Συγκεκριμένα, στην Ερώτηση που κατέθεσε ο Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, Νεκτάριος Σαντορινιός, και τη συνυπογράφουν ο Τομεάρχης Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιώργος Ψυχογιός, ο Τομεάρχης Προστασίας του Πολίτης, Γιάννης Ραγκούσης και άλλοι 40 ακόμη βουλευτές της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ, η όλη διαδικασία που ακολουθήθηκε περιγράφεται ως φωτογραφική ενώ εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για διασπάθιση δημοσίου χρήματος και για την τήρηση κανόνων υγιεινής και προστασίας από τον Covid– 19.
Όπως αναφέρεται σχετικά, η χώρα μας το τελευταίο διάστημα διανύει μια άνευ προηγουμένου υγειονομική κρίση, οι επιπτώσεις της οποίας, στην Οικονομία και στην κοινωνική συνοχή, διαγράφονται σημαντικές και ιδιαίτερα σοβαρές. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, εντύπωση προκαλεί η απόφαση του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου (2850/19.03.2020) σύμφωνα με την οποία προέβη σε διαγωνισμό υπηρεσιών ακτοπλοϊκής μεταφοράς προσφύγων και μεταναστών, από Νησιά του Αιγαίου (Σάμο, Χίο, Λέσβο, Κω, Καστελόριζο, Ρόδο, Σύμη, Κέα και Κάλυμνο) στην ηπειρωτική Ελλάδα, με διαπραγμάτευση με μόνο έναν συμμετέχοντα! Η δε πράξη αυτή του Υπουργείου άγγιξε «ασυνήθιστους» χρόνους ρεκόρ, αφού η σχετική απόφαση υπογράφηκε και δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια στις 19 Μαρτίου 2020 και το πρώτο δρομολόγιο έλαβε χώρα ακριβώς την επομένη (20-21 Μαρτίου).
Γιατί δεν επιλέχθηκαν πλοία της γραμμής που θα εξασφάλιζαν έγκαιρη και με χαμηλότερο κόστος μετακίνηση των πληθυσμών;
Ο Νεκτάριος Σαντορινιός, στην Ερώτησή του σημειώνει ότι η συγκεκριμένη μετακίνηση δεν αφορά σε πληθυσμό προσφύγων που διέμεναν σε ΚΥΤ των νησιών, και άρα στην υλοποίηση πολιτικής αποσυμφόρησης των νησιών. Πρόκειται για άτομα που είχαν έρθει στη χώρα μας, μετά την έναρξη της πανδημίας και που σύμφωνα με την ΠΝΠ της Κυβέρνησης δεν είχαν δικαίωμα να καταθέσουν αίτηση ασύλου. Οι πρόσφυγες και μετανάστες, τη μετακίνηση των οποίων αφορά η Σύμβαση των 396.800€, διέμεναν ήδη για περίπου ένα μήνα στα νησιά και υπήρχε, εν τω μεταξύ, άπλετος χρόνος να μετακινηθούν με τα πλοία της γραμμής που ήδη διενεργούσαν δρομολόγια.
Έτσι, εάν το Υπουργείο και η Κυβέρνηση είχε προτιμήσει τη λύση της μετακίνησης των πληθυσμών αυτών με τα ήδη δρομολογημένα πλοία, το κόστος της μεταφοράς θα ανήρχετο περίπου στις 63.000€. Αντί αυτού προτιμήθηκε μια εξαπλάσια ακριβότερη «λύση» που αποτελεί πρόκληση για τα δημόσια οικονομικά.
Ασφυκτικές και υγειονομικά ακατάλληλες οι συνθήκες μετακίνησης
Εκτός όμως των ερωτηματικών που τίθενται για τα οικονομικά και φωτογραφικά στοιχεία της απόφασης του Υπουργείου Μετανάστευσης, προκαλούνται και ιδιαίτεροι προβληματισμοί σχετικά με τον τρόπο εκτέλεσης των πλόων, αφού τέτοια ήταν η «σπουδή» του Υπουργείου να προχωρήσει στην εν λόγω Σύμβαση, ώστε «παραβλέφθηκε» το γεγονός ότι η συγκεκριμένη εταιρεία, που ως επί τω πλείστον κατέχει πλοία κλειστού τύπου, την πλειονότητα των συμφωνημένων δρομολογίων θα τη διενεργούσε με καταμαράν. Εν μέσω πανδημίας και αυστηρών κανόνων για την ακτοπλοΐα και τις μετακινήσεις των πολιτών, πραγματοποιήθηκε δρομολόγιο στις 20-21 Μαρτίου με 425 επιβαίνοντες, υπεράριθμο δηλαδή αριθμό σε σχέση με την δυναμικότητα του πλοίου.
Όπως μάλιστα καταγγέλλουν σε υπομνήματά τους οι Αστυνομικές Συνδικαλιστικές Οργανώσεις Βορείου και Νοτίου Αιγαίου (τα οποία έχουν αποσταλεί προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη) αλλά και ρεπορτάζ που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, πρόσφυγες και μετανάστες, αστυνομικές δυνάμεις που συνόδευαν τη μετακίνηση αλλά και πλήρωμα, για πάνω από 13 ώρες βρίσκονταν μέσα σε ένα κλειστό χώρο, μη φυσικά εξαεριζόμενο και χωρίς τη δυνατότητα να βγουν σε κατάστρωμα, έχοντας μάλιστα ελλιπή μέτρα ατομικής προστασίας. Ενώ, ούτε πριν, ούτε κατά τη διάρκεια του πλου, δεν ακολουθήθηκαν οι καθορισμένοι, από τον ΕΟΔΥ, κανόνες ελέγχου και προστασίας για τον Covid- 19. Μάλιστα, οι σχετικές φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν δείχνουν κυριολεκτικά πακτωμένους ανθρώπους σε ασφυκτικές και υγειονομικά ακατάλληλες συνθήκες.
Οι βουλευτές και Τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν άμεσες απαντήσεις από τα Υπουργεία Μετανάστευσης και Ασύλου, Προστασίας του Πολίτη και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής:
Γιατί επιλέχθηκε η διαδικασία του διαγωνισμού με διαπραγμάτευση με μόνο έναν συμμετέχοντα, απόφαση που εκτίναξε το κόστος που πρέπει να πληρώσει το Δημόσιο; Με τι κριτήρια επιλέχθηκε η συγκεκριμένη εταιρεία, δεδομένου ότι τα πλοία που προσέφερε για την εκτέλεση της Σύμβασης είναι κατά κύριο λόγο κλειστού τύπου; Γιατί καθυστέρησε με τέτοιο τρόπο η μεταφορά προσφύγων και μεταναστών, οι οποίοι παρέμεναν εκτός ΚΥΤ στα νησιά, ώστε να επιλεχθεί στο τέλος η ad hoc ναύλωση πλοίων με κόστος που πολλαπλασιάστηκε εις βάρος των κρατικών δημοσιονομικών; Γιατί δεν προτιμήθηκε η πρακτική της μετακίνησης με τα δρομολογημένα πλοία του ακτοπλοϊκού δικτύου, που ήδη εκτελούν πλόες ανάμεσα σε αυτά τα νησιά και την ηπειρωτική Ελλάδα τις ίδιες ημέρες, προς τους ίδιους προορισμούς, με επαρκή χωρητικότητα και ελάχιστη πληρότητα; Γιατί επετράπη, από τις Λιμενικές Αρχές, ο απόπλους του συγκεκριμένου πλοίου με υπεράριθμο αριθμό επιβαινόντων; Τηρήθηκαν οι κανόνες για την προστασία της δημόσιας υγείας; Η συγκεκριμένη μεταφορά ήταν σε γνώση και είχε την άδεια της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας και του ΕΟΔΥ;
Τέλος, ο Νεκτάριος Σαντορινιός υπογραμμίζει πως την ώρα που η ελληνική κοινωνία βιώνει μια μεγάλη ανασφάλεια για την επόμενη μέρα, οι δαπάνες του Δημοσίου πρέπει να είναι ορθολογικές και διαφανείς. Το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου οφείλει άμεσα να απαντήσει σε μας, αλλά κυρίως στον ελληνικό λαό, για τα υψηλά κόστη των Συμβάσεων που υπογράφει, αλλά και για την πρακτική του σχετικά με την τήρηση των συνθηκών προστασίας της δημόσιας υγείας.