Δευτέρα, Φεβρουαρίου 22, 2016

Συναγερμός από την γερμανική τουριστική αγορά

Σε αρνητικό momentum η ταξιδιωτική αγορά της Γερμανίας. «Βουτιά» κρατήσεων 12% τον Ιανουάριο προς όλους τους προορισμούς. Ποια είναι τα σενάρια για τη φετινή χρονιά. Οι αλλαγές στη συμπεριφορά των τουριστών, τι πρέπει να ξέρουν οι Έλληνες ξενοδόχοι. 

Σε σταθερά αρνητικό έδαφος κινείται, πλέον, η ταξιδιωτική αγορά της Γερμανίας, εντείνοντας τις ανησυχίες στους ευρωπαϊκούς προορισμούς για την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης το 2016. Αναλυτές της μεγαλύτερης ταξιδιωτικής αγοράς της Ευρώπης, ωστόσο, εξακολουθούν να πιστεύουν πως η «παρτίδα» του φετινού καλοκαιριού μπορεί ακόμα να σωθεί.

Ο Ιανουάριος βάφτηκε «κόκκινος» καθώς οι κρατήσεις προς όλους τους προορισμούς κατέγραψαν μείωση 12% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2014. Είχε προηγηθεί πτώση κρατήσεων 8% τον Δεκέμβριο ανεβάζοντας τη συνολική «βουτιά» για το φετινό καλοκαίρι στο 8,6% σε σχέση με πέρυσι. Στα συστήματα κρατήσεων όλοι οι μήνες μέχρι το καλοκαίρι κινούνται αρνητικά με τη μεγαλύτερη πτώση να αφορά τον Αύγουστο (-22%) ενώ ο Ιούλιος διασώζεται καταγράφοντας μείωση 1,1%.

Τα στοιχεία προέρχονται από τη μηνιαία έρευνα που πραγματοποιεί η εταιρεία ερευνών Gfk, εξετάζοντας 340.000 κρατήσεις από 1.200 γερμανικά ταξιδιωτικά γραφεία.

Κι αν η πτώση του Δεκεμβρίου αποδόθηκε, δικαιολογημένα, στο αίσθημα ανασφάλειας που προκάλεσαν στους Γερμανούς τα τρομοκρατικά χτυπήματα στο Παρίσι, η «βουτιά» του Ιανουαρίου αποτέλεσε πλήγμα για τουρ οπερέϊτορ και γραφεία ταξιδίων. Κι αυτό καθώς πρόκειται για τον μήνα κατά τον οποίο παραδοσιακά πραγματοποιείται το μεγαλύτερο ποσοστό των κρατήσεων καλοκαιρινών διακοπών.

Σύμφωνα με την Gfk η «βουτιά» κρατήσεων του Ιανουαρίου μεταφράζεται σε απώλεια εσόδων 260 εκατ. ευρώ για τους τουρ οπερέϊτορ και τα γραφεία ταξιδίων της Γερμανίας.

Αναζητώντας «σημάδια» που θα συντηρούν τις ελπίδες για βελτίωση της κατάστασης στη συνέχεια, οι ερευνητές της Gfk σημειώνουν δύο στοιχεία. Το πρώτο αφορά το γεγονός ότι το κλείσιμο του Ιανουαρίου βρήκε τα γερμανικά τουριστικά γραφεία να έχουν φθάσει στο 40% του συνολικού περυσινού τζίρου τους για το καλοκαίρι και ότι παρά την πτώση στις κρατήσεις τα έσοδα δεν πάνε ιδιαίτερα άσχημα καθώς βρίσκονται μόλις 3% πίσω σε έσοδα σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2015. Ταυτόχρονα, ο ρυθμός κρατήσεων ήταν υψηλότερος από τον αντίστοιχο του 2014.

Παρ'ότι δεν υπάρχουν, μέχρι στιγμής, ενδείξεις αλλαγή της αρνητικής τάσης, η Gfk εκτιμά ότι οι απώλειες κρατήσεων μπορούν να ισοσκελιστούν ή έστω να μειωθούν.

Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι το 40% των γερμανικών ταξιδιωτικών γραφείων που μετείχαν σ'αυτήν ανέφεραν μείωση εσόδων το τελευταίο τρίμηνο ενώ 27% δήλωσαν αύξηση. Ενδεικτικό των ανακατατάξεων που συντελούνται στη γερμανική αγορά και προάγγελος, πιθανότατα, ενός νέου κύκλου εξαγορών και συγχωνεύσεων με αποτέλεσμα τη συγκέντρωση της αγοράς σε λιγότερα χέρια.

Οι νέες τάσεις

Την ίδια στιγμή, μια άλλη έρευνα για τη γερμανική ταξιδιωτική αγορά επιβεβαιώνει το αρνητικό momentum στην ισχυρότερη οικονομία της Ευρωζώνης και περιγράφει την αλλαγή τάσεων μεταξύ των Γερμανών τουριστών.

Πρόκειται για την ετήσια έκδοση «Tourism Analysis» του ερευνητικού οργανισμού «Stiftung für Zukunftsfragen» του Αμβούργου που βασίστηκε στα στοιχεία έρευνας που πραγματοποίησε η εταιρεία ερευνών αγοράς Gfk σε 4.000 ενήλικους.

Σύμφωνα με αυτήν, το 2015 μόνο το 54% των Γερμανών έκαναν διακοπές διάρκειας πέντε ημερών και άνω έναντι 57% το 2014 και 2013. Όπως αναφέρει η έρευνα, είναι η πρώτη φορά στην τελευταία πενταετία που καταγράφεται μείωση του αριθμού των Γερμανών που πηγαίνουν διακοπές.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει για τους Έλληνες επιχειρηματίες του τουρισμού το εύρημα ότι οι Γερμανοί άνω των 55 ετών που πήγαν διακοπές το 2015 (πέντε ημερών και άνω) μειώθηκαν 6% και το ποσοστό τους διαμορφώθηκε στο 48%. Αυξήθηκαν, αντίθετα, κατά 2% οι Γερμανοί 35-54 ετών που έκαναν διακοπές.

Η έρευνα επισημαίνει τις αρνητικές ενδείξεις και για το 2016 καθώς το 21% των Γερμανών που ρωτήθηκαν δήλωσαν πως έχουν αποφασίσει, ήδη, να μην κάνουν διακοπές φέτος.

Αυτοί που φαίνεται πως θα κρίνουν τη φετινή εξερχόμενη κίνηση από την Γερμανία είναι οι αναποφάσιστοι οι οποίοι θα μπορούσαν να βγάλουν και...κυβέρνηση αφού αντιπροσωπεύουν το 37%.

Η ίδια έρευνα αποτυπώνει κάποιες ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες (και για τους Έλληνες ξενοδόχους) αλλαγές στις προτιμήσεις των Γερμανών ταξιδιωτών. Όπως τουλάχιστον καταγράφηκαν τη χρονιά που έφυγε.

Μετά από πολλά χρόνια, όπως σημειώνει η έρευνα, και ύστερα από μια δεκαετία μείωσης της διάρκειας των διακοπών, τους, οι Γερμανοί ταξιδιώτες αποφάσισαν να το... πάρουν αλλιώς. Έτσι, το 2015 η μέση διάρκεια των διακοπών τους έφθασε τις 12,6 μέρες έναντι 12,1 μέρες το 2014. Κι όπως σημειώνει ο επιστημονικός δ/ντής του «Stiftung für Zukunftsfragen» στην έγκυρη γερμανική ηλεκτρονική έκδοση FVW, πολλοί Γερμανοί φαίνεται πως αποφάσισαν να μην περικόψουν άλλο τις διακοπές τους. Προτιμώντας να μειώσουν το κόστος μεταφοράς, διαμονής ή των δαπανών τους στον προορισμό που επέλεξαν, αντί να θυσιάσουν μέρες διακοπών.

Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι το 2015 οι Γερμανοί ξόδεψαν κατά μέσο όρο περισσότερα για διακοπές. Έτσι, το μέσο κόστος κατ' άτομο διαμορφώθηκε στα 1.109 ευρώ έναντι 1.071 το 2014.


Παναγιώτης Δ. Υφαντής
ifandis@euro2day.gr
πηγή:  euro2day.- Feb 22, 2016

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More