Δεδομένου ότι η πλήρης κάλυψη των βαρδιών ενός ασθενοφόρου (24/7/365)
και συνυπολογιζομένων αδειών, αργιών, κυήσεων, αναρρωτικών κλπ απαιτεί
περίπου 11 υπαλλήλους, ο καθένας μπορεί να συμπεράνει το τι συμβαίνει.
Όταν ο αριθμός είναι μικρότερος των 11 (-1) αυτό σημαίνει ότι κάποιες βάρδιες (συνήθως χειμερινές) θα μείνουν ακάλυπτες. Στην αντίθετη περίπτωση (+1) μερικές βάρδιες έχουν την πολυτέλεια να έχουν δύο ασθενοφόρα.
Ένα διαθέσιμο ασθενοφόρο ανά βάρδια σημαίνει ότι αν πάρει αυτό το ένα, κάποιο μακρινό σήμα (πχ Κώς – Κέφαλος ή Άγιος Κήρυκος - Ράχες) με την βοήθεια του google και με την προσθήκη περίπου 20-30’ παραλαβής μπορεί να συμπεράνει ο καθένας επί πόση ώρα θα μείνει εντελώς ακάλυπτο το νησί (στον χρόνο αυτό κάλλιστα μπορεί να συμβεί ένα τροχαίο, ένα έμφραγμα, μια αιμορραγία με προφανείς συνέπειες κοκ)
Δεν είναι μόνο οι πρόσφατες καταγγελίες της ΠΟΕΔΗΝ ή των γιατρών που προκαλούν την οργή του υπουργού, όπως πρόσφατα στην Λέρο. Μια απλή επισκόπηση του έντυπου ή του ηλεκτρονικού τύπου βρίθει παραπόνων από νησιώτες και από αναφορές περιστατικών μεταφοράς σε «καρότσα» με τα συχνότερα παράπονα να προέρχονται από μια δεκάδα νησιών: Κέρκυρα, Χίο, Κεφαλληνία, Ζάκυνθο, Σαλαμίνα, Κω, Σάμο, Σαντορίνη, Κάλυμνο και Μύκονο. Πρόκειται στην πλειονότητα τους για τουριστικά νησιά όπου ο μόνιμος πληθυσμός δεν αντιστοιχεί στις λειτουργικές ανάγκες του θέρους. Μια ιδιαίτερη επιβάρυνση αντιμετωπίζουν τα νησιά του Ιονίου που διακομίζουν πλήθος περιστατικών δια θαλάσσης, τα οποία διεκπεραιώνονται από τις λιγοστές τοπικές δυνάμεις.
Από την άλλη, υπάρχουν νησιά με αρκετούς μόνιμους κατοίκους που δεν διαθέτουν καθόλου ΕΚΑΒ όπως είναι η Αίγινα (13 χιλ), η Μήλος (5 χιλ), οι Βόρειες Σποράδες και φυσικά όλα τα μικρότερα. Σε νησιά όπως η Ιος, η Κάρπαθος, τα Κύθηρα, η Αλόννησος το ΕΚΑΒ διαθέτει έναν (1) μεμονωμένο υπάλληλο! Σε κάποια από αυτά υπάρχει κι ένας μικρός αριθμός οδηγών των Κέντρων Υγείας.
Στα πιο μικρά νησιά, και σε όσα εξ αυτών τυχαίνει να διαθέτουν κάποιο ασθενοφόρο όχημα, η λύση δίνεται εκ των ενόντων. Αλλού υπάρχει ένας οδηγός για όλα τα κρατικά οχήματα, αλλού αναλαμβάνει ο ίδιος ο Δήμαρχος κι αλλού κάποιες εθελοντικές πρωτοβουλίες. Σπανίως συνεπικουρούν ο Στρατός και η Πυροσβεστική αν και υπάρχει το σχετικό νομικό πλαίσιο, από ετών.
Επίσης αρκετές προκηρύξεις θέσεων διασωστών για τα νησιά αποβαίνουν άκαρπες λόγω πού υψηλού κόστους ζωής για τόσο χαμηλόμισθους υπαλλήλους. Η κατάσταση αυτή χρονίζει και παρότι βελτιώθηκε στα χρόνια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ η αλλαγή δεν ήταν τόση όσο σε άλλους τομείς (πχ. ίδρυση νοσοκομείων, βάσεων αεροδιακομιδών, πλωτών ασθενοφόρων, κλινών ΜΕΘ , προμήθεια τεχνολογικού εξοπλισμού κλπ).
Κατά την διάρκεια της διακυβέρνησης Μωυσέως η μόνη σχετική πρωτοβουλία υπήρξε αυτή με την επιχειρούμενη ιδιωτικοποίηση των αεροδιακομιδών. Απόλυτη υπήρξε η εγκατάλειψη των νησιών κατά την διάρκεια της πανδημίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα έλλειψης βούλησης αποτελεί ο αξονικός τομογράφος του νοσοκομείου Νάξου που ενώ βρίσκεται στο νησί περισσότερο από ένα χρόνο, δεν έχει καταστεί ακόμη δυνατή η λειτουργία του. Πολύ περισσότερο δεν υπήρξε ενίσχυση με μόνιμες προσλήψεις διασωστών σε περιοχές προφανούς έλλειψης. Αντιθέτως, αστραπιαία έδρασε η κυβέρνηση μόνο όταν χρειάστηκε να στείλει στα νησιά τα Μ.Α.Τ.!
Η γραμμή υπήρξε η ίδια και για το νοσοκομείο Σαντορίνης στο οποίο είχε δρομολογηθεί επίσης η εκχώρηση σε ιδιώτες και η λειτουργία του υπήρξε επανειλημμένως στόχος πολεμικής. Ακόμη και τα φυσικά πρόσωπα στοχοποιήθηκαν με λύσσα και ο διοικητής της Σαντορίνης υπήρξε η πιο χαρακτηριστική περίπτωση. Σήμερα που το νησί γλύτωσε από τους χαρακτηρισμούς του απίθανου Θεοχάρη περί επικινδυνότητας χάρη σε αυτό το νοσοκομείο δεν ακούγονται πλέον εξυπνάδες περί «βουλκανιζατέρ». Παρομοίως λειτούργησαν οι νέοι κυβερνώντες στο νοσοκομείο της Καρπάθου και σε άλλα νησιά.
Αντιθέτως μια σειρά πρωτοβουλίες της προηγούμενης περιόδου αντιμετωπίζονται με εχθρότητα και καταβάλλονται προσπάθειες να αποδομηθούν (πχ με την απομάκρυνση των λειτουργών ή με την εγκατάλειψη στην τύχη τους). Μια τέτοια περίπτωση είναι και το πρόγραμμα θερινών μετακινήσεων στα νησιά διασωστών που παίρνουν την άδεια τους κατά τους χειμερινούς μήνες με ελάχιστο κόστος (περίπου 45 ευρώ ημερησίως). Με μια απλή διαίρεση αντιλαμβάνεται κανείς πόσες βάρδιες θα μπορούσαν να διασφαλιστούν για τα νησιά, αν τα χρήματα για τις φαραωνικές τελετές της Σαντορίνης με guest star τον κ Κ Μητσοτάκη, είχαν διοχετευθεί αλλού. Αυτές οι 2.000 επιπλέον βάρδιες διασωστών θα βελτίωναν σημαντικά την κατάσταση στα νησιά.
* Φωτογραφία από το stonisi.gr
Πηγή: tvxs.gr
Ένα διαθέσιμο ασθενοφόρο ανά βάρδια σημαίνει ότι αν πάρει αυτό το ένα, κάποιο μακρινό σήμα (πχ Κώς – Κέφαλος ή Άγιος Κήρυκος - Ράχες) με την βοήθεια του google και με την προσθήκη περίπου 20-30’ παραλαβής μπορεί να συμπεράνει ο καθένας επί πόση ώρα θα μείνει εντελώς ακάλυπτο το νησί (στον χρόνο αυτό κάλλιστα μπορεί να συμβεί ένα τροχαίο, ένα έμφραγμα, μια αιμορραγία με προφανείς συνέπειες κοκ)
Δεν είναι μόνο οι πρόσφατες καταγγελίες της ΠΟΕΔΗΝ ή των γιατρών που προκαλούν την οργή του υπουργού, όπως πρόσφατα στην Λέρο. Μια απλή επισκόπηση του έντυπου ή του ηλεκτρονικού τύπου βρίθει παραπόνων από νησιώτες και από αναφορές περιστατικών μεταφοράς σε «καρότσα» με τα συχνότερα παράπονα να προέρχονται από μια δεκάδα νησιών: Κέρκυρα, Χίο, Κεφαλληνία, Ζάκυνθο, Σαλαμίνα, Κω, Σάμο, Σαντορίνη, Κάλυμνο και Μύκονο. Πρόκειται στην πλειονότητα τους για τουριστικά νησιά όπου ο μόνιμος πληθυσμός δεν αντιστοιχεί στις λειτουργικές ανάγκες του θέρους. Μια ιδιαίτερη επιβάρυνση αντιμετωπίζουν τα νησιά του Ιονίου που διακομίζουν πλήθος περιστατικών δια θαλάσσης, τα οποία διεκπεραιώνονται από τις λιγοστές τοπικές δυνάμεις.
Από την άλλη, υπάρχουν νησιά με αρκετούς μόνιμους κατοίκους που δεν διαθέτουν καθόλου ΕΚΑΒ όπως είναι η Αίγινα (13 χιλ), η Μήλος (5 χιλ), οι Βόρειες Σποράδες και φυσικά όλα τα μικρότερα. Σε νησιά όπως η Ιος, η Κάρπαθος, τα Κύθηρα, η Αλόννησος το ΕΚΑΒ διαθέτει έναν (1) μεμονωμένο υπάλληλο! Σε κάποια από αυτά υπάρχει κι ένας μικρός αριθμός οδηγών των Κέντρων Υγείας.
Στα πιο μικρά νησιά, και σε όσα εξ αυτών τυχαίνει να διαθέτουν κάποιο ασθενοφόρο όχημα, η λύση δίνεται εκ των ενόντων. Αλλού υπάρχει ένας οδηγός για όλα τα κρατικά οχήματα, αλλού αναλαμβάνει ο ίδιος ο Δήμαρχος κι αλλού κάποιες εθελοντικές πρωτοβουλίες. Σπανίως συνεπικουρούν ο Στρατός και η Πυροσβεστική αν και υπάρχει το σχετικό νομικό πλαίσιο, από ετών.
Επίσης αρκετές προκηρύξεις θέσεων διασωστών για τα νησιά αποβαίνουν άκαρπες λόγω πού υψηλού κόστους ζωής για τόσο χαμηλόμισθους υπαλλήλους. Η κατάσταση αυτή χρονίζει και παρότι βελτιώθηκε στα χρόνια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ η αλλαγή δεν ήταν τόση όσο σε άλλους τομείς (πχ. ίδρυση νοσοκομείων, βάσεων αεροδιακομιδών, πλωτών ασθενοφόρων, κλινών ΜΕΘ , προμήθεια τεχνολογικού εξοπλισμού κλπ).
Κατά την διάρκεια της διακυβέρνησης Μωυσέως η μόνη σχετική πρωτοβουλία υπήρξε αυτή με την επιχειρούμενη ιδιωτικοποίηση των αεροδιακομιδών. Απόλυτη υπήρξε η εγκατάλειψη των νησιών κατά την διάρκεια της πανδημίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα έλλειψης βούλησης αποτελεί ο αξονικός τομογράφος του νοσοκομείου Νάξου που ενώ βρίσκεται στο νησί περισσότερο από ένα χρόνο, δεν έχει καταστεί ακόμη δυνατή η λειτουργία του. Πολύ περισσότερο δεν υπήρξε ενίσχυση με μόνιμες προσλήψεις διασωστών σε περιοχές προφανούς έλλειψης. Αντιθέτως, αστραπιαία έδρασε η κυβέρνηση μόνο όταν χρειάστηκε να στείλει στα νησιά τα Μ.Α.Τ.!
Η γραμμή υπήρξε η ίδια και για το νοσοκομείο Σαντορίνης στο οποίο είχε δρομολογηθεί επίσης η εκχώρηση σε ιδιώτες και η λειτουργία του υπήρξε επανειλημμένως στόχος πολεμικής. Ακόμη και τα φυσικά πρόσωπα στοχοποιήθηκαν με λύσσα και ο διοικητής της Σαντορίνης υπήρξε η πιο χαρακτηριστική περίπτωση. Σήμερα που το νησί γλύτωσε από τους χαρακτηρισμούς του απίθανου Θεοχάρη περί επικινδυνότητας χάρη σε αυτό το νοσοκομείο δεν ακούγονται πλέον εξυπνάδες περί «βουλκανιζατέρ». Παρομοίως λειτούργησαν οι νέοι κυβερνώντες στο νοσοκομείο της Καρπάθου και σε άλλα νησιά.
Αντιθέτως μια σειρά πρωτοβουλίες της προηγούμενης περιόδου αντιμετωπίζονται με εχθρότητα και καταβάλλονται προσπάθειες να αποδομηθούν (πχ με την απομάκρυνση των λειτουργών ή με την εγκατάλειψη στην τύχη τους). Μια τέτοια περίπτωση είναι και το πρόγραμμα θερινών μετακινήσεων στα νησιά διασωστών που παίρνουν την άδεια τους κατά τους χειμερινούς μήνες με ελάχιστο κόστος (περίπου 45 ευρώ ημερησίως). Με μια απλή διαίρεση αντιλαμβάνεται κανείς πόσες βάρδιες θα μπορούσαν να διασφαλιστούν για τα νησιά, αν τα χρήματα για τις φαραωνικές τελετές της Σαντορίνης με guest star τον κ Κ Μητσοτάκη, είχαν διοχετευθεί αλλού. Αυτές οι 2.000 επιπλέον βάρδιες διασωστών θα βελτίωναν σημαντικά την κατάσταση στα νησιά.
* Φωτογραφία από το stonisi.gr
Πηγή: tvxs.gr