Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΔΗΜΟΙ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΔΗΜΟΙ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Δευτέρα, Φεβρουαρίου 23, 2026

Σύμη: Τουρίστες χωρίς σύνορα, δήμοι χωρίς πόρους

Ο τουρισμός υπόσχεται ανάπτυξη, αλλά στη Σύμη αφήνει πίσω του άδεια ντεπόζιτα νερού και υπερφορτωμένες υποδομές. Το ίδιο δίλημμα αντιμετωπίζουν πλέον δεκάδες ευρωπαϊκοί προορισμοί που προσπαθούν να μετατρέψουν την επισκεψιμότητα σε βιωσιμότητα. 



Από την 1η Φεβρουαρίου οι επισκέπτες της Φοντάνα Ντι Τρέβι στη Ρώμη καλούνται να πληρώσουν εισιτήριο 2 ευρώ για τη διαχείριση του υπερτουρισμού. Το καλοκαίρι του 2025 το ακριτικό νησί της Σύμης έγινε πρώτη είδηση, λόγω της πρωτοβουλίας να ζητήσει την επιβολή τέλους 3 ευρώ για κάθε ημερήσιο επισκέπτη. Μερικούς μήνες μετά, η συζήτηση έχει διευρυνθεί: δεν είναι πια ένα μόνο νησί που αναζητά λύσεις, αλλά 34 νησιά του Αιγαίου, όπως και ορισμένα του Ιονίου, που εξετάζουν ή αιτούνται αντίστοιχα πλαίσια για τέλη εισόδου, δείχνοντας ότι η πρόκληση του υπερτουρισμού δεν είναι μεμονωμένη, αλλά εθνική, ενώ αντίστοιχες κινήσεις γίνονται και σε αρκετές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Σύμφωνα με έκθεση από τον Απρίλιο του 2025 της Γενικής Διεύθυνσης Κινητικότητας και Μεταφορών (Directorate-General for Mobility and Transport - DG MOVE) της Κομισιόν, ο μη ισορροπημένος τουρισμός (unbalanced tourism) μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στις πόλεις, τα αξιοθέατα και τα τοπία, επηρεάζοντας ενδεχομένως την αγορά κατοικιών και το κόστος διαβίωσης και επιβαρύνοντας πόρους όπως το πόσιμο νερό, με τελικό αποτέλεσμα να βλάπτει τη μακροπρόθεσμη ελκυστικότητα ενός προορισμού. Ωστόσο, δεν υπάρχει συγκεκριμένος κοινά αποδεκτός ορισμός για το τι συνιστά μη ισορροπημένο τουρισμό, ενώ διαφορετικοί προορισμοί μπορεί έχουν διαφορετική φέρουσα ικανότητα. Η Ελλάδα μαζί με την Κροατία βρίσκονται στην κορυφή των σχετικών δεικτών της Ε.Ε. συγκεντρώνοντας πολύ υψηλή βαθμολογία τόσο ως προς την ένταση του τουρισμού (ο αριθμός των διανυκτερεύσεων σε τουριστικά καταλύματα διαιρούμενος με τον μόνιμο πληθυσμό), όσο και ως προς την εποχικότητα (ο αριθμός των διανυκτερεύσεων κατά τους τρεις μήνες με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα σε σχέση με το σύνολο των διανυκτερεύσεων). Σύμφωνα με την παραπάνω έκθεση «η υψηλή ένταση του τουρισμού σε συνδυασμό με την υψηλή εποχικότητα υποδηλώνει πιθανούς κινδύνους που συνδέονται με την υψηλή εξάρτηση από τον τουριστικό κλάδο και την υψηλή συγκέντρωση της δραστηριότητας σε λίγους μήνες του έτους, γεγονός που τις καθιστά ιδιαίτερα ευάλωτες σε ξαφνικές κλαδικές διαταραχές», όπως π.χ. η πανδημία του κορονοϊού τα έτη 2020 και 2021. 

Σύμη: Ο κίνδυνος ο τουρισμός να τιναχτεί στον αέρα 

Για τους μόνιμους κατοίκους ή τους επί μακρόν παραθεριστές της Σύμης , η καθημερινότητα έχει δύο όψεις. Το πρωί, τα ημερόπλοια ξεφορτώνουν επισκέπτες, που δεν διανυκτερεύουν στο νησί και γρήγορα γεμίζουν τις ταβέρνες, τα καφέ, τα γραφικά σοκάκια και κάποιες κοντινές παραλίες όπως του ΝΟΣ. Οι κάτοικοι βλέπουν την πίεση στα δίκτυα ύδρευσης, όπου το νερό δεν επαρκεί κατά τις ώρες αιχμής, και στην αποχέτευση, όπου τα ήδη ανεπαρκή δίκτυα δοκιμάζονται πέρα από τα όρια σχεδιασμού. Παράλληλα, το Πολυδύναμο Ιατρείο λειτουργεί με ελάχιστο προσωπικό σε σχέση με τις ανάγκες που δημιουργεί η συνεχιζόμενη εισροή ανθρώπων την τουριστική περίοδο και ειδικά τις ώρες που καταφθάνουν πλοία. 


«Δεν ζητάμε να διώξουμε κανέναν», λέει στην «Εφ.Συν.» ο δήμαρχος της Σύμης, Λευτέρης Παπακαλοδούκας «αλλά όσο περισσότεροι άνθρωποι έρχονται χωρίς να συμβάλλουν με κάποιο τρόπο στις ανάγκες που δημιουργούν, τόσο η καθημερινή ζωή των κατοίκων πιέζεται. Αναγκαζόμαστε να αυξήσουμε τα τέλη καθαριότητας ζορίζοντας τους 3.000 μόνιμους κατοίκους, ανθρώπους ακρίτες, συνταξιούχους, δημοσίους υπαλλήλους κ.α. », υπογραμμίζει. 

Αυτή η πίεση ήταν ο πυρήνας της ιδέας του για τα 3 ευρώ, όχι για να αποθαρρυνθούν οι επισκέπτες, αλλά για να αρχίσει να χτίζεται ένας μηχανισμός ανταποδοτικότητας που να ενισχύει άμεσα τις υποδομές που καταπονούνται. «Έχουμε στείλει επιστολή από τα τέλη Ιουλίου στα συναρμόδια Υπουργεία Ναυτιλίας, Τουρισμού και Εσωτερικών. Τόσο καιρό δεν έχουμε καμία απάντηση. Εμείς λέμε ότι ο τουρισμός θα τιναχτεί στον αέρα από τους δήμους. Δηλαδή δεν θα μπορούμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες ύδρευσης και καθαριότητας με τόσες χιλιάδες επισκέπτες», συνεχίζει ο κ. Παπακαλοδούκας. Όπως μας περιγράφει η Σύμη δέχεται 500.000 επισκέπτες ετησίως, ο (μόνιμος) πληθυσμός δεκαπλασιάζεται το καλοκαίρι και το νερό στο νησί παράγεται με αφαλάτωση που εξαιτίας του υψηλού κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας δημιουργεί συνεχώς ελλείμματα στα ταμεία του δήμου, τα οποία πρέπει να καλύπτονται από επιχορηγήσεις του Υπουργείου Εσωτερικών. «Ζητιανεύουμε για επιχορηγήσεις στην κάθε κυβέρνηση. Πρέπει να καταλάβει η κυβέρνηση ότι δεν θα αργήσει ο τουρισμός να τιναχτεί στον αέρα λόγω των ελλείψεων των δήμων, που θα πρέπει να έχουν μερίδιο από τα τουριστικά έσοδα», καταλήγει. 

Από τη Σύμη στη συνολική εικόνα των νησιών του Αιγαίου 


Τη χρησιμότητα του προτεινόμενου τέλος αναγνωρίζει και ο δήμαρχος Χάλκης, Άγγελος Φραγκάκης, που ωστόσο επισημαίνει τη δυσκολία εφαρμογής και έγκαιρης κατανομής των πόρων στους δήμους. «Το πρόβλημα είναι ότι θα πρέπει πρώτα να το εισπράττει το κεντρικό κράτος και μετά να το κατανέμει στους δήμους. Άρα μου μοιάζει δύσκολο να προχωρήσει. Έχουμε μόνο 250 μόνιμους κατοίκους και το καλοκαίρι δεκαπλασιάζονται φτάνουμε τους 2500. Όλο το σύστημα, καθαριότητα, υποδομές πιέζονται. Η κύρια πηγή εσόδων είναι μέσα από τον τουρισμό, δεν θέλουμε να το δαιμονοποιήσουμε. Δεν μπορούμε να σταματήσουμε την τουριστική ανάπτυξη, αλλά θέλουμε να κρατήσουμε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά του νησίου. Εμείς για παράδειγμα αυτή τη στιγμή δεν έχουμε κανένα μόνιμο υπάλληλο στην καθαριότητα πέρα από έναν γενικών καθηκόντων αφότου συνταξιοδοτήθηκε ο τελευταίος οδηγός. Το τέλος θα μπορούσε να βοηθήσει σε όλες τις υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα. Αυτή τη στιγμή καλούμαστε να εισπράξουμε από 500 δημότες για να εξυπηρετήσουμε 150.000 τουρίστες ετησίως», αναφέρει στην «Εφ.Συν.».

Η πρωτοβουλία της Σύμης πυροδότησε την ευρύτερη συζήτηση. Τον Οκτώβριο, η Περιφερειακή Ενωση Δήμων Νοτίου Αιγαίου υπέβαλε αίτημα προς την κυβέρνηση, ζητώντας νομικό πλαίσιο που θα επιτρέπει στους δήμους να επιβάλλουν «τέλος εισόδου» σε ημερήσιους επισκέπτες, δηλαδή σε όσους δεν διανυκτερεύουν αλλά καταναλώνουν υπηρεσίες και υποδομές. Η πρόταση έχει τη στήριξη 34 νησιών στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, συμπεριλαμβανομένων των πολύ δημοφιλών προορισμών αλλά και λιγότερο προβεβλημένων όπως η Σίφνος, η Μήλος και η Κάρπαθος. Ενδιαφέρον δείχνουν και και ορισμένα επτάνησα με μεγάλη επισκεψιμότητα όπως οι Παξοί. Έπειτα από επικοινωνία της «Εφ.Συν.» με τα τουλάχιστον 3 συναρμόδια υπουργεία (Ναυτιλίας, Εσωτερικών και Τουρισμού) προκύπτει ότι δεν έχει σημειωθεί κάποια νεότερη εξέλιξη προς τη νομοθέτηση του σχετικού τέλους, οπότε η συζήτηση παραμένει ανοιχτή ενόψει της επόμενης τουριστικής σεζόν που ξεκινάει από τα τέλη Μαρτίου .

Η λογική πίσω από το αίτημα είναι ότι οι δήμοι αντιμετωπίζουν ασύμμετρες πιέσεις: οι αριθμοί των επισκεπτών κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορεί να πολλαπλασιάζουν τον πληθυσμό, αλλά οι οικονομικές εισροές (π.χ. δημοτικοί φόροι, διαμονή) παραμένουν συγκεντρωμένες σε πολύ συγκεκριμένες πηγές, κυρίως διαμονής. Ουσιαστικά, ζητείται να υπάρξει ένα εργαλείο που θα διαμοιράζει δίκαια το βάρος και τα οφέλη του τουρισμού σε όλες τις κοινότητες.

Σε ένα περιβάλλον όπου ο μαζικός τουρισμός προκαλεί συμφόρηση, φθορά υποδομών, έλλειψη νερού και πίεση στις υπηρεσίες υγείας, τέλη όπως αυτό της κρουαζιέρας και τα αιτήματα για τέλη εισόδου ημερήσιων τουριστών αποτελούν εργαλεία που, αν εφαρμοστούν δίκαια και συνετά, μπορούν να συμβάλλουν σε μια κάπως πιο βιώσιμη διαχείριση.

Όμως, το στοίχημα δεν είναι απλώς να επιβληθούν τέλη. Είναι να δημιουργηθούν μηχανισμοί όπου τα χρήματα θα επιστρέφουν με δίκαιο και αναλογικό τρόπο στις κοινωνίες που σηκώνουν το βάρος του τουρισμού και να ενισχύσουν όχι μόνο τις υποδομές, αλλά και την καθημερινότητα των κατοίκων. 

Το τέλος κρουαζιέρας: μια νέα παράμετρος

Παράλληλα, από το καλοκαίρι του 2025 τέθηκε σε ισχύ σε εθνικό επίπεδο ένας φορέας εισοδήματος για την τοπική αυτοδιοίκηση που αφορά τους επιβάτες κρουαζιέρας: από τις 21 Ιουλίου 2025, κάθε επιβάτης που αποβιβάζεται σε ελληνικό λιμάνι κρουαζιέρας καταβάλλει ένα τέλος, το οποίο είναι μεγαλύτερο στα πιο δημοφιλή λιμάνια, όπως στη Μύκονο και τη Σαντορίνη, όπου μπορεί να φτάσει και τα 20 ευρώ ανά άτομο κατά την υψηλή σεζόν (Ιούνιος–Σεπτέμβριος), ενώ σε άλλους προορισμούς είναι περίπου 3-5 ευρώ την ίδια περίοδο.

Συνολικά, τα έσοδα από αυτό το τέλος αναμένεται να είναι μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως με το 1/3 να αποδίδεται στους δήμους όπου πραγματοποιείται η αποβίβαση, το 1/3 στο Υπουργείο Ναυτιλίας και το 1/3 στο Υπουργείο Τουρισμού. Μάλιστα, από τα έσοδα του 2025, συνολικά περίπου 9,8 εκατ. ευρώ, έχουν ήδη διατεθεί σε 64 δήμους για υποδομές και τουριστικές υπηρεσίες. Ωστόσο, η κατανομή τους είναι ανισομερής: η Σαντορίνη και η Μύκονος απορροφούν σχεδόν το 70% του συνολικού ποσού, ενώ τα υπόλοιπα νησιά λαμβάνουν πολύ μικρότερα ποσά, που για μερικούς δήμους είναι συμβολικά, με αυτοδιοικητικούς από το Βόρειο Αιγαίο να τονίζουν ότι δεν φτάνουν «ούτε για μία μελέτη έργου ή ορισμένα μικροέξοδα σε εξοπλισμό».

Αυτό έχει προκαλέσει συζήτηση σχετικά με την κατάλληλη κατανομή πόρων, διότι η κρουαζιέρα, όπως και ο ημερήσιος τουρισμός γενικότερα, μπορεί να επιβαρύνει κάθε νησί, όχι μόνο τους «κλασικούς» προορισμούς. Σε δήμους με περιορισμένες υποδομές ή αυξημένες ανάγκες, τα ελάχιστα ποσά που λαμβάνονται δεν επαρκούν για ουσιαστικές παρεμβάσεις, πράγμα που δημιουργεί την εντύπωση ότι το μέτρο ενισχύει τους ήδη ισχυρούς προορισμούς και όχι όσους έχουν ακριβώς μεγαλύτερη ανάγκη για έργα υποδομών κ.α.

Τι συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες

ΚΡΟΑΤΙΑ

Ορισμένες πόλεις και δήμοι επιβάλλουν τέλος στα κρουαζιερόπλοια ανάλογα με τον αριθμό των επιβατών. Για παράδειγμα, το 2026 το τέλος αυτό για πλοία με 50-200 επιβάτες είναι 265,45 ευρώ, για πλοία με 201-500 επιβάτες είναι 663,61 ευρώ κ.ο.κ. Τα μεγαλύτερα πλοία με 3001 και περισσότερους επιβάτες πληρώνουν 5.308,91 ευρώ. Ο νόμος περί τουριστικού φόρου επιτρέπει στις πόλεις ή τους δήμους να αποφασίσουν έως τις 31 Ιανουαρίου του επόμενου έτους εάν θα εφαρμόσουν αυτόν τον φόρο. Το 85% των εσόδων διανέμεται στην πόλη ή τον δήμο και το 15% στην κομητεία. Τα έσοδα που συλλέγονται με αυτόν τον τρόπο πρέπει να χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση των τουριστικών υποδομών και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Πόλεις όπως το Ντουμπρόβνικ και το Σπλιτ ήδη εφαρμόζουν αυτό το τέλος, ενώ στο αντίποδα η πόλη του Ζαντάρ αποφάσισε να μην το επιβάλλει το 2026.

ΓΑΛΛΙΑ

Οι Καλάγκ (Calanques) της Μασσαλίας στην περιοχή της γαλλικής ριβιέρας ξεχωρίζουν για τη μοναδική, άγρια ομορφιά τους: στενοί θαλάσσιοι όρμοι με επιβλητικούς ασβεστολιθικούς βράχους που κατηφορίζουν απότομα προς τα γαλαζοπράσινα νερά της Μεσογείου. Αποτελούν τμήμα προστατευόμενου Εθνικού Πάρκου, το οποίο εκτείνεται από τα όρια της Μασσαλίας έως το Cassis. Η περιοχή προσελκύει λάτρεις της φύσης, της πεζοπορίας και των θαλάσσιων δραστηριοτήτων, καθώς συνδυάζει εντυπωσιακά τοπία με εύκολη πρόσβαση σε αρκετές calanques, είτε μέσω μονοπατιών είτε με καραβάκια που αναχωρούν από το Cassis.

Από το 2012, για λόγους αντιμετώπισης του υπερτουρισμού και σεβασμού στη βιοποικιλότητα της περιοχής, η πρόσβαση στις Calanques πραγματοποιείται υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Το καλοκαίρι, οι δασικές εκτάσεις είναι πιο εκτεθειμένες στον κίνδυνο πυρκαγιάς. Επίσης, για την προστασία των περιπατητών και των χώρων, η πρόσβαση, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης από τη θάλασσα, η κυκλοφορία, η παρουσία ατόμων στα δασικά συγκροτήματα του νομού Bouches-du-Rhône και οι εργασίες σε κοντινή απόσταση ρυθμίζονται για την περίοδο από 1 Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου. Ακόμη, καθώς οι ακτές Sugiton και Pierres Tombées υφίστανται έντονη διάβρωση λόγω της υπερβολικής επισκεψιμότητας, το Εθνικό Πάρκο περιορίζει τον αριθμό των επισκεπτών, υποβάλλοντας την πρόσβαση σε υποχρεωτική και δωρεάν κράτηση κατά τη διάρκεια της πολύ υψηλής τουριστικής περιόδου. Κάνοντας μία αναλογία επί το ελληνικότερον, κάποια παρόμοια μέτρα προστασίας και σκέψεις για τον περιορισμό επισκεπτών έχουν συζητηθεί και για την παραλία του «Ναυαγίου» στη Ζάκυνθο.



* Το άρθρο γράφτηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος PULSE, στο oποίο συμμετέχει κατ' αποκλειστικότητα η «Εφ.Συν.». Συνεργάστηκαν η Marina Kelava, H-Alter (Κροτία), Francesca Barca (Voxeurope- Γαλλία). 


Μιχαήλ Άγγελος Κωνσταντόπουλος / efsyn.gr

Τετάρτη, Οκτωβρίου 15, 2025

Τέλος εισόδου για τουρίστες ζητούν 34 ελληνικά νησιά – Στόχος η αντιμετώπιση του υπερτουρισμού



Το φαινόμενο του υπερτουρισμού επανέρχεται στο προσκήνιο, καθώς 34 νησιά του Νοτίου Αιγαίουζητούν να θεσμοθετηθεί εισιτήριο εισόδου για τους επισκέπτες που παραμένουν για λίγες μόνο ώρες, προκειμένου να περιοριστούν οι επιπτώσεις από τον μεγάλο αριθμό τουριστών. 

Η πρόταση, που υποβλήθηκε επισήμως από την Περιφερειακή Ένωση Δήμων (ΠΕΔ) Νοτίου Αιγαίου, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής της Κυριακής, στοχεύει στην ενίσχυση των τοπικών υποδομών, στην προστασία του περιβάλλοντος και στη βιώσιμη ανάπτυξη των νησιών. 

Τι προβλέπει η πρόταση 

Η ΠΕΔ εισηγείται την επιβολή ενός συμβολικού αλλά αναλογικού τέλους εισόδου για τους ημερήσιους τουρίστες, κυρίως εκείνους που φτάνουν με σκάφη αναψυχής ή κρουαζιερόπλοια, και δεν διανυκτερεύουν στα νησιά. Όπως υποστηρίζουν οι δήμοι, οι επισκέπτες αυτοί επιβαρύνουν σημαντικά τις τοπικές υποδομές (καθαριότητα, ύδρευση, απορρίμματα, ενέργεια), χωρίς να συνεισφέρουν ανάλογα στην οικονομία. 

Υπενθυμίζεται ότι από τις 21 Ιουλίου 2025 έχει τεθεί σε ισχύ το αυξημένο τέλος επιβατών κρουαζιέρας, βάσει του άρθρου 42 του ν. 4256/2014. Το μέτρο αφορά επιβάτες επαγγελματικών πλοίων αναψυχής που πραγματοποιούν περιηγήσεις σε ελληνικά λιμάνια και αποδίδεται υπέρ του Δημοσίου. 

Η χρέωση διαφοροποιείται ανάλογα με την εποχή, με στόχο:

* την αποσυμφόρηση των νησιών τους μήνες αιχμής (Ιούλιο – Αύγουστο),

*και την ενίσχυση της επισκεψιμότητας εκτός υψηλής περιόδου.

Το παράδειγμα της Βενετίας 

Ανάλογο μέτρο εφαρμόζει ήδη η Βενετία, όπου οι επισκέπτες που δεν διανυκτερεύουν καταβάλλουν εισιτήριο εισόδου, προκειμένου να περιοριστούν τα προβλήματα υπερτουρισμού, κυκλοφοριακής συμφόρησης και φθοράς των υποδομών.

Η πρόταση των νησιών του Νοτίου Αιγαίου αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και να συζητηθεί σε θεσμικό επίπεδο, καθώς η εφαρμογή της απαιτεί νομοθετική ρύθμιση και τεχνικό σχεδιασμό για τη διαδικασία είσπραξης.

Οι δήμοι επιμένουν ότι οποιοδήποτε τέλος επιβληθεί πρέπει να επιστρέφει απευθείας στις τοπικές κοινωνίες, ώστε να αξιοποιείται για τη βελτίωση των υποδομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών τόσο προς τους κατοίκους όσο και προς τους επισκέπτες. 


Πηγή: koutipandoras.gr

https://www.koutipandoras.gr/article/telos-eisodou-gia-touristes-zitoun-34-ellinika-nisia-stochos-i-antimetopisi-tou-ypertourismou/

Παρασκευή, Μαρτίου 29, 2024

Έντονη διαμαρτυρία δημάρχων Νοτίου και Βορείου Αιγαίου προς το Υπουργείο Ναυτιλίας



Δεν αναδείχθηκαν ακόμα οι εταιρείες που θα εκτελούν ακτοπλοϊκά δρομολόγια το καλοκαίρι - 

Την έντονη διαμαρτυρία τους, για τη μη ανάδειξη των εταιρειών που θα εκτελούν ακτοπλοϊκά δρομολόγια το καλοκαίρι, εκφράζουν -με επιστολή τους προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής- δήμαρχοι του Νοτίου και του Βορείου Αιγαίου. 

«Οι επιπτώσεις στην τουριστική κίνηση είναι ήδη ορατές αφού οι κρατήσεις για τη σεζόν είναι στο ναδίρ και οι επισκέπτες δεν έχουν τρόπο να μεταβούν στα μικρότερα νησιά τα οποία δεν έχουν εναλλακτική σύνδεση» αναφέρουν στην επιστολή, σημειώνοντας ότι για πρώτη φορά μέσα στην δεκαετία, ακόμη δεν υπάρχουν αναρτημένα τα πλάνα με τα δρομολόγια των ακτοπλοϊκών εταιρειών που εξυπηρετούν τα νησιά και μάλιστα στην έναρξη της τουριστικής περιόδου. 

Υποστηρίζουν ότι «το πρόβλημα το δημιούργησε το ίδιο το υπουργείο, καθώς στην τελευταία προκήρυξη χαλάρωσαν οι όροι συμμετοχής στο διαγωνισμό, με αποτέλεσμα να μπορεί να συμμετέχει «ο κάθε πικραμένος» εις βάρος της ποιότητας των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών που απολάμβαναν έως σήμερα οι νησιώτες». 

Θεωρούν δε ότι το γεγονός αυτό γεννά πολλά ερωτηματικά.

«Για τους νησιώτες τα πλοία είναι τ’ ασθενοφόρα μας, τα λεωφορεία μας, τα τρένα μας , τ’ αυτοκίνητά μας και τα αεροπλάνα μας. Όπως θεωρείται αυτονόητη για τον κάτοικο της ηπειρωτικής χώρας η απρόσκοπτη, τακτική και ασφαλής πρόσβαση παντού, έτσι πρέπει να είναι και για μας» τονίζουν και ζητούν από το υπουργείο να μεριμνήσει άμεσα για την επίλυση του θέματος.

Την επιστολή υπογράφουν από το Βόρειο Αιγαίο οι δήμαρχοι Ανατολικής και Δυτικής Σάμου, Ικαρίας και Φούρνων, ενώ από το Νότιο Αιγαίο οι δήμαρχοι Ρόδου, Κω, Καλύμνου, Λέρου, Λειψών, Τήλου, Νισύρου, Πάτμου, Χάλκης, Αγαθονησίου και Καστελλορίζου. 


(Με πληροφορίες από ertnews.gr)

Κυριακή, Φεβρουαρίου 18, 2024

Οι τρεις ενστάσεις της ΚΕΔΕ στο νομοσχέδιο για τις παραλίες


 

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο,για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές  το οποίο έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στους κόλπους της τοπικής αυτοδιοίκησης. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στις παραλίες, την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με διαφάνεια, την προστασία του περιβάλλοντος, την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, τον σεβασμό και την ασφάλεια των λουόμενων, την ένταση των ελέγχων και την επιβολή αυστηρών κυρώσεων στους παραβάτες. 

Σημειώνεται ότι, εισάγεται έγκαιρα στη Βουλή προκειμένου οι νέες μισθώσεις που θα συναφθούν για τη φετινή περίοδο να διέπονται από τους νέους κανόνες αναφορικά, μεταξύ άλλων, με τις ελάχιστες αποστάσεις μεταξύ των παραχωρήσεων, το μέγιστο εμβαδόν της παραλίας που επιτρέπεται να παραχωρείται προς εκμετάλλευση και τη διασφάλιση απάτητων παραλιών όπου αυτό επιβάλλεται.

Οι νέες ρυθμίσεις για τον αιγιαλό και την παραλία διαρθρώνονται σε πέντε άξονες που περιλαμβάνουν:

Διατάξεις για την προστασία των αιγιαλών με διαβάθμιση που περιλαμβάνει και τις «απάτητες παραλίες» και για την διασφάλιση της ελεύθερης πρόσβασης των πολιτών.

Κεντρική εκτέλεση των διαγωνισμών παραχώρησης από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, με διαφανή ηλεκτρονική διαδικασία.

Θέσπιση νέων υποχρεώσεων των παραχωρησιούχων για την εξυπηρέτηση του κοινού, την ασφάλεια των λουόμενων και την προστασία του περιβάλλοντος.

Παρεμβάσεις για πιο αποτελεσματικούς ελέγχους και διευκόλυνση των καταγγελιών από τους πολίτες με αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας

Αυστηρές ποινές (πρόστιμα και ποινικές κυρώσεις) για τους παραβάτες.

Γρηγόρης Κωνσταντέλλος: Έχουμε τρία είδη ενστάσεων

“Στο ΔΣ της ΚΕΔΕ καταθέσαμε τις προτάσεις μας για τη διαβούλευση και πρέπει να δούμε κατά πόσο εξ΄αυτών των προτάσεών μας θα γίνουν δεκτές από την κυβέρνηση”, επισημαίνει στο aftodioikisi.gr, o δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και Πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της ΚΕΔΕ, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, τονίζοντας στη συνέχεια τα εξής: 

“Έχουμε τρία είδη ενστάσεων. Η νομική, για την αρμοδιότητα, καθώς η διαχείρηση των αιγιαλών θεωρείται τοπική υπόθεση, που όπως ορίζει το άρθρο 102 του Συντάγματος είναι αρμοδιότητα των Δήμων. Η Δεύτερη είναι επιχειρησιακή. Θεωρούμε ότι οι ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί από την κτηματική υπηρεσία σε πάνω από 1000 παράκτιες ζώνες της χώρας, πολύ δύσκολα θα υλοποιηθούν εμπρόθεσμα δημιουργώντας σειρά δυσλειτουργιών. Τέλος η μεγαλύτερη ένσταση μας είναι ότι το Υπ. Οικονομικών και η Κτηματική Υπηρεσία μπορούν να δημοπρατούν όποιες και όσες παράκτιες ζώνες επιθυμούν αφού δεν απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Δήμου, απλά η έκφραση άποψης”, αναφέρει ο κ. Κωνσταντέλλος και προσθέτει:

“Το ΥΠΟΙΚ, ενώ θα μπορούσε να ρυθμίσει με πιο ξεκάθαρο τρόπο τις αρμοδιότητες ελέγχου του είδους και της έκτασης παραχώρησης, προτίμησε να πάρει την αρμοδιότητα από τους δήμους, ουσιαστικά λέγοντας στην κοινωνία ότι οι δήμοι ευθύνονται για τη χαοτική κατάσταση που συναντήσαμε πέρσι, αλλά και τα προηγούμενα χρόνια στις πολυσύχναστες παραλίες της χώρας. Η πολυαρμοδιότητα, η αντινομία και οι δυσερμήνευτες εγκύκλιοι οδήγησαν στην περσινή εικόνα των παραλιών που φοβόμαστε ότι δεν θα αλλάξει πολύ με τη νέα νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης”. 


Φωτο: Ρόδος, παραλία Τσαμπίκας

Πηγή: www.aftodioikisi.gr

Παρασκευή, Φεβρουαρίου 02, 2024

Εκτοπίζει τους δήμους από τις παραλίες ο Κωστής Χατζηδάκης




Το κίνημα κατά της καταπάτησης των ακτών από ομπρέλες και κατασκευές παντός τύπου από επιχειρήσεις, το περασμένο καλοκαίρι, είχε την αποδοχή της κοινωνικής πλειοψηφίας. Αναγκάστηκε τότε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, με επίκεντρο το λεγόμενο κίνημα της πετσέτας, να σκορπά υποσχέσεις για πρόστιμα, ελέγχους και αλλαγές του θεσμικού πλαισίου. 

Ομως, σε νέο σχέδιο νόμου που προωθεί («Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις») επιφέρει νομοθετικές τροποποιήσεις που, σύμφωνα με εκτιμήσεις, διαμορφώνουν σε κάποιες περιπτώσεις πιο δυσμενές πλαίσιο για την προστασία των ακτών. 

Οι όροι αιγιαλός και παλαιός αιγιαλός διατηρούν την έννοια που είχαν και στην ισχύουσα νομοθεσία. Ομως ως προς την παραλία, καταργείται η πρόβλεψη για ελάχιστο πλάτος 30 μέτρων (ορίζεται ότι δεν μπορεί να εκτείνεται περισσότερο από πενήντα μέτρα από την οριογραμμή του αιγιαλού). Οι εμπνευστές της διάταξης προβάλλουν ότι αυτό το όριο, σε πολλές περιπτώσεις, δεν επιφέρει κάποιο προστατευτικό αποτέλεσμα, ιδίως με δεδομένη την ποικιλομορφία του παραλιακού μετώπου της χώρας…'

Η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας είχε και έχει αίτημα, πέρα από την απόφαση παραχώρησης παραλιών, να αναλάβουν οι δήμοι την αρμοδιότητα της διαχείρισης και των ελέγχων στις παραλίες. Αντ’ αυτών, τι κάνει η κυβέρνηση Μητσοτάκη; Αποκόπτει πλήρως τις τοπικές κοινωνίες από αποφάσεις για παραχώρηση χρήσεων στους αιγιαλούς και τις παραλίες.

Σύμφωνα με νομοσχέδιο που προωθεί η ΝΔ , αρμόδιοι φορείς για την παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας είναι η Κτηματική Υπηρεσία (Δημόσιο) και η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Το τυράκι στη φάκα είναι ότι ποσοστό 60% επί του ανταλλάγματος του Δημοσίου από την παραχώρηση απλής χρήσης αποδίδεται στον οικείο δήμο.

Η ρύθμιση για την παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και παραλίας δεν προβλέπει την παραχώρηση από το Δημόσιο σε δήμους, ώστε αυτοί να προβαίνουν σε περαιτέρω παραχώρηση, όπως ίσχυε υπό το καθεστώς του ν. 2971/2001, αλλά ορίζεται η απευθείας παραχώρηση από την Κτηματική υπηρεσία ή την ΕΤΑΔ.

Ταυτόχρονα, ορίζεται ότι η τήρηση όλων αυτών στο σύνολο των αιγιαλών και παραλιών, καθώς και των όρων των συμβάσεων παραχώρησης, όπου έχει παραχωρηθεί η απλή χρήση, ελέγχεται από τον παραχωρούντα φορέα και από την Κτηματική Υπηρεσία.

Σε σχέση με αυθαίρετες κατασκευές ή χρήσεις, έχουν ελεγκτική και διαπιστωτική αρμοδιότητα οι οικείοι δήμοι, καθώς και ειδικά μικτά κλιμάκια. Επιπροσθέτως, για τον έλεγχο φορολογικών παραβάσεων έχουν αρμοδιότητα οι ελεγκτικές υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), της Οικονομικής Αστυνομίας και του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και για τον έλεγχο συναφών ποινικών παραβάσεων οι Εισαγγελικές Αρχές. Η Ελληνική Αστυνομία ασκεί τις αρμοδιότητές της και επικουρεί, όπου είναι απαραίτητο τους αρμόδιους φορείς.

Τα όργανα που διενεργούν αυτοψία στον αιγιαλό ή την παραλία και συντάσσουν επί τόπου σχετικό πόρισμα – έκθεση αυτοψίας, στο οποίο περιγράφονται οι διαπιστωθείσες παραβάσεις. Το πόρισμα περιέχει φωτογραφική τεκμηρίωση των διαπιστώσεων, η οποία μπορεί να γίνει με φωτογραφική λήψη εκ του σύνεγγυς ή εξ αποστάσεως, ιδίως με τη χρήση συστημάτων μη επανδρωμένων αεροσκαφών που λειτουργούν στον αέρα αυτόνομα ή τηλεκατευθυνόμενα (τηλεπισκόπηση) ή με αξιοποίηση δορυφορικών λήψεων.

Είναι αξιοσημείωτο ότι υπάρχει διάταξη που ορίζει ότι τα ελεγκτικά όργανα δεν διώκονται και δεν εξετάζονται για πράξεις ή παραλείψεις κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, εκτός αν ενήργησαν με δόλο.

Επίσης,  προβλέπεται ότι όλες οι παραχωρήσεις απλής χρήσης διενεργούνται ηλεκτρονικά.

Το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο «Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις»  δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση το απόγευμα της Πέμπτης 1ης Φεβρουαρίου 2024 και περιλαμβάνει 32 άρθρα. Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Τετάρτη, 14 Φεβρουαρίου 2024.

Το εμβαδόν κάθε παραχωρούμενου τμήματος αιγιαλού και παραλίας δεν υπερβαίνει τα 500 τ.μ.  Μεταξύ των τμημάτων αιγιαλών και παραλίας που επιτρέπεται να παραχωρηθούν για απλή χρήση, ανεξαρτήτως του χρόνου ή της διαδικασίας που παραχωρούνται, μεσολαβεί απόσταση τουλάχιστον 6 μέτρων. Το σύνολο των τμημάτων αιγιαλού και παραλίας που παραχωρούνται δεν καλύπτει περισσότερο από το 50% του εμβαδού ή του μήκους του μετώπου του διακριτού τμήματος. Όμως, ορίζεται επίσης ότι δεν παραχωρούνται αιγιαλός και παραλία για απλή χρήση κατόπιν πλειοδοτικής δημοπρασίας όταν το μήκος ή πλάτος αυτού είναι μικρότερο των 4 μέτρων ή όταν το συνολικό εμβαδόν του αιγιαλού είναι μικρότερο των 150 τετραγωνικών μέτρων.


Κυρώσεις

Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι έχουν καθορισθεί πρόστιμα και κυρώσεις σε παραβάτες.

Προβλέπονται διοικητικές κυρώσεις στις εξής περιπτώσεις:

*αυθαίρετης κατασκευής έργου ή διαμόρφωσης σε αιγιαλό ή παραλία, πρόστιμο που ανέρχεται στο τετραπλάσιο του ανταλλάγματος,  το οποίο πολλαπλασιάζεται με τον αριθμό των ετών, και μέχρι πέντε (5) έτη, από τότε που έχει ανεγερθεί η αυθαίρετη κατασκευή ή έχει γίνει η αυθαίρετη διαμόρφωση,

*αυθαίρετης κατάληψης αιγιαλού ή παραλίας χωρίς σύμβαση παραχώρησης, πρόστιμο που ανέρχεται στο τετραπλάσιο του ανταλλάγματος που θα αντιστοιχούσε στην καταληφθείσα έκταση, και αποκλεισμό του παραβάτη από κάθε διαδικασία παραχώρησης αιγιαλού και παραλίας για 5 έτη μετά από την επιβολή της κύρωσης. Σε περίπτωση δεύτερης παράβασης, αν η κατάληψη έχει γίνει από λειτουργούσα όμορη επιχείρηση, η λειτουργία της αναστέλλεται επί 10 ημέρες, η ταμειακή της μηχανή σφραγίζεται με απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) και ο παραβάτης αποκλείεται από κάθε διαδικασία παραχώρησης αιγιαλού και παραλίας για 10 έτη μετά από την επιβολή της κύρωσης.

*κατάληψης αιγιαλού ή παραλίας καθ’ υπέρβαση της σύμβασης παραχώρησης, πρόστιμο που ανέρχεται στο τετραπλάσιο του ανταλλάγματος, για την έκταση που δεν καλύπτεται από έγκυρη σύμβαση παραχώρησης. Αν η υπέρβαση ανέρχεται σε ποσοστό μεγαλύτερο του πενήντα τοις εκατό (50%) της παραχωρηθείσας έκτασης, σε περίπτωση δεύτερης παράβασης επιβάλλεται αποκλεισμός του παραβάτη από κάθε διαδικασία παραχώρησης αιγιαλού και παραλίας για 5 έτη μετά από την επιβολή της κύρωσης. Σε περίπτωση τρίτης υπέρβασης ποσοστού μεγαλύτερου του πενήντα τοις εκατό (50%), ο παραβάτης αποκλείεται από κάθε διαδικασία παραχώρησης αιγιαλού και παραλίας για δέκα 10 έτη μετά από την επιβολή της κύρωσης, η λειτουργία της επιχείρησης αναστέλλεται επί δέκα 10 ημέρες και η ταμειακή μηχανή της επιχείρησης σφραγίζεται με απόφαση της Α.Α.Δ.Ε.,

*μερικής ή ολικής μεταβίβασης του παραχωρηθέντος τμήματος αιγιαλού και παραλίας σε τρίτο πρόσωπο, όταν αυτή δεν προβλέπεται στον νόμο ή στη σύμβαση παραχώρησης, πρόστιμο που ανέρχεται στο τετραπλάσιο του ανταλλάγματος,, για το σύνολο της παραχωρηθείσας έκτασης,

*παρεμπόδισης της ελεύθερης πρόσβασης του κοινού στη θάλασσα, τον αιγιαλό και την παραλία, πρόστιμο από 2.000 ευρώ έως 60.000 ευρώ,

*παρεμπόδισης του ελεγκτικού έργου οποιουδήποτε φορέα, πρόστιμο δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ.

Σε περίπτωση νέας παράβασης από αυτές το πρόστιμο διπλασιάζεται.

Περιοχές Natura 2000

Μεταξύ άλλων εισάγεται διαβάθμιση στην προστασία των αιγιαλών και των παραλιών που περιλαμβάνονται σε περιοχές Natura 2000. Ειδικότερα, όπως σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση παρέχεται η δυνατότητα να εκδοθεί απόφαση που χαρακτηρίζει ως απάτητες παραλίες τους αιγιαλούς και τις παραλίες με τη μεγαλύτερη οικολογική σημασία. Η απόφαση αυτή ισχύει μέχρι την έκδοση του διατάγματος του άρθρου 21 του ν. 1650/1986 και συνεπάγεται την απαγόρευση κάθε δραστηριότητας που θα μπορούσε να διακινδυνεύσει την ακεραιότητα του αιγιαλού και της παραλίας, συμπεριλαμβανομένης και της τοποθέτησης κινητών στοιχείων. 

Παναγιώτα Μπίτσικα

ΦΩΤΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/ EUROKINISSI

Πηγή: www.documentonews.gr


Δευτέρα, Ιανουαρίου 29, 2024

Απόφαση «σταθμός» για το ιδιοκτησιακό καθεστώς του Καστελορίζου


 

Με απόφαση «βόμβα» που εξέδωσε το Γ’ Πολιτικό Τμήμα του Αρείου Πάγου το 2018 είχε αναιρεθεί απόφαση του Μονομελούς Εφετείου Δωδεκανήσου του 2016 με την οποία τέθηκαν εν αμφιβόλω οι ισχυρισμοί του Ελληνικού Δημοσίου για το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ακινήτων της Μεγίστης. 

Το Ελληνικό Δημόσιο ισχυρίζεται ότι στην νήσο (Μεγίστη), επειδή ο ιδιώτης δεν μπορεί να αποδείξει νόμιμα ότι έχει ιδιοκτησία, τεκμαίρεται ότι αυτή είναι ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου.


Η θέση αυτή στηρίζεται σε ερμηνεία της Συνθήκης των Παρισίων, που επικυρώθηκε με το Ν.Δ. 423/1947 στο άρθρο 14 της οποίας ορίζεται ότι 

«Η Ιταλία εκχωρεί εις την Ελλάδα εν πλήρει κυριαρχία τας νήσους της Δωδεκανήσου τα κατωτέρω απαριθμούμενας, ήτοι: Αστυπάλαιαν, Καστελλόριζον, ως και τας παρακείμενας νησίδας».

Το Μονομελές Εφετείο Δωδεκανήσου είχε κρίνει ωστόσο ότι η «πλήρης κυριαρχία» δεν ταυτίζεται με την έννοια της ιδιοκτησίας, επομένως το ενάγον με την παραπάνω συνθήκη δεν απέκτησε την κυριότητα επί ολοκλήρου του νησιού, αλλά σε συγκεκριμένα ακίνητα που αποτελούν την δημόσια και ιδιωτική του περιουσία, όπως αυτά αναφέρονται στο Παραρτημα της εν λόγω Συνθήκης, χωρίς να σχετίζεται αυτό με το εμπράγματο δικαίωμα της ιδιοκτησίας.

Διαφορετική θεώρηση της σχέσης μεταξύ των εννοιών αυτών (και απόπειρα ταύτισης τους) από την οποία εκκινεί εμμέσως πλην σαφώς το Ελληνικό Δημόσιο, θα είχε ως αποτέλεσμα το άτοπο να χάνεται η κυριαρχία του ελληνικού κράτους, σε περίπτωση που κάποιος αλλοδαπός αποκτήσει ακίνητο σε ελληνικό έδαφος, ο οποίος στη συνέχεια, επικαλούμενος την ιδιοκτησία του, θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι ελλείπουσας της κυριαρχίας του ελληνικού κράτους στο ακίνητο του, δεν δεσμεύεται λ,χ. από τις πολεοδομικές διατάξεις.

Η ερμηνεία συνεπώς της Συνθήκης, όπως έκρινε το Εφετείο Δωδεκανήσου, δεν μπορεί, να είναι αυτή, στην πραγματικότητα δε, όταν τίθεται ζήτημα κυριότητας στη μη δορυάλωτη Δωδεκάνησο, δεν θα πρέπει να θεωρείται υφιστάμενο άνευ ετέρου το τεκμήριο κυριότητας του ελληνικού δημοσίου, για τους λόγους που αναφέρθηκαν, με την προϋπόθεση πάντως, να πρόκειται για ακίνητο επί του οποίου να μπορούν να ασκηθούν υλικές πράξεις.

Το Πολυμελές Πρωτοδικείο Ρόδου επιλήφθηκε μετά από προσφυγή του Ελληνικού Δημοσίου κατά δύο κατοίκων του Καστελλορίζου που εκπροσωπήθηκαν από τους δικηγόρους κκ Στέλιο Αλεξανδρή και Πολυξένη Χατζηγιάννη σχετικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς ακινήτου στο νησί.

Το δικαστήριο απέρριψε την αγωγή του Ελληνικού Δημοσίου και έκρινε ότι το ακίνητο εξουσιαζόταν από ιδιώτες, τους απώτατους και απώτερους δικαιοπαρόχους των εναγομένων και τους ίδιους τους εναγομένους, δεν υπήρξε ουδέποτε αδέσποτο και είχε ανέκαθεν ιδιωτικό χαρακτήρα, κρίση που επιβεβαιώνεται και με βάση τα υπάρχοντα από παλαιά εντός αυτού στοιχεία ανθρώπινης δραστηριότητας (περίφραξη, κτίσμα, υπέργεια δεξαμενή νερού), που καταδεικνύουν την επέμβαση του ανθρώπου στο ακίνητο για καλλιεργητικούς και κτηνοτροφικούς σκοπούς.

Επίσης, έκρινε ότι δεν αποδεικνύεται ότι το επίδικο αποτελούσε δημόσια γαία (αρζί – μιρί) όπως ισχυρίζεται το ενάγον, καθώς κανένα αποδεικτικό στοιχείο δεν προσκομίζεται προς επίρρωση αυτού του ισχυρισμού.

Το Πολυμελές Πρωτοδικείο Ρόδου αναφέρει στην απόφαση «σταθμό» και τα ακόλουθα:

«Άλλωστε, γαίες φύσης «εραζί – εμιριέ» ή «αρζί – μιρί», δηλαδή δημόσιες γαίες, όπως το δικαίωμα διαρκούς εξουσίασης επί δημοσίων γαιών (τεσσαρούφ) από της εποχής του Τούρκου κατακτητή Σουλτάνου Σουλεϊμάν μέχρι την ισχύ του ν. 2100/1952 (26.04.1952), δεν υπήρξαν ποτέ στα Δωδεκάνησα, εκτός της Ρόδου και της Κω, που ο Τούρκος κατακτητής τις είχε κυριεύσει με τη «σπάθη και το δόρυ». Στα άλλα νησιά της Δωδεκανήσου, όπως είναι η Μεγίστη, που δεν ήταν «δορυάλωτα», δηλαδή δεν είχαν κατακτηθεί με τα όπλα, ο Τούρκος κατακτητής Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής, όχι μόνο δεν δήμευσε τη γη, αλλά παραχώρησε δικαιώματα, με αποτέλεσμα όλα ανεξαιρέτως τα κτήματα που κατείχαν, νέμονταν και εξουσίαζαν από τότε οι κάτοικοι των νησιών αυτών να ανήκουν στις ιδιοκτησίες τους ως γαίες μουλκ, κατά τα λεπτομερώς αναφερόμενα στην υπό στοιχείο III νομική σκέψη της παρούσας. Άλλωστε, εν προκειμένω, οι εναγόμενοι ισχυρίζονται ότι οι αρχικοί δικαιοπάροχοί τους είχαν καταλάβει και καλλιεργήσει δημόσια την επίδικη έκταση το έτος 1947, ήτοι μετά την ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου στην Ελλάδα και ως εκ τούτου είναι δυνατή η κτήση κυριότητας του ακινήτου με έκτακτη χρησικτησία κατά τις διατάξεις του Αστικού Κώδικα. Έτσι και το επίδικο ως ιδιόκτητη γαία, νομικής φύσης μουλκ, αποτέλεσε αντικείμενο νομής και εξουσίασης ,με καλλιέργεια και ως βοσκότοπος, από όλους τους προαναφερόμενους απώτατους και απώτερους δικαιοπαρόχους των εναγομένων και από τους ίδιους τους εναγομένους και συνεπώς δεν είχε περιέλθει στο οθωμανικό δημόσιο, στη συνέχεια στο ιταλικό και ακολούθως στο ενάγον Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο απέκτησε όλη την ακίνητη περιουσία του Ιταλικού Κράτους στη Δωδεκάνησο με το άρθρο 1 του παραρτήματος XIV της από 20.02.1947 Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων μεταξύ των συνασπισμένων συμμαχικών δυνάμεων και της Ιταλίας, που κυρώθηκε με το ν.δ. 423/1947. Σημειώνεται εξάλλου ότι το ενάγον Ελληνικό Δημόσιο δεν επικαλείται κανένα δικό του τρόπο κτήσης κυριότητας επί του επιδίκου ακινήτου, ενώ δεν απέδειξε καθ’ οποιονδήποτε τρόπο ότι το ακίνητο αυτό έφερε το χαρακτήρα δημόσιας γαίας (αρζί – μιρί). ώστε να μην ανήκει στους ιδιώτες ως μουλκ». 


Πηγή: aftodioikisi.gr

Τετάρτη, Ιανουαρίου 24, 2024

Ναυγοσωστική κάλυψη: Συνεχίζονται οι αντιδράσεις των Δήμων -Τι σχεδιάζει η ΚΕΔΕ




Κάποιοι από το Λιμενικό αντιμετωπίζουν τους Δήμους ως εν δυνάμει εγκληματίες” - 


Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν πολλοί δήμοι της χώρας μας με το ζήτημα της ναυαγοσωστικής κάλυψης, καθώς το Προεδρικό Διάταγμα 71/2020 για Σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, χορήγηση άδειας ναυαγοσώστη, υποχρεωτική πρόσληψη ναυαγοσώστη σε οργανωμένες ή μη παραλίες, απαιτεί κάποια πράγματα που είναι πολύ δύσκολο να εφαρμοστούν, ενώ έχει ανεβάσει το κόστος της ναυαγοσωστικής κάλυψης στα ύψη! 

Οι διαγωνισμοί για την ανάληψη ναυαγοσωστικής κάλυψης στις παραλίες της χώρας μας, κατά την καλοκαιρινή περίοδο ξεκινούν οσονούπω και τίποτα δεν φαίνεται να αλλάζει…

Να σημειωθεί δε ότι, ο Δήμος που συνεργάζεται με σχολή ναυαγοσωστικής για την κάλυψη των παραλιών, δεν έχει νομική ευθύνη για ό,τι συμβεί και δεν πληρώνει πρόστιμα. Όμως οι δήμοι που συνεργάζονται με ναυαγοσωστικές εταιρείες ή με ναυαγοσώστες ελεύθερους επαγγελματίες, έχουν οι ίδιοι την ευθύνη για κάθε παρατυπία και πληρώνουν πρόστιμα, ενώ σε περίπτωση πνιγμού, ο δήμαρχος μπορεί να οδηγηθεί ακόμη και στο αυτόφωρο 

“Σε επίπεδο διαγωνισμών τα κόστη τα ορίζουν οι συντεχνίες ναυαγοσωστών…”

“Συνεχίζει να υπάρχει η πολύ μεγάλη αντίδραση των Δήμων για το ΠΔ 71/20, λόγω της κατ΄αρχάς πολύ μεγάλης δυσκολίας εφαρμογής του και των μεγάλων δαπανών που έχει δημιουργήσει στους Δήμους”, επισημαίνει στο Aftodioikisi.gr, ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και Πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της ΚΕΔΕ, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, τονίζοντας στη συνέχεια:

“Από το μεγάλο κόστος που προκαλεί, ένα μόνο μέρος του καλύπτει κάθε χρόνο και με… παρακαλετά το κράτος, ενώ δεν υπάρχει και αποτελεσματικότητα όσον αφορά στη μείωση των πνιγμών. Έχουμε ήδη μιλήσει, η ΚΕΔΕ, με τον καθ ύλην αρμόδιο υπουργό, τον υπουργό Ναυτιλίας, κ. Στυλιανίδη, ούτως ώστε να γίνει συνάντηση για το θέμα αλλά και να συγκληθεί επιτέλους η συγκροτηθείσα από τον πρώην υπουργό Εσωτερικών, τον κ. Βορίδη, κοινή επιτροπή Υπ. Εσωτερικών – Υπ. Ναυτιλίας και ΚΕΔΕ για την επανεξέταση και αναθεώρηση του συγκεκριμένου Π.Δ. Να τονίσω δε ότι, με την πρόφαση της καλύτερης εκπαίδευσης έχουν δημιουργήσει τεχνητή έλλειψη ναυαγοσωστών. Σε επίπεδο διαγωνισμών τα κόστη τα ορίζουν οι συντεχνίες ναυαγοσωστών γνωρίζοντας ότι αν δεν υπάρχει ναυαγοσωστική κάλυψη, τα διοικητικά πρόστιμα αλλά και ο πειθαρχικός και ποινικός έλεγχος των δημάρχων καραδοκεί”.

“Ο εξοπλισμός είναι πανάκριβος και δεν είναι χρήσιμος για τα προβλήματα της ναυαγοσωστικής κάλυψης της χώρας μας”

Όσον αφορά στον πολύ ακριβό και απαιτητικό εξοπλισμό που απαιτεί το ΠΔ 71/20, ο κ. Κωνσταντέλλος αναφέρει: “Ο εξοπλισμός είναι πανάκριβος, πρέπει να μισθώνεται κάθε έτος και δεν είναι χρήσιμος για τα προβλήματα της ναυαγοσωστικής κάλυψης της χώρας μας. Ενώ το 97% των πνιγμών γίνονται σε απόσταση από 0 έως 40 μέτρα από την ακτή, το ΠΔ απαιτεί εξοπλισμό, όπως σκάφη με εξωλέμβιες μηχανές, jet ski με μεγάλη ιπποδύναμη και άλλες τέτοιες υπερβολές, λες και οι παραλίες της χώρας μας έχουν τα χαρακτηριστικά των παραλιών της Σάντα Μόνικα, στο Λος Άντζελες. Απαιτούμε την άμεση αναθεώρηση του συγκεκριμένου ΠΔ ή εντέλει αν επιτρέπει το κράτος αυτήν την υπερβολή, να αναλάβει την ευθύνη της ναυαγοσωστικής κάλυψης όλων των πολυσύχναστων παραλιών της χώρας, το ίδιο”, συμπληρώνει ο κ. Κωνσταντέλλος.


“Κάποιοι από το Λιμενικό αντιμετωπίζουν τους Δήμους ως εν δυνάμει εγκληματίες”

“Θα ήθελα να τονίσω ότι, κάποιοι από το Λιμενικό αντιμετωπίζουν τους Δήμους ως εν δυνάμει εγκληματίες, με εξονυχιστικούς και υπερβολικούς ελέγχους, ανεξαρτήτως εάν προκύπτει ότι ο Δήμος έχει κάνει αυτό που πρέπει για την περιβόητη ναυαγοσωστική κάλυψη και να αναφέρω το εξής, επίσης, σημαντικό. Όταν πάρθηκε η απόφαση του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ το 2020 για το ΠΔ, για μια σειρά τροποποιήσεων που ζητήσαμε και έγιναν, τότε λάβαμε τη ρητή δέσμευση του Υπ. Ναυτιλίας, του κ. Πλακιωτάκη τότε, ότι, η υπόθεση παραμένει ανοικτή για νέες τροποποιήσεις και αναθεωρήσεις όποτε αυτό προκύψει. Προέκυψαν πολλά ζητήματα, ζητήθηκε πολλάκις η τροποποίηση ή συμπλήρωση του ΠΔ από την ΚΕΔΕ, ουδέποτε όμως έγινε κάτι, παρά την αρχική πολιτική δέσμευση ότι θα συνέβαινε κάτι τέτοιο.”

Πηγή: www.aftodioikisi.gr




Τετάρτη, Ιανουαρίου 17, 2024

Παραχώρηση παραλιών: «Γαλάζιοι» δήμαρχοι κατά κυβέρνησης για το μπλόκο στους δήμους


 

Η απόφαση της κυβέρνησης να αφαιρέσει από τις δημοτικές αρχές τη διαδικασία των διαγωνισμών, για την παραχώρηση και αξιοποίηση των παραλιών που βρίσκονται στα όρια των δήμων τους, έχει δημιουργήσει αναβρασμό στον χώρο της τοπικής αυτοδιοίκησης. 

Σύμφωνα με την κυβέρνηση, το εν λόγω νομοσχέδιο έχει σαν στόχο την πλήρη και ψηφιακή καταγραφή των δημόσιων εκτάσεων σε αιγιαλό, όπως επίσης και την επιβολή αυστηρότερων όρων στην παραχώρηση της παραλίας, που θα εξασφαλίζουν την προσβασιμότητα από τους πολίτες, αλλά και με τιμές που θα διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον. 

Κατηγορηματικά αντίθετοι με την απόφαση της κυβέρνησης, είναι ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου και ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και Πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της ΚΕΔΕ, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος (σ,σ, και οι δύο προερχόμενοι από τη ΝΔ), οι οποίοι μιλώντας στο aftodioikisi.gr, επισημαίνουν τα κάτωθι: 

Λάζαρος Κυρίζογλου: Η διοίκηση και η διαχείριση του συγκεκριμένου ζητήματος να περιέλθει εξ΄ ολοκλήρου στους Δήμους

“Δεν ενημερωθήκαμε προηγουμένως. Λάβαμε γνώση από το Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Οικονομικών”, εξηγεί στο aftodioikisi, ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου, επισημαίνοντας στη συνέχεια:


“Με βάση τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν πέρσι είχαμε τοποθετηθεί επί του ζητήματος. Πρόκειται για εξόχως τοπική υπόθεση και κατά συνέπεια πρέπει η διοίκηση και η διαχείριση του συγκεκριμένου ζητήματος να περιέλθει εξ΄ ολοκλήρου στους Δήμους. Στις 17 του μηνός έχουμε διοικητικό συμβούλιο και θα ασχοληθούμε και με το συγκεκριμένο ζήτημα”.

Γρηγόρης Κωνσταντέλλος: “Για ακόμα μία φορά, αντί το κράτος να αποκεντρώνει δυστυχώς, συγκεντρώνει”

“Αυτά είναι κυβερνητικές ανακοινώσεις χωρίς κανενός είδους διαβούλευση και συνεννόηση”, επισημαίνει στο aftodioikisi, ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και Πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της ΚΕΔΕ, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος και συνεχίζει:

“Αναμένουμε να δοθεί στη δημοσιότητα το σ/ν για να τοποθετηθούμε. Από τις δημοσιογραφικές διαρροές, θεωρούμε ότι για ακόμα μία φορά, αντί το κράτος να αποκεντρώνει όπως το νομοσχέδιο του επιτελικού κράτους ορίζει, δυστυχώς, συγκεντρώνει. Ό,τι χρειάζεται κανονιστική ρύθμιση δεν σημαίνει ότι εκτελείται μόνο από το κεντρικό κράτος. Αυτό που γράφει για τη ναυαγοσωστική κάλυψη, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, απλώς θα έπρεπε να συμπληρωθεί νομοθετικά, ότι στις περιπτώσεις αυτές την ευθύνη απέναντι στα προβλεπόμενα στο Π.Δ. έχει ο μισθωτής και όχι ο Δήμος, όπως σήμερα ισχύει”.

Πηγή: www.aftodioikisi.gr


Πέμπτη, Ιανουαρίου 11, 2024

Παίρνουν από τους δήμους τις δημοπρασίες για παραχώρηση αιγιαλών -Οι υποχρεώσεις των ΟΤΑ



Η ηλεκτρονική πλειοδοτική διαδικασία διαγωνισμού για την παραχώρηση των αιγιαλών θα διενεργείται αποκλειστικά από την κτηματική υπηρεσία του δημοσίου και όχι από τους δήμους. Ουσιαστικά η κυβέρνηση αποφάσισε να αφαιρέσει από τις δημοτικές αρχές τη διαδικασία των διαγωνισμών για την παραχώρηση για αξιοποίηση των παραλιών που βρίσκονται στα όρια των δήμων τους. Σημειώνεται επίσης ότι το Δημόσιο θα αποδίδει στους Δήμους το 60% του ανταλλάγματος από τις παραχωρήσεις. 

Αυτό τονίστηκε μεταξύ άλλων στην παρουσίαση των βασικών παραμέτρων του σχεδίου νόμου «Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές». Η παρουσίασε έγινε από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, στη διάρκεια συνέντευξης τύπου.

Επιπλέον θεσπίζονται μια σειρά από υποχρεώσεις για τους Δήμους που είναι:
— Ο καθημερινός καθαρισμός των κοινόχρηστων χώρων.
— Η ανάρτηση πινακίδας με το σχέδιο αιγιαλού και παραλίας, στο οποίο επισημαίνονται όλες οι παραχωρήσεις επ’ αυτού.

— Η ανάρτηση κάθε παραχώρησης με στοιχεία και φωτογραφίες στην ιστοσελίδα τους.

— Η τοποθέτηση παρατηρητηρίων και η πρόσληψη ναυαγοσωστών.

-= Η ενημέρωση της ΕΛΑΣ και των Κτηματικών Υπηρεσιών για παραβάσεις που διαπιστώνουν.

— Η άσκηση ελέγχων.

Εξηγώντας τους σκοπούς της νομοθετικής πρωτοβουλίας ο κ. Χατζηδάκης έκανε λόγο για συνδυασμό της λελογισμένης αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας με προστασία περιβάλλοντος, ενώ όπως είπε, προβλέπεται ταχεία και διαφανής διαδικασία παραχώρησης αιγιαλού μέσω ηλεκτρονικής δημοπρασίας, αξιοποίηση της τεχνολογίας για την αποτελεσματική τήρηση της νομιμότητας και αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με διατήρηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που σχετίζονται με το περιβάλλον.

«Κάνουμε βασικές εκσυγχρονιστικές παρεμβάσεις που εκλογικεύουν το πλαίσιο, συνδυάζοντας την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με τον σεβασμό στο περιβάλλον, επιτρέπουν μεγαλύτερο έλεγχο στους πολίτες και εμπεδώνουν αρχές διαφάνειας στη λειτουργία του συστήματος» ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης στην αρχή της τοποθέτησής του.

«Απαράδεκτη η κατάσταση με τα ομπρελοκαθίσματα»
Αναλύοντας τους λόγους για τους οποίους καθίσταται αναγκαία η μεταρρύθμιση, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας αναφέρθηκε στην «απαράδεκτη κατάσταση με τα ομπρελοκαθίσματα». Όπως είπε, η κατάσταση αυτή έγινε περισσότερο διακριτή πέρυσι το καλοκαίρι με το «Κίνημα της Πετσέτας».

1.750 περιπτώσεις παραβάσεων σε 4.500 ελέγχους
«Αυτό καταδείχθηκε από το γεγονός ότι κάναμε 4.500 ελέγχους και στις 1750 περιπτώσεις βρέθηκαν παραβάσεις» σημείωσε προσθέτοντας πως «ενώ γνώριζαν οι παραχωρησιούχοι ότι δεν αστειεύεται η Πολιτεία συνέχισαν να παρανομούν».

Ο κ. Χατζηδάκης έκανε επίσης λόγο για «αδυναμία συντονισμού με τους δήμους για την επιβολή νομιμότητας» ενώ όπως είπε, «έχουμε ένα αναποτελεσματικό σύστημα προστασίας και επιβολής της νομιμότητας σε περίπτωση παραβάσεων στον αιγιαλό που δεν τρομάζει όσους έχουν ροπή στην παρανομία» και «οριζόντια απαγόρευση αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παρακείμενες περιοχές».

«Απάτητες παραλίες»
Παρουσιάζοντας τις βασικές πτυχές του νομοσχεδίου ο υπουργός είπε πως καθιερώνεται για πρώτη φορά μια καινούρια έννοια, οι «απάτητες παραλίες». Σε περιοχές Natura όπου σήμερα επιτρέπεται η τοποθέτηση ομπρελοκαθισμάτων το υπουργείο Περιβάλλοντος θα προσδιορίσει κάποιες παραλίες στις οποίες δεν θα επιτρέπεται να τοποθετούνται ομπρελοκαθίσματα ή να υπάρχει άλλη εμπορική δραστηριότητα.

Το υπόλοιπο τμήμα του παλαιού αιγιαλού επανέρχεται στην ιδιωτική περιουσία του δημοσίου που προσφέρεται προς αξιοποίηση.

Ηλεκτρονική πλειοδοτική διαδικασία διαγωνισμού
Προβλέπεται ακόμη ηλεκτρονική διαδικασία αποκλειστικά από την κτηματική υπηρεσία του δημοσίου και όχι από τους δήμους. «Αυτό έρχεται εξολοκλήρου στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και θα γίνεται με ηλεκτρονικό τρόπο ώστε να σταματήσουν οι καθυστερήσεις. Θα έχουμε αυτόματη ηλεκτρονική καταγραφή των αιγιαλών και θα υπάρχει τιμή εκκίνησης με βάση νέα μεθοδολογία. Προβλέπονται συμβάσεις παραχώρησης διάρκειας έως τριών ετών και φέτος η διαδικασία αυτή θα ολοκληρωθεί μέχρι τις 15 Μαΐου» σημείωσε.

Καθιέρωση υποχρεώσεων των παραχωρησιούχων
Με το προωθούμενο νομοσχέδιο καθορίζονται και οι υποχρεώσεις των παραχωρησιούχων. Όπως εξήγησε ο υπουργός, ο τακτικός καθαρισμός της παραλίας, που υπάρχει μέχρι σήμερα ως υποχρέωση των δήμων, ορίζεται πλέον ως υποχρέωση των παραχωρησιούχων. Προβλέπεται επίσης η δημιουργία κινητών εγκαταταστάσεων, όπως ντους και αποδυτήρια για τους λουόμενους.

Έλεγχοι, αξιοποίηση της τεχνολογίας και app για καταγγελίες
Σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει ετοιμαστεί ήδη εφαρμογή (application) με την οποία οι πολίτες που βρίσκονται σε μία παραλία θα μπορούν να εντοπίζουν παρανομίες και να τις καταγγέλλουν από το κινητό τους.

Προβλέπεται επίσης μητρώο συμβάσεων παραχώρησης απλής χρήσης παραχώρησης αιγιαλού και παραλίας και κατά το πρότυπο της Μυκόνου μεικά κλιμάκια ελέγχου με επικεφαλής εισαγγελέα.

Παραβάσεις και ποινές
Σε περίπτωση κατάληψης αιγιαλού και παραλίας χωρίς να υπάρχει σύμβαση παραχώρησης ή καθ’ υπέρβαση της παραχώρησης θα εκδίδεται πράξη απομάκρυνσης εντός 48 ωρων των στοιχείων που έχουν τοποθετηθεί. Επίσης εφαρμόζεται άμεση καταγγελία της σύμβασης για σοβαρές παραβάσεις του νομου ή της σύμβασης παραχώρησης.

Αν δεν υπάρχει σύμβαση παραχώρησης καθόλου θα εκδίδεται διαταγή σφράγισης και διακοπή λειτουργίας της επιχείρησης που θα υλοποιείται εντός 24 ετών. Επιπλέον προβλέπεται αυστηροποίηση της ποινής.
Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει πέντε άξονες παρεμβάσεων:
1.Ρυθμίσεις για την προστασία των αιγιαλών με διαβάθμιση που περιλαμβάνει και τις «απάτητες παραλίες».

2.Κεντρική εκτέλεση των διαγωνισμών παραχώρησης από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, με ηλεκτρονική διαδικασία.

3.Θέσπιση συγκεκριμένων υποχρεώσεων των παραχωρησιούχων για την εξυπηρέτηση του κοινού.

4.Παρεμβάσεις για πιο αποτελεσματικούς ελέγχους και διευκόλυνση των καταγγελιών από τους πολίτες με αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας

5.Καθορισμός αυστηρών ποινών (πρόστιμα και ποινικές κυρώσεις) για τους παραβάτες.

Ειδικότερα:

1. Ρυθμίσεις για την προστασία των αιγιαλών με διαβάθμιση

-Καθιερώνονται οι παραλίες υψηλής προστασίας («απάτητες παραλίες») που βρίσκονται σε περιοχές Natura και για τις οποίες θα απαγορεύεται η παραχώρηση και κατ’ επέκταση η τοποθέτηση ομπρελών, ξαπλωστρών κλπ.. Οι απάτητες παραλίες θα καθοριστούν με κοινή απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας με βάση τα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής (π.χ. η ύπαρξη προστατευόμενων οικοτόπων, σπάνιων ειδών χλωρίδας / πανίδας, ο χαρακτηρισμός τους ως καίριων περιοχών βιοποικιλότητας. Η απόφαση θα εκδοθεί ύστερα από εισήγηση του ΟΦΥΠΕΚΑ και του γενικού διευθυντή Περιβαλλοντικής Πολιτικής. Στις λοιπές παραλίες που βρίσκονται σε περιοχές Natura προβλέπεται μικρότερο ποσοστό κάλυψης με ομπρελλοκαθίσματα της έκτασης που παραχωρείται, συγκεκριμένα 30 % του συνολικού εμβαδού έναντι 50 % στις παραλίες εκτός Natura. Παράλληλα, ορίζεται ότι ο παλαιός αιγιαλός που συνορεύει με απάτητες παραλίες είναι κοινόχρηστος ενώ τα υπόλοιπα τμήματα του παλαιού αιγιαλού επανέρχονται στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και άρα θα μπορούν να αξιοποιούνται από την ΕΤΑΔ.

Κατά τα λοιπά, τίθενται όρια στους αιγιαλούς και παραλίες που παραχωρούνται ως εξής:

α.Δεν επιτρέπεται η παραχώρηση ποσοστού πάνω από το 50 % του συνολικού εμβαδού κάθε παραλίας, ποσοστό το οποίο μειώνεται στο 30 % για περιοχές Natura. Έτσι, αν μια παραλία έχει εμβαδόν π.χ. 20 στρέμματα, τα 10 στρέμματα τουλάχιστον θα πρέπει να είναι ελεύθερα ενώ τίθεται επιπλέον ελάχιστη απόσταση 6 μέτρων (3 μέτρα εκατέρωθεν) μεταξύ των παραχωρήσεων.

β.Κάθε παραχώρηση δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 500 τ.μ. Περαιτέρω τίθεται πλαφόν στο εμβαδόν της έκτασης στην οποία επιτρέπεται η τοποθέτηση ομπρελών, ξαπλωστρών κλπ. το οποίο είναι μέχρι 60 % της παραχωρούμενης έκτασης (30 % για περιοχές Natura). Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι οι ομπρέλες και ξαπλώστρες σε κάθε παραχώρηση δεν μπορούν να καταλαμβάνουν πάνω από 300 τ.μ. (το 60 % της έκτασης) ή 150 τ.μ. σε περιοχές Natura.

2. Ηλεκτρονική διαδικασία διεξαγωγής των διαγωνισμών

-Οι διαγωνισμοί παραχώρησης θα διεξάγονται αποκλειστικά από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου (όχι πλέον από τους Δήμους), με ηλεκτρονική διαδικασία. Καθιερώνονται με Υπουργική Απόφαση τυποποιημένα τεύχη διακήρυξης και συμβάσεις παραχώρησης ενώ η διαδικασία θα πρέπει να ολοκληρώνεται μέχρι τις 31 Μαρτίου κάθε έτους ώστε να υπάρχει χρόνος προετοιμασίας ενόψει της τουριστικής περιόδου. Κατ’ εξαίρεση για την πρώτη εφαρμογή το 2024 η προθεσμία είναι έως τις 15 Μαίου.

-Στο ηλεκτρονικό σύστημα εισάγονται τα εξής στοιχεία:

α) Το τμήμα του αιγιαλού που θα παραχωρηθεί, προσδιορισμένο ως πολύγωνο,

β) η έναρξη και η λήξη της παραχώρησης εντός του έτους,

γ) η διάρκεια της παραχώρησης και

δ) ο χρόνος διενέργειας της ηλεκτρονικής δημοπρασίας.

ε) οι όροι της σύμβασης παραχώρησης.

-Θεσπίζεται κατώτατο μίσθωμα το οποίο εξάγει αυτόματα το ηλεκτρονικό σύστημα με βάση τις αντικειμενικές αξίες της περιοχής, τη διάρκεια της παραχώρησης (συνολικά και εντός του έτους) και τον «Συντελεστή Βαρύτητας Αιγιαλού» που αυξάνει ή μειώνει το μίσθωμα ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του αιγιαλού. Οι παράμετροι υπολογισμού του Συντελεστή Βαρύτητας θα καθοριστούν με Υπουργική Απόφαση. Σε κάθε περίπτωση για την περίοδο μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2025, το μίσθωμα δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο από το μέγιστο μίσθωμα για την ίδια περιοχή που συμφωνήθηκε σε συμβάσεις μετά την 1η Ιανουαρίου 2017.

Παναγιώτης Θεοδωρόπουλος

Πηγή: www.aftodioikisi.gr




Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 06, 2021

Αυθαίρετο τερατούργημα στην παραλία Γλύστρα της Ρόδου


Η ανέγερση καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος καταλαμβάνει χώρο 1.500 τετραγωνικών μέτρων εντός αιγιαλού και εντός δημόσιου κτήματος. ● Ολοι γνωρίζουν αλλά δεν μιλούν για τον καταπατητή-φάντασμα. ● Ερωτήματα για το πώς συνδέθηκε με νερό και ρεύμα η παράνομη κατασκευή. ● Αστυνομία, δήμος, Δασαρχείο, Αρχαιολογική Υπηρεσία δεν μπορούν να βάλουν φρένο. ● Συγκέντρωση διαμαρτυρίας από κατοίκους και φορείς, που ζητούν άμεση κατεδάφιση.

 

Μια εξόφθαλμα αυθαίρετη και παράνομη, θηριώδης κατασκευή, που δείχνει να αφορά την ανέγερση καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, άρχισε να ξεφυτρώνει σε δημόσια έκταση στην παραλία Γλύστρα στη Ρόδο στα μέσα του περασμένου Φεβρουαρίου.

Καταλαμβάνοντας χώρο 1.500 τετραγωνικών μέτρων εντός αιγιαλού και εντός δημόσιου κτήματος, η αυθαίρετη κατασκευή ξεφύτρωσε αρχικά με την τοποθέτηση ξύλινου δαπέδου τύπου deck, αφού προηγήθηκε επέμβαση στις αμμοθίνες και στη βλάστηση της περιοχής.

 

Παρά την κινητοποίηση των αρμόδιων φορέων/υπηρεσιών, εξακολουθεί να ορθώνεται σταδιακά μέχρι και σήμερα, δίχως κανείς να έχει καταφέρει να εφαρμόσει τη νομοθεσία και να επιτύχει την κατεδάφισή της. Πλέον, στο στηριζόμενο σε μεταλλικούς κοιλοδοκούς και μεταλλικές στράντζες δάπεδο έχουν προστεθεί 43 ξύλινες δοκοί μήκους 8 έως 10 μέτρων και στέγαστρο, ενώ η κατασκευή κοντεύει να ολοκληρωθεί.



Η αυθαίρετη και παράνομη κατασκευή στο αρχικό της στάδιο         


 

Η παραλία Γλύστρα βρίσκεται στα νοτιοανατολικά παράλια της Ρόδου, στον Ορμο της Λάρδου, σε απόσταση περίπου 55 χιλιομέτρων από την πόλη του νησιού. Η παράκτια ζώνη της παραλίας είναι αμμώδης όπως και ο θαλάσσιος πυθμένας της και περιλαμβάνει αμμόλοφους και βλάστηση κυρίως από κέδρους και πουρνάρια. Η θαλάσσια βιοποικιλότητα περιλαμβάνει κυρίως χλωροφύκη, φαιοφύκη, μαλάκια και λιβάδια θαλάσσιων φανερογάμων (μακρόφυτων). Η ακτή, με μήκος 210 μέτρα και μέσο πλάτος 35, αποτελεί το παράλιο τμήμα ενός κλειστού μικρού κόλπου. Ο μέγιστος αριθμός λουομένων εκτιμάται σε 250 άτομα. Η οικολογική κατάσταση αυτού του παράκτιου υδατικού συστήματος έχει χαρακτηριστεί ως υψηλή, σύμφωνα με την Ειδική Γραμματεία Υδάτων.

Τα γεγονότα

Στις 16 Φεβρουαρίου ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Ρόδου ενημερώθηκε από πολίτες ότι στην εν λόγω παραλία γίνεται απόπειρα ανέγερσης μιας ιδιαίτερα μεγάλης κατασκευής, προφανώς από την εταιρεία η οποία εκμεταλλεύεται την καντίνα στην παραλία, που έχει λάβει άδεια για λειτουργία τροχήλατης καντίνας. Η παραλία Γλύστρα βρίσκεται εντός της περιοχής προστασίας της παραλιακής έκτασης «Κοκκούμια» της Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου περιοχής Λάρδου, για την οποία ισχύουν ειδικοί όροι και περιορισμοί δόμησης, εντός του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου «Σταφύλια» Λάρδου και εντός αιγιαλού και δημόσιου κτήματος.

Ωστόσο, παρόλο που η παράνομη κατασκευή διαπιστώθηκε από τα μέσα Φεβρουαρίου, καμιά δημόσια αρχή δεν τη σταμάτησε όπως ορίζει ο νόμος. Αντίθετα, οι εργασίες συνεχίζονται και οδεύει προς την ολοκλήρωσή της. Μάλιστα, όπως καταγγέλλει ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Ρόδου, οι εργασίες στην αυθαίρετη κατασκευή συνεχίστηκαν ακόμη και την ημέρα που δασική πυρκαγιά έκαιγε το νησί, την 1η Αυγούστου.


«Φαίνεται ότι τέτοιου είδους κατασκευή είναι δύσκολο να γίνει με απλούς εργάτες, κρυφά και σιωπηλά υπό το φως των αστεριών ή του φεγγαριού, καθώς απαιτεί μια οργανωμένη επιχείρηση με μεταφορά υλικών με φορτηγά, γερανούς για την ανύψωση των δοκών και για τα μεταλλικά - ατσάλινα μέρη, θεμελίωση με εκσκαφές και μπετόν, χρήση θορυβωδών ηλεκτρικών εργαλείων και μηχανημάτων κτλ. Πραγματικά απορούμε πώς όλα αυτά έγιναν σε μια παραλία που βρίσκεται δίπλα στον κεντρικό δρόμο. Απορούμε επίσης για το πώς έλαβε νερό και ρεύμα η παράνομη αυτή κατασκευή» ανέφερε η Rhodes International Culture & Heritage Society (RICHeS) έπειτα από πρόσφατη αυτοψία που πραγματοποίησαν μέλη του Δ.Σ. της στη Γλύστρα.

Η υπόθεση πήρε έκταση στα κοινωνικά δίκτυα, ενεργοποίησε την τοπική κοινωνία και τις αρμόδιες υπηρεσίες. Ετσι, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου αντέδρασε πρώτη εκδίδοντας Σήμα Διακοπής Εργασιών (26/2/2021) στο οποίο ανέφερε για την παράνομη κατασκευή: «…υπάρχει εγκατάσταση ηλεκτροδότησης με τσιμεντένιο πεσσό, ρολόι και καλωδιώσεις τριφασικού ρεύματος, εγκατάσταση υδροδότησης, αφού προηγήθηκε “καθαρισμός” της παραλίας με μηχανικά μέσα, ο οποίος προχώρησε σε μεγάλο βάθος στις αμμοθίνες, μεταξύ των συστάδων αυτοφυούς βλάστησης από αρκεύθους και κέδρους. Η καταστροφή του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος είναι ήδη μεγάλης έκτασης».

Στη συνέχεια, η Εφορεία Αρχαιοτήτων ζήτησε από τον ΔΕΔΔΗΕ και τη δημοτική επιχείρηση ύδρευσης (ΔΕΥΑΡ) να διακόψουν άμεσα οποιαδήποτε σύνδεση στις εγκαταστάσεις που βρίσκονται στη Γλύστρα, καθώς η σύμφωνη γνώμη της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας είναι προαπαιτούμενο για την παραχώρηση του δικαιώματος απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας.

Οι εργασίες προχωρούν και το αυθαίρετο σιγά σιγά ορθώνεται

Το Αστυνομικό Τμήμα Νότιας Ρόδου υπέβαλε μήνυση κατά αγνώστων δραστών για ανέγερση κτίσματος επί του αιγιαλού, ενημερώνοντας και τον εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου, αλλά χωρίς να συλλάβει τον υπεύθυνο του έργου. Η Κτηματική Υπηρεσία Δωδεκανήσου Α’ συνέταξε πρωτόκολλο κατεδάφισης (11/6/2021). Επιπλέον, ζήτησε εγγράφως από τον Δήμο Ρόδου ενημέρωση για τον κατασκευαστή της επένδυσης, αλλά καθώς δεν έλαβε απάντηση, το πρωτόκολλο κατεδάφισης εκδόθηκε κατά αγνώστων. Το Δασαρχείο Δωδεκανήσου προχώρησε στην καταγραφή και αποτύπωση της αυθαίρετης κατασκευής και θα προχωρήσει στην κατάθεση μήνυσης επίσης κατά αγνώστων.

Αναρμόδιος ο δήμος

Ομως, παρά τις επανειλημμένες καταγγελίες, τις αντιδράσεις και τη γενική κατακραυγή στην τοπική κοινωνία, αυτό που προκαλεί αίσθηση είναι ότι, επί τόσους μήνες που πέρασαν από την έναρξη της αυθαίρετης κατασκευής, το θέμα δεν είχε τεθεί προς συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο Ρόδου και δεν απασχόλησε ποτέ τον δήμαρχο Αντώνη Καμπουράκη. Παρ’ όλο που είχε γίνει αναφορά στο δημοτικό συμβούλιο και ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Αλέξανδρος Κολιάδης, που ανήκει στην πλειοψηφία, είχε μιλήσει γι’ αυτό δημόσια και είχε ενημερώσει τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες από τον περασμένο Φεβρουάριο. «Το ανησυχητικό είναι όταν ο κόσμος βλέπει την παρανομία και φοβάται να μιλήσει», είχε πει τότε, ενώ λίγες μέρες αργότερα ανέφερε ότι έγινε διακοπή των εργασιών (κάτι που τελικά δεν συνέβη) και ότι διακόπηκε η παροχή νερού, έπειτα από καταγγελία του αντιδημάρχου Νίκου Καραμαρίτη.

Η αυθαίρετη κατασκευή πλησιάζει στην τελική της μορφή

 

Τελικά, το δημοτικό συμβούλιο Ρόδου εδέησε να ασχοληθεί με το ζήτημα της αυθαίρετης κατασκευής στη Γλύστρα αλλά και σε άλλες παραλίες του νησιού στις 31 Αυγούστου. Το θέμα τέθηκε από τον πρώην δήμαρχο Φώτη Χατζηδιάκο, με τους περισσότερους δημοτικούς συμβούλους να τοποθετούνται κατά των αυθαιρεσιών. Ωστόσο, άλαλος για το θέμα παρέμεινε καθ’ όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης ο δήμαρχος Ρόδου Αντώνης Καμπουράκης. Αλλά, έτσι κι αλλιώς, η συνεδρίαση κατέληξε άκαρπη, καθώς οι αντιδήμαρχοι της πλειοψηφίας κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο δήμος δεν έχει αρμοδιότητα για τις κατεδαφίσεις.

Εντύπωση προκάλεσε η τοποθέτηση του αντιδημάρχου Πολιτισμού Αλέξανδρου Κολιάδη, που καταλόγισε συγκάλυψη στον αστυνομικό διευθυντή του νησιού και αναρωτήθηκε τι κάνει το Λιμεναρχείο. Ο ίδιος μίλησε ακόμη και για απειλές που δέχονται πρόεδροι δημοτικών κοινοτήτων.

Ομως, ακόμη μεγαλύτερη εντύπωση προκάλεσε το γεγονός ότι κανείς (μα κανείς!) στο δημοτικό συμβούλιο δεν τόλμησε να πει δημόσια ποιος βρίσκεται πίσω από την αυθαίρετη κατασκευή στην παραλία της Γλύστρας. Οπως, ανάλογα, η κατά τα λοιπά αρμόδια αστυνομία δηλώνει ότι δεν γνωρίζει το όνομα του δράστη της κατασκευής, εξού και προχώρησε σε μήνυση κατ’ αγνώστων. Κι αυτό συμβαίνει ενώ όλοι στη Ρόδο γνωρίζουν ότι πίσω από την αυθαίρετη κατασκευή βρίσκεται γνωστός επιχειρηματίας του νησιού. Συνεπώς, το ερώτημα που προκύπτει είναι αν υπάρχει εισαγγελέας στο νησί. Που μάλλον υπάρχει, αφού έχει γίνει αποδέκτης των καταγγελιών για τη Γλύστρα.

Κατεδαφιστέο ή διατηρητέο;

 

Από τη χθεσινή συγκέντρωση διαμαρτυρίας κατοίκων του νησιού

 

Θα έλεγε κανείς ότι η αυτή η υπόθεση οδεύει προς το τέλος της, έπειτα και από το «πρωτόκολλο κατεδάφισης αυθαίρετων κατασκευών στην παραλία Γλύστρα» που εξέδωσε η Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Ρόδου στις 30 Αυγούστου. Εντούτοις, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Τα πρωτόκολλα κατεδάφισης πρέπει να περάσουν από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου η οποία θα υλοποιήσει την κατεδάφιση της αυθαίρετης κατασκευής. Ωστόσο, δεν είναι βέβαιο ότι η συγκεκριμένη υπηρεσία διαθέτει πόρους και μηχανήματα για να προχωρήσει στην εκτέλεση των πρωτοκόλλων κατεδάφισης. Τη λύση φαίνεται να δίνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος Ρόδου, Δημήτρης Γρηγοριάδης, ο οποίος δήλωσε στον ραδιοσταθμό «Sky Rodos» ότι, με βάση το Προεδρικό Διάταγμα 267/98 που αφορά τη διαδικασία χαρακτηρισμού και κατεδάφισης νέων αυθαίρετων κατασκευών, η υπηρεσία δόμησης του Δήμου Ρόδου έχει δικαίωμα να προχωρήσει στην κατεδάφιση της κατασκευής στη Γλύστρα.

Ωστόσο, με νομοθετική ρύθμιση που έφερε τον περασμένο Μάρτιο η κυβέρνηση, οι κατεδαφίσεις αυθαιρέτων σε αιγιαλούς και παραλίες «πάγωσαν» ώς τις 31 Οκτωβρίου του 2021. Αυτό σημαίνει ότι, εάν δεν δοθεί νέα παράταση στο πάγωμα των κατεδαφίσεων αυθαιρέτων, αυτό στη Γλύστρα δεν θα κατεδαφιστεί πριν από την 1η Νοεμβρίου, ακόμη κι αν υπάρξει βούληση, γεγονός που φαίνεται ότι εκμεταλλεύεται ο… ανώνυμος καταπατητής.

Ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Ρόδου αναφέρει ότι «η ολοκλήρωση της αυθαίρετης κατασκευής στην παραλία της Γλύστρας και η μη κατεδάφισή της θα είναι ισχυρό πλήγμα στη νομιμότητα (ό,τι απέμεινε) και στην ηθική του νησιού». Να ενεργήσουν άμεσα στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους απαιτεί από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες και η Rhodes International Culture & Heritage Society και ζητά την άμεση κατεδάφιση και απομάκρυνση των παράνομων και αυθαίρετων κατασκευών από τις παραλίες του νησιού.

Αντιδράσεις

Τη διαμαρτυρία τους για την καταπάτηση στη Γλύστρα έχουν εκφράσει η Οργάνωση Μελών ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Ρόδου και ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. νομού Δωδεκανήσου, που κάνει λόγο για «περίεργη ανοχή που επιδεικνύει η δημοτική αρχή στις αυθαιρεσίες». Ο βουλευτής Δωδεκανήσου ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Νεκτάριος Σαντορινιός, σε δήλωσή του αναρωτιέται: «Πόσο ακόμα θα “ξεγλιστρούν” οι τοπικοί φορείς και οι αρμόδιες υπηρεσίες από τις ευθύνες τους για την αυθαιρεσία στη Γλύστρα Ρόδου;» Το ΜέΡΑ25 Δωδεκανήσου ζητά απαντήσεις αλλά και παρέμβαση από τον Δήμο Ρόδου και την Αστυνομία «καθώς η σιωπή για το συγκεκριμένο θέμα έχει δημιουργήσει πολλά ερωτηματικά».

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας ενάντια στην ιδιωτική κατασκευή στην παραλία Γλύστρα πραγματοποιήθηκε χθες το πρωί από κατοίκους του νησιού στο σημείο. Στη συγκέντρωση καλούσαν ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος και η Επιτροπή Κατοίκων Νότιας Ρόδου. Εξάλλου, περίπου 800 υπογραφές έχουν συγκεντρωθεί σε ψήφισμα στο avaaz με αίτημα την κατεδάφιση της αυθαίρετης κατασκευής.

 

Τάσος Σαραντής

www.efsyn.gr 

 

 

 

 

 

 

Παρασκευή, Φεβρουαρίου 19, 2021

ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ από την περιουσία των Δήμων διαμηνύει η ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου


 

 

«Κάτω τα χέρια από την περιουσία των Δήμων», είναι το μήνυμα, που στέλνει η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Νοτίου Αιγαίου, με αφορμή το νομοσχέδιο για τη δήμευση των ιαματικών πηγών.
 

Εκφράζει την κάθετη αντίθεσή της στα σχέδια της κεντρικής διοίκησης για την υφαρπαγή των φυσικών ιαματικών πόρων και καλεί τους βουλευτές και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να συμπαρασταθούν στο δίκαιο αίτημα των Δήμων.

Συγκεκριμένα αποφάσισε:
 

1) Καλεί την κυβέρνηση όπως αποσύρει άμεσα το σχέδιο Νόμου (άρθρα 7-14)
 

2) Ζητάει από την ΚΕΔΕ όπως συνταχθεί με τις ομόφωνες αποφάσεις των θιγόμενων Δήμων Κυκλάδων και Δωδεκανήσου, καθώς και του Συνδέσμου Δήμων Ιαματικών Πηγών Ελλάδος
 

3) Καλεί τους βουλευτές του Νοτίου Αιγαίου και την Περιφέρεια να συμπαρασταθούν στους Δήμους και να τους στηρίξουν.

 

Πηγή: ΕΡΤ

Δευτέρα, Φεβρουαρίου 15, 2021

Αντίθετος με την παραχώρηση των ιαματικών πηγών ο Δήμος Νισύρου - Εκτάκτως συνεδριάζει και το Δημοτικό Συμβούλιο Κω


 

Κάθετα αντίθετος με την παραχώρηση των ιαματικών πηγών, δηλώνει ο δήμαρχος Νισύρου, Χριστοφής Κορωναίος.
 

Σε επιστολή του προς τον πρωθυπουργό αναφέρει ότι η υποχρεωτική μεταφορά όλων των πηγών σε Ανώνυμη Εταιρεία και η κατάσχεση των περιουσιακών στοιχείων των Δήμων αποτελεί ενέργεια που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τους δημοκρατικούς θεσμούς και τον καλεί να τροποποιήσει το σχέδιο νόμου.
 

«Κατανοώ ότι με το νομοσχέδιο αυτό η κυβέρνηση στοχεύει στην αξιοποίηση των παραγωγικών πόρων της πατρίδας μας, όμως αυτό δεν μπορεί να γίνει ερήμην των τοπικών κοινωνιών», αναφέρει χαρακτηριστικά. 

Φωτο Αρχείου: Ιαματικές Πηγές Νισύρου

Εκτάκτως συνεδριάζει το Δημοτικό Συμβούλιο Κω για τη δήμευση των ιαματικών πηγών

 

Την έκτακτη σύγκληση του Δημοτικού Συμβουλίου Κω, για το νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού που δημεύει τις πλουτοπαραγωγικές πηγές των Δήμων, ζητά ο δήμαρχος, Θεοδόσης Νικηταράς.
 

Ο δήμαρχος εκφράζει την απόλυτη αντίθεσή του στο υπό κατάθεση νομοσχέδιο, τονίζοντας ότι πρόκειται για κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων των τοπικών κοινωνιών και μεταφορά πλούτου σε συγκεντρωτικά σχήματα, τύπου υπερταμείου.
 

«Ο Δήμος μας αντιδρά σε όλες τις κατευθύνσεις και με όλα τα μέσα, ανακοινώνοντας παράλληλα ότι βρίσκεται ένα βήμα πριν προχωρήσει στο έργο συντήρησης και επανάχρησης των κτιριακών εγκαταστάσεων στα «Θερμά», που ανήκει όπως και η ιαματική πηγή στην ιδιοκτησία του» επισημαίνει σε ανακοίνωσή του.

 

Πηγή: ΕΡΤ


Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More