές των προϊόντων σουπερμάρκετ και την ακρίβεια στην ευρωζώνη. Παρόλο που τα στοιχεία τα οποία παρουσιάζει η μελέτη κατακρημνίζουν ανοιχτά το success story της κυβέρνησης για την πορεία της οικονομίας, καθώς μεταξύ άλλων επισημαίνεται πως οι Ελληνες καταναλωτές πληρώνουν ακριβότερα κατά 10% από τους άλλους Ευρωπαίους τουλάχιστον 40 κατηγορίες προϊόντων, εντούτοις η ΤτΕ δεν επιρρίπτει ευθύνες στην κυβέρνηση για τις συνθήκες ακραίας ακρίβειας και αισχροκέρδειας που η ίδια έχει δημιουργήσει. 

Αντίθετα, πετά το μπαλάκι στους πολίτες εκτιμώντας πως δεν ξέρουν να αποταμιεύουν ορθά! Παράλληλα, επισημαίνει την ανάγκη στήριξης των μικρών επιχειρήσεων, των ίδιων δηλαδή επιχειρήσεων που η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη καταδίκασε σε αφανισμό με τον φορολογικό νόμο 5073/2023. Το Documento αντικρούει τις διάτρητες προτάσεις της μελέτης…

Μέσα από την έκθεσή της η ΤτΕ προτάσσει την ανάγκη ενίσχυσης τοπικών και μικρών επιχειρήσεων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και της αισχροκέρδειας των πολυεθνικών παραγωγών.

Ο φορολογικός νόμος

Ωστόσο φαίνεται πως λησμονεί τον φορολογικό νόμο 5073/2023 που πέρασε η ΝΔ τον Δεκέμβριο του 2023, ο οποίος ουσιαστικά έριξε ταφόπλακα στις μικρές επιχειρήσεις αφήνοντας στο απυρόβλητο τους μεγάλους ομίλους.

Ειδικότερα, με πρόσχημα τη φοροδιαφυγή εισάχθηκε το φορολογητέο τεκμαρτό εισόδημα, δηλαδή η φορολόγηση εισοδήματος το οποίο δεν έχει αποκτηθεί και στοχοποιεί μεγάλο τμήμα ελεύθερων επαγγελματιών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση επέλεξε να αφήσει ανέγγιχτη τη φοροδιαφυγή των μεγάλων ομίλων. Το νέο φορολογικό πλαίσιο αφενός φέρνει πιο κοντά τα λουκέτα, που είναι ήδη προ των πυλών για πολλές επιχειρήσεις, αφετέρου λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής στο γενικό επίπεδο τιμών. Το προβληματικό εγχείρημα στηρίζεται στο νέο σύστημα «ελάχιστης αμοιβής» που ξεκινά να ισχύει από τα φετινά εισοδήματα και επιβάλλει στους αυτοαπασχολούμενους να φορολογηθούν το 2024 για ελάχιστο τεκμαρτό φορολογητέο εισόδημα έως 50.000 ευρώ τον χρόνο. Ο νέος φορολογικός νόμος αγνόησε πως οι επιχειρήσεις έχουν αύξηση του λειτουργικού κόστους κατά 40% και η αύξηση του φόρου εισοδήματος τις επιβαρύνει επιπλέον με αποτέλεσμα να αδυνατούν να ανταποκριθούν στις νέες φορολογικές τους υποχρεώσεις.

Η ΤτΕ εμφανίζεται αδιάβαστη αναφορικά με τις αιτίες της αισχροκέρδειας αγνοώντας το γεγονός ότι η κυβέρνηση κάνει τα στραβά μάτια σε φαινόμενα αισχροκέρδειας μεγάλων επιχειρήσεων, όπου εντοπίζεται αυθαίρετη αύξηση των τιμών από τις εταιρείες παραγωγής προϊόντων.

Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι η αλήθεια για την αισχροκέρδεια που αδειάζει τις τσέπες των Ελλήνων αποτυπώνεται επίσημα στα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας. Συγκεκριμένα, σε έκθεση για την τροφική ασφάλεια του πλανήτη για το 2023 («Food Security Update – World Bank Response to Food Insecurity») η Ελλάδα βρίσκεται στη δέκατη θέση διεθνώς σε πληθωρισμό, έχοντας 11% «πραγματικό πληθωρισμό» στα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης.

Για όλα φταίνε οι πολίτες

Σύμφωνα με την ΤτΕ, το μεγάλο πρόβλημα για την ακρίβεια στην Ελλάδα είναι ότι οι Ελληνες δεν έχουν καταναλωτική παιδεία και θα πρέπει να αποκτήσουν οικονομικό αλφαβητισμό, δηλαδή να μάθουν να αποταμιεύουν σωστά. Ναι, το διαβάσαμε κι αυτό στην επίμαχη μελέτη! Στην οποία βέβαια δεν δίνεται απάντηση στο ερώτημα που εύλογα ανακύπτει: Πώς θα πραγματοποιηθεί αυτός ο «αλφαβητισμός» όταν το 67,5% των πολιτών ξοδεύει το εισόδημά του μέχρι τις 19 του μήνα; Οι ερευνητές της μελέτης απαξιώνουν προφανώς τις πρόσφατες διεθνείς οικονομικές μελέτες που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την οικονομική δυσπραγία των Ελλήνων.

Σύμφωνα με τη Eurostat η Ελλάδα είναι η τέταρτη φτωχότερη χώρα της Ευρώπης, με το 26% του πληθυσμού (2,4 εκατ.) να αντιμετωπίζει τουλάχιστον έναν από τους παρακάτω κινδύνους: φτώχεια και ακραία υλική και κοινωνική αποστέρηση. Μάλιστα σχεδόν το 50% των νέων 15-29 ετών ζει με τους γονείς του.

Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκονται οι έρευνες της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) που αναφέρουν πως μια πενταμελής οικογένεια χρειάζεται περίπου 1.800 ευρώ μηνιαίως για να καλύψει μόνο δευτερογενείς ανάγκες, όπως τα φροντιστήρια, αποτυπώνοντας έτσι με τον πιο γλαφυρό τρόπο τις δυσκολίες μιας ελληνικής οικογένειας.

Μάλιστα, τον Ιούλιο του 2024 ο πληθωρισμός στην Ελλάδα σκαρφάλωσε στο 2,7% από 2,3% τον Ιούνιο. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τη μελέτη της ΤτΕ, στην οποία καταγράφεται ότι η τιμή του αλεσμένου καφέ στην Ελλάδα είναι 50% υψηλότερη από τον μέσο όρο της ευρωζώνης, της μαργαρίνης κατά 60%, του ανθρακούχου νερού κατά 129%, των χαρτοπετσετών 100%, του γάλακτος μακράς διαρκείας κατά 56%, ενώ την ίδια στιγμή το ελληνικό ελαιόλαδο στην ευρωζώνη είναι 17% φτηνότερο!

Παράλληλα, σε επίπεδο κοινωνικής πολιτικής στην Ελλάδα διαπιστώνονται αργά αντανακλαστικά, καθώς η ανισότητα πλούτου έφτασε το 17%, όπως επισημαίνει η έκθεση της UBS «Global Wealth Report». Μάλιστα η έκθεση υπογραμμίζει τη «βουτιά» του μέσου πλούτου ανά ενήλικα στην Ελλάδα, καθώς από το 2008 έως το 2023 υποχώρησε πάνω από 30%.

Αναμένουμε με ενδιαφέρον νέα μελέτη της ΤτΕ που θα συστήνει τρόπους στον μέσο Ελληνα πολίτη ώστε κάτω από αυτές τις δυσμενείς συνθήκες να καταφέρνει και να διαχειρίζεται τις οικονομικές του υποχρεώσεις και να… αποταμιεύει χρήματα.

Μικαέλα Σάβα

Πηγή: documentonews.gr

Τετάρτη, Μαΐου 08, 2024

Φτωχότεροι το 2021 από το σκληρό μνημονιακό 2012!


 

Μελέτη του ΙΟΒΕ δείχνει μείωση 7,2% του συνολικού εισοδήματος στη σύγκριση των δύο ετών - 

Ποιος θυμάται την εποχή των μνημονίων, ειδικά την εφιαλτική χρονιά 2012 που η κοινωνία ασφυκτιούσε από το βάρος των περικοπών σε συντάξεις και μισθούς; Τότε η ελληνική κοινωνία διέθετε μεγαλύτερο εισόδημα απ’ ό,τι το 2021. Μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) δείχνει ότι το συνολικό διαθέσιμο εισόδημα το 2021 μειώθηκε κατά 7,2% σε σχέση με το 2012! Πρόκειται για ανάλυση που διενέργησε το ΙΟΒΕ επί τη βάσει των στοιχείων της ΑΑΔΕ για το έτος 2021. Την ίδια χρονιά η ελληνική κοινωνία εισέρχεται στην κρίση κόστους ζωής με όχημα την απολιγνιτοποίηση –τη στιγμή που η Γερμανία έχτιζε λιγνιτικές μονάδες παραγωγής ρεύματος– και το target model των Κυριάκου Μητσοτάκη και Κωστή Χατζηδάκη για την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος (θεσμοθετήθηκε τον Νοέμβριο του 2020 και άρχισε να παράγει αισχρά κέρδη για το καρτέλ του φυσικού αερίου). 

Ηδη από τον Ιούλιο του 2021 κάνει την εμφάνισή του ο πληθωρισμός της απληστίας και έκτοτε ακολουθεί αλματώδη αύξηση, με την κυβέρνηση Μητσοτάκη να σιγοντάρει την αισχροκέρδεια για να εμφανίζει φορομπηχτική ανάπτυξη του ΑΕΠ μέσω των έμμεσων φόρων (ΦΠΑ). Εν έτει 2024 η μέγγενη των αισχρών κερδών πνίγει την κοινωνία.

Δευτεραθλητές στα τρόφιμα

Την προηγούμενη εβδομάδα στην ανάλυσή της για τον πληθωρισμό τροφίμων στην ευρωζώνη που αφορούσε τον περασμένο Μάρτιο η Eurostat κατατάσσει την Ελλάδα στη δεύτερη θέση με πληθωρισμό 5,4%, μετά τη Μάλτα (6,2%). Είναι ο μήνας στον οποίο ίσχυσαν τα μέτρα Σκρέκα που δήθεν θα πάτασσαν την αισχροκέρδεια. Την ίδια ώρα ακόμη και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αναδεικνύει την Ελλάδα πρωταθλήτρια στις αυξήσεις του κόστους στέγασης –τα ενοίκια έχουν αυξηθεί από το 2018 κατά 52%–, ενώ τόσο από τους παραγωγούς αγροτικών προϊόντων όσο και από στελέχη σουπερμάρκετ εκφράζεται η άποψη ότι επίκεινται νέες ανατιμήσεις στα τρόφιμα.

Το αίτιο εδράζεται στις εγκληματικές παραλείψεις Μητσοτάκη, που αφενός δεν θωράκισε τον Θεσσαλικό κάμπο με αποτέλεσμα να πλημυρίσει δύο φορές (2020 και 2023), αφετέρου έχει καταστρέψει κατ’ ουσία την εναέρια πυρόσβεση με αποτέλεσμα να καταστραφεί μεγάλο μέρος της παραγωγής στον Εβρο εξαιτίας της πύρινης λαίλαπας το 2023. Ολα αυτά έχουν μειώσει δραματικά τα παραγόμενα προϊόντα κι αυτό τώρα μεταφράζεται σε νέα αύξηση των τιμών (ελλιπής προσφορά σε συνθήκες αυξανόμενης ζήτησης).

Εφεραν ακρίβεια τα μέτρα Σκρέκα

Μπορεί οι Μητσοτάκης και Σκρέκας να χαριεντίζονται με τους χονδρέμπορους στην Κεντρική Λαχαναγορά Αθηνών –η αισχροκέρδεια στα τρόφιμα προκύπτει στην ενδιάμεση εφοδιαστική αλυσίδα μεταξύ του παραγωγού (ο οποίος λαμβάνει με πρακτικές καρτέλ των χονδρεμπόρων πολύ χαμηλές τιμές) και του καταναλωτή– και να δηλώνουν πολέμιοι της ακρίβειας, ωστόσο η αγορά βλέπει ότι τα μέτρα Σκρέκα έφεραν, διά της απουσίας προσφορών, αύξηση των τιμών. Οπως προκύπτει από στελέχη σουπερμάρκετ, οι προσφορές που κάλυπταν ποσοστό περί το 50% των αγορών έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ. Εύκολα λοιπόν προκύπτει το συμπέρασμα ότι ελλείψει προσφορών οι τιμές των προϊόντων αυξήθηκαν. 

Αυξήθηκαν οι ανισότητες

Στην ανάλυση του ΙΟΒΕ τα στοιχεία δείχνουν το άνοιγμα της ψαλίδας των ανισοτήτων που έφερε η πολιτική του Κυρ. Μητσοτάκη:

*Το συνολικό διαθέσιμο εισόδημα μεταξύ 2012 και 2021 μειώθηκε κατά 7,2%.

*Το 20% των φορολογουμένων με το χαμηλότερο εισόδημα έλαβε το 2012 το 1,4% του συνολικού εισοδήματος, ενώ το 2021 μόλις το 0,2% του συνολικού εισοδήματος.

*Το 20% των φορολογουμένων με το υψηλότερο εισόδημα το 2012 αντιστοιχούσε στο 52,6% του συνολικού δηλωθέντος εισοδήματος, ενώ το 2021 αντιστοιχούσε στο 58,7% του συνολικού εισοδήματος.

*Το 2012 το φτωχότερο σε εισόδημα 20% των φορολογουμένων δήλωνε έως 4.000 ευρώ, ενώ το 2021 το αντίστοιχο 20% είχε ετήσιο εισόδημα έως 1.016 ευρώ.

*Στη μεσαία κατηγορία φορολογουμένων το 2012 ήταν όσοι είχαν εισόδημα από 8.000 έως 14.000 ευρώ, ενώ το 2021 τα όρια ήταν από 6.098 έως 11.180 ευρώ. 


Τζώρτζης Ρούσσος - documentonews


Τετάρτη, Δεκεμβρίου 20, 2023

Μελέτη προτείνει την κατάργηση των Πύργων Ελέγχου σε Ρόδο και Κω και αντικατάσταση τους με συστήματα εικονικού τηλεχειρισμού


 

Την έντονη αντίδραση των εργαζομένων Αεροναυτιλίας στο αεροδρόμιο «Διαγόρας» έχει προκαλέσει μελέτη του υπουργείου Μεταφορών, που προτείνει κατάργηση των Πύργων Ελέγχου σε 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια, μεταξύ των οποίων της Ρόδου και της Κω.

Σημειώνεται ότι οι Πύργοι Ελέγχου και οι εργαζόμενοι, βάσει της μελέτης, θα αντικατασταθούν με συστήματα εικονικού τηλεχειρισμού  (Remote Tower Control), που θα χειρίζονται αεροελεγκτές από την Αθήνα.

«Αυτό μπορεί να γίνει μόνο σε αεροδρόμια με ελάχιστη κυκλοφορία» δήλωσε στην ΕΡΤ Νοτίου Αιγαίου ο πρόεδρος των εργαζομένων Αεροναυτιλίας του αεροδρομίου «Διαγόρας», Αντώνης Ελευθεριάδης, σημειώνοντας ότι σε αεροδρόμια με την κυκλοφορία της Ρόδου και της Κω δεν έχει γίνει ποτέ και πουθενά.

Ανέφερε ότι δεν μπορεί να εξαλειφθεί ο ανθρώπινος παράγοντας, τονίζοντας ότι μόνο αυτός μπορεί να διαχειριστεί την εναέρια κυκλοφορία και όταν υπάρχει πρόβλημα το επιλύει.

«Στο αεροδρόμιο της Ρόδου, τους θερινούς μήνες, προσγειώνεται αεροπλάνο κάθε ένα και δύο λεπτά, παράλληλα υπάρχουν αεροδιακομιδές και καθημερινά παραβιάσεις από τουρκικά αεροσκάφη. Μπορεί ένας αεροελεγκτής μέσα από μία οθόνη, από την Αθήνα, να διαχειριστεί αυτή την κατάσταση;» διερωτήθηκε, επισημαίνοντας ότι αυτό είναι αδύνατο.

Ανέφερε δε, ότι τον κώδωνα του κινδύνου για τη συγκεκριμένη μελέτη  κρούει -με επιστολή της προς την κυβέρνηση- η Παγκόσμια Ομοσπονδία Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, κάνοντας λόγο για τον κίνδυνο κυβερνο-επιθέσεων και  ζητώντας να ληφθεί υπόψη η γεωγραφική στρατηγική θέση των αεροδρομίων του Αιγαίου.

Ο κ. Ελευθεριάδης σημείωσε ότι η μελέτη, για την οποία -όπως τόνισε- δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες έρευνες ασφαλείας, κόστισε 77 εκατομμύρια ευρώ.

«Αντί να δώσουν χρήματα για να αναβαθμίσουν τα συστήματα Ραντάρ, δίνουν 77 εκατομμύρια για μια μελέτη που θα πεταχτεί στα σκουπίδια» είπε, θυμίζοντας ότι το Ραντάρ της Ρόδου, που κάηκε προ τεσσάρων ετών, ακόμα δεν έχει αποκατασταθεί.

«Και είναι κόστους 5 έως 8 εκατομμυρίων ευρώ» υπογράμμισε. 


Πηγή: ertnews.gr

Τρίτη, Σεπτεμβρίου 19, 2023

Τουρισμός: Ποια γεγονότα έβλαψαν τη φήμη της Ελλάδας - Αρνητικά σχόλια για απορρίμματα



Το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που είχε επηρεάσει αρνητικά τη συνολική φήμη της χώρας μας κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023, φαίνεται ότι ξεπεράστηκε τους επόμενους μήνες, όμως στο τέλος Ιουνίου το πολύνεκρο ναυάγιο της Πύλου μείωσε και πάλι τους σχετικούς δείκτες. 

Τα γεγονότα αυτά, που απασχόλησαν τη διεθνή κοινή γνώμη, μπορεί να μην συνδέονται άμεσα με τον τουρισμό, αλλά αντανακλούν τη δημοσιότητα. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, για τη συνολική φήμη της Ελλάδας και της Αθήνας κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους, που προκύπτουν από τη συλλογή ηλεκτρονικών big data, η συνολική φήμη της Ελλάδας μειώθηκε προς το τέλος του τριμήνου κυρίως λόγω του ναυαγίου της Πύλου, ενώ η φήμη της Αθήνας παρουσίασε σταθερή άνοδο καθ' όλη τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου. Οι διαδικτυακές συζητήσεις με θέμα με τη γαστρονομία, τον πολιτισμό και τη φιλοξενία λαμβάνουν σταθερά πολύ υψηλή βαθμολογία, και γενικά, η διαδικτυακή φήμη της Ελλάδας ως ταξιδιωτικού προορισμού εξακολουθούσε να κινείται γύρω από ένα μεγάλο εύρος θετικού περιεχομένου. 

Όμως σε σχέση με ανταγωνίστριες χώρες, o δείκτης ικανοποίησης της Ελλάδας (49 μονάδες) το δεύτερο τρίμηνο κατατάσσεται κάτω από αυτόν της Πορτογαλίας (κατά 11 μονάδες) και της Ισπανίας (κατά 3 μονάδες), αλλά ξεπερνά (κατά +10 μονάδες) το αντίστοιχο της Ιταλίας. 

Αρνητικά σχόλια για απορρίμματα και φέρουσα ικανότητα

Τα στοιχεία δείχνουν ότι αρνητική επίδραση φαίνεται να έχει ο παράγοντας της καθαριότητας στη συνολική φήμη της χώρας σε δημόσιους και κοινόχρηστους χώρους. Επιπλέον καταγράφηκαν και ορισμένες ανησυχίες σχετικά με τη φέρουσα ικανότητα των προορισμών, όπως για τις ουρές αναμονής. Κατά το δεύτερο τρίμηνο, οι αρνητικές ιστορίες επικεντρώθηκαν κυρίως στο θέμα του υπερτουρισμού, συμπεριλαμβανομένων των νησιών των Κυκλάδων και της Ακρόπολης. Στη μελέτη αναφέρεται ότι τα νησιά των Κυκλάδων παλεύουν να ανταπεξέλθουν στη μεγάλη εισροή τουριστών που καταφθάνουν με κρουαζιερόπλοια, η οποία οδηγεί στο θέμα του υπερτουρισμού. Αναφορικά με την Ακρόπολη, η υπερβολική συγκέντρωση κόσμου και ο μεγάλος χρόνος αναμονής, δυσαρέστησε τον κόσμο, ενώ σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Παγκόσμιας Κληρονομιάς, η τοποθεσία δεν διαθέτει επαρκή σχέδια διαχείρισης επισκεπτών. 

Επιπλέον, υπήρξαν αναφορές για την απογοήτευση που προκαλείται από «influencers» που τραβούν φωτογραφίες στις παραλίες, διαταράσσοντας την μια ήρεμη εμπειρία. Ακόμη, αναφέρθηκαν ανησυχίες για την ασφάλεια, που ενισχύθηκαν περαιτέρω από το τραγικό περιστατικό δολοφονίας της 27χρονης Πολωνή στην Κω, που ενίσχυσε τη συνολική αίσθηση ανησυχίας. Το πολύνεκρο ναυάγιο των μεταναστών στην Πύλο, αν και δεν συνδέεται άμεσα με τον τουρισμό, επηρέασε επίσης ιδιαίτερα αρνητικά. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι η μελέτη τονίζει, ότι αν και ορισμένα θέματα που αναφέρονται δεν είναι τόσο καθημερινά, ή δεν αφορούν αυστηρά τον τουρισμό, ωστόσο, μπορούν να δημιουργήσουν αρνητική επίδραση στο σύνολο της ελκυστικότητα της Ελλάδας στο μυαλό των πιθανών ταξιδιωτών. 

Βίκη Βαμιεδάκη

=>    www.news247.gr


Παρασκευή, Ιουνίου 02, 2023

Έρευνα: 3 στους 4 Έλληνες ακυρώνουν τις δαπάνες διασκέδασης και διακοπών



Το 75% των Ελλήνων έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά. 

Αυτό προκύπτει από την τελευταία κυλιόμενη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ),  σε δείγμα 1.000 καταναλωτών, που μετρά τις επιπτώσεις στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα λόγω των ανατιμήσεων σε προϊόντα και υπηρεσίες. 

Σύμφωνα με την έρευνα, μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά. Συγκεκριμένα: 

  • Το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
  • 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένες οι δαπάνες για διακοπές άνω του 50%. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν κυρίως την κακή ψυχολογία του αγοραστικού κοινού και δευτερευόντως ρεαλιστικές προβλέψεις, σημειώνεται στην έρευνα.
  • Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
  • Το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
  • Το 27% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
  • Το 32% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
  • Το 17% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
  • Το 49% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.
  • Μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων. 


Πηγή: www.tornosnews.gr

Κυριακή, Φεβρουαρίου 19, 2023

Μελέτη για την προστασία από διάβρωση του παραλιακού μετώπου των Πάλων Νισύρου





Ο Δήμος Νισύρου και ο Αναπτυξιακός Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης Κ.Ω.Α.Ν. θα συνεργαστούν με στόχο την εκπόνηση ακτομηχανικής μελέτης στο παραλιακό μέτωπο των Πάλων, η οποία θα εξετάζει τις ακτομηχανικές διεργασίες της περιοχής και θα προτείνει λύσεις στην διάβρωση των ακτών.

Η παραλία Πάλοι (φωτο) βρίσκεται στα βόρεια παράλια της Νισύρου, δίπλα στο ομώνυμο χωριό. Βρίσκεται σε πολύ κοντινή απόσταση από το Μανδράκι, σε απόσταση μόλις 3 χιλιομέτρων και αποτελεί το επίνειο, την παραλία δηλαδή, του Εμπορειού. Οι Πάλοι κατά τους καλοκαιρινούς μήνες παρουσιάζουν έντονη τουριστική δραστηριότητα και αποτελούν πόλο έλξης για τους επισκέπτες του νησιού.

Είναι αρκετά μεγάλη παραλία, με το μήκος της να φτάνει περίπου τα 400 μέτρα, και καλύπτεται από σκούρα ψιλή άμμο ενώ στην αρχή της θάλασσας υπάρχουν μεγάλα βότσαλα που συγκρατούν τα νερά ρηχά. Στο παράκτιο σύστημα της ευρύτερης περιοχής συντελούνται σημαντικές ακτομηχανικές διεργασίες, με τη συμμετοχή κυμάτων, ρευμάτων και παροχών ύδατος και ιζημάτων.

Για τον λόγο αυτό κρίνεται απαραίτητο να συνταχθεί μια εκτενής ακτομηχανική μελέτη, η οποία θα πρέπει να εξετάσει τις ακτομηχανικές διεργασίες και, ίσως, την επίδραση του λιμενοβραχίονα στην ισορροπία της παράκτιας ζώνης. Επιπλέον, θα πρέπει να προταθούν και να σχεδιαστούν μέτρα και έργα τα οποία να περιορίζουν τον διαβρωτικό μηχανισμό και να παρακολουθούν τη συμπεριφορά του. 

Σοφία Κοντογιάννη

tornosnews.gr

Πέμπτη, Δεκεμβρίου 16, 2021

H μελέτη σοκ Τσιόδρα-Λύτρα και το θέατρο του παραλόγου


 

Όλα έχουν τα όριά τους. Δεκάδες άνθρωποι πεθαίνουν καθημερινά κι εμείς παρακολουθούμε αντικρουόμενες δηλώσεις επιστημόνων και πολιτικών, που απειλούν να οδηγήσουν την κοινή γνώμη σε ένα επικίνδυνο συμπέρασμα: Ότι κάποιοι ψεύδονται!

 

Όποιος διάβασε τη μελέτη των Σωτήρη Τσιόδρα και Θεόδωρου Λύτρα, για τις ελληνικές ΜΕΘ και τη θνητότητα διασωληνωμένων, κατανοεί απολύτως γιατί έχει προκαλέσει οξύτατη πολιτική αντιπαράθεση.

Ο ένας λόγος είναι διότι αποκαλύπτει ποια είναι τα πραγματικά όρια αντοχής του ΕΣΥ, τόσο στην Αττική όσο και στην επαρχία, κι ότι υπάρχει απόλυτη ανάγκη περαιτέρω ενίσχυσής του (αυτό άλλωστε είναι και το συμπέρασμα της ίδιας της μελέτης). Εκτός αν πιστεύουμε ότι η αύξηση θνητότητας διασωληνωμένων, κατά 40%, 50% ή 57% μέσα στις ΜΕΘ, πρέπει να θεωρείται εντός των ορίων αντοχής του.

Ο δεύτερος λόγος αφορά το γεγονός ότι σε μια εξαιρετικά ατυχή δήλωσή του στη Βουλή, ο πρωθυπουργός υποστήριξε ότι δεν υπάρχουν μελέτες με «ενδείξεις» για αυξημένη θνητότητα των διασωληνωμένων εκτός ΜΕΘ. Αυτή η μελέτη παρέχει ακριβώς τις συγκεκριμένες «ενδείξεις», έγινε τον περασμένο Μάιο και σύμφωνα με τον ένα εκ των δύο συντακτών της, τον κ. Θεόδωρο Λύτρα, αμέσως μετά ενημερώθηκαν οι αρμόδιοι που λαμβάνουν αποφάσεις «σε ανώτατο επίπεδο». Ο ίδιος, σε συνέντευξή του στο Skai.gr, έσπευσε δε να τονίσει ότι αν δεν είχε γίνει αυτή η ενημέρωση, τόσο ο ίδιος όσο και ο κ. Τσιόδρας θα ήταν «υπόλογοι», διότι επρόκειτο για τόσο σημαντικό θέμα δημόσιας υγείας.

Ο τρίτος λόγος αφορά το γεγονός ότι ο ένας από τους δύο συντάκτες είναι ο κ. Τσιόδρας, επικεφαλής της επιτροπής επιστημόνων που συμμετέχει στη διαχείριση της πανδημίας, από την αρχή της και κατά δήλωση του πρωθυπουργού, στενότατος σύμβουλός του.

Υπό αυτό το πρίσμα, η σημερινή δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου Γιάννη Οικονόμου -με τουλάχιστον μιας μέρας καθυστέρηση- ότι ούτε ο πρωθυπουργός ούτε το Μαξίμου είχε ενημερωθεί για τη συγκεκριμένη μελέτη πριν τη δημοσιοποίησή της, προξενεί εύλογα ερωτήματα, διότι:

α) Αν δεν ενημερώθηκε ούτε ο πρωθυπουργός ούτε οι συνεργάτες του στο Μαξίμου, μεταξύ αυτών και ο υπουργός πλέον Άκης Σκέρτσος, που προδήλως έχει αρμοδιότητα στα θέματα της πανδημίας, τότε ποιος ενημερώθηκε σε «ανώτατο επίπεδο»; Ψεύδεται ο κ. Λύτρας; Ενημερώθηκε το Υπουργείο Υγείας σε ανώτατο επίπεδο και παρέλειψε να ενημερώσει το Μαξίμου; Καλώς ή κακώς, πάντως, η δήλωση του κ. Λύτρα ότι οι επιστήμονες ενημέρωσαν ως όφειλαν «σε ανώτατο επίπεδο» παραπέμπει, στο πλαίσιο και του «επιτελικού κράτους», απευθείας στο Μαξίμου.

β) Η σημερινή δήλωση του κ. Τσιόδρα εκφράζει τη θλίψη του για την πολιτική αντιπαράθεση που προκαλεί η μελέτη, πλην όμως ουδόλως ξεκαθαρίζει αν, ως σύμβουλος του πρωθυπουργού και επικεφαλής της επιτροπής, ενημέρωσε -και ποιους ακριβώς- για το περιεχόμενό της, όπως ρητά δηλώνει δημοσίως ότι έχει συμβεί ο συνεργάτης του στη μελέτη καθηγητής Λύτρας. Κι αυτό παρότι η γραπτή δήλωση Τσιόδρα εστάλη κατόπιν των δηλώσεων του κυβερνητικού εκπροσώπου.

Η πολιτική -και ουσιαστική- βαρύτητα της μελέτης έχει ήδη αναδειχθεί στην πράξη. Τόσο σε ό,τι αφορά τα όρια του συστήματος και την ανάγκη ενίσχυσής του, όσο και για τη διαφορά μεταξύ νοσηλείας διασωληνωμένων εντός και εκτός ΜΕΘ.

Η υπόθεση αυτή είναι εξαιρετικά δύσκολο να λήξει «αναίμακτα» για τους εμπλεκόμενους, ακριβώς γιατί σχετίζεται με τους θανάτους χιλιάδων ανθρώπων. Απειλούνται υπολήψεις, καριέρες, ενώ επικρέμανται και βαριές πολιτικές συνέπειες.

Είτε κάποιοι σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο ενημερώθηκαν και αγνόησαν τη μελέτη, είτε οι κ.κ. Τσιόδρας και Λύτρας δεν ενημέρωσαν και εμφανίζονται «υπόλογοι», με τον κ. Τσιόδρα να έχει εκ θέσεως πολύ μεγαλύτερη βαρύτητα ευθυνών.

Μέση λύση δεν υπάρχει.

Γιώργος Παπανικολάου 

euro2day.gr 

 

 

 

Τετάρτη, Δεκεμβρίου 15, 2021

Μελέτη σοκ για τη θνητότητα και τις ΜΕΘ Covid, με πρωτοστάτη τον Σωτήρη Τσιόδρα


 

Σοκαριστική μελέτη των καθηγητών Σωτήρη Τσιόδρα και Θεόδωρου Λύτρα για την αύξηση της θνητότητας διασωληνωμένων (έως και 57%), όσο μεγαλώνει ο φόρτος στις ΜΕΘ, αλλά και την αυξημένη θνητότητα εκτός ΜΕΘ (έως 87%) για την οποία, όπως αναφέρει ο κ. Λύτρας ενημέρωσαν εδώ και μήνες, "σε ανώτατο επίπεδο", αυτούς που παίρνουν τις αποφάσεις. 

 

Αυξημένη θνητότητα από 57% έως και 87%, καταγράφεται κατά περιόδους στους διασωληνωμένους ασθενείς στην Ελλάδα. Το θλιβερό αυτό ποσοστό εξαρτάται από την πληρότητα των ΜΕΘ και το εάν ο ασθενής βρίσκεται εντός ή εκτός μονάδας.

Περισσότερες από 1.500 ζωές ασθενών θα μπορούσαν να έχουν σωθεί το διάστημα Σεπτέμβριος του 2020 έως Μάιος του 2021, εάν το σύστημα Υγείας λειτουργούσε σε συνθήκες χαμηλότερης πίεσης.

Τα στοιχεία - σοκ περιλαμβάνονται σε μελέτη που υπογράφουν ο καθηγητής Παθολογίας Λοιμώξεων Σωτήρης Τσιόδρας και ο αναπληρωτής καθηγητής Επιδημιολογίας Θεόδωρος Λύτρας.

Αίσθηση προκαλούν τα σχόλια του κ. Λύτρα, σύμφωνα με τα οποία τα στοιχεία έχουν γνωστοποιηθεί σε όσους λαμβάνουν τις αποφάσεις σε "ανώτατο επίπεδο". Αναφέρει χαρακτηριστικά: "Η ανάλυση αυτή έγινε τέλος Μαϊου, και ως οφείλαμε σαν λειτουργοί της Δημόσιας Υγείας τη γνωστοποιήσαμε άμεσα και επανειλημμένα σε όλους όσους λαμβάνουν τις αποφάσεις στο 'ανώτατο' επίπεδο"

Επισημαίνει πως το εάν θα επιβιώσει ένας διασωληνωμένος ασθενής, εξαρτάται από το που ζει και σε ποιά περίοδο (με τι φόρτο στο ΕΣΥ) τύχει να αρρωστήσει. "Το αν αυτό είναι αποδεκτό, ας το κρίνει ο κάθε πολίτης και ας βγάλει τα όποια συμπεράσματα", τονίζει. 

Σχολιάζοντας τα ευρήματα, ο κ. Λύτρας διευκρινίζει πως το ΕΣΥ αδυνατεί να ανταποκριθεί στον φόρτο: "Με περισσότερους από 400 διασωληνωμένους, χάνουμε ασθενείς που αναμένεται να ζούσαν αν νοσηλεύονταν υπό άλλες συνθήκες. Επιπλέον, έχουμε κραυγαλέα και απαράδεκτη 'υγειονομική ανισότητα' μεταξύ Αττικής και υπόλοιπης Ελλάδας".

Για το εάν ενισχύθηκε το ΕΣΥ ή όχι, παραπέμπει στους συναδέλφους του που εργάζονται σε αυτό, στους ασθενείς που το ζούν και στους δημοσιογράφους, οι οποίοι οφείλουν να κάνουν αντικειμενικό ρεπορτάζ από το πεδίο. "Εγώ δείχνω τι λένε τα επιδημιολογικά δεδομένα", σχολιάζει, για να διευκρινίσει:

"Από τους 3.988 θανάτους διασληνωμένων που αναλύθηκαν, 1.535 αποδίδονται αθροιστικά στους 3 αυτούς παράγοντες. Δηλαδή, εκτιμάται πως τόσοι θα γλίτωναν, αν όλοι νοσηλεύονταν με χαμηλό φόρτο στο ΕΣΥ (κάτω από 200 διασωληνωμένους), σε νοσοκομεία Αττικής και εντός ΜΕΘ".

Όπως αναφέρει, νοσηλεία εκτός ΜΕΘ σχετιζόταν με 87% αυξημένη θνητότητα - παρ'ότι αυτό αφορούσε λίγους ασθενείς, μόνο περίπου το 5% των διασωληνωμένων (οι υπόλοιποι ήταν εντός ΜΕΘ) και "εν μέρει" ίσως αφορά διαλογή των πιο βαριά πασχόντων ασθενών, άρα μη αιτιακή σχέση, άρα πρέπει να ερμηνευθεί με προσοχή.


 

Τα ευρήματα συνοψίζονται στο παραπάνω διάγραμμα, για το οποίο ο κ. Λύτρας σχολιάζει: "Όσο περισσότεροι είναι οι διασωληνωμένοι στο ΕΣΥ, τόσο αυξάνει "κλιμακωτά" η πιθανότητα θανάτου ανά μέρα νοσηλείας: αύξηση 25% για άνω των 400 ασθενών, έως +57% για άνω των 800 ασθενών. Διασωλήνωση σε νοσοκομείο 'εκτός Αττικής' σχετιζόταν με αύξηση θνητότητας 35% έως 40%".

Σύμφωνα με τον κ. Λύτρα, η ιδέα για την ανάλυση ανήκει στον Σωτήρη Τσιόδρα: "Εγώ βοήθησα με την υλοποίηση. Αυτό το τονίζω για τους κακεντρεχείς που δεν εννοούν να καταλάβουν ότι ο Σωτήρης Τσιόδρας και εγώ είμαστε μόνον επιστήμονες, με αποκλειστικό μέλημα τη Δημόσια Υγεία", σχολιάζει, για να σημειώσει: "Εφόσον εξακολουθούμε να έχουμε πρόσβαση στα σχετικά στοιχεία, είναι αυτονόητο πως η ανάλυση θα επαναληφθεί επικαιροποιηθεί στο μέλλον, ώστε να δούμε πως ανταπεξέρχεται το σύστημα Υγείας και στο τρέχον πανδημικό κύμα".

Αντιδράσεις

Από τον ΣΥΡΙΖΑ ανακοινώθηκαν για το θέμα τα εξής:

"Πριν λίγες μέρες ο κ. Μητσοτάκης ισχυρίστηκε το αδιανόητο στη Βουλή, ότι 'δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι οι διασωληνωμένοι εκτός ΜΕΘ έχουν μεγαλύτερη θνησιμότητα'. 

Σήμερα αποκαλύπτεται ότι ήδη από το Μάιο έχει στα χέρια του μελέτη από τους κ.κ. Τσιόδρα και Λύτρα, που δείχνει πως οι διασωληνωμένοι εκτός ΜΕΘ έχουν θνητότητα 87% και πως το ΕΣΥ αδυνατεί να ανταποκριθεί στον φόρτο όταν υπάρχουν πάνω από 400 διασωληνωμένοι, με αποτέλεσμα να πεθαίνουν ασθενείς που θα ζούσαν αν νοσηλεύονταν υπό άλλες συνθήκες. 

Ο κ. Μητσοτάκης όχι μόνο είπε χυδαία ψέματα για να αποποιηθεί των ευθυνών του για τις χιλιάδες απώλειες που θα μπορούσαν να έχουν αποτραπεί. Όχι μόνο απαξιώνει συνειδητά την επιστήμη και την κοινή λογική για το πολιτικό του όφελος. Αλλά, αν και τον προειδοποιούσαν από το Μάιο οι επιστήμονες πως το ΕΣΥ δεν θα αντέξει και θα πεθαίνουν άνθρωποι, δεν έκανε και συνεχίζει να μην κάνει τίποτα για να το ενισχύσει. Με αποκορύφωμα τον Προϋπολογισμό που με 130 νεκρούς μόλις χθες και 1.318 μόνο μέσα σε 12 μέρες στο Δεκέμβριο, θεωρεί λήξασα την πανδημία και κόβει 820 εκατ. ευρώ από τις δαπάνες Υγείας, ενώ αρνείται ακόμα και τώρα την επίταξη ιδιωτικών και στρατιωτικών νοσοκομείων. 

Ο κ. Μητσοτάκης δεν είναι μόνο ψεύτης. Είναι και εγκληματικά αδιάφορος για χιλιάδες ζωές που θα μπορούσαν να είχαν σωθεί".

Αντίδραση υπήρξε και από τους Δ. Τοσονίδου και Π. Παπανικολάου, εκπροσώπων του Ενωτικού Κινήματος για την Ανατροπή στην εκτελεστική γραμματεία της Ομοσπονδίας νοσοκομειακών γιατρών (ΟΕΝΓΕ):

"Τα παραπάνω αποτελούν απόλυτη δικαίωση για την ΟΕΝΓΕ και τις Ενώσεις Νοσοκομειακών Γιατρών μέλη της ΟΕΝΓΕ που από πέρυσι καταγγέλλουν τις απαράδεκτες συνθήκες με νοσηλεία διασωληνωμένων μηχανικά αεριζόμενων εκτός ΜΕΘ κι επίσης τα επικίνδυνα πρόχειρα 'βαφτίσια' ως δήθεν 'ΜΕΘ' πρόχειρων πτερύγων που ΔΕΝ είναι ΜΕΘ κυρίως σε νοσοκομεία εκτός Αττικής.

Επίσης αποτελούν κόλαφο για την κυβέρνηση αλλά και προσωπικά για τον πρωθυπουργό κ. Μητσοτάκη ο οποίος 1/12/21 δήλωνε από βήματος βουλής πως δήθεν δεν είχε υπόψη του 'ένδειξη' (μελέτη) πως βελτιώνεται η πρόγνωση διασωληνωμένων βαρέως πασχόντων από  COVID19 αν βρουν κλίνη σε ΜΕΘ. Ο κ. Μητσοτάκης από την μία έχει εγκληματικές ευθύνες για χιλιάδες δυνητικά αποτρέψιμους θανάτους και από την άλλη εν γνώσει του είπε ασύστολα ψέματα από βήματος βουλής".

Δημήτρης Καραγιώργος
Διευθυντής Σύνταξης

 

====>> iatronet.gr

 

 

 

 

 

Δευτέρα, Νοεμβρίου 08, 2021

Euromonitor: O τουρισμός θα ανακάμψει με αργούς ρυθμούς | πλήρως μέχρι το 2024 ή το 2026


 

 

 

Μέχρι το 2024 το νωρίτερο θα επανέλθουν οι ταξιδιωτικές δαπάνες στα προ της πανδημίας επίπεδα, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Euromonitor International, που παρουσιάζεται κάθε χρόνο στην έκθεση WTM του Λονδίνου. Η έρευνα μάλιστα προειδοποιεί ότι η ανάκαμψη μπορεί να αργήσει ακόμη περισσότερο.

Όπως είπε η επικεφαλής της έρευνας της Euromonitor, Caroline Bremner, το 2020 υπήρξε παγκόσμια πτώση των ταξιδιωτικών δαπανών κατά 75%. Η ολική ανάκαμψη, τόνισε, θα έρθει μετά από μια μακρά και επίπονη διαδικασία. Στο καλύτερο σενάριο οι ταξιδιωτικές δαπάνες θα ανακάμψουν στα προ της κρίσης επίπεδα έως το 2024, όμως, εάν υπάρξουν νέες παραλλαγές του ιού πιο ανθεκτικές στον εμβολιασμό η ανάκαμψη ενδέχεται να καθυστερήσει έως το 2026.

Ανεβαίνουν οι πωλήσεις μέσω του διαδικτύου

Τα στατιστικά στοιχεία του Euromonitor δείχνουν ότι οι διαδικτυακές ταξιδιωτικές δαπάνες αυξήθηκαν κατά 5% πέρυσι, με τις διαδικτυακές πωλήσεις να αντιστοιχούν στο 54% του συνόλου παγκοσμίως.

Σχεδόν ένας στους τέσσερις (39%) από τις επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου δήλωσε ότι επενδύει στην εφαρμογή νέας τεχνολογίας ως μέσο για τις μελλοντικές επιχειρηματικές δραστηριότητες, με το 53% να εστιάζει σε πρακτικές βιώσιμης ανάπτυξης.

Ειδικότερα στην Αμερική οι επιχειρήσεις έχουν επηρεαστεί από τα κινήματα Me Too και Black Lives Matter, με 7 στις 10 τουριστικές εταιρείες να εντάσσουν στις πολιτικές τους δράσεις κατά του ρατσισμού και των φυλετικών διακρίσεων.

Η δυναμική ανάπτυξης στην Ασία-Ειρηνικό

Η Ευρώπη ήταν μια από τις πρώτες περιοχές που ανέκαμψε από την πανδημία, βοηθούμενη από την κυκλοφορία του εμβολίου και το ψηφιακό πιστοποιητικό Covid, το οποίο επέτρεψε στους ανθρώπους να ξεκινήσουν ξανά τα ταξίδια, όπως ανέφερε η Caroline Bremner.

Ωστόσο, η περιοχή που έχει τις μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης, λόγω της αύξησης των νοικοκυριών της μεσαίας τάξης, είναι η Ασία-Ειρηνικός. Βραχυπρόθεσμα, όμως, αυτή η περιοχή δυσκολεύεται πραγματικά να ανοίξει ξανά. "Η έλλειψη παγκόσμιων προτύπων μέχρι στιγμής στην επανεκκίνηση του τουρισμού εμποδίζει την πρόοδο στην Ασία-Ειρηνικό", τόνισε η επικεφαλής της έρευνας.

Επιπλέον, όπως υπογράμμισε, στις αναδυόμενες και χαμηλού εισοδήματος περιοχές, λιγότερο από το 4% των ανθρώπων έχουν εμβολιαστεί.

"Μόλις έχουμε μεγαλύτερη ροή εμβολίων σε όλο τον κόσμο και ένα παγκόσμιο πάσο, θα δούμε την κατάσταση να βελτιώνεται", τόνισε, εκφράζοντας την εκτίμηση ότι η Ασία-Ειρηνικός θα ανακτήσει τις απώλειες μέχρι το 2024.

Η περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής κινείται ελαφρώς πιο αργά προς την ανάκαμψη σε σχέση με άλλες περιοχές, εν μέρει λόγω της αύξησης των νέων παραλλαγών του Covid, αλλά και λόγω των εντάσεων σε τμήματα της περιοχής.

Ωστόσο, όπως είπε, η περιοχή αυτή «ενισχύει» την προσφορά διαδικτυακών ταξιδιωτικών προϊόντων της. Ήδη το 30-50% των ταξιδιών γίνονται μέσω online κρατήσεων και πάνω από το ένα τέταρτο μέσω κινητού τηλεφώνου.

Η επικεφαλής της έρευνας της Euromonitor επανέλαβε κατά την παρουσίαση ότι στην καλύτερη περίπτωση η πλήρης ανάκαμψη στον κλάδο του τουρισμού και των ταξιδιών θα έρθει σε 5 χρόνια, όμως, υπάρχει ο κίνδυνος η περίοδος αυτή να κρατήσει περισσότερα χρόνια.

 

Πηγή: tornosnews.gr

Πέμπτη, Απριλίου 08, 2021

Τράπεζα της Ελλάδας: O ελληνικός τουρισμός έχασε μερίδιο το 2020 στην αγορά της Μεσογείου - Πλέον ωφελημένη η Ιταλία


 

O ελληνικός τουρισμός έχασε μερίδιο το 2020 στην αγορά της Μεσογείου σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος.

Οι εξελίξεις κάτω από τις ιδιαίτερες συνθήκες της πανδημίας δείχνουν ότι στο σύνολο του 2020 ο ελληνικός τουρισμός έχασε μερίδιο στην αγορά της Μεσογείου, παρά την πολύ καλή εικόνα όσον αφορά τη διαχείριση του πρώτου κύματος της πανδημίας, η οποία προσέφερε στη χώρα την ευκαιρία να προβληθεί ως υγειονομικά ασφαλής προορισμός για τους εν δυνάμει ταξιδιώτες.

Η κατάταξη της χώρας με βάση το μερίδιο των αφίξεων στο σύνολο της αγοράς δεν μεταβλήθηκε, ενώ χειροτέρευσε με βάση το μερίδιο στις εισπράξεις. Οι περισσότερες χώρες έχασαν μερίδιο αγοράς, με την Ιταλία να εμφανίζεται ως ο πλέον ωφελημένος προορισμός, παρά τη δραματική εξέλιξη της πανδημίας στη χώρα αυτή. Από τη σύγκριση των στοιχείων για το α΄ και το γ΄ τρίμηνο του 2020 φαίνεται ότι η Ιταλία το γ΄ τρίμηνο έχει μεγαλύτερο μερίδιο στις αφίξεις και στις εισπράξεις της αγοράς της Μεσογείου από ό,τι το α΄ τρίμηνο.

Αυτό σημαίνει ότι η καλύτερη επίδοσή της οφείλεται στη μεγαλύτερη τουριστική περίοδο σε σχέση με την Ελλάδα, σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού πέρα από το προϊόν “ήλιος και θάλασσα” και στη δυνατότητά της να καλύψει μεγαλύτερο εύρος προτιμήσεων ταξιδιωτών, ενδεχομένως περισσότερο απαιτητικών, οι οποίοι δύνανται να προβούν και στη σχετική υψηλότερη δαπάνη.

Συμπερασματικά, ο ανταγωνισμός που αντιμετωπίζει η Ελλάδα στη Μεσόγειο είναι σημαντικός. Η θέση της όσον αφορά τον αριθμό των αφίξεων διατηρήθηκε, ενώ όσον αφορά τις εισπράξεις υποβιβάστηκε στη σχετική κατάταξη, παρότι τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να προσελκύει ταξιδιώτες με υψηλότερο εισόδημα που δαπανούν περισσότερο. Η περαιτέρω βελτίωση σε ποιοτικά χαρακτηριστικά και, κατ’ επέκταση, η βελτίωση της διαρθρωτικής ανταγωνιστικότητας της χώρας στον κλάδο αυτό, όπως και του εμπορικού της σήματος (brand name) στο εξωτερικό, θα βοηθήσουν τη χώρα να σταθεροποιήσει τη θέση της στη μεσογειακή αγορά, αλλά και θα συμβάλουν στην επίτευξη του στόχου για άνοιγμα σε νέες αγορές πέρα από τις παραδοσιακές.

Επιπλέον, εναλλακτικές μορφές τουρισμού με μικρότερο βαθμό εποχικότητας και μικρότερη σύνδεση με το προϊόν “ήλιος και θάλασσα’’ και το μαζικό τουρισμό θα μπορούσαν να παίξουν σημαντικό ρόλο στο μέλλον και να συνδράμουν στην αύξηση των αφίξεων, ειδικότερα ταξιδιωτών υψηλότερου εισοδηματικού επιπέδου.

O τουρισμός μέχρι σήμερα διαδραματίζει πρωτεύοντα ρόλο, άμεσα και έμμεσα, στην αναπτυξιακή προσπάθεια της ελληνικής οικονομίας, με θετικές προοπτικές. Ο εμβολιασμός του πληθυσμού θα προσφέρει σημαντική στήριξη στην προσπάθεια επιστροφής στην κανονικότητα, ακόμη και με κάποιες αλλαγές σε σχέση με τα προ της πανδημίας δεδομένα. Η τουριστική δραστηριότητα μπορεί να διατηρήσει τη θέση της στην ελληνική οικονομία, αλλά θα πρέπει να προσαρμοστεί σε συνθήκες αυξανόμενου ανταγωνισμού και σε διαφοροποιημένα κριτήρια επιλογής προορισμού από τους ταξιδιώτες, όπως αυτά διαμορφώνονται από την εμπειρία της πανδημίας (υγειονομική ασφάλεια και ποιοτικές υπηρεσίες).

Προς την κατεύθυνση αυτή μπορεί να συμβάλει σημαντικά και η αξιοποίηση των διαθέσιμων έκτακτων πόρων οικονομικής στήριξης από την ΕΕ, με σκοπό τη δημιουργία υποδομών κυκλικής οικονομίας και πράσινης ανάπτυξης με ταυτόχρονη προστασία του περιβάλλοντος, σύμφωνα και με τις ευρωπαϊκές προτεραιότητες.

 

Πηγή: tornosnews.gr

 

Τρίτη, Μαρτίου 23, 2021

200 χρόνια από τον αφορισμό της Επανάστασης: Η Μαύρη Βίβλος του 1821


 

Ο ρόλος της ανώτατης ιεραρχίας της Εκκλησίας την προεπαναστατική και επαναστατική περίοδο, μέσα από ντοκουμέντα της εποχής. Ο επιμελητής της έκδοσης, Δωδεκανήσιος, Μηνάς Παπαγεωργίου, μιλά στο NEWS 24/7.

 

Η Μαύρη Βίβλος του 1821 εκδίδεται σχεδόν ταυτόχρονα με μια ιστορική επέτειο που αποτελεί ζήτημα - "ταμπού" για πολλούς.  

Η νέα μελέτη της σειράς "Lux Orbis" περιλαμβάνει πατριαρχικά κείμενα της περιόδου 1798-1828, που δίνουν το περίγραμμα της αρνητικής στάσης της ανώτατης ιεραρχίας της Εκκλησίας απέναντι στην Επανάσταση και έρχεται να "συναντήσει" χρονικά την επέτειο συμπλήρωσης 200 χρόνων από τον αφορισμό των Ελλήνων Επαναστατών και της Φιλικής Εταιρείας, από τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, Γρηγόριο Ε'.

Μαζί με τους επίσημους εορτασμούς για τα 200 χρόνια από την επίσημη έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, ένα από τα ζητήματα που έχουν "πέσει" άλλωστε στο τραπέζι του δημοσίου διαλόγου, είναι και ο ρόλος που τήρησε η Εκκλησία στα προεπαναστατικά χρόνια και μέχρι τη σύσταση του πρώτου, ανεξάρτητου ελληνικού Κράτους.

Με αφορμή την έκδοση της μελέτης, από τη σειρά βιβλίων Lux Orbis των εκδόσεων iWrite, ο δημοσιογράφος και διευθυντής της σειράς, Μηνάς Παπαγεωργίου, μιλά στο NEWS 24/7 για το βιβλίο, αλλά και για τις σκοτεινές πττυχές των διεργασιών πριν την έναρξη του Αγώνα αλλά και κατά τη διάρκειά του. Τον πρόλογο του έργου υπογράφει ο ακαδημαϊκός Θάνος Βερέμης.

Παρακάτω αναλύουμε μεταξύ άλλων το αν αποκαταστάθηκε τελικά ο αφορισμός του Γρηγορίου Ε', γιατί δεν μαθαίνουμε την ιστορία της εξόντωσης των Κλεφτών από κοτζαμπάσηδες της Πελοποννήσου, αλλά και το πώς δημιουργήθηκε το αυτοκέφαλο της ελλαδικής εκκλησίας υπό τη "σκιά" του Αγαθάγγελου.

Σήμερα (σ.σ 23 Μαρτίου) συμπληρώνονται 200 χρόνια από τον αφορισμό της Επανάστασης εκ μέρους του πατριάρχη Γρηγόριου Ε'. Θεωρείτε ότι οι Έλληνες έχουν γνωρίζουν πολλά για την υπόθεση αυτή;

Πράγματι πρόκειται για μία επέτειο που θα προβληθεί ελάχιστα στη δημόσια σφαίρα της χώρας μας και το γεγονός αυτό τιμά ακόμα περισσότερο το NEWS 24/7 που επιχειρεί να το αναδείξει, στο πλαίσιο της πολύπλευρης ενημέρωσης των συμπολιτών μας. Δυστυχώς η πλειοψηφία των συμπολιτών μας αγνοεί τον ξεκάθαρο αρνητικό ρόλο που διαδραμάτισε η ανώτατη ηγεσία της Εκκλησίας στην προετοιμασία της Επανάστασης, αλλά και κατά τη διάρκειά της. Δεν θεωρώ ότι κάτι τέτοιο σχετίζεται με το γεγονός ότι οι περισσότεροι Έλληνες είναι χριστιανοί ορθόδοξοι. Η κοινωνία μας έχει προοδεύσει αρκετά τις τελευταίες δεκαετίες και είναι πλέον σε θέση να διαχωρίζει τα “πιστεύω” της από τον ρόλο των εκκλησιαστικών παραγόντων (τρανό παράδειγμα οι θέσεις υπέρ του Διαχωρισμού Κράτους Εκκλησίας που δεδομένα ασπάζεται η πλειοψηφία των Ελλήνων στις μέρες μας, το προβάδισμα που έχουν πάρει οι πολιτικοί γάμοι έναντι των θρησκευτικών κ.ο.κ).

Θεωρώ ότι η ανύπαρκτη ή διαστρεβλωμένη εικόνα που έχουν οι Έλληνες για τον ρόλο της ηγεσίας της Εκκλησίας το '21 οφείλεται στην εγκαθίδρυση πολλών σχετικών μύθων στο πέρασμα του χρόνου, στις λανθασμένες πληροφορίες των σχολικών εγχειριδίων (και έχουν κυκλοφορήσει αρκετές σχετικές μελέτες την τελευταία δεκαετία), στην ατολμία αρκετών ακαδημαϊκών να προβάλλουν το συγκεκριμένο θέμα στη δημόσια σφαίρα, αλλά και στη δυσκολία να εντοπιστούν και να αναδειχθούν τα πρωτότυπα κείμενα εκείνης της εποχής, πολλά από οποία, μέχρι σήμερα, βρίσκονται καταχωνιασμένα σε σπάνιες ή εξαντλημένες εκδόσεις. Το τελευταίο φροντίζουμε τα τελευταία χρόνια να το... διορθώσουμε μέσω της εκδοτικής σειράς Lux Orbis.

Εάν εν τέλει ο αφορισμός ήταν αποτέλεσμα πιέσεων, η Πατρική Διδασκαλία (1798) και η πατριαρχική εγκύκλιος του αφορισμού της Επανάστασης (1821), ποιον σκοπό εξυπηρετούσαν και πόσο φιλελληνικά κείμενα μπορούν να χαρακτηριστούν;

Να ξεκινήσουμε από τα βασικά. Σαφέστατα και τα δύο αποτελούν αμιγώς αντεθνικά και αντεπαναστατικά κείμενα. Και δεν είναι τα μόνα αυτής της κατηγορίας που εκδίδει το πατριαρχείο εκείνη την περίοδο.

Υπάρχει όμως και κάτι ακόμα που αξίζει να σχολιαστεί. Την Πατρική Διδασκαλία και τον αφορισμό της Επανάστασης του '21 τις χωρίζουν 23 ολόκληρα χρόνια. Είτε, λοιπόν, οι έννοιες της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας είναι ξένα σώματα για τις θέσεις της ανώτατης Ηγεσίας της Εκκλησίας εκείνη την περίοδο, είτε η αντεπαναστατική της δράση αποτελεί προϊόν πιέσεων που δέχτηκε το πατριαρχείο από τους Οθωμανούς, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο και το αυτό. Τα κείμενα αυτά, που γράφονται μάλιστα σε βάθος χρόνου (αυτό είναι άλλωστε το σημείο κλειδί – να διαπιστώσει κανείς τη διαχρονική στάση του πατριαρχείου απέναντι στην Επανάσταση, αποφεύγοντας να ερμηνεύσει τα γεγονότα μέσα από το στενό πρίσμα των όσων διαδραματίζονται τον Μάρτιο του 1821), αποτελούν τον αδιάψευστο μάρτυρα που δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνειών. Δεν είναι κακό να υπάρξει μία έστω και ετεροχρονισμένη παραδοχή της στάσης αυτής εκ μέρους της Εκκλησίας.

Γιατί η ιστορία που μαθαίνουμε, έχει αποσιωπήσει τον αφορισμό των Κλεφτών και την εξόντωσή τους με τη συνδρομή της ελληνικής Εκκλησίας;

Επειδή πρόκειται για μία ιστορία που το συλλογικό ασυνείδητο επιλέγει να τοποθετήσει στη σκιά της ιστορίας. Πώς άλλωστε να χωνέψει κανείς πώς μαζί με τους Οθωμανούς, εκατοντάδες Κλέφτες κυνηγήθηκαν και θανατώθηκαν με τη συνδρομή κοτζαμπάσηδων και απλών ανθρώπων της Πελοποννήσου; Οι τελευταίοι, φυσικά, έδρασαν κάτω από τον φόβο και τον τρόμο που τους προκάλεσε ο αφορισμός των Κλεφτών -αλλά και όσων τους παρείχαν βοήθεια- από τον πατριάρχη Καλλίνικο Ε'.

Άλλωστε ο αφορισμός υπήρξε μία ευρύτατα διαδεδομένη πρακτική της εποχής, εκ μέρους της Εκκλησίας, ώστε να τηρεί την έννομη τάξη των Οθωμανών στους πληθυσμούς του ελλαδικού χώρου.

Η στάση του Αγαθάγγελου και η απόπειρα πρόκλησης Εμφυλίου, προκάλεσε με τη σειρά της και έναν εμφύλιο και εντός των κόλπων του ελληνικού Κλήρου της εποχής;

Βρισκόμαστε στα 1828. Το νεοελληνικό κράτος έχει σχηματιστεί (δεν έχει ακόμα αναγνωριστεί επισήμων), με κυβερνήτη του τον Ιωάννη Καποδίστρια. Ο πατριάρχης Αγαθάγγελος αποστέλλει εγκύκλιο προς τους Έλληνες, ζητώντας τους να επιστρέψουν στην Οθωμανική αυτοκρατορία. Συμπεριλαμβάνει, μάλιστα, στην επιστολή του και τους όρους του ίδιου του Σουλτάνου για τον σκοπό αυτόν, ενώ παράλληλα στέλνει στην Πελοπόννησο τρεις μητροπολίτες ώστε να επηρεάσουν το ποίμνιο προς αυτή την κατεύθυνση. Το προηγούμενο προκαλεί την έντονη αντίδραση του ίδιου του Καποδίστρια που ξεκαθαρίζει στον Αγαθάγγελο πώς αρκετό αίμα χύθηκε για να επιστρέψουν οι Έλληνες στην πρότερη κατάσταση.

Γεγονότα σαν κι αυτά συνετέλεσαν σε μεγάλο βαθμό στη δημιουργία του αυτοκέφαλου της ελλαδικής εκκλησίας, ενδεχομένως του μοναδικού διαφωτιστικού προτάγματος που πήρε σάρκα και οστά στα μετεπαναστατικά χρόνια. Ήταν αδύνατο το διαχρονικά τουρκόφωνο πατριαρχείο Κων/πόλεως να αναμειγνύεται συνεχώς στα εσωτερικά του νέου ελληνικού -πλέον- κράτους. 


 

Ποια θα ήταν η ιστορική σημασία της άρσης του αφορισμού, 200 χρόνια μετά τη διατύπωσή του; Πόσο ευσταθεί το επιχείρημα της ελληνικής Εκκλησίας που πλέον αφορισμός δεν υφίσταται;

Στα τέλη του Ιανουαρίου το ΚΕΠΕΚ (Κίνηση Ελλήνων Πολιτών για την Εκκοσμίκευση του Κράτους) ζήτησε με ανοιχτή επιστολή προς το πατριαρχείο Κων/πόλεως αλλά και την Εκκλησία της Ελλάδος, την άρση του αφορισμού της Επανάστασης από το 1821.

Το γεγονός αυτό φρονώ πώς θα είχε τεράστια συμβολική όσο και ουσιαστική σημασία, μιας και θα μείωνε σε σημαντικό βαθμό τις σχετικές λεκτικές διαμάχες συμπολιτών μας, που λόγω της φετινής επετείου έχουν ενταθεί σημαντικά τους τελευταίους μήνες, εντός και εκτός διαδικτύου.

Η εμπλοκή της Εκκλησίας της Ελλάδος σε αυτή τη διαδικασία είναι απολύτως αναγκαία. 200 χρόνια πριν, οι αρχιερείς των σημερινών δομών της αποτελούσαν μέρος του σώματος του πατριαρχείου, ενώ στις μέρες μας οι εκπρόσωποί της επικαλούνται πατριάρχες και άλλους αρχιερείς εκτός των διοικητικών της δικαιοδοσιών για να υπερτονίσουν τον υποτιθέμενο σημαντικό ρόλο τους κατά τη διάρκεια του Αγώνα. Η Εκκλησία της Ελλάδος δεν μπορεί να έχει μία ιστορία αλά καρτ. Ο αφορισμός της Επανάστασης την βαραίνει εξίσου με την υιοθέτηση του -υποτίθεται- σωτήριου (!) ρόλου του Γρηγορίου Ε' κατά την προετοιμασία του ξεσηκωμού.

Άλλωστε υπάρχει και προηγούμενο, μιας και 16 χρόνια πριν, το 2005, εκπρόσωπος της ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, σε συνεννόηση με τον πατριάρχη Βαρθολομαίο, μεσολάβησε για την άρση αφορισμού που έλαβε χώρα 200 χρόνια νωρίτερα. Όμως περισσότερα για αυτήν την πραγματικά ενδιαφέρουσα υπόθεση, στην απάντηση του ΚΕΠΕΚ προς το Γραφείο επί των Αιρέσεων της μητρόπολης Πειραιά, που θα έρθει σε λίγες ημέρες μέσω του NEWS 24/7.

Κατά την άποψή σας, ποια θα ήταν η "μαγιά" του ελληνικού Αγώνα, αν είχαν επικρατήσει οι θέσεις του Ευγένιου Βούλγαρη; Θα μιλούσαμε ίσως και για μια "διαφορετική" σύγχρονη ελληνική Εκκλησία;

Σίγουρα θα είχε παρατηρηθεί ένας εκσυγχρονισμός της Ορθόδοξης Ανατολικής Εκκλησίας, μιας και το πνεύμα του Διαφωτισμού θα άγγιζε περισσότερο τις θεολογικές και πολιτικές της θέσεις. Παρόλα αυτά δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι διαχρονικά η Εκκλησία αποτελεί έναν υπερεθνικό οργανισμό. Δεν είναι, δηλαδή, τυχαίος ακόμα και σε λεκτικό επίπεδο, ο πόλεμος των ιδεών που αφορά στην εγκαθίδρυση του όρου Έθνος ως αντικαταστάτη του Γένους (μια λέξη με ξεκάθαρη θρησκευτική χροιά). Ούτε είναι τυχαίος ο προσεταιριστικός χαρακτήρας της εκάστοτε ηγεσίας της Εκκλησίας σε σχέση με κάθε κατακτητή ή πολιτικό διαχειριστή αυτού του τόπου διαχρονικά. Πρόκειται για έναν οργανισμό που εν πολλοίς ενδιαφέρεται πέρα και πάνω από όλα για τη δική του επιβίωση, στεκόμενος πάνω από έννοιες όπως εθνισμός, πατρίδα κτλ.

Ποια η σημασία της έκδοσης του βιβλίου "Η Μαύρη Βίβλος του 1821", από τη σειρά Lux Orbis των εκδ. iWrite;

Πρόκειται για μία επετειακή και δίχως αμφιβολία συλλεκτική έκδοση, στην οποία συγκεντρώνονται για πρώτη φορά τα περισσότερα από τα αντεπαναστικά κείμενα του πατριαρχείου και μάλιστα σε ένα βάθος χρόνου 30 ολόκληρων ετών (1798-1828). Το γεγονός αυτό βοηθά τον αναγνώστη να αντιληφθεί την “μεγάλη εικόνα” της στάσης της ανώτατης (το τονίζω αυτό) ηγεσίας της Εκκλησίας απέναντι στην ελληνική Επανάσταση. Νομίζω ύστερα από την ανάγνωση αυτών των κειμένων δεν δικαιολογούνται παρερμηνείες πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα.

Ο πρόλογος του βιβλίου από τον καταξιωμένο ακαδημαϊκό, κ. Θάνο Βερέμη, προσθέτει επιπλέον αξία και κύρος στην έκδοση.

Πέρα από όσα έχουμε ήδη πει, τι άλλο θα συναντήσουν οι αναγνώστες στη συλλογή κειμένων του νέου αυτού βιβλίου;

Θα έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν μία ξεκάθαρη εικόνα για τις αντεπαναστατικές θέσεις του -υποτίθεται εθνομάρτυρα!- Γρηγορίου Ε' στο πέρασμα του χρόνου: α) Την εγκύκλιο που στέλνει στους Επτανήσιους ώστε να αγνοήσουν τα επαναστατικά κελεύσματα των “άθεων” Γάλλων επιστρέφοντας στην αγκαλιά του Σουλτάνου (1798), β) Την αποστολή του επισκόπου Τρίκκης Παΐσιου στην Πελοπόννησο με σκοπό των κατευνασμό των επαναστατικών διαθέσεων των ντόπιων πληθυσμών (1798), γ) Την επιστολή προς τον μητροπολίτη Σμύρνης, στην οποία του ζητείται η συγκέντρωση όλων των φυλλαδίων του Ρήγα Φεραίου με σκοπό να σταλούν προς καύση στην Κωνσταντινούπολη (1798). Επίσης θα έχουν τη δυνατότητα να διαβάσουν το αφοριστικό επιτίμιο προς την Μπουμπουλίνα παραμονές της Επανάστασης, καθώς επίσης και την απόπειρα του Γρηγορίου να επιβάλλει ιερά εξέταση στην Πόλη, ελέγχοντας τη βιβλιοπαραγωγή της ελληνικής διασποράς, πραγματοποιώντας επίθεση στην έλευση της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών στις ελληνικές σχολές. Σε αυτήν την τελευταία εγκύκλιο, μάλιστα, ο πατριάρχης επιτίθεται και στους ραγιάδες της εποχής του, που ξεκινούσαν να δίνουν μαζικά στα παιδιά τους (αρχαία) ελληνικά ονόματα, αντί χριστιανικών...

Η περιγραφή του βιβλιου:

"Η υποτιθέμενη θετική συμβολή της ανώτατης ιεραρχίας της Εκκλησίας στην Επανάσταση του 1821, αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ιδεολογικές λαθροχειρίες της νεότερης ελληνικής Ιστορίας.

Διακόσια χρόνια αργότερα, η μελέτη των πρωτότυπων πηγών, των αφοριστικών εγκυκλίων και της αντεπαναστατικής δράσης του πατριαρχείου, δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνειών.

Το βιβλίο αυτό περιλαμβάνει μία χρήσιμη συλλογή τέτοιων κειμένων, που δημοσιεύτηκαν κατά το χρονικό διάστημα 1798-1828. Η ανίχνευση των εν λόγω ιστορικών τεκμηρίων αποτελεί μέχρι και σήμερα μία εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση, απαιτώντας σε κάποιες περιπτώσεις την κοπιώδη αναζήτηση σπάνιων ή εξαντλημένων εκδόσεων.

Στη "Μαύρη Βίβλο του 1821" θα διαβάσετε:

  • τα κείμενα του αφορισμού της Επανάστασης από το πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως
  • τους λόγους για τους οποίους η περιβόητη άρση του αφορισμού αποτελεί έναν εκκλησιαστικό μύθο
  • το πώς ο Γρηγόριος Ε ́προσπάθησε να κατευνάσει τις επαναστατικές διαθέσεις Επτανησίων και Πελοποννησίων στα τέλη του 18ου αιώνα, διατάζοντας, παράλληλα, την καύση κειμένων του Ρήγα Φεραίου
  • τους λόγους για τους οποίους ο αφορισμός των Κλεφτών από τον πατριάρχη Καλλίνικο Ε ́ επηρέασε αρνητικά την Επανάσταση του ’21.
  • τις εγκυκλίους μέσω των οποίων ο Γρηγόριος Ε ́ αποπειράθηκε να ελέγξει την ελληνική βιβλιοπαραγωγή, εξαπολύοντας επίθεση στις Φυσικές Επιστήμες
  • το αφοριστικό επιτίμιο που επιβλήθηκε στην Μπουμπουλίνα, λίγους μήνες πριν τον ξεσηκωμό των Ελλήνων
  • τα κείμενα του πατριάρχη Ευγένιου Β ́, που στόχο είχαν να εκφοβίσουν τους Έλληνες, αμέσως μετά το ξέσπασμα της Επανάστασης
  • τον τρόπο με τον οποίο ο πατριάρχης Αγαθάγγελος επιχείρησε να προκαλέσει εμφύλιο πόλεμο στην Ελλάδα του Ιωάννη Καποδίστρια".

Κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από τη σειρά Lux Orbis των εκδόσεων iWrite.

 

Πηγή: news247.gr 

 

 

 

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More