Παράγοντες του κλάδου εκτιμούν ότι η κυβέρνηση δεν έχει ακριβή εκτίμηση για τη συνεισφορά της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία -
Δεν έχει κοπάσει ακόμη ο θόρυβος στον κλάδο της κρουαζιέρας από τις ανακοινώσεις τελών από πέντε μέχρι 20 ευρώ ανά επιβάτη που εξήγγειλε η κυβέρνηση, με παράγοντες του κλάδου να εκτιμούν ότι η κυβέρνηση δεν έχει ακριβή εκτίμηση για τη συνεισφορά της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία, με αποτέλεσμα να λαμβάνονται μέτρα που θα προκαλέσουν προβλήματα στο μέλλον.
Παράλληλα ζητούν μελέτες που θα αποτυπώνουν «ολιστικά» την οικονομική προσφορά της κρουαζιέρας (αεροπορικά εισιτήρια, ξενοδοχεία κ.λπ.) ενώ προτείνουν τα κονδύλια να διατίθενται αναλογικά με τις ανάγκες του κάθε προορισμού και όχι οριζοντίως.
Διαφωνούν ακόμη και με το ύψος των εσόδων που προϋπολογίζει να εισπράξει το οικονομικό επιτελείο από τα νέα τέλη, τα οποία προσδιόρισε στα 50 εκατ. ευρώ. Διαφορετική εκτίμηση έχει ο επίτιμος πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) Θεόδωρος Κόντες που ανεβάζει το ποσό στα 100 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Το ποσό των 20 ευρώ ανά επιβάτη που ανακοινώθηκε από τον Πρωθυπουργό για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη και των 5 ευρώ για τους άλλους, επιβαρύνει ιδιαιτέρως τις εταιρείες των mega cruisers που μεταφέρουν ένα μέσο όρο επιβατών στους 4.000 και οι οποίες καλούνται να υπολογίσουν ετησίως ένα επιπλέον κόστος των 4 εκατομμυρίων ευρώ ανά πλοίο για τα πλοία που έχουν πρόγραμμα στην ελληνική επικράτεια.
Το δε εισπραχθέν συνολικό ετήσιο ποσό για τη θερινή περίοδο στη χώρα μας θα υπερβεί συνολικά τα 100 εκατομμύρια ευρώ και όχι τα 50 εκατομμύρια, σύμφωνα με τις πρόσφατες ανακοινώσεις του υπουργείου Τουρισμού για τα αναφερόμενα ποσά και την περίοδο που θα εφαρμόζεται ποσοστό ανά προορισμό, αναφέρει στα «ΝΕΑ».
Ο Κόντες διατυπώνει επίσης το ερώτημα πώς θα διαχειρισθεί η Πολιτεία τα χρήματα αυτά στα διάφορα λιμάνια όπως Πειραιά, Ηρακλείου, Ρόδου, Κέρκυρας, Κατάκολου και πολλών άλλων που έχουν ιδιαίτερα υψηλό ενδιαφέρον για τον κλάδο.
Αξιόπιστα στοιχεία
Εδώ τίθεται θέμα σωστής διαβούλευσης και αξιοκρατικών στοιχείων για να συνυπολογισθούν με τη συμμετοχή των αρμοδίων τοπικών και κρατικών αρχών, ούτως ώστε να υπάρξει μια αντικειμενική χρέωση και να ανακοινωθεί νομοθετικά το πώς θα εισπράττονται τα εν λόγω ποσά και πώς θα διατίθενται ανάλογα με τις απαιτήσεις σε κάθε προορισμό, τονίζει ο Κόντες.
Η πρόταση για διάθεση των εισφορών κατά 1/3 στο υπουργείο Τουρισμού, 1/3 στον Δήμο και 1/3 στο υπουργείο Ναυτιλίας για λιμενικά έργα, στηρίζεται σε «μία εύκολη εξίσωση» όπως λέει χαρακτηριστικά αλλά όχι πλήρως αντικειμενική, μιας που οι απαιτήσεις για υποδομές ανά προορισμό διαφέρουν και απαιτείται ίσως δυσανάλογη διανομή για τις τοπικές ανάγκες.
Ιδανικά και ίσως για καλύτερο έλεγχο, προτείνει τα ποσά αυτά να εισπράττονται από τις τοπικές αρχές κάθε προορισμού, χωρίς να αναμειγνύονται με τα λιμενικά έσοδα. Και τούτο γιατί οι επενδύσεις σε υποδομές δεν αφορούν μόνο τα λιμενικά έργα αλλά επίσης τους δρόμους, τους θεματικούς χώρους, την καθαριότητα, την υγεία και άλλα πολλά.
Τα επιπλέον έσοδα που θα προκύψουν θα πρέπει οι αρμόδιοι να τα διαχειρισθούν σωστά για τη βελτίωση των υπηρεσιών γενικότερα και των υποδομών, ανάλογα με τις απαιτήσεις ανά προορισμό και ίσως όχι σε ισοσταθμικά όπως προτείνεται, υπογραμμίζει.
Επίσης ο Κόντες σχολιάζει και τα περί υπερτουρισμού, σημειώνοντας ότι η επιπλέον χρέωση που θα επιβληθεί δεν θα βοηθήσει προς τη σωστή κατεύθυνση, δηλαδή στη μείωση των επισκεπτών. Αυτό που πραγματικά θα βοηθήσει ιδιαίτερα, είναι να μπορέσουμε να ελκύσουμε εισαγόμενο τουρισμό με πιο επιλεκτικούς οικονομικά επισκέπτες, όπως καταγράφηκε αμέσως μετά την πανδημία του κορωνοϊού. Αυξήθηκαν τα μικρά και μεσαίου μεγέθους luxury κρουαζιερόπλοια αλλά σημαντική αύξηση είδαμε και σε νέες κατασκευές πλοίων αυτών των τύπων.
Τέλος αφού αναφέρεται στα μέτρο της σωστής διαχείρισης του προγραμματισμού (berth allocation) το οποίο θα πρέπει να εφαρμοσθεί άμεσα ανά περιφερειακούς προορισμούς, προτείνει ειδικά για τη Σαντορίνη την εγκατάσταση δεύτερου τελεφερίκ για να αποφεύγεται η ταλαιπωρία των τουριστών και για τον Πειραιά έργα υποδομής όπως η υπογειοποίηση του ΗΣΑΠ και οι υπέργειοι δρόμοι πέριξ του λιμένος, για τη βελτίωση του κυκλοφοριακού.
Λάμπρος Καραγεώργος -
Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ