Ολο και πιο πίσω πηγαίνει η ουσιαστική έναρξη της τουριστικής σεζόν καθώς η πανδημία επιμένει και οι εμβολιασμοί προχωρούν με βήμα σημειωτόν. Οι κινήσεις των αεροπορικών, οι εκτιμήσεις των ειδικών και πότε θα έρθει η πραγματική ανάκαμψη.
Αν και τα slots των αεροπορικών εταιρειών δείχνουν σε ορισμένους προορισμούς, όπως στην Κρήτη, ότι είναι πάνω από τα επίπεδα του 2019, ενώ σε άλλους, όπως στην Κω, βρίσκονται στα επίπεδα του 2019, εν τούτοις οι Έλληνες ξενοδόχοι κρατούν μικρό καλάθι για τους πρώτους τουλάχιστον μήνες της νέας τουριστικής σεζόν.
Οι αεροπορικές κρατήσεις μπορούν ανά πάσα στιγμή να ακυρωθούν και για αυτό οι Ελληνες ξενοδόχοι βλέπουν ότι πολλά θα εξαρτηθούν από την πορεία των εμβολιασμών, οι οποίοι φαίνεται να καθυστερούν πανευρωπαϊκά.
Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που υποστηρίζουν πλήρως την πρόταση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για τη δημιουργία ενός κοινά συμφωνημένου, πρότυπου ψηφιακού πιστοποιητικού εμβολιασμού σε ολόκληρη την ΕΕ, το οποίο θα λειτουργεί όπως εξήγησε ο πρωθυπουργός ως "μια λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας για τα ταξίδια (fast travel lane) για όσους διαθέτουν αυτό το ψηφιακό, τυποποιημένο πιστοποιητικό».
Λόγω των καθυστερήσεων στους εμβολιασμούς πληθαίνουν οι εκτιμήσεις των Ελλήνων παραγόντων του τουρισμού, ότι η έναρξη της θερινής σεζόν δεν αναμένεται πριν από τις αρχές Ιουνίου, καθώς πολλοί tour orpetaros μεταθέτουν πιο κοντά προς εκείνη την ημερομηνία την έναρξη των δραστηριοτήτων τους.
Τα slots των αεροπορικών βρίσκονται στα επίπεδα του 2019 όμως δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη πότε θα ξεκινήσουν τα πρώτα ταξίδια, αναφέρει η Κωνσταντίνα Σβύνου, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω και προεδρος του ΙΤΕΠ. Η TUI δείχνει ότι θα ξεκινήσει περί τα τέλη Απριλίου, άλλα, όμως, διεθνή πρακτορεία έχουν μεταθέσει τα ταξίδια για τις αρχές Ιουνίου, συμπληρώνει.
Η σεζόν για μας φαίνεται ότι θα ξεκινήσει από τον Ιούνιο αναφέρει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου Νίκος Χαλκιαδάκης Πολλά θα εξαρτηθούν από το πόσο θα αυξηθούν οι ρυθμοί στους εμβολιασμούς συνεχίζει και προσθέτει ότι τα ξενοδοχεία στην Κρήτη θα ανοίξουν τον Μάϊο αλλά ο Μάϊος θα είναι «κακός», ενώ ο Απρίλιος θα τείνει στο μηδέν συμπληρώνει.
Και διεθνώς το αισιόδοξο σενάριο προβλέπει την τουριστική ανάκαμψη από τις αρχές του δεύτερου εξαμήνου του έτους, και άνοδο των εσόδων για φέτος στο 50% αυτών του 2019. Τα παγκόσμια τουριστικά έσοδα για το 2021 θα αυξηθούν κατά 50% σε σύγκριση με το 2020 σύμφωνα με έρευνα δυο οργανισμών των ITB Berlin NOW και Statista.
Οι δυο οργανισμοί προβλέπουν ότι μετά από μια τεράστια πτώση στα ταξίδια πέρυσι λόγω περιορισμών που σχετίζονται με πανδημία, θα μπορούσε να προκύψει αναζωπύρωση φέτος, λόγω παραγόντων όπως τεχνολογικές καινοτομίες και εξατομικευμένες ταξιδιωτικές υπηρεσίες, καθώς και τα τρέχοντα χαμηλά επίπεδα ταξιδιού. Νέο ρεκόρ εσόδων αναμένουν οι δυο οργανισμοί από το 2023, ενώ μετά το 2025 η αύξηση των εσόδων θα φτάσει στο +23% σε σύγκριση με το 2019.
Η παγκόσμια αγορά τουρισμού και ταξιδίων θα ανακάμψει πλήρως από τα πλήγματα του κορονοϊου από το 2023 σημειώνουν οι δυο οργανισμοί και επισημαίνουν ότι οι ειδικοί της βιομηχανίας και οι μεγάλες ταξιδιωτικές εταιρείες, όπως η TUI, αναμένουν ότι η αγορά θα ανακάμψει γρήγορα, αν και προειδοποίησαν ότι οι προβλέψεις θα μπορούσαν να επηρεαστούν από τις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες (π.χ. τάσεις εμβολιασμού, περιοδικά lockdown, κ.λ.π.). Ωστόσο, αναμένεται ότι οι άνθρωποι έχουν την επιθυμία να καλύψουν το κενό των χαμών ταξιδιών το συντομότερο δυνατό, εκτιμούν.
Αυτήν την διάθεση αποτυπώνει και η κυλιόμενη έρευνα της European Τravel Commission (ETC) για τις διαθέσεις των ευρωπαίων γυρω από τα ταξίδια. Το 32% των ερωτώμενων δηλώνουν στην έρευνα του Δεκεμβρίου 2020, ότι είναι διατεθειμένοι να κάνουν ένα ταξίδι το διάστημα Απριλίου-Ιουνίου 2021 ένα ποσοστό αυξημένο κατά 20% σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα του Νοεμβρίου. Επίσης το 52% των ευρωπαίων σχεδιάζουν να ταξιδέψουν το επόμενο εξάμηνο ένα ποσοστό 5% αυξημένο σε σύγκριση πάντα με την προηγούμενη έρευνα του Νοεμβρίου.
Στην ίδια έρευνα η Ελλάδα επανέρχεται στην τέταρτη θέση των προτιμήσεων των ευρωπαίων ως προορισμός μετά την πτώση της ένα μήνα πριν στην πέμπτη θέση. Η επαναφορά στην τέταρτη θέση είναι φυσικό επακόλουθο καθώς της αύξησης του ποσοστού αυτών που επιθυμούν να ταξιδέψουν για ήλιο και θάλασσα. (sun and beach lovers).
Λάμπρος Καραγεώργος
lampkarag25@yahoo.gr