Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα FT. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα FT. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή, Απριλίου 26, 2024

Οι Financial Times γκρεμίζουν το αφήγημα Μητσοτάκη: Η φτωχοποίηση της χώρας και η σύγκριση με τη Βουλγαρία


 


Σε μία ανάλυση της ευημερίας των οικονομικών στοιχείων της Ελλάδας αλλά της φτωχοποίησης της χώρας προχωρά με άρθρο της η οικονομική εφημερίδα Financial Times, κάτι βεβαίως που ερμηνεύεται ως ανάγκη αλλαγής πορείας. 

Χωρίς να ασχολείται με τις επιμέρους πολιτικές φτωχοποίησης, την ακρίβεια, τα υπερκέρδη στην ενέργεια λόγω της ταξικής πολιτικής τα τελευταία πέντε χρόνια με την κυβέρνηση Μητσοτάκη, επισημαίνει την καταστροφή της οικονομίας κατά τη διάρκεια των μνημονίων στην οποία εν μέρει αποδίδει τη σημερινή εικόνα.

Προσθέτει πως παρά τους σχετικά (και συγκριτικά) καλούς ρυθμούς ανάπτυξης η Ελλάδα βρίσκεται στον πάτο της Ευρώπης της ζώνης του Ευρώ και οριακά προτελευταία στην Ευρώπη των 27, καθιστώντας τη χώρα ως τη φτωχότερη στην Ευρωζώνη.

Όπως αναφέρει παρά το ότι το κατά κεφαλήν ΑΕΠ ήταν παρόμοιο με το μέσο όρο το 2009, από τότε δέκα χώρες έχουν ξεπεράσει την Ελλάδα.

Σημειώνει μάλιστα τη λυπηρή πρόβλεψη:

«Καθώς το χάσμα με τη Βουλγαρία μειώνεται απότομα, δεν είναι παράλογο να περιμένουμε ότι η Ελλάδα θα γίνει σύντομα η φτωχότερη χώρα της ΕΕ».

Σύμφωνα με την Financial Times, «η απάντηση βρίσκεται στον απόηχο της χρηματοπιστωτικής κρίσης και της λιτότητας που ακολούθησε την κρίση του 2010. Οι ελληνικές δαπάνες περικόπηκαν και οι φόροι αυξήθηκαν για να εξασφαλιστεί η διάσωση από το ΔΝΤ και την ΕΕ, συμπιέζοντας τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά και κατεδαφίζοντας την οικονομία. Η έκταση της οικονομικής ζημίας ήταν εξαιρετική για καιρό ειρήνης».

Όπως αναφέρει η συρρίκνωση της οικονομίας ήταν σχεδόν κατά 30% σε όλα, σημειώνοντας για παράδειγμα ότι «το 2016, οι καταναλωτικές δαπάνες μειώθηκαν κατά 24% σε σχέση με το 2007, οι κρατικές δαπάνες μειώθηκαν κατά 20% και οι επενδύσεις κατέρρευσαν κατά 65%».

Όπως σημειώνει την ίδια περίοδο, η μεταποιητική δραστηριότητα μειώθηκε σχεδόν στο μισό, το λιανικό εμπόριο και η επαγγελματική δραστηριότητα συρρικνώθηκαν κατά σχεδόν το ένα τρίτο ενώ η ανεργία εκτοξεύθηκε σε ιστορικά υψηλό επίπεδο, σχεδόν στο 30%.

Την ίδια περίοδο ωστόσο που η ελληνική οικονομία προχωρούσε σε μια καταστροφική συρρίκνωση (σήμερα η ελληνική οικονομία είναι περίπου 19% μικρότερη από ό,τι το 2007) η οικονομία της ΕΕ στο σύνολό της έχει αυξηθεί κατά 17%.

Παραμένει ωστόσο το τραγικό συμπέρασμα πως με αυτή την πολιτική πρόκειται να κατέβουμε ακόμα μια θέση μεταξύ των «27» της Ε.Ε. 



Παραθέτουμε όλο το άρθρο όπως δημοσιεύθηκε στους Financial Times:

Ήρθε η ώρα να δούμε την ισχυρή οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδας μετά την πανδημία σε ιστορικό πλαίσιο. Η χώρα συγκαταλέγεται πράγματι στις καλύτερες πρόσφατες επιδόσεις της ευρωζώνης, αλλά έχει γίνει και η φτωχότερη.

Την περασμένη εβδομάδα, ο οίκος αξιολόγησης S&P ήταν ο τελευταίος που έπλεξε το εγκώμιο της χώρας, καθώς αναθεώρησε τις προοπτικές της χώρας σε “θετικές”. Αυτό συνέβη στο πλαίσιο της ανάληψης από τις ελληνικές αρχές “μιας ευρείας κλίμακας ατζέντας διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και της αντιμετώπισης μακροχρόνιων σημείων συμφόρησης”, η οποία ενίσχυσε την ανάπτυξη πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης και είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ. Οι θετικές προοπτικές αντανακλούν την προσδοκία μας ότι το αυστηρό δημοσιονομικό καθεστώς θα συνεχίσει να ωθεί τη μείωση του λόγου του δημόσιου χρέους, ενώ η ανάπτυξη θα συνεχίσει να ξεπερνά τις αντίστοιχες της Ελλάδας στην ευρωζώνη.

Πράγματι, τα νέα στοιχεία που δημοσίευσε η Eurostat τη Δευτέρα έδειξαν ότι το ελληνικό δημόσιο χρέος σε σχέση με το ΑΕΠ μειώθηκε κατά 10,8 ποσοστιαίες μονάδες στο 162% το 2023.

Η ελληνική οικονομία αναπτύχθηκε κατά 2% το 2023, ξεπερνώντας τη συρρίκνωση της Γερμανίας κατά 0,3%. Από το 2019, πριν από την πανδημία, η χώρα αναπτύχθηκε με σχεδόν διπλάσιο ρυθμό από τον αντίστοιχο της ευρωζώνης. Την περασμένη εβδομάδα το ΔΝΤ δήλωσε ότι η ελληνική οικονομία θα αναπτυχθεί κατά 2% και φέτος και θα συνεχίσει να ξεπερνά τον μέσο ρυθμό ανάπτυξης της νομισματικής ένωσης για τα επόμενα δύο χρόνια.

Οι ισχυροί αριθμοί του τουρισμού – οι οποίοι συμβαδίζουν με τη βελτίωση της αγοράς εργασίας και την ανάκαμψη της κατανάλωσης – βοηθούν. Το ίδιο και οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν στην άρση των εμποδίων στην ανάπτυξη, όπως η αύξηση της ψηφιακής πρόσβασης στις δημόσιες υπηρεσίες, η επιτάχυνση των δικαστικών αποφάσεων και η βελτίωση της διαφάνειας και των δημόσιων οικονομικών.

Όπως δήλωσε στη FTAV ο οικονομολόγος της BNP Paribas Guillaume Derrien:

Η ανανεωμένη πολιτική σταθερότητα και η απότομη δημοσιονομική εξυγίανση καθιστούν την Ελλάδα πολύ πιο ελκυστική χώρα για επενδύσεις από ό,τι στο παρελθόν.

Ωστόσο … Η τελευταία ανάκαμψη έχει μόλις ελαφρώς ανεβάσει το βιοτικό επίπεδο των Ελλήνων σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ τα τελευταία δύο χρόνια – και όχι αρκετά για να τους βγάλει από τη θέση τους ως τους φτωχότερους ανθρώπους στην ευρωζώνη.

Αυτό είναι κάτι σχετικά νέο για την Ελλάδα, καθώς το κατά κεφαλήν ΑΕΠ ήταν παρόμοιο με αυτό του μέσου όρου της ΕΕ μέχρι το 2009. Έκτοτε, σε 10 χώρες το βιοτικό επίπεδο αυξήθηκε πάνω από αυτό της Ελλάδας, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να είναι η δεύτερη φτωχότερη χώρα στην ΕΕ μετά τη Βουλγαρία και η φτωχότερη στο μπλοκ του κοινού νομίσματος

Με το χάσμα με τη Βουλγαρία να μειώνεται απότομα, δεν είναι παράλογο να περιμένουμε ότι η Ελλάδα θα γίνει σύντομα η φτωχότερη χώρα της ΕΕ.

Πώς συμβιβάζονται αυτές οι αντίθετες ιστορίες ισχυρής ανάκαμψης και φτώχειας;

Η απάντηση βρίσκεται στον απόηχο της χρηματοπιστωτικής κρίσης και της λιτότητας που ακολούθησε την κρίση του 2010. Οι ελληνικές δαπάνες περικόπηκαν και οι φόροι αυξήθηκαν για να εξασφαλιστεί η διάσωση από το ΔΝΤ και την ΕΕ, συμπιέζοντας τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά και κατεδαφίζοντας την οικονομία. Η έκταση της οικονομικής ζημίας ήταν εξαιρετική για καιρό ειρήνης.

Η ελληνική οικονομία συρρικνώθηκε σχεδόν κατά 30% από την κορυφή έως κάτω. Το 2016, οι καταναλωτικές δαπάνες μειώθηκαν κατά 24% σε σχέση με το 2007, οι κρατικές δαπάνες μειώθηκαν κατά 20% και οι επενδύσεις κατέρρευσαν κατά 65%. Την ίδια περίοδο, η μεταποιητική δραστηριότητα μειώθηκε σχεδόν στο μισό, το λιανικό εμπόριο και η επαγγελματική δραστηριότητα συρρικνώθηκαν κατά σχεδόν το ένα τρίτο. Η ανεργία εκτοξεύθηκε σε ιστορικά υψηλό επίπεδο, σχεδόν στο 30%.

Ως αποτέλεσμα, η ελληνική οικονομία είναι σήμερα περίπου 19% μικρότερη από ό,τι το 2007 – παρά την ισχυρή ανάκαμψη της χώρας μετά την πανδημία – ενώ η οικονομία της ΕΕ στο σύνολό της έχει αυξηθεί κατά 17%.

Το οικονομικό πλήγμα είναι σχεδόν πρωτοφανές στη σύγχρονη εποχή, συγκρίσιμο μόνο με τη Μεγάλη Ύφεση των ΗΠΑ τη δεκαετία του 1930, σημειώνει ο Γιώργος Λαγαρίας επικεφαλής οικονομολόγος της Mazars Wealth Management.

Οι πραγματικοί μισθοί μειώνονταν σταθερά μέχρι το 2022, την τελευταία διαθέσιμη τιμή στη βάση δεδομένων του ΟΟΣΑ, και είναι μειωμένοι κατά 30% σε σχέση με τα προ της χρηματοπιστωτικής κρίσης επίπεδα, αφήνοντας τη χώρα με έναν από τους χαμηλότερους μέσους μισθούς μεταξύ των ανεπτυγμένων οικονομιών.

Ο κατασκευαστικός τομέας – σημαντικός μοχλός ανάπτυξης πριν από την κρίση – έχει σχεδόν εξαλειφθεί. Οι επενδύσεις σε κατοικίες, οι οποίες αντιπροσώπευαν πάνω από το 10% του ΑΕΠ στο αποκορύφωμα της φούσκας του 2008, έχουν έκτοτε κατρακυλήσει στο 2% του ΑΕΠ, το χαμηλότερο ποσοστό μεταξύ των χωρών της ευρωζώνης. Όπως λέει ο Derrien της BNP: ” Η Ελλάδα έχει πλέον ένα λιγότερο ανισόρροπο μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης -κάτι που είναι θετικό- αλλά η πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας δεν έχει ακόμη εξισορροπηθεί πλήρως από την επέκταση σε νέους τομείς.

Υπάρχουν επίσης ανησυχίες για τις μακροπρόθεσμες οικονομικές προοπτικές της χώρας. Ο κ. Λαγκάριας υποστηρίζει ότι η ανάπτυξη με περιορισμένη μόχλευση* -που είναι η περίπτωση της Ελλάδας- θα παραμείνει υποτονική και προβλέπει ότι θα χρειαστούν πολλά χρόνια “επίμονων μεταρρυθμίσεων” για να επιστρέψει η Ελλάδα στο σημείο που βρισκόταν το 2007. Οι χαμηλές επενδύσεις και η υποτονική παραγωγικότητα συνεχίζουν επίσης να περιορίζουν το οικονομικό δυναμικό της Ελλάδας, σύμφωνα με τον Derrien. Στην τελευταία του έκθεση για τη χώρα, το ΔΝΤ αναφέρει επίσης την κλιματική αλλαγή ως κίνδυνο – καθώς το 90% των τουριστικών υποδομών της χώρας και το 80% των βιομηχανικών δραστηριοτήτων βρίσκονται σε περιοχές που εκτίθενται σε υψηλούς κλιματικούς κινδύνους – και τα ολοένα και πιο θλιβερά δημογραφικά στοιχεία. Οι γεννήσεις στην Ελλάδα μειώθηκαν σε χαμηλό εννέα δεκαετιών το 2022, επιδεινώνοντας τη γήρανση και τη συρρίκνωση του πληθυσμού της χώρας, καθώς πολλοί νέοι εγκαταλείπουν τη χώρα κάθε χρόνο.

Συνολικά, η οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδας θα πρέπει να πανηγυριστεί, αλλά θα πρέπει να εξεταστεί στο πλαίσιο μιας αξιοσημείωτης οικονομικής κρίσης που την έχει αφήσει σε μια τρύπα από την οποία μπορεί να χρειαστεί μια ολόκληρη γενιά για να βγει.

* Η μόχλευση είναι ένα επενδυτικό μοντέλο σύμφωνα με το οποίο απαιτείται από τον επενδυτή να καταβάλει μόνο ένα μέρος της συνολικής αξίας της θέσης που επιθυμεί να λάβει. Ο πάροχος του προϊόντος υπό μόχλευση είναι εκείνος που δανείζει το υπόλοιπο ποσό.


www.documentonews.gr


Δευτέρα, Απριλίου 22, 2024

FT: Ο Μητσοτάκης δέχεται πιέσεις να στείλει Patriot ή S-300 στην Ουκρανία – Εξηγήσεις ζητά η αντιπολίτευση


Έντονες αντιδράσεις έχει ξεσηκώσει δημοσίευμα των Financial Times, σύμφωνα με το οποίο η Ελλάδα δέχεται πιέσεις από τους συμμάχους στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στο ΝΑΤΟ ώστε να παράσχει συστήματα αεράμυνας στην Ουκρανία, με τα κόμματα της αντιπολίτευσης ζητούν εξηγήσεις από την κυβέρνηση. 

Τις έντονες πιέσεις από τους Ευρωπαίους ηγέτες και το ΝΑΤΟ που δέχονται η κυβέρνηση Μητσοτάκη και η κυβέρνηση Σάντσεθ, για να παραδώσουν στην Ουκρανία συστήματα αεράμυνας (Patriot ή S-300), αποκάλυψαν νωρίτερα οι Financial Times με ρεπορτάζ τους που δημοσιεύτηκε λίγο πριν την Σύνοδο των ΥΠΕΞ και ΥΠΑΜΥΝ των χωρών μελών της ΕΕ στο Λουξεμβούργο. 

Σε αυτό αναφέρεται πως πιέσεις ασκούνταν πριν από την σύνοδο, αλλά και ότι αναμένεται να ασκηθούν και κατά την διάρκεια αυτής, αφού οι χώρες που στηρίζουν την Ουκρανία στον πόλεμο με την Ρωσία, έχουν δεσμευτεί να παραδώσουν συνολικά επτά συστήματα αεράμυνας τα οποία ζητάει απεγνωσμένα η Ουκρανία (πιέζει ιδιαίτερα για Partiot) για να «σώσουν ζωές», όπως έχει υπογραμμίσει σε δηλώσεις του ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι. Η δέσμευση αυτή ήρθε μετά από την διαδικτυακή σύνοδο του Συμβουλίου του ΝΑΤΟ στην οποία συμμετείχε η Ουκρανία.

Ο πρόεδρος της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, έγραψε στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X την Κυριακή: «Οι Patriots μπορούν να αποκαλούνται συστήματα αεράμυνας μόνο αν λειτουργούν και σώζουν ζωές, αντί να στέκονται ακίνητοι κάπου σε βάσεις αποθήκευσης».

Όπως ανέφεραν οι FT, επικαλούμενοι ανώτερο αξιωματούχο της ΕΕ, πως τα κράτη μέλη του μπλοκ, αναμένεται να κάνουν ένα ακόμη βήμα προς το μπρος και σε αυτό το πλαίσιο: «Οι ευρωπαίοι ηγέτες προέτρεψαν προσωπικά τους πρωθυπουργούς της Ισπανίας και της Ελλάδας Πέδρο Σάντσεθ και Κυριάκο Μητσοτάκη σε μια σύνοδο κορυφής στις Βρυξέλλες την περασμένη εβδομάδα να δωρίσουν συστήματα αεράμυνας στην Ουκρανία. Στους δύο ηγέτες, των οποίων οι ένοπλες δυνάμεις διαθέτουν μεταξύ τους περισσότερα από δώδεκα συστήματα Patriot, αλλά και κάποια ακόμη συστήματα, όπως τα S-300, οι ευρωπαίοι ηγέτες, επισήμαναν ότι οι ανάγκες τους δεν είναι τόσο μεγάλες όσο της Ουκρανίας και ότι δεν αντιμετώπιζαν καμία επικείμενη απειλή».

Διαψεύδει το Μαξίμου

Στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ο Παύλος Μαρινάκης διέψευσε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, αναφέροντας ότι «δεν πρόκειται να γίνει οποιαδήποτε κίνηση που θα διακινδυνεύσει έστω και κατά ελάχιστον την αποτρεπτική ικανότητα ή αεράμυνα της χώρας. Έχουμε πολλές φορές προβεί σε διαψεύσεις. Σας απαντώ και σήμερα κατηγορηματικά». Μάλιστα, σε ερώτηση για το εάν υπήρχαν πιέσεις, είπε ότι ο ίδιος δεν γνωρίζει και εμμένει στην αρχική του απάντηση. 


=>    www.documentonews.gr

Σάββατο, Νοεμβρίου 18, 2023

Δημοσίευμα των Financial Times εμπλέκει την Αλεξία Μπακογιάννη σε εξαγορά διυλιστηρίου από καταδικασμένο επιχειρηματία


 

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, μετά τις κυρώσεις που επέβαλε η ΕΕ στη Ρωσία μετά την εισβολή στην Ουκρανία, η ιταλική κυβέρνηση κλήθηκε να αποφασίσει ποιος θα αναλάβει το μεγαλύτερο διυλιστήριο της χώρας που βρίσκεται στην Σικελία, το οποίο διαχειριζόταν η ρωσική Lukoil. H εταιρεία GOI Energy με βάση την Κύπρο, που επέλεξε η ιταλική κυβέρνηση, φέρεται να συνδέεται με τον Γαλλο-ισραηλινό δισεκατομμυριούχο Μπένι Στάινμετζ, ο οποίος έχει καταδικαστεί για διαφθορά στην Ελβετία και στη Ρουμανία.

Το ίδιο δημοσίευμα σημειώνοντας ότι στην εξαγορά του ιταλικού διυλιστήριο εμπλέκεται και η εταιρία εμπορευμάτων Trafigura ενώ σημειώνεται ότι με βάση τις μαρτυρίες τριών ανθρώπων, κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων ο Μπ. Στάινμετζ συνοδευόταν από την Αλεξία Μπακογιάννη η οποία «είναι ανιψιά του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και κατέχει μετοχές της GOI Energy με έδρα την Κύπρο, της οποίας ήταν επίσης για λίγο μέλος του διοικητικού συμβουλίου, σύμφωνα με τα αρχεία της εταιρείας».



Tο αμερικανικό δημοσίευμα σημειώνει ότι η κα Μπακογιάννη «βοήθησε τον Στάινμετζ, ως σύμβουλός επικοινωνίας του» αναφορικά με την έκδοση του από την Κύπρο στη Ρουμανία.

Σημειώνεται ότι τον Σεπτέμβριο, ο Στάινμετζ συνελήφθη στην Κύπρο μετά από ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης που εκδόθηκε από τη Ρουμανία. Ο ίδιος το 2020 καταδικάστηκε σε πέντε χρόνια φυλάκιση για διαφθορά σε υπόθεση που αφορούσε απάτη με ακίνητα. Ωστόσο, στις αρχές Νοεμβρίου ο 67χρονος δισεκατομμυριούχος αφέθηκε ελεύθερος αφού το κυπριακό ανώτατο δικαστήριο ανέτρεψε την προηγούμενη απόφαση έκδοσης.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα των Financial Times «η Ιταλία και η Ελλάδα αρνήθηκαν επίσης να εκτελέσουν το ένταλμα σύλληψης του Βουκουρεστίου».

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Μπ. Στάινμετζ καταδικάστηκε και για άλλη μία υπόθεση, αυτή τη φορά στην Ελβετία. Το 2021 ελβετικό δικαστήριο καταδίκασε τον Στάινμετζ για δωροδοκία σε υπόθεση που αφορούσε την απόκτηση δικαιωμάτων εξόρυξης κοιτασμάτων σιδηρομεταλλεύματος στη Γουινέα.

Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τους FT οι οποίοι επικαλούνται αρχεία από το κυπριακό επιμελητήριο το 76% της GOI Energy κατέχεται από το Argus New Energy Fund, της οποίας μέτοχοι είναι δύο δικηγόροι με έδρα τη Λευκωσία. Ένα υπόλοιπο 4% «κατανέμεται ομοιόμορφα μεταξύ της Completicos Holdings, της οποίας μέτοχος είναι η κα Μπακογιάννη, και του Ιτζίκ Γκουρ». Ο τελευταίος Ισραηλινός υπήκοος ο οποίος κατά την κλήτευση δικαστηρίου της πολιτείας της Νέας Υόρκης είναι «συνεργάτης» του Στάινμετζ. «H GOI Energy τονίζει ότι η κα Μπακογιάννη, ο Μπομπρόφ και ο Γκουρ είναι “όλοι ανεξάρτητοι επιχειρηματίες” με εκτεταμένο χαρτοφυλάκιο πελατών, συνεργατών και συνεργασιών». 

Πηγή: thepressproject.gr

Πέμπτη, Νοεμβρίου 10, 2022

Financial Times: Το σκάνδαλο των υποκλοπών αμαυρώνει την εικόνα της Ελλάδας

Οσο περισσότερο καθυστερεί η κυβέρνηση μια εξήγηση τόσο περισσότερο φαίνεται ότι έχει κάτι να κρύψει, γράφει ο Tony Barber. Κινδυνεύει ό,τι χτίστηκε με κόπο μια δεκαετία. Οι μνήμες από την εποχή Κωνσταντίνου Μητσοτάκη και Κώστα Καραμανλή.


Πριν από σχεδόν 30 χρόνια, το ελληνικό κοινοβούλιο ψήφισε να παραπεμφθεί σε δίκη ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, πρώην πρωθυπουργός, για τη φερόμενη εμπλοκή του σε ένα σχέδιο τηλεφωνικών παρακολουθήσεων πολιτικών αντιπάλων και δημοσιογράφων. Η υπόθεση ξεθώριασε αφού το ΠΑΣΟΚ, το κυβερνών τότε σοσιαλιστικό κόμμα, υποστήριξε σε ένα ξέσπασμα αβρότητας ή πολιτικού υπολογισμού για ίδιο συμφέρον πως οι κατηγορίες θα πρέπει να αποσυρθούν.

Τώρα ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο γιος του πρώην πρωθυπουργού και νυν πρωθυπουργός από το 2019, βρίσκεται στο επίκεντρο ενός παρόμοιου σκανδάλου υποκλοπών. Ο χρόνος θα δείξει αν θα οδηγήσει σε νομικές διαδικασίες. Εν τω μεταξύ, τα πολλά αναπάντητα ερωτήματα αναφορικά με το ζήτημα ρίχνουν σκιά πάνω από την κυβέρνηση του Μητσοτάκη.

Αυτό έχει σημασία επειδή η εικόνα της Ελλάδας έχει περάσει μια αξιοσημείωτη και με πολλούς τρόπους δικαιολογημένη μεταμόρφωση από τα χρόνια της κρίσης της δεκαετίας του 2010. Κάποτε φαινόταν πιθανό τα προβλήματα χρέους της χώρας να οδηγήσουν σε μια καταστροφική χρεοκοπία και έξοδο από την ευρωζώνη, απειλώντας τη νομισματική ένωση της Ευρώπης. Υπήρξε πολιτική πόλωση με την εκλογή το 2015 του ΣΥΡΙΖΑ, ενός ανερχόμενου κόμματος που σχημάτισε την πιο ακροαριστερή κυβέρνηση ευρωπαϊκής δημοκρατίας από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Αργά αλλά σταθερά, τα πράγματα άλλαξαν προς το καλύτερο. Υπό την ηγεσία ενός «ημερωμένου» ΣΥΡΙΖΑ και στη συνέχεια της Νέας Δημοκρατίας του Μητσοτάκη, η Ελλάδα υλοποίησε τους όρους των πιστωτών της με τέτοια επιτυχία που τον Αύγουστο η ΕΕ ανακοίνωσε το τέλος της «ενισχυμένης εποπτείας» των ελληνικών δημοσιονομικών και οικονομικών πολιτικών.

Η Ελλάδα έγινε επίσης πολύτιμος εταίρος στην αντιμετώπιση περιφερειακών προβλημάτων. Ένας διακανονισμός με τη Βόρεια Μακεδονία για το όνομα της χώρας έβαλε τέλος σε μια από τις πιο δυσεπίλυτες διπλωματικές διαμάχες των Βαλκανίων. Η ΕΕ δίνει εύσημα στην Ελλάδα για τον ρόλο της στην απαγόρευση εισόδου ανεπιθύμητων μεταναστών. Η Αθήνα υπήρξε πιστός σύμμαχος του ΝΑΤΟ στην υποστήριξη της Ουκρανίας, μετά την εισβολή της Ρωσίας τον Φεβρουάριο.

Δυστυχώς, το σκάνδαλο των υποκλοπών υποδηλώνει πως δεν είναι όλα ρόδινα στην πολιτική και στη διακυβέρνηση της Ελλάδας μετά την κρίση. Μετά την ανάληψη της εξουσίας, ο Μητσοτάκης έθεσε την ΕΥΠ υπό τον έλεγχό του και έβαλε αρχηγό της τον Παναγιώτη Κοντολέοντα, επικεφαλής μιας ιδιωτικής εταιρείας security. Ο Κοντολέων παραιτήθηκε τον Αύγουστο, μετά την παραδοχή από την πλευρά της ΕΥΠ πως παρακολουθούσε το τηλέφωνο του αρχηγού του ΠΑΣΟΚ Νίκου Ανδρουλάκη.

Το επόμενο κεφάλι που «έπεσε» ήταν αυτό του Γρηγόρη Δημητριάδη, γενικού γραμματέα του πρωθυπουργού, που είχε την πολιτική επίβλεψη της ΕΥΠ. Ο Δημητριάδης τυχαίνει να είναι ανιψιός του Μητσοτάκη.

Τη Δευτέρα, ο Μητσοτάκης επανέλαβε τις προηγούμενες διαψεύσεις περί εμπλοκής του στις υποκλοπές. Αλλά το σκάνδαλο αρνείται να καταλαγιάσει, επειδή η υπόθεση Ανδρουλάκη δεν είναι μια μεμονωμένη περίπτωση. Κάποιος -ούτε εμείς ούτε η ΕΥΠ, λέει αγανακτισμένα η κυβέρνηση- χρησιμοποιεί παράνομα το ισραηλινό spyware Predator για να χακάρει τα τηλέφωνα και άλλων δημόσιων προσώπων, συμπεριλαμβανομένων δημοσιογράφων που ασχολούνται με την ερευνητική δημοσιογραφία.

Μια επιτροπή του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου που εξετάζει την παράνομη χρήση spyware επισκέφθηκε την Αθήνα την περασμένη εβδομάδα αναζητώντας απαντήσεις, αλλά έφυγε δυσαρεστημένη. Η Sophie in’t Veld, Ολλανδή ευρωβουλευτής, διαμαρτυρήθηκε πως οι ελληνικές αρχές δεν πραγματοποιούν «ενεργητική έρευνα για τους ενόχους».

Δεν είναι το μόνο τέτοιο μυστήριο στο πρόσφατο παρελθόν της Ελλάδας. Την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004, τα τηλέφωνα περίπου 100 ατόμων, συμπεριλαμβανομένου του τότε πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή, παρακολουθούνταν επί μήνες. Μια δεκαετία αργότερα, προέκυψε ότι οι υποκλοπές μπορεί να ήταν μέρος μιας μυστικής επιχείρησης των ΗΠΑ, με στόχο την αποτροπή τρομοκρατικής επίθεσης κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης.

Στο σημερινό σκάνδαλο, οι Έλληνες αξιωματούχοι έχουν αφήσει σκοτεινά υπονοούμενα για εχθρική ξένη ανάμειξη και επικαλούνται τους κανόνες περί κρατικών μυστικών για να δικαιολογήσουν τη συγκάλυψη των πραγμάτων. Αλλά όσο περισσότερο καθυστερεί η κυβέρνηση να δώσει εξηγήσεις τόσο περισσότερο φαίνεται ότι έχει κάτι να κρύψει. Η κωλυσιεργία της κινδυνεύει να προκαλέσει περισσότερη ζημιά στη φήμη της σταθερής και εύρυθμης διακυβέρνησης που έχει αποκτήσει με τόσο κόπο η Ελλάδα.


Financial Times / euro2day.gr

Πέμπτη, Αυγούστου 25, 2022

Θέμα και στους Financial Times οι υποκλοπές στην Ελλάδα - "Οξύ πολιτικό πρόβλημα για τον Μητσοτάκη"



Μετά τους New York Times και το Politico, άλλο ένα παγκόσμιας εμβέλειας Μέσο ασχολήθηκε με το σκάνδαλο παρακολουθήσεων στη χώρα μας.


Στο "μικροσκόπιο" ακόμη ενός μεγάλου διεθνούς Μέσου μπήκε το σκάνδαλο των υποκλοπών στην Ελλάδα, το οποίο προσελκύει όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον του διεθνούς Τύπου.

Μετά το άρθρο των New York Times με τίτλο "Η σήψη στην καρδιά της Ελλάδας είναι πλέον ξεκάθαρη", αλλά και το χθεσινό αποκαλυπτικό δημοσίευμα του Politico που φέρνει νέα στοιχεία για τη στάση της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στην Κομισιόν, σειρά στις δημοσιεύσεις πήραν οι Financial Times. 

Πρόκειται για ακόμη ένα παγκόσμιας εμβέλειας Μέσο που ειδικεύεται σε οικονομικά και επιχειρηματικά θέματα και το οποίο έκανε μία σύντομη καταγραφή των όσων έχουν "δονήσει" τον τελευταίο μήνα το πολιτικό σκηνικό της Ελλάδας.

Το δημοσίευμα των FT έχει τίτλο "Οι ελληνικές υποθέσεις υποκλοπών προκαλούν καύσωνα στον Μητσοτάκη", ενώ ξεκινά με τις "απαντήσεις" που ζητά ο Νίκος Ανδρουλάκης μετά την "παραδοχή της ΕΥΠ ότι παρακολουθούσε το τηλέφωνό του", ζητώντας εξηγήσεις από τον πρωθυπουργό για "τον ρόλο του στην υπόθεση".

Το άρθρο αναφέρει τις αποκαλύψεις του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, οι οποίες αποτελούν, όπως αναφέρει, "οξύ πολιτικό πρόβλημα για τον Μητσοτάκη και την κυβέρνησή του", προαναγγέλλοντας και τη συζήτηση στη Βουλή με ένα σχόλιο για κοινό ουσιαστικά "μέτωπο" της αντιπολίτευσης προκειμένου "να μειώσουν τη δημοτικότητα του κεντροδεξιού πρωθυπουργού".


Το δημοσίευμα αναφέρεται και στο πρόσφατο διάγγελμα του Κυριάκου Μητσοτάκη, όπου "αρνήθηκε πως η υποκλοπή ήταν παράνομη, αλλά είπε ότι ήταν λάθος", ενώ στέκεται και στη δήλωσή του περί "σκοτεινών δυνάμεων", για την οποία επικαλείται πρόσωπο που βρίσκεται κοντά στον πρωθυπουργό και το οποίο φέρεται να είπε πως "δεν μπορεί να είναι απλή σύμπτωση ότι τους τελευταίους μήνες έχουμε δει απόπειρες αποσταθεροποίησης μιας σειράς ευρωπαϊκών χωρών. . . με άμεσους και έμμεσους τρόπους".

Εν συνεχεία, γίνεται αναφορά και στην υπόθεση του Θανάσης Κουκάκη, δημοσιογράφου που "έχει συνεισφέρει στο παρελθόν στους Financial Times" και την παρακολούθησή του από το Predator, καθώς και στις παραιτήσεις των Γρηγόρη Δημητριάδη και Παναγιώτη Κοντολέοντα.

Τέλος, κλείνει με τις εξελίξεις της τρέχουσας εβδομάδας και τη χθεσινή σύγκληση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας για τον διορισμό του Θεμιστοκλή Δεμίρη.

Η "βόμβα" Politico και ο διασυρμός της κυβέρνησης που στοχοποίησε την αρθογράφο

Υπενθυμίζεται πως χθες, το Politico έφερε νέα δεδομένα γύρω από τη στάση της κυβέρνησης όταν κλήθηκε να δώσει εξηγήσεις στην Κομισιόν, μέσω αλληλογραφίας, για τις παρακολουθήσεις πολιτικών και δημοσιογράφων.

Συγκεκριμένα, το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ της ιστοσελίδας ανέφερε πως στις 29 Ιουλίου, η Κομισιόν είχε ζητήσει μέσω επιστολής της προς την Αθήνα "απαντήσεις για το Predatorgate".

Στις 2 Αυγούστου έλαβε επιστολή από τον μόνιμο αντιπρόσωπο της Ελλάδας στην Ε.Ε. -προς την Επιτροπή Δικαιοσύνης της Κομισιόν-, η οποία ανέφερε:

"Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η εθνική ασφάλεια θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με τη μεγαλύτερη ευαισθησία, θα θεωρούσαμε συνετό στο μέλλον να αποφεύγετε να ενστερνίζεστε βιαστικά συγκεκριμένες δημοσιεύσεις που έρχονται από πολιτικά Μέσα τα οποία δεν χαρακτηρίζονται πάντα για την ακρίβεια και την αντικειμενικότητά τους".

Παράλληλα, το εν λόγω δημοσίευμα αναφέρει πως "ενώ η απάντηση επιμένει ότι οι 'ελληνικές αρχές είναι στη διάθεση της Επιτροπής, με πνεύμα συνεργασίας και με διάθεση να εργαστούν από κοινού για τον κοινό μας στόχο που είναι η προστασία του κράτους δικαίου", το μήνυμα της Αθήνας είναι ηχηρό και ξεκάθαρο: Μην ασχολείστε".

Εν συνεχεία, ο μόνιμος αντιπρόσωπος της Ελλάδας φέρεται να σημείωσε: "Πιστεύω ειλικρινά ότι ένα τέτοιο πρώτο βήμα θα ήταν πιο εποικοδομητικό από το να ακολουθούμε τη διαδικασία της αλληλογραφίας, η οποία είναι βασισμένη σε δημοσιεύματα Μέσων ενημέρωσης που πρέπει να αποδειχτεί αν είναι τεκμηριωμένα".

Σχολιάζοντας το ρεπορτάζ, η κυβέρνηση, διά του εκπροσώπου Τύπου Γιάννη Οικονόμου, έκανε λόγο για "ανακριβέστατο δημοσίευμα", αναφέροντας, μεταξύ άλλων, ότι η δημοσιογράφος είναι ΣΥΡΙΖΑ.

Τη στοχοποίηση της δημοσιογράφου Νεκταρίας Σταμούλη πάντως διαδέχτηκε η στήριξη στο πλευρό της από το Μέσο στο οποίο εργάζεται. Σε ανακοίνωσή του την Τετάρτη, αφού πρώτα τονίζει την επαγγελματική ακεραιότητά της δημοσιογράφου, προσθέτει ότι διαπίστωσαν ότι οι αναφορές της στο επίμαχο έγγραφο, είναι "απολύτως ακριβείς".

"Το POLITICO στηρίζει την αξιοπιστία και την ακεραιότητα του ρεπορτάζ της Νεκταρίας Σταμούλη. Η Σταμούλη είναι ένας πολύτιμος συνεργάτης του POLITICO. Άρχισε να συνεργάζεται μαζί μας το 2019 μετά από περισσότερα από επτά χρόνια ρεπορτάζ στην Wall Street Journal. Είναι επίσης πρόεδρος της Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου της Ελλαδας. Ως απάντηση στην ουσία της καταγγελίας, εξετάσαμε την επιστολή του Μόνιμου Αντιπροσώπου της Ελλάδας στην ΕΕ Ιωάννη Βράιλα και δηλώνουμε ικανοποιημένοι που τα όσα ανέφερε η Νεκταρία Σταμούλη στο θέμα της Τετάρτης είναι απολύτως ακριβή", αναφέρει στην ανακοίνωσή του το Politico.

Νεότερα ==>>news247.gr

Τρίτη, Ιουνίου 22, 2021

FT: Η έλλειψη εργαζομένων στον τουρισμό απειλή για την οικονομία


 

Τις ελλείψεις στο εργατικό δυναμικό που αντιμετωπίζει ο τουριστικός κλάδος και η εστίαση στην Ελλάδα σχολιάζει δημοσίευμα των Financial Times.

Ο τουρισμός αντιπροσωπεύει συνήθως το ένα πέμπτο της οικονομικής παραγωγής της χώρας μας αλλά στην παρούσα συγκυρία αγωνίζεται για να καταφέρει να προετοιμαστεί για τη ζωτική για την ελληνική οικονομία θερινή περίοδο. Όπως αναφέρεται, οι πιθανοί υποψήφιοι για θέσεις εργασίας σε εστιατόρια και μπαρ αποθαρρύνονται από τον κίνδυνο ανανέωσης των περιορισμών για τον Covid-19 οι οποίοι οδηγούν σε παύση της δραστηριότητας των επιχειρήσεων.

Το πρόβλημα απειλεί να οπισθοχωρήσει την ανάκαμψη της χώρας από την πανδημία, τονίζουν οι FT, δεδομένης της κεντρικής σημασίας που έχει ο τουριστικός τομέας για την ελληνική οικονομία.

«Είναι η πρώτη φορά που αντιμετωπίζουμε τέτοια έλλειψη στον κλάδο», δήλωσε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών & Συναφών Επαγγελμάτων (Π.Ο.Ε.Σ.Ε.) Γιώργος Καββαθάς.

Πολλές άλλες χώρες, όπως η Γερμανία, αντιμετώπισαν προβλήματα με τη στελέχωση του κλάδου της εστίασης όταν χαλάρωσαν οι περιορισμοί. Η διαφορά με την Ελλάδα, όπως τονίζουν οι FT, είναι το σχετικό μέγεθος και το οικονομικό του βάρος του κλάδου.

Κίνδυνος για την ανάκαμψη

Ο τουρισμός απασχολεί συνήθως περισσότερα από 432.000 άτομα, ή το 10% του εθνικού εργατικού δυναμικού, ποσοστά που είναι αναλογικά σχεδόν διπλάσιο από την Ισπανία. Άρα τυχόν προβλήματα μπορεί να έχουν μακροοικονομικές επιπτώσεις, υπογραμμίζεται.

Ανάλυση της HSBC εκτιμάει ότι η ανάκαμψη του τουρισμού στο σύνολό της θα ενίσχυε την ελληνική ανάπτυξη κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες φέτος. Στον κλάδο άλλωστε αντιστοιχούσαν τα δύο τρίτα της περσινής πτώσης άνω του 8% στο ΑΕΠ.

Το δημοσίευμα αναφέρει επίσης τις προβλέψεις του υπουργού Οικονομικών για τα τουριστικά έσοδα φέτος. Ο Χρήστος Σταϊκούρας,  έχει προβλέψει ότι οι εισπράξεις από τον τουρισμό θα φτάσουν τα 8 δισ. ευρώ το 2021 , λιγότερα από τα μισά τουριστικά έσοδα του 2019  αλλά διπλάσια από τα αντίστοιχα έσοδα πέρυσι όταν τα έσοδα της βιομηχανίας κατέρρευσαν στα 4 δισ. ευρώ.

Οι οικονομολόγοι, ωστόσο, προειδοποιούν ότι η έλλειψη εργαζομένων, παρά το ποσοστό ανεργίας της Ελλάδας 16,5%, το υψηλότερο της ΕΕ, θα μπορούσε να συγκρατήσει την οικονομική ανάπτυξη και να εμποδίσει αυτές τις οικονομικές προβλέψεις και τα έσοδα.

«Οι κύριοι τομείς δημιουργίας θέσεων εργασίας. . . όπως ο τουρισμός, το λιανικό εμπόριο και η ψυχαγωγία πλήττονται από αβεβαιότητα », δήλωσε ο γενικός διευθυντής της IOBE,, Νίκος Βέττας. «Δεν είναι σαφές πόσο γρήγορα θα επιστρέψουν στα προ-Covid επίπεδα», πρόσθεσε.

Σε ποιους παράγοντες οφείλεται το πρόβλημα

Για την αβεβαιότητα στον τουρισμό μίλησαν επίσης στους FT εκπρόσωποι του κλάδου. Ανάμεσά τους ο Ηρακλής Ζησιμόπουλος, ιδιοκτήτης ενός μπαρ, ξενοδοχείου και εστιατορίου, ο οποίος είναι επίσης επικεφαλής μιας τοπικής τουριστικής ομάδας στο νησί της Μυκόνου. Ο ίδιος αποδίδει το έλλειμμα εργαζομένων στον επαναλαμβανόμενο κύκλο των lockdowns με τη χαλάρωση των περιορισμών.

«Το συνεχές άνοιγμα και κλείσιμο εστιατορίων και μπαρ κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους έχει δημιουργήσει μεγάλη αβεβαιότητα και οι εργαζόμενοι φοβούνται ότι ενδέχεται να αναγκαστεί να κλείσουμε ξανά», είπε. «Γι 'αυτό αναζητούν άλλους τύπους θέσεων εργασίας», εξήγησε.

Το πρόβλημα επιδεινώνεται, σύμφωνα με τους FT, με την υπερπροσφορά καφέ, μπαρ και εστιατορίων που δεν προσφέρουν ελκυστικές προοπτικές απασχόλησης. Μετά την οικονομική κρίση, ο τομέας της φιλοξενίας λειτούργησε ως λύση για πολλούς που δεν είχαν δουλειά ή είχαν χαμηλή ειδίκευση.

Το 92% όλων των νέων επιχειρήσεων που άνοιξαν μεταξύ του 2010 και του 2020 ανήκουν στον τομέα των τροφίμων και ποτών, υπολόγισε ο κ. Καββαθάς, πράγμα που οδήγησε σε μια μακροχρόνια κρίση υπερπροσφοράς που ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας.


 

«Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι είναι ένα εύκολο επάγγελμα, ο καθένας μπορεί να ανοίξει ένα καφέ, αλλά αυτό δεν είναι αλήθεια», δήλωσε. «Η υπερπροσφορά. . . τους πλήττει όλους καθώς η ποιότητα μειώνεται και τα περιορισμένα κέρδη μοιράζονται μεταξύ περισσότερων. . . Αυτό που βλέπουμε τώρα είναι η κορυφή του παγόβουνου», σχολίασε.

Μερικοί εστιάτορες υποστηρίζουν από την άλλη ότι οι κυβερνητικές πολιτικές για τον μετριασμό των οικονομικών επιπτώσεων του Covid-19 έχουν επιδεινώσει το πρόβλημα. Επιδοτήσεις που καταβάλλονται σε υπαλλήλους των οποίων τα εστιατόρια και τα μπαρ είναι κλειστά εξακολουθούν να προσφέρονται, καθώς δεν έχει επιτραπεί η λειτουργία της εστίασης στους εσωτερικούς χώρους.

Πολλοί εργαζόμενοι προτιμούν έτσι να ζουν με την κρατική τους αποζημίωση ύψους 534 ευρώ το μήνα, αντί να εργάζονται σε ένα εστιατόριο όπου οι μισθοί ξεκινούν από περίπου 850 ευρώ το μήνα, λένε οι εστιάτορες στους FT. Τα οικονομικά μέτρα στήριξης κόστισαν στην κυβέρνηση σχεδόν 1 δισ. ευρώ από την έναρξη της πανδημίας.

«Πολλοί εφησυχάστηκαν λόγω των παροχών και δεν ψάχνουν για δουλειά», δήλωσε ο Νεκτάριος Νικολόπουλος, ιδιοκτήτης εστιατορίου και μπαρ ο οποίος εδρεύει στην Αθήνα και το νησί της Σερίφου.

Άλλοι βλέπουν την έλλειψη προσωπικού ως σύμπτωμα μεγαλύτερων προβλημάτων στην ελληνική αγορά εργασίας.

Η δεκαετία της οικονομικής κρίσης της χώρας οδήγησε σε χαμηλότερους μισθούς που δεν έχουν ακόμη ανακάμψει, στην ανεργία των νέων που είναι μεταξύ των υψηλότερων στην Ευρώπη και τη μετανάστευση πολλών ειδικευμένων εργαζομένων .

Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, το πρόβλημα στη χώρα μας έχει θορυβήσει ακόμη και πιο διάσημους χώρους. Ο Λευτέρης Λαζάρου, σεφ με αστέρι Michelin, δήλωσε στους FT ότι η φετινή καλοκαιρινή σεζόν ήταν η πρώτη σε 35 χρόνια στο οποίο το διάσημο εστιατόριο του Varoulko δυσκολεύτηκε να καλύψει και τις 76 θέσεις του προσωπικού, οι οποίες συνήθως καλύπτονται  αστραπιαία. «Κάθε χρόνο, το inbox μου ήταν τόσο γεμάτο με βιογραφικά ανθρώπων που ήθελαν να εργαστούν εδώ που δεν μπορούσα να τα κοιτάξω όλα», είπε. «Τώρα, δεν έχω ούτε ένα», πρόσθεσε.

 

naftemporiki.gr



Πέμπτη, Νοεμβρίου 14, 2019

«Χαστούκι» FT σε Μητσοτάκη για την τροπολογία-δώρο σε τραπεζίτες και υπόδικους

UPD - 

Κριτική των Financial Times στην τροπολογία για «ξεπάγωμα» περιουσιακών στοιχείων ● Γιατί η Ελλάδα σταματά να ακολουθεί τις διεθνείς πρακτικές καταπολέμησης διαφθοράς και ξεπλύματος χρήματος;● ΣΥΡΙΖΑ: Ο πρωθυπουργός κρύβεται, ενώ οι FT αποκαλύπτουν

«Οι αλλαγές στον ποινικό κώδικα θεωρούνται ως πισωγύρισμα στο ζήτημα του ξεπλύματος χρήματος» σχολιάζουν οι Financial Times εκτοξεύοντας καρφιά προς την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Η βρετανική εφημερίδα κάνει αναφορά στα όσα συνέβησαν τις τελευταίες ημέρες με τον ποινικό κώδικα και σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση προώθησε ένα μέτρο στο κοινοβούλιο που δείχνει να ανατρέπει τη δέσμευση της Ελλάδας προς τις διεθνείς πρακτικές καταπολέμησης της διαφθοράς και του ξεπλύματος χρήματος.

Γράφουν οι Financial Times:

Μία τροποποίηση στον Ποινικό Κώδικα της χώρας που έγινε δεκτή το βράδυ της Τετάρτης δίνει τη δυνατότητα σε πολίτες που είναι ύποπτοι για απάτη και ξέπλυμα χρήματος να πάρουν πίσω τις περιουσιακά στοιχεία τους που έχουν παγώσει από τη δικαιοσύνη, εάν δεν έχουν δικαστεί μέσα σε 18 μήνες.

Συνήθως χρειάζονται τρία έως πέντε χρόνια για μία τέτοια υπόθεση να περάσει από την προκαταρκτική έρευνα σε δικαστικές, ενώ η διαδικασία των εφέσεων μπορεί να πάρει αντίστοιχα μεγάλο χρονικό διάστημα.

Αυτή η τροποποίηση, που ανήκει σε μία γενικότερη διαδικασία αλλαγών του ποινικού κώδικα, αντιτίθεται στις διεθνείς πρακτικές με τις οποίες η Ελλάδα έχει συμμορφωθεί.

Σύμφωνα με την Financial Action Task Force, την παγκόσμια ομάδα περιφρούρησης για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος και το Greco, τον φορέα κατά της διαφθοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης, τα μετρητά και οι περιουσίες που «παγώνουν» κατά τη διάρκεια εγκληματικής έρευνας θα πρέπει να μείνουν «παγωμένα» μέχρι να ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες δικαιοσύνης.

Ο Κώστας Τσιάρας, υπουργός Δικαιοσύνης, έφερε την τροπολογία το πρωί της Τετάρτης λίγα λεπτά πριν από την τελικά συνεδρίαση της Ολομέλειας χωρίς να δώσει νομική εξήγηση γιατί η Ελλάδα ανατρέπει την προηγούμενη πρακτική που ακολουθούσε.

Ο Αλέξης Τσίπρας, πρώην πρωθυπουργός και επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ έστειλε γραπτή ερώτηση στον πρωθυπουργός για το θέμα αναφέροντας «γιατί διαλέξατε να δείξετε επιείκεια σε τέτοιους εγκληματίες που βρίσκονται μέσα σε πολιτικούς και οικονομικούς κύκλους και έχουν εκμεταλλευτεί τη θέση τους κοντά στην εξουσία για προσωπικό όφελος;».

Ανάμεσα σε εκείνους που αναμένεται να ωφεληθούν από την τροποποίηση είναι αρκετοί Έλληνες εφοπλιστές, επιφανείς επιχειρηματίες και πρώην τραπεζίτες που βρίσκονται υπό έρευνα για απιστία και ξέπλυμα χρήματος. Παρά το γεγονός ότι τα περιουσιακά στοιχεία τους έχουν παγώσει από δύο έως επτά χρόνια κανένας από τους κατηγορούμενους δεν έχει εμφανιστεί στο δικαστήριο.

 

Ο κ. Μητσοτάκης κρύβεται, οι FT αποκαλύπτουν

Σε υψηλούς τόνους ήρθε η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ με την Κουμουνδούρου να κατηγορεί τον πρωθυπουργό δίνει δώρα σε τραπεζίτες και υπόδικους, ενώ κρύβεται.

Ο ΣΥΡΙΖΑ καταγγέλλει ότι με την επίμαχη τροπολογία «ο κατά τα άλλα υπέρμαχος της νομιμότητας κ. Μητσοτάκης, επιστρέφει με νόμο πάνω από 1 δισ. δεσμευμένα χρήματα και την ίδια ώρα δεν τολμά να πάρει θέση για την ασυλία στους τραπεζίτες και για τα θαλασσοδάνεια σε ΜΜΕ, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Ούτε φυσικά για τον περιβόητο νόμο περί ευθύνης υπουργών ώστε να μην μπορεί να παραγραφεί τυχόν αδίκημα της δωροδοκίας από υπουργούς».

Αναλυτικά:

Ο κ. Μητσοτάκης επέλεξε να κρυφτεί και να μην έρθει στην Ώρα του Πρωθυπουργού για να απαντήσει στον Αλέξη Τσίπρα για τα δώρα σε τραπεζίτες και τις διευκολύνσεις σε όσους ερευνώνται για ξέπλυμα μαύρου χρήματος. 

Ωστόσο, τα επιτεύγματά του ξεπέρασαν ήδη τα σύνορα και κοσμούν μέχρι και τους Financial Times. 

Οι FT σε εκτενές ρεπορτάζ τους στηλιτεύουν τις αλλαγές της κυβέρνησης στον Ποινικό Κώδικα και την κατηγορούν ότι «κάνει βήματα πίσω στην καταπολέμηση της διαφθοράς και το ξέπλυμα μαύρου χρήματος», ενώ προσθέτουν ότι «ο Υπουργός κ. Τσιάρας δεν έδωσε νομική εξήγηση» για τις νομοθετικές αλλαγές και ότι «κερδισμένοι από την κίνηση αυτή είναι εφοπλιστές, επιχειρηματίες και πρώην τραπεζίτες που ελέγχονται για απιστία και νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα». 

Σε αυτούς, ο κατά τα άλλα υπέρμαχος της νομιμότητας κ. Μητσοτάκης, επιστρέφει με νόμο πάνω από 1 δισ. δεσμευμένα χρήματα και την ίδια ώρα δεν τολμά να πάρει θέση για την ασυλία στους τραπεζίτες και για τα θαλασσοδάνεια σε ΜΜΕ, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Ούτε φυσικά για τον περιβόητο νόμο περί ευθύνης υπουργών ώστε να μην μπορεί να παραγραφεί τυχόν αδίκημα της δωροδοκίας από υπουργούς.

Λογικό λοιπόν να μην έρχεται στη Βουλή να απαντήσει.

Ο Πέτσας κατηγορεί τον Τσίπρα για λαϊκισμό

Απαντώντας στην κριτική ο κυβερνητικός εκπρόσωπος τοποθετήθηκε μάλλον αμήχανα επιλέγοντας να επιτεθεί προσωπικά στον Αλέξη Τσίπρα, αλλά να μην σχολιάσει σχεδόν καθόλου την κριτική των Financial Times.

Αναλυτικά:

Τόσο πολύ νοιάζεται ο κ. Τσίπρας για το ζήτημα των Ποινικών Κωδίκων που δεν πήγε καν στη Βουλή για να ψηφίσει στη χθεσινοβραδινή ονομαστική ψηφοφορία, όπως έκανε ο Πρωθυπουργός. Επέλεξε το φθηνό λαϊκισμό.

Στην ουσία του ζητήματος, μετά τη χθεσινή τροποποίηση που επέφερε το Υπουργείο Δικαιοσύνης σε καμία παλαιά υπόθεση δεν αποδεσμεύονται αυτόματα λογαριασμοί και λοιπά περιουσιακά στοιχεία, καθώς το σχετικό Δικαστικό Συμβούλιο μπορεί, εντός τριών μηνών, να ζητήσει να παραμείνουν δεσμευμένα προκειμένου να εξετάσει την ουσία των σχετικών υποθέσεων.

Βέβαια, θα περίμενε κανείς από μια σοβαρή αντιπολίτευση να νοιάζεται για την πολύχρονη ταλαιπωρία τόσων συμπολιτών μας που άδικα παραμένουν όμηροι των πολύ αργών ρυθμών εξέτασης των υποθέσεων τους. Και μάλιστα όμηροι, χωρίς να τους έχει καν ασκηθεί ποινική δίωξη, δηλαδή μια διαδικασία που δεν υπάρχει σε άλλες χώρες της Ευρώπης, ίσως και παγκοσμίως, και που σε κάθε περίπτωση δεν συνάδει με ένα Ευρωπαϊκό Κράτος Δικαίου. 

Αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ενδιαφέρεται για αυτό. Ούτε και ενδιαφέρεται για τους συμπολίτες μας που υφίστανται τόση ταλαιπωρία. Φαίνεται ότι όλοι αυτοί περισσεύουν στον “ΣΥΡΙΖΑ του 3%” με τον οποίο φλερτάρει ο κ. Τσίπρας.

 

Ξέχασε να καταγγείλει και τους Financial Times για λαϊκισμό

Η απάντηση από την Κουμουνδούρου δεν άργησε να έρθει με τον ΣΥΡΙΖΑ να κάνει λόγο για «γελοίες δικαιολογίες» από πλευράς Πέτσα και να προσθέτει ότι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δεν λέει τίποτα για την ταμπακιέρα.


Αναλυτικά:

Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος ξέχασε μαζί με τον ΣΥΡΙΖΑ να καταγγείλει για φθηνό λαϊκισμό και τους Financial Times που κάνουν τις αποκαλύψεις.

Πέρα από τις γελοίες δικαιολογίες, ο κ. Πέτσας δεν είπε τίποτα για την ταμπακιέρα. Με το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο οι τραπεζικοί λογαριασμοί όσων ελέγχονταν για ξέπλυμα μαύρου χρήματος αποδεσμεύονταν μόνο εάν δικαιώνονταν τελεσίδικα, ενώ τώρα, πριν υπάρξει καν διερεύνηση του κατά πόσο εμπλέκονται όντως σε δραστηριότητες νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, θα μπορούν να παίρνουν πίσω τα χρήματά τους, ακόμα και αν εν συνεχεία καταδικαστούν.

Οπότε τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι απλά και συγκεκριμένα:
  1. Με τη διάταξη που πέρασε η κυβέρνηση ευνοεί ή όχι υπόδικους τραπεζίτες, επιχειρηματίες και εφοπλιστές, στους οποίους επιστρέφεται άνω του 1 δις. ευρώ, όπως λένε και οι Financial Times;
     
  2. Ως «όμηρους συμπολίτες μας» από «την αργή εξέταση των υποθέσεων», τους οποίους απελευθερώνει η κυβέρνηση Μητσοτάκη, εννοεί «υπόδικους τραπεζίτες, επιχειρηματίες και εφοπλιστές», όπως καταγγέλλουν οι Financial Times ή διαψεύδει και τους FT;
     
  3. Αφού είναι τόσο φθηνός λαϊκισμός, γιατί ο κ. Μητσοτάκης δεν τολμά να έρθει στη Βουλή και να απαντήσει στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης;



Πηγή: efsyn.gr 

Κυριακή, Μαΐου 26, 2019

Financial Times: Τα ρεκόρ και τα νέα στοιχήματα για τον ελληνικό τουρισμό

Τα έσοδα από τον τουρισμό σημείωσαν εντυπωσιακή άνοδο την τελευταία εξαετία ανοίγοντας τον δρόμο για επενδύσεις. Το στοίχημα της ποιοτικής αναβάθμισης και η προσπάθεια επέκτασης της σεζόν. Ποια είναι τα ρίσκα για το 2019.  

Από τον αποθανόντα Λίβυο δικτάτορα Μουαμάρ Καντάφι ως την Αμερικανίδα σταρ Lady Gaga, οι πλούσιοι και διάσημοι επισκέπτες της Αθήνας επέλεγαν από παλιά τον Αστέρα Βουλιαγμένης. To πολυτελές ξενοδοχειακό συγκρότημα στη χερσόνησο της Βουλιαγμένης, η ανάπτυξη του οποίου προωθήθηκε από το κράτος, έγινε ο αγαπημένος τόπος διαμονής των Ελλήνων εφοπλιστών και πολιτικών, καθώς και του διεθνούς τζετ σετ.

Εδώ έμεινε ο Φρανκ Σινάτρα, όπως και ο χορευτής Ρούντολφ Νουρέγιεφ και η ηθοποιός Μπριζίτ Μπαρντό, η οποία το 1976 έστειλε μια σωσία στην παραλία για να ξεγελάσει τους φωτογράφους. Τη δεκαετία του 1990, ο Σερβοβόσνιος ηγέτης Ράντοβαν Κάρατζιτς πραγματοποίησε διάσκεψη εδώ, καθώς αγχωμένοι διπλωμάτες προσπαθούσαν να βάλουν τέλος στην αιματοχυσία στα Βαλκάνια.

Αυτόν τον Μάρτιο ο Αστέρας άνοιξε ξανά ως Four Seasons -το πρώτο ξενοδοχείο της εταιρείας στην Ελλάδα- μετά την εξαγορά του από το Δημόσιο από Άραβες και Τούρκους επενδυτές έναντι €480 εκατ.

H ανάπλαση του Αστέρα, στη λεγόμενη Αθηναϊκή Ριβιέρα, είναι εμβληματική των προσπαθειών να αναβαθμιστεί το προϊόν του ελληνικού τουρισμού. Η επένδυση για την ανακαίνιση των δύο ξενοδοχείων στη Βουλιαγμένη, τα οποία διαθέτουν 302 δωμάτια συνολικά, ανέρχεται σε €150 εκατ., ενώ 13 οικόπεδα θα πουληθούν έναντι €40 εκατ. το ένα για να οικοδομήσουν πλούσιοι αγοραστές βίλες με θέα το Αιγαίο. Η μαρίνα της χερσονήσου εκσυγχρονίζεται και αυτή για να προσελκύσει ιδιοκτήτες πολυτελών γιοτ.

«Δεν υπάρχει άλλο μέρος που θα βρείτε αυτόν τον συνδυασμό στη νότια Μεσόγειο» λέει ο Στέλιος Κουτσιβίτης, CEO του Αστέρα Βουλιαγμένης, ενώ παρουσιάζει σχέδια για νέα εστιατόρια και καταστήματα. «Έχουμε την υποδομή για να προσεγγίσουμε αυτού του τύπου τους πελάτες, απλά χρειαζόμαστε το προϊόν».

Καμία βιομηχανία δεν είναι τόσο ζωτική για την Ελλάδα όσο ο τουρισμός, ο οποίος αποφέρει 10% του ΑΕΠ, ένα νούμερο το οποίο αυξάνεται στο 25% αν συμπεριληφθεί και ο έμμεσος αντίκτυπος στην οικονομία.

Ο τουρισμός είναι και ο πιο σημαντικός τομέας για τους εργαζομένους, προσφέροντας μια στις έξι θέσεις εργασίας στην περίοδο αιχμής και μια στις τρεις έμμεσα. Στη διάρκεια ολόκληρου του έτους αντιστοιχεί σε μια από τις 10 θέσεις εργασίας. Το 2017, τα ταξιδιωτικά έσοδα της Ελλάδας κάλυπταν το 80% του εμπορικού ελλείμματος. Εκείνη τη χρονιά η χώρα καλωσόρισε 27 εκατομμύρια τουρίστες και άλλα 3 εκατομμύρια επισκέφτηκαν την Ελλάδα με κρουαζιερόπλοιο.

Aλλά τα ξενοδοχεία, τα θέρετρα και οι διάφορες εγκαταστάσεις χρειάζονται διαρκή αναμόρφωση, καθώς οι προσδοκίες αλλάζουν. Έργα όπως αυτό του Αστέρα είναι ζωτικά για την περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού. Η ανακαίνιση του συγκροτήματος «στέλνει ένα μήνυμα ότι αναβαθμίζουμε το τουριστικό προϊόν» σημειώνει η Ελενα Κουντουρά, πρώην υπουργός Τουρισμού της Ελλάδας η οποία παραιτήθηκε νωρίτερα αυτόν τον μήνα για να λάβει μέρος στις ευρωεκλογές.

Ο ελληνικός τουρισμός έχει καταγράψει διαδοχικές καλές χρονιές. Σύμφωνα με το ΣΕΤΕ, τα έσοδα αυξήθηκαν 56% από το 2012 ως το 2018. Οι άμεσες δαπάνες από τους επισκέπτες το 2018 ενισχύθηκε κατά περίπου 10% σε ετήσια βάση κατά τη διάρκεια της κύριας τουριστικής περιόδου, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδας, περισσότερο από την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Την ίδια στιγμή, το τουριστικό προϊόν αναβαθμίζεται. Το 2011, σύμφωνα με έκθεση για τον ελληνικό τουρισμό από την PwC, 108.000 από τα 763.000 δωμάτια της χώρας ήταν πέντε αστέρων. Σήμερα η χώρα έχει λίγο πάνω από 800.000 δωμάτια, εκ των οποίων πάνω από 150.000 είναι πέντε αστέρων: ουσιαστικά η καθαρή ανάπτυξη την περίοδο αυτή καταγράφηκε στο πιο ακριβό κομμάτι της αγοράς.

Oι επενδύσεις έχουν διευκολυνθεί από το γεγονός ότι το βάρος των μη εξυπηρετούμενων δανείων στον τουριστικό τομέα, αν και είναι μεγάλο, είναι μικρότερο από ότι στην υπόλοιπη οικονομία.

«Ο ελληνικός τουρισμός έχει περάσει μια αναγέννηση τα τελευταία τρία χρόνια. Οι έξι από τους 10 επισκέπτες μπορούν να κατηγοριοποιηθούν ως τουρίστες υψηλής ποιότητας οι οποίοι ξοδεύουν αρκετά» αναφέρει η κα. Κουντουρά. «Δεδομένου ότι αντιμετωπίσαμε μεγάλες δυσκολίες κατά τη διάρκεια της κρίσης, το θεωρούμε ένα σπουδαίο επίτευγμα. Αλλά υπάρχει ακόμα περιθώριο να οικοδομήσουμε πάνω σε αυτό προωθώντας τις επενδύσεις σε νέα ξενοδοχεία και ολοκληρωμένα θέρετρα με καζίνο και αυξάνοντας περαιτέρω την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουμε».

Όπως σημειώνει κατασκευάζονται τρεις ακόμα ιδιωτικές μαρίνες – στην Πύλο στη νοτιοδυτική Ελλάδα, στο νησί της Ίου στις Κυκλάδες και στον Άλιμο στην Αθήνα – οι οποίες θα ενισχύσουν τον ανταγωνισμό.

Καθώς η ευρωπαϊκή οικονομία επιβραδύνεται και πάλι, ο κύκλος της ισχυρής ανάπτυξης στον τουρισμό προβλέπεται να λήξει: ο ΣΕΤΕ αναμένεται ότι τα έσοδα και οι αφίξεις το 2019 θα είναι παρόμοια με το 2018.«Όταν η Ευρώπη δεν πάει καλά, το ίδιο συμβαίνει και με την Ελλάδα, αναφέρει ο Κώστας Μητρόπουλος, εκτελεστικός διευθυντής στην PwC στην Αθήνα. «Το 2019 δεν πρόκειται να είναι καλό. Δεν θα είναι καταστροφικό, αλλά δεν θα δούμε ανάπτυξη 10%» τονίζει.

Ο κ. Μητρόπουλος εντοπίζει δύο τομείς στους οποίους ο ελληνικός τουρισμός πρέπει να σημειώσει πρόοδο. Ο πρώτος είναι η επέκταση της τουριστικής περιόδου πέρα από τους καλοκαιρινούς μήνες.

Mια ευρύτερη γκάμα τουριστικών προϊόντων -όπως περισσότερα συνέδρια ή η πώληση εμπειριών όπως ξεναγήσεις ή ο θεραπευτικός τουρισμός- θα βοηθούσαν.

Η κα. Κουντουρά τονίζει πως έχει γίνει πρόοδος. «Συνολικά έχουμε δει αύξηση 40% στον χειμερινό τουρισμό (τα τελευταία τέσσερα χρόνια) – αυτό σημαίνει την περίοδο από τον Νοέμβριο ως το τέλος Μαρτίου» επισημαίνει. «Ο στόχος μας είναι να γίνουμε ένας προορισμός για όλον τον χρόνο».

Ο φόρος διαμονής – ένας φόρος που εισήχθη το 2018 – μπορεί να περιοριστεί μόνο για τους καλοκαιρινούς μήνες, υποστηρίζει ο ΣΕΤΕ, ώστε να ενθαρρυνθούν οι διακοπές εκτός σεζόν και σε διαφορετικές περιοχές.

Γενικότερα, ο ΣΕΤΕ διαμαρτύρεται για την αύξηση του φορολογικού βάρους που σηκώνει η τουριστική βιομηχανία, εν μέρει ως αποτέλεσμα των μνημονιακών δεσμεύσεων της Ελλάδας. Ο μέσος ΦΠΑ για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό είναι 17%, λέει ο οργανισμός, έναντι 10% σε άλλες ανταγωνιστικές χώρες. Για κάθε €100 που δαπανώνται στην Ελλάδα από έναν επισκέπτη, τα €33 καταλήγουν σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, έναντι μόλις €16 στην Κύπρο.

O δεύτερος τομέας στον οποίο υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης σύμφωνα με τον κ. Μητρόπουλο αφορά το πώς η Ελλάδα μπορεί να κατανέμει τους επισκέπτες με πιο ισορροπημένο τρόπο σε όλη τη χώρα. Πέντε από τους 13 νομούς της λαμβάνουν πάνω από το 80% των αφίξεων και σχεδόν 90% των εσόδων. «Με όρους τουρισμού, το υπόλοιπο της χώρας είναι άδειο» σημειώνει.

Aυτό δεν συνεπάγεται αναγκαστικά μαζική κατασκευή νέων ξενοδοχείων: ορισμένες από τις περιοχές με τους λιγότερους επισκέπτες έχουν τουριστικές εγκαταστάσεις που δεν έχουν αξιοποιηθεί επαρκώς, χάρη σε προγράμματα επιδοτήσεων του παρελθόντος. Αλλά έχουν ανάγκη από καλύτερο μάρκετινγκ για να πουλήσουν και άλλες περιοχές, λένε αναλυτές της βιομηχανίας.

Ένα υπόδειγμα είναι το Costa Navarino, θέρετρο στην Πελοπόννησο, όπου ο κ. Μητρόπουλος υποστηρίζει ότι το θετικό μάρκετινγκ έχει βοηθήσει την ευρύτερη περιοχή. «Το αποτέλεσμα είναι ότι αναπτύσσεται ολόκληρη η περιοχή. Έχει γίνει προορισμός για τον οποίον διαβάζουν και βλέπουν πολλοί» σημειώνει.

Η πρώην υπουργός Τουρισμού κα. Κουντουρά δίνει και άλλα παραδείγματα. «Υπάρχουν λιγότερο αναπτυγμένες περιοχές, ειδικά στην ενδοχώρα, οι οποίες προωθούνται μέσω στρατηγικών συμφωνιών με διεθνείς ταξιδιωτικούς πράκτορες και αεροπορικές εταιρείες τσάρτερ» υπογραμμίζει. Επισημαίνει την Ήπειρο, στη βορειοδυτική Ελλάδα, για εξερευνητικό τουρισμό και τα ορεινά χωριά της Πελοποννήσου για την αρχιτεκτονική τους κληρονομιά και τη γαστρονομική τους παράδοση.

Η άλλη πρόκληση για την τουριστική βιομηχανία είναι ο ρυθμός με τον οποίο μπορεί να επιτευχθεί η ανάπτυξη. Τα αναπτυξιακά έργα μπορούν να χρειαστούν ως και 15 χρόνια κατά μέσο όρο, σύμφωνα με την PwC, και ακόμα και πιο σημαντικά «fast-track» έργα έχουν χρειαστεί κατά μέσο όρο τέσσερα χρόνια.

Εν τω μεταξύ, ο σχεδιασμός και οι διαδικασίες για έκδοση άδειας χρειάζονται «άμεσα βελτίωση» εκτιμά ο ΣΕΤΕ, ο οποίος εκφράζει την απογοήτευση του για τις αρνητικές εμπειρίες υποψήφιων επενδυτών λόγω γραφειοκρατικών προβλημάτων.

Λίγες χώρες διαθέτουν τόσο εντυπωσιακά μνημεία όσο η Ακρόπολη στην Αθήνα, αλλά σύμφωνα με τον ΣΕΤΕ οι ανταγωνιστές της Ελλάδας τα καταφέρουν συνήθως καλύτερα στο να ενισχύσουν στον επισκέπτη την «αίσθηση του τόπου». Προσθέτει επίσης πως πρέπει να γίνουν περισσότερα για να βελτιωθεί η συντήρηση των μνημείων.

Ενώ η Ελλάδα δεν μπορεί να ζήσει χωρίς τον τουρισμό, η τουριστική βιομηχανία της αναγνωρίζει τα προβλήματα που δημιουργεί, με την κυκλοφοριακή συμφόρηση, τον συνωστισμό και την επιβάρυνση του περιβάλλοντος – για τους επισκέπτες και τον ντόπιο πληθυσμό.

Όπως αναφέρει ο ΣΕΤΕ: «Για να έχουμε χαρούμενους τουρίστες πρέπει πρώτα να έχουμε χαρούμενες κατοίκους».

Copyright The Financial Times Limited 2017. All rights reserved./ euro2day.gr - May 26, 2019

Δευτέρα, Αυγούστου 21, 2017

Financial Times: Αυξάνονται οι ξένοι αγοραστές ακινήτων στη Ρόδο

Τοποθετημένη σε στρατηγικό σημείο στην “πύλη” προς το Αιγαίο, στα οκτώ μίλια από την Τουρκική ακτή, η Ρόδος αποτελούσε μια απαραίτητη και χρήσιμη στάση για τους ιππότες της Σταυροφορίας που επέλεγαν τη θαλάσσια διαδρομή. Οι ιππότες της Ιερουσαλήμ είχαν καταλάβει το νησί για περισσότερα από 200 χρόνια, χτίζοντας οχυρώσεις, παραλιακούς πύργους και εκκλησίες, πριν την έλευση των Οθωμανών το 1523.

Κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, η Ρόδος πέρασε σε ιταλικό και αργότερα βρετανικό έλεγχο πριν γίνει μέρος της Ελλάδας. Σήμερα στοιχεία της ιστορίας είναι εμφανή στο νησί από την επιβλητική Λεωφόρο των Ιπποτών μέχρι το τζαμί του Σουλεϊμάν και τα σπίτια ιταλικού στυλ.

Ο αριθμός των τουριστών αυξάνεται ετησίως από το 2014. “Έχουμε 300 ημέρες λιακάδας τον χρόνο”, εξηγεί η Kara Tsakiris στο ρεπορτάζ των Financial Times από το Διεθνές γραφείο ακινήτων Sotheby. “Από τον Απρίλιο έως τον Οκτώβριο, μπορείς να κολυμπήσεις στη θάλασσα”. Η αύξηση των τουριστών, προσελκύει τους αγοραστές επενδύσεων που επιθυμούν να ενοικιάσουν την ιδιοκτησία τους, σύμφωνα με το μεσιτικό γραφείο Engel & Volkers, με τον αριθμό των αιτημάτων ψηλά κατά 57% κατά τη διάρκεια του πρώτο τριμήνου του 2017.

Η πολιτική σταθερότητα επίσης βοήθησε στην αύξηση των τουριστών από το εξωτερικό, μετά την αποθάρρυνση από την κρίση δημοσίου χρέους το 2015. Οι δαπάνες των ακινήτων από ανθρώπους του εξωτερικού αυξήθηκαν κατά 61.7%, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος.

Η Ελλάδα έχει τις πιο προσιτές τιμές στην Ευρώπη, όσον αφορά την αγορά σπιτιών, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 18 χώρες. Αυτό συμβαίνει λόγω της πτώσης κατά 45% στις τιμές από το 2008, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος. “Η Ρόδος δεν υπέφερε τόσο από την κρίση, όσο η υπόλοιπη ηπειρωτική χώρα”, συμπληρώνει η Tsakiris.

Οι συναλλαγές έπεσαν κατά 60% μεταξύ του 2007 και 2011, σύμφωνα με τον Εμμανουήλ Ζερβό του Engel & Volkers. Η τιμή των ακριβών ιδιοκτησιών έπεσε μόνο κατά 15-20% λόγω του πεπερασμένου αριθμού αυτών των περιοχών.

Το νησί της Ρόδου είναι το μεγαλύτερο και περισσότερο αναπτυγμένο από τα Δωδεκάνησα. Έχει σύγχρονη υποδομή και εύκολη πρόσβαση, λέει η Tsakiris. Έχει νοσοκομεία, ένα διεθνές αεροδρόμιο, πρεσβείες και κλινικές σε σύγκριση με κάποια μικρότερα νησιά. Είναι κοσμοπολίτικο νησί.

Η πόλη της Λίνδου είναι η πιο δημοφιλής για αγορά κατοικιών. Οι τιμές των σπιτιών στην περιοχή έφτασαν φέτος στα 7,000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Η Πεύκη και τα Βλυχά είναι οι αμέσως επόμενες περιοχές που προτιμούν οι τουρίστες. Η σύγχρονη βίλα, με πισίνα και θέα στα Βλυχά κοστίζει 600,000 ευρώ. Το Κιοτάρι, Γεννάδι και η Λαχανιά βρίσκονται επίσης στη λίστα με τις προτιμήσεις, καθώς είναι παραλιακά. Οι περιοχές στα βόρεια του νησιού, είναι λιγότερο δημοφιλείς στους πιθανούς αγοραστές από το εξωτερικό.


Πηγή: Financial Times

huffingtonpost.gr - Aug 21, 2017

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More