Η Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου διεξήγαγε μια έρευνα μεταξύ των ξενοδοχείων του νησιού από την οποία αποκαλύπτεται ότι οι Tour Operators οφείλουν πάνω από 90 εκατ. ευρώ στις μονάδες του νησιού.
Μια ad hoc έρευνα της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, έρχεται να ρίξει λάδι στη φωτιά που έχει ανάψει ήδη η Tui στις σχέσεις με τους Ελληνες ξενοδόχους. Η TUI, όπως ανέφερε νωρίτερα σήμερα το Εuro2day.gr με μία μονομερή πρωτοβουλία ενημέρωσε τους Ελληνες ξενοδόχους ότι θα αρχίσει να τους αποπληρώνει από τον προσεχή Μάρτιο.
Η απόφαση αυτή θυμίζει το ρηθέν «Φοβού τους Δαναούς και δώρα φέροντες», καθώς πριν από λίγο καιρό η TUI υπόσχονταν επέκταση της σεζόν την Ελλάδα μέχρι τον Νοέμβριο.
Οι Ελληνες ξενοδόχοι διαμαρτύρονται για την πρωτοβουλία της TUI να αναστείλει πληρωμές δεδουλευμένων, αλλά η Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου προχώρησε πιο πέρα λαμβάνοντας μια πρωτοποριακή πρωτοβουλία στην οποία ήταν άμεση η ανταπόκριση των ξενοδοχείων μελών της. Διεξήγαγε μια έρευνα μεταξύ των ξενοδοχείων του νησιού από την οποία αποκαλύπτεται ότι οι Tour Operators οφείλουν πάνω από 90 εκατ. ευρώ στα ξενοδοχεία του νησιού και η TUI προηγείται με περίπου 40 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα από την έρευνα προέκυψαν τα εξής:
- O τζίρος των Ξενοδοχείων της Ρόδου από Tour Operators κυμάνθηκε περίπου στα 200 εκατ. ευρώ.
- Οι συνολικές αφίξεις ήταν 600.000 (με πτήσεις τσάρτερ από το εξωτερικό, εκ των οποίων οι μισές εκτός της υψηλής περιόδου Ιουλίου – Αυγούστου, άρα με χαμηλότερες τιμές ανά ημέρα).
- Σύμφωνα με προηγούμενες έρευνες, περίπου τα 2/3 του συνολικού τζίρου του προορισμού πραγματοποιείται μέσω πρακτορείων σε Ξενοδοχεία, και το υπόλοιπο 1/3 είτε προέρχεται από απευθείας κρατήσεις, είτε αφορά μη κύρια καταλύματα (Διαμερίσματα, Επιπλωμένες Τουριστικές Κατοικίες, κλπ).
- Με βάση τα παραπάνω μπορεί να γίνει αναγωγή στα παρακάτω ποσοστά και τα αποτελέσματα αποτυπώνουν σε μεγάλο βαθμό την υφιστάμενη κατάσταση.
Από την έρευνά για τα Ξενοδοχεία της Ρόδου, εξάγονται τα εξής αποτελέσματα:
- Οι Tour Operators οφείλουν αυτή την στιγμή (Αρχές Νοεμβρίου) στα Ξενοδοχεία της Ρόδου το 46% του τζίρου τους! Δηλαδή περισσότερα από 90 εκατ. ευρώ!
- Η TUI Group έχει το μεγαλύτερο ποσοστό οφειλής, με πάνω από 60% σε εκτιμώμενο τζίρο περίπου 70 εκατ. ευρώ, δηλαδή κενό στην αγορά της Ρόδου πάνω από 40 εκατ. ευρώ. Μετά ακολουθεί η JET2 με περίπου 50%, η DER με 29%, το FTI με 26%, και άλλοι ΤΟs στο 35%.
- Όλοι οι παραπάνω ΤΟs (τουλάχιστον προς το παρόν), πλην της TUI και κάποιων μικρότερου μεγέθους, συνεχίζουν τις πληρωμές τους κανονικά. Η Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου εκτιμά ότι η απόφαση της TUI Group, να αποπληρώσει το 75% των οφειλών της μετά τον Μάρτιο του 2021, αυτό αφορά ποσό άνω των 30 εκ. ευρώ.
- Το ποσό που εκτιμάται ότι θα πληρωθεί ετεροχρονισμένα και αντίθετα με την περίοδο αποπληρωμής που είχε προσυμφωνηθεί θα ξεπερνά τα 50 εκατομμύρια ευρώ (!).
Σε επιστολή της προς τον Υπουργό Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη όπου παρουσιάζει την προαναφερόμενη κατάσταση η ΕΞΡ δηλώνει δικαιωμένη από την πρωτοβουλίας που είχε λάβει , από τα μέσα Αυγούστου, την οποία ακολούθησαν οι περισσότερες μεγάλες Ενώσεις Ξενοδόχων της χώρας, να συνασπίσει δηλαδή, την συντριπτική πλειοψηφία των Ξενοδόχων του Νησιού, ώστε να τεθεί μια κόκκινη γραμμή στην μέγιστη πίστωση που αποδέχονται τα Ξενοδοχεία στις συμβάσεις τους με τους Tour Operators. Με την πιστωτική πολιτική που από τον Αύγουστο έχουμε προτείνει για το 2021, και με ικανοποίηση βλέπουμε την πλειοψηφία των Μελών μας να τηρούν, τέτοια φαινόμενα που διαπιστώνονται φέτος θα είναι εφικτό να περιοριστούν, αναφέρει ο πρόεδρος της ΕΞΡ κ. Μανώλης Μαρκόπουλος.
Επίσης ο κ. Μαρκόπουλος αποκαλύπτει ότι άλλος μεγάλος tour operator από την Μεγάλη Βρετανία, εμφανίστηκε ακόμη πιο ρηξικέλευθος απέναντι στους Ελληνες ξενοδόχους καθώς τους έστειλε συμβόλαια προς υπογραφή για το 2021 «τα οποία δεν αναφέρουν περίοδο αποπληρωμής»!
Συμπερασματικά, σε μια σεζόν με λιγότερους μήνες λειτουργίας, χαμηλές τιμές και αυξημένα κοστολόγια, η επιβίωση των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων που ανέλαβαν το ρίσκο να ανοίξουν δεν είναι δεδομένη, τονίζει η ΕΞΡ. «Σε ένα περιβάλλον με πολλές οικονομικές δυσκολίες, προστίθεται το μεγάλο πρόβλημα αποπληρωμών από τους Tour Operators στους ξενοδόχους, όπου ένα μεγάλο ποσοστό του κύκλου εργασιών της φετινής σεζόν δεν έχει ακόμα εισπραχθεί, και δεν προβλέπεται να εισπραχθεί ούτε στο επόμενο πεντάμηνο» συμπληρώνει η ΕΞΡ και καταλήγει απευθυνόμενη στον κ. Θεοχάρη: «Κατανοούμε ότι η θεσμική σας ιδιότητα δεν είναι να παρεμβαίνετε στις συμφωνίες μεταξύ εταιρειών, και συγκεκριμένα των Ελλήνων Ξενοδόχων και των Ξένων Tour Operators, όμως απαιτούμε να μας στηρίξετε με κάθε τρόπο αφού καταστρατηγούνται οι βασικοί όροι υπογεγραμμένων συμβάσεών μας μαζί τους. Οφείλουν να γνωρίζουν, ότι από την πλευρά της κυβέρνησης και ειδικότερα την δική σας, αλλά και των τοπικών αρχών και φορέων, αυτές οι πρακτικές είναι καταδικαστέες διότι επιφέρουν πολύ δυσμενείς οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις στις τοπικές μας κοινωνίες και κατ’ επέκταση στην Εθνική Οικονομία».
Μιλώντας στο Εuro2day.gr ο κ. Μακρόπουλος δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει τους συναδέλφους του που είναι κοντά στην Ένωση και ανταποκρίθηκαν για μία ακόμη φορά στην πρωτοβουλία της.
Όπως ανέφερε η έρευνα έγινε με τη χρήση ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου που στάλθηκε την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου στα ξενοδοχεία της Ρόδου. Το response rate της έρευνας ήταν 25%, γεγονός που καταδεικνύει την κρισιμότητα του θέματος. Απάντησαν περισσότερα από 50 Ξενοδοχεία και όμιλοι σε σύνολο περίπου 200 που άνοιξαν φέτος, όπως υπογράμμισε ο κ. Μαρκόπουλος.
Λάμπρος Καραγεώργος
Nov 13, 2020
lampkarag25@yahoo.gr