Κυριακή, Φεβρουαρίου 02, 2014

Καημένη διαφάνεια και δημόσια ωφέλεια



Στα μέσα του 2013 προκλήθηκε αρκετός θόρυβος με την απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ να πουλήσει 28 ακίνητα του Δημοσίου, τα οποία θα μισθώσει στη συνέχεια το Δημόσιο με μίσθωμα τριπλάσιο του τιμήματος που θα εισπράξει. Τα ξεπουλημένα ΜΜΕ, βέβαια, με τους αργυρώνητους δημοσιογράφους, όπως ο κ. Οικονομέας επί παραδείγματι, δεν «έπαιξαν» το θέμα καθότι ενδιαφέρει το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας υπέρ της αλήτ της χώρας, η οποία απορεί όταν της μιλάνε για υπεραξία της εργασίας του μισθωτού, την οποία καρπούται ο ακαμάτης διαπλεκόμενος επιχειρηματίας.
            Δεν άκουσα τίποτε, όμως, για την πράξη 275/16.12.2013 του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο έκρινε τη νομιμότητα της σχεδιαζόμενης πώλησης και μίσθωσης*.
Αποφάνθηκε, λοιπόν, το Ελεγκτικό Συνέδριο ότι:
α) Κατά παράβαση των αρχών της διαφάνειας και της αμεροληψίας, σε όλα τα στάδια της ελεγχόμενης διαγωνιστικής διαδικασίας μετείχαν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ οι εταιρείες NBG Securities SA και Eurobank Equities Investment Firm A.E., θυγατρικές και απολύτως ελεγχόμενες από τους ομίλους της Εθνικής Τράπεζας και της Τράπεζας Eurobank Ergasias αντίστοιχα, οι οποίες όφειλαν να απέχουν από τη διαδικασία καθόσον τελούσαν σε ιδιαίτερες σχέσεις με εταιρείες που μετείχαν ως διαγωνιζόμενοι.
β) Κατά παράβαση των διατάξεων του ν. 3986/2011  η από 18.10.2013 γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων και συνακόλουθα η απόφαση του ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ, με την οποία ολοκληρώθηκε η διαδικασία αξιοποίησης, δεν είναι επαρκώς αιτιολογημένες ως προς το αν η ελεγχόμενη συναλλαγή είναι επωφελής και συμφέρουσα για το Ελληνικό Δημόσιο. Ειδικότερα, η αιτιολογία τους, όπως συμπληρώνεται από την εκτίμηση της αξίας των ακινήτων από τον ανεξάρτητο εκτιμητή, περιορίζεται στη διαβεβαίωση ότι τα αξιοποιούμενα ακίνητα θα πωληθούν σε τιμή μεγαλύτερη από την αγοραία αξία τους. Πλην όμως η προκείμενη συναλλαγή είναι σύνθετη και περιλαμβάνει πέραν της μεταβίβασης της κυριότητας των πωλουμένων ακινήτων και τη δημιουργία μακροχρόνιων υποχρεώσεων και επιβαρύνσεων σε βάρος του Δημοσίου, δηλαδή τη μίσθωση ακινήτων και την καταβολή του μισθώματος και συνακόλουθα το κόστος μετακίνησης δημοσίων υπηρεσιών σε όσα από τα ακίνητα αυτά είναι κατά το χρόνο της συναλλαγής κενά, υποχρεώσεις συντήρησης, ασφάλισης κ.λπ. Συνεπώς, αναγκαίο στοιχείο για τον υπολογισμό του πραγματικού οφέλους που αποκομίζει το Ελληνικό Δημόσιο από την προκείμενη συναλλαγή αποτελεί η σύγκριση του κόστους του δημοσίου δανεισμού κατά το κρίσιμο διάστημα, και εν προκειμένω το προσδοκώμενο κόστος για την ελληνική οικονομία από το δημόσιο χρέος σε ποσό ίσο προς το τίμημα της πώλησης, σε περίπτωση που αυτό δεν αποσβεστεί με την καταβολή του τιμήματος της συναλλαγής, σε σχέση προς το κόστος του κατά τα ανωτέρω «ιδιωτικού δανεισμού», που αντιστοιχεί προς το συνολικό κόστος από τη μίσθωση των εκποιούμενων ακινήτων. Σχετικά συγκριτικά στοιχεία δεν έχουν κατά κανένα τρόπο ληφθεί υπόψη ούτε αναφέρονται ρητά στη σχετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων ή σε άλλα έγγραφα της διαδικασίας, ώστε να αποδεικνύεται μέσω αυτών το επωφελές της συναλλαγής για το Ελληνικό Δημόσιο.
Εγώ τί άλλο να γράψω!
Σωτήριος Καλαμίτσης
Φίλος του γιατρού Γωγούση
*Πάντως «ΤΟ ΧΩΝΙ» αναφέρθηκε σ’ αυτήν την 26.01.2014.

 [Εκατοστή εικοστή έβδομη ημέρα από την υποβολή στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου της μήνυσης της ΧΑ για την τρύπα στα Ταμεία του ΠΑΣΟΚ (βλ. και http://taxalia.blogspot.gr/2013/05/blog-post_7741.html), εκατοστή δέκατη ένατη από τη δημοσιοποίηση της φήμης ότι παρακολουθούνται τα τηλέφωνα των βουλευτών της αντιπολίτευσης και εξηκοστή όγδοη από τη δημόσια καταγγελία της Λ. Κατσέλη αφ’ ενός ότι την «έφαγαν» οι τραπεζίτες, επειδή δεν τους εξυπηρετούσε ο «νόμος Κατσέλη», αφ’ ετέρου ότι αποτελεί έγκλημα η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών με χρήματα του Έλληνα φορολογουμένου. Κανένα παπαγαλάκι δεν με ενημέρωσε για το αν κινήθηκε κάποια διαδικασία διερεύνησης των καταγγελλομένων. Τί συνέβη; Δεν τηλεφωνούν πλέον οι παπαγάλοι στους Εισαγγελείς;].



Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More