Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΜΟΥΣΕΙΟ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΜΟΥΣΕΙΟ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή, Ιανουαρίου 16, 2026

Ρόδος / Ελλάδα: Δωρεάν είσοδος σε μουσεία την Κυριακή 18 Ιανουαρίου



Δωρεάν θα είναι η είσοδος σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία που υπάγονται στο Δημόσιο αυτή την Κυριακή (18 Ιανουαρίου). 

Οι επισκέπτες θα μπορούν να επισκεφθούν ελεύθερα χώρους όπως η Ακρόπολη, η Αρχαία Αγορά, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αλλά και αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία σε όλη τη χώρα. 

Ποιες οι ημέρες με ελεύθερη είσοδο 

Σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού, έχουν οριστεί συγκεκριμένες ημερομηνίες για ελεύθερη είσοδο σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. 

6 Μαρτίου (Ημέρα Μνήμης Μελίνας Μερκούρη), 

18 Απριλίου (Διεθνής Ημέρα Μνημείων), 

18 Μαΐου (Διεθνής Ημέρα Μουσείων),

το τελευταίο σαββατοκύριακο του Σεπτεμβρίου (Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς), 

28η Οκτωβρίου (Εθνική Εορτή). 

18 Μαΐου (Διεθνής Ημέρα Μουσείων), 

το τελευταίο σαββατοκύριακο του Σεπτεμβρίου (Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς),

28η Οκτωβρίου (Εθνική Εορτή). 

Πρώτη και τρίτη Κυριακή κάθε μήνα από 1η Νοεμβρίου έως 31η Μαρτίου εκάστου έτους.

Πρώτη και τρίτη Κυριακή κάθε μήνα από 1η Νοεμβρίου έως 31η Μαρτίου εκάστου έτους. 

Μουσείο Ακρόπολης

Το Μουσείο Ακρόπολης αποτελεί εξαίρεση στο καθεστώς δωρεάν εισόδου κάθε πρώτη και τρίτη Κυριακή.

Οι ημερομηνίες ελεύθερης πρόσβασης είναι οι εξής:

6 Μαρτίου

25 Μαρτίου

18 Μαΐου

28 Οκτωβρίου


Σάββατο, Δεκεμβρίου 02, 2023

Ρόδος: Οι Χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης


 


Αρχίζουν σήμερα το απόγευμα, στη νέα πτέρυγα του Νεστοριδείου, οι εκδηλώσεις που διοργανώνει η διοίκηση του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης, με γενικό τίτλο «Χριστούγεννα στο Μουσείο».

Πρόκειται για τρία σαββατοκύριακα, με πρόγραμμα που περιλαμβάνει παιχνίδια, βιωματικά εργαστήρια, κατασκευές, μουσική, προβολές ταινιών, ακόμα και μαθήματα γιόγκα για μικρούς και μεγάλους. Καθ’ όλη τη διάρκεια των δράσεων θα πραγματοποιείται bazaar βιβλίων με εκδόσεις του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης. 

Η συμμετοχή στα προγράμματα είναι ελεύθερη, με την προϋπόθεση ότι θα έχει γίνει κράτηση θέσης.

Το πρόγραμμα έχει ως εξής:

ΣΑΒΒΑΤΟ 2 Δεκεμβρίου

Η Τέχνη σαν να ονειρεύεσαι

18:00-20:00 Βιωματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα σχεδιασμένο από την Δρ. Βιβή Ξανθούλη για παιδιά και ενήλικες, το οποίο παρουσιάζει έργα τέχνης της παγκόσμιας κληρονομιάς στηριζόμενα στη δύναμη του ονείρου.

ΚΥΡΙΑΚΗ 3 Δεκεμβρίου

Σινεμά στο Μουσείο

17:00 – 19:00 Το Κορίτσι με το Μαργαριταρένιο Σκουλαρίκι

19:30 – 21:15 Loving Vincent

ΣΑΒΒΑΤΟ 9 Δεκεμβρίου

Yoga στο Μουσείο

11:00 – 12:00 Yoga για όλες τις ηλικίες στο Μουσείο

12:30 – 13:20 Yoga για παιδιά ηλικίας 6-12 ετών

Ταξιδιάρικη βαλίτσα

17:00 – 19:30 Για μαθητές Α΄ – Δ΄ δημοτικού

Δημιουργία εκπαιδευτικής βαλίτσας που θα περιλαμβάνει και βιβλία του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου και θα ταξιδέψει στα Δωδεκάνησα. Με αφορμή μια βαλίτσα  τα παιδιά ταξιδεύουν παρέα με 40 βιβλία. Διαβάζουν και φτιάχνουν την πρώτη ηχοϊστορία της βαλίτσας που θα ταξιδέψει στα Δωδεκάνησα.

Σινεμά στο Μουσείο

20:00 – 22:00 Στη Σκιά του Καραβάτζιο

ΚΥΡΙΑΚΗ 10 Δεκεμβρίου

Το παραθυρο που κοιτάμε μαζί

10:00-13:00 Βιωματικό Εργαστήριο για παιδιά 6-12 ετών και την οικογένεια που περιλαμβάνει ομαδική δημιουργία εικαστικού έργου σε καμβά.

Το δικό μας δέντρο

16:00-19:00 Βιωματικό Εργαστήριο για εφήβους και ενήλικες που περιλαμβάνει ομαδική δραστηριότητα δημιουργίας στολιδιών και στολισμό δέντρου.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 15 Δεκεμβρίου

Συναυλία με τα Μουσικά Σύνολα του Μουσικού Σχολείου Ρόδου

19:00 – Νέα Πτέρυγα Νεστοριδείου Μελάθρου

ΣΑΒΒΑΤΟ 16 Δεκεμβρίου

Θεατροχριστούγεννα στο Μουσείο

10:00 – 11.45 Πρόγραμμα για παιδιά Α, Β, Γ Δημοτικού

12:00 – 14:00 Πρόγραμμα για παιδιά Δ, Ε, ΣΤ Δημοτικού. Η παρουσία των παιδιών και τις 2 μέρες είναι υποχρεωτική. Με αφορμή μια Χριστουγεννιάτικη ιστορία τα παιδιά ταξιδεύουν παρέα με την φαντασία τους στον μαγικό κόσμο των Χριστουγέννων. Μέσα από τις τεχνικές του παιδαγωγικού θεάτρου η φαντασία, η σκέψη, το σώμα , η δημιουργικότητα και το συναίσθημα ενεργοποιούνται ζωντανεύοντας ήρωες και στιγμές της ιστορίας. Η δράση κλείνει με παρουσίαση της ιστορίας στους γονείς.

17:00 – 18:00 Πρόγραμμα για γονείς και παιδιά Νηπιαγωγείου. Παρέα με το παιδί μας , γινόμαστε μια ομάδα και βουτάμε όλοι μαζί σε μια Χριστουγεννιάτικη ιστορία γεμάτη φαντασία , κέφι, αγαπη και πολλές αγκαλιές.

18:00 – 20:00 Πρόγραμμα για παιδιά Γυμνασίου / Λυκείου. Με αφορμή ένα ποίημα φτιάχνουμε την δική μας ιστορία και ανακαλύπτουμε ξανά το νόημα της οικουμενικής αγάπης.

ΚΥΡΙΑΚΗ 17 Δεκεμβρίου

Θεατροχριστούγεννα στο Μουσείο

10:00 – 11.45 Πρόγραμμα για παιδιά Α, Β, Γ Δημοτικού

12:00 – 14:00 Πρόγραμμα για παιδιά Δ, Ε, ΣΤ Δημοτικού

17:00 – 18:00 Πρόγραμμα για γονείς και παιδιά Νηπιαγωγείου 

Τετάρτη, Απριλίου 19, 2023

Ποιους αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία "εγκατέλειψαν" οι τουρίστες; - Το Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου στη Ρόδο παρέμεινε σταθερό σε επισκέπτες


Μείωση επισκεπτών που ανήλθε σε ποσοστό 19% κατέγραψαν το 2022 τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι σε όλη την Ελλάδα, ταυτόχρονα με τη μείωση εσόδων. 


Ο αρχαιολογικός χώρος της Ακρόπολης ήταν μακράν ο πιο επισκέψιμος της χώρας τη χρονιά που μας πέρασε, αλλά και ο πιο κερδοφόρος, αφού τα τρία εκατομμύρια επισκέπτες του απέφεραν σχεδόν το 50% των συνολικών εισπράξεων, όλων των χώρων σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Το 2022 έκλεισε με μείωση επισκεπτών σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους σε σχέση με το 2019, γεγονός που οφείλεται εν μέρει στο πρώτο τρίμηνο του έτους όπου υπήρχαν ταξιδιωτικοί περιορισμοί, αλλά και σε λόγους που θα πρέπει με προσοχή να εξετάσουν τα συναρμόδια υπουργεία Πολιτισμού και Τουρισμού. Στο σύνολο τους οι επισκέπτες και των δύο σημείων ανήλθαν σε 15,5 εκατομμύρια, με τις εισπράξεις από τα εισιτήρια να φτάνουν τα 121,5 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), τους 150 περίπου αρχαιολογικούς χώρους που βρίσκονται σε όλους τους νομούς της χώρας μας, επισκέφτηκαν πέρυσι σχεδόν 11 εκατ. άτομα, σε σχέση με 13,6 εκατ. το 2019. Πάνω από 3 εκατ. επισκέφτηκαν την Ακρόπολη, μειωμένα κατά 550.000. Οι εισπράξεις ξεπέρασαν σε όλη την επικράτεια τα 98 εκατ. ευρώ - μειωμένα κατά 9 εκατ. ευρώ σε σχέση με το ’19 - με την Ακρόπολη να συνεισφέρει τα 46,6 εκατ. ευρώ.

Πως κινήθηκαν οι επισκέπτες στα μουσεία της χώρας

Τα ελληνικά μουσεία υποδέχτηκαν το 2022, 4,6 εκατ. επισκέπτες, αντί 5,89 εκατ. το ’19, όμως οι εισπράξεις ήταν οι ίδιες και ανήλθαν σε περίπου 23,3 εκατ. ευρώ, ίσως διότι διατέθηκαν πολύ λιγότερα δωρεάν εισιτήρια, ή αυξήθηκαν κάποιες τιμές. Και πάλι το μουσείο της Ακρόπολης είναι αυτό που κέρδισε τους περισσότερους επισκέπτες, οι οποίοι ανήλθαν πέρυσι σε 1,39 εκατ., με έσοδα που άγγιξαν τα 9 εκατ. ευρώ, σχεδόν το 40% των συνολικών εσόδων των μουσείων όλης της χώρας. Δεύτερο σε επισκεψιμότητα και εισπράξεις ήταν το Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας, με 475.000 επισκέπτες και έσοδα 3,1 εκατ. ευρώ.

Το Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου στη Ρόδο παρέμεινε σταθερό σε επισκέπτες σε σχέση με το ’19, οι οποίοι ανήλθαν σε 263.000. Τα μουσεία της Κέρκυρας κατέγραψαν ίσως τις καλύτερες επιδόσεις σε όλη τη χώρα, αφού σχεδόν διπλασίασαν τους επισκέπτες τους.

Ποια μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι κατέγραψαν τη μεγαλύτερη μείωση

Δραματική είναι η μείωση κατά 38% περίπου, που κατέγραψαν οι επισκέπτες στο Αρχαιολογικό μουσείου του Ηρακλείου που ανήλθαν σε μόλις 250.000, αντί 660.500 το 2019.

Μεγάλη ήταν και η μείωση στο μουσείο των Δελφών, αφού οι επισκέπτες του μειώθηκαν σε ποσοστό 55% και ανήλθαν σε μόλις 151.500.

Πως κινήθηκαν οι επισκέπτες στους Αρχαιολογικούς χώρους

Σημαντικά μειωμένοι ήταν οι επισκέπτες στους αρχαιολογικούς χώρους της Αρχαίας Αγοράς στην Αθήνα αλλά και της Επιδαύρου και των Μυκηνών στην Αργολίδα το 2022, σε σχέση με το ’19, ενώ μείωση κατέγραψαν στο σύνολο τους σε όλη τη χώρα.

Αξιοσημείωτη είναι η μείωση των δωρεάν εισιτηρίων στα μουσεία που έγινε πέρυσι, αφού εκδόθηκαν 1,7 εκατ. το 2022, αντί 2,5 εκατ. το ’19.

Το ενιαίο εισιτήριο μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, που ισχύει εδώ και 6 χρόνια στη χώρα μας και αφορά σε 17 περιοχές, δεν φαίνεται να έχει ιδιαίτερη διείσδυση, αφού το 2022 κόπηκαν 175.000 για τα μουσεία και 735.000 περίπου για τους αρχαιολογικούς χώρους. Εντωμεταξύ το ηλεκτρονικό εισιτήριο αφορά μικρό αριθμό χώρων και μουσείων, ένα έργο που είχε ξεκινήσει αλλά σταμάτησε το 2019. 

Βίκη Βαμιεδάκη

Νεότερες ειδήσεις από το www.news247.gr => ΕΔΩ

Δευτέρα, Ιανουαρίου 09, 2023

Η αρχαία σκουριά



Η «δημιουργική λογική» στην οποία αναφέρθηκε χθες ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, επιβεβαιώνοντας ότι η κυβέρνηση έχει μπει σε γκρίζα παζάρια με το Βρετανικό Μουσείο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, θυμίζει επικίνδυνα τη «δημιουργική λογιστική» με την οποία οι κυβερνήσεις της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ χειρίστηκαν τα δημόσια οικονομικά, οδηγώντας στη χρεοκοπία τη χώρα.

Το αν η «δημιουργική λογική» της κυβέρνησης Μητσοτάκη μπορεί να οδηγήσει σε χρεοκοπία μια μείζονος εθνικού και οικουμενικού ενδιαφέροντος υπόθεση, όπως η επανένωση του κορυφαίου μνημείου που στέκεται στον Βράχο της Ακρόπολης εδώ και δυόμισι χιλιετίες, είναι ένας φόβος που ελπίζουμε να διαψευστεί.

Οχι γιατί η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα σκεφτεί ορθολογικά και θα βάλει στην άκρη τη μικροπολιτική και προεκλογική ιδιοτέλειά της να κάνει τα Γλυπτά του Παρθενώνα, τα Μάρμαρα με κεφαλαίο «Μ», βινιέτα στα διαφημιστικά σποτ της. Αλλά γιατί η κουτοπόνηρη και ανόητη επιλογή της να πετύχει μια βιαστική, «υβριδική» και βολική για τους άρπαγες των Γλυπτών συμφωνία δανεισμού γυρίζει ήδη ως μπούμεραγκ εναντίον της. 

Οι αντιδράσεις των ειδικών, των αρχαιολόγων, της διεθνούς αρχαιολογικής και μουσειακής κοινότητας, της αντιπολίτευσης και όσων ΜΜΕ δεν τρώνε αμάσητο το κυβερνητικό κουτόχορτο έχουν ήδη ορθώσει ένα πρώτο ανάχωμα στα παρασκηνιακά παζάρια και στα σενάρια ενός ταπεινωτικού συμβιβασμού στον δανεισμό μέρους των Γλυπτών, διά χειρός και εποπτείας Φειδία, Ικτίνου, Καλλικράτη και εκατοντάδων μαστόρων του μαρμάρου, δούλων κι ελεύθερων της κλασικής Αθήνας.

«Δεν υπάρχει απολύτως καμιά συμφωνία», λέει ο κ. Γεραπετρίτης, προφανώς μιλώντας ως αντ' αυτού, αντί Μητσοτάκη, δηλαδή. Και σε αυτή τη διαβεβαίωση μπορούμε να δούμε τον υπόρρητο φόβο ότι το σχεδόν αρχαιοκαπηλικό κόλπο γκρόσο του Μαξίμου θα μπορούσε να τους προκαλέσει ζημιά μεγαλύτερη από το προσδοκώμενο εκλογικό όφελος.

Γιατί; Γιατί στη συλλογική συνείδηση των σύγχρονων Νεοελλήνων, πέρα από πατριδοκαπηλίες και εθνικές μυθολογίες, η αφήγηση του φρικτού ακρωτηριασμού του Παρθενώνα από τον Ελγιν, της καταστροφικής κλοπής των Γλυπτών, έχει καταγραφεί ως βρετανική αποικιοκρατική βαναυσότητα. Σαν αρχαία σκουριά που κατέστησε -μαζί με πολλά άλλα- αρθριτικό και οδυνηρά δυσκίνητο το νεοσύστατο έθνος ήδη από τη γέννησή του, στις αρχές του 19ου αιώνα.

Αυτή την αρχαία σκουριά θα μπορούσε να απομακρύνει από τα Μάρμαρα, αλλά και από τη συλλογική μας ταυτότητα, μια στρατηγική αληθινής διεκδίκησης των Γλυπτών, αντί ενός τυχοδιωκτικού, εμπορικού ντιλ. 

Διαβάστε νεότερες ειδήσεις 

από την=>  efsyn.gr



Πέμπτη, Ιανουαρίου 05, 2023

Γλυπτά Παρθενώνα: Τα προεκλογικά κόλπα της κυβέρνησης δίνουν "πάσα" στο Βρετανικό Μουσείο



Τα πρόσφατα δημοσιεύματα για την επιστροφή των Μαρμάρων τίποτα νέο δεν κομίζουν για μια υποτιθέμενη συμφωνία. Μήπως πρέπει να σταματήσουν κάποιοι να απαναπαράγουν τις θέσεις του Βρετανικού Μουσείου; 

Τις τελευταίες ημέρες πολλά είναι τα διθυραμβικά δημοσιεύματα που διατυμπανίζουν πως τα Μάρμαρα του Παρθενώνα επιστρέφουν στη χώρα μας! Ελάχιστοι ωστόσο είναι εκείνοι που διαβάζουν προσεκτικά, και δεν αναπαράγουν απλώς, τι αναφέρουν τα δημοσιεύματα αυτά. Λίγοι είναι εκείνοι που εμμένουν στις λεπτομέρειες αυτής της υποτιθέμενης λαμπρής συμφωνίας, η οποία θα φέρει πίσω την πολυπόθητη πολιτιστική μας κληρονομιά.

Το έχουμε ξαναπεί άλλωστε, ότι η διεκδίκησή τους μετρά ήδη μισό αιώνα και πως έχει εγγραφεί στο συνειδητό των Ελλήνων πολιτών ως η “μάχη των μαχών”. Και σίγουρα η επιστροφή τους αποτελεί το τέλειο προεκλογικό όπλο των εκάστοτε κυβερνήσεων. 

Το NEWS 24/7 επέλεξε να κρατήσει μια πιο ψύχραιμη στάση απέναντι σε όλους αυτούς τους πανηγυρισμούς και προτίμησε να μιλήσει με επιφανείς ειδικούς, ακόμη και με την Πρόεδρο της εξαιρετικά ενεργής Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Μαρμάρων του Παρθενώνα και σπουδαία ηθοποιό, Ντέιμ Τζάνετ Σούζμαν (Dame Janet Suzman), προκειμένου να εξάγει ένα συμπέρασμα ρεαλιστικό.

Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, αν διαβάσει κανείς προσεκτικά τα δημοσιεύματα - όπως το πιο πρόσφατο της εφημερίδας Times - θα δει πως τίποτα νέο δεν κομίζουν οι δηλώσεις των ιθυνόντων του Βρετανικού Μουσείου, όπως μεταφέρονται από αμερικάνικα και βρετανικά ΜΜΕ, εδώ και δύο μέρες. Είναι, λέει, έτοιμοι να υπογράψουν μια "συμφωνία 'δανεισμού κάποιων τεμαχίων' των γλυπτών, με τα κατάλληλα 'ανταλλάγματα' ομήρους δηλαδή, ώστε να είναι σίγουροι ότι τα γλυπτά θα επιστρέψουν στο Λονδίνο. Με την προϋπόθεση ότι η Ελλάδα θα αναγνωρίζει την κυριότητα των γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο".

Μα αυτή ακριβώς δεν είναι η θέση του Βρετανικού Μουσείου από όταν ξεκίνησε η ελληνική διεκδίκηση από την Μελίνα Μερκούρη;

Την ώρα που πυκνώνουν τα εγκωμιαστικά δημοσιεύματα για μια "συμφωνία" για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, την οποία το ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού έχει διαψεύσει, το NEWS 24/7 δημοσιεύσει τη δήλωση-έκκληση της Προέδρου του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Δέσποινας Κουτσούμπα να πάψουν να αναπαράγονται από τα ελληνικά ΜΜΕ τα επιχειρήματα του Βρετανικού Μουσείου για την υπόθεση. 


"Σταματήστε να αναπαράγετε τις θέσεις του Βρετανικού Μουσείου"

Η κ. Κουτσούμπα αναφέρει στη δήλωση έκκλησή της: "Προφανώς το θέμα της επανένωσης του κορυφαίου μνημείου μάς απασχολεί -και πρέπει να μας απασχολεί- όλους και όλες, επιστήμονες και πολίτες. Το να αναπαράγουμε όμως -και μάλιστα με ιαχές- την προπαγάνδα του Βρετανικού Μουσείου, δεν μας κάνει αρωγούς στην διεκδίκηση των γλυπτών. Αντιθέτως, τα δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών βλάπτουν σοβαρά την ελληνική διεκδίκηση.

Σταματήστε να αναπαράγετε τις θέσεις του Βρετανικού Μουσείου. Τίποτα το νέο δεν κομίζουν οι δηλώσεις ιθυνόντων του Βρετανικού Μουσείου, όπως μεταφέρονται από αμερικάνικα και βρετανικά ΜΜΕ εδώ και δύο μέρες. Είναι, λέει, έτοιμοι να υπογράψουν μια συμφωνία "δανεισμού κάποιων τεμαχίων" των γλυπτών, με τα κατάλληλα "ανταλλάγματα" -ομήρους δηλαδή, ώστε να είναι σίγουροι ότι τα γλυπτά θα επιστρέψουν στο Λονδίνο- στο βαθμό που η Ελλάδα θα αναγνωρίσει την κυριότητα των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο. Μα αυτή είναι η θέση του Βρετανικού Μουσείου από όταν ξεκίνησε η ελληνική διεκδίκηση από την Μελίνα Μερκούρη!

Η απάντηση του Βρετανικού Μουσείου όλα αυτά τα χρόνια είναι πανομοιότυπη: "τα γλυπτά έχουν αποκτηθεί νόμιμα από το Βρετανικό Μουσείο, μας ανήκουν, αν θέλει η Ελλάδα μπορούμε να της τα δανείζουμε για περιοδικές εκθέσεις και να γυρνάνε πίσω στο Λονδίνο, αρκεί να αποδεχτεί η Ελλάδα ότι η ιδιοκτησία των γλυπτών ανήκει στο Βρετανικό Μουσείο". Άλλωστε, το Βρετανικό Μουσείο μόνο για περιοδικό δανεισμό μπορεί να συζητήσει –όπως έκανε και με το Μουσείο Ερμιτάζ το 2014, όταν δάνεισε για ολιγόμηνη έκθεση στο ρωσικό μουσείο τη μορφή του Ιλισού από το αέτωμα του Παρθενώνα. Για την οριστική επιστροφή των γλυπτών στην Αθήνα χρειάζεται και η πολιτική βούληση της Βρετανικής κυβέρνησης, ώστε να αλλάξει ο σχετικός νόμος (British Act) ή να ενεργοποιηθούν οι διατάξεις του Charities’ Act για τα γλυπτά του Παρθενώνα.

Το ίδιο ακριβώς λέει και σήμερα το Βρετανικό Μουσείο: ότι είναι διατεθειμένο να μας δανείσει κάποια κομμάτια από τα γλυπτά, κι αν θέλουμε, αυτό μπορεί να ξεκινήσει στις αρχές του 2023 –το "προεκλογικό τυρί" για να χάψουμε και τη φάκα! Πολύ σωστά ο Γενικός Διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης μίλησε για "προβοκατόρικο δημοσίευμα" (δήλωση στην ΕφΣυν), ενώ πηγές του ΥΠΠΟΑ το διέψευσαν. 


Τι δεν καταλαβαίνουν οι δημοσιογράφοι των ελληνικών ΜΜΕ; Για κάποιο λόγο αυτό δεν ήταν αρκετό για τα δελτία ειδήσεων της ελληνικής τηλεόρασης τα οποία, σε μια παβλοφικού τύπου αντίδραση, άρχισαν εν χορώ να "παίζουν" την είδηση χωρίς να ασχοληθούν με το περιεχόμενό της; Και κατάφεραν τα ελληνικά ΜΜΕ να αναδειχθούν, χτες και σήμερα, στους καλύτερους προπαγανδιστές της "γραμμής" του Βρετανικού Μουσείου. Γιατί τι άλλο κάνουν όταν παρουσιάζουν ως "σημαντική είδηση" την πάγια θέση του Βρετανικού Μουσείου; Μια θέση την οποία έχουν αντιπαλέψει όλες οι κυβερνήσεις της χώρας;

Η είδηση που διέρρευσε από την ελληνική κυβέρνηση στις αρχές Δεκεμβρίου, μέσω της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ, μιλούσε για προκαταρκτικές συζητήσεις, οι οποίες δεν μπόρεσαν να ολοκληρωθούν γιατί υπήρξαν κάποια "αγκάθια" στις διαπραγματεύσεις. Το αγκάθι της κυριότητας των γλυπτών, που το Βρετανικό Μουσείου θέλει να κατοχυρώσει ότι του ανήκει νόμιμα –και καμία ελληνική κυβέρνηση ως τώρα δεν αναγνωρίζει. Ούτε καν η κυβέρνηση Μητσοτάκη!

Υπάρχουν θετικές εξελίξεις για τα γλυπτά; Ναι. Δεν σχετίζονται όμως με τη "μυστική διπλωματία" του Μαξίμου, και έχουν προβληθεί ελάχιστα, τόσο από την ελληνική κυβέρνηση όσο και από τα ελληνικά ΜΜΕ. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια τεράστια πίεση από τη μουσειολογική και ευρύτερα επιστημονική κοινότητα για την "αποαποικιοποίηση" των Μουσείων, που σε μεγάλο βαθμό –όχι όμως περιοριστικά– συνδέεται με τις κλεμμένες αρχαιότητες που εκτίθενται στα Μουσεία της αποκιοκρατίας. Η πίεση αυτή οδήγησε στην υιοθέτηση του όρου "ηθική των Μουσείων" από το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων το φθινόπωρο του 2022. 


Το Βρετανικό Μουσείο, όπως και άλλα μουσεία του εξωτερικού, βρίσκονται σε μεγάλη πίεση. Το 2022, επίσης, ευοδώθηκε ο αγώνας της Νιγηρίας για την επιστροφή των χάλκινων τέχνεργων του Μπενίν, που είχαν κλαπεί από τη χώρα στα τέλη του 19ου αιώνα από τον βρετανικό στρατό κατοχής, και βρίσκονταν σε Μουσεία στο Βερολίνο και τη Βρετανία. Η επιστροφή αυτή αποτελεί ένα καλό πρόκριμα για τη διεκδίκηση των γλυπτών του Παρθενώνα. Και βέβαια, υπάρχουν οι τρεις δωρεές θραυσμάτων του Παρθενώνα, από το Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης (2009), από τη Σικελία (θραύσμα Fagan, ως παρακαταθήκη) και η πρόσφατη δωρεά του Πάπα (2022), που θα έπρεπε να προβάλλονται ως χειρονομίες, αντί να προβάλλονται οι αποικιοκρατικές θέσεις του Βρετανικού Μουσείου.

Η τωρινή κυβέρνηση δεν έχει την έξωθεν καλή μαρτυρία. Όχι μόνο γιατί το 2019 ο Πρωθυπουργός μίλησε, σε βρετανικές εφημερίδες, για "δανεισμό", κάτι που μετά αναγκάστηκε να ανασκευάσει η ελληνική η κυβέρνηση. Όχι μόνο γιατί ξεκίνησε διαπραγματεύσεις σε ανώτατο επίπεδο (Πρωθυπουργού και Υπουργών) με τον Πρόεδρο του Βρετανικού Μουσείου σε βρετανικό έδαφος, ενέργεια που όχι μόνο είναι αντιθεσμική, αλλά και ουσιαστικά "άδειασε" με ασύγγνωστη ελαφρότητα την απόφαση της 22ης Συνόδου UNESCO για "διακυβερνητική διαπραγμάτευση", που εκδόθηκε το 2021 μετά από έντονη πίεση της ελληνικής πλευράς. Δώσαμε έτσι ένα μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι εντελώς αναξιόπιστη, όταν τη μία μέρα πιέζει για διαπραγματεύσεις με την βρετανική κυβέρνηση και την επόμενη μέρα (Οκτώβριος 2021) ο Πρωθυπουργός της χώρας αλλάζει γνώμη και ξεκινά συνομιλίες απευθείας με το Βρετανικό Μουσείο! 


Πολύ περισσότερο, όμως, γιατί η επαίσχυντη συμφωνία για την Συλλογή Στερν, συμφωνία νομιμοποίησης της αρχαιοκαπηλίας, υπογράφτηκε, ψηφίστηκε και προβλήθηκε ως "πρότυπο" από αυτή την κυβέρνηση. Είναι η πλειοψηφία της ΝΔ στην ελληνική Βουλή που δέχτηκε να νομιμοποιηθεί η αρχαιοκαπηλική συλλογή Στερν και να παραμένει προς έκθεση για 25+25 χρόνια στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Ν. Υόρκης, με τον αποικιοκρατικό όρο ότι για κάθε κυκλαδικό αντικείμενο που θα έρχεται από την Ν. Υόρκη στην Ελλάδα από το 2034 ως το 2073, η Ελλάδα θα στέλνει ένα ανάλογης αξίας κυκλαδικό εύρημα στην Ν. Υόρκη!

Τι μήνυμα έδωσε η χώρα με τη συμφωνία αυτή; Ότι μπορούν να παραμείνουν τα γλυπτά του Παρθενώνα για έκθεση στο Λονδίνο με μια πινακίδα που θα αναγράφει ότι ανήκουν στην Ελλάδα, μοπως ακούσμε να λένε βουλευτές της ΝΔ στη Βουλή; Ή, ακόμη χειρότερα, ότι μπορεί να υπογράψει μια συμφωνία ανταλλαγής των γλυπτών του Παρθενώνα ένα προς ένα με μοναδικά αρχαία έργα τέχνης που εκτίθενται σε ελληνικά μουσεία; Με τον Ηνιοχο των Δελφών, τη χρυσή προσωπίδα "του Αγαμέμνονα" ή το χρυσό στεφάνι του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης;

Τι πρέπει να γίνει; Να συνεχιστεί η συνεπής ελληνική διεκδίκηση επανένωσης του μνημείου με τα επιστημονικά επιχειρήματα, στα οποία έχει στηριχτεί ως τώρα, και στη βάση των οποίων έχει μεταστραφεί ακόμη και η βρετανική κοινή γνώμη. Να πάψουν τα ελληνικά ΜΜΕ να γράφουν άρθρα που προσβάλλουν τους χιλιάδες επιστήμονες και πολίτες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, οι οποίοι πασχίζουν με συνέπεια και συνέχεια, εδώ και δεκαετίες για την επανένωση του αρχιτεκτονικού διάκοσμου του Παρθενώνα. Και, πάνω από όλα, να αποσυνδεθεί η διεκδίκηση των γλυπτών από οποιαδήποτε προεκλογική περίοδο!

Μια λύση για αυτό είναι αυτή που έχει προτείνει ο καθηγητής Άγγελος Χανιώτης: μια επιτροπή επιστημόνων που θα συλλειτουργεί από μια διακομματική επιτροπή της Βουλής, για να προωθεί το ζήτημα της επιστροφής μέχρι την ευόδωσή του. Η αγωνιώδης προσπάθεια προσπορισμού κομματικού οφέλους διαφόρων κυβερνήσεων σε εκλογικές χρονιές έχει οδηγήσει από τη γελοιοποίηση του ζητήματος (θυμίζω τον διάλογο Μπλερ-Σημίτη) μέχρι ενέργειες που κινδύνευσαν να μας γυρίσουν δεκαετίες πίσω (όπως η ανάθεση του ζητήματος στην Αμάλ Αλαμουντίν από τον Α. Σαμαρά το 2014).

Το ίδιο κινδυνεύει να συμβεί και τώρα: ο προεκλογικός σχεδιασμός της κυβέρνησης Μητσοτάκη περιλαμβάνει "κάτι από μάρμαρα", πάση θυσία. Κι αν ο Πρωθυπουργός της Βρετανίας αρνήθηκε να συναντήσει τον Κυριάκο Μητσοτάκη στην τελευταία του επίσκεψη στο Λονδίνο, αυτό δεν πτόησε το επικοινωνιακό επιτελείο του Μαξίμου που "διέρρευσε" ειδήσεις για διαπραγματεύσεις με το Βρετανικό Μουσείο, με αποτέλεσμα να γίνουν σκληρές δηλώσεις από την βρετανική κυβέρνηση (στην ευθύνη της οποίας είναι η αλλαγή του βρετανικού νόμου), κάτι που θα έπρεπε -και θα μπορούσε- να έχει αποφευχθεί.

Ακόμη χειρότερα, να αναπαράγεται τις τελευταίες μέρες στην πλειονότητα των ελληνικών ΜΜΕ –και μάλιστα αυτή τη φορά χωρίς ευθύνη της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία διέψευσε τα σχετικά δημοσιεύματα– αμάσητη η προπαγάνδα του Βρετανικού Μουσείου για "δανεισμό" των γλυπτών ως "εξαίρετη συμφωνία". Σε κάποια θέματα χρειάζεται σοβαρότητα, συνέπεια και γνώση του πεδίου, αλλιώς τα αποτελέσματα θα μας εκπλήξουν όλους δυσάρεστα." 

Γεωργία Οικονόμου 

Περισσότερα=> news247.gr





Πέμπτη, Δεκεμβρίου 10, 2020

«Ενοικιαστήριο» στα μουσειακά εκθέματα για μισό αιώνα από την Μενδώνη


 

«Φάμπρικα» δανεισμού έργων τέχνης και εκθεμάτων μουσείων ακόμα και για έναν αιώνα επιχειρεί να στήσει η υπουργός Λίνα Μενδώνη, με διάταξη του νομοσχεδίου του υπουργείου Πολιτισμού που βρίσκεται ακόμα στις κοινοβουλευτικές επιτροπές να προκαλεί έντονες αντιδράσεις. Η υπουργός αναγκάστηκε να αλλάξει το χρονικό όριο σε 50 χρόνια (25 + δυνατότητα ανανέωσης για 25 χρόνια), με το σχέδιο ωστόσο να προβληματίζει έντονα για τις στοχεύσεις του, καθώς στη χώρα μας υπάρχει ήδη σε ισχύ πλαίσιο δανεισμού για την προώθηση του ελληνικού πολιτισμού, αλλά και για την ουσία του, καθώς θα επιφέρει καίριο πλήγμα εντός των τειχών της χώρας, πολιτιστικά και οικονομικά.  

Διάταξη που προβλέπει τη «μακροχρόνια εξαγωγή αντικειμένων των συλλογών των μουσείων πλην αυτών της παρ. 2, τα οποία αντικείμενα μπορεί να αποτελούν και μνημεία, προκειμένου να εκτεθούν σε μουσειακούς ή παρεμφερείς χώρους, ιδίως όταν η ονομασία του τόπου έκθεσής τους ταυτίζεται με ή περιέχει εκείνη του εξάγοντος μουσείου και εκτίθενται μόνο δικές τους συλλογές» περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού, με την υπογραφή της υπουργού Λίνας Μενδώνη, η οποία έχει ήδη προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, τόσο από την αντιπολίτευση, όσο και από τον επιστημονικό κλάδο.

Στο αρχικό σχέδιο, η Λίνα Μενδώνη προέβλεπε τον δανεισμό μουσειακών συλλογών και εκθεμάτων για 50 χρόνια, με δυνατότητα ανανέωσης για ακόμα 50, περίοδο δηλαδή ίση με την μισή διάρκεια ζωής του σύγχρονου ελληνικού κράτους. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως η διάταξη για τα 50+50 χρόνια «φύτρωσε» στο νομοσχέδιο μετά τη διαβούλευση, αφού πριν το νομοσχέδιο κατατεθεί προέβλεπε 10+10 χρόνια, τα οποία στην πορεία πενταπλασιάστηκαν. Έπειτα από τις πρώτες αντιδράσεις, η υπουργός αναγκάστηκε να αλλάξει τη διάταξη σε «με την ίδια απόφαση προσδιορίζονται οι ειδικότεροι όροι της εξαγωγής καθώς και η διάρκειά της η οποία δεν μπορεί να υπερβεί τα 25 έτη δυνάμενη να ανανεωθεί άπαξ», χωρίς ωστόσο να κάμψει τις αντιδράσεις.

Σημειώνεται πως κατά την ισχύουσα αρχαιολογική νομοθεσία προβλέπεται μακροχρόνιος δανεισμός αρχαιοτήτων με όρια τα πέντε χρόνια, με δυνατότητα ανανέωσης για επιπλέον πέντε έτη. Όπως αναφέρεται σε δημοσιεύματα, στόχος της διάταξης Μενδώνη είναι να «βοηθήσει» το Μουσείο Μπενάκη να ιδρύσει παράρτημα στη Μελβούρνη για τους ομογενείς, ώστε να ενισχυθεί από εκθέματα που ανήκουν κατά κυριότητα και κατά χρήση στο ελληνικό δημόσιο.

Η προωθούμενη διάταξη συνάντησε αρχικά την αντίδραση της τομεάρχη Πολιτισμού της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Σίας Αναγνωστοπούλου, η οποία υπογράμμισε ι «η χρονική διάρκεια της εξαγωγής έχει γίνει λάστιχο, αφού στη διαβούλευση ήταν 10+10, στο σχέδιο νόμου έγινε 50+50, για να καταλήξει στην Επιτροπή να ειπωθεί το 25+25» χρόνια.

«Όπου κι αν καταλήξει το νούμερο, η ουσία παραμένει: χαρίζουμε ελληνικές αρχαιότητες σε μουσεία και ιδρύματα του εξωτερικού, σαν φτωχοί συγγενείς: Η πεμπτουσία αυτού που κατανοεί η ΝΔ ως “πολιτιστική πολιτική”» υπογράμμισε η βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ, αποκρούοντας τις αιτιάσεις της πλευράς Μενδώνη για «προώθηση του ελληνικού πολιτισμού» μέσω του πρωτοφανούς αυτού δανεισμού, κατηγορώντας την πως «επιδιώκει να εμπλουτίσει τις συλλογές ξένων Μουσείων και Ιδρυμάτων, με ελληνικές αρχαιότητες που θα παραμείνουν εκεί για 50+50 χρόνια και είναι αμφίβολο αν θα επιστρέψουν ποτέ».

«Στο νόμο της κας Μενδώνη, όπως παρουσιάστηκε αρχικώς στη διαβούλευση προβλεπόταν η αύξηση της διάρκειας «εξαγωγής» του αντικειμένου ή, πλέον, ολόκληρου μνημείου (!) για 10 + 10 έτη. Ήδη, αυτά τα 20 έτη συνιστούν μια αδικαιολόγητα μακρά περίοδο απουσίας του αντικειμένου από την Ελλάδα. Ακολούθως, η κυβέρνηση κατέθεσε το νόμο στη Βουλή με το άρθρο να προβλέπει… 50 + 50 έτη για να το μετατρέψει σήμερα μέσα σε κατακραυγή σε 25 + 25! Ανεβοκατεβάζουν τις δεκαετίες σαν να τρώνε στραγάλια! Και μάλιστα, η εξαγωγή προβλέπεται πλέον όχι μόνο προς ξένα μουσεία, αλλά και σε “παρεμφερείς χώρους” ό,τι κι αν σημαίνει αυτό για την αξιοπιστία των φορέων που θα υποδέχονται και θα φυλάσσουν τα μνημεία μας για τόσο μακρύ χρονικό διάστημα» ανέφερε από την πλευρά του ο πρώην υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης.

«Είμαστε στα σοβαρά πρόθυμοι να κάνουμε άλλες χώρες και άλλα μουσεία στο εξωτερικό μόνιμους πόλους έλξης, υποσκάπτοντας τον τουρισμό στη χώρα μας; Κάθε φορά νομίζω ότι πιο χαμηλά για αυτή την κυβέρνηση, δεν έχει. Αμ, έχει και παραέχει! Να προσέξουν καλά. Ο νόμος αυτός, με τέτοιο άρθρο, δεν μπορεί να περάσει. Να το πάρουν πίσω διαφορετικά πιστεύω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία για το συγκεκριμένο, και τότε θα διαπιστώσουμε ποιοι βουλευτές της ΝΔ είναι έτοιμοι στο βωμό της κομματικής πειθαρχίας να στηρίξουν τέτοιο τερατούργημα. Και να φέρουν το βάρος για… 25+25 έτη. Και το ίδιο βέβαια ισχύει για τον πρωθυπουργό. Θέλει να συνδέσει το όνομά του με το νομοθέτημα της κας Μενδώνη;» υπογράμμισε ακόμα ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, την ώρα που η κοινοβουλευτική ομάδα της αξιωματικής αντιπολίτευσης να αποσυρθεί η επίμαχη διάταξη.

 

Διαβάστε την συνέχεια από το thepressproject.gr >> εδώ

Τρίτη, Νοεμβρίου 03, 2020

Αυτό θα είναι το χειμερινό ωράριο λειτουργίας των αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και μουσείων του κράτους


 

Το χειμερινό ωράριο λειτουργίας των Αρχαιολογικών Χώρων, Μνημείων και Μουσείων του Κράτους καθορίζεται με απόφαση της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Διευκρινίζεται ότι η προσέλευση των επισκεπτών επιτρέπεται έως και είκοσι (20 ́) λεπτά πριν τη λήξη του ωραρίου, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά στον συνημ-μένο πίνακα

Το ωράριο ισχύει από 1η  Νοεμβρίου 2020 μέχρι 31η Μαρτίου 2021.

Όλοι οι Αρχαιολογικοί Χώροι, τα Μνημεία και τα Μουσεία του Κράτους παραμένουν κλειστά κατά την 25η και 26η Δεκεμβρίου, 1η Ιανουαρίου και 25η Μαρτίου, επίσημες αργίες του Κράτους.

Τις λοιπές ημέρες αργίας για το προσωπικό των Δη-μοσίων Υπηρεσιών και Ν.Π.Δ.Δ. [παρ. 1 του άρθρου 11 του ν. 1157/1981 (Α ́ 126)], δηλαδή τις ημέρες των Θεο-φανείων και της Καθαράς Δευτέρας, οι Αρχαιολογικοί Χώροι,  τα  Μουσεία  και  τα  Μνημεία  λειτουργούν  με  το ωράριο που ορίζεται στην παρ. 1.6. Με την απόφαση αυτή παύει η ισχύς των προηγουμένων σχετικών αποφάσεων.

Κάθε επιμέρους ρύθμιση για τη λειτουργία Αρχαιο-λογικών Χώρων, Μνημείων και Μουσείων κατά παρέκκλιση και πέραν του καθορισμένου ωραρίου, θα ανακοινώνεται στον κόμβο του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Δείτε την απόφαση...                            

Επισυναπτόμενα Αρχεία

 Download attachment Απόφαση

Πηγή: tornosnews.gr  - Nov 03, 2020

 

Τρίτη, Οκτωβρίου 06, 2020

Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου και Αρχαιολογικό Μουσείο Ρόδου στα 31 ελληνικά μουσεία που έχουν βραβευτεί από το Tripadvisor για το 2020


 

Βρίσκονται στη λίστα των προτιμήσεων του διεθνούς κοινού -

«Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων με ικανοποίηση ανακοινώνει ότι μεγάλος αριθμός δημόσιων αρχαιολογικών Μουσείων και αρχαιολογικών χώρων του ΥΠΠΟΑ λαμβάνουν με συνέπεια εξαιρετικές κριτικές από τους ταξιδιώτες και κατατάσσονται εντός του κορυφαίου 10% των προτεινόμενων τόπων επίσκεψης στο Tripadvisor για το 2020», σημειώνει ο ΣΕΑ σε ανακοίνωσή του, με τίτλο «Τα ελληνικά δημόσια μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι στη λίστα των προτιμήσεων του διεθνούς κοινού».

«Σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία όπως αυτής της χρονιάς, αξίζουν συγχαρητήρια στις υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ, σε όλο το προσωπικό των δημόσιων Μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων που κατάφεραν να εξυπηρετήσουν χιλιάδες επισκέπτες, τηρώντας ταυτόχρονα όλα τα μέτρα δημόσιας υγείας.

Είναι προφανές ότι, σε διάψευση όσων υποβολιμιαία ακούγονται και γράφονται για δήθεν "απαρχαιωμένες δομές των Μουσείων" ή για δήθεν "γραφειοκρατικές αγκυλώσεις", η δυναμική των ελληνικών δημόσιων Μουσείων και η ποιότητα των εκθέσεων κρίνονται ως θετικά από τους κύριους αποδέκτες της δουλειάς μας: τους ίδιους τους επισκέπτες», τονίζει ο ΣΕΑ.

Ενδεικτικά δε αναφέρει ότι για το 2020 το βραβείο «Traveller's Choice Award» έχει απονεμηθεί στα παρακάτω 31 μουσεία του υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, Νομισματικό Μουσείο, Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας, Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου, Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών, Αρχαιολογικό Μουσείο Θάσου, Αρχαιολογικό Μουσείο Θήβας, Αρχαιολογικό Μουσείο Κορίνθου, Αρχαιολογικό Μουσείο Λήμνου, Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας, Αρχαιολογικό Μουσείο Νάξου, Αρχαιολογικό Μουσείο Ναυπλίου, Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας, Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας, Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά, Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας, Αρχαιολογικό Μουσείο Πυθαγορείου Σάμου, Αρχαιολογικό Μουσείο Ρεθύμνου, Αρχαιολογικό Μουσείο Ρόδου (Νοσοκομείο των Ιπποτών), Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων, Βυζαντινό Μουσείο Βέροιας, Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας, Μουσείο Αρχαίας Αγοράς Αθηνών, Μουσείο Βασιλικών Τάφων Αιγών (Βεργίνας), Μουσείο Λευκού Πύργου, Μουσείο Ολυμπιακών Αγώνων, Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου, Ρόδος.

 

Με πληροφορίες και φωτο από  newsbeast.gr - Oct 06, 2020

 

Παρασκευή, Οκτωβρίου 02, 2020

Με ανάκληση της δωρεάς στον Δήμο Ρόδου προειδοποιεί η Ρ. Σεμερτζίδη


Τη δυσαρέσκειά της για την απόφαση της διοίκησης του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου να αποσύρει τα έργα του Βάλια Σεμερτζίδη εξέφρασε σήμερα -μιλώντας στην ΕΡΤ- η σύζυγος του γνωστού ζωγράφου, Ρούλη Σεμερτζιδη.
 

Προειδοποίησε δε ότι σε περίπτωση που αποσυρθούν τα έργα του συζύγου της, θα αναλάβουν οι δικηγόροι για την ανάκληση της δωρεάς.

«Υπάρχει ένα συμβόλαιο που πρέπει να τηρηθεί», ανέφερε, καλώντας τη διοίκηση του Μουσείου να απαντήσει αν θέλει ή όχι τα έργα του Βάλια Σεμερτζίδη.

Η έκθεση με τους πίνακες του μεγάλου καλλιτέχνη στο Μ.Ν.Τέχνης στη Ρόδο «δείχνει διαχρονικά τη θυσία των ανθρώπων για την απελευθέρωση και ας μας πουν τι θέλουν και τι δε θέλουν εκεί», πρόσθεσε η κ. Σεμερτζίδη.

Την έκθεση επιμελήθηκε ο καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης Νίκος Χατζηνικολάου.

 

Πηγή: ert.gr - Oct 02, 2020

 

Πέμπτη, Οκτωβρίου 01, 2020

Ρόδος: Αντιδράσεις για απόφαση του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης να αποσύρει έργα


Έλλειψη σεβασμού έναντι του προσώπου του, καταλογίζει στη διοίκηση του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης, ο γνωστός ζωγράφος, Δημήτρης Κούκος μετά την απόφαση της διοίκησης του Μουσείου να αποσύρει τα έργα του Δημήτρη Κούκου και του Βάλια Σεμερτζίδη, παρ’ ότι όπως υποστηρίζει, στους όρους της δωρεάς ήταν η μόνιμη έκθεσή τους.
 

Μιλώντας στην ΕΡΤ Ρόδου ανέφερε, ότι δεν ενημερώθηκε για την απόσυρση των 80 έργων του, παρά μόνο όταν αυτά είχαν αμπαλαριστεί.
 

«Τόσο άγρια και άσχημα δεν κατεβάζουν μια δωρεά» τόνισε, επισημαίνοντας πως δεν γνωρίζει την τύχη των έργων του, αφού κανείς δεν τον έχει ενημερώσει που βρίσκονται.
 

Να ανακληθεί η απόφαση απόσυρσης των έργων των ζωγράφων Βάλια Σεμερτζίδη και Δημήτρη Κούκου, ζητά η παράταξη «Λαϊκή Συσπείρωση» Νοτίου Αιγαίου.
 

Επιτίθεται στη δημοτική αρχή, κατηγορώντας την,ότι «επιχειρεί εμφανώς να απαξιώσει τους δημιουργούς και το ανεκτίμητης πολιτιστικής αξίας έργο τους, το οποίο αποτελεί κληρονομιά του Ροδιακού λαού.» 


Πηγή: ert.gr - Oct 01, 2020

Σάββατο, Σεπτεμβρίου 26, 2020

Όταν η συνέπεια και η αξιοπιστία πάνε ...περίπατο - Με αφορμή μία ακατανόητη απόφαση


Γράφει ο Δρ. Νικόλαος Τσ. Φρόνας
Τ. Πρόεδρος  Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου -

Με μεγάλη έκπληξη πληροφορήθηκα ότι στην τελευταία συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης  του Δήμου Ρόδου στις 20-8-2020, μετά από εισήγηση της προέδρου κας Σουμέλας Καραχάλιου, αποφασίσθηκε ομόφωνα να κατεβάσουν  προσωρινά τις μόνιμες εκθέσεις του Βάλια Σεμερτζίδη και του Δημήτρη Κούκου οι οποίες  φιλοξενούνται στο Νεστορίδειο Μέλαθρο, στο δεύτερο όροφο και ισόγειο αντίστοιχα, αφού προηγουμένως ενημερώσουν την κα Ρούλη Σεμερτζίδη (σύζυγο του Βάλια Σεμερτζίδη) και τον ίδιο τον κ. Δημήτρη Κούκο.

Σκοπός, όπως αναφέρθηκε, είναι να ελευθερωθεί εκθεσιακός χώρος προκειμένου να εκτεθούν  με περιοδικές εκθέσεις τα έργα της μόνιμης συλλογής του Μουσείου.
 Θα ήθελα ως προηγούμενος Πρόεδρος του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης όπου επί δικής μου θητείας στήθηκαν οι προαναφερθείσες εκθέσεις να διευκρινίσω τα εξής:
- Τα έργα αυτών των δύο εκθέσεων αποτελούν δωρεά στο Μουσείο, με τον όρο μεταξύ των άλλων τη μόνιμη έκθεσή τους. Αθέτηση του συγκεκριμένου όρου αποτελεί αιτία ανάκλησης της δωρεάς (Αρθρο 1, παράγραφος 1 της σύμβασης).

- Οι δύο συμβάσεις είχαν γίνει ομόφωνα αποδεκτές από τα τότε Μέλη του Δ.Σ, δύο από τα οποία και σήμερα αποτελούν Μέλη του παρόντος Δ.Σ. Το ένα μάλιστα ενθουσιωδώς πρωτοστάτησε κυρίως στην έκθεση του Σεμερτζίδη και μάλιστα βρήκε το συνεργείο για το βάψιμο των τοίχων, το φτιάξιμο των γυψοσανίδων και έτρεξε για την παραγγελία και έγκαιρη παραλαβή των χρωμάτων κ.λπ. Πρωτοστάτησαν επίσης τις ημέρες των εγκαινίων με αδιάψευστο δεδομένο το φωτογραφικό υλικό της εποχής. Απορώ πώς συνηγόρησαν ανεπιφύλακτα σε μία τέτοια απόφαση, δεν εξέφρασαν τουλάχιστον κάποια επιφύλαξη και συμπεριφέρθηκαν σαν να μη γνώριζαν τα συμβάντα και τον αγώνα που προηγήθηκε για την απόκτηση αυτών των έργων, γεγονός για το οποίο τότε έδιναν συγχαρητήρια στον γράφοντα.

- Οι δύο αυτές δωρεές περιλαμβάνουν συνολικά 183 (εκατόν ογδόντα τρία) επιλεγμένα έργα τέχνης (103 Σεμερτζίδης, 80 Κούκος).
- Η χρηματική αξία αυτών των έργων σε σημερινές τιμές υπολογίζεται πάνω από 650.000  ευρώ. 
- Η δωρεές αυτές προκάλεσαν αίσθηση στους φιλότεχνους της χώρας μας και μεγάλη ικανοποίηση στο τότε Δημοτικό Συμβούλιο και στη Ροδιακή κοινωνία. Η μεγάλη εξάλλου συμμετοχή του κόσμου στις εκδηλώσεις των εγκαινίων (Δεκέμβριος 2018 του Σεμερτζίδη, Μάιος 2019 του Κούκου) επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές.

Η πρόταση και η ληφθείσα απόφαση, αποτελεί κατά τη γνώμη μου έναν εύσχημο τρόπο αποποίησης των συγκεκριμένων δωρεών, διότι η μεθοδευμένη και φαινομενικά αθώα αυτή ενέργεια, αποσκοπεί στην υλοποίηση της ήδη δηλωθείσας από τους δωρητές απόφασης να ζητήσουν  πίσω τα έργα τους και η προσχηματική πρόταση να ενημερωθούν και η υπόσχεση ότι θα επανατοποθετηθούν τα έργα  εν «ευθέτω χρόνω» χωρίς αυτό να προσδιορίζεται ημερολογιακά επακριβώς, επιβεβαιώνει την ειλημμένη απόφαση.
Υπάρχουν επίσης και διάφορα γεγονότα που επιβεβαιώνουν τις παραπάνω σκέψεις.

- Ειπώθηκε ότι  για  λόγους ανακαίνισης θα κλείσει προσωρινά το κτήριο «Α. Ιωάννου», επιθυμούν να εκθέσουν τα ήδη γνωστά έργα της συλλογής του Μουσείου και δεν υπάρχει διαθέσιμος χώρος. Τα γνωστά «διαμάντια» της πινακοθήκης μας εκτίθενται συνεχώς από τις 17 Μαΐου του 1964 δηλαδή επί 56 συνεχή χρόνια. Τα έχουν θαυμάσει επανειλημμένα οι Ροδίτες και όλοι οι φιλότεχνοι της Ελλάδας. Μάλιστα από τον Φεβρουάριο μέχρι το Μάιο του 2019 όλοι οι φιλότεχνοι Αθηναίοι και όχι μόνο, είχαν την ευκαιρία να τα ξαναδούν, μετά την επιτυχημένη έκθεση που πραγματοποιήσαμε τότε  στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη.  Το επιχείρημα λοιπόν για την αναγκαιότητα έκθεσης των επανειλημμένως εκτεθέντων έργων είναι σαθρό και ανίσχυρο. Να υπενθυμίσω ότι η Εθνική Πινακοθήκη παραμένει κλειστή τουλάχιστον 4 χρόνια λόγω ανακαίνισης και δεν δημιουργήθηκε κανένα θέμα.

- Η Νέα Πτέρυγα του Νεστορίδειου Μελάθρου, με δύο συγκεκριμένες παρεμβάσεις αποκτά ύψιστο βαθμό ασφάλειας και θα μπορούσε να φιλοξενήσει εκεί  οποιοδήποτε έργο.
- Η αίθουσα που φιλοξενεί την έκθεση Σεμερτζίδη, τροποποιήθηκε μετά από Μουσειακή μελέτη από ειδική Αρχιτέκτονα-Μουσειολόγο την κα Κατσανίκα, για προεπιλεγμένα συγκεκριμένα έργα του Βάλια. Επελέγησαν γι’ αυτό ειδικά χρώματα (αδιάφορο εάν δεν αρέσουν σε κάποιους) και παραγγέλθηκε εξειδικευμένος φωτισμός, τοποθετήθηκαν στο τοίχο ειδικές αυτοκόλλητες ταινίες με αναγραφή κειμένων, βιογραφικού, ταμπελάκια αυτοκόλλητα για κάθε έργο.

Την έκθεση επιμελήθηκε ο γνωστός Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης σε πανεπιστήμιο της Γερμανίας και της Κρήτης κ. Νίκος Χατζηνικολάου, παγκοσμίως γνωστός για τις μελέτες του και το επιστημονικό του έργο για τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο. Είναι αυτός που επιμελήθηκε μεταξύ των άλλων και την επιτυχημένη έκθεση του Βάλια Σεμερτζίδη πριν από 5 χρόνια στο Μπενάκειο Μουσείο Αθηνών. Θα κατεβάσουν αυτή την έκθεση και όλα τα παρελκόμενα για να την ξαναστήσουν αργότερα; Δεν καταλαβαίνουν  ότι καταστρέφουν όλη τη δομή της έκθεσης; Απολύτως τίποτε δεν θα είναι το ίδιο όπως πριν, απλώς μια πραγματική ιεροσυλία.

Τα  Μέλη της Κ.Ε. του Μουσείου  τα  οποία είναι επαγγελματίες της Τέχνης τι λένε γι’ αυτό;
Μπορεί να ξαναστηθεί όπως είναι τώρα αυτή η επιτυχημένη έκθεση; Η απόφαση είναι προφανής.
Η υλοποίηση λοιπόν μιας τέτοιας απόφασης σίγουρα θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια των δωρεών και αρνητικό αντίκτυπο για την αξιοπιστία και φερεγγυότητα του Μουσείου και της Δημοτικής Αρχής γενικότερα. 

Είμαι σίγουρος ότι ο Δήμαρχος και ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού αγνοούν τις ακατανόητες αυτές  αποφάσεις που θα έχουν ως αποτέλεσμα να χαθούν από τη συλλογή του Μουσείου έργα τόσο μεγάλης χρηματικής, εικαστικής και συναισθηματικής  αξίας όχι με υπαιτιότητα των δωρητών. Κανείς σώφρων Ροδίτης δεν Θα δεχθεί να χαθεί από το Μουσείο περιουσία τέτοιας αξίας και να κατευθυνθεί σε άλλες πινακοθήκες της χώρας μας.
 

 Ήδη το ίδρυμα Λασκαρίδη στον Πειραιά που κατέχει μία μικρή συλλογή έργων του Βάλια Σεμερτζίδη για την οποία αισθάνεται υπερήφανο και την εκθέτει μόνιμα, καραδοκεί και περιμένει με ανοιχτές αγκάλες.

Για τον Βάλια Σεμερτζίδη να αναφέρω ότι αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους ζωγράφους της γενιάς του 1930.  Aγωνιστής στον στίβο της κοινωνικής δικαιοσύνης, του ανθρώπινου μόχθου, της αξιοπρέπειας και της τέχνης.   Από το 1964 έως το θάνατό του το Φεβρουάριο του 1983 έζησε στη Ρόδο. την οποία θεωρούσε  δεύτερη πατρίδα του. Την ερεύνησε και την αγάπησε, όσο ελάχιστοι καλλιτέχνες, μαθαίνοντάς μας κι εμάς να την βλέπουμε μέσα από ένα βαθύτερο και συναισθαντικό πρίσμα.

Οι πολιτικές του πεποιθήσεις και ο πολιτικός διωγμός που υπέστη μετά τον εμφύλιο τον καταδίκασαν καλλιτεχνικά. Εδώ και μερικά χρόνια όμως δικαιώθηκε για το καλλιτεχνικό του έργο και σήμερα κατατάσσεται στους αξιολογότερους και περιζήτητους καλλιτέχνες της γενιάς του.  

Για την καλλιτεχνική αξία του Δημήτρη Κούκου,  «ομιλούν» η τεχνοτροπία της αφαιρετικής απόδοσης των θεμάτων του, τα ιμπρεσιονιστικά στοιχεία με τον κυρίαρχο ρόλο του φωτός και τη λυρική ατμόσφαιρα, στοιχεία που τον καθιστούν στη συγκεκριμένη τεχνοτροπία μοναδικό στη Χώρας μας, το βιογραφικό του, οι επιτυχημένες εκθέσεις του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, το διδακτικό του έργο στην ΑΣΚΤ Αθήνας, η υποψηφιότητά του για την Ακαδημία Αθηνών, η τεράστια πολύχρονη αγάπη του για τη Ρόδο την οποία πολλάκις αποτύπωσε στους καμβάδες του.

Κα Πρόεδρε και Μέλη του Δ.Σ. το Μουσείο έχει συνέχεια.
Ελπίζω να πρυτανεύσει η λογική και όχι η ανακολουθία.  
Σας καλώ να σεβαστείτε τις αποφάσεις του προηγούμενου Δ.Σ., όπως εμείς σεβαστήκαμε και φέραμε εις πέρας όλα τα θέματα που κληρονομήσαμε από το προηγούμενο από εμάς Δ.Σ., αυτό της κας Καμπουροπούλου.

ΥΓ: Το παραπάνω κείμενο στάλθηκε ηλεκτρονικά  ως επιστολή διαμαρτυρίας στα γραφεία του Μουσείου την Τετάρτη πρωί 23 Σεπτεμβρίου με σκοπό να μη δημοσιοποιηθεί. Το πρωί της ίδιας ημέρας πληροφορήθηκα ότι πριν 4 ημέρες, δηλαδή το Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου τα έργα του Δημήτρη Κούκου είχαν ήδη καθαιρεθεί και αμπαλαριστεί!  Το τραγικό στην ιστορία είναι ότι κανείς δεν μπήκε στον ελάχιστο κόπο να ενημερώσει εγγράφως ή τουλάχιστον τηλεφωνικά τον καλλιτέχνη όπως είχαν στοιχειωδώς την υποχρέωση. Η  ενέργεια αυτή αποτελεί την επιτομή της αγένειας, της αφερεγγυότητας και της έλλειψης σεβασμού προς τον δωρητή.

Γιατί τέτοια απαξίωση;
Την Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου στάλθηκε ηλεκτρονική επιστολή ολίγων γραμμών με την απόφαση-ανακοίνωση στην κα Ρούλη Σεμερτζίδη, όπου της ανακοινώνεται η επικείμενη καθαίρεση της έκθεσης Σεμερτζίδη.
 

Τα γεγονότα λοιπόν αυτά έρχονται ως αδιάψευστος μάρτυρας να καταδείξουν την εκ μέρους της Διοίκησης του Μουσείου ώθηση των δωρητών να ανακαλέσουν τις σημαντικότατες αυτές δωρεές, πράγμα που ήδη ξεκίνησαν απευθυνόμενοι στους Δικηγόρους τους.

Τον λόγο τώρα έχει ο Δήμαρχος και ο αναμενόμενος να ορισθεί Αντιδήμαρχος Πολιτισμού.
Η πρώτη σε σημαντικότητα έργων τέχνης  περιφερειακή πινακοθήκη της χώρας, δεν έχει ανάγκη  τέτοιου είδους υποβάθμιση στα μάτια και αυτιά των φιλότεχνων της πόλης μας και της Ελλάδας.

 

Παρασκευή, Μαρτίου 13, 2020

Κλειστά όλα τα Μουσεία και οι Αρχαιολογικοί χώροι, έως τις 30 Μαρτίου


Σύμφωνα με απόφαση της υπουργού Πολιτισμού - 

Με δεδομένο ότι στους αρχαιολογικούς χώρους και στα Μουσεία, λόγω των ειδικών συνθηκών, παρουσιάζονται ελλείψεις στο φυλακτικό προσωπικό σύμφωνα με τα στοιχεία που εστάλησαν σήμερα  το πρωί στο ΥΠΠΟΑ, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κα Λίνα Μενδώνη, σε συνεννόηση και με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Υπουργείου Πολιτισμού αποφάσισε για την ασφάλεια των εργαζομένων αλλά και των Μουσείων και των μνημείων να ανασταλεί η λειτουργία τους ως και την 30η Μαρτίου.

Εννοείται ότι στα Μουσεία και στους αρχαιολογικούς χώρους  θα υπάρχει το αναγκαίο προσωπικό φύλαξης.

Παράλληλα έχουν δοθεί οι σχετικές οδηγίες για τη σχολαστική καθαριότητα των χώρων υγιεινής που χρησιμοποιεί το προσωπικό στο σύνολο των υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ, Μουσείων και αρχαιολογικών χώρων.


Πηγή: naftemporiki.gr - Μαr 13, 2020

Σάββατο, Φεβρουαρίου 08, 2020

Το...μοιρολόι των Κρητικόπουλων μπροστά στην "ξενιτεμένη" Καρυάτιδα (Video)

Τα παιδιά βρέθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο στο πλαίσιο εκπαιδευτικής εκδρομής και αντέδρασαν με τον δικό τους τρόπο

Με μια διαφορετική κίνηση θέλησαν να "διαμαρτυρηθούν" για την παραμονή στο Βρετανικό Μουσείο των Μαρμάρων του Παρθενώνα, παιδιά από την Κρήτη, που βρέθηκαν στο Λονδίνο, στο πλαίσιο εκπαιδευτικής εκδρομής.

Τα παιδιά, συνοδευόμενα από την πρόεδρο του Πολιτιστικού Συλλόγου Γουβών και ιδιοκτήτρια Κέντρου Ξένων Γλωσσών κ. Άντζελα Χαριστάκη καθισμένοι όλοι οκλαδόν γύρω από την Καρυάτιδα στήσανε ένα μοιρολόι "Σιγανά και ταπεινά" που λέει και το "Τζιβαέρι".

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Χαριστάκη: "αποφασίσαμε να επισκεφτούμε το Βρετανικό Μουσείο , αν και δε μας χαροποιει ΚΑΘΟΛΟΥ το γεγονός οτι βρισκονται εκεί, ως γνωστόν, τα κλεμένα μάρμαρα του Παρθενώνα και η Καρυάτιδα που είναι σχεδόν κρυμμένη σ΄ενα δωματιάκι αντί να βρίσκεται με τις αδερφές της σε περίωπτη θέση στο Μουσείο της Ακρόπολης.



Τα ματια μας γεμισαν δάκρυα, η συγκίνηση το δέος αλλά και η απογοήτευση στο έπακρο και ακολούθησε από τα παιδιά ένα project που ονομάζεται "Your Thoughts on Greece...for tourists in London" . Ανάμεσα στις ερωτήσεις που κάναμε στους επισκέπτες του Μουσείου ήταν και το "αν επιθυμούν να επιστρέψουν τα Μαρμαρα του Παρθενώνα στην Ελλάδα". Η απάντηση όλων 100% ήταν θετική".

Πηγή: cretalive.gr - Feb 08, 2020

Τετάρτη, Ιανουαρίου 29, 2020

Ελεύθερη είσοδος σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους αυτήν την Κυριακή


Ελεύθερη θα είναι η είσοδος στους οργανωμένους αρχαιολογικούς χώρους, τους ιστορικούς τόπους, τα μνημεία και τα μουσεία τα οποία ανήκουν στο Δημόσιο, την Κυριακή 2 Φεβρουαρίου. 

Σύμφωνα με τη σχετική υπουργική απόφαση που είναι σε ισχύ, η είσοδος στους αρχαιολογικούς χώρους, τα μνημεία και τα μουσεία είναι ελεύθερη, χωρίς την καταβολή εισιτηρίου, την πρώτη Κυριακή κάθε μήνα από 1 Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου εκάστου έτους.

Ποιες άλλες μέρες του χρόνου είναι ελεύθερη η είσοδος:

-6η Μαρτίου (Ημέρα Μνήμης Μελίνας Μερκούρη)
-18η Απριλίου (Διεθνής Ημέρα Μνημείων)
-18η Μαΐου (Διεθνής Ημέρα Μουσείων)
-Το τελευταίο σαββατοκύριακο Σεπτεμβρίου (Διήμερο Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς)
-28η Οκτωβρίου (Εθνική Εορτή).


Πηγή: www.lifo.gr - Jan 29, 2020

Κυριακή, Δεκεμβρίου 01, 2019

Ελεύθερη σήμερα η είσοδος σε όλα τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους

Ελεύθερη είναι σήμερα, Κυριακή η είσοδος σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους της χώρας.

Την Κυριακή 1η Δεκεμβρίου είναι η μέρα που το κοινό μπορεί να επισκέπτεται χωρίς εισιτήριο αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία σε όλη τη χώρα.

Είναι η πρώτη Κυριακή του μήνα και με Απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού, κάθε πρώτη Κυριακή του μήνα, για το χειμώνα, είναι ελεύθερη η είσοδος σε αυτούς τους χώρους πολιτισμού.

Συγκεκριμένα, η είσοδος στους αρχαιολογικούς χώρους, τους ιστορικούς τόπους, τα μνημεία και τα μουσεία τα οποία ανήκουν στο Δημόσιο και διαχειρίζεται το ΥΠ.ΠΟ.Α. είναι ελεύθερη για όλους τους επισκέπτες, χωρίς την καταβολή αντιτίμου, την πρώτη Κυριακή κάθε μήνα από 1η Νοεμβρίου έως 31η Μαρτίου.

Επίσης καθορίζονται ως ημέρες ελεύθερης εισόδου για όλους τους επισκέπτες η 28η Οκτωβρίου (Εθνική Εορτή), η 18η Απριλίου (Διεθνής Ημέρα Μνημείων), η 18η Μαΐου (Διεθνής Ημέρα Μουσείων), το τελευταίο σαββατοκύριακο του Σεπτεμβρίου (Διήμερο Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς) και η 6η Μαρτίου (Ημέρα Μνήμης Μελίνας Μερκούρη).


Dec 01, 2019

Πέμπτη, Οκτωβρίου 24, 2019

Ποιοι δικαιούνται δωρεάν είσοδο σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους (λίστα)

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού μετά την γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, από την 1η Νοεμβρίου 2019, τίθεται σε ισχύ τροποποιημένη η Κοινή Υπουργική Απόφαση, που αφορά στον καθορισμό του αντιτίμου επίσκεψης οργανωμένων αρχαιολογικών χώρων, ιστορικών τόπων, μνημείων και μουσείων και την απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής αντιτίμου. 

Όπως επισημαίνει η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη «η τιμολογιακή πολιτική στα μνημεία, στους αρχαιολογικούς χώρους και στα μουσεία, δεν μπορεί και δεν πρέπει να περιορίζεται σε εισπρακτική πολιτική. Οι παράγοντες που την καθορίζουν σχετίζονται με ευρύτερες κοινωνικές, αναπτυξιακές και περιφερειακές πολιτικές. Η απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η οποία δημοσιεύθηκε έξι μόλις ημέρες πριν από τις εθνικές εκλογές, σχεδόν στα κρυφά, εφόσον είχε ημερομηνία έναρξης ισχύος πέντε μήνες αργότερα, είναι η απτή απόδειξη της αντίληψης που επικρατούσε τα τελευταία χρόνια στο Υπουργείο».

Ποιοι δεν θα πληρώνουν εισιτήριο

Όπως Αναλυτικά, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού, από την υποχρέωση καταβολής αντιτίμου επίσκεψης απαλλάσσονται:
  • Τα άτομα με αναπηρία, ανεξαρτήτως του βαθμού αναπηρίας, εφόσον προσκομίσουν το απαιτούμενο πιστοποιητικό.
  • Οι γονείς ατόμων με αναπηρία, ανεξαρτήτως του βαθμού αναπηρίας του παιδιού τους, με την επίδειξη του πιστοποιητικού αναπηρίας.
  • Τα μέλη του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος και αντίστοιχων επιμελητηρίων κρατών-μελών της Ε.Ε. και του ΕΟΧ, με την επίδειξη κάρτας-μέλους σε ισχύ.
  • Δικαίωμα Δελτίου Ελεύθερης Εισόδου τριετούς διάρκειας, με δικαίωμα ανανέωσης, το οποίο εκδίδεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ έχουν:
  • Οι εν ενεργεία και συνταξιούχοι λειτουργοί της Α’ βάθμιας, Β’ βάθμιας και Γ’ βάθμιας εκπαίδευσης.
  • Οι πτυχιούχοι Ιστορικών και Αρχαιολογικών Τμημάτων των Φιλοσοφικών Σχολών, καθώς και των Σχολών Αρχιτεκτονικής, των Σχολών Καλών Τεχνών, των Σχολών Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης, συμπεριλαμβανομένων και των Τεχνικών Συντήρησης
  • Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης της ημεδαπής ή ισότιμων Σχολών των κρατών-μελών της Ε.Ε., καθώς και οι κάτοχοι μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων των σχολών αυτών.
  • Οι πτυχιούχοι Μουσειακών Σπουδών των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της ημεδαπής ή ισότιμων Σχολών των κρατών-μελών της Ε.Ε., καθώς και οι κάτοχοι μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων των σχολών αυτών.

Όπως αναφέρει το dikaiologitika.gr επαναφέρεται η περίπτωση των συνταξιούχων εκπαιδευτικών που είχε απαλειφθεί με την απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης, καθώς το ΥΠΠΟΑ ενδιαφέρεται ιδιαιτέρως να διατηρήσει την επαφή του συγκεκριμένου κοινού με τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδιασμού του Υπουργείου για την ενίσχυση της πρόσβασης των ατόμων της τρίτης ηλικίας στην πολιτιστική κληρονομιά.

Επαναφέρονται, επίσης, δύο διατάξεις που σχετίζονται με τη διευκόλυνση της πρόσβασης στα άτομα με σπουδές σχετικές με το αντικείμενο του ΥΠΠΟΑ. Οι νέοι αυτοί αποτελούν τους φυσικούς συμμάχους και πρεσβευτές του Πολιτισμού. Ακόμη, στην ευρύτερη κατηγορία των νέων έως 25 ετών, που δικαιούνται δωρεάν είσοδο, περιλαμβάνονται οι φοιτητές και σπουδαστές των κρατών-μελών της Ε.Ε. και του ΕΟΧ.


dikaiologitika.gr /   topontiki.gr - Oct 24, 2019

Τρίτη, Σεπτεμβρίου 03, 2019

Βρετανικό Μουσείο: «Για να εξετάσουμε τον δανεισμό πρέπει να αποδεχθείτε πως τα Γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στο μουσείο»


«Προϋπόθεση για να μπούμε σε οποιαδήποτε συζήτηση περί δανεισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι να αναγνωρίσετε ότι νόμιμος ιδιοκτήτης τους είναι η Βρετανία και όχι η Ελλάδα» δηλώνει στην εφημερίδα «Τα Νέα» η εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου, απαντώντας στο αίτημα του Κυριάκου Μητσοτάκη για δανεισμό των Γλυπτών στην Αθήνα. 

Σχολιάζοντας την πρόταση Κυριάκου Μητσοτάκη προς τον Μπόρις Τζόνσον, δηλώνει ότι οποιαδήποτε απόφαση θα ληφθεί από το Βρετανικό Μουσείο και όχι από τη βρετανική κυβέρνηση.

«Οι Επίτροποι (Trustees) του Μουσείου θα εξετάσουν οποιοδήποτε αίτημα δανεισμού για οποιοδήποτε τμήμα της συλλογής. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει απευθείας επικοινωνία από τις ελληνικές Αρχές σχετικά με την πρόταση που υποβλήθηκε το Σαββατοκύριακο», αναφέρει η εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου Χάνα Μπόλτον. Η ίδια υπογραμμίζει, εξάλλου, ότι «οποιοδήποτε δάνειο από τη συλλογή μας είναι θέμα των Επιτρόπων του Μουσείου, ενός αυτοδιοικούμενου οργάνου, και όχι της βρετανικής κυβέρνησης», καθιστώντας σαφές ότι το αίτημα πρέπει να υποβληθεί στο Μουσείο. Παράλληλα, ξεκαθαρίζει ότι «προϋπόθεση για οποιονδήποτε δανεισμό είναι η αποδοχή ότι η ιδιοκτησία των αντικειμένων ανήκει στους Επιτρόπους και στο Μουσείο».

Η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» ζήτησε επίσης από την Ντάουνινγκ Στριτ το σχόλιο της πάνω στην πρόταση Μητσοτάκη για δανεισμό των Γλυπτών με αντάλλαγμα την παραχώρηση άλλων αρχαιολογικών θησαυρών.

«Τα Γλυπτά του Παρθενώνα αποτελούν ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου. Οι επισκέπτες μπορούν να τα βλέπουν δωρεάν. Εκτίθενται εδώ και περισσότερο από 200 χρόνια και εκατομμύρια άνθρωποι από όλον τον κόσμο τα έχουν επισκεφθεί. Οι αποφάσεις που σχετίζονται με αυτά λαμβάνονται από τους Επιτρόπους του Βρετανικού Μουσείου, χωρίς πολιτικές παρεμβάσεις» απάντησε ο εκπρόσωπος του Βρετανού πρωθυπουργού.


Πηγή: www.lifo.gr - Sep 03, 2019

Πέμπτη, Ιουνίου 27, 2019

Έργα προστασίας και ανάδειξης αρχαιολογικών χώρων και Μουσείων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου


Το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού υλοποιεί στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα σειρά σημαντικών έργων προστασίας και ανάδειξης σε μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους και Μουσεία συνολικού προϋπολογισμού 13 εκ. ευρώ.

Τα έργα αυτά αναδεικνύουν και προβάλλουν την μακραίωνη ιστορία του τόπου, που σε συνδυασμό με το φυσικό περιβάλλον διαμορφώνουν την ανεπανάληπτη ενότητα της νησιωτικής Ελλάδας και ταυτόχρονα συμβάλλουν στην τόνωση των τοπικών οικονομιών, τόσο κατά τη φάση εκτέλεσης τους, όσο και με τη λειτουργία των χώρων ως προορισμού πολιτιστικού τουριστικού.

Σημειώνεται ότι εργώδης υπήρξε η προπαρασκευή για την ένταξη των έργων αυτών σε χρηματοδοτικά προγράμματα της παρούσας προγραμματικής περιόδου (ΕΣΠΑ 2014-2020) μέσω της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης. Στο πλαίσιο του τρέχοντος ΕΣΠΑ πραγματοποιούνται ολοκληρωμένες παρεμβάσεις ενιαίου σχεδιασμού, όπως στη Δήλο, που μέχρι σήμερα γίνονταν αποσπασματικά έργα και στο Κάστρο της Χώρας Νάξου, που θα μετατραπεί σε ένα ανοιχτό Μουσείο, ενώ υλοποιούνται και καινοτόμες και πρωτοποριακές δράσεις όπως η κατασκευή του βιοκληματικού Μουσείου στη Τήλο και το έργο των αρχαίων στρατηγικών για τη χρήση της γης στη Σίφνο.

Σημαντικά, επίσης, είναι και τα ψηφιακά έργα για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς που υλοποιούνται είτε αυτοτελώς είτε ανά πράξη.

Συγκεκριμένα στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου το ΥΠΠΟΑ υλοποιεί τα κάτωθι έργα:

Διαχρονικό Αρχαιολογικό Μουσείο Τήλου

Το έργο «Διαχρονικό Αρχαιολογικό Μουσείο Τήλου» εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Νότιο Αιγαίο 2014-2020» με προϋπολογισμό 2.386.500 ευρώ, και υλοποιείται από την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δωδεκανήσου και την  Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου. Το έργο αφορά στην κατασκευή νέο μουσείο με βιοκλιματικές αρχές και με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και στην οργάνωση της μόνιμης έκθεσης του μουσείου με παλαιοντολογικά και αρχαιολογικά ευρήματα. Η έκθεση θα συνοδεύεται από δίγλωσσο φυλλάδιο-οδηγός του Μουσείου Τήλου, καθώς και εκδοχή του σε γραφή Braille.

Αρχαίες στρατηγικές για την χρήση γης υπό διαχρονική προοπτική και οι επιπτώσεις στα σχέδια σύγχρονων υποδομών

Το έργο «Αρχαίες στρατηγικές για την χρήση γης υπό διαχρονική προοπτική και οι επιπτώσεις στα σχέδια σύγχρονων υποδομών» με το ακρωνύμιο «Siphnos and beyond» εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «EΠΑΝΕΚ» στο πλαίσιο της δράσης «Διμερής και Πολυμερής Ε&Τ Συνεργασία Ελλάδας – Γερμανίας» με προϋπολογισμό 216.098€, και υλοποιείται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Kυκλάδων.


Το έργο αφορά στην συστηματική τεκμηρίωση και χαρτογράφηση αρχαιολογικών θέσεων της Σίφνου με διαχρονική προοπτική, η οποία θα παρέχει το μέσο ανασύστασης μορφών χρήσης του ιστορικού τοπίου, σε συνάρτηση με τις φιλολογικές και επιγραφικές πηγές. Από το έργο θα εξαχθούν σημαντικά συμπεράσματα για μια μακρά περίοδο αναφορικά με τις χρήσεις γης, το οδικό σύστημα, τα οικιστικά κέντρα, τη διαχείριση των φυσικών πόρων, στοιχεία τα οποία μπορούν να παράσχουν εναλλακτικές λύσεις σε σύγχρονους σχεδιασμούς υποδομών και να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο μας βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης. Στο πλαίσιο του έργου θα εκπονηθεί διδακτορικό ερευνητικό πρόγραμμα με αντικείμενο την επεξεργασία διαχρονικών δεδομένων σε συγκεκριμένες περιοχές της Σίφνου σε συνεργασία με την έδρα Προϊστορικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, την σταδιακή καταγραφή των αρχαιολογικών θέσεων της Σίφνου διαχρονικά με επιλεγμένες τρισδιάστατες απεικονίσεις και χρήση συστήματος GIS, θα διοργανωθούν δύο ημερίδες, μία στην Ελλάδα και μία στη Γερμανία καθώς και μιας έκθεσης με τα επιστημονικά αποτελέσματα των δύο πλευρών σχετικά με τις δυνατότητες που παρέχουν τέτοιες δράσεις, ενώ προβλέπεται επίσης η διοργάνωση τμημάτων θερινών σχολείων με τη συμμετοχή σπουδαστών και νέων ερευνητών, με στόχο την κατά το δυνατόν μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση ως προς την φυσική και πολιτιστική ταυτότητα του περιβάλλοντος.


Αποκατάσταση δωμάτων και συντήρηση τοιχογραφιών Ιεράς Μονής Αγίου Ιωάννη Θεολόγου Πάτμου

Το έργο «Αποκατάσταση δωμάτων και συντήρηση τοιχογραφιών Ιεράς Μονής Αγίου Ιωάννη Θεολόγου Πάτμου» Μνημείου Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Νότιο Αιγαίο 2014-2020» με προϋπολογισμό 985.000 ευρώ και δικαιούχο την Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου. Στο πλαίσιο του έργου θα πραγματοποιηθούν μονωτικές εργασίες αντιμετώπισης της υγρασίας του Μνημείου καθώς επίσης και συντήρηση των εξαίρετων τοιχογραφιών του.

Το έργο περιλαμβάνει και έκδοση έντυπου ενημερωτικού υλικού στην ελληνική και αγγλική γλώσσα, καθώς και σε γραφή Braille, ενώ θα πραγματοποιηθεί ειδική επιστημονική ημερίδα για την παρουσίασή του στο ευρύ κοινό. Επιπροσθέτως, προβλέπεται η παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού-βίντεο που θα προβάλλεται σε ήδη διαμορφωμένη αίθουσα του συγκροτήματος της Ιεράς Αποκάλυψης. Στο οπτικοακουστικό αυτό θα παρουσιάζονται τα στάδια των εργασιών που θα έχουν υλοποιηθεί στο πλαίσιο του έργου, με έμφαση στον καθαρισμό και τη συντήρηση των τοιχογραφιών, σε συνδυασμό με ιστορικές και αρχαιολογικές πληροφορίες για τη Μονή.


Δήλος - ανοικτό Μουσείο

Το έργο «Δήλος - ανοικτό Μουσείο. Παρεμβάσεις αναβάθμισης στον αρχαιολογικό χώρο και το μουσείο» εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Νότιο Αιγαίο 2014-2020» με προϋπολογισμό 4.520.000 ευρώ, και υλοποιείται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Kυκλάδων. Το έργο περιλαμβάνει την αποκατάσταση και ανάδειξη εμβληματικών μνημείων του ιδιάζοντος αρχαιολογικού χώρου της Δήλου, που είναι ενταγμένη στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, όπως του Ναού του Απόλλωνα Απόλλωνα, της Παλαίστρας, της Οικίας της Λίμνης και της Οικίας Διαδούμενου, ενώ  στο πλαίσιο του θα γίνει και διαμόρφωση διαδρομών επισκεπτών στο Ιερό, στις Συνοικίες Θεάτρου και Λίμνης. Επίσης, το έργο αφορά και σε εργασίες αναβάθμισης της υφιστάμενης έκθεσης του αρχαιολογικού Μουσείου με βελτιώσεις και μικρής κλίμακας μετατροπές στο κέλυφος του μουσείου και εγκατάσταση κατάλληλου εξοπλισμού (γραφεία, εργαστήριο συντήρησης, αποθήκες, χώροι υγιεινής).

Καταδυτικές Διαδρομές

Το έργο «Καταδυτικές Διαδρομές σε Θαλάσσιες Προστατευόμενες Περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου - Ανάπτυξη Δικτύου Καταδυτικού Τουρισμού»  εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Συνεργασίας «INTERREG V-A Ελλάδα  - Κύπρος 2014-2020» με προϋπολογισμό 131.000 ευρώ, και δικαιούχο την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων. Το έργο αφορά στην εκπόνηση μελέτης προσδιορισμού, οριοθέτησης και χάραξης καταδυτικών διαδρομών περιβαλλοντολογικού και αρχαιολογικού/ ιστορικού ενδιαφέροντος (Ελλάδα: Φούρνοι και Λέρος).

DigiArc- Ψηφιακό Τόξο Πολιτισμού Ελλάδος - Κύπρου

To έργο «DigiArc - Ψηφιακό Τόξο Πολιτισμού Ελλάδος – Κύπρου: Διάσωση και Ανάδειξη της Μεσαιωνικής Πολιτιστικής κληρονομιάς στη νησιωτική περιοχή του Αιγαίου και της Κύπρου», του προγράμματος ευρωπαϊκής συνεργασίας «Ελλάδα - Κύπρος 2014-2020» (INTERREG V-A ΕΛΛΑΔΑ-ΚΥΠΡΟΣ 2014-2020 - Στρατηγικά Προγράμματα) με προϋπολογισμό 377.000€ και δικαιούχο την Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου. Στο πλαίσιο του έργου θα παραχθεί ηλεκτρονικό και έντυπο υλικό τεκμηρίωσης, πληροφόρησης και προβολής (καταγραφές και αποτυπώσεις ηλεκτρονικά μέσα, 3D αναπαραστάσεις), θα πραγματοποιηθούν μικρής κλίμακες επεμβάσεις σε μνημεία, και θα διοργανωθεί Κοινό Συνέδριο Ανάδειξης των Μεσαιωνικών Μνημείων στην Ελλάδα και στην Κύπρο.

Ανάδειξη και διαμόρφωση του αρχαιολογικού χώρου Φιλερήμου της Ρόδου

Το έργο «Προστασία και ανάδειξη αρχαίας Ακρόπολης  Ρόδου» εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα

«Νότιο Αιγαίο 2014-2020» με προϋπολογισμό 1.100.000 ευρώ και εκτελείται από  την Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσων. Η πράξη αφορά στην ανάδειξη και διαμόρφωση του αρχαιολογικού χώρου Ακρόπολης Φιλερήμου της Ρόδου, ο οποίος αποτελεί ένα προστατευόμενο σύνολο φυσικού κάλλους και ιστορικών μνημείων. Για την ανάδειξη του χώρου προβλέπονται οι ακόλουθες εργασίες:

• Βυζαντινό Κάστρο: Εργασίες συντήρησης του τείχους και αποκατάστασης των κτισμάτων, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν μελλοντικά για περιοδικές εκθέσεις, καθώς επίσης και εργασίες συντήρησης σωζόμενης τοιχογραφίας στο νεότερο κτίσμα του βυζαντινού κάστρου.

• Άγιος Γεώργιος ο Χωστός: Κατασκευή αποστραγγιστικής τάφρου, συντηρήσεις λιθοδομών, κτηριακές εργασίες (αντικατάσταση θυρών και κλίμακας εισόδου, επισκευή μόνωσης του θόλου από κουρασάνι, ενίσχυση της κυκλοφορίας του αέρα στο εσωτερικό του ναού), καθώς και συντήρηση των τοιχογραφιών.


Στην πράξη επίσης περιλαμβάνονται και εργασίες βελτίωσης υποδομών επίσκεψης στο μνημειακό σύνολο, όπως  επισκευής και αναδιοργάνωσης υφιστάμενων χώρων υγιεινής συμπεριλαμβανομένων και ΑμΕΑ, αντικατάσταση εκδοτηρίου, σήμανση θέσεων στάθμευσης και διαμόρφωση νησίδων πρασίνου, περιφράξεις, φυτεύσεις, φυτοφράκτες, συντήρηση υφιστάμενων μονοπατιών, διορθωτικές επεμβάσεις στις αλέες, στα διαμορφωμένα σημεία θέασης - στάσης και στα πλατώματα, εγκατάσταση σύγχρονων υποδομών (ηλεκτροδότηση, τοποθέτηση φωτιστικών σωμάτων, ύδρευση, άρδευση, κλιματισμός, θέρμανση, αποχέτευση, αναβάθμιση τηλεφωνικού δικτύου και εγκατάσταση δικτύου Internet, σύστημα ασφάλειας, τοποθέτηση αλεξικέραυνου, πυρόσβεση). Τέλος στο πλαίσιο του έργου θα εκδοθεί δίγλωσσο ενημερωτικό φυλλάδιο, φυλλάδια Braille, πινακίδες ενημέρωσης κοινού, θα τοποθετηθεί μακέτα αφής του χώρου για τυφλούς και θα παραχθεί ψηφιακή εφαρμογή ενημέρωσης του κοινού.

Στερέωση - Αποκατάσταση ναού Επισκοπής Σικίνου

Το έργο «Στερέωση –Αποκατάσταση ναού Επισκοπής Σικίνου» εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Νότιο Αιγαίο 2014-2020» με προϋπολογισμό 750,000 ευρώ, και έχει δικαιούχο την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων.

Η πράξη αφορά στην στερέωση και αποκατάσταση του ναού της Επισκοπής Σικίνου, ενός μνημείου εξέχουσας αρχαιολογικής και ιστορικής αξίας για ολόκληρο τον ελλαδικό χώρο, καθώς πρόκειται για μια μοναδική περίπτωση μετασκευής ενός ρωμαϊκού μαυσωλείου σε χριστιανικό ναό. Το έργο περιλαμβάνει αποκατάσταση της στατικής επάρκειας, αποκατάσταση φθορών και ασύμβατων επεμβάσεων, που αλλοιώνουν τη μορφή του, ανάδειξη του μνημείου ως παλίμψηστου, με διατήρηση όλων των ιστορικών του φάσεων, αξιοποίηση του συνόλου του συγκροτήματος της Mονής στο οποίο εντάσσεται το μνημείο, συμπεριλαμβανομένων και των κελιών, που θα τους αποδοθεί χρήση εκθεσιακού χώρου με την οργάνωση και λειτουργία έκθεσης εποπτικού υλικού για την ιστορία και αρχαιολογία του νησιού, διαμόρφωση του άμεσου περιβάλλοντος χώρου, πινακίδες ενημέρωσης για την οικοδομική ιστορία του μνημείου και το έργο της αποκατάστασης, με ειδική μέριμνα για ΑμεΑ, δημιουργία ιστοτόπου και αρχαιολογικού οδηγού, ενημερωτικά φυλλάδια και φυλλάδια σε γραφή  Braille.



Σημειώνεται ότι κατά τις εργασίες αποκατάστασης του μνημείου αποκαλύφθηκε ασύλητος τάφος γυναίκας, από τον οποίο  περισυνελέγησαν χρυσά περικάρπια, δακτυλίδια, περιδέραιο, μια πόρπη με ανάγλυφο καμέο, μαζί με γυάλινα και μεταλλικά αγγεία, άλλα μικροευρήματα καθώς και οργανικά σπαράγματα της ενδυμασίας της νεκρής. Οι πρώτες εκτιμήσεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το εντυπωσιακό μαυσωλείο ανεγέρθηκε για να στεγάσει τον τάφο αυτής της γυναίκας, που φαίνεται να ήταν επιφανές πρόσωπο της Σικίνου.

Nησίδα Μουσείων Κάστρου Χώρας Νάξου

Το έργο «Nησίδα Μουσείων Κάστρου Χώρας Νάξου» εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Νότιο Αιγαίο 2014-2020» με προϋπολογισμό 2.300,000 ευρώ, και υλοποιείται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων. Στο πλαίσιο του έργου το Κάστρο της Χώρας Νάξου, που χρονολογείται στα 1207 θα μετατραπεί σε ανοιχτό Μουσείο. Όλα τα σημαντικά κατάλοιπα του μεσαιωνικού συγκροτήματος (κτίριο Αρχαιολογικού Μουσείου, Πύργος Γλέζου ή Crispi, και κτίριο Αεροπορίας) θα σημανθούν κατάλληλα και θα διασυνδεθούν νοηματικά και χωροταξικά με ενημερωτικές πινακίδες, με σημάνσεις διαδρομών και με δημιουργία σχετικής ψηφιακής εφαρμογής ξενάγησης – περιήγησης για έξυπνες συσκευές. Στα τρία μεσαιωνικά κτίρια και στο άμεσο περιβάλλον τους, θα υλοποιηθούν εργασίες στερέωσης, αποκατάστασης και αναβάθμισης των υποδομών τους. Τέλος, θα οργανωθεί σε αυτά μια ενιαία μόνιμη έκθεση με τον χαρακτήρα Θεματικού Μουσείου για τον πολιτισμό της Νάξου και των Μικρών Κυκλάδων διαχρονικά. Στο πλαίσιο της πράξης θα κατασκευαστούν εκδοτήριο, πωλητήριο, αναψυκτηρίου, εργαστήρια συντήρησης και ερευνητικό κέντρο θα εκδοθεί οδηγός και φυλλάδιο πληροφόρησης κοινού και σε γραφή Braille, θα παραχθεί ψηφιακή εφαρμογή ξενάγησης – περιήγησης για έξυπνες συσκευές, ενώ θα δημιουργηθεί ιστοσελίδα και ντοκιμαντέρ.

Ψηφιακή Ανάδειξη Πολιτιστικού Αποθέματος Κυκλάδων

Το έργο «Ψηφιακή Ανάδειξη Πολιτιστικού Αποθέματος Κυκλάδων» εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Νότιο Αιγαίο 2014-2020» με προϋπολογισμό 155.000 ευρώ, και έχει δικαιούχο την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων. Το έργο αφορά στην υλοποίηση μιας πλατφόρμας διαχείρισης και προβολής αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και κινητών ευρημάτων με διαδραστική αφήγηση, με στόχο την αξιοποίηση του μοναδικής αξίας πολιτιστικού αποθέματος των Κυκλάδων για την ενίσχυση της αλυσίδας αξίας του τουρισμού εμπειρίας στην ευρύτερη περιοχή, την ποσοτική αύξηση των επισκέψεων σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία μοναδικής πολιτιστικής αξίας και την ποιοτική ενίσχυση της συνολικής εμπειρίας επίσκεψης στην ευρύτερη περιοχή.

Η πλατφόρμα θα εστιάσει στην ανάδειξη του πολιτιστικού κεφαλαίου των Κυκλάδων, και ειδικότερα, αφενός στην αποτύπωση της ιστορικής εξέλιξης των Μικρών Κυκλάδων ήδη από την Πρωτοκυκλαδική περίοδο (3.200 - 2.000 π.Χ.), και αφετέρου στην ψηφιακή ανάδειξη των εξαιρετικής ιστορικής και αρχαιολογικής αξίας οχυρωματικών έργων (ακροπόλεων, κάστρων, οχυρωμένων οικισμών, πύργων, κ.λπ.) του νησιωτικού συμπλέγματος των Κυκλάδων, αξιοποιώντας ‘έξυπνες’ τεχνικές και τεχνολογίες αιχμής.

Επιπλέον, στο αντικείμενο περιλαμβάνονται και εργασίες συγκέντρωσης πρωτογενών στοιχείων και ανάπτυξης ψηφιακού περιεχομένου, το οποίο θα καθίσταται διαθέσιμο στους τελικούς χρήστες μέσω της πλατφόρμας.

Προβολή και ανάδειξη Μνημείων Ακρόπολης Λίνδου μέσω ψηφιακού περιεχομένου

Το έργο «Προβολή και ανάδειξη Μνημείων Ακρόπολης Λίνδου μέσω ψηφιακού περιεχομένου» εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Νότιο Αιγαίο 2014-2020» με προϋπολογισμό 150.000 ευρώ και υλοποιείται από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου. Το έργο θα προσφέρει μια ηλεκτρονική πλατφόρμα και σχετική ψηφιακή εφαρμογή για κινητές συσκευές εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας για την ολοκληρωμένη και αναλυτική πληροφόρηση των επισκεπτών στον αρχαιολογικό χώρο και τα μνημεία της Ακρόπολης Λίνδου.


Πηγή: naftemporiki.gr - Jun 27, 2019






 


Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More