Τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία για αφίξεις πλοίων και επιβατών -
Του Αντώνη Τσιμπλάκη -
Οριακή αύξηση αφίξεων επιβατών κρουαζιέρας στην Ελλάδα για το 2018 «βλέπει» σε μια πρώτη ανάγνωση των στοιχείων που υπάρχουν αυτή τη στιγμή διαθέσιμα ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας Θεόδωρος Κόντες.
Μετά τη μεγάλη πτώση του 2017 σε σχέση με το 2016, που διαμορφώθηκε στο 11% σε ό,τι αφορά τις αφίξεις επιβατών και στο 20,5% σε ό,τι αφορά τις επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων, ο κ. Κόντες επισημαίνει ότι «αν και είναι φυσικά νωρίς για να προβλέψουμε με ακρίβεια αποτελέσματα για το 2018, από τη συγκέντρωση των πρώτων στοιχείων από αγορές με πρόωρο προγραμματισμό φαίνεται ότι το σκηνικό δεν αλλάζει ιδιαίτερα εν συγκρίσει με το 2017».
Ειδικότερα τονίζει ότι σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις φαίνεται να υπάρχει οριακή αύξηση στις αφίξεις πλοίων στους προορισμούς (περίπου 1,5 - 2%) και στις αφίξεις επιβατών στην επικράτεια (περίπου 3,5 - 4%).
«Οι προβλέψεις αυτές απορρέουν από τις μέχρι στιγμής αιτήσεις εταιρειών για το 2018, αλλά είναι άγνωστο τι ήθελε προκύψει, μια που τα γεγονότα που επηρέασαν αρνητικά τον θαλάσσιο τουριστικό κλάδο υπάρχουν και συνεχίζουν να υφίστανται με ορισμένες διαφοροποιήσεις» σημειώνει χαρακτηριστικά.
Συγκεκριμένα, ο κ. Κόντες αναφέρει ότι «τα γεγονότα στην Τουρκία φαίνεται ότι θα συνεχιστούν για αρκετό διάστημα ακόμη, αλλά ίσως υπάρξει και μια περαιτέρω ένταση με τη χώρα μας από τις πρόσφατες θέσεις της γείτονος».
Όσον αφορά το μεταναστευτικό, αναφέρει ότι το πρόβλημα φαίνεται να οξύνεται ελλείψει σωστής διαχείρισης και αύξησης μεταφοράς προσφύγων προς τα νησιά με σχεδόν μηδενική απορρόφηση προς ενδοχώρα και Ευρώπη.
Όσον αφορά την οικονομική κρίση, ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ επισημαίνει ότι ίσως δεν επηρεάσει περαιτέρω αρνητικά την αγορά, μια που η βελτίωση συνθηκών αλλά και ο υγιής ανταγωνισμός θα βοηθήσουν προς την οριακή ανάπτυξη του τουριστικού κλάδου.
Γεωπολιτικά
Τα γενικότερα γεωπολιτικά γεγονότα στην ανατολική Μεσόγειο με Αίγυπτο, Τουρκία, Ισραήλ επισκιάζουν το κλίμα στην περιοχή, το οποίο είναι εξαιρετικά ρευστό. «Η τρομοκρατία γενικότερα είναι ένας ακόμη αρνητικός παράγων μετά τα τρομοκρατικά κτυπήματα σε μεγαλουπόλεις, πολυσύχναστους τόπους τον τελευταίο καιρό» σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Κόντες, ο οποίος, τέλος, αναφερόμενος στον ανταγωνισμό από την Ασία, επισημαίνει ότι εξακολουθεί να υφίσταται, αν και ίσως σύντομα καταγραφούν κάποια ζητήματα αποχωρήσεων λόγω της συσσώρευσης χωρητικότητας στην περιοχή.
Οι προτάσεις
Προκειμένου η χώρα μας να ωφεληθεί περισσότερο από τη γενικότερη δυναμική του κλάδου που αναπτύσσεται διαρκώς σε παγκόσμιο επίπεδο, ο κ. Θεόδωρος Κόντες διατυπώνει μια σειρά προτάσεων οι οποίες είναι οι εξής:
- Εφαρμογή λιμενικής - τουριστικής πολιτικής προς τη σωστή κατεύθυνση και αξιοκρατική προσέγγιση αποφάσεων.
- Προγραμματισμός και σταδιακή κατασκευή υποδομών σε λιμένες / αεροδρόμια / οδικά δίκτυα / ανάδειξη αρχαιολογικών μνημείων.
- Βελτίωση υπηρεσιών, εξυπηρέτηση πλοίων και επιβαινόντων εις προορισμούς επικράτειας και προώθηση τοπικών προϊόντων.
- Εξάλειψη γραφειοκρατίας και διατυπώσεων με σκοπό να γίνει η χώρα άκρως ελκυστική στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού.
- Απλοποίηση τελωνιακών διατυπώσεων. Εξέταση για ενδοκοινοτική κρουαζιέρα με ανταγωνιστικούς όρους.
- Η Επιτροπή Κρουαζιέρας εδραιώθηκε για να επιλύσει άμεσα, επείγοντα θέματα, βοηθώντας την ανάπτυξη του κλάδου, αλλά για μια φορά ακόμη με την πολυπληθή στελέχωση και την κρατική νοοτροπία δεν φαίνεται να προχωρά για τον σκοπό που ιδρύθηκε.
Ο κλάδος του yachting αποφέρει ακόμα περαιτέρω ενίσχυση στον θαλάσσιο τουρισμό στη χώρα μας, μια που η πολυνησία και οι παραλίες δίνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στους απαιτητικούς πελάτες του yachting.
Ο κ. Κόντες θεωρεί ότι η τακτοποίηση τελευταίως θεμάτων για την ασφαλή λειτουργία και σωστή διαχείριση σκαφών είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, προσαρμόζοντας τη νομοθεσία σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις. «Βέβαια ο εκσυγχρονισμός ελέγχου σκαφών και η εξυπηρέτηση μαρινών, με νομιμοποίηση Υπηρεσιών, αλλά και ανταγωνιστικότητα, είναι άμεσα θέματα που πρέπει να επιλυθούν για να εξελιχθεί η χώρα μας ως πρώτος προορισμός του yachting».
Ο Πειραιάς
Το 2016 ο Πειραιάς (το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας) διατήρησε τη δυναμική ως κύριος προορισμός της χώρας με ιδιαίτερη αύξηση στο homeporting μετά τα γεγονότα στην Τουρκία και την απομόνωση της Κωνσταντινούπολης ως λιμένα επιβίβασης - αποβίβασης. Ωστόσο οι αρνητικές γενικότερα προβλέψεις επαληθεύτηκαν, αφού οι προσεγγίσεις μειώθηκαν κατά 21% κατά μέσο όρο, και οι αφίξεις κατά 10,5%.
Πηγή: naftemporiki.gr - (Από την έντυπη έκδοση) - Jan 09, 2018