Τετάρτη, Μαρτίου 02, 2016

Ευρωβαρόμετρο: Οι απογοητευμένοι Έλληνες απορρίπτουν τα παραδοσιακά ΜΜΕ και στρέφονται στο Διαδίκτυο

Απαισιόδοξοι για το μέλλον της χώρας τους αλλά και για το μέλλον της ΕΕ εμφανίζονται οι Έλληνες πολίτες σύμφωνα με το τελευταίο Ευρωβαρόμετρο (σ.σ. έρευνα κοινής γνώμης που έγινε το φθινόπωρο του 2015 μετά από αίτημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής). Τα στοιχεία της έρευνας κατατάσσουν την Ελλάδα στις χώρες με τη χειρότερη ποιότητα ζωής στην ΕΕ, σύμφωνα με τις απόψεις των πολιτών της χώρας.

Στο ελληνικό τμήμα της έρευνας συμμετείχαν 1.002 πολίτες από αντιπροσωπευτικές περιοχές της επικράτειας.
Σε εθνικό επίπεδο οι Έλληνες εμφανίζονται να μην εμπιστεύονται κανέναν από τους θεσμούς, οι οποίοι σε αξιολογική σειρά είναι οι εξής: πολιτικά κόμματα (EL 92% EU28: 78%), Βουλή των Ελλήνων (EL: 83% ΕU28: 64% αντίστοιχη εθνική Βουλή), η ελληνική κυβέρνηση (EL: 82% EU28: 66% αντίστοιχη εθνική κυβέρνηση), οι περιφερειακές και τοπικές δημόσιες αρχές (EL: 82% ΕU28: 51%).

Δυσπιστία εκφράζεται και για τα ΜΜΕ και συγκεκριμένα για την τηλεόραση (EL 80% υψηλότερο αρνητικό ποσοστό της έρευνας EU28: 47%), τον γραπτό Τύπο (ΕL: 65% υψηλότερο αρνητικό ποσοστό της έρευνας, EU28: 50%) και το ραδιόφωνο (EL: 61%, 2ο υψηλότερο ποσοστό μετά της Τουρκίας 66%, EU28: 36%). Πιο θετικά διακείμενοι φαίνεται να είναι οι Έλληνες ερωτηθέντες για το Διαδίκτυο, καθώς τείνουν να το εμπιστεύονται περισσότερο από το μέσο όρο των Ευρωπαίων (EL: 43% ΕU28: 35%) αν και για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εκφράζεται δυσπιστία (EL: 51% Eu28: 55%).

Αξιοποίηση των ΜΜΕ ως πηγής πληροφόρησης


Σχετικό έλλειμμα ενημέρωσης για 6 στους 10 Έλληνες (EL:63%, αθροιστικά «όχι και τόσο καλά ενημερωμένοι» και «καθόλου ενημερωμένοι» (EU28:58%) διαπιστώνεται από την αξιολόγηση της αίσθησης ενημέρωσης για τα ευρωπαϊκά θέματα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου.

Η πλειοψηφία των Ελλήνων (58%) χρησιμοποιεί την τηλεόραση προκειμένου να συγκεντρώσει πληροφορίες για την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις πολιτικές και τους θεσμούς της (EU28:49%). Ομοίως, σημαντικό ποσοστό της ελληνικής κοινής γνώμης (46%, το υψηλότερο της έρευνας) καταφεύγει στις συζητήσεις με πρόσωπα του οικείου περιβάλλοντος (συγγενείς, φίλους, συνάδελφους) προκειμένου να συγκεντρώσει πληροφόρηση για την Ευρωπαϊκή Ένωση (EU28:20%).

Άλλες πηγές που αξιοποιούν οι Έλληνες ως μέσο πληροφόρησης για θέματα σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως ιεραρχήθηκαν με ποσοστό προτίμησης είναι οι εξής: οι ενημερωτικοί ιστότοποι π.χ. από εφημερίδες και ειδησεογραφικά περιοδικά (EL:28%, EU:24%), τα κοινωνικά δίκτυα στο ίντερνετ (EL:22%, EU28:10%) και τα ιστολόγια/blogs (EL:20%, EU28:4%).
Με χαμηλότερα ποσοστά, εμφανίζονται το ραδιόφωνο (EL:17%, EU28:23%), οι καθημερινές εφημερίδες (EL:14%, EU28:25%), οι θεσμικοί και επίσημοι ιστότοποι όπως οι κυβερνητικοί (EL:12%, EU28:17%), άλλες εφημερίδες και περιοδικά (EL:11%, EU28:11%), η συμμετοχή σε συσκέψεις, ομιλίες και συναντήσεις (EL:9%, EU28:3%), οι ιστότοποι που φιλοξενούν βίντεο (EL:7%, EU28:3%) και τα βιβλία και ενημερωτικά φυλλάδια (EL:7%, EU28:6%). Παράλληλα, ποσοστό 18% της ελληνικής κοινής γνώμης φαίνεται να μην αναζητά ποτέ πληροφορίες για την Ευρωπαϊκή Ένωση (EU28:21%).

Στο ερώτημα σχετικά με την αναφορά των ελληνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η ελληνική κοινή γνώμη εκτιμά ότι αυτή η αναφορά είναι «όσο πρέπει» (τηλεόραση EL:38%, EU28:54%, ραδιόφωνο EL:51%, EU28:49%, γραπτός τύπος EL:46%, EU28:53%, ιστότοποι EL:49%, EU28:44%, κοινωνικά δίκτυα στο ίντερνετ EL:41%, EU28:31%).
Ειδικότερα δε για την ποιότητα της κάλυψης, με εξαίρεση την τηλεόραση που εκτιμούν ότι παρουσιάζει «πιο θετικά» τα σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ένωση θέματα (EL:45%, EU28:20%), η ελληνική κοινή γνώμη αξιολογεί την κάλυψη από τα υπόλοιπα ΜΜΕ ως αντικειμενική: ραδιόφωνο EL:49%, EU28:50%, γραπτός τύπος EL:42%, EU28:46%, ιστότοποι EL:50%, EU28:38%, κοινωνικά δίκτυα στο ίντερνετ EL:41%, EU28:28%.

Όπως διαπιστώνεται από τις απαντήσεις των Ελλήνων αλλά και των υπολοίπων ευρωπαίων πολιτών, τα κοινωνικά δίκτυα στο διαδίκτυο (ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, ιστολόγια, ιστοσελίδες φιλοξενίας βίντεο) είναι ένας σύγχρονος τρόπος να μένει κανείς ενήμερος για τα πολιτικά ζητήματα (EL:68%, EU28:52%), τα οποία μάλιστα φαίνεται να αποτελούν κι ένα βήμα για όσους θέλουν να πουν τη γνώμη τους για τα πολιτικά ζητήματα (EL:65%, EU28:51%).
Επίσης, οι ερωτηθέντες πιστεύουν ότι τα κοινωνικά δίκτυα στο διαδίκτυο μπορούν ακόμα και να κάνουν τους ανθρώπους να ενδιαφερθούν για τα πολιτικά ζητήματα (EL:58%, EU28:52%).


πηγή: huffingtonpost - Mar 02, 2016

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More