Παρασκευή, Φεβρουαρίου 13, 2015

Η "γέφυρα" των ελιγμών. Τι ζητάμε, τι κερδίζουμε, πώς διαμορφώνεται το νέο πρόγραμμα

Αισιοδοξία ότι η Ελλάδα είναι πολύ κοντά σε συμφωνία με τους εταίρους για πρόγραμμα-γέφυρα έως τον Ιούλιο εκφράζουν από το βράδυ της Πέμπτης οι κυβερνητικές πηγές.
Θετική θεωρείται η συγκρότηση των τεχνικών κλιμακίων που συμφώνησε ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με τον πρόεδρο του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ, αφού διαφαίνεται ότι οι εταίροι απομακρύνονται από τη θέση στην οποία είχαν όλο το τελευταίο διάστημα για τη συνέχιση του παρόντος προγράμματος.

Τις επόμενες τρεις ημέρες θα πραγματοποιηθούν επαφές, ανάμεσα σε Έλληνες εμπειρογνώμονες και σε μέλη της Κομισιόν της ΕΚΤ και του ΔΝΤ. Η κυβέρνηση λέει ότι δεν πρόκειται για τρόικα αλλά για στελέχη του EuroWorking Group.

Στόχος αυτής της απόφασης είναι να τεθούν επί τάπητος οι ελληνικές προτάσεις και να γίνει η κοστολόγησή τους από τα κλιμάκια της Ευρώπης και του Ταμείου. Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές, εάν αυτή η κοστολόγηση είναι συμβατή με τις γενικές αρχές της ευρωπαϊκής οικονομικής πολιτικής, τότε θα υπάρξει μια πρώτη συμφωνία, που θα αποτελέσει τη βάση για τη νέα συνεδρίαση των Υπουργών Οικονομικών τη Δευτέρα.

Πώς προχωράμε όμως στη διαπραγμάτευση;

Η πρόταση της ελληνικής πλευράς συνοψίζεται στα παρακάτω σημεία:

-Αίτημα για "συμφωνία – γέφυρα" μέχρι το καλοκαίρι. Η κυβέρνηση δεν μπαίνει στη διαδικασία παράτασης και κλεισίματος του Μνημονίου, καθώς δεν μπορεί κανείς να προσποιείται ότι δεν έχουν υπάρξει εκλογές στις 25 Ιανουαρίου. "Όλοι αυτοί που συμμετέχουν στα ευρωπαϊκά φόρα δέχονται ότι αυτό που συνέβη στην Ελλάδα με τα μνημόνια είναι αποτυχία και δεν μπορεί η κυβέρνηση να συνεχίσει να το εφαρμόζει", αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, κάτι που στηρίζει και η αριστερή πλατφόρμα.

Οι ίδιες πηγές σημείωναν με έμφαση ότι αν δεχθεί η κυβέρνηση την παράταση και την ολοκλήρωση του προγράμματος είναι σαν να αποδέχεται το mail Χαρδούβελη (νέες περικοπές σε συντάξεις και κοινωνικό κράτος, νέοι φόροι, κ.λπ.), το οποίο και θα κληθεί να εφαρμόσει.

-Εξασφάλιση χρηματοδότησης, χωρίς τη δόση του ΕSM δηλαδή τα 7,5 δισ. ευρώ.

-Να δοθούν στην Ελλάδα τα 1,9 δισ. από τα κέρδη της ΕΚΤ από τα ελληνικά ομόλογα.

-Να αυξηθεί το όριο έκδοσης των εντόκων ομολόγων κατά δέκα δισ.

-Τα 11,4 δισ. του ΤΧΣ να κατευθυνθούν  για τη ρύθμιση των "κόκκινων" δανείων.

-Εξορθολογισμός του δημοσιονομικού πλαισίου, ώστε το πρωτογενές πλεόνασμα να ανέλθει στο 1,5% του ΑΕΠ.

-Εξάλλου, η ελληνική πλευρά προτείνει ένα εθνικό σχέδιο μεταρρυθμίσεων που έχει κοινά σημεία αναφοράς με τους εταίρους και αφορά το φορολογικό σύστημα, το περιουσιολόγιο, την ταχύτητα απονομής δικαιοσύνης, διαγωνισμούς για δανειοδοτήσεις ΜΜΕ κλπ.

-Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι ζητήματα, που αφορούν τα εργασιακά και την ανάσχεση της ανθρωπιστικής κρίσης δεν μπαίνουν στη συζήτηση και είναι αδιαπραγμάτευτα.

Όπως έγινε γνωστό, η συζητούμενη συμφωνία θα εγγυάται τη ρευστότητα του ελληνικού τραπεζικού  συστήματος και την ομαλή εξυπηρέτηση των δανειακών αναγκών της χώρας για τους επόμενους μήνες.

Η συζητούμενη διάρκεια της μεταβατικής συμφωνίας θα κυμαίνεται από 3 έως 6 μήνες, με την ελληνική πλευρά να επιδιώκει την τελευταία εκδοχή.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το πλεόνασμα θα κλείσει στο 1,5%, και ότι θα υπάρξει πιθανή αύξηση κατά πέντε δισ. ευρώ του περιθωρίου έκδοσης από την ελληνική κυβέρνηση εντόκων γραμματίων και νέα μείωση στο επιτόκιο των υφιστάμενων ομολόγων.

Η κυβέρνηση συμφωνεί ότι προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις, κάτι το οποίο εκφράστηκε και δια στόματος Σακελλαρίδη. "Οι μεταρρυθμίσεις θα μπορούσαν να γίνουν στην απονομή της δικαιοσύνης, το κτηματολόγιο, το περιουσιολόγιο ή και το φορολογικό σύστημα", είπε ενδεικτικά.

Ποιοι θα κάτσουν στο τραπέζι, ποιοι θα είναι οι ελεγκτές

Η προετοιμασία του νέου σχεδίου γίνεται από ελληνικής πλευράς από τους Γιάννη Δραγασάκη, Γιάνη Βαρουφάκη, Ευκλείδη Τσακαλώτο, Γιώργο Χουλιαράκη, ενώ από την άλλη πλευρά θα υπάρχουν "εκπρόσωποι των θεσμών", σύμφωνα με την επίσημη δήλωση του Γερούν Ντάισελμπλουμ, δηλαδή με εμπειρογνώμονες από την Κομισιόν, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ.
Αυτό που έχει ικανοποιήσει την ελληνική πλευρά είναι το γεγονός ότι φαίνεται να εγκαταλείπεται η πίεση που ασκήθηκε στην κυβέρνηση προκειμένου να αποδεχθεί την παράταση του μνημονίου στο Eurogroup της Τετάρτης.

Ως προς την επιθεώρηση του νέου προγράμματος η ελληνική κυβέρνηση αποδέχεται την ανάγκη να υπάρχει, ωστόσο θα επιθυμούσε αυτή να γίνεται από την Κομισιόν και τον πρόεδρο Γιούνκερ, με το θεσμικό ένδυμα που διαθέτει η θέση.

Πληροφορίες της εφημερίδας Die Welt αναφέρουν ότι στο νέο πρόγραμμα δεν θα συμμετέχει το ΔΝΤ, το οποίο, κατά το δημοσίευμα φέρεται ότι θα λάβει 700 εκατ. ευρώ ως αποπληρωμή για την αποχώρηση από τη νέα συμφωνία. Ωστόσο, οι πληροφορίες δεν έχουν επιβεβαιωθεί ακόμη.

Το νέο πρόγραμμα θα έχει νέα ονομασία, νέα μέτρα και προφανώς νέους ελεγκτές. Οι εταίροι δείχνουν πάντως αρκετά ικανοποιημένοι με το γεγονός ότι η ελληνική πλευρά δείχνει να κάνει πίσω στο κομμάτι των ιδιωτικοποιήσεων, οι οποίες πάντως θα ελέγχονται από την ελληνική πλευρά.

Τα πέντε μέτρα της τρόικας που εμπεριέχονταν στο περίφημο mail Χαρδούβελη και δεν δεχόταν με τίποτα η κυβέρνηση:

Η μεταρρύθμιση στο ασφαλιστικό και η νέα μείωση των συνταξιοδοτικών παροχών και του ΕΚΑΣ,η αλλαγή του πλαισίου για τη συνδικαλιστική δράση, η αλλαγή στο πλαίσιο των ομαδικών απολύσεων, η διατήρηση των μη μισθολογικών επιδομάτων και οι αλλαγές στον ΦΠΑ, είναι τα μέτρα - "κόκκινες γραμμές" που δεν θα συμπεριληφθούν στη νέα συμφωνία.

Το χρονικό της πρώτης συμφωνίας

Εκπρόσωπος του Γερούν Ντάισελμπλουμ, ανακοίνωσε ότι κατά τη συνάντηση που είχαν την Πέμπτη ο επικεφαλής του Eurogroup με τον Αλέξη Τσίπρα "συμφώνησαν να ζητήσουν από τους θεσμούς (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο) να αρχίζουν συζητήσεις με τις ελληνικές Αρχές σε τεχνικό επίπεδο ώστε να επιχειρηθεί να γίνει προπαρασκευαστικό έργο" ενόψει του Eurogroup της Δευτέρας, και πρόσθεσε ότι "αυτό που αναζητείται είναι μια κοινή βάση ανάμεσα στο τρέχον πρόγραμμα και τις προτάσεις της Αθήνας".
Κυβερνητικοί κύκλοι σχολιάζοντας το βράδυ της Πέμπτης την ανακοίνωση Ντάισελμπλουμ για συνεργασία των θεσμικών φορέων με τις ελληνικές αρχές σε τεχνικό επίπεδο ενόψει Eurogroup της Δευτέρας ανέφεραν χαρακτηριστικά:

"Διακινήθηκαν τις προηγούμενες ημέρες, μέσα και έξω από τη χώρα, σενάρια κρίσης και χρεοκοπίας σε περίπτωση που η Ελληνική κυβέρνηση δεν υπέγραφε την παράταση και την ολοκλήρωση του μνημονίου καθώς και το χτεσινοβραδινό κοινό ανακοινωθέν του Εurogroup".

"Δεν τα υπογράψαμε -καμία καταστροφή δεν επήλθε", τονίζεται με νόημα σε σχόλιο κυβερνητικών πηγών.

"Η μετάβαση από το μνημόνιο στο νέο ελληνικό πρόγραμμα είναι πλέον το αντικείμενο των διαβουλεύσεων καθώς και του επόμενου Eurogroup. Η Ελλάδα έχει καθαρές θέσεις, τις υπερασπίζεται και πείθει. Δεν εκβιάζει και δεν εκβιάζεται", υπογραμμίζαν οι ίδιες πηγές


πηγή : news247

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More