Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Πέμπτη, Ιανουαρίου 01, 2026

Τετάρτη, Δεκεμβρίου 31, 2025

«Εμποροι ελπίδας»

Ο μεγάλος κίνδυνος στην πολιτική, είναι η ελπίδα να γίνει ένα εργαλείο χειραγώγησης των πολιτών, από κάθε λογής πολιτικούς 



Παραμονή Πρωτοχρονιάς και οι ευχές για το νέο χρόνο είναι κυρίως, γεμάτες ελπίδα. Αλλωστε, όπως έλεγε και ο Ευριπίδης στην τραγωδία «Υψιπύλη», «Αελπτον ουδέν, πάντα δε ελπίζειν χρεών»-Τίποτε δεν είναι χωρίς ελπίδα, πάντα πρέπει να ελπίζουμε. 

Η ελπίδα είναι το αίσθημα εμπιστοσύνης στο μέλλον, το οποίο οδηγεί σε μια ήρεμη προσμονή για την πραγματοποίηση των ονείρων μας. Για αυτό και ο Αριστοτέλης χαρακτήριζε την ελπίδα ως «το όνειρο του ανθρώπου, που έχει ξυπνήσει». 

Το έδειξε και η τελευταία δημοσκόπηση της Pulse για τα  κριτήρια επιλογής ψήφου των πολιτών. Όπως προκύπτει, το βασικό κριτήριο επιλογής ψήφου των πολιτών είναι η προοπτική και η ελπίδα σε ότι αφορά την καθημερινότητά τους. Ο ένας στους δύο θα ψηφίσει με βάση την ελπιδα, ενώ πολύ χαμηλότερα, στο 22%, είναι το κριτήριο της σιγουριάς 

Σήμερα όμως, ο φόβος, η δυσπιστία και η αποθάρρυνση – το ακριβώς αντίθετο της ελπίδας – βασιλεύουν παντού. Η συλλογική απαισιοδοξία γίνεται viral. 

Πόλεμοι πραγματικοί και κοινωνικοί, ανισότητες που διευρύνονται συνεχώς, φτώχεια που εξαπλώνεται, ο μισθός που τελειώνει πολύ πριν τον μήνα… Φαινόμενα που έχουν αποσταθεροποιήσει την έννοια της ελπίδας. Αν δεν την έχουν σκοτώσει κιόλας! 

Αλλά, όταν ο στρατός χάνει την ελπίδα, ο πόλεμος χάνεται. Οταν ο λαός χάνει την πίστη του, το πολιτικό καθεστώς πέφτει. 

Ο Βοναπάρτης και η «αγορά» ελπίδας 

Ο Ναπολέων Βοναπάρτης το κατάλαβε αυτό καλά όταν κατά τη διάρκεια της ιταλικής εκστρατείας, σε ηλικία μόλις 28 ετών, δήλωνε: «  Μπορείς να ηγηθείς ενός λαού μόνο δείχνοντάς του ένα μέλλον: ένας ηγέτης είναι έμπορος ελπίδας». 

Ως αποτέλεσμα, οι στρατιώτες του ήταν έτοιμοι να τον ακολουθήσουν οπουδήποτε και να πεθάνουν στη μάχη γι’ αυτόν. 

Πράγματι, ο όρος του Ναπολέοντα, «έμπορος ελπίδας», υποδηλώνει ότι το να έχεις απλώς ένα όραμα δεν είναι αρκετό. Οι ηγέτες πρέπει επίσης να μπορούν να κάνουν τους πολίτες να πιστέψουν σε αυτό το όραμα,να το αγκαλιάσουν, να το ενσωματώσουν – εν ολίγοις, να το «αγοράσουν». 

Γιατί η απουσία ελπίδας γεννά κυνισμό, απάθεια, ακόμη και αυταρχισμό, γιατί αν τίποτα δεν μπορεί να αλλάξει, τότε όλα επιτρέπονται. 

«Εργαλείο χειραγώγησης 

Ο μεγάλος κίνδυνος όμως στην πολιτική, είναι η ελπίδα να γίνει ένα εργαλείο χειραγώγησης των πολιτών, από κάθε λογής πολιτικούς. Με αόριστες υποσχέσεις, με συνεχώς αναβαλλόμενες προσδοκίες. Τα παραδείγματα πολλά –από το παρελθόν και το παρόν. 

Καλή ώρα οι «ελπίδες» που προσφέρονται αφειδώς στους αγρότες για την ικανοποίηση των αιτημάτων τους, αν φυσικά αποσύρουν τα μπλόκα. 

Είναι πραγματικές οι υποσχέσεις; Οι περισσότεροι αγρότες δεν φαίνεται να πείθονται. Φοβούνται ότι πρόκειται για υποσχέσεις κενές περιεχομένου. Οταν μάλιστα συνοδεύονται από την ξαφνική στοχοποίηση κάποιων αγροτοσυνδικαλιστών, που πρωτοστατούν στα μπλόκα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι η προτεινόμενη ελπίδα αντιπροσωπεύει ένα είδος προδοσίας του αγώνα τους. Και αυτό απογοητεύει  και αποξενώνει. Οχι μόνο από την κυβέρνηση, αλλά και από την πολιτική και το σύστημα, γενικότερα. 

Διάβρωση της ελπίδας 

Πολλοί διαγιγνώσκουν άλλωστε μια γενικότερη διάβρωση της σύγχρονης πολιτικής ελπίδας. Ενάντια στο σύνολο του πολιτικού συστήματος, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να αποστασιοποιούνται από την πολιτική. Γιατί βλέπουν την πολιτική να ολισθαίνει στην τεχνοκρατία, πιστεύοντας ότι μπορεί να αναθέσει πολλές στρατηγικές αποφάσεις στους ισχυρούς αλγόριθμους της Τεχνητής Νοημοσύνης. Από την άλλη,ενισχύεται ένα είδος συναισθηματικού λαϊκισμού, που προσφέρει τα πάντα και τίποτα.

Ολα αυτά τα φαινόμενα συνδέονται και με τα κίνητρα όσων νέων ή παλιών πολιτικών εμφανίζονται στην πολιτική σκηνή. Σα να θέτουν το ερώτημα:  γιατί θέλουν να ασχοληθούν με τα κοινά, τι νόημα δίνουν στις πράξεις τους.

Γιατί η προσφερόμενη ελπίδα δεν συμπίπτει με την επιτυχία, αλλά με την πίστη στις αξίες μας. Ακόμα κι αν η ελπίδα της πολιτικής ως συστήματος μπορεί να εξασθενεί, η ελπίδα του πολιτικού σε προσωπικό επίπεδο αποτελεί ηθική προϋπόθεση: χωρίς αυτήν, η πολιτική γίνεται καθαρά «συναλλακτική πράξη», δούναι και λαβείν. 

Ένας πολιτικός άλλωστε, μπορεί να χάσει εκλογές, να δει μεταρρυθμίσεις να διαλύονται, να υποστεί επώδυνους συμβιβασμούς και παρόλα αυτά να μην χάσει την ελπίδα, αν αυτό δεν συνδέεται με το άμεσο αποτέλεσμα αλλά με την ίδια την αξιοπρέπεια της πολιτικής δράσης.

«Να θέλεις αυτό που κάνεις»

Η ελπίδα του πολιτικού, σε προσωπικό επίπεδο, είναι η ικανότητα να ενεργεί χωρίς εγγύηση επιτυχίας, η προθυμία να ξεκινήσει από την αρχή μετά την ήττα, η άρνηση να υποβιβάσει το «καλό»,  σε προεκλογικούς υπολογισμούς. Μπορεί να αποτύχει, χωρίς να αισθάνεται άχρηστος. Αυτό θα καθιστούσε μάλιστα τους πολιτικούς λιγότερο ευάλωτους σε εκβιασμούς και στο δέλεαρ των κάθε λογής «συμφερόντων».

Για να παραφράσουμε το περίφημο απόφθεγμα του Ζαν Πολ Σαρτρ που έγινε σύμβολο του υπαρξισμού: «Ευτυχία δεν είναι να κάνεις αυτό που θέλεις, αλλά να θέλεις αυτό που κάνεις».

Η κεντρική του ιδέα είναι ότι δεν είμαστε απλώς θύματα των περιστάσεων: η ελπίδα και η ελευθερία έγκειται στον τρόπο που επιλέγουμε να ζήσουμε ή να «πολιτευθούμε»…


Μιχάλης Ψύλος / naftemporiki.gr

Τρίτη, Δεκεμβρίου 31, 2024

Τα έθιμα της Πρωτοχρονιάς σε Ρόδο, Κάλυμνο, Κω και Λέρο

Σε χωριά της Ρόδου, αλλά και σε πολλά νησιά τηρούν το έθιμο να αφήνουν αποβραδίς κοντά στο εικονοστάσι ένα ποτήρι νερό κι ένα πιάτο με τρία κομμάτια μπακλαβά ή εφτάζυμου ή βασιλόπιτας, το ένα του Χριστού, το άλλο του Άη Βασίλη και το τρίτο του φτωχού. Σε όλα τα νησιά προσέχουν πολύ το «ποδαρικό» και δίνουν σημασία στο ποιός θα πατήσει πρώτος το δεξί του πόδι στο κατώφλι του σπιτιού, για να φέρει «γούρι» στη νέα χρονιά. 

 


Ένα από τα έθιμα που διατηρείται ακόμα και στην περιοχή της Δωδεκανήσου την Πρωτοχρονιά είναι αυτό της «μπουλουστρίνας». Τα μικρά παιδιά την πρώτη μέρα του χρόνου επισκέπτονται τους συγγενείς (γιαγιάδες, παππούδες, θείους, νονούς) και παίρνουν από αυτούς χρηματικό ποσό εν είδει δώρου το οποίο ονομάζεται μπουλουστρίνα.

Στην Κάλυμνο παραδοσιακά γλυκά αποτελούν οι κουραμπιέδες και τα μελομακάρονα, φοινίκια όπως λέγονται στο νησί. Το κόψιμο της βασιλόπιτας γίνεται με την αλλαγή του χρόνου και φυσικά αποτελεί ακόμα μια ευκαιρία για να τρανταχθεί το νησί από τους δυναμίτες και τις τουφεκιές. 

Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς οι νέοι της Κω κρατώντας μεγάλα ομοιώματα εκκλησιάς ή καραβιού, κατάλληλα στολισμένα και φωτισμένα, ψάλλουν εκτός από τα γνωστά στο πανελλήνιο κάλαντα: «Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά ψιλή μου δεντρολιβανιά…» και τα ακόλουθα κώτικα κάλαντα: 

Εις αυτό το Νέον Έτος Βασιλείου εορτή,

ήρθα να σας χαιρετήσω με την πρέπουσα ευχή.

Εύχομαι, λοιπόν, να ζείτε πολλούς χρόνους ευτυχείς,

τον Βασίλειο τον Μέγα να’ χετε συνδρομητή.

Κι όσους έχετε στα ξένα να δεχθείτε με καλό,

με υγεία κι ευτυχία τον Θεό παρακαλώ.

Κ’ εις έτη πολλά κι ένα κομμάτι μπακλαβά!

Την Πρωτοχρονιά όλες οικογένειες της Κω συνηθίζουν να φτιάχνουν τον «μπακλαβά» από φύλλα ζύμης που ανοίγουν με το «πιτθαριόξυλο» και τα απλώνουν στο ταψί με σησάμι καβουρδισμένο και καρύδι ή αμύγδαλο. Οι οικογένειες, που έχουν κορίτσια αρραβωνιασμένα και τα πλουσιόσπιτα κάνουν δυο ταψιά μπακλαβά, τον «καλό» δηλ. το μεγάλο ταψί και τον «κέλη» δηλ. το παρακατιανό μικρό ταψί, για να φαγωθεί την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Τον καλό θα τον χαλάσει, θα πάρει, δηλαδή, το πρώτο κομμάτι από το ταψί, που βάζουν μπροστά του, ο γαμπρός ή παλαιότερα ο παπάς, που έβγαινε στα χωριά και αγίαζε για το καλό του χρόνου.

Στο νησί της Λέρου μόλις γυρίσει ο χρόνος ένας που βρίσκεται έξω από το σπίτι έρχεται κρατώντας ένα δοχείο με νερό και μια πέτρα. Είναι το ποδαρικό του σπιτιού.



Με το νερό ραντίζουν στα τέσσερα καντούνια (γωνιές) μέσα στο σπίτι μέχρι να ‘ρθει τον επόμενο χρόνο η καινούργια πέτρα και εύχονταν «όπως η πέτρα είναι γερή έτσι να ναι και η υγειά σας όλο το χρόνο». Ο αρχηγός της οικογένειας σπάει το ρόδι. Μπαίνει τρία βήματα μέσα και λέει: «ένα, δύο, τρία μέσα τα καλά.» κάνει τρία βήματα πίσω και λέει «ένα, δύο, τρία έξω τα κακά». Σπάει μετά το ρόδι σε μια γωνιά της πόρτας και αφήνει σαράντα κούνια μέσα στο σπίτι για σαράντα ημέρες. Πολλές φορές το νερό το φέρνουν το πρωί της Πρωτοχρονιάς. Σηκώνονται πολύ πρωί πριν βγει ο ήλιος και το νερό το λένε αμίλητο, γιατί καθώς το φέρνουν δεν μιλάνε καθόλου. Ρίχνουν στις τέσσερις γωνιές του σπιτιού νερό και λένε «όπως τρέχει το αθάνατο νερό έτσι να τρέχουν και τα καλά και τα πλούτη στο σπίτι». Όταν γυρίσει ο χρόνος κόβουν την βασιλόπιτα. Αυτού που θα του τύχει το φλουρί θεωρείται τυχερός και το φυλάει.

Το πρωί επίσης της Πρωτοχρονιάς στη Λέρο, σφάζανε έναν μαύρο πετεινό που τον φυλάγανε όλο το χρόνο για αυτή την ημέρα. Έπρεπε να είναι οπωσδήποτε μαύρος. Γυρίζανε ανατολικά το κεφάλι του, τον σφάζανε και τον κάνανε σούπα.

Λ. Μαστής Ρόδος



 








Δευτέρα, Ιανουαρίου 01, 2024

Δευτέρα, Δεκεμβρίου 19, 2022

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: 5 εκατ. Βρετανοί θα περάσουν τα Χριστούγεννα στο εξωτερικό - Εκτός των δημοφιλών προορισμών η Ελλάδα


Έως και 5 εκατομμύρια Βρετανοί αναμένεται να ταξιδέψουν στο εξωτερικό την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, με την Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου να είναι η ημέρα με την μεγαλύτερη ταξιδιωτική κίνηση και την ημέρα των Χριστουγέννων να έχει τη λιγότερη.

Αυτό προκύπτει από αναγωγή των συμπερασμάτων έρευνας της The Nursery Research and Planning, που διεξήχθη τον Οκτώβριο του 2022,  από την Ένωση Βρετανών ταξιδιωτικών πρακτόρων (ΑΒΤΑ).

Αυτή η εποχή του χρόνου, τονίζει η ΑΒΤΑ, είναι από τις πιο δημοφιλείς περιόδους για ταξίδια στο εξωτερικό, ιδιαίτερα για όσους έχουν δημιουργήσει πρόσφατα οικογένεια - και γι αυτό θέλουν  να περάσουν ποιοτικό χρόνο μαζί και να έχουν ιδιαίτερες αναμνήσεις.

Οι Βρετανοί αναζητούν προορισμούς είτε για παραδοσιακά χιονισμένα Χριστούγεννα, είτε προορισμούς με ήλιο το χειμώνα.

Έτσι, όσοι αναζητούν ήλιο, σύμφωνα με τα μέλη της ΑΒΤΑ, επιλέγουν τα Κανάρια Νησιά, τη Νότια Ισπανία, την Τουρκία, την Πορτογαλία και την Αίγυπτο και για μακρινά ταξίδια την Τζαμάικα, τα Μπαρμπάντος, την Δομινικανή Δημοκρατία, το Ντουμπάι και το Μεξικό. 

Για μια πιο παραδοσιακή χριστουγεννιάτικη εμπειρία σε έναν χιονισμένο προορισμότα χιονοδρομικά κέντρα της Γαλλίας και της Ελβετίας πρωτοστατούν στη ζήτηση, στην πρώτη πλήρη σεζόν χειμερινών σπορ μετά από τρία χρόνια ταξιδιωτικών περιορισμών λόγω COVID-19. Κάποιοι επίσης επέλεξαν τη Λαπωνία.

Για τους λάτρεις των πάρτι που θέλουν να γιορτάσουν την αλλαγή του νέου έτους με αυτό τον τρόπο, οι πιο δημοφιλείς προορισμοί είναι η Νέα Υόρκη, το Παρίσι, το Άμστερνταμ και το Δουβλίνο. 

Η χριστουγεννιάτικη απόδραση των Βρετανών σε αριθμούς

Εκατομμύρια άνθρωποι θα φύγουν από τη χώρα μέσω των μεγάλων αεροδρομίων του Ηνωμένου Βασιλείου, τα οποία αναφέρουν υψηλούς αριθμούς.

Ειδικότερα, αναμένεται να αναχωρήσουν 640.000 από το Στάνστεντ, 470.000 από το Λούτον, περίπου 500.000 από το Μάντσεστερ, 175.000 από το Μπρίστολ και εκατοντάδες χιλιάδες μέσω του Γκάτγουικ. Το Χίθροου αναμένει πάνω από τρία εκατομμύρια επιβάτες, αφίξεις και αναχωρήσεις, τις τελευταίες δύο εβδομάδες του Δεκεμβρίου.

Εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες θα αναχωρήσουν επίσης από τα αεροδρόμια της Σκωτίας, με 296.000 να ταξιδεύουν μέσω του Εδιμβούργου, καθώς και από άλλα περιφερειακά αεροδρόμια. 

Ένας σημαντικός αριθμός ατόμων ταξιδεύει επίσης στη Μάγχη με πλοίο ή μέσω της σήραγγας της Μάγχης. 

Ο Mark Tanzer, Διευθύνων Σύμβουλος της ABTA δήλωσε ότι η περίοδος των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς πάντα προσέλκυαν πολλούς ταξιδιώτες. αλλά φέτος θα είναι πολύ ξεχωριστές καθώς εκατομμύρια άνθρωποι έχουν την ευκαιρία μετά την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών λόγω της πανδημίας να περάσουν ποιοτικό χρόνο με φίλους και την οικογένεια στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.  


Πηγή φωτο: pixabay.com

Πηγή: www.tornosnews.gr

Παρασκευή, Δεκεμβρίου 31, 2021

Ρόδος: Τα πρωτοχρονιάτικα έθιμα στα Δωδεκάνησα


 

Τηρώντας τις παραδόσεις και τα έθιμα, γιορτάζεται η Πρωτοχρονιά σε όλα τα νησιά της Δωδεκανήσου. Σε κάθε νησί όμως και κάθε χωριό, ισχύουν διαφορετικά ήθη και έθιμα, αρκετά εκ των οποίων διατηρούνται αναλλοίωτα έως και σήμερα. 

Ένα από αυτά είναι το έθιμο της «μπουλουστρίνας». Τα μικρά παιδιά, την πρώτη μέρα του χρόνου, επισκέπτονται τους συγγενείς και παίρνουν από αυτούς χρηματικό ποσό.

Σε χωριά της Ρόδου, αλλά και σε πολλά νησιά τηρούν το έθιμο να αφήνουν αποβραδίς κοντά στο εικονοστάσι ένα ποτήρι νερό κι ένα πιάτο με τρία κομμάτια μπακλαβά. Αφήνουν επίσης κομμάτια εφτάζυμου ή βασιλόπιτας, το ένα του Χριστού, το άλλο του Άη Βασίλη και το τρίτο του φτωχού.

Σε όλα τα νησιά προσέχουν πολύ το «ποδαρικό». Δίνουν σημασία στο ποιός θα πατήσει πρώτος το δεξί του πόδι στο κατώφλι του σπιτιού, για να φέρει «γούρι» στη νέα χρονιά.

Στην Κάλυμνο παραδοσιακά γλυκά αποτελούν οι κουραμπιέδες, τα μελομακάρονα, φοινίκια όπως λέγονται στο νησί. Το κόψιμο της βασιλόπιτας γίνεται με την αλλαγή του χρόνου.

Στη Σύμη

Οι Συμιακιές νοικοκυρές την παραμονή της Πρωτοχρονιάς ετοίμαζαν το φαγητό και έστρωναν το τραπέζι με το καλό τους το σερβίτσιο και τα κεντητά τραπεζομάντηλα της προίκας τους. Το φαγητό ήταν σούπα από αρνάκι ή κατσικάκι. Μετά την εκκλησία και ειδικά με το που χτυπούσαν οι καμπάνες (στις 3 π.μ.) πήγαιναν να ανάψουν τα καντήλια στις εκκλησίες και στα εξωκκλήσια που δεν λειτουργούσαν και παρέμεναν κλειστά.

Παλιά δεν έφτιαχναν βασιλόπιτα. Αντ’ αυτού παρασκεύαζαν το παραδοσιακό συμιακό γλύκισμα, τα ακούμια. Αποβραδίς, λοιπόν, τα ζύμωναν και την αυγή τα τηγάνιζαν. Όλη η Σύμη μοσχοβολούσε! Έριχναν άχνη ζάχαρη, κανέλα και μέλι. Τα στόλιζαν σε ένα μεγάλο πιάτο («σουπιέρα») και κρατούσαν τόσο για την οικογένεια όσο και για την πεθερά τους. Μέσα σε ένα από τα ακούμια έβαζαν μια λίρα χρυσή ή ένα «ναπολεόντειο» ή ένα «κωνσταντινάτο» ή μια «κοσμάρα» («το φλουρί»). Το τι θα έβαζαν εξαρτιόταν από την οικονομική κατάσταση της κάθε οικογένειας (από το «πουγγί» της).

Παραμονή της Πρωτοχρονιάς, επίσης, πήγαιναν στο «Βρυσί» για να πάρουν νερό από την πηγή για το καλό του σπιτιού. Ξημερώματα της Πρωτοχρονιάς έπαιρναν την εικόνα της Παναγίας από το εικονοστάσι και με αναμμένο το κερί κατέβαιναν από το ανώι του σπιτιού και πήγαιναν στο κατώι. Το έκαναν αυτό για να κάνει, λέει, ποδαρικό η Παναγία.

Τη νύχτα της Πρωτοχρονιάς χτυπούσε το κανόνι. Το κανονάκι από την Παναγιά του Κάστρου. Χτυπούσε στις «μεγάλες» μέρες. Σήμερα δεν υπάρχει. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εξαφανίστηκε.

Αντάλλασσαν ευχές και ο νονός («τατάς») και η νονά («ναννά») έδιναν λεφτά ή ρούχα ή παιχνίδια στα βαφτιστικά τους («έκαναν την μπουλιστρίνα»). Λόγω του ότι δεν μπορούσαν όλοι να κάνουν δώρο παιχνίδια, κάποιες νονές έπαιρναν τα κουκουνάρια από τα κυπαρίσσια και τα έντυναν με το χρυσό χαρτί από τα πακέτα των τσιγάρων.

Στην Κω

Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς οι νέοι της Κω κρατώντας μεγάλα ομοιώματα εκκλησιάς ή καραβιού, κατάλληλα στολισμένα και φωτισμένα, ψάλλουν εκτός από τα γνωστά στο πανελλήνιο κάλαντα: «Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά ψιλή μου δεντρολιβανιά…» και τα ακόλουθα κώτικα κάλαντα:

Εις αυτό το Νέον Έτος Βασιλείου εορτή,

ήρθα να σας χαιρετήσω με την πρέπουσα ευχή.

Εύχομαι, λοιπόν, να ζείτε πολλούς χρόνους ευτυχείς,

τον Βασίλειο τον Μέγα να ‘χετε συνδρομητή.

Κι όσους έχετε στα ξένα να δεχθείτε με καλό,

με υγεία κι ευτυχία τον Θεό παρακαλώ.

Κ’ εις έτη πολλά κι ένα κομμάτι μπακλαβά!

Την Πρωτοχρονιά όλες οικογένειες της Κω συνηθίζουν να φτιάχνουν τον «μπακλαβά» από φύλλα ζύμης που ανοίγουν με το «πιτθαριόξυλο» και τα απλώνουν στο ταψί με σησάμι καβουρδισμένο και καρύδι ή αμύγδαλο.

Οι οικογένειες, που έχουν κορίτσια αρραβωνιασμένα και τα πλουσιόσπιτα κάνουν δυο ταψιά μπακλαβά, τον «καλό» δηλαδή το μεγάλο ταψί και τον «κέλη» δηλαδή το παρακατινό μικρό ταψί, για να φαγωθεί την παραμονή της Πρωτοχρονιάς.

Τον καλό θα τον χαλάσει, θα πάρει, δηλαδή, το πρώτο κομμάτι από το ταψί, που βάζουν μπροστά του, ο γαμπρός ή παλαιότερα ο παπάς, που έβγαινε στα χωριά και αγίαζε για το καλό του χρόνου.

Στη Λέρο

Στο νησί της Λέρου μόλις γυρίσει ο χρόνος ένας που βρίσκεται έξω από το σπίτι έρχεται κρατώντας ένα δοχείο με νερό και μια πέτρα. Είναι το ποδαρικό του σπιτιού.

Με το νερό ραντίζουν στα τέσσερα καντούνια (γωνιές) μέσα στο σπίτι μέχρι να ‘ρθει τον επόμενο χρόνο η καινούργια πέτρα και εύχονταν «όπως η πέτρα είναι γερή έτσι να ναι και η υγειά σας όλο το χρόνο». Ο αρχηγός της οικογένειας σπάει το ρόδι.

Μπαίνει τρία βήματα μέσα και λέει: «ένα, δύο, τρία μέσα τα καλά.» κάνει τρία βήματα πίσω και λέει «ένα, δύο, τρία έξω τα κακά». Σπάει μετά το ρόδι σε μια γωνιά της πόρτας και αφήνει σαράντα κούνια μέσα στο σπίτι για σαράντα ημέρες. Πολλές φορές το νερό το φέρνουν το πρωί της Πρωτοχρονιάς. Σηκώνονται πολύ πρωί πριν βγει ο ήλιος και το νερό το λένε αμίλητο, γιατί καθώς το φέρνουν δεν μιλάνε καθόλου. Ρίχνουν στις τέσσερις γωνιές του σπιτιού νερό και λένε «όπως τρέχει το αθάνατο νερό έτσι να τρέχουν και τα καλά και τα πλούτη στο σπίτι». Όταν γυρίσει ο χρόνος κόβουν τη βασιλόπιτα. Αυτού που θα του τύχει το φλουρί θεωρείται τυχερός και το φυλάει. Το πρωί της Πρωτοχρονιάς στη Λέρο σφάζανε έναν μαύρο πετεινό που τον φυλάγανε όλο το χρόνο για αυτή την ημέρα. Έπρεπε να είναι οπωσδήποτε μαύρος. Γυρίζανε ανατολικά το κεφάλι του, τον σφάζανε και τον κάνανε σούπα.

 

www.cnn.gr

 

Τρίτη, Δεκεμβρίου 21, 2021

Ο Μητσοτάκης «άκουσε τους επιστήμονες» να τον αδειάζουν και οπισθοχώρησε για το ρεβεγιόν με rapid test


 

Το κλίμα που η κυβέρνηση καλλιεργούσε το τελευταίο 24ωρο για την επιβολή υποχρεωτικού rapid test για εμβολιασμένους ενόψη πρωτοχρονιάτικων εορτών χάλασε το πρωί της Τρίτης από τις δημόσιες τοποθετήσεις μελών της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων που δήλωσαν πως ουδέποτε εισηγήθηκαν κάτι τέτοιο, αναγκάζοντας τον πρωθυπουργό να κηρύξει άτακτη υποχώρηση, αποκαλύπτοντας τον αυθαίρετο τρόπο του κυβερνητικού «σχεδιασμού».

Μπορεί η κυβέρνηση και προσωπικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης να διατυμπανίζουν πως σε κάθε τους απόφαση για την πανδημία λαμβάνουν υπόψη τους επιστήμονες, όμως η διάσταση που χαρακτηρίζει τις σχέσεις της μαζί τους στάθηκε το πρωί της Τρίτης αιτία για να αλλάξει άρδην τον σχεδιασμό της για τις επόμενες ημέρες, οδηγώντας ακόμα και στην καθυστέρηση των ανακοινώσεων από πλευράς πρωθυπουργού.

«Ανάλογα με τις εισηγήσεις που θα δεχθούμε, ενδεχομένως, για κάποιες από τις μέρες των γιορτών, εκεί που θα παρατηρηθεί πολύ μεγάλη προσέλευση για διασκέδαση σε κλειστούς χώρους, εάν κριθεί αναγκαίο ένα τέτοιου είδους μέτρο, θα το συζητήσουμε και θα το ανακοινώσουμε έγκαιρα» ήταν η γραμμή στην οποία είχε κινηθεί όλη τη Δευτέρα κατά τις διαδοχικές του εμφανίσεις ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, στην προσπάθειά του να διασκεδάσει τις εντυπώσεις για την επιβάρυνση που θα συντελούσε για τους εμβολιασμένους πολίτες η επιβολή υποχρεωτικού rapid test για τις ημέρες της Πρωτοχρονιάς.

Από κοντά και ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, που ανέλαβε να ντύσει με… επιστημονικό μανδύα τις αποφάσεις, υποστηρίζοντας πως μία τέτοια απόφαση από πλευράς κυβέρνησης κινείται στη λογική του «να υπάρξει ένα τεστ συνολικά όλου του πληθυσμού, υπό την έννοια να μπορέσουμε κάποια στιγμή να έχουμε μια συνολική επιδημιολογική εικόνα της χώρας, σε εμβολιασμένους και ανεμβολίαστους». Ο ίδιος επέμεινε πως μία τέτοια απόφαση θα έρθει αφού «θα δούμε τι θα πει η Επιτροπή».

Ωστόσο, κατά την πάγια τακτική του, ο Κ. Μητσοτάκης ήταν έτοιμος να ανακοινώσει το μέτρο κατά την εισήγησή του στο υπουργικό συμβούλιο, σπρώχνοντας για μία ακόμα φορά τις επιστημονικές εισηγήσεις στο περιθώριο. Έτσι, από το πρωί της Τρίτης με διαδοχικές τους εμφανίσεις, μέλη της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων «ναρκοθέτησαν» τις ανακοινώσεις στις οποίες θα προχωρούσε κατά την εισήγησή του στο υπουργικό συμβούλιο, με αποτέλεσμα αυτή να καθυστερήσει να μεταδοθεί τουλάχιστον μία ώρα.

Αρχικά, ήταν ο Πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου, Αθανάσιος Εξαδάκτυλος που αποκάλυψε πως οι συζητήσεις έχουν περιστραφεί γύρω από τη διάθεση δωρεάν self tests, διαμηνύοντας πως το μεσημέρι θα υπάρξει συνεδρίαση της Επιτροπής. Επιπλέον, ο καθηγητής Αλκιβιάδης Βατόπουλος ξεκαθάρισε πως «η Επιτροπή δεν έχει συγκληθεί εδώ και 15 ημέρες. Αντικειμενικά δεν έχει πάρει απόφαση για αυτό το θέμα. Την τελευταία φορά που συναντήθηκαν είπαν για τα δωρεάν self test εν μέσω των εορτών», την ώρα που ενστάσεις για τα rapid test διατύπωσαν και άλλοι επιστήμονες.

Το πρωτοφανές αυτό άδειασμα, σε συνδυασμό με την έντονη δυσαρέσκεια του κόσμου από τη στιγμή που η «ιδέα» για την επιβολή υποχρεωτικού rapid test με επιβάρυνση του κόστους στους πολίτες, οδήγησαν το επιτελείο του πρωθυπουργού σε άτακτη υποχώρηση. Αρχικά, η εισήγηση του Κ. Μητσοτάκη κατά την οποία θα ανακοίνωνε τις αποφάσεις της κυβέρνησης δεν μεταδόθηκε στις 11, όπως συμβαίνει εδώ και μήνες με το υπουργικό συμβούλιο της κυβέρνησής του.

Σχεδόν με μία ώρα καθυστέρηση, το Μέγαρο Μαξίμου «διέρρευσε» πως «με απόφαση Μητσοτάκη δεν θα χρειαστεί να κάνουν όλοι rapid test, με την αιτία όμως να αποκαλύπτει τον αυθαίρετο τρόπο που λαμβάνονται οι αποφάσεις. Κατά την κυβέρνηση, αιτία της αλλαγής στάσης ήταν πως κάτι τέτοιο «θα ήταν αδικία για τους εμβολιασμένους», ακυρώνοντας τον Θ. Πλεύρη που έκανε λόγο για σχεδιασμό επιδημιολογικής επιτήρησης. Αντ’ αυτού, προανήγγειλε την διάθεση δύο ακόμα δωρεάν self test και για τις ημέρες της Πρωτοχρονιάς, με προϊόντα που έτσι κι αλλιώς αμφισβητούνται τα αποτελέσματά τους.

«Αντί να επιβάλλω κάτι σε όλους, επέλεξα να εμπιστευτώ όλους» δήλωσε κατά την καθυστερημένη του εισήγηση, επιχειρώντας για μία ακόμα φορά να προβάλλει εαυτόν επί των υγειονομικών αποφάσεων. Παράλληλα, παρότι αναγνώρισε ότι πλήθος ευρωπαϊκών και άλλων χωρών λαμβάνουν σκληρά μέτρα για την αντιμετώπιση της επέλασης της μετάλλαξης Όμικρον, επέλεξε να σπρώξει τις δικές του στον Ιανουάριο, υποστηρίζοντας  πως «η δεύτερη φάση της άμυνάς μας αφορά τις πρώτες εβδομάδες του 2022».

Όπως αποκάλυψε, στο τραπέζι του βρίσκονται μέτρα όπως η επέκταση της τηλεεργασίας, οι ρυθμίσεις ωραρίων στην εστίαση και τη διασκέδαση και άλλα, προδίδοντας πως η τακτική «να κερδίσουμε χρόνο» δεν αφορά επί της ουσίας την ανάγκη να βγουν χρήσιμα συμπεράσματα από τη νέα μετάλλαξη, αλλά μόνον να κρατήσουν ανοιχτή την αγορά, με ότι αυτό σημαίνει για την υγειονομική κατάσταση της χώρας, αλλά και για τους ίδιους τους επιχειρηματίες.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως η αιφνιδιαστική αυτή αλλαγή πλάνων του πρωθυπουργού υπό την πίεση των επιστημόνων είναι η πρώτη που έρχεται έπειτα από το… σίριαλ της μελέτης Τσιόδρα-Λύτρα και την πρωτοφανή επιχείρηση υποβάθμισης της επιστημονικής έρευνας.

 

Διαβάστε Νεότερα & περισσότερα ===>>documentonews.gr

 

 

 


 

Δευτέρα, Δεκεμβρίου 20, 2021

Είσοδος με rapid test για τους εμβολιασμένους σε εστίαση και κέντρα διασκέδασης Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά;


 

Νέα μέτρα φαίνεται πως σκέφτεται να επιβάλει η κυβέρνηση για Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά. Ειδικότερα,υπάρχει η σκέψη η είσοδος στην εστίαση για τους εμβολιασμένους να γίνεται μόνο με αρνητικό rapid test.

Το συγκεκριμένο μέτρο φαίνεται πως έπεσε στο τραπέζι της κυβέρνησης μετά και από τη σύσκεψη της Κυριακής που είχε ο Πρωθυπουργός στο Μαξίμου με τον καθηγητή, Σωτήρη Τσιόδρα, αλλά και τον υπουργό Υγείας, Θάνο Πλεύρη, όπως αναφέρει το Mega.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, κατά τη χτεσινή σύσκεψη δεν ελήφθησαν κάποια συγκεκριμένα μέτρα ή αποφάσεις, ωστόσο εκτιμήθηκε η επιδημιολογική κατάσταση, την ώρα που η παραλλαγή Όμικρον κάνει αισθητή την παρουσία της ολοένα και περισσότερο στην Ελλάδα, και συζητήθηκε το εν λόγω σχέδιο. 

Τη στιγμή λοιπόν που οι ανεμβολίαστοι θα παραμείνουν αποκλεισμένοι από κάθε δραστηριότητα μέσα στις γιορτές, στο τραπέζι βρίσκεται το συγκεκριμένο μέτρο για τους εμβολιασμένους, προκειμένου να μην υπάρξει απότομη αύξηση κρουσμάτων κατά την εορταστική περίοδο.

Υπενθυμίζεται πως την Κυριακή ο καθηγητής Φαρμακολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, δήλωσε πως «ανά πάσα στιγμή μπορεί να ακούσουμε για νέα μέτρα ακόμη και για τους εμβολιασμένους». Νέα μέτρα πάντως δεν απέκλεισε ούτε ο υπουργός υγείας Θάνος Πλεύρης σε πρόσφατες δηλώσεις του.

Στο μεταξύ, αυτήν την εβδομάδα συνεδριάζει η ολομέλεια της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως υπάρχουν αρκετοί από τους ειδικούς που ζητούν τη λήψη πιο δραστικών μέτρων. Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, τα σενάρια που εξετάζει η Επιτροπή είναι η αύξηση του ποσοστού της τηλεργασίας, αλλά και η επαναφορά της τηλεκπαίδευσης μετά τις γιορτές, κάτι που κατηγορηματικά έχει αποκλείσει κατά το παρελθόν η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.

 

===>>tvxs.gr 

 

 

 

 

 

 

Παρασκευή, Ιανουαρίου 01, 2021

Καλή Χρονιά, με Υγεία, Αγάπη, Χαμόγελα, Δύναμη και Ελευθερία για το 2021 από το Rodorama

Το Rodorama εύχεται σε όλους Καλή Χρονιά και Ευτυχισμένος ο Καινούριος Χρόνος 2021.

Δευτέρα, Δεκεμβρίου 28, 2020

Ρόδος: Χωρίς εκδηλώσεις φέτος ο ερχομός του νέου χρόνου


 

Λιτό θα είναι το φετινό εορταστικό πρόγραμμα για τον ερχομό του νέου έτους στη Ρόδο, ακολουθώντας τις ισχύουσες αποφάσεις και τα μέτρα για την καταστολή της πανδημίας.

Για το καλωσόρισμα του νέου έτους, την Παρασκευή 1 Ιανουαρίου 2021, στην πόλη της Ρόδου θα υπάρξει γενικός σημαιοστολισμός των δημοσίων και δημοτικών καταστημάτων, των ΝΠΔΔ, και ΝΠΙΔ, των τραπεζών, των Οργανισμών, των οικιών, των καταστημάτων, καθώς και των πλοίων που θα βρίσκονται στο λιμάνι από τις 08.00 μέχρι και τη δύση του ηλίου.

Θα γίνει φωταγώγηση της πόλης, των δημόσιων και δημοτικών καταστημάτων, των τραπεζών, καθώς και των πλοίων που θα βρίσκονται στο λιμάνι, με τη φροντίδα των υπηρεσιών τους και του Κεντρικού Λιμεναρχείου, τις εσπερινές ώρες από την παραμονή.

 

Με πληροφορίες από την ΕΡΤ - Dec 28, 2020

 

Πέμπτη, Ιανουαρίου 09, 2020

Χαμηλότερος τζίρος φέτος τα Χριστούγεννα - Προτίμησαν τρόφιμα και ποτά αντί για ρούχα και παπούτσια


Σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι κινήθηκε ο χριστουγεννιάτικος τζίρος για τις μισές επιχειρήσεις (49%), επίδοση παρόμοια με την αντίστοιχη έρευνα του 2018 (51%). 

Ο κλάδος που επλήγη περισσότερο είναι η ένδυση/υπόδηση και κυρίως το άλλο λιανικό (βιβλία, αθλητικός εξοπλισμός, παιχνίδια, καλλυντικά, άνθη-φυτά κλπ), ενώ αυτός των τροφίμων - ποτών είχε σχετικά τις μικρότερες απώλειες με τα σούπερ μάρκετ να καταγράφουν μικρή αύξηση (1,5%).

Αυτό προκύπτει από έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ για την κίνηση της αγοράς κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς 2019.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας αύξηση στις πωλήσεις κατέγραψε μόλις το 17% των επιχειρήσεων. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό ενισχύεται στο 21% για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, σε όρους τζίρου.

Σε γενικές γραμμές, καλύτερες επιδόσεις σημείωσαν οι επιχειρήσεις σε Βόρεια Ελλάδα και Αττική, ενώ αποθαρρυντική ήταν η εικόνα σε Κεντρική Ελλάδα και στα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη.

Για περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις, η περίοδος πριν από τα Χριστούγεννα ήταν καλύτερη από άποψη αγοραστικής κίνησης, ενώ σχεδόν τρεις στις δέκα σημείωσαν υψηλότερο τζίρο το διάστημα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

Ανεξαρτήτως πωλήσεων η κίνηση των πιο φτηνών προϊόντων παρέμεινε σταθερή στην προτίμηση των καταναλωτών (46%) ενώ ενισχύθηκε η πώληση των πιο ακριβών προϊόντων (12% έναντι 4% πέρυσι).

Οι περισσότεροι επιχειρηματίες (79%) αναγκάστηκαν να καλύψουν οι ίδιοι το διευρυμένο ωράριο, ενώ μόλις το 16% επέλεξαν να διευρύνουν το ωράριο των μισθωτών τους. Το εύρημα αυτό επαναλαμβάνεται με συνέπεια σε όλες τις σχετικές έρευνες (εορταστικές περίοδοι και λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές) με διογκούμενη μάλιστα τάση.

Σχεδόν οι 4 στους 10 επιχειρηματίες πραγματοποίησαν προσφορές στα καταστήματά τους κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, ποσοστό ίδιο σε σχέση με πέρυσι.

Τέλος σημαντική μερίδα επιχειρήσεων (4/5) φαίνεται ότι κατάφεραν να καλύψουν τις φορολογικές υποχρεώσεις τους.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ


Πηγή: www.lifo.gr - Jan 09, 2020

Τετάρτη, Ιανουαρίου 01, 2020

Παραδόσεις και έθιμα Πρωτοχρονιάς στα Δωδεκάνησα

Τηρώντας τις παραδόσεις και τα έθιμα, γιορτάζεται η Πρωτοχρονιά σε όλα τα νησιά της Δωδεκανήσου. Σε κάθε νησί όμως και κάθε χωριό, ισχύουν διαφορετικά ήθη και έθιμα, αρκετά εκ των οποίων διατηρούνται αναλλοίωτα έως και σήμερα.

Την Πρωτοχρονιά ένα από τα έθιμα το οποίο διατηρείται μέχρι σήμερα στα Δωδεκάνησα είναι το έθιμο της «μπουλουστρίνας». Τα μικρά παιδιά, την πρώτη μέρα του χρόνου, επισκέπτονται τους συγγενείς και παίρνουν από αυτούς χρηματικό ποσό.

Σε χωριά της Ρόδου, αλλά και σε πολλά νησιά τηρούν το έθιμο να αφήνουν αποβραδίς κοντά στο εικονοστάσι ένα ποτήρι νερό κι ένα πιάτο με τρία κομμάτια μπακλαβά. Αφήνουν επίσης κομμάτια εφτάζυμου ή βασιλόπιτας, το ένα του Χριστού, το άλλο του Άη Βασίλη και το τρίτο του φτωχού.

Σε όλα τα νησιά προσέχουν πολύ το «ποδαρικό». Δίνουν σημασία στο ποιός θα πατήσει πρώτος το δεξί του πόδι στο κατώφλι του σπιτιού, για να φέρει «γούρι» στη νέα χρονιά.

Στην Κάλυμνο παραδοσιακά γλυκά αποτελούν οι κουραμπιέδες, τα μελομακάρονα, φοινίκια όπως λέγονται στο νησί.

Το κόψιμο της βασιλόπιτας γίνεται με την αλλαγή του χρόνου.

Φυσικά αποτελεί ακόμα μια ευκαιρία για να τρανταχθεί το νησί από τους δυναμίτες και τις τουφεκιές.


Στη Σύμη

Οι Συμιακιές νοικοκυρές την παραμονή της Πρωτοχρονιάς ετοίμαζαν το φαγητό και έστρωναν το τραπέζι με το καλό τους το σερβίτσιο και τα κεντητά τραπεζομάντηλα της προίκας τους. Το φαγητό ήταν σούπα από αρνάκι ή κατσικάκι. Μετά την εκκλησία και ειδικά με το που χτυπούσαν οι καμπάνες (στις 3 π.μ.) πήγαιναν να ανάψουν τα καντήλια στις εκκλησίες και στα εξωκκλήσια που δεν λειτουργούσαν και παρέμενα κλειστά.

Παλιά δεν έφτιαχναν βασιλόπιτα. Αντ’ αυτού παρασκεύαζαν το παραδοσιακό συμιακό γλύκισμα, τα ακούμια. Αποβραδίς, λοιπόν, τα ζύμωναν και την αυγή τα τηγάνιζαν. Όλη η Σύμη μοσχοβολούσε! Έριχναν άχνη ζάχαρη, κανέλα και μέλι. Τα στόλιζαν σε ένα μεγάλο πιάτο («σουπιέρα») και κρατούσαν τόσο για την οικογένεια όσο και για την πεθερά τους. Μέσα σε ένα από τα ακούμια έβαζαν μια λίρα χρυσή ή ένα «ναπολεόντειο» ή ένα «κωνσταντινάτο» ή μια «κοσμάρα» («το φλουρί»). Το τι θα έβαζαν εξαρτιόταν από την οικονομική κατάσταση της κάθε οικογένειας (από το «πουγγί» της).

Παραμονή της Πρωτοχρονιάς, επίσης, πήγαιναν στο «Βρυσί» για να πάρουν νερό από την πηγή για το καλό του σπιτιού. Ξημερώματα της Πρωτοχρονιάς έπαιρναν την εικόνα της Παναγίας από το εικονοστάσι και με αναμμένο το κερί κατέβαιναν από το ανώι του σπιτιού και πήγαιναν στο κατώι. Το έκαναν αυτό για να κάνει, λέει, ποδαρικό η Παναγία.

Τη νύχτα της Πρωτοχρονιάς χτυπούσε το κανόνι. Το κανονάκι από την Παναγιά του Κάστρου. Χτυπούσε στις «μεγάλες» μέρες. Σήμερα δεν υπάρχει. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εξαφανίστηκε. Αντάλλασσαν ευχές και ο νονός («τατάς») και η νονά («ναννά») έδιναν λεφτά ή ρούχα ή παιχνίδια στα βαφτιστικά τους («έκαναν την μπουλιστρίνα»). Λόγω του ότι δεν μπορούσαν όλοι να κάνουν δώρο παιχνίδια, κάποιες νονές έπαιρναν τα κουκουνάρια από τα κυπαρίσσια και τα έντυναν με το χρυσό χαρτί από το πακέτο των τσιγάρων.


Στην Κω

Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς οι νέοι της Κω κρατώντας μεγάλα ομοιώματα εκκλησιάς ή καραβιού, κατάλληλα στολισμένα και φωτισμένα, ψάλλουν εκτός από τα γνωστά στο πανελλήνιο κάλαντα: «Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά ψιλή μου δεντρολιβανιά…» και τα ακόλουθα κώτικα κάλαντα:

Εις αυτό το Νέον Έτος Βασιλείου εορτή,

ήρθα να σας χαιρετήσω με την πρέπουσα ευχή.

Εύχομαι, λοιπόν, να ζείτε πολλούς χρόνους ευτυχείς,

τον Βασίλειο τον Μέγα να’ χετε συνδρομητή.

Κι όσους έχετε στα ξένα να δεχθείτε με καλό,

με υγεία κι ευτυχία τον Θεό παρακαλώ.

Κ’ εις έτη πολλά κι ένα κομμάτι μπακλαβά!


Την Πρωτοχρονιά όλες οικογένειες της Κω συνηθίζουν να φτιάχνουν τον «μπακλαβά» από φύλλα ζύμης που ανοίγουν με το «πιτθαριόξυλο» και τα απλώνουν στο ταψί με σησάμι καβουρδισμένο και καρύδι ή αμύγδαλο.

Οι οικογένειες, που έχουν κορίτσια αρραβωνιασμένα και τα πλουσιόσπιτα κάνουν δυο ταψιά μπακλαβά, τον «καλό» δηλ. το μεγάλο ταψί και τον «κέλη» δηλ. το παρακατινό μικρό ταψί, για να φαγωθεί την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Τον καλό θα τον χαλάσει, θα πάρει, δηλαδή, το πρώτο κομμάτι από το ταψί, που βάζουν μπροστά του, ο γαμπρός ή παλαιότερα ο παπάς, που έβγαινε στα χωριά και αγίαζε για το καλό του χρόνου.

Στο νησί της Λέρου μόλις γυρίσει ο χρόνος ένας που βρίσκεται έξω από το σπίτι έρχεται κρατώντας ένα δοχείο με νερό και μια πέτρα. Είναι το ποδαρικό του σπιτιού. Με το νερό ραντίζουν στα τέσσερα καντούνια (γωνιές) μέσα στο σπίτι μέχρι να ‘ρθει τον επόμενο χρόνο η καινούργια πέτρα και εύχονταν «όπως η πέτρα είναι γερή έτσι να ναι και η υγειά σας όλο το χρόνο».

Ο αρχηγός της οικογένειας σπάει το ρόδι. Μπαίνει τρία βήματα μέσα και λέει: «ένα, δύο, τρία μέσα τα καλά», κάνει τρία βήματα πίσω και λέει «ένα, δύο, τρία έξω τα κακά».

Σπάει μετά το ρόδι σε μια γωνιά της πόρτας και αφήνει σαράντα κούνια μέσα στο σπίτι για σαράντα ημέρες.

Πολλές φορές το νερό το φέρνουν το πρωί της Πρωτοχρονιάς. Σηκώνονται πολύ πρωί πριν βγει ο ήλιος και το νερό το λένε αμίλητο, γιατί καθώς το φέρνουν δεν μιλάνε καθόλου.

Ρίχνουν στις τέσσερις γωνιές του σπιτιού νερό και λένε «όπως τρέχει το αθάνατο νερό, έτσι να τρέχουν και τα καλά και τα πλούτη στο σπίτι».

Όταν γυρίσει ο χρόνος κόβουν τη βασιλόπιτα. Αυτού που θα του τύχει το φλουρί θεωρείται τυχερός και το φυλάει.

Το πρωί της Πρωτοχρονιάς στη Λέρο σφάζανε έναν μαύρο πετεινό που τον φυλάγανε όλο το χρόνο για αυτή την ημέρα. Έπρεπε να είναι οπωσδήποτε μαύρος. Γυρίζανε ανατολικά το κεφάλι του, τον σφάζανε και τον κάνανε σούπα.


www.documentonews.gr 

Τρίτη, Δεκεμβρίου 31, 2019

Πως θα αντιμετωπίσετε το hangover;

Τώρα που πλησιάζουν η Πρωτοχρονιά πολλοί είναι αυτί που χάνουν το μέτρο και πίνουν λίγα ποτηράκια παραπάνω. Αυτό δυστυχώς πέρα ότι βάζει σε κίνδυνο την σωματική σας υγεία, κυρίως αν οδηγείτε μετά, έχει κι άλλες αρνητές συνέπειες το επόμενο πρωί.

Το γνωστό hangover συνοδεύεται συνήθως με προβλήματα στο στομάχι (γαστρίτιδες, ναυτία, διάρροιες), αφόρητο πονοκέφαλο, δυσάρεστη γεύση στο στόμα, δίψα, δυσφορία, αδυναμία, ευαισθησία στο φως και εμετό.

Θεωρητικά, το hangover οφείλεται στο μεταβολισμό του αλκοόλ στον ανθρώπινο οργανισμό. Οι γυναίκες φαίνεται να είναι πιο επιρρεπείς στην εμφάνιση του hangover, κυρίως λόγω της μειωμένης δυνατότητας μεταβολισμού του αλκοόλ.

Συνήθως τα συμπτώματα της μέθης εξαφανίζονται το αργότερο σε 48 ώρες, ωστόσο υπάρχουν κάποιοι απλοί τρόποι που θα σας ανακουφίσουν από το hangover.

Φάτε ένα σνακ πριν την έξοδο σας

Όταν γνωρίζετε ότι η βραδιά θα είναι μεγάλη καταναλώστε ένα σκαν πριν βγείτε. Σε καμία περίπτωση δεν ενδείκνυται να καταναλώσετε μεγάλες ποσότητες αλκοόλ με άδειο στομάχι. Βεβαιωθείτε ότι περιλαμβάνει φυτικές ίνες και υγιή λίπη, τα οποία θα παραμείνουν περισσότερο χρόνο στο στομάχι, έτσι ώστε να μην έχετε πρόβλημα όταν πιείτε ένα με δύο ποτήρια παραπάνω.

Πιείτε άφθονο νερό

Το αλκοόλ αφυδατώνει τον οργανισμό με αποτέλεσμα την εμφάνιση πονοκεφάλου. Αν έχετε συμπτώματα όπως είναι η εφίδρωση, η διάρροια και ο εμετός, τότε η ανάγκη για αναπλήρωση υγρών και ηλεκτρολυτών είναι ακόμη μεγαλύτερη. Το νερό θα βοηθήσει επίσης να ξεπλύνετε τις τοξίνες, επιταχύνοντας τη διαδικασία αποτοξίνωσης. Πιείτε ένα μεγάλο ποτήρι πριν πάτε για ύπνο και φροντίστε να πίνετε άφθονο νερό και το πρωί. Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε νερό καρύδας, το οποίο περιέχει φυσικά πολλούς ηλεκτρολύτες και μέταλλα.

Φάτε φρούτα

Η περιεκτικότητα των φρούτων σε νερό και άλατα των φρούτων θα σας βοηθήσει να ενυδατώσετε τον οργανισμό σας και να σταματήσει ο πονοκέφαλός σας. Υπάρχει ένα ένζυμο στα αχλάδια που οι επιστήμονες εκτιμούν ότι έχει την ικανότητα να βοηθάει το σώμα να μεταβολίσει το αλκοόλ και προστατεύει από το hangover.

Βιταμίνη C

Το αλκοόλ καταστρέφει τις απαραίτητες βιταμίνες του συμπλέγματος Β, οι οποίες βοηθάνε στον μεταβολισμό του. Πριν πέσετε στο κρεβάτι πιείτε ένα συμπλήρωμα, ώστε να προλάβετε τα δυσάρεστα συμπτώματα της αλκοόλης.

Ναι στην καφεΐνη αλλά με μέτρο

Μπορεί να τον θεωρείται σημαντικό για να «ξυπνήσετε», όμως πρέπει να τον καταναλώνετε με μέτρο γιατί μπορεί να ερεθίσετε το στομάχι σας.

Λίγα λιπαρά στο πρωινό

Το πρωί καλό θα ήταν να αποφύγετε κάθε λιπαρή τροφή (ό,τι περιέχει αλεύρι, ζάχαρη, βούτυρο). Εναλλακτικά μπορείτε να πιείτε τσάι με μέλι και ginger και να φάτε μια μπανάνα. O οργανισμός πρέπει να γεμίσει αντιοξειδωτικά.

Κράκερς και τοστ

Η αφυδάτωση είναι ο μόνος λόγος που σας κάνει να νιώθετε «κομμάτια». Προκειμένου να τεθεί ένα τέλος στη «λαίλαπα» του στομαχιού σας, φροντίστε να τρώτε τοστ και κράκερς . Οι υδατάνθρακες θα βοηθήσουν σάκχαρο να επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα στο αίμα σας.

Πρωτοχρονιά: Το ρόδι, η καλή χέρα και η ασκελετούρα τα έθιμα της Κρήτης

Την τιμητική τους έχουν τα μικρά παιδιά -


Τα παραδοσιακά κάλαντα, η υποδοχή του νέου έτους με βεγγαλικά και εκδηλώσεις σε πλατείες και η τήρηση του εθίμου της «πρωτιάς» κυρίως για τα παιδιά που έρχονται στον κόσμο μετά την έλευση του νέου έτους αποτελούν και για τους κατοίκους της δυτικής Κρήτης αναπόσπαστο κομμάτι της περιόδου της Πρωτοχρονιάς.

Στα Χανιά την παραμονή της πρωτοχρονιάς από νωρίς το πρωί μέχρι και αργά το απόγευμα σημείο συνάντησης πολλών είναι τα παραδοσιακά στέκια της δημοτικής αγοράς ωστόσο το αδιαχώρητο επικρατεί και σε όλα τα καταστήματα εστίασης .

Την τιμητική τους έχουν τα μικρά παιδιά επισκέπτονται νονούς, παππούδες, θείους για να τους κάνουν το ποδαρικό και να «εισπράξουν» την «καλή χέρα».

Σήμερα όπως και σε άλλες περιοχές της χώρας η επίσκεψη συνοδεύεται από χρηματικό ποσό που δίνει συνήθως ο παππούς, η γιαγιά, ο νονός στο παιδί. Ωστόσο παλαιότερα, η «καλή χέρα» ήταν ένα σπιτικό γλύκισμα που το έφτιαχναν οι νοικοκυρές, όπως κουραμπιέδες, μελομακάρονα και δίπλες.

Το χτύπημα της καμπάνας το πρωί της Πρωτοχρονιάς, κυρίως στην ύπαιθρο, «φέρνει» μικρούς και μεγάλους μετά την εκκλησία να παίρνουν ο κάθε ένας από μια πέτρα, να κάνουν το σταυρό τους και να την πηγαίνουν μέχρι το σπίτι.

Το σπάσιμο του ροδιού αλλά και της ασκελετούρας (άγριο φυτό που μοιάζει με μεγάλο κρεμμύδι) αποτελούν για τους κρητικούς ιδιαίτερα σημεία αναφοράς.

Ακόμα και σήμερα σε πολλά κρητικά σπίτια τα παιδιά κρεμάνε στο τζάκι μια άδεια κάλτσα με την προσμονή το ξημέρωμα της Πρωτοχρονιάς να βρουν μέσα σε αυτή το δώρο που περιμένουν από τον Άγιο Βασίλη.


newsbeast.gr - Dec 31, 2019

Με τον βάτραχο του καιρού υποδέχεται το 2020 η Google

Ο Froggy υποδέχεται ψηφιακά το... δίσεκτο 2020 -

Το doodle της Google για την υποδοχή του νέου έτους έχει σε πρώτο πλάνο τον Froggy the weather frog

Στο doodle που δημιούργησε η Google και η doodler Sophie Diao o Froggy  κάθεται παρέα με έναν γλάρο και κοιτούν τα πυροτεχνήματα της πρωτοχρονιάς, όμως σύμφωνα με τη Google αυτό δε θα είναι το μόνο που θα δούμε σήμερα.

Για την υποδοχή του... δίσεκτου 2020, η Google έχει δημιουργήσει αρκετά doodles που θα «παίξουν» κατά τη διάρκεια της ημέρας με τον Froggy πάντα σε πρώτο πλάνο.

Δείτε μερικά από τα doodles της ημέρας

www.koutipandoras.gr  -  Dec 31, 2019

Τα Πρωτοχρονιάτικα Κάλαντα κρύβουν μια υπέροχη ιστορία αγάπης…

Μπορεί μικροί- μεγάλοι να ξέρουμε απ΄έξω και ανακατωτά τα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς, καθώς άλλοι έχουν περάσει από την θέση του ερμηνευτή και άλλοι από του ακροατή, αλλά πόσοι έχουν καθίσει να ερμηνεύσουν τα λόγια τους;

Κι αν τα φέρουμε στο μυαλό μας και τα σιγοτραγουδήσουμε από μέσα μας, γρήγορα θα καταλάβουμε πως τα λόγια τους είναι κάπως ασυνάρτητα.

Γιατί ο «Άγιος Βασίλης έρχεται και δεν μας καταδέχεται»; Τι είναι το «Ζαχαροκάντυο ζυμωτή» και από που και ως που λέμε «Ψηλή μου δεντρολιβανιά» στα κάλαντα;

Ας δούμε λοιπόν πώς εξηγείται αυτή η ασυναρτησία που όλοι γνωρίζουμε, αλλά ελάχιστοι καταλαβαίνουμε.

Η ιστορία για τα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς διαδραματίζεται στο Βυζάντιο και πρόκειται για μία ιστορία αγάπης.

Εκείνα τα χρόνια, λοιπόν, οι φτωχοί και χαμηλών στρωμάτων άνθρωποι δεν είχαν το δικαίωμα να μιλούν στους αριστοκράτες-τισες, παρά μόνο σε γιορτές, όπου μπορούσαν να τους απευθύνουν ευχές.

Κάποιος νεαρός λοιπόν, ταπεινής καταγωγής, ήταν ερωτευμένος με μια αρχοντοπούλα.

Επειδή όμως δεν ήταν κοινωνικά αποδεκτό να την πλησιάσει, παρά μόνο σε περίοδο εορτών για να της απευθύνει ευχές, αποφάσισε ανάμεσα στα κάλαντα του Μεγάλου Βασιλείου, να εντάξει και ένα ερωτικό ποίημα, που είχε συνθέσει.

Αρχίζει λοιπόν και βάζει ενδιάμεσους στίχους ανάμεσα στις ευχές, με σκοπό να εκδηλώσει με αυτόν τον πρωτότυπο τρόπο τον έρωτά του για εκείνη.

Με αυτόν τον τρόπο και τα κάλαντα θα έλεγε, ακολουθώντας τους κοινωνικούς κανόνες αλλά ταυτόχρονα θα «παίνευε» την καλή του.

Επειδή φορούσε ένα από τα ψηλά τα κωνικά καπέλα με το τούλι στην κορυφή, την παρομοιάζει με Εκκλησιά με τ’ Άγιος θόλος (θόλος εκκλησίας).

Της λέει ότι δεν τον καταδέχεται (παρ΄όλο που έρχεται ο Άγιος Βασίλης) γιατί είναι αρχόντισσα κυρία.

Τέλος κλείνει με όμορφα λόγια.

Την λέει ζαχαροκάντυο ζυμωτή, δηλαδή φτιαγμένη από ζάχαρη και την παρακαλεί να του ρίξει μια ματιά (δες και με το παλικάρι).

Έτσι λοιπόν αυτά τα παράδοξα κάλαντα πέρασαν από γενιά σε γενιά και έγιναν τα πιο διαδεδομένα σε όλη την Ελλάδα.

Τα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς (με αστερίσκο τα λόγια αγάπης).

Αρχιμηνιά κι Αρχιχρονιά
Ψηλή μου δεντρολιβανιά (*)
Κι αρχή καλός μας χρόνος
Εκκλησιά με τ’ άγιος θόλος (*)
Άγιος Βασίλης έρχεται
Και δε μας καταδέχεται (*)
Από την Καισαρεία
Συ είσ’ αρχόντισσα κυρία (*)
Βαστάει πένα και χαρτί
Ζαχαροκάντυο ζυμωτή (*)
Χαρτί-χαρτί και καλαμάρι
Δες και με το παλικάρι (*)


Πηγή: e-evros - Dec 31, 2019

Τα Αγιοβασιλιάτικα “καραβάκια των ευχών” την παραμονή της Πρωτοχρονιάς στη Χίο [video]

Τα «καραβάκια των ευχών 2019!» σαλπάρουν και φέτος παραμονή Πρωτοχρονιάς, από το 1ο Γυμνάσιο Χίου, και μέσω του εμπορικού δρόμου της πόλης της Απλωταριάς θα «δέσουν» στην πλατεία Πλαστήρα.

Σε περίπτωση κακών καιρικών συνθηκών, η όλη εθιμική εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην κεντρική αίθουσα του 1ου Γυμνασίου και αμέσως μετά, θα γίνει το πέρασμα από την Απλωταριά με κατεύθυνση την πλατεία Πλαστήρα, για μία τελική, μικρής διάρκειας, συγκέντρωση.

Στη συνέχεια, μαθητικές ομάδες από σχολεία της Χίου, θα τραγουδήσουν τους επαινετικούς και σατιρικούς στίχους που έχουν ετοιμάσει για να υποδεχθούν όλοι μαζί οι συμμετέχοντες το νέο έτος!



Το έθιμο ξεκίνησε από τα καράβια που πάντα οι Χιώτες ναυτικοί στην πλειοψηφία τους στόλιζαν στα σπίτια τους.

Στις αρχές του 20ου αιώνα και πάντως μετά την απελευθέρωση της Χίου το 1912 μικροί μαθητές των σχολείων της πόλης άρχισαν να κατασκευάζουν μικρά αντίγραφα πολεμικών πλοίων σε ένδειξη τιμής και μνήμης στον απελευθερωτικό στόλο.

Με τα χρόνια τα παιδιά άρχισαν να συνεργάζονται και να κατασκευάζουν μοντέλα πλοίων, με εντυπωσιακά αποτελέσματα. Ο ανταγωνισμός των παιδιών για το μεγαλύτερο και καλύτερο βαπόρι άρχισε να φέρνει τις ομάδες και τις δημιουργίες τους την παραμονή της Πρωτοχρονιάς στην κεντρική πλατεία.

Κάποια στιγμή, και με τη συνοδεία μουσικής και τραγούδια «παινέματα» (επίκαιρα στιχάκια και λόγια που οι ίδιοι έγραφαν), παρουσιάζονταν το καράβι στον κόσμο.

Στη δεκαετία του 1970 η Περιηγητική Λέσχη Χίου έδωσε νέα πνοή δίνοντας μορφή εθιμικού διαγωνισμού στα «βαποράκια».

Από τότε κάθε παραμονή Πρωτοχρονιάς, παρουσιάζονται τα αγιοβασιλιάτικα καραβάκια της Χίου με εντυπωσιακά πλέον αποτελέσματα.


Πηγή: Ταξίδι στο παρελθόν και στο παρόν με τα «Αγιοβασιλιάτικα καραβάκια» της Χίου, Στέλλα Τσιροπινά, Φιλόλογος


hellasjournal.com - Dec 31, 2019

Τρίτη, Δεκεμβρίου 24, 2019

Ήθη και έθιμα τις ημέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς στις βαλκανικές χώρες


Αφιερωμένες στην παράδοση, τα ήθη και τα έθιμα, είναι οι ημέρες των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς στις βαλκανικές χώρες, ημέρες γιορτινές, γεμάτες φως και αγάπη.

Την παραμονή των Χριστουγέννων στη Ρουμανία, μικροί και μεγάλοι βγαίνουν στους δρόμους για να ψάλλουν τα κάλαντα. Οι παρέες των “καλαντάδων”, με τις τσάντες τους στην πλάτη, γυρίζουν τα σπίτια και μοιράζονται ό,τι τους προσφέρουν οι σπιτονοικοκύρηδες: καρύδια, μήλα και τοπικά εδέσματα, όπως αλμυρά κουλουράκια.
Οι “καλαντάδες” κρατούν ένα αστέρι, που συμβολίζει το άστρο της Βηθλεέμ, όταν ψάλλουν τα κάλαντα. Συνήθως, το αστέρι είναι ένας μεγάλος ξύλινος κύκλος, στον οποίο στερεώνονται οχτώ ή δώδεκα τρίγωνα, από τα κλαδιά έλατου, τα οποία ονομάζονται “τούρου”.
Στη συνέχεια, τυλίγεται σε χαρτιά από διάφορα χρώματα και οι γωνίες του στολίζονται με κρόσια και μικρές καμπάνες.
Στο μεγαλύτερο από τα τρίγωνα είναι ζωγραφισμένη η σκηνή του πειρασμού, με τον Αδάμ, την Εύα και το φίδι στον παράδεισο και μορφές Αγγέλων.
Στο κέντρο του αστεριού υπάρχει απεικόνιση της Παναγίας με τον νεογέννητο Ιησού, τον Ιωσήφ και τους τρεις μάγους, η οποία και φωτίζεται από μια μικρή λάμπα που βρίσκεται προσαρμοσμένη πάνω στο αστέρι.
Τα κάλαντα του αστεριού ξεκινούν το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων και συνεχίζονται έως και τις 27 Δεκεμβρίου.
Ομάδες δύο παιδιών (τα αστέρια όπως είθισται να λέγονται) ή τριών (οι μάγοι) ξεκινούν το “ταξίδι” τους με το αστέρι και περιπλανώνται όχι μόνο μέσα στο ίδιο το χωριό τους, αλλά και στα γειτονικά χωριά, αναγγέλλοντας τη γέννηση του Χριστού.
Την ημέρα των Χριστουγέννων το ψωμί μπαίνει κάτω από το τραπέζι για να φέρει καλοτυχία στο σπίτι και το γουρουνόπουλο αποτελεί το κυρίως χριστουγεννιάτικο γεύμα.

Στη Βουλγαρία, η 22η Δεκεμβρίου είναι η ημέρα που “σηματοδοτεί” την έναρξη του εορτασμού των Χριστουγέννων. Σύμφωνα με τις λαϊκές δοξασίες, η ημέρα αυτή είναι η αρχή της νέας χρονιάς, άρα είναι πολύ σημαντικό το ποδαρικό στο σπίτι να γίνει από έναν άνθρωπο που θα φέρει γούρι.
Ανήμερα τα Χριστούγεννα οι νοικοκυρές φτιάχνουν ψωμί (όπως η βασιλόπιτα της Πρωτοχρονιάς) στο οποίο τοποθετούν ένα νόμισμα. Το βράδυ, στο τραπέζι της οικογένειας, ο νοικοκύρης του σπιτιού κόβει το ψωμί και το μοιράζει στα μέλη της οικογένειας, αφού πρώτα κόψει τα κομμάτια για την Παναγία και το σπίτι. Οι στάχτες από τα τζάκια που καίνε σκορπίζονται στα χωράφια για να φέρουν καρποφορία σύμφωνα με τις βουλγαρικές δοξασίες.
Παραμονή Χριστουγέννων, το τραπέζι δεν περιλαμβάνει κρέας, ωστόσο, τα επτά διαφορετικά φαγητά που παρασκευάζουν οι νοικοκυρές, μεταξύ των οποίων, ντολμαδάκια με κληματόφυλλα και ρύζι, βρασμένα φασόλια και πιπεριές, μαμαλίγκα (ψωμί από καλαμποκάλευρο), μπορούν να ικανοποιήσουν και τους πιο “απαιτητικούς” ουρανίσκους.

Στην Κροατία, η εορταστική περίοδος αρχίζει στις 6 Δεκεμβρίου, οπότε γιορτάζεται ο Άγιος Νικόλαος, ενώ ανήμερα Χριστουγέννων στο τραπέζι υπάρχει ένα κομμάτι σανό με μία κόκκινη κορδέλα και ένα μήλο που συμβολίζει τη γονιμότητα. Το σανό, μετά τις γιορτές, το ταΐζουν στα ζώα και το χριστουγεννιάτικο δέντρο στολίζεται με καρύδια, γλυκά, κεριά και γυάλινα παιχνίδια.

Τσέσνιτσα (cesnica) ονομάζεται το ψωμί που κόβουν στη Σερβία και το Μαυροβούνιο, το οποίο περιέχει φλουρί. Στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι σκορπούν άχυρα για να υπάρχει υγεία.

Στη Σλοβενία, η αντίστοιχη “τσέσνιτσα”, ονομάζεται “πότιτσα” (potica) και φέρνει, όπως ορίζουν τα έθιμα, υγεία και καλοτυχία.

Στην Βόρεια Μακεδονία, τα Χριστούγεννα γιορτάζονται με το παλαιό ημερολόγιο και στις 5 Δεκεμβρίου στήνονται φωτιές και οι παρέες αναζητούν το φλουρί. Την επόμενη μέρα, που ονομάζεται Μπάντνικ, τα παιδιά ψάλουν τα κάλαντα και το βράδυ ξανακόβουν πίτα με τυχερό νόμισμα. Τα Χριστούγεννα γιορτάζονται στις 7 Ιανουαρίου.

Κάλαντα των Χριστουγέννων αντηχούν και στους δρόμους πόλεων και χωριών και άλλων βαλκανικών χωρών, όπως η Αλβανία και η Βοσνία-Ερζεγοβίνη, όπως επίσης και στολισμός χριστουγεννιάτικων δέντρων με στολίδια γεμάτα αγάπη.

(ΑΠΕ-ΜΠΕ) Βελιγράδι, Σερβία

Πηγή: hellasjournal.com - Dec 24, 2019

Τετάρτη, Οκτωβρίου 30, 2019

Πρώτη προτίμηση η Ελλάδα για τους Βούλγαρους τουρίστες

Η Ελλάδα παρέμεινε και τον Σεπτέμβριο του 2019 πρώτη στις προτιμήσεις των Βούλγαρων, που επέλεξαν προορισμούς του εξωτερικού για τις διακοπές τους, σύμφωνα με όσα προκύπτουν από τα στοιχεία που ανακοίνωσε το Ινστιτούτο Στατιστικής της χώρας (INS).

Τον Σεπτέμβριο του 2019, οι Βούλγαροι έκαναν 653.000 ταξίδια στο εξωτερικό, αυξημένα κατά 3,2% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2018.   Αναλυτικότερα, τον προηγούμενο μήνα, οι Βούλγαροι έκαναν 158.300 ταξίδια στην Ελλάδα, 155.600 στην Τουρκία, 49.100 στη Σερβία, 48.800 στη Ρουμανία, 42.000 στη Γερμανία, 20.300 στην Αυστρία και 16.400 στην Γαλλία.

Εξάλλου, από στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το Ινστιτούτο Ανάλυσης Τουριστικών Δεδομένων της Βουλγαρίας, εξετάζοντας το “ τμήμα” των ταξιδιών που αφορούν κυρίως τις περιόδους των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς προκύπτει ότι η Ελλάδα κατατάσσεται στις πρώτες θέσεις των τουριστικών προορισμών, που επιλέγουν οι Βούλγαροι για τις διακοπές τους στο εξωτερικό τις προαναφερόμενες περιόδους.

Φέτος, αναμένεται να ταξιδέψουν περισσότεροι από 140.000 Βούλγαροι στο εξωτερικό για τις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς και στις πρώτες θέσεις των προορισμών είναι χώρες της ευρύτερης περιοχής, όπως η Ελλάδα και η Σερβία.

Συνολικά, την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς αναμένεται να κάνουν διακοπές στο εξωτερικό περίπου μισό εκατομμύριο Βούλγαροι, ορισμένοι εκ των οποίων θα επιλέξουν -βάσει των κρατήσεων που έχουν γίνει μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου- χώρες όπως η Γερμανία, η Ιταλία και η Ισπανία.

Υπενθυμίζεται ότι τον Αύγουστο του 2019 σημειώθηκε αύξηση στα ταξίδια που έκαναν οι Βούλγαροι στο εξωτερικό (+2,5%) σε ετήσια βάση, με τον μεγαλύτερο αριθμό των Βούλγαρων που ταξίδεψαν σε χώρες του εξωτερικού να επιλέγει για τις διακοπές του την Ελλάδα (207.600).


Πηγή: topontiki.gr - Oct 30, 2019

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More