Αύξηση καταγράφεται ήδη από την αρχή της
σεζόν στις τιμές των ξενοδοχείων, τάση που σύμφωνα με φορείς του χώρου
θα συνεχιστεί όσο προχωράμε προς τους καλοκαιρινούς μήνες και ειδικά όσο
ανεβαίνουν οι πληρότητες των καταλυμάτων και εξαντλούνται τα διαθέσιμα
δωμάτια.
Η άνοδος που καταγράφει ο Τουρισμός και αυτή τη χρονιά φαίνεται πως έδωσε το περιθώριο για ανατιμολογήσεις, με τις επιχειρήσεις του ξενοδοχειακού χώρου να επιχειρούν φέτος να πάρουν τη "ρεβάνς”. Και αυτό γιατί το 2016, υπό το βάρος του μεταναστευτικού που επηρέασε την ζήτηση για πολλούς προορισμούς (κυρίως στα Δωδεκάνησα) και στη λογική τόνωσης της επισκεψιμότητας, η πλειονότητα των μονάδων κράτησε σταθερές τις τιμές, ενώ άλλες προχώρησαν σε σημαντικές εκπτώσεις ώστε να διασφαλίσουν αυξημένες πληρότητες.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Trivago για τον Απρίλιο, στην Αθήνα η μέση τιμή των ξενοδοχείων διαμορφώθηκε στα 95 ευρώ, αυξημένη κατά 18,5% σε σχέση με τον Μάρτιο. Ενδεικτικά, στη Σαντορίνη η μέση ξενοδοχειακή τιμή είναι 147 ευρώ που αντιστοιχεί σε 5% αύξηση σε σχέση με το περασμένο έτος και σε 14,8% αύξηση σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα. Στο Ναύπλιο η τιμή είναι 75 ευρώ, 4,2% υψηλότερη από την αντίστοιχη περσινή, ενώ στην Πάργα παρατηρήθηκε αύξηση 18,8%, με την τελική τιμή να διαμορφώνεται στα 57 ευρώ. Στα Χανιά η μέση τιμή είναι 71 ευρώ, μειωμένη κατά 2,7% σε σχέση με πέρσι. Ελαφρώς υψηλότερη τιμή έχουν τα ξενοδοχεία στο Ηράκλειο, στα 77 ευρώ κατά μέσο όρο. Οι παραπάνω τιμές φαίνεται να έχουν επηρεαστεί και από την εγχώρια ζήτηση για τις διακοπές του Πάσχα (για αυτό και κοντινοί και παραθαλάσσιοι προορισμοί εμφανίζουν άνοδο), εντούτοις είναι ενδεικτικές για τους επόμενους μήνες.
Η άνοδος που καταγράφει ο Τουρισμός και αυτή τη χρονιά φαίνεται πως έδωσε το περιθώριο για ανατιμολογήσεις, με τις επιχειρήσεις του ξενοδοχειακού χώρου να επιχειρούν φέτος να πάρουν τη "ρεβάνς”. Και αυτό γιατί το 2016, υπό το βάρος του μεταναστευτικού που επηρέασε την ζήτηση για πολλούς προορισμούς (κυρίως στα Δωδεκάνησα) και στη λογική τόνωσης της επισκεψιμότητας, η πλειονότητα των μονάδων κράτησε σταθερές τις τιμές, ενώ άλλες προχώρησαν σε σημαντικές εκπτώσεις ώστε να διασφαλίσουν αυξημένες πληρότητες.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Trivago για τον Απρίλιο, στην Αθήνα η μέση τιμή των ξενοδοχείων διαμορφώθηκε στα 95 ευρώ, αυξημένη κατά 18,5% σε σχέση με τον Μάρτιο. Ενδεικτικά, στη Σαντορίνη η μέση ξενοδοχειακή τιμή είναι 147 ευρώ που αντιστοιχεί σε 5% αύξηση σε σχέση με το περασμένο έτος και σε 14,8% αύξηση σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα. Στο Ναύπλιο η τιμή είναι 75 ευρώ, 4,2% υψηλότερη από την αντίστοιχη περσινή, ενώ στην Πάργα παρατηρήθηκε αύξηση 18,8%, με την τελική τιμή να διαμορφώνεται στα 57 ευρώ. Στα Χανιά η μέση τιμή είναι 71 ευρώ, μειωμένη κατά 2,7% σε σχέση με πέρσι. Ελαφρώς υψηλότερη τιμή έχουν τα ξενοδοχεία στο Ηράκλειο, στα 77 ευρώ κατά μέσο όρο. Οι παραπάνω τιμές φαίνεται να έχουν επηρεαστεί και από την εγχώρια ζήτηση για τις διακοπές του Πάσχα (για αυτό και κοντινοί και παραθαλάσσιοι προορισμοί εμφανίζουν άνοδο), εντούτοις είναι ενδεικτικές για τους επόμενους μήνες.
Σε καλύτερη θέση είναι οι τιμές των καταλυμάτων στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες χώρες. Η μέση τιμή είναι 91 ευρώ, 15,2% περισσότερο από τον προηγούμενο μήνα. Αυξήσεις στις μέσες ξενοδοχειακές τιμές παρατηρήθηκαν και στην Κύπρο, με την τελική τιμή να είναι 76 ευρώ, 4,1% περισσότερο από πέρυσι. Άνοδος καταγράφηκε και στην Ισπανία τόσο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, όσο και σε σχέση με πέρυσι.
Στον αντίποδα βρίσκεται η Τουρκία, όπου η πτώση της ζήτησης έχει κοστίσει ακριβά στους ξενοδόχους. Η πτώση τον Απρίλιο αγγίζει 22,8% σε σύγκριση με τον περσινό μήνα και η μέση τιμή από τα 79 έπεσε στα 61 ευρώ.
Παράγοντες της ελληνικής τουριστικής
αγοράς σημειώνουν πως οι νέες επενδύσεις στα ξενοδοχεία και οι
αναβαθμίσεις μονάδων οδηγούν σε σημαντική ανανέωση του ξενοδοχειακού
προϊόντος και άνοδο της ανταγωνιστικότητας των καταλυμάτων, οπότε
δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για υψηλότερους τζίρους τα επόμενα
χρόνια. Εξάλλου η επί μακρόν απουσία μεγάλων επενδύσεων στην Ελλάδα λόγω
της οικονομικής κρίσης και του ασταθούς φορολογικού περιβάλλοντος
αποτελούσε το μεγαλύτερο "αγκάθι” για το ελληνικό τουριστικό προϊόν,
δεδομένου πως οι tour operators διοχέτευαν τους πελάτες τους στα νέα
πολυτελή resorts που χτίζονταν στην Ισπανία και τα τουρκικά παράλια.
Την ίδια στιγμή, ξενοδόχοι τονίζουν πως
υπάρχει και η άλλη όψη του νομίσματος, αφού παρά την αυξημένη τουριστική
ζήτηση για τη χώρα, στην πλειονότητά τους οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις
βρίσκονται αντιμέτωπες με την υπερφορολόγηση και την έλλειψη
ρευστότητας.
Βασιλική Κουρλιμπίνη
vicky.kourlibini@capital.gr
Πηγή: capital.gr - Apr 13, 2017