Το κόστος ζωής πλήττει επιχειρήσεις και σχέδια για διακοπές σε ολόκληρο τον κόσμο. Ποια είναι τα συμπεράσματα της μεγάλης έρευνας της έκθεσης τουρισμού WTM London.
Η αβεβαιότητα για το μέλλον του παγκόσμιου τουρισμού εκφράζεται μέσα από τη μεγάλη καθιερωμένη έρευνα της διεθνούς έκθεσης Τουρισμού του Λονδίνου World Travel Market 2022, που διεξήχθη ανάμεσα σε επαγγελματίες του κλάδου από όλο τον κόσμο, αλλά και σε δείγμα χιλιάδων καταναλωτών. Στην έκθεση που άνοιξε χτες τις πύλες της, συμμετέχει και η χώρα μας, με την κρατική συμμετοχή του ΕΟΤ και συνεκθέτες πολλές ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις, αλλά και ανεξάρτητες συμμετοχές.
Η κρίση του κόστους ζωής είναι μακράν το σημαντικότερο ζήτημα που είναι πιθανό να επηρεάσει τα σχέδια διακοπών του 2023, σύμφωνα με την έρευνα. Στην ερώτηση, τι είναι πιο πιθανό να έχει τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στα σχέδια διακοπών σας για το 2023, τα δύο τρίτα των ενηλίκων (66%) είπαν ότι η αύξηση του κόστους ζωής είναι πιθανό να έχει σοβαρό αντίκτυπο, με έναν στους τέσσερις (27%) να εκφράζει μεγάλη ανησυχία για την τιμή της βενζίνης. Όπως δείχνουν τα στοιχεία, οι συνεχώς αυξανόμενοι λογαριασμοί έχουν πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο στα σχέδια διακοπών από τις ανησυχίες του κόσμου για τους περιορισμούς και τους κινδύνους του Covid-19. Οι άλλοι λόγοι που αναφέρθηκαν είναι η υγεία (11%), ο πόλεμος στην Ουκρανία (14%), το χάος στο αεροδρόμιο (16%), το Brexit (12%) και οι ενισχυμένοι συνοριακοί έλεγχοι ΜΒ/ΕΕ (13%). Η κλιματική αλλαγή βρίσκεται στο τέλος της λίστας (9,7%).
Οι γυναίκες ανησυχούν περισσότερο
Οι γυναίκες ανησυχούν πολύ περισσότερο για την επίδραση του κόστους ζωής στα ταξιδιωτικά σχέδια του επόμενου έτους, με το 73% να λέει ότι θα επηρεάσει τις δαπάνες των διακοπών, σε σύγκριση με το 58% των ανδρών. Οι νεότερες και οι μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες ανησυχούν λιγότερο από οποιονδήποτε άλλο, με το 51% των 18-24 ετών και το 54% των άνω των 65 ετών να λένε ότι η κρίση κόστους ζωής θα επηρεάσει τις επιλογές των διακοπών.
Οι ανησυχίες σχετικά με το κόστος ζωής στα σχέδια διακοπών αυξάνονται τουλάχιστον στο 70% για τον υπόλοιπο πληθυσμό. Η ηλικιακή ομάδα 35-44 και 45-54 είναι οι πιο πιθανές να επηρεαστούν, με το 73% και το 72% αντίστοιχα να δηλώνουν ότι ανησυχούν για το κόστος ζωής και τον αντίκτυπο του στα ταξιδιωτικά τους σχέδια.
Το κόστος ζωής είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για τις τουριστικές επιχειρήσεις το 2023
Η έρευνα της WTM έδειξε ότι το αυξανόμενο κόστος ζωής σε όλο τον κόσμο είναι μακράν η μεγαλύτερη απειλή για τις ταξιδιωτικές επιχειρήσεις το 2023. Η δημοσκόπηση ανάμεσα στους επαγγελματίες του ταξιδιωτικού τομέα αποκάλυψε ότι το 44,8% πιστεύει ότι το «κόστος ζωής γενικά», είναι πιθανό να επηρεάσει αρνητικά την επιχείρησή τους την επόμενη χρονιά. Την τιμή της βενζίνης ανέφερε το 13,4%, ενώ οι τιμές της ενέργειας ανησυχούσαν έναν στους δέκα ερωτηθέντες (9,6%). Ο πόλεμος στην Ουκρανία αναφέρθηκε από έναν στους δέκα.
Η Τζούλια Σίμπσον, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του WTTC, έστειλε το μήνυμα, λέγοντας ότι οι αυξανόμενες τιμές της ενέργειας, το κόστος ζωής, οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού, οι περιορισμοί του εναέριου χώρου και η κλιματική αλλαγή «απειλούν την πλήρη ανάκαμψη του κλάδου μας». Η Juliette Losardo, διευθύντρια της έκθεσης WTM τόνισε: «Η άνοδος των τιμών των καυσίμων θα πλήξει τις τιμές των διακοπών, ενώ ο πληθωρισμός θα καταβροχθίσει το διαθέσιμο εισόδημα των οικογενειών – που σημαίνει ότι τα ταξίδια αναψυχής μπορεί να είναι απρόσιτα για κάποιους».
Πότε θα ανακάμψει ο παγκόσμιος τουρισμός
Από την έρευνα προκύπτει ότι η ανάκαμψη του παγκόσμιου τουρισμού, μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από το αναμενόμενο. Σχεδόν ένας στου τρεις επιχειρηματίες του κλάδου δεν αναμένει ότι ο ταξιδιωτικός τομέας θα επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 πριν από το 2024 το νωρίτερο. Ένα παγκόσμιο δείγμα περίπου 250 ερωτηθέντων αποκάλυψε ότι οι περισσότεροι αναμένουν τα επίπεδα του 2019 να επανέλθουν κάποια στιγμή μέσα στο 2023, με το 53% να αναμένει ανάκαμψη κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια του έτους.
Ωστόσο, το 24% του δείγματος αναμένει ότι η ταξιδιωτική δραστηριότητα θα παραμείνει κάτω από τα επίπεδα του 2019 για το υπόλοιπο του 2022 και για όλο το 2023, αναμένοντας πλήρη ανάκαμψη κάποια στιγμή το 2024.
Ποιοι ανησυχούν περισσότερο
Ανά περιφέρεια, οι επιχειρήσεις στην ηπειρωτική Ευρώπη είναι από τις πιο ανήσυχες, με το 40% να μην αναμένει να δει τα επίπεδα του 2019 μέχρι το 2024. Συνολικά, το 60% των ερωτηθέντων αναγνώρισε ότι η επιχείρησή τους έχει ανακάμψει από την πανδημία χωρίς να φτάσει στα επίπεδα του 2019, με το 40% να εξακολουθεί να αγωνίζεται.
Ο αντίκτυπος του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία έχει ήδη αρχίσει να επηρεάζει τις επιχειρήσεις για τις οποίες οι Ρώσοι και Ουκρανοί ταξιδιώτες ήταν μια σημαντική αγορά προέλευσης. Στο παγκόσμιο δείγμα της έρευνας, το 40% παραδέχτηκε ότι ο πόλεμος είχε αντίκτυπο στην επιχείρησή τους.
Βίκη Βαμιεδάκη