Την έναρξη της καμπάνιας #savekaikia ανακοίνωσε ο Περιφερειάρχης Νοτίου
Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος, ενώνοντας τη φωνή της Περιφέρειας με όλους
εκείνους που αγωνίζονται να σταματήσουν την καταστροφή των ξύλινων
παραδοσιακών σκαφών και το έγκλημα που συντελείται σε βάρος της ναυτικής
παράδοσης της χώρας.
Το «σπάσιμο» των ξύλινων αλιευτικών σκαφών ξεκίνησε από το 1996, οπότε τέθηκε σε ισχύ, με πρωτοβουλία της Ε.Ε, η νομοθεσία για τον περιορισμό της υπεραλίευσης, μέσω της επιδότησης της απόσυρσης της αλιευτικής αδείας .
Από τότε, χιλιάδες αλιείς παρέδωσαν την άδειά τους και τα καΐκια τους καταστράφηκαν.
Μέσα σε λίγα χρόνια, η Ελλάδα έχει χάσει το μεγαλύτερο μέρος του αλιευτικού της στόλου, που ήταν και ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη.
Χιλιάδες σκούνες, περάματα, τρεχαντήρια, καΐκια, μπρίκια, γολέττες , βαρκαλάδες, τσερνίκια έχουν λιώσει κάτω από τους βραχίονες μιας μπουλντόζας.
Μαζί με τα παραδοσιακά σκαριά, χάνονται και οι έμπειροι καραβομαραγκοί των ταρσανάδων, το επάγγελμα των οποίων είναι μοναδικό και αναντικατάστατο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών, από τα περίπου 14.500 έχουν καταστραφεί τα 12.500 κατά τα τελευταία 20 χρόνια. Προσφάτως ανακοινώθηκε ότι άλλα 763 πρόκειται να οδηγηθούν σε σπάσιμο, ενώ άλλες 522 αιτήσεις δεν έχουν προχωρήσει προσωρινά λόγω έλλειψης του διαθέσιμου χρηματικού ποσού για την καταστροφή τους. Συνολικά 45 εκατομμύρια ευρώ διατίθενται για τον σκοπό αυτό, ενώ τα σκαριά θα μπορούσαν να αλλάξουν χρήση και να παραμείνουν στο πέλαγος ως τουριστικά σκάφη.
Η Περιφέρεια σκοπεύει, το επόμενο διάστημα, να καταθέσει συγκεκριμένη εναλλακτική πρόταση για την αξιοποίηση των σκαφών αυτών, καθώς και την οικονομική στήριξη των πρωτοβουλιών διάσωσής τους.
«Το έγκλημα κατά της ναυτικής μας παράδοσης πρέπει να σταματήσει. Αυτά τα καΐκια είναι η ψυχή του Αιγαίου. Είναι μέρος της ιστορίας, της παράδοσης, της συνείδησής μας. Είναι βάρβαρο και βάναυσο να καταστρέφονται αριστουργήματα, αληθινά έργα τέχνης. Αυτά τα σκάφη έχουν ψυχή.
Χωρίς τη ναυτοσύνη της, η πατρίδα μας δεν θα μπορούσε να υπάρχει σήμερα. Όχι μόνο διότι θεμελίωσε την ανεξαρτησία της με την ισχύ της στη θάλασσα. Ακούγεται ως προσβολή της ίδιας μας της ιστορίας το γεγονός ότι συνεχίζεται η αδιάκοπη καταστροφή των παραδοσιακών ξύλινων αλιευτικών σκαφών» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Χατζημάρκος τόνισε ότι η Περιφέρεια δεν είναι αντίθετη στον στόχο που εξυπηρετεί η απόσυρση των παραδοσιακών σκαφών και είναι η προστασία των θαλασσών από την υπεραλίευση, ωστόσο αυτό δεν πρέπει να συνεχίσει να γίνεται σε συνάρτηση με την καταστροφή των παραδοσιακών αλιευτικών σκαφών.
Πηγή: ert.gr - Oct 04, 2018
Το «σπάσιμο» των ξύλινων αλιευτικών σκαφών ξεκίνησε από το 1996, οπότε τέθηκε σε ισχύ, με πρωτοβουλία της Ε.Ε, η νομοθεσία για τον περιορισμό της υπεραλίευσης, μέσω της επιδότησης της απόσυρσης της αλιευτικής αδείας .
Από τότε, χιλιάδες αλιείς παρέδωσαν την άδειά τους και τα καΐκια τους καταστράφηκαν.
Μέσα σε λίγα χρόνια, η Ελλάδα έχει χάσει το μεγαλύτερο μέρος του αλιευτικού της στόλου, που ήταν και ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη.
Χιλιάδες σκούνες, περάματα, τρεχαντήρια, καΐκια, μπρίκια, γολέττες , βαρκαλάδες, τσερνίκια έχουν λιώσει κάτω από τους βραχίονες μιας μπουλντόζας.
Μαζί με τα παραδοσιακά σκαριά, χάνονται και οι έμπειροι καραβομαραγκοί των ταρσανάδων, το επάγγελμα των οποίων είναι μοναδικό και αναντικατάστατο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών, από τα περίπου 14.500 έχουν καταστραφεί τα 12.500 κατά τα τελευταία 20 χρόνια. Προσφάτως ανακοινώθηκε ότι άλλα 763 πρόκειται να οδηγηθούν σε σπάσιμο, ενώ άλλες 522 αιτήσεις δεν έχουν προχωρήσει προσωρινά λόγω έλλειψης του διαθέσιμου χρηματικού ποσού για την καταστροφή τους. Συνολικά 45 εκατομμύρια ευρώ διατίθενται για τον σκοπό αυτό, ενώ τα σκαριά θα μπορούσαν να αλλάξουν χρήση και να παραμείνουν στο πέλαγος ως τουριστικά σκάφη.
Η Περιφέρεια σκοπεύει, το επόμενο διάστημα, να καταθέσει συγκεκριμένη εναλλακτική πρόταση για την αξιοποίηση των σκαφών αυτών, καθώς και την οικονομική στήριξη των πρωτοβουλιών διάσωσής τους.
«Το έγκλημα κατά της ναυτικής μας παράδοσης πρέπει να σταματήσει. Αυτά τα καΐκια είναι η ψυχή του Αιγαίου. Είναι μέρος της ιστορίας, της παράδοσης, της συνείδησής μας. Είναι βάρβαρο και βάναυσο να καταστρέφονται αριστουργήματα, αληθινά έργα τέχνης. Αυτά τα σκάφη έχουν ψυχή.
Χωρίς τη ναυτοσύνη της, η πατρίδα μας δεν θα μπορούσε να υπάρχει σήμερα. Όχι μόνο διότι θεμελίωσε την ανεξαρτησία της με την ισχύ της στη θάλασσα. Ακούγεται ως προσβολή της ίδιας μας της ιστορίας το γεγονός ότι συνεχίζεται η αδιάκοπη καταστροφή των παραδοσιακών ξύλινων αλιευτικών σκαφών» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Χατζημάρκος τόνισε ότι η Περιφέρεια δεν είναι αντίθετη στον στόχο που εξυπηρετεί η απόσυρση των παραδοσιακών σκαφών και είναι η προστασία των θαλασσών από την υπεραλίευση, ωστόσο αυτό δεν πρέπει να συνεχίσει να γίνεται σε συνάρτηση με την καταστροφή των παραδοσιακών αλιευτικών σκαφών.
Πηγή: ert.gr - Oct 04, 2018