Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα WWF. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα WWF. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Δευτέρα, Φεβρουαρίου 19, 2024

Κοινή ανακοίνωση 8 περιβαλλοντικών οργανώσεων | Το Υπουργείο Οικονομικών καταργεί τη ζώνη παράκτιας προστασίας


 

Με νομοσχέδιο εξπρές, η κυβέρνηση επιχειρεί να καταργήσει το, ήδη ανεπαρκές σε καιρό κλιματικής κρίσης, ελάχιστο όριο προστασίας των 30 μέτρων παραλίας, δηλαδή της αδόμητης ζώνης από το όριο του αιγιαλού,

Aυτό υπογραμμίζουν σε κοινή τους ανακοίνωση οι ακόλουθες 8 περιβαλλοντικές οργανώσεις:


Εταιρία Προστασίας Πρεσπών 

Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης

Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία

Καλλιστώ

Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης

Greenpeace

MEDASSET

WWF Ελλάς

 Η συνέχεια της ανακοίνωσης:

Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο “Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις” επιμένει να αντιμετωπίζει τους αιγιαλούς, τις όχθες ποταμών και λιμνών και τις παραλίες της χώρας σαν οικόπεδα προς "εμπορική αξιοποίηση". Την ίδια στιγμη, σε έναν κόσμο που υφίσταται ολοένα και συχνότερα κλιματικές καταστροφές, οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Γαλλία, Ισπανία) εύλογα θεσπίζουν αδόμητες παράκτιες ζώνες που ξεκινούν από τα 100 μέτρα και φθάνουν μέχρι και στα 250 μέτρα από τον αιγιαλό, προωθώντας την απαιτούμενη προστασία των ακτών τους και αναγνωρίζοντας την κρίσιμη συμβολή τους στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Η Ελλάδα όμως, μέσω του νομοσχεδίου αυτού, καταργεί και το ελάχιστο των 30 μέτρων, δίνοντας σήμα σε πράξεις οριοθέτησης παραλίας που επιτρέπουν δόμηση κυριολεκτικά πάνω στο κύμα!

Η συνεχής αγνόηση των πολύτιμων προστατευτικών υπηρεσιών που προσφέρει η υγιής και ελεύθερη από σκληρές υποδομές παράκτια ζώνη συνιστά μια πολλαπλά αποτυχημένη πολιτική, αφού δεν αγνοεί μόνο την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, αλλά θέτει σε άμεσο κίνδυνο και την ασφάλεια των πολιτών. Η επιστημονική γνώση, αλλά και το πρόσφατο παρελθόν έχουν δείξει πως η συνεχής υποβάθμιση της παράκτιας ζώνης μόνο δραματικές καταστροφές προκαλεί, καθώς επιφέρει και ανυπολόγιστο κόστος για την εθνική οικονομία από τις αποζημιώσεις που καλείται να καλύψει εκ των υστέρων.

 Όπως επισημαίνουν οι οκτώ περιβαλλοντικές οργανώσεις στα σχόλια που από κοινού υπέβαλαν στην απαράδεκτα μικρής διάρκειας διαβούλευση δεδομένου τόσο του μεγάλου όγκου, όσο και του τεχνικού περιεχομένου, το νομοσχέδιο δεν εισάγει μεταρρύθμιση για την αποτελεσματική προστασία και διαχείριση του παράκτιου χώρου, ενώ απουσιάζουν κρίσιμες προβλέψεις που σχετίζονται με την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή (π.χ. δεν υπάρχει αναφορά σε άλλους φυσικούς ή ανθρωπογενείς κινδύνους που απειλούν την παράκτια και παρόχθια ζώνη, πλημμυρικούς κινδύνους κ.λπ.). 

Το νομοσχέδιο εξαφανίζει επίσης, την απαγόρευση παραχώρησης των "μικρών αιγιαλών" (μήκος ή πλάτος μικρότερο των 5 μέτρων, ή έκταση μικρότερη των 150 τετραγωνικών), καθιστώντας ακόμα και αυτά τα πολύτιμα οικοσυστήματα διαθέσιμα προς ενδεχόμενη εμπορική εκμετάλλευση. Ακόμα και αυτές οι μικρές, απομονωμένες παραλίες, τώρα θα μπορούν να παραχωρούνται σε ξενοδοχεία.  Τέλος, σε άλλη μια προκλητική αγνόηση των υποχρεώσεων της χώρας για σεβασμό στο δίκαιο της ΕΕ, επιχειρείται δια νόμου επέκταση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, δίχως να τηρούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες δέουσας εκτίμησης της επίδρασης στη “Θαλάσσια Περιοχή Θράκης” (περιοχή Natura 2000) και δίχως να τηρούνται οι διαδικασίες της οδηγίας 2001/42/ΕΚ για τη στρατηγική εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Στα λιγοστά θετικά του νομοσχεδίου περιλαμβάνεται η ανάπτυξη ηλεκτρονικού συστήματος υποβολής καταγγελιών για αυθαιρεσίες, δίχως όμως καμία διασφάλιση για άμεση κινητοποίηση των αρμόδιων αρχών προς άμεση απομάκρυνση των αυθαίρετων κατασκευών. Περιπτώσεις όπως τα αυθαίρετα ενοικιαζόμενα στο παράκτιο δάσος του Εθνικού Πάρκου Σχοινιά ή οι πολλαπλές και διαπιστωμένες αυθαιρεσίες σε παραλίες της Ίου και σε αμέτρητα άλλα πολύτιμα παράκτια και παρόχθια οικοσυστήματα της χώρας, είναι καταστάσεις που δεν φαίνεται να απασχολούν σοβαρά την κυβέρνηση.

Στο πλαίσιο αυτό, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ζητούν, ως κατεπείγουσα εθνική πολιτική κλιματικής ανθεκτικότητας για τη χώρα, τα εξής:

*   Άμεση κύρωση από τη χώρα μας του Πρωτοκόλλου για την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών της Μεσογείου, το οποίο προτάσσει ως μέτρο θεσμικής θωράκισης των ακτών τον ορισμό 100 μέτρων από την υψηλότερη χειμερινή ίσαλη γραμμή ζώνης στην οποία δεν επιτρέπεται η δόμηση. Σε κάθε περίπτωση, ζητάμε άμεση συμμόρφωση με τις προβλέψεις αυτού, δεδομένου ότι αποτελεί ήδη ενωσιακό δίκαιο.

 *   Αφαίρεση κάθε δικαιώματος ένταξης σε καθεστώς στήριξης από τον αναπτυξιακό νόμο και από τον νόμο για τις στρατηγικές επενδύσεις επιχειρηματιών που αυθαιρετούν εις βάρος του φυσικού περιβάλλοντος και καταπατούν παράκτια ή παρόχθια οικοσυστήματα.

 *   Ενίσχυση της ανεξαρτησίας και των διαθέσιμων πόρων του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών, ώστε να είναι σε θέση να επεμβαίνει αποτελεσματικά σε περιπτώσεις αυθαιρεσιών και να προβαίνει άμεσα στην απομάκρυνση παράνομων κατασκευών.

 *    Άμεση ολοκλήρωση της διαδικασίας θέσπισης των μέτρων προστασίας και διαχείρισης για όλες τις περιοχές Natura 2000 της χώρας με την έγκριση των ειδικών περιβαλλοντικών μελετών και των σχεδίων διαχείρισης, και τη θέσπιση των σχετικών προεδρικών διαταγμάτων. Ημίμετρα όπως η επιλεκτική θέσπιση "απάτητων" παραλιών και άλλων οικοσυστημάτων μόνο συσκότιση των ευθυνών της Πολιτείας επιτυγχάνουν, με αποτέλεσμα τη συνεχιζόμενη και ντροπιαστική από τη χώρα μας αγνόηση της καταδικαστικής απόφασης του ευρωδικαστηρίου εις βάρος της Ελλάδας για παραβίαση της οδηγίας 92/43/ΕΟΚ για την προστασία της φύσης. 


Πηγή: www.tornosnews.gr

Παρασκευή, Ιουλίου 30, 2021

«WWF Hotel Kitchen: Εδώ το φαγητό έχει αξία» | Ακόμα 11 ξενοδοχεία σε Κρήτη, Ρόδο και Κω κατά της σπατάλης τροφίμων


 

Μετά την επιτυχημένη ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου του προγράμματος και τη μείωση της σπατάλης τροφίμων έως 25% στα τρία συμμετέχοντα ξενοδοχεία (Grecotel Cape Sounio, Aquila Rithymna Beach, Marriott Athens του Ομίλου Χανδρή) το καλοκαίρι του 2019, το πρόγραμμα «Hotel Kitchen: Εδώ το φαγητό έχει αξία» ξεκινά έναν νέο κύκλο δυναμικής δράσης κατά της σπατάλης τροφίμων με τη συμμετοχή 11ακόμα ελληνικών ξενοδοχείων σε Κρήτη, Ρόδο και Κω.

Ειδικότερα, οι όμιλοι και τα συμμετέχοντα ξενοδοχεία με αλφαβητική σειρά είναι τα εξής: Apollo Hotels (Apollo Blue & Apollo Beach), Electra Hotels & Resorts (Electra Palace Rhodes) Esperia Group (Esperos Village Blue & Spa),  H Hotels Collection - Hatzilazarou Group (Princess Andriana Resort & Spa), Metaxa Hospitality Group (Creta Maris Beach Resort), Mitsis Hotels (Blue Domes Resort & Spa), Mitsis Hotels (Rodos Village Beach Hotel & Spa),Phaea Resorts (Cretan Malia Park), S Resorts- Sapounakis Group (Ikaros Beach Resort & Spa), Vasia Hotels (Vasia Resort & Spa).

Η συμμετοχή 11 νέων ξενοδοχείων στο πρόγραμμα έρχεται αφενός να επικυρώσει την έως τώρα επιτυχημένη πορεία του προγράμματος και αφετέρου να επιβεβαιώσει πως, παρόλο που ο ξενοδοχειακός κλάδος έχει πληγεί σοβαρά λόγω της πανδημίας, η μείωση της σπατάλης τροφίμων μπαίνει στο επίκεντρο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων των ξενοδοχείων και εμφανίζεται ως ένα βασικό μέσο εξοικονόμησης πόρων και ενίσχυσης των περιβαλλοντικών πρακτικών τους.

‘Ήδη, κατά την τρέχουσα φάση του προγράμματος, που στο σύνολό του υλοποιείται με την υποστήριξη της Unilever Food Solutions και θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2022, προέκυψαν πολύ σημαντικά συμπεράσματα, τα οποία αναμένεται να βοηθήσουν τα συμμετέχοντα ξενοδοχεία να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων στις εγκαταστάσεις τους, αποκομίζοντας παράλληλα, πολλά περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη. Τα ευρήματα θα συμβάλλουν ακολούθως στη δημιουργία μιας πολύτιμης και πρωτοποριακής δεξαμενής γνώσης για την χαρτογράφηση και καταπολέμηση του συγκεκριμένου προβλήματος στον ξενοδοχειακό κλάδο.

Ενδεικτικά, από τις πρώτες καταγραφές δεδομένων που υλοποίησαν τα ξενοδοχεία και ανέλυσε το WWF Ελλάς προέκυψε ότι για κάθε πελάτη ξενοδοχείου πετιούνται κατά μέσο όρο περίπου 350 γραμμάρια τροφής την ημέρα, από την προετοιμασία και τον καθαρισμό φρούτων και λαχανικών ως την τελική παράθεση στον μπουφέ και το σερβίρισμα. Όπως διαπιστώθηκε, όμως, η πολύτιμη τροφή δεν χάνεται μόνο στην κουζίνα, αλλά και στο πιάτο των επισκεπτών. Μάλιστα σε περισσότερα από τα μισά ξενοδοχεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, η σπατάλη στο πιάτο των επισκεπτών κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με τη σπατάλη τροφίμων στην παράθεση του μπουφέ πρωινού!

 Στόχος της δεύτερης αυτής φάσης του προγράμματος είναι να εξελιχθούν περαιτέρω η μεθοδολογία και οι καλές πρακτικές που καταγράφηκαν το 2019, κατά την έναρξη του προγράμματος στην Ελλάδα. Πλέον, έμφαση θα δοθεί στη συλλογή δεδομένων μέσα από την καταμέτρηση της σπατάλης τροφίμων, στη μείωση και πρόληψη της σπατάλης μέσα από καλές πρακτικές που θα εφαρμοστούν και θα καταγραφούν στα 11 ξενοδοχεία, στη συνεργασία με τοπικούς φορείς (ξενοδοχειακά επιμελητήρια, κοκ) για τη διάχυση της τεχνογνωσίας και των ευρημάτων, καθώς και στη σύνδεση του προγράμματος με το νέο πλαίσιο λειτουργίας των ξενοδοχείων με βάση το νέο νομοσχέδιο.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η πρωτοβουλία είναι συνυφασμένη και με τις απαιτήσεις της νέας νομοθεσίας για την ανακύκλωση, σύμφωνα με την οποία τα ξενοδοχεία άνω των 100 κλινών θα κληθούν να καταγράφουν και να δηλώνουν την ποσότητα των απορριμμάτων τροφίμων στις εγκαταστάσεις τους.

Επίσης, κύριο στόχο του προγράμματος αποτελεί η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού μηχανισμού των εργαζομένων στον ξενοδοχειακό κλάδο για τη μεθοδική μείωση της σπατάλης τροφίμων, κάτι που όπως προέκυψε από σχετική έρευνα, επιζητούν και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι σε ποσοστό 93% (σε δείγμα 342 εργαζομένων). Παράλληλα, το πρόγραμμα στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των επισκεπτών κατά τη διαμονή τους μέσα από καμπάνιες ενημέρωσης, αλλά και τη διάχυση των αποτελεσμάτων σε εθνικό επίπεδο στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών σεμιναρίων που οργανώνει η Unilever Food Solutions για το δίκτυο του κλάδου (UFS All-inclusive Hotels Academy).

Σημειώνεται ότι η εκπαίδευση των εργαζομένων και η ευαισθητοποίηση των επισκεπτών αποτελούν, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, 2 από τα 4 πιο αποτελεσματικά μέτρα για τη μείωση της σπατάλης τροφίμων στον κλάδο, μαζί με τη διάθεση περισσευούμενων τροφίμων σε Ιδρύματα, αλλά και τη διάθεση αυτών που δεν μπορούν να καταναλωθούν από ανθρώπους και είναι ασφαλή για τη δημιουργία ζωοτροφών. Φυσικά, η έξυπνη μεριδοποίηση, η ασφαλής παράθεση των εδεσμάτων στον μπουφέ και το σωστό σερβίρισμα αναδεικνύονται ως κυρίαρχοι παράγοντες για την τελική αντιμετώπιση του προβλήματος.

Όπως σημειώνει η Βίκυ Μπαρμπόκα, Υπεύθυνη προγραμμάτων βιώσιμης διατροφής στο WWF Ελλάς: «Η συμμετοχή 11 νέων ξενοδοχείων στο πρόγραμμα “WWFHotelKitchen” και το γεγονός ότι ο ξενοδοχειακός κλάδος επιζητά σταθερά πλέον αλλαγές προς την αειφορία, επιβεβαιώνει ότι η αντιμετώπιση της σπατάλης τροφίμων μπαίνει όλο και πιο ψηλά στην ατζέντα των ξενοδοχείων με στόχο τη σωστή αξιοποίηση της τροφής και την ταυτόχρονη προστασία του πλανήτη. Ειδικά τώρα, εν μέσω των σφοδρών επιπτώσεων της πανδημίας στην κοινωνία, το περιβάλλον και την οικονομία, το πρόγραμμα μπορεί να αποτελέσει έναν πολύτιμο οδηγό για την ορθή αξιοποίηση πόρων».

Ο Γενικός Διευθυντής της UnileverFoodSolutions στην Ελλάδα, Θοδωρής Σακελλαρίου, ανέφερε: «Με γνώμονα πάντα την ευαισθησία της Unilever Food Solutions κατά της σπατάλης τροφίμων, είμαστε στην ευχάριστη θέση να συνεχίσουμε έναν νέο κύκλο δυναμικής δράσης. Τόσο η συμμετοχή των 11 νέων ξενοδοχειακών ομίλων, όσο και η επιλογή της γεωγραφικής τοποθεσίας τους έχουν μεγάλη σημασία, καθώς θα καλύψουν διαφορετικές πτυχές του ξενοδοχειακού κλάδου μέσα από ουσιαστική αλλαγή. H ενίσχυση της ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης των ξενοδοχείων γύρω από μείζονα περιβαλλοντικά θέματα που θα έχουν θετικό αντίκτυπο στη μείωση σπατάλης τροφίμων αποτελούν για όλους εμάς υψηλή προτεραιότητα».

Η ιστορία του προγράμματος

  • Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2017 στην Αμερική, όπου το WWF US και η Αμερικανική Ένωση Ξενοδοχείων και Καταλυμάτων (AHLA) με την υποστήριξη του Ιδρύματος Rockefeller, δημιούργησαν έναν αναλυτικό οδηγό που λειτουργεί ως εργαλείο για τη μέτρηση και την πρόληψη της σπατάλης τροφίμων.
  • Εδώ μπορείτε να κατεβάσετε τον ηλεκτρονικό «Οδηγό για τη μείωση της σπατάλης τροφίμων στα ξενοδοχεία»
  • To WWF και η Unilever Food Solutions θα ήθελαν να ευχαριστήσουν τα έντεκα ξενοδοχεία και τους εργαζόμενους τους που συμμετέχουν ενεργά πέρα και πάνω από τα καθήκοντα τους για την επιτυχία του εγχειρήματος κατά την τρέχουσα φάση του προγράμματος.

 

Πηγή: tornosnews.gr

Τετάρτη, Ιανουαρίου 13, 2021

WWF Ελλάς: Ποια ζώα απειλούνται με εξαφάνιση - Ο βάτραχος της Καρπάθου


 
Η Ελλάδα φιλοξενεί πολλά σημαντικά και απειλούμενα είδη ζώων, κάποια από τα οποία συναντάμε μόνο στην Ευρώπη, ή στη χώρα μας

Δεκάδες είδη ζώων που ζουν στην Ελλάδα απειλούνται με εξαφάνιση και η ΜΚΟ WWF Ελλάς κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται οι πολίτες όταν συναντήσουν ένα άγριο ζώο. Η Ελλάδα φιλοξενεί πολλά σημαντικά και απειλούμενα είδη, κάποια από τα οποία συναντάμε μόνο στην Ευρώπη, ή στη χώρα μας.  

Αναλυτικά:  

Χελώνα καρέτα

Η χελώνα καρέτα (Caretta caretta), που κολυμπά στις ελληνικές θάλασσες για περισσότερα από 100 εκατομμύρια χρόνια, σήμερα βρίσκεται αντιμέτωπη με την εξαφάνιση. Η Ελλάδα φιλοξενεί το, περίπου, 60% των φωλιών της Μεσογείου και, παράλληλα, στη χώρα μας υπάρχουν δύο από τις πιο σημαντικές περιοχές ωοτοκίας της χελώνας καρέτα: το Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο Ζακύνθου με τις έξι παραλίες ωοτοκίας στον Κόλπο του Λαγανά, στη Ζάκυνθο και τον νότιο Κυπαρισσιακό κόλπο, στη δυτική Πελοπόννησο.    

Φυσητήρες

Οι φυσητήρες (Physeter macrocephalus), το τρίτο μεγαλύτερο ζώο του πλανήτη με τον μεγαλύτερο εγκέφαλο, έχουν βρει στις ελληνικές θάλασσες ένα ιδανικό «σπίτι». Στην Ελληνική Τάφρο, με τα υποβρύχια φαράγγια της και τους γκρεμούς της, βρίσκεται το βαθύτερο σημείο της Μεσογείου –το Φρέαρ των Οινουσσών 5.121 μ– και είναι το καταφύγιο 200, περίπου, φυσητήρων. Τα μεγάλα βάθη της είναι ιδανικά για τις βουτιές του ζώου, που μπορεί να διαρκέσουν μέχρι και 90 λεπτά, για να βρει τροφή. Η Ελληνική Τάφρος είναι, ταυτόχρονα, το μοναδικό μέρος της Μεσογείου, όπου οι θηλυκές γεννούν και μεγαλώνουν τα μικρά τους, αλλά και που κοινωνικές ομάδες και μοναχικοί αρσενικοί συνυπάρχουν όλο τον χρόνο. Ωστόσο, οι φυσητήρες απειλούνται με εξαφάνιση.  

Μεσογειακή φώκια

Η μεσογειακή φώκια Monachus monachus είναι σήμερα ένα από τα σπανιότερα θηλαστικά της Ευρώπης. Στις ελληνικές θάλασσες κολυμπούν, περίπου, 300. Ειδικότερα στη Γυάρο φιλοξενείται το 12% του παγκόσμιου πληθυσμού της. Δηλαδή, σε αυτό το νησί με τη βαριά ιστορία και με μόλις 0,26 τετραγωνικά χιλιόμετρα εμβαδόν, ζουν, περίπου, 70 άτομα  

Απειλούμενοι γύπες

Στο εθνικό πάρκο Δαδιάς – Λευκίμης – Σουφλίου στον Έβρο συνυπάρχουν αρμονικά με την παραδοσιακή κτηνοτροφία, 36 από τα 38 είδη αρπακτικών πουλιών της Ευρώπης, με «πρωταγωνιστές» τον μαυρόγυπα και τον «Βενιαμίν» των γυπών, ασπροπάρη.    

Κόκκινο ελάφι

Το κόκκινο ελάφι ζούσε κάποτε σε ολόκληρη σχεδόν την ηπειρωτική Ελλάδα. Μέσα σε λίγες δεκαετίες, όμως, οι πληθυσμοί του συρρικνώθηκαν σε τέτοιο βαθμό, ώστε το είδος βρέθηκε στην κατηγορία των απειλούµενων ζώων της χώρας. Ο προστατευµένος πληθυσµός της Πάρνηθας είναι σήμερα ο πιο μεγάλος της χώρας, αλλά παραμένει απομονωμένος και ευάλωτος.    

Βάτραχος της Καρπάθου

Ο βάτραχος της Καρπάθου (Pelophylax cerigensis) αποτελεί ενδημικό είδος, καθώς συναντάται μόνο στην Ελλάδα και ειδικότερα μόνο σε κάποιες τοποθεσίες στην Κάρπαθο. Αξιολογείται από την IUCN ως το πιο απειλούμενο είδος βατράχου στην Ευρώπη.   

Τι δεν πρέπει να κάνουμε όταν τα συναντάμε  

Όπως επισημαίνει η ΜΚΟ, πολλές φορές, κυρίως λόγω άγνοιας, μπορεί κάποιος να καταστρέψει σοβαρά θέσεις που χρησιμοποιούνται ως φωλιές. Την ίδια ώρα είναι σημαντικό οι πολίτες είτε στη θάλασσα είτε στη στεριά να μην πλησιάσουν μετωπικά και πολύ κοντά το όποιο ζώο. «Δεν κινούμαστε με μηχανοκίνητα σε παραλίες, υγρότοπους, μονοπάτια και αμμοθίνες – θυμόμαστε ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία, απαγορεύεται η κίνηση μηχανοκίνητων οχημάτων «εκτός οδικού δικτύου σε οικολογικά ευαίσθητες εκτάσεις, όπως, ενδεικτικά, μόνιμες ή εποχικές λίμνες και τέλματα και οι ακτές τους, ο αιγιαλός, οι αμμοθίνες, ποτάμια, ρέματα και ρυάκια, δάση, λιβάδια, βοσκότοποι».

Σεβόμαστε τα όρια ταχύτητας, τόσο στη στεριά, όσο και στη θάλασσα. Πάντα ενημερωνόμαστε για την παρουσία άγριας πανίδας και τις ανάλογες συστάσεις από τις σχετικές πινακίδες ή από το προσωπικό των αρμόδιων φορέων που βρίσκονται στην περιοχή»   Η WWF τονίζει ότι δεν πρέπει κάποιος μη ειδικός να αγγίζει τα άγρια ζώα. «Μπορεί κάποιο να φαίνεται ήρεμο, όμως ποτέ κανείς δεν ξέρει πώς θα αντιδράσει αν φοβηθεί ή νιώσει εγκλωβισμένο. Ιδιαίτερα στην περίπτωση αμφιβίων, αποφεύγουμε να τα αγγίξουμε με γυμνά χέρια. Τα αμφίβια στη χώρα μας δεν είναι δηλητηριώδη για τον άνθρωπο. Αντίθετα, οι άνθρωποι μπορεί να μεταφέρουν πιθανά βλαπτικές ουσίες (π.χ. αντηλιακό, εντομοαπωθητικό), ή ασθένειες (μύκητες) στα ζώα».  

Επίσης, είναι σημαντικό να μην ταΐζει κανείς τα άγρια ζώα. «Υπάρχει αρκετή τροφή στη φύση. Το τάισμα, εκτός από τις βλαβερές επιπτώσεις μιας πιθανώς ακατάλληλης τροφής, προκαλεί εξοικείωση των άγριων ζώων με τους ανθρώπους, με απρόβλεπτες και, συνήθως, αρνητικές συνέπειες, όπως: αυξημένα ατυχήματα σε δρόμους, προσέγγιση άγριων ζώων σε οικισμούς, όταν το ζώο αυτό αναζητήσει τροφή από άλλον επισκέπτη, κ.λπ.

Αν ένα ζώο μας φανεί «πεινασμένο» ή «ταλαιπωρημένο», ενημερώνουμε το δασαρχείο ή τον τοπικό φορέα διαχείρισης. Δεν πετάμε στη φύση ούτε υπολείμματα τροφής και, βέβαια, ποτέ συσκευασίες. Τα υπολείμματα τροφής θα πρέπει να συσκευάζονται και να μπαίνουν σε κάδους, ή, ιδανικά, σε κάδους κομποστοποίησης. Οι συσκευασίες (π.χ. μπουκάλια, κουτάκια αναψυκτικών, σακούλες) μπορεί να γίνουν θανάσιμη παγίδα για ένα ζώο και ρυπαίνουν το χερσαίο και θαλάσσιο περιβάλλον».   Όπως σημειώνει, η οργάνωση, η ελεύθερη κίνηση σκύλων ή άλλων οικόσιτων ζώων είναι πολύ πιθανό να προκαλέσει σύγκρουση με την άγρια ζωή, περιστατικά θήρευσης, ή/και να καταστρέψει τις φωλιές τους.

«Δεν πλησιάζουμε φαγωμένα ή πληγωμένα θηράματα, όπως ελάφια, αιγοπρόβατα, αγριόχοιρους. Ο θηρευτής τους μπορεί να είναι κάπου εκεί κοντά. Επιπλέον, τα τραυματισμένα ζώα βρίσκονται σε κατάσταση πόνου και φόβου, άρα μπορεί να επιτεθούν σε οποιονδήποτε πλησιάσει, αν δεν γνωρίζει πώς να τα χειριστεί».  

Σε περίπτωση συνάντησης με άγριο ζώο, οι πολίτες πρέπει να υποχωρούν ήσυχα, αργά. «Αν δούμε μικρά, συνήθως εκεί κοντά είναι οι γονείς τους. Δεν τα πλησιάζουμε για να παίξουμε ή να βγάλουμε selfies, ούτε τα αγγίζουμε. Αυτό μπορεί να θεωρηθεί ως απειλή από τους γονείς».  

Τι κάνουμε αν δούμε τραυματισμένο ή νεκρό ζώο  

Σε περίπτωση τραυματισμένου ή σκοτωμένου ζώου, πρέπει να ενημερωθούν άμεσα οι αρμόδιες Αρχές ή οργανώσεις. 

 

Πηγή: WWF Greece -  ethnos.gr

 

Τετάρτη, Μαΐου 06, 2020

Η ΝΔ ψήφισε το νομοσχέδιο - «έγκλημα για το περιβάλλον»

Κατά πλειοψηφία, μόνο με τις ψήφους των βουλευτών της ΝΔ, υπερψηφίστηκε, τόσο επί της αρχής όσο και επί των άρθρων του, το αντιπεριβαλλοντικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης, μετά από σφοδρή κριτική της αντιπολίτευσης, αλλά και την οργισμένη αντίδραση σύσσωμων των περιβαλλοντικών οργανώσεων, που είχαν ζητήσει την απόσυρση του νομοσχεδίου, καταγγέλλοντας περιβαλλοντικό έγκλημα, καταστροφή του περιβάλλοντος και εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων.

Ένα «black deal» κόντρα στο «green deal» που επιτάσσει η εν εξελίξει κλιματική αλλαγή.
«Ναι» επί της αρχής ψήφισαν και οι 158 βουλευτές της ΝΔ ενώ 56 βουλευτές της αντιπολίτευσης καταψήφισαν.

Είχαν προηγηθεί ονομαστικές ψηφοφορίες που είχαν ζητήσει ΚΙΝΑΛ και ΚΚΕ ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ είχε αποχωρήσει από τη διαδικασία.

Το ΚΙΝΑΛ είχε καταθέσει αίτημα για ονομαστική ψηφοφορία επί σειρά άρθρων του νομοσχεδίου ενώ το ΚΚΕ ζήτησε να διεξαχθεί και επί της αρχής του.

Με επιστολική ψήφο ψήφισαν συνολικά 141 βουλευτές.

Από την Δευτέρα ξεκίνησε η μαζική διαμαρτυρία με συγκέντρωση περιβαλλοντικών οργανώσεων έξω από τη Βουλή, και στη συνέχεια εξαπλώθηκε σε όλη τη χώρα με αντίστοιχες κινητοποιήσεις σε πολλές πόλεις. Ξεσηκώθηκε και το Ιόνιο. Οι Δήμοι Αργοστολίου, Ληξουρίου, Σάμης και Ιθάκης έβαλαν λουκέτο διαμαρτυρίας, καθώς στο νομοσχέδιο προβλέπεται η κατάργηση της Εταιρείας Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΔΑΚΙ) του νησιού με αποτέλεσμα - όπως αναφέρουν τοπικοί αξιωματούχοι - τα σκουπίδια απ’ όλη την Περιφέρεια (Ιονίου) να δύναται να καταλήξουν στην Κεφαλονιά.

Το νομοσχέδιο έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις αφού ξηλώνει την περιβαλλοντική νομοθεσία με πρόσχημα την ανάπτυξη. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο ο Σύνδεσμος Ελλήνων Βιομηχάνων και άλλες μεγάλες επιχειρηματικές ενώσεις (ΕΛΕΤΑΕΝ, Σύνδεσμος Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων κλπ.) το επικρότησαν, ζητώντας μάλιστα και επιπλέον διευκολύνσεις, ενώ στο σύνολο τους οι περιβαλλοντικές οργανώσεις αντιδρούν χαρακτηρίζοντας το «περιβαλλοντοκτόνο».

Επιπλέον χαρακτηρίζεται και αντισυνταγματικό καθώς αντιβαίνει σε αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και παραβιάζει το Ευρωπαϊκό και Διεθνές Δίκαιο.
Αίτηση αντισυνταγματικότητας για τρία άρθρα (44, 48, 92) κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή. Η πρότασή του απορρίφθηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία, αλλά και το ΚΙΝ.ΑΛΛ., με τον Ανδρέα Λοβέρδο να υποστηρίζει ότι δεν πρέπει να μετατρέπονται οι πολιτικές συζητήσεις σε συνταγματικό διάλογο.

Σημειώνεται πως το ΚΚΕ κατέθεσε αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας τόσο επί της αρχής όσο και επί ορισμένων άρθρων του νομοσχεδίου. Ωστόσο, παραβιάζοντας τον κανονισμό της Βουλής και χωρίς συμφωνία της αντιπολίτευσης, αποφασίστηκε να ακολουθηθεί η διαδικασία της επιστολικής ψήφου. «Εκχωρείτε τη ψήφο του βουλευτή στους γραμματείς των κοινοβουλευτικών ομάδων. Και το κάνετε αυτό στο όνομα της έκτακτης κατάστασης. Μα ξέρετε εσείς καμία έκτακτη κατάσταση όπου η κυβέρνηση να προγραμματίζει 26 νομοσχέδια μέσα σε τρείς μήνες;», δήλωσε ο Αλέξης Τσίπρας εξαπολύοντας επίθεση και ανακοινώνοντας την αποχώρηση του ΣΥΡΙΖΑ από τη διαδικασία. «Δεν θα επιτρέψουμε να επιβάλλετε τη μόνιμη περιστολή της λειτουργίας των εκλεγμένων δημοκρατικών θεσμών. Δεν θα επιτρέψουμε να κυβερνάτε διαδικασίες εξπρές, με την κοινωνία στο περιθώριο. Η δημοκρατία δεν μπαίνει σε καραντίνα», τόνισε.

Αδικαιολόγητες οι αντιδράσεις στο νομοσχέδιο κατά την κυβέρνηση

Η κυβέρνηση και η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος χαρακτήρισαν «άνω ποταμών» τη στάση της αντιπολίτευσης παραβλέποντας πως το σύνολο των περιβαλλοντικών οργανώσεων αντιδρά στο νομοσχέδιο. Μάλιστα το υπουργείο απέκλεισε από τη συζήτηση για το νομοσχέδιο κατά τη διάρκεια της ακρόασης των φορέων στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, πλήθος περιβαλλοντικών φορέων και ειδικών επιστημόνων. Κατέθεσε δε, το νομοσχέδιο εν μέσω πανδημίας και μόλις μία εβδομάδα πριν από την ψήφιση του με τα διπλάσια (!) σχεδόν άρθρα σε σχέση με αυτά που είχαν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Μάλιστα σημειώνεται, ότι για το νομοσχέδιο δεν γνωμοδότησαν καν οι αρμόδιες υπηρεσίες του ίδιου του υπουργείου (Διεύθυνση Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος και Βιοποικιλότητας - Τμήμα Βιοποικιλότητας και Προστατευόμενων Περιοχών), αλλά και της Επιτροπής Φύση 2000.

Mιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής ο Κυριάκος Μητσοτάκης, υπεραμύνθηκε του νομοσχεδίου, κάνοντας λόγο για υπερύθμιση στη χώρα μας με νόμους και απαγορεύσεις σε θέματα περιβάλλοντος, που πρέπει να αλλάξει. Παράλληλα, χαρακτήρισε αδικαιολόγητη την κριτική που γίνεται αναφέροντας: «Θέλω να θυμίσω στο Σώμα από την πρώτη μου ομιλία ως πρωθυπουργός, στις προγραμματικές δηλώσεις, είχα τονίσει ότι η οικονομική ανάπτυξη του 21ου αιώνα δεν μπορεί παρά να συμβαδίζει με την προστασία του περιβάλλοντος». Υποστήριξε δε ότι  «η ευημερία με οικολογικό πρόσημο είναι κεντρική προτεραιότητα αυτής της κυβέρνησης».
 

Διαβάστε επίσης: 
Κραυγή από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις: Τα 7 εγκλήματα του νομοσχεδίου

Δεκάδες συλλογικότητες, οργανώσεις και δημοτικές παρατάξεις απαίτησα την απόσυρση του νομοσχεδίου Χατζηδάκη. Απαριθμώντας τα εγκλήματα του περιβαλλοντικού νομοσχεδίου αναφέρουν στο ψηφισμά τους:

  1. Καταργεί την ουσία της προστασίας των περιοχών Natura 2000 και προωθεί ακόμα και μεταλλευτικές δραστηριότητες και εξορύξεις υδρογονανθράκων σε περιοχές προστασίας της φύσης
  2. Εκθέτει σε κίνδυνο τις προστατευόμενες περιοχές, καταργώντας την αυτοτέλεια των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών (ΦΔΠΠ)
  3. Επιτρέπει την καταστροφή του περιβάλλοντος στο όνομα των κατά βούληση επενδυτικών σχεδίων, εκχωρώντας τον έλεγχο των μελετών (ΜΠΕ) σε ιδιώτες και επιβάλλοντας ασφυκτικές προθεσμίες για γνωμοδοτήσεις των υπηρεσιών
  4. Προωθεί την αλόγιστη επέκταση των βιομηχανικών ΑΠΕ, κυρίως των αιολικών, που έχουν ήδη προκαλέσει υποβάθμιση του περιβάλλοντος και οικονομική επιβάρυνση των καταναλωτών για την εξασφάλιση υπερκερδών των επενδυτών
  5. Νομιμοποιεί τα αυθαίρετα εντός δασικών εκτάσεων  και κατά περίπτωση εντός υγροτόπων και ρεμάτων
  6. Απλοποιεί τις διαδικασίες διαχείρισης στερεών αποβλήτων και δε λαμβάνει μέτρα κατά της υποβάθμισης των ρεμάτων από την ανεξέλεγκτη διάθεση αστικών και βιομηχανικών λυμάτων μέσα σε αυτά
  7. Παραβιάζει Συνταγματικές διατάξεις, Ευρωπαϊκές οδηγίες και Διεθνείς συμβάσεις

«Η τρέχουσα οικουμενική κρίση υποδεικνύει  την άμεση ανάγκη αλλαγής πλεύσης στη διαχείριση του περιβάλλοντος:  Πρέπει να φροντίσουμε για τη διατήρηση, την προστασία και την αποκατάσταση του περιβάλλοντος, κι όχι να επιτρέπουμε στις κυβερνήσεις να θυσιάζουν το περιβάλλον στο βωμό εφήμερων οικονομικών συμφερόντων. Το πολυνομοσχέδιο "Εκσυγχρονισμός Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας" κινείται σαφώς στη δεύτερη κατεύθυνση», τονίζουν οι οργανώσεις και προσθέτουν:

«Λαμβάνοντας  υπόψη  μάλιστα ότι έρχεται  προς ψήφιση εν μέσω μιας πρωτόγνωρης κατάστασης όπου οι πολίτες δεν έχουμε  δικαίωμα να ασκήσουμε τα στοιχειώδη συνταγματικά/δημοκρατικά μας δικαιώματα, να καλέσουμε συσκέψεις/συνελεύσεις, να συνεδριάσουν τα συλλογικά μας όργανα, να καλέσουμε συγκεντρώσεις κλπ , η όλη διαδικασία ψήφισης ενός σημαντικότατου για όλα τα περιβαλλοντικά  ζητήματα νομοσχεδίου μόνο αντιδημοκρατική μπορεί να χαρακτηριστεί. Για όλους τους παραπάνω λόγους, απαιτούμε την άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου με τίτλο "Εκσυγχρονισμός Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας" στο σύνολό του».

Σημειώνεται πως οι δύο μεγαλύτερες περιβαλλοντικές οργανώσεις WWF και Greenpeace, έστειλαν επιστολή για απόσυρση των προκλητικών, όπως τις χαρακτηρίζουν, διατάξεις του νομοσχεδίου που αφορούν στις εξορύξεις πετρελαίου και αερίου. Την επιστολή υπογράφουν 30.000 πολίτες. Ενδεικτικό των αντιδράσεων είναι πως οι δεκάδες χιλιάδες υπογραφές συγκεντρώθηκαν μέσα σε μόλις μια εβδομάδα Οι Γενικοί Διευθυντές του WWF Ελλάς, Δημήτρης Καραβέλλας και του ελληνικού γραφείου της Greenpeace, Νίκος Χαραλαμπίδης, παρέδωσαν τη σχετική επιστολή και στη Βουλή στο πλαίσιο της συζήτησης στην Ολομέλεια.

«Οι δύο προκλητικές διατάξεις που εμπεριέχονται στο νομοσχέδιο όχι μόνο υπονομεύουν την ανάπτυξη, αλλά θέτουν σε άμεσο κίνδυνο το περιβάλλον, την οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες» επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση και διευκρινίζεται: «Με το άρθρο 44, για πρώτη φορά επιτρέπονται οι έρευνες και εξορύξεις υδρογονανθράκων σε προστατευόμενες περιοχές της χώρας. Αντίστοιχα, με το άρθρο 110, για πρώτη φορά στερείται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση το αναφαίρετο δικαίωμά της να εγκρίνει ή να απορρίπτει βαριές, επικίνδυνες και ρυπογόνες εγκαταστάσεις εξόρυξης υδρογονανθράκων μέσα στις ίδιες τις δημοτικές εκτάσεις».

Ο Δημήτρης Καραβέλλας, γενικός διευθυντής του WWF Ελλάς σχολίασε: «30.000 συμπολίτες μας ένωσαν τις φωνές τους μέσα σε λίγες μόνο ημέρες και έστειλαν ένα ηχηρό μήνυμα στην κυβέρνηση ενάντια στο "μαύρο" που οι εξορύξεις θα φέρουν σε περιβάλλον, εθνική οικονομία και κοινωνία. Πέραν των εξορύξεων, το νομοσχέδιο αυτό είναι βαθύτατα προβληματικό σε πολλά σημεία, όπως ήδη έχει τεκμηριωθεί απο δεκάδες φορείς και οργανώσεις. Μία κυβέρνηση που σεβάστηκε τις θέσεις των επιστημόνων στην υπόθεση του κορωνοϊού, τώρα δείχνει να τις αγνοεί στο κρίσιμο αυτό νομοσχέδιο. Την καλούμε έστω και την ύστατη στιγμή να αναθεωρήσει».

Από τη μεριά του ο Νίκος Χαραλαμπίδης, γενικός διευθυντής του ελληνικού γραφείου της Greenpeace υπογράμμισε: «Το ονομαζόμενο εκσυγχρονιστικό νομοσχέδιο του Υπουργείου διακατέχεται από την παρωχημένη αντίληψη ότι το περιβάλλον αποτελεί εμπόδιο και όχι εχέγγυο για ανάπτυξη και ευημερία. Οι διατάξεις για τους υδρογονάνθρακες δείχνουν να έχουν έρθει κατά παραγγελία της πετρελαϊκής βιομηχανίας. Ζητάμε από τον Υπουργό και τους βουλευτές να προασπίσουν το συμφέρον των Ελλήνων και όχι αυτό μίας βρώμικης βιομηχανίας που αργοσβήνει».


Πηγή: tvxs.gr

Σκίτσο - σχόλιο της ημέρας με πενάκι του Γιάννη Δερμεντζόγλου. 

Δευτέρα, Ιουνίου 10, 2019

Οι Μινωίτες και η ιαπωνική τέχνη Origami πάνε Αστυπάλαια

Αλήθεια τι δεσμούς είχαν οι Μινωίτες με την Αστυπάλαια; Τι σχέση έχει η ιαπωνική τέχνη Origami με τη NASA και τα διαστημόπλοια και την ιατρική επιστήμη; Σε αυτές και άλλες ερωτήσεις, απάντησαν οι περίπου 100 μικροί μαθητές της Αστυπάλαιας, που έδωσαν βροντερό "παρών" στα δρώμενα του φεστιβάλ παιδικού βιβλίου που διεξάγεται από τις 5 Ιουνίου στο νησί το οποίο, λόγω της γεωγραφικής της αποτύπωσης στο χάρτη, καλείται και "πεταλούδα του Αιγαίου".

Παρόντες από την πρώτη ημέρα του φεστιβάλ, η ψυχή της διοργάνωσης συγγραφέας, Φωτεινή Κωνσταντοπούλου, αλλά και οι εξειδικευμένοι εκπαιδευτές που δίνουν το δικό τους μήνυμα στα δρώμενα. Μήνυμα πολιτισμού, που από την αυγή της ανθρωπότητας μέχρι τις ημέρες μας μεταλαμπαδεύεται από γενιά σε γενιά.

Ο πολιτισμός ενώνει τους λαούς σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Μυρτώ Δημητρίου, κοινωνική ανθρωπολόγος και πιστοποιημένη διδάσκαλος στην ιαπωνική τέχνη του Origami. Η εν λόγω εικαστική τέχνη έχει εφαρμογές μεταξύ άλλων, στα διαστημόπλοια, στην αρχιτεχκτονική, στην ιατρική. Η διδασκαλία δε του Origami στα παιδιά, προωθεί το πνεύμα συνεργασίας, της συλλογικότητας και του συντονισμού της ομάδας, αναφέρει η κα Δημητρίου.

Με πνεύμα συλλογικότητας και συνεργασίας τα παιδιά πραγματοποίησαν προσομοίωση αρχαιολογικών ανασκαφών και ανακάλυψαν ευρήματα που συνδέουν την Αστυπάλαια με τον Μινωικό Πολιτισμό, αφού στην χρυσή εποχή του μινωικού πολιτισμού η Αστυπάλαια θεωρούνταν σημαντική κτήση.

Πιο επίκαιρη από ποτέ, η προστασία του περιβάλλοντος, με την Ελένη Σβορώνου, συγγραφέα 11 παιδικών βιβλίων και υπεύθυνη περιβαλλοντικής εκπαίδευσης της WWF, να μεταφέρει στα παιδιά το μήνυμα της προστασίας του περιβάλλοντος. Συγκεκριμένα, οι μικροί μαθητές συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, από την θάλασσα στην καθημερινότητα.

Προχθες η μέρα έκλεισε με μελωδίες της μουσικού Μαρία Κοτσίρη, υπό την αφηγηματική μπαγκέτα της Αφροδίτης Χαραλαμπάκη, εκπαιδευτικό-θεατροπαιδαγωγού, η οποία ξεδίπλωσε αφηγήσεις παραμυθιών, στην αυλή της εκκλησίας, Παναγίας Πορταίτισας.

Σήμερα τελευταία ημέρα του φεστιβάλ, την παράσταση θα κλέψει η αποτύπωση του χάρτη της Αστυπάλαιας με Origami νούφαρα, ως αποτέλεσμα της συλλογικής δράσης όλων των συμμετεχόντων παιδιών.


Πηγή: capital.gr - Jun 10, 2019

Τετάρτη, Απριλίου 10, 2019

ΣΟΣ από 14 περιβαλλοντικές οργανώσεις για το καταστροφικό ν/σ για τον αιγιαλό

Κώδωνα κινδύνου κρούουν 14 περιβαλλοντικές οργανώσεις, καθώς την 5η Απριλίου 2019 κατατέθηκε στην Βουλή νέο σχέδιο νόμου για τον αιγιαλό και την παραλία, με το οποίο προωθείται η μαζική τροποποίηση των ισχυουσών διατάξεων του Ν. 2971/2001.

Όπως καταγγέλλουν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, με το εν λόγω σχέδιο νόμου, η συζήτηση του οποίου από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής ξεκινά σήμερα, επιδιώκεται η μαζική «τακτοποίηση» των αυθαίρετων κατασκευών στην παράκτια ζώνη.

Με αφορμή αυτή την άκρως δυσάρεστη εξέλιξη, οι συνυπογράφουσες περιβαλλοντικές οργανώσεις, οι οποίες εκ των καταστατικών τους στοχεύουν στην προστασία της βιοποικιλότητας και του φυσικού πλούτου της χώρας μας, επισημαίνουν τα εξής:

1) Σύμφωνα με τις Συνταγματικές επιταγές, ο αιγιαλός και η παραλία αποτελούν το κατ’ εξοχήν κοινόχρηστο αγαθό εκτός συναλλαγής. Ο Ελληνικός λαός έχει Συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα απόλαυσης των δημόσιων αγαθών.

Επομένως, προ της προώθησης στη Βουλή, πολλώ δε μάλλον προ της ψήφισης οποιουδήποτε σχεδίου νόμου, είναι επιτακτική ανάγκη αυτό να τεθεί σε ευρεία δημόσια διαβούλευση, διότι σε αντίθετη περίπτωση παραβιάζεται η θεμελιώδης αρχή της λαϊκής κυριαρχίας.

2) Οι οποιεσδήποτε διατάξεις που ανοίγουν το δρόμο νομιμοποιήσεων αυθαιρέτων κατασκευών στον αιγιαλό όχι μόνο δικαιώνουν τους παρανομούντες, αλλά προσβάλουν το περί δικαίου αίσθημα των Ελλήνων πολιτών.

Τέτοιου είδους διατάξεις θα οδηγήσουν μετά βεβαιότητας στην οριστική και ολοκληρωτική αλλοίωση της μορφολογίας του αιγιαλού της χώρας μας, θα περιορίσουν την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στον αιγιαλό, θα καταργήσουν, στην ουσία, τη συνταγματικά κατοχυρωμένη κοινή χρήση του αιγιαλού και, έχοντας ως μοναδικό γνώμονα την εισπρακτική πολιτική, θα επιβραβεύσουν συλλήβδην και στο διηνεκές την παρανομία.

Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές στην ανατολική Αττική το καλοκαίρι του 2018, είναι επιβεβλημένη η κατά προτεραιότητα απομάκρυνση των πάσης φύσεως κατασκευών από τον αιγιαλό. Δυστυχώς οι διατάξεις του σχεδίου νόμου κινούνται προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Στις διατάξεις του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου δεν φαίνεται να υπάρχουν εξαιρέσεις από τη δυνατότητα νομιμοποίησης αυθαίρετων κατασκευών ούτε στις παράκτιες περιοχές της Ελλάδας που έχουν ενταχθεί στο οικολογικό δίκτυο Natura 2000 και στο Εθνικό Σύστημα Προστατευόμενων Περιοχών, γεγονός που θα οδηγήσει μετά βεβαιότητας στην μόνιμη υποβάθμιση των εν λόγω περιοχών.

3) Το άρθρο 33 του Σχεδίου Νόμου παρέχει, με γενική διάταξη, δυνατότητα εκτέλεσης έργων έρευνας ενεργειακών αποθεμάτων (π.χ. υδρογονανθράκων), όχι μόνο στην παράκτια και παρόχθια ζώνη, αλλά και στο βυθό και το υπέδαφος του. Το γεγονός ότι προβλέπονται εύκολες διαδικασίες κατά τη φάση της έρευνας (παραχώρηση με απλή υπουργική απόφαση) αποδεικνύει ότι δεν παρέχεται κανένα εχέγγυο τήρησης της ισχύουσας περιβαλλοντικής νομοθεσίας.

4) Οι ρυθμίσεις του άρθρου 34 ανοίγουν για πρώτη φορά το δρόμο της μαζικής τακτοποίησης παρανομιών στη ζώνη αιγιαλού, παραλίας και όχθης ποταμών – λιμνών. Εως τώρα δεν δύνανται κατά κανόνα να υπαχθούν στη νομοθεσία περί αυθαιρέτων αυθαίρετες κατασκευές ή χρήσεις που βρίσκονται στον αιγιαλό ή στον παλαιό αιγιαλό (Νομικό Συμβούλιο του Κράτους 232/2017).

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ΑΝΙΜΑ, ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ, ΑΡΧΕΛΩΝ, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, Εταιρία Προστασίας Πρεσπών, Δίκτυο ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS, Καλλιστώ, Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, Greenpeace, MEDASSET, MOm και WWF Ελλάς θέτουν την κυβέρνηση προ των ευθυνών της και ζητούν την πλήρη απόσυρση του σχεδίου νόμου, καθώς παραβιάζονται θεμελιώδεις αρχές της προστασίας του περιβάλλοντος, της βιώσιμης ανάπτυξης της χώρας μας και των δημοσίων αγαθών.


Πηγή: efsyn.gr - Apr 10, 2019 

Δευτέρα, Απριλίου 08, 2019

WWF Ελλάς: Έγκλημα στον αιγιαλό με το νέο νομοσχέδιο

Την πόρτα στη μαζική νομιμοποίηση παρανομιών, τόσο στην παραλία, όσο και μέσα στη θάλασσα. ανοίγουν οι ρυθμίσεις του Υπουργείου Οικονομικών, που περιλαμβάνονται σε νομοσχέδιο το οποίο αφορά κύρωση σύμβασης για την Ασιατική Τράπεζα, όπως καταγγέλει η WWF Ελλάς. Το νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή στις 5 Νοεμβρίου. 

Μέσα από αυτό το νομοσχέδιο, όπως αναφέρει η WWF Ελλάς, το Υπουργείο Οικονομικών προσπαθεί να περάσει προς ψήφιση:
  • Την αθρόα τακτοποίηση δημόσιων και ιδιωτικών αυθαίρετων επεμβάσεων διαφόρων κατηγοριών στην παράκτια ζώνη. Μερικές κατηγορίες τέτοιων αυθαιρέτων επεμβάσεων αφορούν εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν ναυταθλητικούς, επιστημονικούς, ανάπλασης, βιομηχανικούς, εξορυκτικούς, συγκοινωνιακούς, λιμενικούς, ναυπηγοεπισκευαστικούς, ενεργειακούς, αλιευτικούς και υδατοκαλλιεργητικούς σκοπούς (άρθ. 34, παρ. 1.α).[1]
  • Ανοίγει η πόρτα για συνεχείς τακτοποιήσεις, καθώς για πρώτη φορά τα υπό νομιμοποίηση αυθαίρετα δεν θα περιορίζονται στη γνωστή «κόκκινη γραμμή» της 28ης Ιουλίου 2011 (τότε ψηφίστηκε ο πρώτος νόμος για τα αυθαίρετα). Η διάταξη αυτή προβλέπει πως με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών θα μπορούν να τακτοποιούνται οποιασδήποτε ημερομηνίας αυθαίρετα που αφορούν «έργα εθνικής άμυνας και ασφάλειας, έργα εθνικής σημασίας, και έργα υποδομής δικτύων κοινής ωφέλειας» (άρθ. 34, παρ. 1.β).
  • Ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για παραχωρήσεις ακτών και οχθών ποταμών για έρευνες εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου.
  • Αρνείται πεισματικά, κατά πάγια πολιτική παράδοση, όπως τονίζεται, να αντιμετωπίσει την παράκτια ζώνη ως κρίσιμη φυσική υποδομή για προστασία ανθρώπων και φύσης και προστασία από την κλιματική αλλαγή.
  • Περιορίζει την πρόσβαση του κοινού στον παράκτιο και παρόχθιο χώρο.
Μετά τις πρώτες έντονες αντιδράσεις που προκλήθηκαν από την είδηση του νομοσχεδίου, αναφέρει η WWF Ελλάς, σημειώθηκε μια πρώτη μικρή, αλλά σημαντική νίκη που ενισχύει τις ελπίδες της για άμεση και ολική απόσυρση του σκανδαλώδους αυτού νομοσχεδίου. Συγκεκριμένα, από τη διάταξη αιώνιας νομιμοποίησης αυθαιρέτων για λόγους εθνικής σημασίας και δικτύων υποδομής (άρθ. 34, παρ. 1.β), αφαιρέθηκαν τρεις κατηγορίες αυθαιρέτων που αφορούσαν δρόμους και παράνομες επεκτάσεις έργων που είχαν κατασκευαστεί νόμιμα (τυχαίο παράδειγμα: παράνομη ταβέρνα στο κύμα που κατασκευάστηκε ως επέκταση νόμιμα ανεγερθέντος εμπορικού καταστήματος). Ωστόσο, ολόκληρο το άρθρο 34, το οποίο φέρει τον κομψό τίτλο «Αδειοδότηση υφιστάμενων άνευ αδείας ή καθ’ υπέρβαση αυτής κατασκευών» είναι απαράδεκτο και πρέπει να αποσυρθεί, τονίζει η οργάνωση.

«Το WWF Ελλάς μένοντας σταθερό στις απόψεις του για την προστασία του αιγιαλού υπενθυμίζει στη σημερινή κυβέρνηση θέσεις με τις οποίες μόλις πριν πέντε χρόνια συμφωνούσε από τη θέση της αντιπολίτευσης. Σήμερα επεξεργάζεται ένα αντίστοιχα επικίνδυνο νομοσχέδιο. Πριν πέντε χρόνια, 15.000 πολίτες στάθηκαν ασπίδα προστασίας των θαλασσών και ακτών μας και κατάφεραν την απόσυρση ενός αντίστοιχου νομοσχεδίου της τότε κυβέρνησης. Το ίδιο μπορούμε να καταφέρουμε και τώρα. Η προστασία των ελληνικών ακτών είναι μια μάχη που πρέπει να δώσουμε και θα τη δώσουμε όσες φορές χρειαστεί», σχολίασε η Θεοδότα Νάντσου, υπεύθυνη πολιτικής του WWF Ελλάς.

Το WWF Ελλάς καλεί όλους τους πολίτες να υπογράψουν τη διαμαρτυρία της, απαιτώντας από την κυβέρνηση την άμεση απόσυρση των απαράδεκτων, όπως τις χαρακτηρίζει, διατάξεων του νομοσχεδίου.


Πηγή: tornosnews.gr - Apr 08, 2019


Τρίτη, Οκτωβρίου 30, 2018

WWF: Ο πλανήτης μας έχασε το 60% του πληθυσμού των άγριων ζώων σε διάστημα 40 ετών

«Είμαστε η πρώτη γενιά που γνωρίζει ότι καταστρέφουμε τον πλανήτη μας και η τελευταία που μπορεί να κάνει κάτι για αυτό», προειδοποίησε η WWF στην ετήσια έκθεσή της που δημοσίευσε την Τρίτη, τονίζοντας ότι ο πληθυσμός των άγριων ζώων μειώθηκε κατά 60% σε διάστημα 40 ετών.

Οι προσπάθειες που καταβάλλονται για να σωθεί η φύση δεν αρκούν και χρειάζεται «μια παγκόσμια συμφωνία», κατά το πρότυπο της Συμφωνίας του Παρισιού για το Κλίμα, προκειμένου να επιβιώσει ο πλανήτης μας, τονίζει το Παγκόσμιο Ταμείο για τη Φύση στην έκθεσή του «Living Planet».

Ο πληθυσμός των θηλαστικών, των πτηνών, των ερπετών, των αμφίβιων και των ψαριών μειώθηκε κατά 60% από το 1970 ως το 2014, τονίζει η οργάνωση στην δωδέκατη, ετήσια έκθεσή της, που δημοσιεύθηκε με τη συνεργασία της Ζωολογικής Εταιρείας του Λονδίνου και βασίζεται στην παρακολούθηση 16.700 πληθυσμών (4.000 ειδών).

Η περιοχή της Καραϊβικής/ Λατινικής Αμερικής εμφανίζει τη χειρότερη εικόνα με την εξαφάνιση του 89% του πληθυσμού των άγριων ζώων σε διάστημα 44 ετών. Η Βόρεια Αμερική και η Γροιλανδία είναι στην καλύτερη κατάσταση με μόλις το 23% των άγριων ζώων να έχει χαθεί. Η περιοχή της Ευρώπης, της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής καταγράφει απώλειες σε ποσοστό 31%.

Η πρώτη εξήγηση για τη δραματική μείωση των πληθυσμών των άγριων ζώων είναι η απώλεια του φυσικού τους περιβάλλοντος, η εκτεταμένη γεωργία, οι εξορύξεις, η αστικοποίηση, ενέργειες που ενισχύουν την αποψίλωση των δασών και μολύνουν το έδαφος.

Στη Βραζιλία, η οποία μόλις εξέλεξε πρόεδρο τον Ζαΐχ Μπολσονάρου ο οποίος στη διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας δεν αναφέρθηκε ούτε στην κλιματική αλλαγή ούτε στην αποψίλωση των δασών, το δάσος του Αμαζονίου συρρικνώνεται συνεχώς, όπως και η σαβάνα του Σεράντου, καθώς επεκτείνεται η καλλιέργεια της σόγιας και η εκτροφή βοοειδών.

Σε παγκόσμιο επίπεδο μόνο το 25% των εδαφών έχει γλιτώσει από το αποτύπωμα του ανθρώπου, το 2050 θα έχει μειωθεί σε λιγότερο από 10%. Σε αυτό προστίθενται η υπεραλιεία, η μόλυνση, η λαθροθηρία, οι ασθένειες, η κλιματική απορρύθμιση…

«Η ευκαιρία μας»

«Είμαστε η πρώτη γενιά που γνωρίζει ότι καταστρέφουμε τον πλανήτη μας και η τελευταία που μπορεί να κάνει κάτι για αυτό», υπογράμμισε η Τάνια Στιλ στέλεχος της WWF.

«Η κατάρρευση του παγκόσμιου πληθυσμού της άγριας πανίδας είναι ένα προειδοποιητικό σημάδι ότι η φύση πεθαίνει. Όμως αντί να βάλουμε τον πλανήτη σε μηχανική υποστήριξη, του βάζουμε ένα τσιρότο», πρόσθεσε.

Ωστόσο ο καθηγητής Κεν Νόρις, διευθυντής επιστημών στην Ζωολογική Εταιρεία του Λονδίνου, υποστήριξε ότι παρά τα σοκαριστικά στοιχεία «δεν έχει χαθεί κάθε ελπίδα».

«Έχουμε την ευκαιρία να δημιουργήσουμε ένα νέο μονοπάτι για να προχωρήσουμε το οποίο θα μας επιτρέψει να συγκατοικήσουμε με βιώσιμο τρόπο με την άγρια φύση, από την οποία εξαρτόμαστε», δήλωσε.

Προκειμένου να διατηρηθεί η βιοποικιλότητα της Γης για τις επόμενες γενιές η WWF ζήτησε να υπάρξει μια παγκόσμια δέσμευση που θα στηρίζεται από τις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο.

«Χρειαζόμαστε μια νέα διεθνή συμφωνία, μια νέα παγκόσμια συμφωνία για τη φύση προκειμένου να βοηθήσουμε τις χώρες να αντιμετωπίσουν τις ρίζες του προβλήματος», τόνισε ο Τόνι Τζούνιπερ εκτελεστικός διευθυντής της WWF.



Πηγή: huffingtonpost.gr - Oct 30, 2018

Τρίτη, Αυγούστου 14, 2018

Υβριδικός σταθμός παραγωγής ηλεκτρισμού στην Τήλο

Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση 11 εκατ. ευρώ εξασφάλισε το έργο TILOS για τη δημιουργία ενός υβριδικού σταθμού εκμετάλλευσης της αιολικής και της ηλιακής ενέργειας στο νησί της Τήλου, ο οποίος θα συμβάλει στην αλλαγή του τρόπου με τον οποίο παράγεται και καταναλώνεται η ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Με το εν λόγω έργο, το οποίο εγκρίθηκε πρώτο ανάμεσα σε 80 ανταγωνιστικά έργα στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Horizon 2020, η Τήλος θα γίνει το πρώτο ενεργειακά αυτόνομο νησί της Ελλάδας.

Μάλιστα με ανάρτησή του στο Twitter, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας Αλέξης Χαρίτσης χαιρετίζει την «πολύ σημαντική διάκριση για το "πράσινο" νησί της Τήλου!». Και εξηγεί, «το υβριδικό project TILOS -1ο μεταξύ 80 ευρωπαϊκών προτάσεων- λαμβάνει 11 εκατομμύρια ευρώ». «Συγχαρητήρια σε όλους τους συμμετέχοντες!», καταλήγει το twit του κ. Χαρίτση.

Το TILOS έχει εθνική ταυτότητα με συντονιστή το ΑΕΙ Πειραιά Τεχνολογικού Τομέα και με εταίρους όπως η ιδιωτική εταιρία EUNICE, o διαχειριστής του ηλεκτρικού δικτύου ΔΕΔΔΗΕ και η WWF Ελλάς, ενώ παράλληλα αποτελεί πολυεθνική προσπάθεια με τη συμμετοχή 13 εταίρων από 7 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ειδικότερα, στο πλαίσιο του TILOS περιλαμβάνεται η ανάπτυξη και εγκατάσταση του πρώτου υβριδικού σταθμού στην Ελλάδα, ο οποίος συνδυάζει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, με τη βοήθεια μιας ανεμογεννήτριας και ενός φωτοβολταϊκού σταθμού, και την αποθήκευσή της σε μπαταρίες.

Με την ολοκλήρωσή του το έργο θα διαχειρίζεται εξ ολοκλήρου το τοπικό ενεργειακό σύστημα, στοχεύοντας σε μελλοντική παραγωγή από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που θα καλύπτει το 100% των τοπικών αναγκών, ενώ παράλληλα θα μπορεί να ρυθμίζει την κατανάλωση ενέργειας των οικιακών καταναλωτών.

Σύμφωνα με την Γενική Γραμματεία Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αξιοποιώντας νέες τεχνολογίες, το TILOS επιτυγχάνει άμεσα και σημαντικά οφέλη τόσο για την τοπική κοινωνία όσο και για την οικονομία. Το έργο αυτό μεγιστοποιεί την παραγωγή ενέργειας με βιώσιμο τρόπο, εξασφαλίζοντας την ενεργειακή αυτονομία του νησιού και πετυχαίνοντας χαμηλότερο κόστος για τον καταναλωτή, μεγαλύτερη ευστάθεια συστήματος και σαφώς μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα, ενώ ανεξαρτητοποιεί τη χώρα από εισαγόμενες πηγές ενέργειας.

Επιπλέον, η περίσσεια ενέργεια θα μπορεί μέσω έξυπνης διαχείρισης να προσφερθεί και για την φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων για τοπικές μεταφορές.

Εξίσου σημαντικά είναι τα οφέλη και για τον κλάδο του τουρισμού, όπως υπογραμμίζει ο Δημήτρης Καραβέλλας, γενικός διευθυντής της WWF Ελλάς. «Η λύση που προτείνει το έργο TILOS ενισχύει την τουριστική ανάπτυξη των μικρών νησιών του Αιγαίου, δίνει διέξοδο σε ενεργειακά διλήμματα χρόνων και αποτελεί πρότυπο για όλη την υπόλοιπη Μεσόγειο».

Σύμφωνα με τη WWF Ελλάς, το έργο θα ανοίξει μια νέα εποχή για τη νησιωτικότητα, καθώς οι λύσεις που προσφέρει δίνουν απάντηση σε προβλήματα διασύνδεσης και ασφάλειας ενεργειακού εφοδιασμού, προωθώντας την ενεργειακή αυτονομία των νησιών και την απεξάρτηση από το πετρέλαιο.

Πηγή: topontiki.gr - Aug 14, 2018

Πέμπτη, Μαΐου 24, 2018

Απειλείται η καρέτα-καρέτα, ο γηραιότερος κάτοικος των ελληνικών θαλασσών

«H χώρα μας έχει χιλιάδες λόγους για να γιορτάζει, όσες ακριβώς και οι φωλιές θαλάσσιων χελωνών καρέτα που φιλοξενεί στις αμμώδεις παραλίες της», τονίζει το WWF, με αφορμή τη χθεσινή Παγκόσμια Ημέρα Χελώνας .

Η χώρα μας φιλοξενεί περίπου το 60% των φωλιών καρέτα σε ολόκληρη τη Μεσόγειο τις σε δύο πολύ σημαντικές περιοχές ωοτοκίας: τις 6 παραλίες στον Κόλπο του Λαγανά στη Ζάκυνθο καθώς και στον νότιο Κυπαρισσιακό Κόλπο στη Δυτική Πελοπόννησο. Στις δύο αυτές περιοχές καταγράφονται κατά μέσο όρο 1.865 φωλιές όταν συνολικά, σε όλη τη Μεσόγειο, ο μέσος όρος φωλιών είναι λίγο περισσότερες από 7.200.

Σύμφωνα με την οργάνωση, η θαλάσσια χελώνα καρέτα-καρέτα κολυμπάει στις θάλασσες της Γης για περισσότερα από 100 εκατομμύρια χρόνια και δικαίως, θεωρείται ένας από τους παλαιότερους κατοίκους των ελληνικών θαλασσών. Η μακροχρόνια παρουσία της καθώς και το ότι αποτελεί σημαντικό είδος για τα θαλάσσια οικοσυστήματα την καθιστά ίσως έναν από τα πιο εμβληματικά είδη των μεσογειακών και ελληνικών θαλασσών.

Στη Ζάκυνθο, ειδικότερα, η καρδιά των χελωνών καρέτα «χτυπά» στα Σεκάνια, μια παρθένα παραλία μήκους μόλις 550 μέτρων που αποτελεί την πιο σημαντική παραλία ωοτοκία της χελώνας καρέτα σε ολόκληρη τη Μεσόγειο. Η συγκεκριμένη παραλία συγκεντρώνει κάθε χρόνο 500-1.000 φωλιές, δηλαδή πάνω από το 50% του συνόλου της Ζακύνθου, ενώ στα Σεκάνια καταγράφεται μια από τις ψηλότερες πυκνότητες φωλεοποίησης στον κόσμο για το είδος. Ως αποτέλεσμα, τα Σεκάνια παραμένουν σε όλο τον κόσμο «η μόνη παραλία που ανήκει αποκλειστικά στις χελώνες», καθώς και ζώνη απολύτου προστασίας του Εθνικού Θαλάσσιου Πάρκου Ζακύνθου, βάσει Προεδρικού Διατάγματος (ΠΔ 966/99).

Ωστόσο, όπως τονίζει το WWF, η υποβάθμιση παραλιών φωλεοποίησης από την ανεξέλεγκτη ανάπτυξη του παράκτιου χώρου (τουριστικές υποδομές, έργα διαμόρφωσης της παραλίας), η εντατική τουριστική χρήση των παραλιών (π.χ. ομπρέλες, ξαπλώστρες) κατά τη διάρκεια της αναπαραγωγικής περιόδου (1η Μαΐου - τέλος Οκτωβρίου), η ακούσια θανάτωση χελωνών, λόγω παγίδευσης σε δίχτυα, αλλά και η ηθελημένη θανάτωσή τους από ανθρώπους λόγω εκδίκησης για ζημιές που οι χελώνες μπορεί να προκάλεσαν ακούσια σε δίχτυα, οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, η φωτορύπανση κοντά ή στις παραλίες που φιλοξενούν φωλιές χελωνών καρέτα, είναι ορισμένους μόνο από τους κινδύνους που καλείται να αντιμετωπίσει το είδος καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής της.

Σε όλα αυτά, τα τελευταία χρόνια έρχεται να προστεθεί ακόμα μια απειλή που ασκεί ολοένα και μεγαλύτερη πίεση στους εναπομείναντες πληθυσμούς της καρέτα στην Μεσόγειο και στην Ελλάδα: η ρύπανση των παραλιών και της θάλασσας από τα πλαστικά απορρίμματα. Σύμφωνα με το WWF, οποιαδήποτε μείωση του πληθυσμού των χελωνών καρέτα θα επηρεάσει αρνητικά την οικολογική ισορροπία της ελληνικής φύσης, της Μεσογείου και θα σηματοδοτεί την επιβεβαίωση της αδιαφορίας, της έλλειψης ενημέρωσης, της «υποταγής» στις αλλαγές χρήσεων γης με μοναδικό σκοπό το οικονομικό κέρδος.

Για αυτό μπορούν να γίνουν κάποιες μικρές ενέργειες που θα κάνουν τη διαφορά και θα βοηθήσουν τη χελώνα καρέτα να συνεχίσει να κολυμπάει στις θάλασσές μας για τα επόμενα 100 εκατομμύρια χρόνια. Ενδεικτικά: Η μείωση των πλαστικών μιας χρήσης, η ενημέρωσή μας για τους περιορισμούς και τα διαχειριστικά μέτρα που ισχύουν σε μια περιοχή ωοτοκίας, η ελάχιστη όχληση αν δούμε καρέτα, η επιλογή και στήριξη φιλο-περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων και όχι όσων ενδέχεται να προκαλούν όχληση και να μην ακολουθούν το θεσμικό πλαίσιο.



Πηγή: koutipandoras.gr  - May 24, 2018

Πέμπτη, Απριλίου 26, 2018

Έκθεση της ΕΕ καταπέλτης για την προστασία του περιβάλλοντος

Πολύ χαμηλή βαθμολογία συγκεντρώνουν 18 κράτη μέλη της ΕΕ σε έκθεση αξιολόγησης για την εφαρμογή της νομοθεσίας προστασίας της φύσης. Η έκθεση δείχνει ότι και τα 18 κράτη δεν καταφέρνουν να προστατέψουν επαρκώς τους οικολογικούς θησαυρούς της Ευρώπης.

Η αναλυτική έκθεση με τίτλο «Η κατάσταση εφαρμογής των οδηγιών για τα άγρια πτηνά και τους οικότοπους στην Ευρωπαϊκή Ένωση» που δίνουν στη δημοσιότητα σήμερα οι περιβαλλοντικές οργανώσεις Bird Life Europe, WWF, European Environmental Bureau (EEB) και Friends of the Earth Europe, υπογραμμίζει ότι ενώ τα περισσότερα κράτη μέλη που αξιολογήθηκαν έχουν ενσωματώσει πλήρως τις ευρωπαϊκές οδηγίες για τα άγρια πτηνά και τους οικοτόπους στο εθνικό τους δίκαιο, κανένα από αυτά δεν έχει καταφέρει να τις εφαρμόσει πλήρως. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα προστατευόμενα είδη και οι οικότοποι της Ευρώπης να μην απολαμβάνουν την προστασία που η νομοθεσία ορίζει και για την οποία τόσο τα κράτη μέλη όσο και η κοινωνία συνολικά έχουν δεσμευτεί.

Η έκθεση έχει ως στόχο την αποτύπωση των τάσεων που αφορούν στην κατάσταση της εφαρμογής των οδηγιών στη βάση 11 κριτηρίων, χρησιμοποιώντας έναν απλό χρωματικό κώδικα που απεικονίζει τις επιδόσεις της κάθε χώρας σε καθένα από αυτά τα 11 κριτήρια (πράσινο για τα πεδία, όπου η ενσωμάτωση και εφαρμογή των οδηγιών υλοποιείται σωστά, πορτοκαλί στις περιπτώσεις εκείνες που η ενσωμάτωση των οδηγιών θα μπορούσε να είναι καλύτερη και τέλος, κόκκινο, στις περιπτώσεις που παρατηρείται κακή ή καθόλου εφαρμογή των οδηγιών). Χαρακτηριστικό από την αξιολόγηση αυτή είναι ότι μόνο στο κριτήριο που αφορά στην πιο βασική υποχρέωση, δηλαδή αυτή της ενσωμάτωσης των οδηγιών στο εθνικό τους δίκαιο, τα περισσότερα από τα 18 κράτη μέλη που αξιολογήθηκαν (67%) βρίσκονται στο πράσινο. Δυστυχώς, κανένα κράτος μέλος δεν πέρασε με πράσινο στα 5 από τα 11 κριτήρια, και ειδικότερα στα κριτήρια που αφορούν στη διαχείριση των περιοχών, την προστασία των ειδών, την εφαρμογή της δέουσας εκτίμησης και τη συμμετοχή των εμπλεκόμενων φορέων.

Οι τέσσερις προαναφερθείσες οργανώσεις που ήταν μεταξύ των οργανώσεων που υποστήριξαν την επιτυχημένη εκστρατεία «Συναγερμός για τη Φύση» (#NatureAlert) με στόχο την αποφυγή αναθεώρησης της θεμελιώδους νομοθεσίας για την προστασία της φύσης στην Ευρώπη, τονίζουν ότι αν συνεχιστεί αυτή η χαλαρή εφαρμογή των οδηγιών, είναι βέβαιο ότι η απώλεια της βιοποικιλότητας στην Ευρώπη θα ενταθεί ραγδαία. Στο πλαίσιο αυτό, καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τη μία και τα κράτη μέλη από την άλλη να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την καλύτερη εφαρμογή των οδηγιών.

Οι επιδόσεις της Ελλάδας


Τα στοιχεία για την κατάσταση εφαρμογής της νομοθεσίας για τη φύση στην Ελλάδα είναι ανησυχητικά και αρκετά απογοητευτικά, έτσι όπως καταγράφηκαν από τις οργανώσεις Δίκτυο Μεσόγειος SOS, ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, και WWF Ελλάς. Ακόμα και αν το τελευταίο διάστημα σημειώθηκαν σημαντικά βήματα προόδου, στα οποία περιλαμβάνεται η έγκριση των τριών πρώτων σχεδίων δράσης για την προστασία ειδών της χώρας, η επέκταση του δικτύου Natura 2000 στον θαλάσσιο χώρο ειδικά και η ψήφιση του νέου νόμου για τους φορείς διαχείρισης, η Ελλάδα εξακολουθεί να παρουσιάζει κενά σε πολύ σημαντικές υποχρεώσεις.

Ειδικότερα, με κόκκινο βαθμολογείται η καρδιά των υποχρεώσεων που απορρέουν από τις οδηγίες για τη φύση και αφορούν στη διαχείριση των περιοχών Natura 2000 και την προστασία των ειδών, ενώ η Ελλάδα παίρνει πράσινο μόνο στην ενσωμάτωση των οδηγιών στο εθνικό της δίκαιο. Για πολλά κομβικά θέματα, όπως ο πλήρης χαρακτηρισμός των περιοχών Natura 2000, η δέουσα εκτίμηση των επιπτώσεων σχεδίων, έργων και δραστηριοτήτων στις εν λόγω περιοχές, η παρακολούθηση της κατάστασης των προστατευόμενων στοιχείων της φύσης και η εξασφάλιση επαρκούς και σταθερής χρηματοδότησης και πόρων, η κατάσταση εφαρμογής είναι μερική και ελλιπής. Σημαντικές ελλείψεις παρουσιάζουν επίσης οι διαδικασίες που αφορούν στη διαβούλευση, τη συμμετοχή και την εμπλοκή των ενδιαφερόμενων φορέων, οι οποίες παρόλο που δεν είναι νομικά επιβεβλημένες θεωρούνται κρίσιμες για τη διασφάλιση της αποτελεσματικής εφαρμογής της προστασίας της φύσης.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις Δίκτυο Μεσόγειος SOS, ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, και WWF Ελλάς παραθέτουν προτάσεις για την επίσπευση της εφαρμογής και στη χώρα μας, και συγκεκριμένα καλούν, μεταξύ άλλων, την πολιτεία να:

-ολοκληρώσει τον καθορισμού των στόχων διατήρησης για όλες τις περιοχές Natura 2000,

-διασφαλίζει την αποφυγή υποβάθμισης των περιοχών και της όχλησης ειδών και να εξασφαλίζει την πλήρη εφαρμογή της δέουσας εκτίμησης για σχέδια ή έργα που ενδέχεται να επηρεάσουν τις περιοχές Natura 2000,

-διασφαλίσει την αποτελεσματικότητα και τη λειτουργικότητα του πρόσφατα θεσπισμένου εθνικού συστήματος προστατευόμενων περιοχών,

-επισπεύσει την εκπόνηση και εφαρμογή τόσο των σχεδίων διαχείρισης των περιοχών Natura 2000 όσο και των σχεδίων δράσης ειδών.

Η έκθεση αξιολογεί την εφαρμογή των οδηγιών για τα άγρια πτηνά και τους οικοτόπους σε 18 κράτη μέλη: Αυστρία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρος, Δανία, Φινλανδία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λετονία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο..


Πηγή: http://www.news247.gr - Apr 26, 2018

Τρίτη, Νοεμβρίου 21, 2017

Παγκόσμια Ημέρα Αλιείας, μια μέρα που ανήκει στους ψαράδες

WWF: Το 93% των ιχθυαποθεμάτων της Μεσογείου είναι υπεραλιευμένα -


«Αυτή η μέρα ανήκει στους ψαράδες» τονίζει η WWF Ελλάδας σε ανακοίνωσή της σχετικά με την Παγκόσμια Ημέρα Αλιείας, που γιορτάζεται σήμερα. Την ίδια ώρα, στέλνει προειδοποιητικό μήνυμα και για την υπεραλίευση, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τη Μεσόγειο.

«Παγκόσμια Ημέρα Αλιείας σήμερα και οι ψαράδες σε όλο τον κόσμο γιορτάζουν! Η Παγκόσμια Ημέρα Αλιείας καθιερώθηκε το 1998 από αλιευτικές κοινότητες και έκτοτε γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Νοεμβρίου σε όλο τον κόσμο. Η σημερινή ημέρα λοιπόν, είναι αφιερωμένη σε όλους όσους έχουν συνδέσει τη ζωή τους με το υγρό στοιχείο, σε όλους όσους περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας τους παρέα με τα κύματα, σε εκείνους που δίνουν καθημερινό αγώνα στη θάλασσα για να εξασφαλίσουν τα προς το ζην και σε όλους αυτούς που μόνο από μερικά μικρά σημάδια της φύσης, όπως το χρώμα του ουρανού ή η φορά του αέρα, διαισθάνονται τι ψαριά θα κάνουν», σημειώνει η WWF Ελλάδας και συνεχίζει:

«Η αλιεία δεν είναι μόνο επάγγελμα. Είναι κουλτούρα, είναι παράδοση, είναι πολιτισμός, είναι τρόπος ζωής. Στην Ελλάδα, χώρα ευλογημένη που περιτριγυρίζεται από θάλασσα, δραστηριοποιούνται περισσότεροι από 24.000 ψαράδες, με την αλιεία να αποτελεί βασικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, ειδικά σε απομακρυσμένες παράκτιες και νησιωτικές περιοχές. Την ίδια ώρα, πάνω από 800 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως, κυρίως σε αναπτυσσόμενες χώρες, εξαρτώνται άμεσα από την αλιεία για να εξασφαλίσουν εισόδημα για την οικογένειά τους και να επιβιώσουν.

Όμως, το 93% των ιχθυαποθεμάτων της Μεσογείου είναι υπεραλιευμένα, δηλαδή ψαρεύονται με ρυθμό μεγαλύτερο απ’ αυτόν αναπαράγονται και απ’ όσο μπορούν οι  θάλασσες να μας δώσουν, προκειμένου να ικανοποιηθεί η ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση των ανθρώπων για ψαρικά. Στο πλαίσιο αυτό, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι ο κίνδυνος οι θάλασσές μας θα αδειάσουν στο άμεσο μέλλον από ζωή γίνεται όλο και πιο ορατός.

Όμως, τι μπορούμε να κάνουμε εμείς, ως καταναλωτές;

Η λύση είναι στο χέρι μας! Με το WWF Fish Guide αλλάζουμε συνήθειες και βοηθάμε τη θάλασσα να μείνει ζωντανή για πάντα!

Η σημερινή ημέρα είναι μια ευκαιρία να αναδείξουμε τη σημασία της αλιείας για την οικονομική ευημερία, την κοινωνική συνοχή, αλλά και την οικολογική ισορροπία σε πολλές κοινότητες σε όλο τον κόσμο, αλλά και να διαδώσουμε το μήνυμα ότι ως καταναλωτές έχουμε τη δύναμη με τις επιλογές μας να προστατεύσουμε τη θάλασσα και τα ψάρια, στηρίζοντας τους ψαράδες και διασφαλίζοντας ότι δεν θα χαθεί το επάγγελμά τους, και μαζί με αυτό, αιώνες παράδοσης λόγω της υπεραλίευσης.

Πώς όμως μπορούμε να επιλέξουμε τα ψαρικά μας υπεύθυνα και να προστατεύσουμε τις θάλασσές μας; Το WWF δημιούργησε έναν ψηφιακό Οδηγό Υπεύθυνης Κατανάλωσης Ψαρικών, το WWF Fish Guide app. Μια εύχρηστη εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, η οποία μας δίνει όλες τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε όταν αγοράζουμε ψαρικά (εγχώρια ή εισαγόμενα), που αφορούν, μεταξύ άλλων, στο ελάχιστο επιτρεπόμενο μέγεθος προς κατανάλωση, την κατάλληλη εποχικότητα, αλλά και τον τρόπο αλίευσης τους, εξασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο, ότι θα κάνουμε πάντα τη σωστή επιλογή.

Το WWF Fish Guide διατίθεται δωρεάν για συσκευές Android και iOS ενώ λειτουργεί και χωρίς να απαιτείται σύνδεση στο Διαδίκτυο. Η καινοτομία της εφαρμογής είναι ότι βάσει ενός πρακτικού ημερολογίου ενημερώνει τον χρήστη για τα ψαρικά που μπορεί να καταναλώσει ανά μήνα, για τα απειλούμενα και απαγορευμένα ψαρικά που πρέπει να αποφεύγει, ενώ περιλαμβάνει χρήσιμες ψαροσυμβουλές και θαλασσινές βιώσιμες συνταγές από διάσημους σεφ απ’ όλο τον κόσμο.

Δουλεύουμε μαζί για τη βιώσιμη αλιεία και ζωντανές θάλασσες!

Πέραν όμως, του Fish Guide, στο WWF Ελλάς κεντρικός μας στόχος είναι να προάγουμε συνολικές λύσεις και να υλοποιούμε δράσεις που αποσκοπούν σε μια ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των σημερινών προκλήσεων, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που απειλούν τη υγεία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Ενημερώνουμε και ευαισθητοποιούμε τους καταναλωτές, κινητοποιούμε φορείς και επιχειρήσεις, συνεργαζόμαστε με αλιείς σε διάφορα σημεία της Ελλάδας, και υλοποιούμε ουσιαστικές παρεμβάσεις  σε περιοχές προτεραιότητας, με στόχο την προστασία του φυσικούς τους πλούτου. Ενδεικτικά:

Στη Γυάρο που αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους βιότοπους της Μεσογειακής φώκιας, υλοποιούμε με το πρόγραμμα «ΚΥΚΛΑΔΕΣ LIFE», με στόχο να δημιουργήσουμε μέσω μιας έντονα συμμετοχικής διαδικασίας, μια πρότυπη θαλάσσια προστατευόμενη περιοχή όπου η φύση και ο άνθρωπος θα συνυπάρξουν αρμονικά, προς όφελος της τοπικής κοινωνίας, συμπεριλαμβανομένων και των ψαράδων.

Την ίδια ώρα στην Καβάλα, σε συνεργασία με τους ντόπιους αλιείς της εταιρίας εμπορίας ψαριών «Μανιός», το Ινστιτούτο Αλιευτικής Έρευνας και την ΑΒ Βασιλόπουλος, υλοποιούμε το πρόγραμμα βελτίωσης βιωσιμότητας του τοπικού στόλου γρι-γρι που ψαρεύει γαύρο και σαρδέλα. Η πολυμερής αυτή συνεργασία φέρνει για πρώτη φορά κοντά όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να διασφαλιστεί ότι η αλιεία γρι-γρι στην Καβάλα θα γίνεται με σεβασμό στους πληθυσμούς των ψαριών και στο ευρύτερο θαλάσσιο περιβάλλον. Για τους ψαράδες της περιοχής, αυτό σημαίνει εξασφάλιση για το μέλλον του επαγγέλματός τους.

Τέλος, στη Ζάκυνθο, η δράση του WWF Ελλάς είναι πολυεπίπεδη. Εργαζόμαστε εκεί από το 1994, ώστε τα Σεκάνια, η σημαντικότερη παραλία ωοτοκίας της Caretta caretta σε ολόκληρη τη Μεσόγειο, να παραμείνει ως «η μόνη παραλία που να ανήκει αποκλειστικά στις χελώνες», υλοποιώντας, μεταξύ άλλων, αντιδιαβρωτικά έργα, καθαρισμό της παραλίας, δράσεις φύλαξης και πυροπροστασίας και δράσεις παρακολούθησης περιβαλλοντικών παραμέτρων στην περιοχή, ενδυναμώνοντας παράλληλα, τις συνέργειες με την τοπική κοινωνία.

Στο WWF Ελλάς αγωνιζόμαστε για ζωντανές θάλασσες και προστατευμένες θαλάσσιες περιοχές ώστε το σύνολο της κοινωνίας (κάτοικοι, αλιείς, τοπικοί φορείς) να συμβάλλουν ενωμένα και συντονισμένα στη διαφύλαξη του εθνικού μας πλούτου, απολαμβάνοντας παράλληλα όλα τα οφέλη που μας προσφέρει το περιβάλλον».


newsbeast.gr - Nov 21, 2017

Τετάρτη, Νοεμβρίου 15, 2017

Κλιματική αλλαγή: Θλιβερή κατάταξη της Ελλάδας...

Την 39η θέση ανάμεσα σε 56 χώρες που αξιολογήθηκαν και την 23η στις 28 χώρες της ΕΕ κατέλαβε η Ελλάδα βάσει των ανεπαρκών επιδόσεων στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, ανακοίνωσαν με κοινό δελτίο Τύπου οι περιβαλλοντικές οργανώσεις WWF και Greenpeace, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της ετήσιας διεθνούς αξιολόγησης Climate Change Performance Index 2018 (CCPI) που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το δίκτυο οργανώσεων Climate Action Network, στο οποίο συμμετέχουν.
 
Η ετήσια έκθεση αξιολογεί τις κλιματικές επιδόσεις 56 χωρών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνολικά, που είναι υπεύθυνες για πάνω από το 90% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
 
Όπως αναφέρουν οι οργανώσεις, η χώρα μας σημειώνει «δραματική υστέρηση σε σχέση με πέρσι, καθώς έκτοτε 14 χώρες σημείωσαν καλύτερες επιδόσεις, ιδιαίτερα στους τομείς της εφαρμογής εθνικών πολιτικών αλλά και στο εθνικό ανθρακικό αποτύπωμα, καθώς, παρά την κρίση, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου αυξήθηκαν κατά 20%».
 
«Οι κλιματικές επιδόσεις της Ελλάδας συνάδουν με σενάριο αύξησης της πλανητικής θερμοκρασίας πάνω από τους 4°C και ουδεμία σχέση έχουν με τις δεσμεύσεις που απορρέουν από τη Συμφωνία του Παρισιού. Δεν είναι υπερβολή ο ισχυρισμός ότι η εμμονική στήριξη σε λιγνίτη και εξορύξεις υδρογονανθράκων περισσότερο παραπέμπουν σε πολιτικές επιλογές Τραμπ παρά σε προοδευτικό κράτος που στοχεύει στη γρήγορη και κοινωνικά δίκαιη ενεργειακή μετάβαση. Τα όποια μικρά θετικά βήματα στην αυτοπαραγωγή ηλιακής ενέργειας δεν αλλάζουν το γεγονός ότι η Ελλάδα ακόμα έχει κλιματική πολιτική στα λόγια και όχι στην πράξη» αναφέρει ο Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος για θέματα ενέργειας και κλιματικών αλλαγών στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace.
 
«Η καταθλιπτική κατάταξη της χώρας μας με βάση τον δείκτη κλιματικής επίδοσης CCPI αντικατοπτρίζει μια σειρά από λανθασμένες επιλογές της ελληνικής κυβέρνησης. Παρά τις διακηρύξεις για στήριξη των ΑΠΕ και απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, η Ελλάδα βρίσκεται εκτός τροχιάς επίτευξης των στόχων ΑΠΕ για το 2020, ενώ επιμένει στο λιγνιτικό μοντέλο ηλεκτροπαραγωγής. Η μόνη βιώσιμη επιλογή, ακόμα και με αμιγώς οικονομικούς όρους, είναι η απεξάρτηση από το κάρβουνο, δρόμος στον οποίο δεσμεύονται πια, η μία μετά την άλλη οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης», σημείωσε από την πλευρά του ο Νίκος Μάντζαρης, υπεύθυνος του τομέα ενεργειακής και κλιματικής πολιτικής του WWF Ελλάς.
 
Σύμφωνα με τις δύο οργανώσεις, «η φετινή επίδοση της Ελλάδας, αξιολογείται ως «κακή» σε σχέση με τη «μέτρια» περσινή επίδοση της, καθώς την τοποθετεί στην 23η θέση ανάμεσα στις 28 χώρες της ΕΕ (περσινή θέση 17η στην ΕΕ-28), ξεπερνώντας οριακά την Πολωνία και τη Βουλγαρία.
 
 
(ΑΠΕ-ΜΠΕ) - Πηγή:  nooz.gr - Nov 15, 2017

Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 27, 2017

Συναγερμός από τη WWF για τουρισμό και αλιεία: Οι θαλάσσιοι πόροι της Μεσογείου εξαντλούνται


«Η υπόθεση του Σαρωνικού είναι ένα δυνατό σήμα κινδύνου. Η διέλευση τάνκερ θα αυξάνεται συνεχώς», τονίζει σε νέα έκθεση-

Η θαλάσσια μεσογειακή πρωτοβουλία του WWF, σε συνεργασία με την Boston Consulting Group, έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα μια αποκαλυπτική έκθεση για την αξία της Μεσογείου, αλλά και τις απειλές που αντιμετωπίζει.

Η αναφορά, με τίτλο «Reviving the economy of the Mediterranean SeaActions for a sustainable future» εστιάζει στους κομβικούς τομείς του τουρισμού και της αλιείας. «Για την Ελλάδα, εν μέσω της κρίσης ρύπανσης στον Σαρωνικό, η έκθεση σημαίνει συναγερμό για τα θαλάσσια ατυχήματα και τις επιπτώσεις της μη βιώσιμης ανάπτυξης» τονίζει η περιβαλλοντική οργάνωση.

Μάλιστα ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρει τις μεταφορές πετρελαίου που αναμένεται μέχρι το 2025 να αυξηθούν κατά 250 εκατομμύρια τόνους, με 6.700 τάνκερ να διασχίζουν τα νερά της Μεσογείου.

Ειδικότερα, το Ακαθάριστο Θαλάσσιο Προϊόν της Μεσογείου -ένας όρος που εισάγεται για πρώτη φορά στον δημόσιο διάλογο και αντίστοιχα με το ΑΕΠ αφορά σε όσα συνεισφέρουν οι θάλασσες στην παγκόσμια οικονομία- αναλογεί στο 20% του παγκόσμιου θαλάσσιου προϊόντος, παρότι η έκτασή της δεν ξεπερνάει το 1% των ωκεανών.

Δυστυχώς όμως, όπως υπογραμμίζεται στην έκθεση, «οι θαλάσσιοι πόροι της Μεσογείου εξαντλούνται από την ανεξέλεγκτη και μη βιώσιμη ανάπτυξη».

«Η υπόθεση του Σαρωνικού είναι ένα δυνατό σήμα κινδύνου. Η διέλευση τάνκερ θα αυξάνεται συνεχώς. Όσοι ονειρεύονται εξορύξεις υδρογονανθράκων, ας αναλογιστούν κατά πόσο είμαστε έτοιμοι ως χώρα να αντιμετωπίσουμε ένα περιστατικό πολλαπλάσιας κλίμακας από αυτό στη Σαλαμίνα και τι θα σήμαινε αυτό για τον τουρισμό και την αλιεία μας» δήλωσε ο Δημήτρης Καραβέλλας, διευθυντής του WWF Ελλάς.

Όπως είπε, «η Ελλάδα, όπως και όλες οι χώρες της Μεσογείου, εξαρτώνται από τη θάλασσα και μόνο με μια βιώσιμη "Γαλάζια Ανάπτυξη" και αυστηρούς κανόνες θα μπορέσουμε να χτίσουμε γερά θεμέλια για τις οικονομίες και τις κοινωνίες μας. Πότε θα συζητήσουμε επιτέλους σοβαρά το μοντέλο του τουρισμού που επιλέγουμε ή τη βιωσιμότητα της αλιείας της χώρας;».

Σύμφωνα λοιπόν με την έκθεση, τα επόμενα 20 χρόνια θα υπάρξει συνολική αύξηση των τάσεων ανάπτυξης σε όλα τα επίπεδα.

Σε ό, τι αφορά στον τομέα της αλιείας στη Μεσόγειο, αυτός αποτιμάται σε πάνω από 3 δισεκατομμύρια δολάρια και απασχολεί περισσότερους από 180.000 επαγγελματίες. Όμως, παράγοντες όπως η ρύπανση και η καταστροφή θαλάσσιων οικοτόπων, έχουν ων αποτέλεσμα πάνω από το 80% των ιχθυαποθεμάτων της Μεσογείου να είναι υπεραλιευμένα.

Στη χώρα μας, το 2011 η συνολική παραγωγή θαλάσσιων αλιευμάτων είχε μειωθεί κατά 30% σε σχέση με το 2005.

Παρότι είμαστε πρώτοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε αριθμό σκαφών (15.683 σκάφη το 2015), οι τάσεις της αλιείας είναι πτωτικές, τόσο όσον αφορά στην ποσότητα όσο και στην αξία των αλιευμάτων ανά εργαζόμενο.

Επιπλέον, υπογραμμίζεται ότι το μοντέλο του τουρισμού που μπορεί να ωφελήσει τόσο τον άνθρωπο όσο και τη φύση παραμένει ζητούμενο. Ο τουρισμός αποφέρει το 11% του ΑΕΠ της Μεσογείου και μέσα στην επόμενη δεκαετία αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,9% ετησίως με τις σχετικές θέσεις απασχόλησης να αυξάνονται κατά 2, 8% τον χρόνο.

«Παρόλα αυτά, το σημερινό μοντέλο του μαζικού τουρισμού που κυριαρχεί στη λεκάνη, με την άκρατη οικιστική ανάπτυξη στις παραθαλάσσιες περιοχές, υποβαθμίζει το ίδιο το προϊόν. Η τάση του μοντέλου αυτού, τόσο στη Μεσόγειο, όσο και στη χώρα μας, που αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς της περιοχής, σε συνδυασμό με τις αυξημένες καταναλωτικές ανάγκες των κατοίκων, θα θέσει σε κίνδυνο την μακροπρόθεσμη ανάπτυξη του τομέα σε όλη τη λεκάνη. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έκθεση, αναμένεται να μειωθεί η μέση δαπάνη ανά τουρίστα ακόμα και αν ο αριθμός των αφίξεων δεν μειωθεί βραχυπρόθεσμα» καταλήγει το WWF.


(ΑΠΕ- ΜΠΕ) - Πηγή: www.lifo.gr - Sep 27, 2017

Τετάρτη, Ιουνίου 21, 2017

Διπλή βράβευση στην Ευρώπη για την Τήλο που γίνεται το πρώτο ενεργειακά αυτόνομο νησί στη Μεσόγειο


Δύο πανευρωπαϊκά βραβεία σε έργο ελληνικής πρωτοβουλίας για ενεργειακή αυτονομία από ανανεώσιμες πηγές -  

Διπλή μεγάλη διάκριση για την Ελλάδα και το ακριτικό νησί της Τήλου κέρδισε χθες το καινοτόμο έργο TILOS, το πρόγραμμα μετατροπής του νησιού σε πρώτο ενεργειακά αυτόνομο νησί στη Μεσόγειο.

Το ελληνικό έργο TILOS απέσπασε με πολλούς επαίνους στα ευρωπαϊκά βραβεία βιώσιμης ενέργειας, το βραβείο στην κατηγορία «Ενεργειακά νησιά», το οποίο κρίθηκε από επιτροπή ειδικών, και το «Βραβείο κοινού» ύστερα από ανοιχτή ψηφοφορία μεταξύ 12 συνολικά ευρωπαϊκών έργων.

Μάλιστα, η συμμετοχή στην ψηφοφορία του κοινού ξεπέρασε κάθε προηγούμενο με διπλάσιο σχεδόν αριθμό συμμετοχών από πέρσι, ενώ το TILOS απέσπασε τις μισές από τις συνολικές ψήφους. Τα βραβεία απένειμε ο Ευρωπαίος Επίτροπος για το κλίμα και την ενέργεια Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε, στο πλαίσιο του σημαντικότερου συνεδρίου στην Ευρώπη σε θέματα πολιτικής για τη βιώσιμη ενέργεια EUSEW (EU Sustainable Energy Week).

Σκοπός του έργου TILOS, το οποίο ξεκίνησε να υλοποιείται στο νησί τον Φεβρουάριο του 2015 με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης στις αρχές του 2019, είναι η επίτευξη της μέγιστης ενεργειακής αυτονομίας αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Σε λίγες μέρες (23-30 Ιουνίου) το έργο περνά στην πιο σημαντική φάση του, καθώς θα ολοκληρωθεί η εγκατάσταση μεσαίας ισχύος ανεμογεννήτριας και φωτοβολταϊκού πάρκου. Με την τοποθέτηση των μπαταριών στο τέλος του καλοκαιριού το ολοκληρωμένο πλέον σύστημα αναμένεται να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία.

Η επιτυχής ολοκλήρωση του έργου θα ανοίξει μια νέα εποχή για τη νησιωτικότητα παγκοσμίως, καθώς οι τεχνολογικές λύσεις που προτείνει δίνουν απάντηση σε προβλήματα διασύνδεσης και ασφάλειας ενεργειακού εφοδιασμού, προωθώντας την ενεργειακή αυτονομία των νησιών και την απεξάρτηση από το ρυπογόνο και ακριβό πετρέλαιο.

«Η ευρωπαϊκή αναγνώριση της επιστημονικής και πρακτικής αξίας του Έργου TILOS αποτελεί μια σημαντική επιβράβευση των (από τις αρχές της δεκαετίας του '90) ερευνητικών και επιστημονικών προσπαθειών του Εργαστηρίου ΗΜΕ & ΠΡΟΠΕ του ΑΕΙ Πειραιά ΤΤ και έρχεται να ενθαρρύνει τις προσπάθειές μας για περιβαλλοντικά φιλική, κοινωνικά ευαίσθητη και οικονομικά βιώσιμη επίλυση των ενεργειακών προβλημάτων του μεγάλου αριθμού των απομονωμένων ελληνικών (και όχι μόνο) νησιών. Παράλληλα, ως εκπρόσωπος του ΑΕΙ Πειραιά ΤΤ, που είναι ο συντονιστής του έργου, οφείλω να ευχαριστήσω όλους τους συντελεστές (εταίρους) του ερευνητικού έργου και ιδιαίτερα τους κατοίκους και τη δημοτική αρχή της Τήλου για τη διαρκή στήριξη. Τέλος, θέλω να τονίσω ότι η διπλή αυτή βράβευση αποτελεί μια δικαίωση των ερευνητικών προσπαθειών των ελληνικών ΑΕΙ που σε ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες λειτουργίας συνεχίζουν να προάγουν την επιστημονική γνώση και την έρευνα, προς όφελος του κοινωνικού συνόλου και της εθνικής οικονομίας, με σεβασμό στο περιβάλλον και σε απόλυτη αρμονία με τις ανάγκες των πολιτών. Ελπίζουμε, η τιμητική αυτή βράβευση των συντελεστών του έργου στο νησί της Τήλου να αποτελέσει την αφορμή για την ελληνική Πολιτεία να ενισχύσει περαιτέρω τις προσπάθειες για βιώσιμη ανάπτυξη με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων των νησιών μας», δήλωσε ο καθηγητής Ιωάννης Κλεάνθη Καλδέλλης, επιστημονικός υπεύθυνος του έργου και δ/ντης του εργαστηρίου Ήπιων Μορφών Ενέργειας & Προστασίας Περιβάλλοντος του ΑΕΙ Πειραιά ΤΤ.

«Σε μία δύσκολη περίοδο για τη χώρα μας η εντυπωσιακή αναγνώριση της προσπάθειας που γίνεται στην Τήλο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τους Ευρωπαίους πολίτες, ζωγραφίζει με έντονα χρώματα την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη των πρωτοπόρων στον τομέα της βιώσιμης ενέργειας. Η λύση που προτείνει το έργο TILOS ενισχύει την τουριστική ανάπτυξη των μικρών νησιών του Αιγαίου, δίνει διέξοδο σε ενεργειακά διλήμματα χρόνων και αποτελεί πρότυπο για όλη την υπόλοιπο Μεσόγειο. Το σημαντικότερο όμως δίδαγμα της Τήλου είναι πώς η στενή συνεργασία και διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες αποτελεί κλειδί για την απεξάρτηση από το ακριβό και ρυπογόνο πετρέλαιο και τη στροφή στην καθαρή ενέργεια στα νησιά μας. Η Πολιτεία επιβάλλεται πλέον να ανοίξει άμεσα τον δρόμο ώστε το παράδειγμα της Τήλου να βρει μιμητές και σε άλλα απομακρυσμένα ελληνικά νησιά.», δήλωσε ο γενικός διευθυντής του WWF Ελλάς, Δημήτρης Καραβέλλας.

Ο Πρόεδρος του ομίλου Eunice Energy Group (EEG) που είναι και ο επενδυτής της Ανεμογεννήτριας και του φωτοβολταϊκού σταθμού, επεσήμανε: «Η σημαντική αυτή διπλή διάκριση για το έργο TILOS αποτελεί ζωντανή απόδειξη της πρωτοπορίας και σημασίας του έργου για την Ευρώπη. Η εγκατάσταση και λειτουργία του πρώτου υβριδικού συστήματος παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας με συσσωρευτές στην Ελλάδα, δημιουργεί νέα δεδομένα στην εγχώρια αγορά ενέργειας, καθώς και ικανές προϋποθέσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα της αποθήκευσης ενέργειας.»

«Θα ήθελα να εκφράσω τις θερμές ευχαριστίες μου σε όλους όσους στήριξαν την Τήλο με την ψήφο τους. Η αναγνώριση της προσπάθειας μας να καταστήσουμε το μικρό ακριτικό νησί μας ενεργειακά αυτόνομο μας δίνει τη δύναμη και το κουράγιο να ανταπεξέλθουμε στις καθημερινές δυσκολίες που συναντάμε. Η διπλή αυτή πρωτιά μακάρι να γίνει ο φάρος για άλλα ακριτικά νησιά να ακολουθήσουν το παράδειγμα μας και να έχουμε στο μέλλον και άλλες πρωτιές σαν χώρα. Σήμερα αποδείξαμε ότι σαν τόπος μπορούμε να ανταπεξέλθουμε σε μεγάλες προκλήσεις και έχουμε την δυνατότητα να υλοποιήσουμε μεγάλα έργα. Ένα μεγάλο μπράβο σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.» δήλωσε η δήμαρχος Τήλου Μαρία Καμμά.

Ο Ευάγγελος Γαλήνας, Έλληνας ηλεκτρολόγος μηχανικός από την εταιρεία Younicos που έχει συμβάλει στον σχεδιασμό και την υλοποίηση του έργου δήλωσε: «Συγχαρητήρια σε όλους για τη μεγάλη αυτή διάκριση για την Τήλο και την Ελλάδα. Όλοι οι εταίροι έχουν δώσει τον καλύτερο τους εαυτό για την υλοποίηση αυτού του πρωτοποριακού για την χώρα μας και την Ευρώπη έργου που θα καταστήσει την Τήλο ενεργειακά αυτόνομη. Αναμένουμε με μεγάλη ανυπομονησία την έναρξη της δοκιμαστικής του λειτουργίας αυτό το φθινόπωρο». «Η διπλή τιμητική αυτή διάκριση έρχεται να επιβεβαιώσει την ευρεία αποδοχή που τυγχάνει το έργο της Τήλου, να επιβραβεύσει τις κοινές προσπάθειες των κατοίκων του νησιού και των μελών της κοινοπραξίας, αλλά και να τονώσει το ηθικό μας ενόψει της εφαρμογής ενός νέου ενεργειακού παραδείγματος για τη νησιωτική Ελλάδα και Ευρώπη, μέσω της πιλοτικής λειτουργίας της ολοκληρωμένης ενεργειακής λύσης που αναπτύσσουμε σε επίπεδο κοινότητας. Ευχαριστούμε θερμά όσους στήριξαν την υποψηφιότητα και το καινοτόμο εγχείρημα της Τήλου, υποσχόμενοι πως θα συνεχίσουμε να υπηρετούμε το όραμα για βιώσιμη ενέργεια και ενεργειακή αυτονόμηση των νησιών μας», δήλωσε ο συντονιστής του έργου και υπεύθυνος ερευνητικών προγραμμάτων του εργ. ΗΜΕ & ΠΡΟΠΕ, Δημήτρης Ζαφειράκης.

Τι είναι το έργο ΤΙLOS

Το έργο TILOS, στο οποίο συμμετέχουν 13 εταίροι από 7 ευρωπαϊκές χώρες, με επικεφαλής το Εργαστήριο Ήπιων Μορφών Ενέργειας & Προστασίας του Περιβάλλοντος του ΑΕΙ Πειραιά TT και με συμμετοχή επίσης από ελληνικής πλευράς του ΔΕΔΔΗΕ, της εταιρίας EUNICE και της περιβαλλοντικής οργάνωσης WWF Ελλάς, φιλοδοξεί, με τη στήριξη της τοπικής κοινωνίας και του Δήμου Τήλου, να επιτύχει τη μέγιστη, και σχεδόν καθολική ενεργειακή αυτονομία για το ακριτικό νησί των Δωδεκανήσων, το οποίο μέχρι σήμερα τροφοδοτείται με ηλεκτρική ενέργεια από τον πετρελαϊκό σταθμό της Κω μέσω υποβρύχιας διασύνδεσης.

Το καινοτόμο σύστημα, το οποίο βρίσκεται σε φάση εγκατάστασης στο νησί, είναι υβριδικό, καθώς συνδυάζει τεχνολογίες τόσο παραγωγής (ανεμογεννήτρια και φωτοβολταϊκό πάρκο), όσο και αποθήκευσης ενέργειας (συσσωρευτές), και είναι το πρώτο του είδους του που πραγματοποιείται στη Μεσόγειο, με δυνατότητα επίσης εξαγωγών εγγυημένης ενέργειας προς το ηλεκτρικό δίκτυο της Κω.


Πηγή: www.lifo.gr - Jun 21, 2017

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More