Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα 8ωρο. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα 8ωρο. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή, Ιουνίου 11, 2021

Στον Καιάδα οι μισθωτοί


 

Ο Χατζηδάκης γυρίζει τον κόσμο της εργασίας στον 19ο αιώνα με το έκτρωμά του Η κυβέρνηση Μητσοτάκη μετατρέπει το οκτάωρο σε ελαστικό δεκάωρο, νομιμοποιεί την απλήρωτη εργασία και επαναφέρει την ατομική διαπραγμάτευση σε βάρος της συλλογικής.

Οι αστειότητες Χατζηδάκη λαμβάνουν τέλος καθώς το ζήτημα των αλλαγών στις εργασιακές σχέσεις εισήλθε στο δεύτερο στάδιο, αυτό της εισαγωγής του νομοσχεδίου προς ψήφιση.

Πλέον μπορούμε να πούμε ότι αφήνουμε πίσω τις τοποθετήσεις στα όρια του γελοίου ότι η κατάργηση του οκταώρου και το ελαστικό δεκάωρο ευνοούν τους εργαζόμενους διότι θα μπορούν να μαζεύουν ελιές ή την απάντηση «όχι, απλώς δεν θα παίρνουν λεφτά αλλά άδεια» στο δημοσιογραφικό ερώτημα αν μειώνεται το εισόδημα.

Σύντομα αυτές οι αλλαγές που φέρνουν τις εργασιακές σχέσεις στην ελληνική αγορά εργασίας στον 19ο αιώνα θα αποτελούν νόμο του κράτους. Χωρίς ντροπή η κυβέρνηση Μητσοτάκη καταργεί το οκτάωρο μετατρέποντάς το σε ελαστικό δεκάωρο, νομιμοποιεί την απλήρωτη εργασία, επαναφέρει την ατομική διαπραγμάτευση εις βάρος της συλλογικής καταργώντας στην ουσία το συλλογικό εργατικό δίκαιο και ξεδοντιάζει έτι περαιτέρω τα συνδικάτα στο ζήτημα της λήψης απόφασης για απεργιακές κινητοποιήσεις ως συλλογική αντίδραση και μέσο διεκδίκησης εργασιακών και άλλων δικαιωμάτων.

Όμως δεν μένει εκεί. Εισάγει έμμεση απελευθέρωση των απολύσεων θεσπίζοντας κανόνες που στην ουσία κάνουν την καταχρηστική απόλυση πολύ φτηνή για τον εργοδότη και με τεράστιο κόστος σε χρόνο και χρήμα για τον εργαζόμενο.

Καταστρέφει τη μισθωτή εργασία

Ο ανεπάγγελτος υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος σβήνει κεράκια σε τούρτα που τον απεικονίζει ως Σούπερμαν που καταστρέφει τη ΔΕΗ, την Ολυμπιακή, το ασφαλιστικό και τις εργασιακές σχέσεις, χρησιμοποιώντας ακραία μπουρδολογία έχει επιχειρηματολογήσει ότι νομιμοποιεί τις απλήρωτες υπερωρίες διότι οι εργοδότες καταστρατηγούν τόσο το οκτάωρο όσο και το πενθήμερο, κάτι που χρήζει, όπως ο ίδιος έχει πει, αντιμετώπισης.

Οπότε νομιμοποιεί την παρανομία και έτσι οι εργοδότες κερδίζουν, οι εργαζόμενοι χάνουν εισόδημα και μαζί καταστρέφεται η πραγματική οικονομία! Από την άλλη, προσπαθεί να πείσει ότι η κατάργηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, αφού ο εργοδότης και ο εργαζόμενος θα συμφωνούν σαν δυο καλά συνεταιράκια σε ένα περιβάλλον ισότιμης αντιμετώπισης του ενός από τον άλλο. Αν κάποιος διαβάσει το βιογραφικό του συγκεκριμένου ανθρώπου (ουδεμία ώρα εργασίας περιέχεται), θα καταλάβει ότι το πιστεύει αφού είναι προϊόν του κομματικού σωλήνα της ΝΔ και ουδέποτε δούλεψε για να γνωρίζει τι γίνεται στον ιδιωτικό τομέα.

Φέρνει ως επιχείρημα την ψηφιακή κάρτα

Πώς όμως τα καταφέρνει όλα αυτά; Συμπυκνώνοντάς τα μπορούμε να πούμε τα εξής:

– Διευθετεί τον χρόνο εργασίας θεσπίζοντας αντί του οκταώρου το ελαστικό δεκάωρο κατ’ εντολήν του εργοδότη (ουδείς μπορεί να πιστέψει ότι αν εργοδότης εγχειρίσει αίτημα του εργαζομένου προς αυτόν για δεκάωρο, ο μισθωτός δεν θα το υπογράψει υπό το βάρος της απόλυσης), οι μισθωτοί θα εργάζονται δωρεάν ένα επιπλέον του οκταώρου δίωρο και θα προσδοκούν ρεπό ή εξάωρη ημερήσια απασχόληση.

Όλα αυτά, σύμφωνα με το έκτρωμα που ονομάζουν νομοσχέδιο για αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις, θα πραγματοποιούνται μόνο αν ο εργαζόμενος καταθέσει σχετικό αίτημα. Μάλιστα, αν τον πιέσει ο εργοδότης να υπογράψει, τότε θα μπορεί να ασκήσει αγωγή, με την οποία ενδέχεται να δικαιωθεί ύστερα από μια πενταετία έχοντας καταβάλει σε έξοδα και αμοιβές δικηγόρων πάνω από 5.000 ευρώ!

– Αυξάνει τις υπερωρίες (150 ώρες ετησίως για το σύνολο του ιδιωτικού τομέα), φέρνοντας στα όρια της εξάντλησης όσους εργάζονται κυρίως σε εργοστάσια.

– Απελευθερώνει εμμέσως πλην σαφώς τις απολύσεις. Όπως ανέφερε στο Documento ο εργατολόγος Γρηγόρης Μισκεδάκης: «Επί της ουσίας πρόκειται για έμμεση απελευθέρωση των απολύσεων. Με την υπό ψήφιση διάταξη με μια απλή δήλωση του εργοδότη κατά την εκδίκαση της αγωγής του εργαζομένου γίνεται δυνατό η επιστροφή στην εργασία και η καταβολή των μισθών υπερημερίας να αντικατασταθούν με μια νεοσυσταθείσα αποζημίωση.

Η νέα αυτή ρύθμιση λειτουργεί αποτρεπτικά ως προς τη δικαστική διεκδίκηση της ακύρωσης απόλυσης, αφού το ποσό της αποζημίωσης που πιθανότατα να επιδικαστεί στον εργαζόμενο θα υπολείπεται ακόμη και των δικαστικών εξόδων που θα έχουν καταβληθεί μέχρι την τελεσιδικία της απόφασης».

– Θέτει εμπόδια στις αποφάσεις συνδικάτων για απεργιακές κινητοποιήσεις.

Σε όλα αυτά που περνάει εις βάρος της μισθωτής εργασίας προκαλώντας θυμηδία και υποτιμώντας τη νοημοσύνη των Ελλήνων, ο ανεπάγγελτος «Σούπερμαν» ως υπουργός του Κυριάκου Μητσοτάκη επιχειρηματολογεί αντιτείνοντας ότι όλα αυτά δεν ισχύουν αφού ταυτόχρονα εισάγεται η ψηφιακή κάρτα εργασίας, με την οποία ουδείς μπορεί να παραβιάζει τα ωράρια.

Ουδέν ψευδέστερο τούτου, καθότι η ψηφιακή κάρτα εργασίας αναμένεται να εισέλθει μετά το 2025 στο σύνολο της ιδιωτικής οικονομίας. Στο σήμερα λοιπόν η κυβέρνηση Μητσοτάκη στέλνει σήμα στους εργοδότες να αυθαιρετούν ασύστολα και να αφήσουν το θέμα να σέρνεται στην αργόσυρτη και πανάκριβη ελληνική Δικαιοσύνη!

Επιφέρει μαράζωμα στην οικονομία

Αυτές οι νομοθετικές παρεμβάσεις μειώνουν περίπου 20% τις ετήσιες αποδοχές όσων εργάζονται στη βιομηχανία, όπου εργάζεται περίπου το 40-45% του κόσμου της μισθωτής εργασίας.

Οπότε εύκολα προκύπτει πως θα μαραζώσει κι άλλο η πραγματική οικονομία. Από την άλλη, εκτιμάται ότι η αγορά εργασίας θα απολέσει περί τις 40.000 θέσεις εργασίας από τα καταστροφικά πονήματα του ανεπάγγελτου «Σούπερμαν».

Σύμφωνα με όσα διατύπωσε ο οικονομολόγος Γ. Ιωαννίδης (διδάσκων Οικονομικά της Εργασίας και Πολιτικές Απασχόλησης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο), οι αρνητικές επιπτώσεις από την αύξηση των υπερωριών μετρούμενες σε θέσεις πλήρους απασχόλησης ανέρχονται σε 17.588.

Οι αρνητικές επιπτώσεις από την ανακατανομή του χρόνου εργασίας μετρούμενες σε θέσεις πλήρους απασχόλησης ανέρχονται σε 20.455. Η συνδυαστική αρνητική επίπτωση στην απασχόληση ανέρχεται σε 38.043 θέσεις πλήρους απασχόλησης, δηλαδή στο 2,6% του συνόλου των θέσεων πλήρους απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα.

 

documentonews.gr 

 

Πέμπτη, Ιουνίου 10, 2021

Τρίτη, Μαΐου 18, 2021

Σκοτεινιάζει ο κόσμος της μισθωτής εργασίας


 

Ατομικές συμβάσεις, ελαστικό δεκάωρο (!) και απελευθέρωση απολύσεων.

Χωρίς αιδώ και φειδώ και ανερυθρίαστα η κυβέρνηση σκοτώνει την αγοραστική δύναμη, παραδίδοντας τους μισθωτούς στην αδηφάγα όρεξη των τεράστιων εργοδοτών (κατά κύριο λόγο μελών του ΣΕΒ) για κέρδος και δίνει για δώρο και την απελευθέρωση των απολύσεων – ξηλώνοντας ταυτόχρονα την εργατική δύναμη που ονομάζεται συλλογικές διαπραγματεύσεις.

Έτσι πετυχαίνει με έναν σμπάρο δύο τρυγόνια. Από τη μια κονταίνει την αγοραστική δύναμη των μισθωτών. Από την άλλη χτυπάει στην καρδιά των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων αφού ποδοπατά τον τζίρο της άμεσης κατανάλωσης.

Αν μη τι άλλο, η πρόσφατη δημοσιοποίηση των αλλαγών στις εργασιακές σχέσεις έχει τρία μεγάλα ζητήματα που αφορούν τον κόσμο της μισθωτής εργασίας. Αυτά είναι:

• Διευθέτηση χρόνου εργασίας.

Στην πράξη μιλάμε για ελαστικό δεκάωρο με ατομική σύμβαση εργασίας που βαφτίζεται «ύστερα από αίτημα του εργαζομένου»! Έτσι, αν περάσει το τερατούργημα των Μητσοτάκη – Χατζηδάκη – Βρούτση, οι εργαζόμενοι όταν το απαιτούν οι συνθήκες και κατ’ εντολή του εργοδότη τους θα εργάζονται δωρεάν ένα επιπλέον του οκταώρου δίωρο και θα προσδοκούν ρεπό ή εξάωρη ημερήσια απασχόληση όταν δεν θα υφίσταται ανάγκη περισσότερης εργασίας.

Όλα αυτά στον αγγελικά πλασμένο κόσμο της ελληνικής αγοράς εργασίας θα γίνονται με αίτημα του εργαζομένου, ο οποίος δεν θα μπορεί να ανέχεται και πίεση από τον εργοδότη του αφού θα μπορεί να τον πηγαίνει στα δικαστήρια με κατάθεση αγωγής!

• Αύξηση των υπερωριών, που πλέον θα διαμορφωθούν σε 150 κατ’ έτος για το σύνολο του ιδιωτικού τομέα, σε συνθήκες εξάντλησης (και άρα ενδεχόμενο αύξησης των εργατικών ατυχημάτων), ειδικά στις βιομηχανίες.

• Έμμεση απελευθέρωση των απολύσεων με εισαγωγή «περίεργων» δικονομικών κανόνων

που στοχεύουν στη μείωση των μισθών υπερημερίας. Απαγορεύουν, λέει ο Κ. Χατζηδάκης, την απόλυση όταν γίνεται επειδή ο εργαζόμενος άσκησε οποιοδήποτε νόμιμο δικαίωμά του (μέχρι σήμερα η επαναπρόσληψη ήταν στην κρίση του δικαστηρίου).

Τι αντίβαρο υπάρχει σε όλα αυτά; Τουλάχιστον όπως τα ανέλυσε ο υπουργός Εργασίας Κ. Χατζηδάκης, ο οποίος έχει επιλέξει για τον εαυτό του την περσόνα του σούπερμαν του νεοφιλελευθερισμού, η κυβέρνηση δίνει στον εργαζόμενο:

-Το δικαίωμα προσφυγής στα δικαστήρια έναντι ενδεχόμενων καταχρηστικών πρακτικών του εργοδότη και μάλιστα με αντεστραμμένο το βάρος απόδειξης εις βάρος του εργοδότη.

• Ψηφιακή κάρτα εργασίας, η οποία αναμένεται να εισέλθει μετά το 2025 στο σύνολο των ιδιωτικής οικονομίας (ήδη έκλεισε το μάτι η κυβέρνηση Μητσοτάκη στους εργοδότες να συνεχίζουν να αυθαιρετούν και να μην πληρώνουν υπερωρίες, αφού έχουν μπροστά τους τουλάχιστον μία τετραετία να απομυζήσουν τους μισθωτούς).

Εμείς δεν θα μείνουμε στις προβλέψεις του νομοσχεδίου. Άλλωστε αυτές είναι γνωστές σε όλους αφού έχουν βουίξει τα ΜΜΕ από την Τετάρτη που παρουσιάστηκε το έκτρωμα, που σύμφωνα με το κυβερνητικό αφήγημα συνιστά «αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις υπέρ των μισθωτών».

Εμείς θα αναλύσουμε τα δήθεν αντίβαρα της κυβέρνησης που ο ίδιος ο «ανεπάγγελτος σούπερμαν» του νεοφιλελευθερισμού Κ. Χατζηδάκης ανέφερε για να καταδείξει ότι δήθεν κόπτεται υπέρ του άγνωστου γι’ αυτόν κόσμου της ιδιωτικής οικονομίας (μισθωτοί και αυτοαπασχολούμενοι).

Διπλός στόχος: μισθωτοί και μικρομεσαίοι

Ολοι γνωρίζουμε ότι το πουλόβερ ξηλώνεται αργά αλλά από μια κλωστή. Στην περίπτωση των εργασιακών σχέσεων το πουλόβερ λέγεται ατομική σύμβαση εργασίας και τον ρόλο της κλωστής παίζει η παλιννόστησή της μέσω της ατομικής διαπραγμάτευσης για το ελαστικό δεκάωρο… Η κυβέρνηση βέβαια το έχει βαφτίσει «με αίτημα του εργαζομένου».

Το ζήτημα είναι ότι ουδείς μισθωτός αυτής της χώρας αν του το ζητήσει ο εργοδότης δεν θα υπογράψει το αίτημα για το ελαστικό δεκάωρο. Ομως εδώ βρίσκεται η κλωστή που απειλεί να ξηλώσει το πουλόβερ των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη λοιπόν ξεκινά να αποκαθηλώνει μέρος του εργατικού δικαίου που ονομάζεται συλλογικό. Είναι αυτές οι συλλογικές διαπραγματεύσεις που έδωσαν δύναμη στα εργατικά συνδικάτα ώστε να πετύχουν όλα όσα πέτυχαν τον 20ό αιώνα.

Είναι σαφές ότι η κυβερνητική επιλογή με την ταυτόχρονη διεύρυνση όλων των μορφών ευελιξίας (απασχόληση, εισόδημα, χρόνος εργασίας – απλήρωτη υπερωριακή απασχόληση, ευελιξία τηλεργασίας, συρρίκνωση εργασιακών δικαιωμάτων, περιορισμοί στη συνδικαλιστική δραστηριότητα και την κήρυξη απεργιών) θα φέρει τέτοιες ανισότητες και ένα μοντέλο ανάπτυξης όπου θα επέλθει η παραγωγική καταστροφή μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων προς όφελος μεγάλων πολυεθνικών.

Αγωγή-περιπέτεια για καταχρηστική απόλυση

Ο Κ. Χατζηδάκης, που ουδέποτε απασχολήθηκε είτε ως μισθωτός είτε ως αυτοαπασχολούμενος, μας λέει ότι ο εργαζόμενος αν νιώθει ότι αδικείται μπορεί να προσφύγει στη Δικαιοσύνη και εκεί του δίνονται τα εργαλεία να «κατατροπώσει», πάντα σύμφωνα με τον… νεοφιλελεύθερο σούπερμαν, τον εργοδότη που αυθαιρετεί.

Εμείς για να κατανοήσουμε τι μας λέει ο υπουργός και τι θεωρεί ότι δήθεν είναι η ασπίδα του εργαζομένου ακολουθήσαμε την πορεία μιας καραμπινάτης καταχρηστικής απόλυσης. Ποιο είναι το κόστος και ο χρόνος που δαπανούνται; Ας δεχτούμε για να έχουμε μια κοστολόγηση ότι ο εργαζόμενος λαμβάνει 1.000 ευρώ μεικτά (στα 970 ανέρχεται ο μέσος μισθός σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΕΦΚΑ).

Η περιπέτεια ξεκινά

Η αγωγή κατατέθηκε στις αρχές του 2019. Για να την καταθέσει ο δυστυχής εργαζόμενος πλήρωσε το ποσό των 246,34 ευρώ ως έξοδα και σε αυτά θα πρέπει να συμπεριληφθεί και η αμοιβή του δικηγόρου του (που προσδιορίζεται ελεύθερα). Ο εργοδότης βέβαια θέλει να κερδίσει χρόνο, έτσι ενώ η συζήτηση είχε προσδιοριστεί για τις αρχές Μαΐου, ζητήθηκε αναβολή (σπανίως δεν δίνεται). Έτσι προσδιορίστηκε νέα ημερομηνία για τον Δεκέμβριο του 2019.

Συζητήθηκε λοιπόν στις αρχές Δεκεμβρίου και ο εργαζόμενος έπρεπε εκείνη την ημέρα να καταβάλει ως έξοδα το ποσό των 468,34 ευρώ. Μετά τη συζήτηση της αγωγής ξεκινά ο χρόνος της αναμονής μέχρι την έκδοση απόφασης. Στη δική μας περίπτωση η απόφαση εκδόθηκε δέκα μήνες μετά. Βέβαια, ο εργαζόμενος κέρδισε (άλλωστε ήταν καραμπινάτη η καταχρηστικότητα της απόλυσης).

Το στάδιο της έφεσης

Μετά την κοινοποίηση ο εργοδότης άσκησε έφεση. Ο εργαζόμενος έπρεπε πάλι να περιμένει. Αν βέβαια είχε χάσει την υπόθεση και ήθελε να ασκήσει έφεση, θα έπρεπε να πληρώσει το ποσό των 346,34 ευρώ. Η έφεση προσδιορίστηκε να συζητηθεί έναν χρόνο μετά, δηλαδή τον Σεπτέμβριο του 2021. Αισίως έχουμε φτάσει στους 21 μήνες αναμονής.

Βέβαια ο εργοδότης, αφού θέλει να καθυστερήσει, λαμβάνει νέα αναβολή και η συζήτηση προσδιορίζεται για τον Οκτώβριο του 2022. Όταν συζητηθεί, ο εργαζόμενος θα πρέπει να καταβάλει το ποσό των 463,88 ευρώ.

Μετά ακολουθεί περίπου ένα έτος αναμονής για να εκδοθεί η απόφαση, άρα φτάνουμε στον Οκτώβριο του 2023. Ο εργαζόμενος θα περιμένει και έναν μήνα μετά την έκδοση της απόφασης μήπως και ο εργοδότης θέλει να ασκήσει αναίρεση στον Άρειο Πάγο.

Άρα φτάνουμε στο τέλος του 2023. Άρα τέσσερα χρόνια μετά αν ο εργοδότης έχει χάσει, θα πρέπει να πληρώσει τον εργαζόμενο και να τον δεχτεί πίσω στην εργασία του. Μέχρι τότε και χωρίς να λάβουμε υπόψη το θέμα του Αρείου Πάγου ο μισθοσυντήρητος εργαζόμενος των 1.000 ευρώ θα έχει πληρώσει ως έξοδα το ποσό των 1.674 ευρώ, ενώ η αμοιβή του πληρεξούσιου δικηγόρου θα ανέρχεται σε περίπου 2.000 ευρώ (μέση αμοιβή).

Αυτό ο… ανεπάγγελτος σούπερμαν του νεοφιλελευθερισμού Κ. Χατζηδάκης το θεωρεί ασπίδα προστασίας έναντι των εργοδοτικών αυθαιρεσιών.

 

Τζώρτζης Ρούσσος

Πηγή: documentonews.gr

 

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More