Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΜΙΣΘΟΙ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΜΙΣΘΟΙ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή, Μαΐου 01, 2026

Πρωτομαγιά, εργασία και η νέα γενιά...

Για τη νέα γενιά, Πρωτομαγιά σημαίνει να δούμε την εργασία πέρα ​​από τους φαινομενικούς αριθμούς, που διατυμπανίζουν οι κυβερνώντες, λένε τα νεαρά παιδιά 



Χειμωνιάτικη η φετινή Πρωτομαγιά, καθώς ο καιρός φάνηκε και αυτός να «διαμαρτύρεται» για όλα όσα αντιμετωπίζει ο κόσμος της εργασίας. 

Μπορεί τα νούμερα της απασχόλησης να ευημερούν, αλλά για τους πιο πολλούς εργαζόμενους, η καθημερινότητα είναι σκληρή : Χαρακτηρίζεται από μισθούς που τελειώνουν στο πρώτο δεκαπενθήμερο ,από απλήρωτες υπερωρίες, επισφαλείς συμβάσεις, δουλειά χωρίς ρεπό, χωρίς ασφάλιση, χωρίς καμία εγγύηση. 

Η εργασία παραμένει υποτιμημένη και ανασφαλής. 

Ειδικά για τη νέα γενιά, που «γιορτάζει» αυτήν την Πρωτομαγιά με τη δική της ατζέντα: Απαιτώντας καλύτερη ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. 

Συζητώντας με τους φίλους των παιδιών μου, τους περιβόητους Millennials και τη Γενιά Ζ , ακούω συνεχώς να λένε ότι  αυτή τη στιγμή η κατάσταση είναι καταστροφική. 

Οι μισθοί πενιχροί και το οξύ και άλυτο εν πολλοίς, πρόβλημα της στέγασης , ορθώνουν τεράστια εμπόδια στη νέα γενιά να ζήσει τη ζωή που ονειρεύτηκε. 

Για τους άνεργους νέους η κατάσταση είναι φυσικά πολύ χειρότερη. Εκτός από την οικονομική απώλεια, υφίστανται μια αποδυνάμωση της προσωπικότητάς τους, δημιουργώντας εκτεταμένες μορφές υπαρξιακής μοναξιάς. 

Αναμφίβολα, η  αμοιβή αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο της εργασίας. Είναι ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι μπορούν να κερδίσουν τα προς το ζην. 

Η εργασία είναι όμως κάτι πολύ περισσότερο. Αντιπροσωπεύει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι σχετίζονται με την πραγματικότητα γύρω τους. Είναι μια σχέση με τα υλικά πράγματα και, πάνω απ’ όλα, με τους ανθρώπους. 

Σε αυτή την εμπειρία, και οι νέοι βιώνουν για πρώτη φορά ως ενήλικες την άσκηση της ενεργού ιδιότητας του πολίτη, που αποτελείται από δικαιώματα και καθήκοντα, καθώς και την πλήρη αίσθηση της συμμετοχής τους στην κοινοτική διάσταση της κοινωνίας. 

Πολλοί νέοι σήμερα αναζητούν θέσεις εργασίας που συνάδουν περισσότερο με τις αξίες τους. «Η βασική προϋπόθεση για την ανθρώπινη ευτυχία είναι η εργασία», έγραψε το 1883 ο Λέων Τολστόι στο δοκίμιό του «Σε τι συνίσταται η πίστη μου». 

Πέρα από τους αριθμούς 

Για τη νέα γενιά, Πρωτομαγιά σημαίνει να δούμε την εργασία πέρα ​​από τους φαινομενικούς αριθμούς, που διατυμπανίζουν οι κυβερνώντες, λένε τα νεαρά παιδιά. 

«Δεν αρκεί να αναρωτηθούμε μόνο πόσες θέσεις εργασίας έχουν δημιουργηθεί», μου είπε ένας 35αρης φίλος, που εργάζεται ως νοσηλευτής: «Πρέπει να αναρωτηθούμε ποια ανθρώπινη και κοινωνική ποιότητα διαθέτουν αυτές οι θέσεις εργασίας. Δημιουργούν αξιοπρέπεια; Σέβονται τους ανθρώπους ή τους καταναλώνουν μέχρι τελικής πτώσης; Τους επιτρέπουν να αισθάνονται χρήσιμοι στους άλλους ή απαιτούν μόνο υπακοή, προσαρμογή και σιωπή; Η καλή εργασία δεν μπορεί πλέον να είναι πολυτέλεια για λίγους. Μια δίκαιη κοινωνία δεν αρκείται απλώς στην κατανομή πόρων. Πρέπει επίσης να παρέχει ευκαιρίες για αναγνώριση και συμμετοχή. Πρέπει να αποτρέψει το νόημα από το να γίνει προνόμιο εκείνων που έχουν την οικονομική δυνατότητα να επιλέξουν. Αφήνοντας τους υπόλοιπους -και πιο πολλούς -πίσω. Με μόνο «βραβείο» την επισφάλεια και την παραίτηση». 

Λόγια που προβληματίζουν το σύνολο σχεδόν της νέας γενιάς. Που διαθέτει ίσως τα περισσότερα προσόντα από κάθε προηγούμενη γενιά. Αλλά και που βλέπει την Τεχνητή Νοημοσύνη να καταστρέφει θέσεις εργασίας, ειδικά για τους μορφωμένους νέους. 

Τι είδους εργασία θέλουμε 

Για ορισμένους τομείς της κοινωνίας, η εργασία κινδυνεύει να χάσει τη σύνδεσή της με την πρόοδο και την αξιοπρέπεια. Αυτό το φαινόμενο δεν είναι καινούργιο, αλλά θα πρέπει να προκαλέσει προβληματισμό εντός της κοινωνίας , αλλά και στα ίδια τα  εργατικά συνδικάτα. Όσα υπάρχουν και λειτουργούν βέβαια …

Είναι μήπως υπερβολή να θέσουμε το ερώτημα: «Τι είδους εργασία θέλουμε;». Μια δραστηριότητα στην οποία ο εργαζόμενος βιώνει το πέρασμα του χρόνου στο πόστο του  ως την απαραίτητη βάσανο  για έναν μισθό; 

Μπορεί ο Γκυστάβ Φλωμπέρ, με την παροιμιώδη και καυστική ειρωνεία του, να γράφει στην «Αλληλογραφία» του, ότι «τελικά, η εργασία εξακολουθεί να είναι ο καλύτερος τρόπος για να περάσεις την ώρα σου». 

Αλλά ο Πρίμο Λέβι, ο διάσημος Ιταλό-Εβραίος  συγγραφέας και επιζών του Ολοκαυτώματος, στο μυθιστόρημά του «Το κλειδί με αστέρι» ( La chiave a stella),  που γράφτηκε το 1978, λέει  ότι «το να αγαπάς την εργασία σου, είναι η καλύτερη συγκεκριμένη προσέγγιση της ευτυχίας στη γη». 

Το να μιλάμε για αγάπη για την εργασία μας δεν πρέπει να θεωρείται πολυτέλεια, έλεγε ο Πρίμο Λέβι. Αντίθετα, σημαίνει την αποκατάσταση της εργασίας στην πιο ανθρώπινη διάστασή της. 

Όταν αυτό που κάνουμε γίνεται μέρος μιας κοινής αφήγησης, όταν οι επιχειρήσεις, τα σχολεία, τα νοσοκομεία, τα γραφεία και τα εργοτάξια γίνονται χώροι όπου όχι μόνο δημιουργείται πλούτος, αλλά παράγεται αξία, μοιράζεται με τους  άλλους. 

Ο σεβασμός, η εμπιστοσύνη και η αξιοπρέπεια στον κόσμο της εργασίας δεν μπορούν πλέον να είναι απλές διακοσμητικές έννοιες. 

Όταν λείπουν, χάνουμε όχι μόνο την ευημερία, αλλά και τη συλλογική νοημοσύνη, την ευθύνη και την επιθυμία να συνεισφέρουμε για το κοινό καλό.

Οι νέοι μας, ζητούν και διεκδικούν, η εργασία να πάψει να είναι απλώς μια αγγαρεία ή μια αναγκαιότητα. Αλλά να γίνει μια από τις πιο συγκεκριμένες και όμορφες μορφές της κοινής μας ζωής. 


Πηγή: Μιχάλης Ψύλος / naftemporiki.gr

Φωτο EUROKINISSI από την πορεία διαμαρτυρίας στο κέντρο της Αθήνας

Δευτέρα, Ιανουαρίου 26, 2026

Μισθοί… Βουλγαρίας ή Ρουμανίας

Πλέον, δεν θεωρείται υποτιμητικό να λαμβάνει ο εργαζόμενους μισθό, επιπέδου Βουλγαρίας ή Ρουμανίας ή άλλων γειτονικών χωρών της βαλκανικής 



Οι συλλογικές διαπραγματεύσεις βελτιώνονται. Οι νέες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, με τους αυξημένους μισθούς (πρέπει να) βρίσκονται επί θύραις. 

Κανονικά, σε όλους τους κλάδους που έχουν ξεκινήσει ή πρόκειται να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις, το moto των εκπροσώπων των εργαζομένων, πρέπει να είναι ενιαίο: Να πετύχουν συμφωνία με «μισθούς Βουλγαρίας ή Ρουμανίας»! Τίποτα λιγότερο από αυτό, δεν πρέπει να γίνεται αποδεκτό. 

Μπορεί να ακούγεται οξύμωρο, αλλά (δυστυχώς για την Ελλάδα) είναι η σκληρή πραγματικότητα: Πλέον, δεν θεωρείται υποτιμητικό να λαμβάνει ο εργαζόμενους μισθό, επιπέδου Βουλγαρίας ή Ρουμανίας ή άλλων γειτονικών χωρών της βαλκανικής ή της ανατολικής Ευρώπης (πχ Λιθουανίας, Εσθονίας, Λετονίας). Αντίθετα, θεωρείται επίτευγμα να καταφέρει κάποιος να αμείβεται με τέτοιες αποδοχές. Η αιτία είναι ότι σε αυτές τις χώρες, οι μισθοί είναι μεγαλύτεροι από της Ελλάδας! 

Τα στοιχεία της έκθεσης του Ινστιτούτου Εργασίας (ΙΝΕ) της ΓΣΕΕ για την πορεία της εθνικής οικονομίας, σε συνδυασμό με την αγορά εργασίας, δεν αφήνουν περιθώρια για παρερμηνείες. Μισθολογικά, βρισκόμαστε τελευταίοι και καταϊδρωμένοι στην ΕΕ, με τη συνθήκη που έχει διαμορφωθεί να μην φαίνεται ότι θα αλλάξει σύντομα. 

Έχουμε και λέμε:

*Αγοραστική δύναμη μισθών σε σχέση με το ΑΕΠ (2024): Ελλάδα 68,5%, Βουλγαρία 65,9%. Εκ πρώτης όψεως, είμαστε καλύτερα από τους γείτονες. Ψάχνοντας όμως τις… λεπτομέρειες φαίνεται ότι, από το 2019 η Ελλάδα αύξησε την αγοραστική δύναμη των μισθών κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες. Το ίδιο χρονικό διάστημα, η Βουλγαρία πέτυχε αύξηση 11 μονάδων! Άρα του χρόνου μάλλον θα μας έχουν ξεπεράσει…

*Απασχόληση (γ’ τρίμηνο 2025): Ελλάδα 65,6%, Βουλγαρία 71,4%. Εδώ μας «σώζει» μόνο η Ρουμανία που βρίσκεται στο 63,4%. Δεν ξέρουμε όμως για πόσο ακόμα!

*Βιομηχανία: Ελλάδα 12,2%, Βουλγαρία 20,2%, Ρουμανία 22,1%. Εδώ δεν μας σώζει κανείς! Είμαστε τελευταίοι και με διαφορά.

*Υψηλή Τεχνολογία: Ελλάδα 3,2%, Ρουμανία 3,4/%, Βουλγαρία 5,1%. Πάλι τελευταίοι αλλά τουλάχιστον με βραχεία κεφαλή.

*Μέσος μισθός (2024): Ελλάδα 21.486 ευρώ, Βουλγαρία 24.955 ευρώ,  Ρουμανία 35.296 ευρώ. Εδώ όχι απλώς είμαστε τελευταίοι, αλλά η διαφορά με τη Βουλγαρία διαρκώς μεγαλώνει, ενώ με τη Ρουμανία μοιάζει αγεφύρωτη.

*Μισθωτοί με υλική κοινωνική στέρηση: Ελλάδα 21%,  Βουλγαρία 17,9%, Ρουμανία 15,5%. Εδώ είμαστε πρώτοι, αλλά δεν το θέλουμε! Θα προτιμούσαμε να ήμασταν τελευταίοι… Η απόσταση με τους γείτονες πάλι είναι μεγάλη, αλλά σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ (5,8%) μοιάζει χαοτική.

*Μισθωτοί σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού: Ελλάδα 12,5%, Ρουμανία 10,9%, Βουλγαρία 17,2%. Μας διασώζουν (πάλι) οι Βούλγαροι, αλλά με τους μισθούς που εισπράττουμε, μάλλον όχι για πολύ ακόμα.

*Κόστος στέγασης: Ελλάδα 35,5%, Βουλγαρία 19,3%, Ρουμανία 15,4%. «Καλπάζουμε» καταλαμβάνοντας μια θλιβερή πρωτιά. Και μάλλον δυσκολευόμαστε να βάλουμε φρένο στον καλπασμό.

Τελικά, ίσως στην Βουλγαρία και στην Ρουμανία να θεωρείται πια υποτιμητικό να χαρακτηρίζεται η αμοιβή του εργαζόμενου «μισθός Ελλάδας», όχι το αντίθετο.


Βασίλης Αγγελόπουλος /naftemporiki.gr 


Πέμπτη, Νοεμβρίου 13, 2025

Eurostat: Ουραγός στους μισθούς η Ελλάδα {γράφημα}

Ο μέσος μισθός στην Ελλάδα ήταν 4,5 φορές χαμηλότερος από τον αντίστοιχο του Λουξεμβούργου 



Ο δεύτερος χειρότερος μέσος μισθός πλήρους απασχόλησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση καταγράφηκε στην Ελλάδα με μόλις 17.954 ευρώ το 2024. Η χώρα μας ξεπέρασε μόνο τη Βουλγαρία που κατέγραψε μέσο μισθό 15.400 ευρώ, ενώ στην τρίτη χειρότερη θέση ήταν η Ουγγαρία με 18.500 ευρώ. 

Η αύξηση σε ετήσια βάση είναι μόλις 884 ευρώ ή 5%  καθώς το 2023 ο μέσος μισθός ήταν 17.070 ευρώ. 

Ο μέσος μισθός στην Ελλάδα ήταν 4,5 φορές χαμηλότερος από τον αντίστοιχο του Λουξεμβούργου, 3,4 φορές χαμηλότερος από της Ιρλανδίας και 2,2 φορές χαμηλότερος από τον μέσο ευρωπαϊκό μισθό. 

Σημειώνεται ότι η Ρουμανία κατέγραψε μέσο μισθό πλήρους απασχόλησης στα 21.108 ευρώ, η Σλοβακία 20.287 ευρώ και η Πολωνία 21.246, δηλαδή σημαντικά υψηλότερους από τον αντίστοιχο ελληνικό μισθό. 

Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, το 2024, ο μέσος ετήσιος προσαρμοσμένος μισθός πλήρους απασχόλησης ήταν 39.800 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 5,2 % από 37.800 ευρώ το 2023. 

Μεταξύ των χωρών της ΕΕ, ο υψηλότερος μέσος ετήσιος προσαρμοσμένος μισθός για πλήρη απασχόληση καταγράφηκε στο Λουξεμβούργο (83.000 ευρώ), ακολουθούμενο από τη Δανία (71.600 ευρώ) και την Ιρλανδία (61.100 ευρώ). 

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από τα στατιστικά που έδωσε στη δημοσιότητα η Eurostat, η ευρωπαϊκή στατιστική υπηρεσία. 

(κλικ στο γράφημα για μεγέθυνση)


Πηγή: ot.gr




Κυριακή, Οκτωβρίου 26, 2025

Κατρακυλάει το εισόδημα και το 2025

Πληθωρισμός και ακρίβεια εξανεμίζουν τις ονομαστικές αυξήσεις στους μισθούς. 



Συνειδητά παραμυθιάζουν τους πολίτες. Ξέρουν πολύ καλά ότι το δηλητήριο που ποτίζουν την ελληνική πραγματική οικονομία με την καρτελοποίησή της την καταστρέφει αλλά αδίστακτα συνεχίζουν. Επίσης αδιάντροπα συνεχίζουν τις δηλώσεις για την ονομαστική αύξηση των εισοδημάτων. Τι κι αν γνωρίζουν ότι αυτή η αύξηση «καταπίνεται» από την αισχροκέρδεια που έχουν επιβάλει τα καρτέλ η οποία διαρκώς φουσκώνει από τον Ιούλιο 2021 και από τη φορομπηχτική πολιτική που αρνείται να τιμαριθμοποιήσει τις φορολογικές κλίμακες. 

«Η αύξηση των εισοδημάτων δίνει περαιτέρω ώθηση στην ανάπτυξη, η οποία αναμένεται να διαμορφωθεί από 2,2% φέτος σε 2,4% το 2026, ενώ ο πληθωρισμός και η ανεργία θα συνεχίσουν να μειώνονται» είπε ο υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης κατά την παρουσίαση του προσχεδίου του προϋπολογισμού. Πρόκειται για φαιδρή δήλωση μαύρης προπαγάνδας, που βέβαια αναπαράχθηκε απνευστί από τα συστημικά ΜΜΕ. Συνιστά διαστρεβλωμένη εικόνα της πραγματικότητας που βιώνουν τα ελληνικά νοικοκυριά, σε ποσοστό τουλάχιστον 70%. Βασίζεται στις ονομαστικές αυξήσεις του κατώτατου μισθού, οι οποίες συμπαρασύρουν και τον μέσο μισθό. 

Τα στοιχεία και η αλήθεια 

Για να δούμε ποια είναι η αλήθεια που συστημικά ποδοπατείται αρκεί να δούμε τις καταγραφές των θεσμικών φορέων. Ας ξεκινήσουμε από τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ). Αν μη τι άλλο, δεν μπορεί να κατηγορηθείς ως «μίζερος» ή με όποιον άλλο χαρακτηρισμό συνηθίζουν να δίνουν τα στελέχη των κυβερνήσεων Μητσοτάκη σε όλους όσοι αποτυπώνουν τη ζοφερή οικονομική πραγματικότητα. Οπως λοιπόν προκύπτει, η αισχροκέρδεια που φουσκώνει τον πληθωρισμό και τους έμμεσους φόρους μαζί με τη μη τιμαριθμοποίηση των φορολογικών κλιμάκων επέφερε μείωση του κατά κεφαλήν εισοδήματος των ελληνικών νοικοκυριών για το πρώτο τρίμηνο του 2025. Ο συγκεκριμένος δείκτης δείχνει μείωση της τάξης του 1,9% στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2024. Αυτό που προκύπτει (τα τελευταία στοιχεία που έχει δημοσιεύσει ο ΟΟΣΑ) είναι ότι στη συγκεκριμένη πτώση πρέπει να προστεθεί η μείωση κατά 1,53% του πραγματικού εισοδήματος μεταξύ τέταρτου και τρίτου τριμήνου του 2024. 

Η αλήθεια είναι ότι ο κατώτατος μισθός για το 2025 αυξήθηκε στα 880 ευρώ μεικτά την 1η Απριλίου 2025. Συνεπώς το γιατί μειώθηκε το εισόδημα στο πρώτο τρίμηνο θα πρέπει να αναζητηθεί στα στοιχεία του πληθωρισμού. Πράγματι, όπως προκύπτει από τη Eurostat, η Ελλάδα εμφάνισε σωρευτική ετήσια αύξηση κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025 της τάξης του 3,06% καθώς τον Ιανουάριο μετρήθηκε σε ετήσια βάση σε 3,1%, τον Φεβρουάριο σε 3% και τον Μάρτιο σε 3,1%. Είναι λοιπόν ο πληθωρισμός της απληστίας που μαστίζει την Ελλάδα σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες που σέβονται τους πολίτες τους και δεν τους κοροϊδεύουν όπως συστηματικά κάνουν πολιτικοί όπως ο Κυρ. Πιερρακάκης, ο οποίος υιοθέτησε εν όλω τη φαιδρή ρητορική του προκατόχου του Κωστή Χατζηδάκη. 

Με βάση τον ΟΟΣΑ η Ελλάδα έχει την τρίτη χειρότερη επίδοση ανάμεσα σε 16 ευρωπαϊκές χώρες για τις οποίες ο οργανισμός έχει διαθέσιμα στοιχεία σε σχέση με το κατά κεφαλήν εισόδημα των νοικοκυριών. Παρ’ όλα αυτά ο Κυρ. Πιερρακάκης φουσκώνει από περηφάνια για την αύξηση των ονομαστικών μισθών που φουσκώνουν μόνο φορομπηχτικά το ΑΕΠ. Αυτή δεν συντρίβεται ούτε από το γεγονός ότι η Eurostat έχει κατατάξει την Ελλάδα για το σύνολο του 2024 στην τρίτη από το τέλος θέση καθώς εμφανίζει τα υψηλότερα ποσοστά σοβαρής υλικής και κοινωνικής στέρησης. Για την ακρίβεια τα υψηλότερα ποσοστά κατέγραψε η Eurostat στη Ρουμανία (17,2%) και τη Βουλγαρία (16,6%) ενώ έπεται η Ελλάδα (14%). 

Στο ναδίρ η παραγωγικότητα 

Πέρα από τη φορομπηχτική ανάπτυξη που έχει αφαιμάξει την αγοραστική δύναμη, η καταστροφή της παραγωγικής μηχανής της χώρας από πλημμύρες και πυρκαγιές, αφού ο Κυριάκος Μητσοτάκης αρνήθηκε να αναπτύξει σοβαρά αντιπλημμυρικά έργα στον Θεσσαλικό Κάμπο και άφησε χωρίς πυροσβέστες και κατάλληλα πυροσβεστικά μέσα το πυροσβεστικό σώμα –σε συγκερασμό με την άρνηση των βιομηχάνων να επενδύσουν σε σύγχρονα μέσα παραγωγής– έχει καταποντίσει την παραγωγικότητα. Βέβαια σε αυτήν τη βύθιση έχουν συντελέσει επιπροσθέτως οι πολύ χαμηλές αμοιβές και ο κίνδυνος που εκρέει κατά την εργασία, με τα εργατικά δυστυχήματα να μετριούνται πλέον σε εκατοντάδες. Το αποτέλεσμα είναι να καταγράφονται τεράστια κενά σε θέσεις εργασίας, γεγονός που φέρνει μεγαλύτερη συντριβή της παραγωγικότητας της εργασίας. 

Εδώ εισέρχεται ο με παχυλή αμοιβή μισθοδοτούμενος διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας Γιάννης Στουρνάρας. Λίαν προσφάτως είχε δηλώσει: «Αν αυξήσουμε 30% τους μισθούς, θα χρεοκοπήσουμε» καθώς δεν αντιστοιχεί σε παραγωγικότητα. Βέβαια, όσο κι αν ψάξουμε, δεν θα βρούμε παρόμοια δήλωση του Γ. Στουρνάρα που να εκφράζει την ανησυχία του για την αύξηση κατά τουλάχιστον 30% των τιμών των τροφίμων που έχουν φέρει χρεοκοπία για την πλειονότητα των ελληνικών νοικοκυριών. 

Ας αφήσουμε όμως την επιλεκτική ευαισθησία του Γ. Στουρνάρα στην άκρη και να αναφέρουμε ότι πράγματι θα πρέπει να υπάρξει αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας, η οποία βέβαια θα πρέπει να εδράζεται στην αύξηση των επενδύσεων σε σύγχρονες παραγωγικές μηχανές και όχι στην αύξηση των τζάμπα ωρών εργασίας που επιχειρεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη με το 13ωρο. 

Τζώρτζης Ρούσσος

Πηγή: documentonews.gr

https://www.documentonews.gr/article/katrakylaei-to-eisodima-kai-to-2025/

Τρίτη, Νοεμβρίου 12, 2024

ΟΟΣΑ: Στον πάτο οι μισθοί στην Ελλάδα και 7 στους 10 πολίτες δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα



Η Ελλάδα έχει τον τρίτο χειρότερο μισθό ανάμεσα στις 35 χώρες του ΟΟΣΑ, μετά το Μεξικό και την Κολομβία. Αν αυτό συνδυαστεί με την ακρίβεια δείχνει την απελπιστική κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι Ελληνες. 

Συγκεκριμένα στη φετινή ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ για την παγκόσμια ευημερία, καταγράφεται ότι η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό πολιτών που δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα, πίσω από το Μεξικό, τη Σλοβακία και την Τουρκία. Πάνω από το 65% των πολιτών βιώνουν οικονομικές δυσχέρειες, ποσοστό μεγαλύτερο από το 2010. 

Οι Ελληνες καταγράφουν και ένα από τα χαμηλότερα στον ΟΟΣΑ ποσοστά ικανοποίησης από τη ζωή τους. Το 2023 η Ελλάδα είναι 4η από το τέλος στον δείκτη ικανοποίησης μεταξύ 35 χωρών του ΟΟΣΑ. 


Σύμφωνα με τον «τροχό της ευημερίας», που δείχνει τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία της χώρας μας με βάση 11 συνιστώσες, φαίνεται ότι η Ελλάδα έχει αρνητικές επιδόσεις, δηλαδή κάτω από το μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, στις εισοδηματικές ανισότητες, τα νοικοκυριά με υπερβολική στενότητα χώρου, τη μισθολογική ψαλίδα ανδρών-γυναικών, τις υπερωρίες, την έκθεση σε ακραίες θερμοκρασίες, τη συμμετοχή στις εκλογές.

Ο μόνος τομέας στον οποίο υπάρχει θετική ανταπόκριση στην «πίτα» του ΟΟΣΑ είναι οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις.

Οικονομικές επιδόσεις

Αρνητικές ήταν οι επιδόσεις της Ελλάδας σε σύγκριση με το 2010 με το δημόσιο χρέος να αυξάνεται από το 94% στο 134% του ΑΕΠ, ενώ ο σχηματισμός παγίου κεφαλαίου, δηλαδή οι επενδύσεις, μειώθηκαν σημαντικά από 97.000 δολάρια κατά κεφαλήν, σε όρους Ισοδυναμίας Αγοραστικής Δύναμης (PPP) στις 78.000 δολάρια.

Ο μόνος δείκτης που βελτιώθηκε αφορά το χρέος των νοικοκυριών, που μειώθηκε στο 86% του καθαρού διαθέσιμου εισοδήματος – όταν το 2010 υπερέβαινε το διαθέσιμο εισόδημα (107%). Μάλλον επειδή οι τράπεζες δανείζουν με το σταγονόμετρο.

Η Ελλάδα επίσης έχει κακές επιδόσεις στην ισότητα εκπροσώπησης των δύο φύλων στην πολιτική, καθώς μόλις το 21% των νομοθετών και των αιρετών είναι γυναίκες, όσο και το 2010. Σε χαμηλά ποσοστά είναι η εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση με τους 7 στους 10 να μην την εμπιστεύονται.

Φωτογραφία αρχείου (AP Photo/Petros Giannakouris)

Πηγή:www.documentonews.gr

Παρασκευή, Νοεμβρίου 01, 2024

Μητσοτάκης: Υποσχέσεις για κατώτατο μισθό 950 ευρώ το… 2027


Ο Κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο νέο σύστημα υπολογισμού του κατώτατου μισθού από το 2027 με βάση το γαλλικό μοντέλο 

Στο νέο μόνιμο σύστημα προσδιορισμού του κατώτατου μισθού με την προοπτική να φθάσει στα 950 το… 2027 αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην εισήγησή του στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου.

Ο κ. Μητσοτάκης, έκανε λόγο για κομβική πρωτοβουλία, υποστηρίζοντας ότι «θα απαγορεύεται δια νόμου η μείωση του κατώτατου μισθού». Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό με το νέο σύστημα υπολογισμού, το οποίο βασίζεται στο γαλλικό μοντέλο, ο κατώτατος μισθός από το 2027 και μετά δεν θα μπορεί να μειώνεται, αλλά μόνο να αυξάνεται και θα φτάσει τα 950 ευρώ το 2027. 

Τα κριτήρια

Το ύψος της αύξησης «θα καθορίζεται από δύο κριτήρια. Από τη μια πλευρά τον ρυθμό ανάπτυξης και βελτίωσης της παραγωγικότητας της οικονομίας και από την άλλη τον πληθωρισμό, αλλά τον πληθωρισμό, ο οποίος πλήττει ειδικά τα χαμηλότερα εισοδήματα. Και αυτό σημαίνει ότι όσο καλύτερα πηγαίνει η οικονομία, όσο βελτιώνεται η παραγωγικότητα, τόσο θα αυξάνεται ο πρώτος μισθός. Αλλά και όσο ανεβαίνουν οι τιμές, τόσο θα αντισταθμίζουν αυτή την αύξηση των τιμών οι αμοιβές», υποστήριξε ο κ. Μητσοτάκης.

«Θα ευνοήσει και τους δημόσιους υπάλληλους»

«Το νέο σύστημα έρχεται να ευνοήσει και τους δημόσιους υπαλλήλους, με τον εισαγωγικό τους μισθό να συμβαδίζει πια με τη βασική αμοιβή στη χώρα και θα συμπαρασύρει προφανώς προς τα πάνω και τις τριετίες, αλλά και όλα τα επιδόματα τα οποία συνδέονται με τον κατώτατο μισθό. 

Με άλλα λόγια, είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση, η οποία αφορά το σύνολο των εργαζομένων, με επίκεντρο, όπως είπα, την καθοριστική ρήτρα ότι οι αποδοχές πια δεν θα μπορούν να μειώνονται παρά μόνο να αυξάνονται», είπε.

Ανέφερε δε , ότι το 2025 οι ασφαλιστικές εισφορές θα έχουν αποκλιμακωθεί στα επίπεδα του 6% με στόχο το 2027 να φτάσουμε στα ευρωπαϊκά επίπεδα.

Για τις πλημμύρες στην Ισπανία

Ο κ. Μητσοτάκης ξεκίνησε την τοποθέτηση του εκφράζοντας τη συμπαράσταση του στην Ισπανία, που έχει βυθιστεί στο πένθος μετά τις φονικές πλημμύρες.

«Να ξεκινήσω με την συμπαράστασή μου στην δοκιμαζόμενη Ισπανία που ήδη έχει σχεδόν 100 θύματα και ζημιές πολλών δισεκατομμυρίων από τις πρόσφατες καταστροφικές πλημμύρες», είπε προσθέτοντας πως το τραγικό γεγονός ανέδειξε ότι κανείς δεν είναι άτρωτος απέναντι στην κλιματική κρίση ενώ στάθηκε στη σημασία της έγκαιρης προειδοποίησης για ακραία φαινόμενα μέσω του 112.

Αναφέρθηκε δε, στην ανάγκη «Ευρωπαϊκής αλληλεγγύης, όσο και των κοινών δράσεων στη Μεσόγειο, η οποία αποτελεί εξάλλου, όπως μας λένε οι επιστήμονες, επίκεντρο της κλιματικής κρίσης».


Πηγή: www.in.gr

Τετάρτη, Ιουνίου 26, 2024

Ακρίβεια: Δυόμισι φορές πάνω από την αύξηση των μισθών οι ανατιμήσεις τροφίμων



Οι τιμές των τροφίμων έχουν αυξηθεί τουλάχιστον 30,5% από τις αρχές της ανόδου του πληθωρισμού μέχρι σήμερα, ενώ ο μέσος μισθός κατά 12% - 

Με διπλάσιο ρυθμό σε σχέση με την πορεία του μέσου εισοδήματος τρέχουν από το 2021 μέχρι σήμερα οι τιμές των τροφίμων, αναγκάζοντας τα νοικοκυριά είτε να μειώσουν καταναλώσεις βασικών ειδών είτε να αυξήσουν το ποσοστό του εισοδήματός τους που διαθέτουν για τα είδη διατροφής, κόβοντας όμως από αλλού. 

Οι τιμές των τροφίμων έχουν αυξηθεί κατά τουλάχιστον 30,5% σε μέσο όρο από τις αρχές της ανόδου του πληθωρισμού μέχρι σήμερα. Η δυσαρέσκεια για τις τιμές των τροφίμων δεν οφείλεται μόνο στις ανατιμήσεις. Έχει να κάνει και με το γεγονός ότι αυτές οι ανατιμήσεις ήταν μεγαλύτερες αναλογικά με την πορεία του μέσου εισοδήματος. Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά. Από το 2021 μέχρι το τέλος του 2023 ο μέσος μισθός στην Ελλάδα (και μάλιστα ο μέσος μεικτός μισθός, διότι ο καθαρός έχει ακόμη μικρότερη αύξηση λόγω κρατήσεων για φόρους και ασφαλιστικές εισφορές) έχει αυξηθεί κατά 12% (από τα 1.117 ευρώ το 2021 στα 1.251 ευρώ το 2023 με βάση τα επίσημα στοιχεία του Πληροφοριακού Συστήματος Εργάνη). Κατά το ίδιο διάστημα, ο πληθωρισμός τροφίμων τρέχει με ρυθμό άνω του 30%. Το πρόβλημα γίνεται σαφώς μεγαλύτερο για τους έχοντες τα χαμηλότερα εισοδήματα. Αυτό συμβαίνει διότι χρειάζεται να διαθέσουν μεγαλύτερο κομμάτι του εισοδήματός τους για να καλύψουν την ανάγκη σίτισης. Αν το 2021 ένα νοικοκυριό είχε χαμηλό εισόδημα 750 ευρώ, έπρεπε να διαθέσει το 20% του εισοδήματος μόνο για τρόφιμα. Με την αύξηση της δαπάνης των τροφίμων κατά 30% στο διάστημα 2021-2024 και με αντίστοιχη της τάξης του 12% στον μισθό, η αναλογία ανεβαίνει περίπου κοντά στο 25%.

Συνθήκες φτώχειας

Την ίδια ώρα, πρωταθλητισμό στη φτώχεια κάνει Ελλάδα σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς ο 1 στους 4 ανθρώπους που ζουν στη χώρα μας αντιμετωπίζει κίνδυνο φτώχειας ή/και κοινωνικού αποκλεισμού. Πρόκειται για ακόμη μία αρνητική συνθήκη για τους πολίτες στην Ελλάδα, όπως καταγράφεται από τη Eurostat, διαψεύδοντας το κυβερνητικό αφήγημα περί καλυτέρευσης των συνθηκών, κάτι που αποτυπώθηκε και στις πρόσφατες ευρωκάλπες.

Τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα εμφανίζουν την Ελλάδα ως την 4η φτωχότερη χώρα της Ευρώπης, με το 26% του πληθυσμού (2,4 εκατομμύρια) να διαβιοί σε νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν τουλάχιστον έναν από τους παρακάτω κινδύνους: φτώχεια, ακραία υλική και κοινωνική αποστέρηση, και/ή διαβίωση σε νοικοκυριά με χαμηλή ένταση εργασίας. Εκεί όμως που παρατηρείται η μεγαλύτερη επιδείνωση είναι στα ποσοστά όσων ζουν σε συνθήκες σοβαρής υλικής στέρησης, τα οποία αυξήθηκαν αισθητά στο 16,6% (από 15,6%). Ο δείκτης αυτός αντανακλά και τις οδυνηρές επιπτώσεις της ακρίβειας όσο και της στεγαστικής κρίσης στις ζωές των πολιτών, και ιδίως των ασθενέστερων νοικοκυριών. Χαρακτηριστικά, το 2023 εκτοξεύθηκε στο 47,3% το ποσοστό των νοικοκυριών που δυσκολεύονται να πληρώσουν δάνεια, ενοίκια και λογαριασμούς, από 29,1% το 2022. Στα φτωχά νοικοκυριά το ποσοστό αυτό αγγίζει δυσθεώρητα ύψη, φτάνοντας σχεδόν στο 80%.

Επίσης, το 2023 αυξήθηκαν στο 44,3% εκείνοι που δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε έκτακτες αλλά αναγκαίες δαπάνες, ύψους περίπου 438 ευρώ, ποσοστό που για τα φτωχά νοικοκυριά αγγίζει το 77,3%. Τέλος, αυξημένοι ήταν και οι δείκτες υλικής στέρησης που αφορούν την επισιτιστική ασφάλεια, αφού το 10,9% του συνόλου του πληθυσμού (από 10% το 2022) αδυνατεί να πληρώσει για δαπάνες διατροφής που να περιλαμβάνει κάθε δεύτερη μέρα κοτόπουλο, κρέας, ψάρι ή λαχανικά ίσης διατροφικής αξίας, ποσοστό που για τους φτωχούς εκτοξεύεται.


Γιάννης Αγουρίδης

φωτο: (EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ) - avgi.gr/


Κυριακή, Μαΐου 26, 2024

Τριπλάσιος φόρος στους μισθωτούς – Εδωσαν αύξηση 16,4% στον μέσο μισθό και πήραν επιπλέον έσοδα κατά 161%


 

Οι μισθωτοί αυτής της χώρας λυγίζουν μπροστά στα ράφια των σουπερμάρκετ από τον πληθωρισμό της απληστίας. Με αιχμή τα τρόφιμα –σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ προκύπτει αύξηση τιμών κατά 30,56% σε σχέση με το 2020– τα νοικοκυριά στην Ελλάδα παλεύουν να επιβιώσουν απέναντι σε μια κυβέρνηση που ουδέν πράττει ώστε να σβήσει την απληστία των ολίγων. Στην πράξη διά της απουσίας ελέγχων στην ενδιάμεση εφοδιαστική αλυσίδα (μεταξύ παραγωγού και καταναλωτή) μαζεύει έμμεσους φόρους μέσω του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης σε διάφορα προϊόντα, όπως τα καύσιμα, ο καπνός και το αλκοόλ. Από την άλλη πανηγυρίζει γιατί αυξάνεται διά των φόρων το ΑΕΠ και αυτό σημαίνει ευημερία στη χώρα με την καταπληκτική για τον Κυριάκο Μητσοτάκη ποιότητα ζωής. Την ίδια ώρα διαλαλεί την κοινωνική ευαισθησία της διότι, όπως δηλώνουν οι υπουργοί της και αναπαράγουν άκριτα τα συστημικά ΜΜΕ, αυξάνει το μέσο εισόδημα μέσω της αύξησης του κατώτατου μισθού. 

Πράγματι, αν δούμε τα στοιχεία από την Εργάνη καταγράφεται μια σωρευτική ποσοστιαία αύξηση της τάξης του 16,4% στον μέσο μεικτό μισθό από το 2019 (1.046,3 ευρώ) σε σχέση με το 2023 (1.251 ευρώ). 

Μη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας

Στην οικονομική θεωρία ονομάζεται «bracket creep» και προκαλείται όταν ο πληθωρισμός ωθεί τους φορολογούμενους σε υψηλότερες κατηγορίες φόρου εισοδήματος. Oπως γνωρίζουμε, οι αυξήσεις στον κατώτατο από το 2022 δόθηκαν για να καλύψουν τον πληθωρισμό της απληστίας. Τι έπραξε λοιπόν η κυβέρνηση Μητσοτάκη; Εδωσε αυξήσεις χωρίς παράλληλα να αλλάξει τις φορολογικές κλίμακες. Ετσι φτάσαμε το 2023 σε σχέση με το 2019 σε αύξηση της τάξης του 161% στον φόρο που καταβάλλουν οι συνολικά 2,3 εκατ. μισθωτοί.

Η λαθροχειρία της κυβέρνησης

Προφανής λοιπόν η λαθροχειρία Μητσοτάκη που από τη μια δίνει αυξήσεις και από την άλλη παίρνει μεγάλο μέρος αυτών πίσω μέσω τη φορολογίας εισοδήματος.

Ας το δούμε αναλυτικά:

Το 2019 που ο μέσος μεικτός μισθός μετρήθηκε στα 1.046,3 ευρώ ο αντίστοιχος ετήσιος φόρος ήταν 26,22 ευρώ x 14 μισθούς = 367 ευρώ. Αν λοιπόν υπολογίσουμε ότι έχουμε 2,3 εκατ. μισθωτούς, τότε εύκολα προκύπτει ότι η συνολική άμεση φορολόγηση ανήλθε στα 844,28 εκατ. ευρώ.

Το 2022 (το 2020 και 2021 λόγω του εγκλεισμού και των επιδοτήσεων δεν μπορεί να εξαχθεί ασφαλές μέγεθος) που ο μέσος μεικτός μισθός μετρήθηκε στα 1.176,5 ευρώ, ο αντίστοιχος ετήσιος φόρος ανήλθε σε 53,2 ευρώ x 14 μισθούς = 744,8 ευρώ. Αν λοιπόν υπολογίσουμε ότι έχουμε 2,3 εκατ. μισθωτούς, τότε εύκολα προκύπτει ότι η συνολική άμεση φορολόγηση ανήλθε στο 1,713 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση εσόδων κατά 102% σε σχέση με το 2019.

Το 2023 που ο μέσος μεικτός μισθός μετρήθηκε στα 1.251 ευρώ, ο αντίστοιχος ετήσιος φόρος ανήλθε σε 68,6 ευρώ x 14 μισθούς = 960,4 ευρώ ετησίως. Με βάση τον αριθμό των μισθωτών, εύκολα προκύπτει ότι η συνολική άμεση φορολόγηση ανήλθε στα 2,2 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση εσόδων κατά 161% σε σχέση με το 2019. Αντίστοιχα η αύξηση του 2023 σε σχέση με το 2022 είναι της τάξης του 28,95%.

Η φοροαφαίμαξη των μισθωτών είναι προφανής. Πανηγυρίζουν για την αύξηση του μέσου μεικτού εισοδήματος μέσω των αυξήσεων στον κατώτατο μισθό ενώ από τη μια οι αυξήσεις δεν αναπληρώνουν το εισόδημα και από την άλλη «γδέρνουν φορολογικά» τη μισθωτή εργασία, καθώς δεν τιμαριθμοποιούν τις φορολογικές κλίμακες.

Κάπως έτσι η Ελλάδα είναι η δεύτερη φτωχότερη χώρα στην Ευρώπη μετά τη Βουλγαρία. Ακριβώς διότι δεν αναπληρώνεται το εισόδημα που χάνεται από τον πληθωρισμό της απληστίας και οι φορομπήχτες δεν τιμαριθμοποιούν με βάση τον πληθωρισμό τη φορολογική κλίμακα, το 2025 είναι πιθανό να καταταγούμε ως φτωχότερη ευρωπαϊκή κοινωνία.


Τζώρτζης Ρούσσος - www.documentonews.gr


Παρασκευή, Φεβρουαρίου 09, 2024

ΣΕΒ: Μνημονιακά κόλπα για κέρδη Ευρώπης και μισθούς Βουλγαρίας


 

Οι βιομήχανοι προβάλλουν το κόστος στην παραγωγή για να φρενάρουν τον κατώτατο ενώ διαμαρτύρονται για έλλειψη εργατικών χεριών 


Μπήκε ο Φεβρουάριος και ήδη άναψε συζήτηση για την αύξηση του κατώτατου μισθού, η οποία όπως όλα δείχνουν θα ισχύσει πιθανόν από τον Απρίλιο. Εδώ μπαίνει το «δηλητήριο» που ονομάζεται Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ). Είναι οι μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας. Σ’ αυτές εντάσσονται και οι 150 εισηγμένες επιχειρήσεις που το 2022 εμφάνισαν κέρδη σε σχέση με το 2021 τουλάχιστον 300% η καθεμία, αλλά και τα διυλιστήρια με κέρδη άνω του 380%, γεγονός που κατέρριψε το αφήγημα Μητσοτάκη ότι για την ακρίβεια φταίει δήθεν η άνοδος των πρώτων υλών λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και της ανισορροπίας που είχε προκληθεί στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα από την πανδημία. 

Για άλλη μία φορά, όπως και το 2010, όταν εισερχόμασταν στη μνημονιακή εποχή, οι βιομήχανοι προβάλλουν το εργατικό κόστος στην παραγωγή προϊόντων για να αντισταθούν στην πενιχρή αύξηση της τάξης του 5% που έχει προκρίνει η κυβέρνηση, προκειμένου σε βάθος τετραετίας ο κατώτατος να προσεγγίσει τα 950 ευρώ μεικτά. Οπως προκύπτει από σχετικές πληροφορίες, αντιπροτείνουν αυξήσεις της τάξης του 3-4%, επιχειρηματολογώντας ότι διαφορετικά δήθεν βάλλεται η διεθνής ανταγωνιστικότητα των ελληνικών βιομηχανιών αφού αυξάνεται το μοναδιαίο κόστος εργασίας.

Σαθρή επιχειρηματολογία

Για να διανθίσουν δε αυτήν τη θεώρηση επιχειρηματολογούν ότι τα παραγόμενα προς εξαγωγή προϊόντα επιβαρύνονται τα μέγιστα από το ενεργειακό κόστος ρεύματος αλλά και το μεταφορικό κόστος λόγω της αύξησης των υγρών καυσίμων. Βέβαια σε όλο αυτό επιμένουν ότι δεν χρειάζεται τέτοια αύξηση, δεδομένου ότι εκείνοι έδωσαν αυξήσεις της τάξης του 8-10% σε εξειδικευμένα στελέχη (λες και ο κατώτατος που αφορά τους ανειδίκευτους έχει σχέση με το επιστημονικό προσωπικό). Μάλιστα το πάνε κι ένα βήμα παρακάτω καθώς θέλουν να αποτρέψουν τους εξειδικευμένους μισθωτούς από το να ζητούν μεγαλύτερες αυξήσεις λόγω της αύξησης του κατώτατου μισθού.

Από την άλλη, με θράσος που ξεχειλίζει ζητούν από την κυβέρνηση να πάρει μέτρα (δηλαδή να επιβαρυνθεί ο πολίτης διά των φόρων που πληρώνει) για να ανατραπεί η φυγή προσωπικού στο εξωτερικό (brain drain), που έχει κυρίαρχη – ίσως και μοναδική– αιτία τις χαμηλές αμοιβές σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη για τις ίδιες θέσεις. Αυτές ακριβώς οι χαμηλές αμοιβές έχουν δημιουργήσει από το 2010 το φαινόμενο του brain drain.  

Τη χαρακτηριστική βολή στην αγορά εργασίας έδωσε τον Ιούλιο του 2021 η θεσμοθέτηση από τον Κωστή Χατζηδάκη του ελαστικού οκταώρου με τις τσάμπα υπερωρίες έναντι ρεπό, που μείωσε τις ετήσιες αμοιβές κατά 20%. Ετσι, μετά τον Ιούλιο του 2021 έλαβαν τη μορφή τέλειας καταιγίδας οι μαύρες τρύπες σε κλάδους της οικονομίας όπως ο τουρισμός (περισσότερες από 100.000 κενές θέσεις), οι κατασκευές (περί τις 200.000 κενές θέσεις), η αγροτική παραγωγή (περισσότερες από 300.000 οι κενές θέσεις σε εργάτες γης), τα σουπερμάρκετ (περί τις 8.000-10.000) αλλά και στη βιομηχανία (άγνωστος αριθμός κενός θέσεων). Είναι δηλωτική της κατάστασης η επιστολή της προέδρου του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδας (ΣΒΕ) Λουκίας Σαράντη προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη, η οποία επισημαίνει ότι το πρώτο βασικό ζήτημα που απασχολεί τη βιομηχανία είναι η αδυναμία εξεύρεσης κατάλληλου προσωπικού!

«Μυρίζει» 2010

Ηταν καλοκαίρι του 2010 όταν ο ΣΕΒ μαζί με την τότε κυβέρνηση Γιώργου Παπανδρέου και ενάντια σε όλους τους υπόλοιπους εργοδοτικούς φορείς-κοινωνικούς εταίρους –η σημερινή Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) και η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ)– ξεκίνησαν διά του τότε υπουργού Εργασίας Ανδρέα Λοβέρδου τις περικοπές εργασιακών δικαιωμάτων. Αυτές γιγαντώθηκαν τον Φεβρουάριο του 2012 από την κυβέρνηση Λουκά Παπαδήμου με υπουργό Εργασίας τον Γιώργο Κουτρουμάνη. Πλέον στο 2023 (αισχροκέρδεια) για άλλους λόγους σε σχέση με το 2010 (μείωση εισοδήματος) έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα, που δεν είναι άλλο από τη μείωση της αγοραστικής δύναμης σε τέτοιο βαθμό που δημιουργεί φαινόμενα μείωσης του πραγματικού τζίρου των επιχειρήσεων.

Είναι χαρακτηριστικό προς τούτο το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξαν οι εμπειρογνώμονες του πάντα έγκυρου Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ (ΙΝΕ/ΓΣΕΕ), το οποίο δεικνύει ότι από το πρώτο τρίμηνο του 2023 κι έπειτα η πραγματική κατανάλωση είναι ουσιαστικά στάσιμη λόγω του κύματος ακρίβειας που διάβρωσε την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών. Σε μια πραγματική οικονομία όπως η ελληνική, που στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά στην κατανάλωση, αυτό φέρνει δραματικές εξελίξεις για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Για να αλλάξει αυτό θα πρέπει οι αυξήσεις στους μισθούς να είναι τέτοιες που να καλύπτουν την αισχροκέρδεια στα ενδιάμεσα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ωστόσο ο παραγωγός πατάσσεται, με αποτέλεσμα να έχουν βγει στον δρόμο οι αγρότες, και ο καταναλωτής πληρώνει μια υπέρογκη αύξηση τιμών, διότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη αρνείται να κάνει ουσιαστικούς ελέγχους στο όνομα της φορομπηχτικής διά του ΦΠΑ ανάπτυξης του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος (ΑΕΠ). 

Η αλήθεια της στατιστικής

Εδώ εισέρχεται η ανάλυση της πραγματικότητας διά των αριθμών. Αξία έχει η σύγκριση με το 2009, προτού η Ελλάδα υποστεί στον ιδιωτικό τομέα τις περικοπές που πρότεινε τότε o ΣΕΒ και προώθησαν οι κυβερνήσεις Παπανδρέου και Παπαδήμου. Τότε το αφήγημα ήταν ότι η μείωση του μοναδιαίου κόστους εργασίας θα πυροδοτούσε αφενός μείωση της τιμής των παραγόμενων προϊόντων που θα διατίθεντο στην ελληνική αγορά, αφετέρου έκρηξη εξαγωγών και με αυτό τον τρόπο θα καλυπτόταν η εσωτερική υποτίμηση σε δημόσιο αλλά και ιδιωτικό τομέα που επέφερε τεράστια μείωση της αγοραστικής δύναμης. Τότε οι δυσμενείς συνέπειες ήταν πολυεπίπεδες και η αύξηση των εξαγωγών ήταν αναιμική. Ετσι καταστράφηκε η ελληνική πραγματική οικονομία και οδηγηθήκαμε στο «πνίξιμο» της κοινωνίας.

Ομως πάνω στην καταστροφή της κοινωνίας και της κοινωνικής ασφάλισης κάποιοι κέρδισαν. Αυτοί ήταν οι βιομήχανοι. Σύμφωνα με ανάλυση που δημοσιεύτηκε το 2018 από τον τότε εμπειρογνώμονα του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ Ηλία Ιωακείμογλου, η πρωτοφανής μείωση μισθών στην ελληνική οικονομία από το 2010 και η μη επένδυση σε πάγιο κεφάλαιο δεν έφεραν αντίστοιχη πτώση στις τιμές των προϊόντων της βιομηχανίας αλλά αύξηση των περιθωρίων κέρδους. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τον Ηλ. Ιωακείμογλου, στην περίπτωση της μεταποιητικής βιομηχανίας και της ευρύτερης βιομηχανίας (εκτός οικοδομών και άλλων κατασκευών) οι εγχώριες τιμές δεν ακολούθησαν τη ραγδαία μείωση του μοναδιαίου κόστους εργασίας: συγκεκριμένα στη μεταποίηση η πτώση του δείκτη τιμών την περίοδο 2010-16 δεν υπερέβη το 3%, ενώ η μείωση του κόστους εργασίας ανά μονάδα προϊόντος ανήλθε σε 37,5%.

Για να μιλήσουμε σε απόλυτα νούμερα αναφορικά με τις αμοιβές, το μέσο εισόδημα των εργαζομένων είχε μετρηθεί το 2009 στα 1.420 ευρώ (μεικτά), ενώ μαζί με τις αυξήσεις του 2023 πλέον ο μέσος μισθός ανέρχεται σε 1.038 ευρώ (μεικτά), που σημαίνει μείωση 27% το 2023 σε σχέση με το 2009. 

Οι απώλειες

Αν κάποιος δει τα μεγέθη αυτής της τότε εσωτερικής υποτίμησης, εύκολα φτάνει στο συμπέρασμα ότι η μείωση των μισθών επέφερε ίδια ποσοστιαία μείωση σε όλους τους κλάδους και στο ΑΕΠ (εξαιρουμένων των βιομηχάνων, που πολλαπλασίασαν τα κέρδη τους και τις τιμές των προϊόντων χωρίς να προβούν σε επενδύσεις πάγιου κεφαλαίου).

G Συνολικά από το 2009 μέχρι το 2014 το οργανωμένο εμπόριο των τροφίμων απώλεσε το 26,1% του τζίρου του. Συγκριμένα, ενώ ο τζίρος το 2009 ανερχόταν σε 11,5 δισ. ευρώ, κατακρημνίστηκε στα 8,5 δισ. ευρώ το 2014. G Στο 20% υπολογίστηκαν οι απώλειες στον όγκο των πωληθέντων για την ένδυση από το 2009 μέχρι και το 2014. Σε απόλυτους αριθμούς από τα 15 δισ. ευρώ μειώθηκε στα 12 δισ. ευρώ. G Απώλειες της τάξης του 30-40% είχε καταγράψει και ο κλάδος της εστίασης μεταξύ 2009 και 2014, καθότι υπολογίζεται ότι από 2,5 δισ. ευρώ συνολικά έσοδα το 2009, εισπράχθηκε από τις επιχειρήσεις 1,8 δισ. ευρώ το 2014.

Την πλήρωσαν το ΑΕΠ και το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης

Εκεί που καταγράφηκαν δραματικές απώλειες ήταν στο ασφαλιστικό σύστημα αλλά και το ΑΕΠ. Η μείωση των εισοδημάτων για να κερδίζουν αυξάνοντας τις τιμές οι βιομήχανοι χωρίς να επενδύουν σε πάγιο κεφάλαιο (μηχανήματα κ.λπ.) επέφερε απώλειες της τάξης του 1,15 τρισ. ευρώ από το 2010 έως το 2023. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ageing Working Group (Επιτροπή Οικονομικής Πολιτικής της Κομισιόν) τα προσδοκώμενα έσοδα της ελληνικής οικονομίας σε αυτά τα 13 έτη θα ανέρχονταν στα 3,7 τρισ. ευρώ. Αντίθετα, τα έσοδά μας ανήλθαν από το 2010 έως το 2023 στα 2,6 τρισ. ευρώ. Οσον αφορά το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, αν συνυπολογίσουμε τη μέση μείωση εισοδήματος των εργαζομένων κατά 27%, τη μείωση του εργατικού δυναμικού κατά 6,9% και την αύξηση της ανεργίας που άγγιξε το 29% μαζί με τη σωρευτική απώλεια 90 δισ. ευρώ στους συνταξιούχους που δεν θα επερχόταν αν δεν είχαμε τη διαδικασία της εσωτερικής υποτίμησης, τότε οι απώλειες από ασφαλιστικές εισφορές στο διάστημα 2010-23 ανέρχονται στα 122 δισ. ευρώ. 


Τζώρτζης Ρούσσος

=>www.documentonews.gr



Κυριακή, Ιανουαρίου 28, 2024

Κατώτατος μισθός: Κυβερνητικές υποσχέσεις για αύξηση από… Απρίλιο ενώ η ακρίβεια «καλπάζει»


 

Ξεκινά άμεσα η έναρξη της διαδικασίας για τον προσδιορισμό της νέας αύξησης του κατώτατου μισθού. 

Στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης επεξεργάζονται ήδη την τροπολογία η οποία ορίζει το χρονοδιάγραμμα, που θα ακολουθηθεί, μέχρι την εισήγηση της αρμόδιας υπουργού, Δόμνας Μιχαηλίδου, προς το υπουργικό συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού των υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών. 

Στόχος είναι οι διαβουλεύσεις να «τρέξουν», ώστε ο νέος κατώτατος μισθός να εφαρμοστεί από την τρέχουσα χρονιά και στους εργαζόμενους στον τουριστικό κλάδο. 

Τι προβλέπει η νομοθεσία

Με βάση όσα ορίζει η νομοθεσία, αρχικά, θα αποσταλεί έγγραφη πρόσκληση από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης προς τους εξειδικευμένους επιστημονικούς και ερευνητικούς φορείς για τη σύνταξη έκθεσης για την αξιολόγηση του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και θα πραγματοποιηθεί η σύνταξη και η υποβολή της έκθεσης. 

Το επόμενο στάδιο είναι η διαβίβαση του υπομνήματος και της τεκμηρίωσης κάθε διαβουλευόμενου από την Επιτροπή Συντονισμού προς τους λοιπούς εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση.

Στη συνέχεια, έπεται η διαβίβαση όλων των υπομνημάτων και της τεκμηρίωσης των διαβουλευόμενων, καθώς και της έκθεσης των φορέων, στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) για τη σύνταξη του σχεδίου πορίσματος διαβούλευσης.

Τέλος, υποβάλλεται η εισήγηση της υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προς το υπουργικό συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού των υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών.

Καλπάζει ο πληθωρισμός

Το ερώτημα είναι βέβαια τι αυξήσεις προτίθεται να δώσει η κυβέρνηση ενώ ο πληθωρισμός συνεχίζει να καλπάζει αφού τον Νοέμβριο του 2023 σημείωσε νέα άνοδο και έκλεισε στο 3%, ενώ ο πληθωρισμός των τροφίμων και άλλων βασικών αγαθών αυξάνεται με πολύ υψηλότερους ρυθμούς. 

Γνώμονας σύμφωνα με τις κυβερνητικές διαρροές για το τελικό ύψος που θα «κλειδώσει» το ποσοστό αύξησής του είναι η ενίσχυση του εισοδήματος των εργαζομένων αλλά και η διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Προς την κατεύθυνση αυτή, θα προσμετρηθούν οι εισηγήσεις των κοινωνικών εταίρων και των επιστημονικών φορέων, που θα κατατεθούν στο πλαίσιο της σχετικής διαβούλευσης, οι αντοχές της οικονομίας, αλλά και οι ανάγκες των εργαζομένων. 

Σήμερα, ο κατώτατος μισθός ανέρχεται σε 780 ευρώ και το κατώτατο ημερομίσθιο στα 34,84 ευρώ, ενώ, το προηγούμενο χρονικό διάστημα, προηγήθηκαν και άλλες αυξήσεις. Συγκεκριμένα, από 650 ευρώ το 2019, ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε σε 663 ευρώ τον Ιανουάριο του 2022, σε 713 ευρώ τον Μάιο του 2022 και, από τον Απρίλιο του 2023, έφτασε τα 780 ευρώ.

Η κυβέρνηση σε ορίζοντα της τετραετίας, έχει εξαγγείλει ότι ο κατώτατος μισθός θα ανέλθει στα 950 ευρώ και ο μέσος μισθός στα 1.500 ευρώ αλλά αυτά μένει να φανούν κατά πόσο θα γίνουν πράξη και σε ποιο βάθος χρόνου…


=> www.documentonews.gr



Τετάρτη, Ιανουαρίου 03, 2024

Ψάχνει σωσίβιο η κυβέρνηση στην αύξηση του κατώτατου μισθού


 

Προσδοκά ότι σε συμφωνία με τον ΣΕΒ θα δώσει 5% στους χαμηλούς μισθούς από τον Μάιο, όταν η αισχροκέρδεια εξανεμίζει κάθε μήνα οποιαδήποτε αύξηση

Τα μηνύματα της αγοράς είναι δυσοίωνα. Πώς όμως θα μπορούσε να είναι διαφορετικά όταν από το 2021 κάθε χρόνο η αισχροκέρδεια τρυπά το ταβάνι και οι αυξήσεις στους μισθούς του ιδιωτικού τομέα δημιουργούν συνθήκες απίσχνανσης της αγοραστικής δύναμης; Πλέον κοιτάμε το 2024 και εκεί υπάρχει η νέα αύξηση στον κατώτατο μισθό που αναμένεται να τρέξει από τον ερχόμενο Μάιο και παράλληλα οι νέες αυξήσεις στα αγαθά και ειδικά στα τρόφιμα. 

Για το 2024 η ακρίβεια αναμένεται και πάλι να εκτοξευτεί, αφού έρχεται νέα αύξηση στα βασικά αγαθά. Οπως υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς, αυτή μεσοσταθμικά θα προσεγγίσει το 5%. Τι γίνεται όμως με τους μισθούς;

Αυτορρύθμισης το ανάγνωσμα

Αυτό που προσπαθεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι να αυξήσει τον κατώτατο μισθό. Οι κυβερνητικές προθέσεις κάνουν λόγο για αύξηση της τάξης του 5%. Εδώ εισέρχεται ο παράγοντας εργοδοτικές οργανώσεις. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, οι μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας που εκπροσωπούνται από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) προκρίνουν μια αύξηση της τάξης του 3-4%. Ως βασικό επιχείρημα προτάσσεται το ενεργειακό κόστος. Ενα άλλο επιχείρημα των μεγάλων επιχειρήσεων είναι το θεμέλιο του νεοφιλελευθερισμού, ότι δηλαδή η αγορά αυτορρυθμίζεται. Ετσι προβάλλουν τον ισχυρισμό ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις έδωσαν εντός του 2023 αυξήσεις της τάξης του 8-10% αφού οι κενές θέσεις εργασίας ειδικά σε επιστημονικό προσωπικό έφεραν σε ισχυρή διαπραγματευτική ισχύ τους εργαζόμενους (νόμος της προσφοράς και της ζήτησης). Ετσι προβάλλουν ως αντεπιχείρημα, στην αύξηση του 5%, ότι θα υπάρξει δυσβάσταχτη αύξηση και στους διαπραγματευόμενους μισθούς.

Από την άλλη, η δέσμευση της κυβέρνησης όπως αυτή τέθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο στη ΔΕΘ από τον Κυριάκο Μητσοτάκη είναι το 2027 ο κατώτατος μισθός να έχει ανέλθει στα 950 ευρώ (μεικτά) από 780 ευρώ. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει να υπάρξει αύξηση της τάξης τουλάχιστον 5% κατ’ έτος από το 2024 έως το 2027. Αρα ο κατώτατος μισθός να ανέλθει στα 820-830 ευρώ (μεικτά) το 2024, για να αυξηθεί έτι περαιτέρω στα 863 ευρώ το 2025 και να ξεπεράσει τα 900 ευρώ το 2026, ώστε το 2027 να προσεγγίσει ή να ξεπεράσει τα 950 ευρώ.

Οι αυξήσεις τρυπάνε κάθε μήνα το ταβάνι

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη –είναι γνωστό τούτο– «πουλάει» αυξήσεις ως δείκτη κοινωνικής ευαισθησίας. Πράγματι καταγράφονται αυξήσεις στους μισθούς απ’ όταν ο πληθωρισμός της αισχροκέρδειας άρχισε να πλήττει την ελληνική οικονομία. Ηταν Ιούλιος του 2021 όταν ο πληθωρισμός ξεκίνησε να παίρνει την ανιούσα. Ειδικά στα τρόφιμα οι αυξήσεις, όπως μετράει η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), μήνα τον μήνα τρυπούσαν το ταβάνι.

Αναλυτικότερα στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά»:

• Τον Νοέμβριο 2021 καταγράφεται αύξηση 3,5% σε σχέση με τον Νοέμβριο 2020

• Τον Νοέμβριο 2022 καταγράφεται αύξηση 15%

• Τον Νοέμβριο 2023 καταγράφεται αύξηση 9%.

Ούτε λίγο ούτε πολύ, η αύξηση με βάση την ΕΛΣΤΑΤ σε σχέση με τον Νοέμβριο 2020 είναι της τάξης του 27,5%. Στα ράφια των σουπερμάρκετ βέβαια η αύξηση στα βασικά είδη ξεπερνά το 40%!

Την ίδια ώρα η κυβέρνηση έχει αυξήσει τον κατώτατο μισθό τρεις φορές και έτσι από τα 650 ευρώ το 2019 αυξήθηκε σε 663 ευρώ τον Ιανουάριο του 2022, στα 713 ευρώ τον Μάιο του 2022 και στα 780 ευρώ από τον Απρίλιο του 2023. Ολα αυτά μας δίνουν μια αύξηση της τάξης του 21,8% στις ετήσιες αποδοχές (από 7.667 ευρώ το 2019 σε 9.336 ευρώ το 2023). Ακόμη και με τα επίσημα στοιχεία το εισόδημα συρρικνώθηκε κατά τουλάχιστον 5,7%. Ομως η κυβέρνηση Μητσοτάκη «πουλάει» κοινωνική ευαισθησία με αυξήσεις που συρρικνώνουν το εισόδημα. 

Τζώρτζης Ρούσσος

Διαβάστε Σχετικά Θέματα και Απόψεις

από το www.documentonews.gr => ΕΔΩ

Πέμπτη, Φεβρουαρίου 02, 2023

Κατώτατος μισθός: Τέταρτη χαμηλότερη σε αγοραστική δύναμη η Ελλάδα εντός Ε.Ε. [πίνακες]


 

Παρά τις ανακοινώσεις και τους διθυράμβους περί ανάπτυξης και περί αύξησης του κατώτατο μισθού στη χώρα, η πραγματικότητα, όπως διαμορφώνεται από την ακρίβεια και το ράλι ανατιμήσεων είναι εντελώς διαφορετική για πολίτες και νοικοκυριά.

Στα νέα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Eurostat καταγράφεται μεν ότι η χώρα μας είναι 13η ανάμεσα στα 22 κράτη-μέλη που έχουν θεσμοθετημένο κατώτατο μισθό, όμως εάν συνυπολογιστεί αυτός με βάσει τις μονάδες της αγοραστικής δύναμης, πέφτει στην κατάταξη αρκετές θέσεις και είναι ψηλότερα μόνο από τις Βουλγαρία, Λετονία, Σλοβακία 

Ειδικότερα, με βάση τις ανακοινώσεις της Eurostat ο κατώτατος μισθός στη χώρα ανέρχεται στα 713 ευρώ και με τον συνυπολογισμό των δώρων ανέρχεται στα 831,83 ευρώ, με τη χώρα μας να είναι στη 13η θέση ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε. Τον υψηλότερο κατώτατο μισθό έχει το Λουξεμβούργο με 2.387 ευρώ και τον χαμηλότερο η Βουλγαρία με 399 ευρώ. 

Σημειώνεται ότι πέντε χώρες της Ε.Ε., η Ιταλία, η Αυστρία, η Δανία, η Φινλανδία και η Σουηδία δεν έχουν θεσμοθετημένο κατώτατο μισθό. 



Ωστόσο, τα στοιχεία της Eurostat με υπολογισμό των μονάδων αγοραστικής δύναμης καταγράφουν ότι η Ελλάδα βρίσκεται στη 19η θέση με 947,26 μονάδες. Αυτό σημαίνει ότι οι μοναδικές χώρες της Ε.Ε. που έχουν κατώτατο μισθό μικρότερο από τη χώρα μας είναι η Βουλγαρία, η Λετονία και η Σλοβακία, καθώς αρκετές χώρες ξεπερνούν την Ελλάδα επειδή έχουν αρκετά χαμηλότερο επίπεδο τιμών. 





https://Πηγή: https://www.efsyn.gr/oikonomia/elliniki-oikonomia/376821_katotatos-misthos-tetarti-hamiloteri-se-agorastiki-dynami-i

Σάββατο, Μαΐου 21, 2022

Με μισθό 480 ευρώ ένας στους τρεις ιδιωτικούς υπαλλήλους


Το 34,2% των εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα (770.823 άτομα) λαμβάνει μισθό μόλις 468,40 ευρώ μικτά ή 398,20 ευρώ καθαρά, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΕΦΚΑ για τον Μάρτιο του 2021.

Πρόκειται για την επίδραση που έχει στους μισθούς η μερική απασχόληση και αποκαλύπτεται από τις Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις (ΑΠΔ) που υποβάλλουν σε μηνιαία βάση οι επιχειρήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και αν προστεθούν και οι εργαζόμενοι με όρους πλήρους απασχόλησης (1.510.161 άτομα), ο μέσος μισθός βρίσκεται στα 992,11 ευρώ μικτά.

Η ανάλυση του ΕΦΚΑ, βέβαια, αφορά μια περίοδο κατά την οποία στη χώρα υπήρχε η μεγάλη επίδραση της πανδημίας, αφού τον περσινό Μάρτιο υπήρχε ακόμα σε εξέλιξη το δεύτερο πολύμηνο lockdown. Με δεδομένο, όμως, ότι επίσημα ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε την 1η Ιανουαρίου 2022 κατά 2%, τότε τα στοιχεία Μαρτίου είναι πιθανό να αποτυπώνουν την πορεία των μισθών στο σύνολο της περσινής χρονιάς. Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση της Ένωσης για την Υπεράσπιση της Εργασίας και του Κοινωνικού Κράτους (ΕΝΥΠΕΚΚ), που κάνει λόγο για «ραγδαία φτωχοποίηση των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα, καθώς φαίνεται να κυριαρχεί ο τύπος του εργαζόμενου - πένητα (working poor)». Τα στοιχεία που καταγράφηκαν στις ΑΠΔ δείχνουν ακόμα ότι ο μέσος μισθός των γυναικών (1.146,10 ευρώ) είναι αισθητά χαμηλότερος σε σχέση με τον αντίστοιχο των ανδρών (1.312,63 ευρώ).

Τι δείχνουν οι αριθμοί

Πιο αναλυτικά, τα στοιχεία του περσινού Μαρτίου δείχνουν τα εξής, σύμφωνα με την αγορά εργασίας:

- Πλήρης απασχόληση: Μέσος μισθός: 1.240,56 ευρώ, μέσο ημερομίσθιο: 52,05 ευρώ.

- Μερική απασχόληση: Μέσος μισθός, 468,40 ευρώ, μέσο ημερομίσθιο 25,82 ευρώ.

- Συνολικά, ο μέσος μισθός υπολογίζεται στα 992,11 ευρώ μικτές αποδοχές.

- Υποβλήθηκαν Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις (ΑΠΔ) από 279.011 επιχειρήσεις και από 13.038 οικοδομοτεχνικά έργα.

- Συγκριτικά με τον Μάρτιο του 2020, έναν χρόνο μετά καταγράφεται αύξηση κατά 2,02% στους ασφαλισμένους για το σύνολο των επιχειρήσεων. Η αύξηση αυτή, πάντως, είναι αισθητά μεγαλύτερη (16,26%) όταν πρόκειται για επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα οικοδομοτεχνικά έργα. Υπήρξε επίσης αύξηση κατά 4,04% στους αλλοδαπούς ασφαλισμένους.

- Το μέσο ημερομίσθιο μειώθηκε κατά 2,53%, όμως ο μέσος μισθός με πλήρη απασχόληση αυξήθηκε κατά 5,63% στις κοινές επιχειρήσεις.

- Το 22,36% των ασφαλισμένων απασχολείται στο χονδρικό και το λιανικό εμπόριο. Ακολουθούν η μεταποιητική βιομηχανία με 13,32% και τα ξενοδοχεία-εστιατόρια με 12,55%.

- Με 25,63% οι υπάλληλοι γραφείου έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό εργαζομένων στη χώρα.

- Στον κλάδο κατασκευών το 32,21% είναι αλλοδαποί, ποσοστό που υπολογίζεται στο 17,76% για τον κλάδο ξενοδοχείων - εστιατορίων.

- Το 53,74% των ασφαλισμένων στο σύνολο των επιχειρήσεων είναι άνδρες.

- Το 68,18% των ασφαλισμένων είναι ηλικίας από 25 έως 49 ετών. Επίσης, το 20,19% των ασφαλισμένων είναι έως 29 ετών.

- Στο σύνολο των ασφαλισμένων, η συντριπτική πλειονότητα (89,75%) είναι ελληνικής υπηκοότητας. Μόλις 1,5% προέρχεται από άλλη χώρα της Ε.Ε. και 8,75% από χώρα εκτός Ε.Ε.

- Αλλοδαποί είναι το 12,63% των ασφαλισμένων ανδρών, εκ των οποίων το 50,27% είναι αλβανικής υπηκοότητας και το 12,82% πακιστανικής. Αντίστοιχα, αλλοδαπές είναι το 7,48% των ασφαλισμένων γυναικών, εκ των οποίων το 48,78% είναι αλβανικής υπηκοότητας και το 6,83% βουλγαρικής.

 

Του Βασίλη Αγγελόπουλου 
v.aggelopoulos@naftemporiki.gr

Πηγή: www.naftemporiki.gr



Δευτέρα, Απριλίου 11, 2022

ΔΕΗ - Προκλητικές αυξήσεις 65% στις αμοιβές των golden boys το 2021


 

Την ώρα που νοικοκυριά και επιχειρήσεις «γονατίζουν» από τις τεράστιες ανατιμήσεις στο ρεύμα και απειλούνται ευθέως πια με ενεργειακή φτώχεια κι ενώ η... γενναία αύξηση του κατώτατου μισθού θα κυμαίνεται κοντά στο 6%, πλουτίζουν προκλητικά οι «άριστοι» διοικούντες της ΔΕΗ, εκλεκτοί της κυβέρνησης Ν.Δ., με συνολικά αυξημένες αμοιβές μόνο τον τελευταίο χρόνο κατά 65%!

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την ετήσια οικονομική έκθεση της ΔΕΗ για την περασμένη χρονιά, οι αμοιβές της διοίκησης, δηλαδή των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και των πολυπληθών γενικών διευθυντών, ανήλθαν συνολικά σε:

- 5,715 εκατ. ευρώ το 2021.

- 3,456 εκατ. ευρώ το 2020.

Δηλαδή, πέρσι οι απολαβές των διοικούντων και γενικών διευθυντών ήταν αυξημένες κατά 65,36% σε σχέση με τις αντίστοιχες του 2020.

Ομως ακόμα πιο σοκαριστική είναι η σύγκριση με τις αμοιβές των υψηλόβαθμων στελεχών του 2018 και του 2019, καθώς υπερτριπλασιάστηκαν και υπερδιπλασιάστηκαν αντίστοιχα:

- 2 εκατ. το 2019.

- 1,549 εκατ. το 2018.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι περσινές αμοιβές σε σύγκριση με το 2018 αυξήθηκαν κατά 269% και κατά 186% σε σχέση με το 2019!

Σημειώνεται ότι στο ενδεκαμελές Διοικητικό Συμβούλιο μόνο τα τρία εκτελεστικά μέλη (δηλαδή ο διευθύνων σύμβουλος και οι δύο αναπληρωτές διευθύνοντες σύμβουλοι) αμείφθηκαν πέρσι με 1,254 εκατ., έναντι 821 χιλιάδες ευρώ το 2020 (και από 433 χιλιάδες το 2019 και 292 χιλιάδες το 2018).

Οι δε αμοιβές αναπληρωτών διευθυνόντων συμβούλων και γενικών διευθυντών συνολικά ανήλθαν σε 3,522 εκατ. ευρώ, έναντι 1,812 το 2020 (και από 865 χιλιάδες και 799 χιλιάδες τα έτη 2019 και 2018 αντίστοιχα).

Θυμίζουμε ότι στη ΔΕΗ και μόνο τα υψηλόβαθμα στελέχη (έως και διευθυντές) έχουν... αβγατίσει σημαντικά από το 2019 (διπλασιασμός γενικών διευθυντών, σχεδόν τριπλασιασμός διευθυντών, μεγάλη αύξηση βοηθών διευθυντών κ.τ.λ.), φτάνοντας τουλάχιστον σε τριπλάσιο αριθμό έναντι του αντίστοιχου της προηγούμενης διοίκησης (2015-2019).

Για την Ιστορία, η συνολική δαπάνη μισθοδοσίας της ΔΕΗ συνολικά (για 12.909 εργαζόμενους) ανήλθε το 2021 σε 679,7 εκατ. ευρώ (από 677,8 εκατ. το 2020) λόγω άρσης του πλαφόν στη μισθοδοσία και της επαναχορήγησης των «δώρων» Χριστουγέννων και Πάσχα.

Μπόνους και υπερμπόνους

Και επειδή μάλλον οι τεράστιοι μισθοί δεν επαρκούν για τα υψηλόβαθμα γαλάζια στελέχη, έχουν προβλεφθεί και επιπλέον αμοιβές εκατομμυρίων με τη μορφή μπόνους και υπερμπόνους για την «υπερεπίτευξη στόχων» που έθεσαν μόνοι τους οι διοικούντες-δικαιούχοι. Οι επιδόσεις τους συνδέονται με οικονομικούς, στρατηγικούς/λειτουργικούς και περιβαλλοντικούς στόχους, τους οποίους καθορίζουν ουσιαστικά οι ίδιοι, και συνδέονται με τη λειτουργική κερδοφορία, την απόδοση της μετοχής, τη ρήτρα αειφορίας και βιώσιμης ανάπτυξης κ.τ.λ.

Αλλωστε, η σημασία που έχουν οι καθαρές ζημιές ύψους 18,4 εκατ. ευρώ εξαντλείται στο αφήγημα περί ανυπαρξίας «ουρανοκατέβατων» κερδών στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας που υφαίνει η κυβέρνηση Ν.Δ., ενώ, αντίθετα, η λειτουργική κερδοφορία των 871,7 εκατ. δείχνει τα «κατορθώματα» της άξιας διοικούσας ομάδας...

Ετσι, οι αμοιβές των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και των γενικών διευθυντών περιλαμβάνουν και το πρόσθετο κίνητρο, «μπόνους», το οποίο ανέρχεται σε 1 εκατ. για το 2020 και σε 2,7 εκατ. ευρώ για το 2021, στο πλαίσιο της νέας πολιτικής αποδοχών που εισηγήθηκε μόνη της η διοίκηση και ενέκριναν οι μέτοχοι της ΔΕΗ τον Ιούνιο του 2021.

Για τις αμοιβές του προσωπικού του ομίλου και της μητρικής εταιρείας το ποσό του πρόσθετου κινήτρου για το 2020 και το 2021 ανήλθε σε 2,2 εκατ. και 2,8 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Επιπλέον, έχει εγκριθεί και η παροχή επιπρόσθετου κινήτρου (υπερμπόνους) με τη μορφή δωρεάν διάθεσης μετοχών...

Οπως αναφέρεται στην ετήσια οικονομική έκθεση στο πλαίσιο των (συνολικά τεσσάρων) κύκλων διάθεσης μετοχών (έως το 2025), η μητρική εταιρεία εντός του Φεβρουαρίου 2022 απέκτησε μέσω του Χρηματιστηρίου Αθηνών 706.238 ίδιες μετοχές με μέση σταθμισμένη τιμή κτήσης 8,541 ευρώ ανά μετοχή, συνολικής αξίας 6 εκατ. ευρώ!

Πάντως, όπως αναφέρεται, δεδομένου ότι μέχρι σήμερα δεν έχουν καθοριστεί οι καίριοι δείκτες αποδοτικότητας για τη συγκεκριμένη παροχή, δεν είναι εφικτός, προς το παρόν, ο προσδιορισμός της εύλογης αξίας των δικαιωμάτων δωρεάν διάθεσης μετοχών.

Σημειώνεται ότι σε όλα τα παραπάνω δεν συνυπολογίζονται υπερπολυτελή αυτοκίνητα, προγράμματα ιδιωτικής ασφάλισης κ.τ.λ.

Υπενθυμίζεται ότι πλέον, εκτός από το μπόνους του +50% επί των ετήσιων μεικτών αποδοχών για διευθύνοντα σύμβουλο, αναπληρωτές διευθύνοντες συμβούλους και γενικούς διευθυντές και του +30% για διευθυντές ΒΟΚ (Βασικά Οργανικά Κλιμάκια), που εκτοξεύουν τις ετήσιες αποδοχές έως 300.000 και 156.000 ευρώ αντίστοιχα, προβλέπεται και δυνατότητα προσαύξησης επί του ποσού του πρώτου μπόνους έως και κατά 50% σε περίπτωση υπερεπίτευξης των τεθέντων στόχων καθώς και επιπλέον επιβράβευση με πρόγραμμα δωρεάν διάθεσης μετοχών της ΔΕΗ (stock awards) έως κατ’ ανώτατο 0,8% των μετοχών που έχουν ήδη εκδοθεί.

 

Αντιγόνη Ζούντα - avgi.gr


 

 

Τρίτη, Ιουλίου 27, 2021

Δευτέρα, Ιουλίου 26, 2021

Ο Μητσοτάκης ανακοίνωσε… 13 ευρώ αύξηση του κατώτατου μισθού...


 

Την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2%, από τα 650 στα 663 ευρώ, ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την συνεδρίαση  του Υπουργικού Συμβουλίου, που απέχει βέβαια πολύ από τα 751 ευρώ.

Στην πραγματικότητα ο κ. Μητσοτάκης αποδέχθηκε τις εισηγήσεις των εργοδοτικών οργανώσεων για πάγωμα του κατώτατου μισθού, αν και στην τοποθέτησή του στην στο Υπουργικό Συμβούλιο, θέλησε να το εμφανίσει ότι ήταν αύξηση, παρά τις εισηγήσεις τους, και ότι συμβολίζει τον δυναμισμό της ελληνικής οικονομίας. Αν και προσπάθησε να το εμφανίσει ως συνέπεια της ύφεσης και της μείωσης του ΑΕΠ, εντούτοις δεν ανέφερε οτιδήποτε για την προοπτική ουσιαστικής αύξησης του κατώτατου μισθού, παρότι έδωσε μία εξωραϊσμένη εικόνα της ελληνικής οικονομίας «με όλους τους δείκτες της οικονομίας να βρίσκονται σε ανοδική τροχιά».

Ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης: «Όπως ξέρετε στον σχετικό διάλογο που προηγήθηκε, οι Συνομοσπονδίες των επαγγελματιών, των βιοτεχνών, των μεγάλων επιχειρήσεων, των εμπόρων, είχαν ζητήσει το πάγωμα του κατώτατου μισθού λόγω των ειδικών συνθηκών που επέφερε η πανδημία. Και πράγματι -όπως όλοι γνωρίζουμε- το Α.Ε.Π. πέρυσι μειώθηκε περίπου κατά 8% κατά συνέπεια οι συνθήκες αυτές ισχύουν. Αυτό το οποίο όμως επίσης ισχύει είναι ο δυναμισμός της ελληνικής οικονομίας, οι προοπτικές της, τις οποίες εμπιστεύομαι και προσωπικά».

Φυσικά αναγνώρισε ότι «η αύξηση την οποία αποφασίζουμε σήμερα προφανώς και δεν καλύπτει τις ανάγκες των εργαζομένων». Σημείωσε ακόμη ότι «έρχεται σε συνέχεια «ενός γιγαντιαίου προγράμματος το οποίο ξεπέρασε τα 40 δισ. ευρώ, το οποίο επί 18 μήνες στήριξε το εισόδημα, τις θέσεις εργασίας, αλλά και τη ρευστότητά των επιχειρήσεων. Όπως, επίσης, και το γεγονός ότι η αύξηση αυτή έρχεται να συμπληρώσει ένα κύμα φοροελαφρύνσεων, αλλά και μικρότερων εισφορών που και αυτές με τη σειρά τους υποστήριξαν το διαθέσιμο εισόδημα όλων των εργαζομένων. Τώρα η ενίσχυση αυτή έρχεται να τονώσει τους χαμηλότερα αμειβόμενους. Έχει ένα ύψος το οποίο μπορεί να χαρακτηριστεί και συμβολικό. Είναι, όμως, απολύτως ρεαλιστική… Με λίγα λόγια θα μπορούσα να χαρακτηρίσω την απόφαση αυτή ως ένα διπλό σήμα: Ένα σήμα επανεκκίνησης της εθνικής παραγωγικής μηχανής, καθώς όλοι οι δείκτες μπαίνουν σε ανοδική τροχιά αφού παρά τις δυσκολίες, τα έσοδα από τον τουρισμό φαίνεται ότι δεν θα συγκρίνονται πλέον με αυτά του 2020, αλλά με αυτά του 2019».

Ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε ακόμη ότι «οι επενδύσεις και οι εξαγωγές κινούνται ήδη σε επίπεδα προ κρίσης. Και όλα αυτά πριν πέσουν ακόμα στην πραγματική οικονομία οι σημαντικοί πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης».

Ο κ . Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στην εξέλιξη της πανδημίας και τον εμβολιασμό: «…Θα επαναλάβω -για ακόμα μία φορά- ότι ο εμβολιασμός γίνεται συλλογικό καθήκον. Η Πολιτεία θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει τις εξάρσεις της πανδημίας όπου αυτό είναι απαραίτητο με τοπικές παρεμβάσεις, αλλά η επιλογή μας είναι σαφής: Το μέτωπο της αλήθειας και της λογικής πρέπει να επικρατήσει μέσα στο Καλοκαίρι και από το Φθινόπωρο η χώρα μας θα συνεχίσει την πορεία της έτσι ή αλλιώς».

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και «πολύ σημαντικές», όπως τις χαρακτήρισε, αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα. Ανέφερε χαρακτηριστιά: «Στο εξής αυξάνεται η προστασία των ευπαθών και των ανηλίκων, όπως και των θυμάτων κακοποίησης και έμφυλης βίας. Η απόλυση καταδίκων υπό όρους αυστηροποιείται. Αίρεται αν διαπραχθούν νέα σοβαρά εγκλήματα, ενώ οι ποινές γίνονται βαρύτερες για μία σειρά από περιβαλλοντικά εγκλήματα, όπως οι εμπρησμοί δασών. Πρόκειται με άλλα λόγια, για αλλαγές που παρακολουθούν την κοινωνική πραγματικότητα, απαντούν στα ζητούμενα των πολιτών, αποδεικνύουν όμως και την ετοιμότητα αυτής της Κυβέρνησης να παρεμβαίνει όπου χρειάζεται και να διορθώνει τα λάθη του παρελθόντος».

 

Διαβάστε περισσότερες και νεότερες ειδήσεις από το >> documenontews.gr

 

 

Αύξηση – «ψίχουλα» 2% του κατώτατου μισθού τάζει η κυβέρνηση


 

Συνεδριάζει σήμερα στις 11 το Υπουργικό Συμβούλιο για να εγκρίνει μια ελάχιστη αύξηση της τάξης του 2% του κατώτατου μισθού που θα εισηγηθεί ο Υπουργός Εργασίας, Κωστής Χατζηδάκης, και που λόγω του συμβολικού χαρακτήρα της, είναι απίθανο να δυσαρεστήσει τους εκπροσώπους των εργοδοτικών οργανώσεων.

Υπενθυμίζεται ότι σε αντίθεση με τη ΓΣΕΕ η οποία στη διαβούλευση για την αύξηση του κατώτατου μισθού, είχε προτείνει την αύξησή του στα 751 ευρώ, δηλαδή την επαναφορά του στα προ μνημονίων επίπεδα, όλες οι εργοδοτικές οργανώσεις, συμπεριλαμβανομένης της σχετικά φιλεργατικής ΓΣΕΒΕΕ, είχαν ταχθεί ενάντια σε κάθε αύξηση του κατώτατου μισθού τονίζοντας ότι ειδικά φέτος λόγω της πανδημίας προέχει η αποκατάσταση της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων.

Παρόλα αυτά, η κυβέρνηση της ΝΔ αποφάσισε τελικά να προχωρήσει σε μια συμβολική αύξηση του κατώτατου μισθού, κυρίως επειδή το τελευταίο τρίμηνο έχουν υπάρξει σημαντικά ανατιμητικά φαινόμενα στην αγορά, με αυξήσεις στα τρόφιμα, τα καύσιμα και όλα τα είδη πρώτης ανάγκης, ενώ σε κύκλο μεγάλων αυξήσεων έχει εισέλθουν τα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος οι οποίες αναμένεται να πάρουν μεγάλες διαστάσεις μέσα στο καλοκαίρι. Για αυτό λοιπόν το λόγο, το οικονομικό επιτελείο φέρεται να συναίνεσε σε μια συμβολική αύξηση του κατώτατου μισθού θεωρώντας ότι θα βοηθήσει στην ενίσχυση της ψυχολογίας της αγοράς και θα σηματοδοτήσει μια επιστροφή στην κανονικότητα.

Το πρόβλημα ωστόσο είναι μια αύξηση του κατώτατου μισθού της τάξης του 2% είναι πολύ χαμηλή για να αντισταθμίσει της διψήφιες αυξήσεις, της τάξης του 10% ως 20% που καταγράφουν τα είδη πρώτης ανάγκης, και πολύ περισσότερο τις αυξήσεις στο ρεύμα που μέχρι τα τέλη Αυγούστου ίσως προσεγγίσουν το 40%, προκαλώντας νέα κύματα ακρίβειας που θα συντρίψουν τα χαμηλά εισοδήματα και θα οδηγήσουν σε συρρίκνωση της εγχώριας ζήτησης.

Με την αύξηση του 2% ο νέος κατώτατος μισθός για τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, από τα 650 ευρώ μικτά όπου βρίσκεται σήμερα, θα πάει στα 663 ευρώ, για όσους έχουν πάνω από 3 χρόνια προϋπηρεσία θα πάει στα 729.3 ευρώ, για όσους έχουν πάνω από 6 χρόνια προϋπηρεσία θα πάει στα 795.6 ευρώ και για έχουν πάνω από 9 χρόνια προϋπηρεσία θα πάει στα 861.9 ευρώ. Αντίστοιχα, το νέο κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών, από 29.04 που είναι σήμερα, θα πάει στα 29.62 ευρώ.

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις >> documentonews.gr

 

Δευτέρα, Μαΐου 24, 2021

«Πάγωμα» του κατώτατου μισθού ως το 2024 θέλει ο ΣΕΒ


 

 

Σήμερα Δευτέρα 24 Μαΐου θα γίνει η συνάντηση των κοινωνικών εταίρων στο πλαίσιο της προφορικής διαβούλευσης για τον προσδιορισμό του νέου κατώτατου μισθού.

Στη διαβούλευση θα συμμετάσχουν για λογαριασμό των εργαζομένων ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ Γ. Παναγόπουλος και για λογαριασμό των εργοδοτών οι επικεφαλής των εργοδοτικών οργανώσεων Δ. Παπαλεξόπουλος από τον ΣΕΒ, Γ. Καββαθάς από τη ΓΣΕΒΕΕ, Γ. Καρανίκας από την ΕΣΕΕ, Γ. Ρέτσος από τον ΣΕΤΕ και Αθ. Σαββάκης από το ΣΒΕ, υπό τον συντονισμό του προέδρου του ΟΜΕΔ καθηγητή Δ. Παπαδημητρίου.

Δεν υπάρχουν προσδοκίες ωστόσο ότι η διαδικασία θα βγάλει κάτι το θετικό προς όφελος των εργαζομένων, δεδομένης της πλήρους αντίθεσης όλων των εργοδοτικών οργανώσεων στην αύξηση του κατώτατου μισθού.

ΓΣΕΕ: κάτω από το όριο της φτώχειας ο ισχύων κατώτατος των 650 ευρώ

Όπως προκύπτει από τα υπομνήματα που έστειλαν στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας οι κοινωνικοί εταίροι, μόνον η ΓΣΕΕ έχει ταχθεί υπέρ της αύξησης του κατώτατου μισθού μέσα στο 2021 και μάλιστα υπέρ μιας πολύ ουσιαστικής αύξησής του μέσω της επαναφοράς του στα 751 ευρώ, δηλαδή στα προ μνημονίων επίπεδα. Το σκεπτικό με το οποίο η ΓΣΕΕ έχει υποστηρίξει την πρότασή της είναι ότι ο ισχύων σήμερα κατώτατος  μισθός  (650 ευρώ μικτά,  558 ευρώ καθαρά), βρίσκεται «κάτω από το όριο της σχετικής και της απόλυτης φτώχειας, αφού αντιστοιχεί στο 48,2% του διάμεσου μισθού και δεν μπορεί να θεωρηθεί μισθός αξιοπρεπούς διαβίωσης».

Προς ενίσχυση μάλιστα της πρότασής της, η ΓΣΕΕ έχει προσθέσει πως παρότι η πανδημία του κορωνοϊού έπληξε με ανάλογο τρόπο όλα τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκές Ένωσης, 17 χώρες έχουν αυξήσει τον κατώτατο μισθό από την 1η Ιανουαρίου 2021 ενώ τρεις χώρες τον έχουν διατηρήσει σταθερό στα επίπεδα του 2020 αλλά οι χώρες αυτές είχαν προχωρήσει σε σημαντικές αυξήσεις του το 2020. Με δυο λόγια, έχει καταλήξει η ΓΣΕΕ, η Ελλάδα αποτελεί το μοναδικό κράτος μέλος της ΕΕ που κρατά «παγωμένο» τον κατώτατο μισθό της εδώ και δυο χρόνια με την επίκληση της πανδημίας.

Κατηγορηματικά αντίθετοι οι εργοδότες

Αντίθετα, οι εργοδοτικές οργανώσεις έχουν ταχθεί όλες ανεξαιρέτως κατά της αύξησης του κατώτατου μισθού με το επιχείρημα ότι τυχόν αύξησή του μπορεί να οδηγήσει σε απολύσεις ειδικά από την πλευρά των πολύ μικρών επιχειρήσεων των κλάδων που επλήγησαν από την πανδημία, ενώ ο ΣΕΒ, υπερακοντίζοντας, έχει ζητήσει το «πάγωμα» του κατώτατου μισθού για δύο χρόνια τουλάχιστον,  ως το 2024.

Από το σύνολο των εργοδοτών, οι πιο σκληρές θέσεις έχουν διατυπωθεί από την ένωση των εμπόρων, ΕΣΕΕ, και βεβαίως τον ΣΕΒ. Στο υπόμνημά της, η ΕΣΕΕ έχει διατυπώσει την άποψη ότι «ενδεχόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού μοιάζει να μην λαμβάνει υπόψη της την πραγματικότητα» ενώ παράλληλα, αδράττοντας την ευκαιρία, έχει καταγγείλει ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 10% το 2018, επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, δεν είχε λάβει υπόψη της τη δική της αρνητική θέση ούτε των άλλων εργοδοτών.

ΕΣΕΕ: Αύξηση του κατώτατου μισθού θα φέρει απολύσεις 

Αν αυξηθεί ο κατώτατος μισθός, οι επιχειρήσεις και μάλιστα «οι πολύ μικρές επιχειρήσεις που απασχολούν το 54% των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα, υπό τον οικονομικό αντίκτυπο της πανδημίας θα αναγκαστούν να προχωρήσουν σε απολύσεις», τονίζει η ΕΣΕΕ περιλαμβάνοντας μάλιστα στο υπόμνημά της και ειδικό κεφάλαιο με τις θέσεις της ευρωπαϊκής ένωσης μικρομεσαίων επιχειρήσεων (SMEumited) κατά του σχεδίου ευρωπαϊκής οδηγίας που δημοσίευσε η Κομισιόν το περασμένο φθινόπωρο για «επαρκείς κατώτατους μισθούς» ώστε όλοι οι εργαζόμενοι να έχουν τα απαραίτητα μέσα διαβίωσης και με την παρατήρηση ότι η SMEunited αμφισβητεί τόσο τη νομική βάση της πρότασης της Κομισιόν όσο και τον ορισμό «επαρκείς μισθοί».

ΣΕΒ: Θα επιβαρυνθεί το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων 

Ανάλογη κατηγορηματική άρνηση προήλθε και από τον ΣΕΒ, με το σκεπτικό ότι τυχόν αύξηση του κατώτατου μισθού «συνήθως συμπαρασύρει και τον μέσο μισθό (σσ: που σήμερα βρίσκεται στα 1365 ευρώ μεικτά ή 1056 ευρώ καθαρά), με σημείο εκκίνησης του επηρεασμού προς τα πάνω το τμήμα των εργαζομένων που βρίσκονται μισθολογικά λίγο περισσότερο από τον κατώτατο μισθό». «Άρα, μη λελογισμένη αύξηση του κατώτατου μισθού μπορεί να λειτουργήσει επιβαρυντικά στο ήδη βεβαρυμένο λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων», τονίζει ο ΣΕΒ, για να καταλήξει μάλιστα στην πρόταση ο κατώτατος μισθός να «παγώσει» στα 650 ευρώ μικτά όχι μόνον για φέτος αλλά και για το 2023 και η όποια αύξηση του εισοδήματος των εργαζομένων που αμείβονται με τον κατώτατο να επιδιωχθεί με φορολογικές ελαφρύνσεις και με μείωση ασφαλιστικών εισφορών.

 

Πηγή: documentonews.gr 

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More