Η ανησυχητική επιδημιολογική επιβάρυνση που δείχνουν τα στοιχεία των τελευταίων ημερών κυρίως στην Αθήνα, αλλά και σε επιμέρους περιοχές της περιφέρειας είναι πολύ κακός οιωνός για τη «βαριά βιομηχανία» της χώρας που δεν είναι άλλη από τον ελληνικό τουρισμό.
Κι αυτό γιατί ο απώτερος και πιο σημαντικός στόχος του εθνικού σχεδιασμού για το προσεκτικό άνοιγμα της οικονομίας δεν είναι άλλος από την όσο το δυνατόν πιο γρήγορη και ελεύθερη λειτουργία του τουρισμού στο τέλος της άνοιξης ή τις αρχές του καλοκαιριού. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο τουρισμός συνεισφέρει εδώ και χρόνια το μεγαλύτερο ποσοστό στο ελληνικό ΑΕΠ, από κάθε άλλο κλαδο με 20,8% το 2019 και 21,7% στην συνολική απασχόληση της χώρας.
Αν όμως όπως φαίνεται από τα τελευταία στοιχεία η αγορά οδηγείται σε ακόμα ένα πισωγύρισμα τότε η προσπάθεια που κάνουν από τώρα κάποιες τουριστικές επιχειρήσεις, έστω δειλά, να κλείσουν κάποιες κρατήσεις, και να προετοιμάσουν τις επιχειρήσεις τους για μία σχετικά «κανονική σεζόν», ενδεχομένως να πέσει για άλλη μια χρονιά στο κενό.
Γιατί μην ξεχνάμε ότι το 2020 ήταν μία εφιαλτική χρονιά για τον κλάδο.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση στο 11μηνο του 2020 μειώθηκε κατά 76,3% και διαμορφώθηκε στα 7,278 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι 30,656 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Έτσι το ταξιδιωτικό ισοζύγιο το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2020 εμφάνισε πλεόνασμα 3,514 δισ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος 15,406 δισ. την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Δηλαδή φαίνεται από τα πλέον επίσημα στοιχεία ότι ο τουρισμός έχασε το 2020 πάνω από 12 δις ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται μάλιστα ο Δεκέμβριος, που είχαμε σκληρό λοκντάουν.
Αυτό σημαίνει ότι αν βάλουμε μέσα και τις γιορτές των Χριστουγέννων που σε κανονικές συνθήκες επισκέπτεται τη χώρα αρκετός τουρισμός κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, θα μπορούσαμε να υπολογίσουμε ότι οι απώλειες μπορεί να φτάσουν ή ακόμα και να ξεπεράσουν τα 15 δις ευρώ για όλο το 2020.
Μια χρονιά που σε μεγάλο ποσοστό οι τουριστικές επιχειρήσεις, περίπου 30%, δεν άνοιξαν καν, και η μέση πληρότητα όσων άνοιξαν δεν ξεπέρασε το 30-35%. Αποτέλεσμα ήταν χιλιάδες εργαζόμενοι, όχι απλά να μπουν σε αναστολή για μεγάλο διάστημα αλλά να μείνουν άνεργοι για ολόκληρη τη σεζόν.
Με αυτές τις συνθήκες οι επιχειρηματίες και εργαζόμενοι του κλάδου κυριολεκτικά «τρέμουν» ακόμα και στη σκέψη ότι κάτι μπορεί να πάει στραβά και φέτος και να καθυστερήσει η έναρξη της σεζόν όπως έγινε πέρυσι, που ξεκίνησε ουσιαστικά στα μέσα Ιουλίου.
Από ποιες χώρες μειώθηκαν κυρίως οι αφίξεις
Σύμωνα με τα στοιχεία στο ενδεκάμηνο οι ταξιδιωτικές εισπράξεις από τη Γερμανία, τη μεγαλύτερη αγορά για τον ελληνικό τουρισμό μαζί με τη βρετανική, μειώθηκαν κατά 61,4% και διαμορφώθηκαν σε 1,132 δισ., ενώ οι εισπράξεις από τη Γαλλία παρουσίασαν πτώση κατά 66,3% στα 366 εκατ.
Από τις χώρες εκτός Ε.Ε.-27, μείωση κατά 70,7% κατέγραψαν οι εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 745 εκατ. ευρώ, ενώ από τις ΗΠΑ παρουσίασαν πτώση κατά 93,0% στα 82 εκατ. Οι εισπράξεις από τη Ρωσία μειώθηκαν κατά 96,9% στα 13 εκατ
Η πανδημία αλλάζει τις προτιμήσεις των τουριστών
Οι δραματικές αλλαγές στις καθημερινές συνήθειες και στις συνθήκες διαβίωσης που έχει προκαλέσει στις ζωές μας η πανδημία δεν θα μπορούσαν να αφήσουν ανεπηρέαστες και τις προτιμήσεις των τουριστών παγκοσμίως.
Πλέον οι τουρίστες δεν ζητούν να πηγαίνουν στα ίδια μέρη, και έχουν άλλες απαιτήσεις από το τουριστικό «πακέτο» που αγοράζουν.
Δεν αναζητούν πια, όλοι τον κοσμικό ή τον δημοφιλή προορισμό, τουλάχιστον στον βαθμό που το έκαναν πριν τον κορωνοϊό.
Οι νέες συνθήκες όπως έχουν διαμορφωθεί έχουν στρέψει το ενδιαφέρον σε κάτι πιο εναλλακτικό, ήσυχο και αυθεντικό, μακριά από το μαζικό τουρισμό και τους αυξημένους, ενδεχομένως, υγειονομικούς κινδύνους που αυτός κρύβει.
Έτσι, το τουριστικό μοντέλο της χώρας μας θα πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες αυτές συνθήκες και στη νέα αυτή τουριστική τάση, εγκαταλείποντας ως ένα βαθμό το σημερινό συγκεντρωτικό μοντέλο και στρεφόμενο προς μία ισόρροπη και βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη όλων των Περιφερειών της χώρας.
Εκπτωτικά πακέτα μακράς διαρκείας από τα 5άστερα
Με βάση τα αισιόδοξα, μέχρι πριν λίγες μέρες, επιδημιολογικά δεδομένα, πολλές μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες και τουριστικά πρακτορεία είχαν αρχίσει, με το ξεκίνημα της νέας χρονιάς να προσφέρουν εκπτωτικά πακέτα με λήξη... μακράς διαρκείας σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν τουρίστες για τις καλοκαιρινές διακοπές του 2021.
Έτσι, μεγάλα ξενοδοχεία όπως τα Grecotel, το Four Seasons (πρώην Αστέρας Βουλιαγμένης), τα Aldemar, Porto Carras κ.λπ. προσφέρουν από τώρα εκπτώσεις από 20% έως 35% στις διανυκτερεύσεις για τους καλούς πελάτες τους ή δίνουν δωρεάν κάποιες διανυκτερεύσεις μέσα στη σεζόν.
Σε κάθε περίπτωση βεβαίως οι προβλέψεις για το τι θα συμβεί με την πανδημία μέσα στο 2021 είναι ρευστές, γι' αυτό και το βασικό χαρακτηριστικό των εορταστικών προσφορών, εκτός από τις εκπτώσεις και τις έξτρα παροχές, είναι η ευελιξία στην κράτηση. Έτσι, στις κρατήσεις που αφορούν το καλοκαίρι δίνεται η δυνατότητα να παραταθούν μέχρι και τον Ιανουάριο του 2022 σε κάποιες περιπτώσεις
Φυσικά ο στόχος δεν είναι να υπάρξει μία τουριστική σεζόν ανάλογη της προ κορωνοϊού εποχής, αλλά να ανέβουν τα ποσοστά πληρότητας πάνω από τα περσινά, που ήταν, στην καλύτερη των περιπτώσεων, της τάξεως του 30% - 35%.
Πηγή: topontiki.gr