Μπορεί η Ελλάδα να μην μπορεί να
χαρακτηριστεί ακόμη "πεντάστερος προορισμός”- όσον αφορά τις παροχές και
την κατηγοριοποίηση των καταλυμάτων της- σε σύγκριση δε με τις
ξενοδοχειακές υποδομές της Ισπανίας και της Τουρκίας, εντούτοις η
μελέτη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων που
παρουσιάστηκε την Παρασκευή στο πλαίσιο της 6ης γενικής συνέλευσης του
Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος έδειξε πως γίνονται σημαντικά βήματα
προς αυτή την κατεύθυνση.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 2016 άνοιξαν
79 νέα ξενοδοχεία συνολικής δυναμικότητας 2.844 δωματίων. Ως προς τη
δυναμικότητα των νέων ξενοδοχείων (δωμάτια) το 72% υπάγεται στις δύο
ανώτερες κατηγορίες, δηλαδή πρόκειται για μονάδες τεσσάρων και πέντε
αστέρων. Από την άλλη πλευρά, διέκοψαν τη λειτουργία τους 74 ξενοδοχεία
συνολικής δυναμικότητας 2.604 δωματίων, ωστόσο η πλειονότητα των μονάδων
αυτών ανήκουν στις 3 χαμηλότερες κατηγορίες (75% της δυναμικότητας).
Όπως δείχνει περαιτέρω ανάλυση των
αποτελεσμάτων του ΙΤΕΠ, την περίοδο 2008– 2016 άνοιξαν 1.428 νέα
ξενοδοχεία συνολικής δυναμικότητας 46.594 δωματίων. Όμως ταυτόχρονα
διέκοψαν τη λειτουργία τους 1.001 μονάδες συνολικής δυναμικότητας 28.666
δωματίων. Το 77% των μονάδων που άνοιξαν εντάχθηκαν στις 3 υψηλότερες
κατηγορίες ξενοδοχείων (82% σε όρους δωματίων), ενώ από τις μονάδες που
διέκοψαν τη λειτουργία τους, το 28% περίπου προερχόταν από τις 3
υψηλότερες κατηγορίες (52% σε όρους δωματίων).
Τα παραπάνω αποτελέσματα κάνουν τους
παράγοντες της τουριστικής αγοράς να μιλούν για σταθερά ανοδική
αναβάθμιση του ξενοδοχειακού δυναμικού, παρά την οικονομική κρίση.
Άλλωστε η άνοδος που καταγράφεται τα τελευταία τέσσερα χρόνια σε αφίξεις
ξένων τουριστών και σε έσοδα, η οποία αναμένεται να συνεχιστεί και τη
φετινή σεζόν, έδωσε σημαντική ώθηση στις νέες επενδύσεις.
Σε μεγαλύτερο χρονικό εύρος, την περίοδο
1990-2016 τα ξενοδοχεία αυξήθηκαν κατά 52% σε όρους μονάδων και κατά
81% σε όρους δωματίων, ενώ το μέσο μέγεθος των δωματίων κινήθηκε ανοδικά
κατά 19% από 35 δωμάτια το 1990 σε 41,8 το 2016.Το 1990 τα ξενοδοχεία
5* αποτελούσαν μόλις το 5% του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού (σε
όρους μονάδων αποτελούσαν λιγότερο από το 1%). Το 2016 το ποσοστό των 5*
ξενοδοχείων έχει υπερτριπλασιαστεί, και αποτελεί το 16,6% του συνολικού
ξενοδοχειακού δυναμικού. Επίσης μειώθηκε και το ποσοστό των ξενοδοχείων
που ανήκουν στη χαμηλότερη κατηγορία, αφού από 10,6% που ήταν το 1990,
κατήλθαν σε ποσοστό 6,7% το 2016.
Τα περισσότερα νέα ξενοδοχεία
δημιουργήθηκαν στο Νότιο Αιγαίο (23%). Ακολουθεί η Κρήτη με 14% και η
Πελοπόννησος με 12%. Σημαντική άνοδος στην ανέγερση νέων ξενοδοχειακών
μονάδων παρατηρήθηκε και στην Ήπειρο με 9,5% και στην Κεντρική Μακεδονία
με 8,8%.
Οι επενδύσεις που βρίσκονται στα "σκαριά”
Το μπαράζ ξενοδοχειακών deal που
καταγράφει η τουριστική αγορά τους τελευταίους μήνες θα συνεχιστεί όπως
αναφέρουν φορείς του κλάδου, ειδικά όσο συντηρείται η αυξημένη ζήτηση
από το εξωτερικό και υπάρχει ανάγκη για νέες κλίνες υψηλού επιπέδου. Δεν
είναι τυχαίο, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr πως ένα μεγάλο
ποσοστό μονάδων σε δημοφιλείς προορισμούς (Κρήτη, Δωδεκάνησα, Ιόνιο)
είναι από τώρα fully booked.
Η πιο πρόσφατη επένδυση που ανακοινώθηκε
είναι αυτή του ομίλου Mitsis hotels, ύψους 4 εκατ. ευρώ, ένα μεγάλο
μέρος των οποίων θα κατευθυνθεί για την ανακαίνιση του Sofitel και η
δημιουργία συγκροτήματος στη Μύκονο. Πολύ κοντά σε νέα συμφωνία για τη
λειτουργία και δεύτερης ξενοδοχειακής μονάδας επί ελληνικού εδάφους
φαίνεται πως βρίσκεται η αμερικανική αλυσίδα ξενοδοχείων Wyndham Hotel
Group Ltd σε συνεργασία με την εταιρία ανάπτυξης και management
ξενοδοχείων Zeus International. Την ίδια ώρα έκλεισε όπως όλα δείχνουν
το deal για την πώληση του ξενοδοχείου Capsis στη Ρόδο, που όπως λένε οι
πληροφορίες, περνά στα χέρια επιχειρηματία από την Κω. Τέλος στον
επιχειρηματία Θεόδωρο Δουζόγλου περνά όπως φαίνεται το κτήριο του ΟΤΕ
στην Σταδίου (για το οποίο μία από τις προτεινόμενες χρήσεις είναι αυτή
του ξενοδοχείου).
Έχει προηγηθεί η επένδυση στον Αστέρα
Βουλιαγμένης, η πώληση του Χίλτον, το άνοιγμα των Electra Metropolis και
Wyndham Grand Athens στο κέντρο της πρωτεύουσας, η επιστροφή της
αμερικανικής αλυσίδας Marriott International με την ανακαίνιση του
Metropolitan και η ανακοίνωση του ομίλου Sani/Ikos για νέες επενδύσεις
σε Κέρκυρα και Κω.
vicky.kourlibini@capital.gr
Πηγή: capital.gr - Feb 11, 2017