To «κλειδί» στο νέο πακέτο κυρώσεων που προτείνει η Κομισιόν κατά της Μόσχας δεν είναι απλώς το εμπάργκο στις πετρελαϊκές εισαγωγές από την Ρωσία – είναι το γενικό απαγορευτικό στην μεταφορά ρωσικού πετρελαίου οπουδήποτε στον κόσμο από όλα τα τάνκερ που ανήκουν σε ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρίες.
Αυτό το γενικό απαγορευτικό, το οποίο συνοδεύεται και από παράλληλη πρόταση να διακοπεί η ασφάλιση οποιουδήποτε φορτίου ρωσικού αερίου μεταφέρεται δια θαλάσσης, έφερε την Ελλάδα να απορρίπτει την πρόταση της Επιτροπής στην σημερινή συνεδρίαση των Μονίμων Αντιπροσώπων της Ε.Ε. και ήταν ένας από τους παράγοντες για τους οποίους δεν υπήρξε, προσώρας τουλάχιστον, συμφωνία επί του νέου πακέτου κυρώσεων.
Ο βασικός λόγος για την αδυναμία επίτευξης συμφωνίας ήταν το βέτο που εξακολουθούν να προβάλουν Ουγγαρία και Σλοβακία, οι οποίες εξαρτώνται σχεδόν πλήρως από τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου.
Με δεδομένο ωστόσο ότι και οι δύο χώρες διεκδικούν, - και σύμφωνα πηγές που επικαλείται το Reuters πιθανότατα θα κερδίσουν – διετή εξαίρεση από το πετρελαϊκό εμπάργκο, ο επόμενος σκληρός γύρος της διαπραγμάτευσης θα παιχτεί στην νέα, αυριανή συνεδρίαση στο τερέν της ναυτιλίας. Κι εκεί τις πιο ισχυρές αντιρρήσεις, αλλά όχι και τις πιο ισχυρές συμμαχίες κατά τις πληροφορίες, τις καταθέτουν Ελλάδα, Κύπρος και Μάλτα.
Σύμφωνα με το κείμενο της πρότασης της Κομισιόν που δημοσιεύει το Bloomberg οι νέες κυρώσεις κατά της Ρωσίας προβλέπουν ότι απαγορεύεται σε όλους τους ευρωπαίους πολίτες και τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην Ε.Ε. να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο οπουδήποτε στον κόσμο και όχι μόνον στην Ευρώπη. Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι όλα τα τάνκερ που είτε ανήκουν είτε ναυλώνονται από ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρίες – ακόμη κι εάν δεν φέρουν σημαία χώρας της Ε.Ε. – δεν μπορούν να μεταφέρουν αργό ή πετρελαϊκά προϊόντα που προέρχονται από την Ρωσία.
Με βάση τις ίδιες πληροφορίες του Bloomberg το σχέδιο της Κομισιόν κάνει κι ένα βήμα παραπάνω – προβλέπει και την απαγόρευση ασφάλισης και αντασφάλισης όλων των ευρωπαϊκών πλοίων και ναυτιλιακών εταιριών που θα συνεχίσουν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο και πετρελαιοειδή οπουδήποτε στον κόσμο.
Η πρόβλεψη αυτή σημαίνει ότι ακυρώνεται κάθε δυνατότητα μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου δια θαλάσσης, υπό σχεδόν οποιασδήποτε σημαίας πλοία, καθώς το 95% της ασφαλιστικής κάλυψης του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενοπλοίων γίνεται από τον IG – International Group of P&I Clubs -, έναν ασφαλιστικό οργανισμό που εδρεύει στο Λονδίνο και διέπεται από την ευρωπαίκή νομοθεσία. Εάν περάσει το σχέδιο της Κομισιόν θα είναι παράνομο να προχωρήσει ο IG στην αντασφαλιστική κάλυψη οποιουδήποτε τάνκερ μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο.
Με δεδομένο ότι στον στόλο των ελλήνων εφοπλιστών αναλογεί το 50% της συνολικής χωρητικότητας των δεξαμενοπλοίων με σημαία Ευρωπαϊκής Ενωσης, είναι προφανές γιατί ο εκπρόσωπος της Ελλάδας αντιτάχθηκε στις συγκεκριμένες προτάσεις της Κομισιόν στην σημερινή συνεδρίαση.
Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές που επικαλούνται οι Financial Times τα βασικά ελληνικά επιχειρήματα ήταν το ενδεχόμενο πλήγμα στην οικονομία και το γεγονός ότι θα ευνοηθούν οι εκτός ΕΕ ανταγωνιστές των ελλήνων εφοπλιστών.
Αντιρρήσεις, σύμφωνα με τις ίδιες διπλωματικές πηγές, εξέφρασαν και η Κύπρος και η Μάλτα που έχουν επίσης μεγάλα συμφέροντα στον χώρο της ναυτιλίας και αναμένεται πλέον εάν θα υπάρξουν τροποποιήσεις στην νέα αυριανή συνεδρίαση των Μονίμων Αντιπροσώπων.
Μαρίνα Αλεξανδρή
(Σκίτσο του Γιάννη Δερμεντζόγλου)