Με «μουδιασμένη» την αγορά στους προορισμούς όλης της χώρας, πλην της Αθήνας, φεύγει ο Μάιος, ο οποίος φαίνεται ότι δεν εκπλήρωσε τις μεγάλες προσδοκίες που υπήρχαν για την τουριστική κίνηση, μετά την εντυπωσιακή έναρξη της σεζόν τον Απρίλιο.
Η αγωνία κορυφώνεται για τον Ιούνιο καθώς αποτελεί το μήνα βαρόμετρο για τον ελληνικό τουρισμό. Ένας «καλός» Ιούνιος ισορροπεί τη σεζόν, εφόσον ακολουθούν οι «δυνατοί» μήνες του Ιουλίου, Αυγούστου και Σεπτεμβρίου. Οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις από το εξωτερικό, εμφανίζουν αύξηση σε ποσοστό 4,8% σε σχέση με πέρυσι και ανέρχονται σε 3,9 εκατομμύρια τουρίστες.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι περυσινές θέσεις που είχαν προγραμματισθεί, ήταν περίπου 3,7 εκατ. και από αυτές καλύφθηκαν περί τις 3,2 εκατ. Η ερώτηση που τίθεται πλέον και θα καθορίσει πολλά, αφορά στις πληρότητες του μήνα που ξεκινά αύριο, στο πόσο κατά πόσο θα καλυφθούν αυτές οι θέσεις από ήδη βεβαιωμένες κρατήσεις αλλά και από πολυπόθητες κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που προέρχονται από το Airdata του ΙΝΣΕΤΕ, η Αθήνα είναι ο προορισμός που αναμένει τον Ιούνιο τους περισσότερους επισκέπτες, αφού οι διεθνείς αεροπορικές θέσεις ξεπερνούν το 1,1 εκατ. και αύξηση 16,2% σε σχέση με πέρυσι, ακολουθεί το Ηράκλειο με 549.000 και άνοδο 1% και η Ρόδος με οριακή μείωση 0,6% και 421.000.
Ποιες χώρες καταγράφουν μεγάλη μείωση
Οι Βρετανοί φαίνεται πάντως ότι «παίρνουν και πάλι κεφάλι» έναντι των Γερμανών που μέχρι και το 2019 ήταν η πρώτη σε εισερχόμενο τουρισμό προς τη χώρα μας και πέρυσι πέρασε στην δεύτερη θέση. Η μείωση της Γερμανική αγοράς, τον Ιούνιο σε όλη τη χώρα φτάνει στο 12,7%, που μεταφράζεται σε αριθμό προγραμματισμένων θέσεων στις 746.000 και ενώ από Βρετανία ξεπερνούν τις 850.000 με άνοδο 5,8% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Μείωση για τον επόμενο μήνα, και από Γαλλία κατά 10,7% και από Ολλανδία κατά 4,2%.
Στο Ηράκλειο οι προγραμματισμένες θέσεις από όλες τις κύριες αγορές εισερχόμενου τουρισμού παρουσιάζουν κάμψη σε σχέση με τον Ιούνιο πέρυσι, ιδιαίτερα από Γερμανία κατά 12,1% , από Ολλανδία στο -15,7% και Ελβετία κατά 12,5%.
Στη Ρόδο οι θέσεις από Γερμανία είναι κάτω κατά 25,2%, από Γαλλία στο -22% και από όλες τις Σκανδιναβικές χώρες η πτώση του Ιουνίου είναι διψήφια. Στην Κω η μείωση από Γερμανία είναι στο 27,2% και από Ολλανδία στο -8,7%.
Στη Κέρκυρα η εικόνα είναι πολύ καλύτεροι από όλους σχεδόν τους κύριους προορισμούς της χώρας, με εξαίρεση την αγορά της Γαλλίας, όπου οι θέσεις για τον ερχόμενο Ιούνιο είναι μειωμένες κατά 23,7%.
Διψήφια μείωση από Μύκονο και Σαντορίνη
Σημαντικοί όμως προορισμοί όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη καταγράφουν μείωση σε σχέση με τον Ιούνιο του 2022 στο -13,9% και -16,5% αντίστοιχα, χάνοντας πραγματικά μεγάλο αριθμό θέσεων από το εξωτερικό. Στη Μύκονο, η μείωση από Γερμανία αγγίζει το 40%, από Γαλλία το 35,4% και ακόμα και από Βρετανία, όπου παρουσιάζεται παντού αύξηση, στο νησί η μείωση είναι το 13.2%.
Για τη Σαντορίνη οι προγραμματισμένες από το εξωτερικό θέσεις του Ιουνίου είναι κάτω από τη μεγάλη πλειοψηφία των εισερχόμενων αγορών. Η μείωση από την Ιταλία που είναι η 2η κύρια αγορά για το νησί, μετά την Αγγλία, φτάνει στο -9,7%. Η Γερμανία και όλες οι Σκανδιναβικές χώρες καταγράφουν μείωση θέσεων για Σαντορίνη τον Ιούνιο άνω του 50%.
Βίκη Βαμιεδάκη