Κυριακή, Οκτωβρίου 17, 2021

Τουρισμός: Crash test στις εισπράξεις Ελλάδας-Ισπανίας-Τουρκίας


Πού κινήθηκαν αφίξεις και έσοδα σε τρεις από τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Μεσογείου. Η θέση της Ελλάδας έναντι του ανταγωνισμού. Οι προβλέψεις των οίκων και τα πρώτα απογραφικά στοιχεία.

 

Νικήτρια στο μπρα ντε φερ μεταξύ των τουριστικών προορισμών πρώτης γραμμής της Μεσογείου αναδεικνύεται η Ελλάδα, η οποία το καλοκαίρι κατάφερε να καταγράψει επιδόσεις που ήταν πιο κοντά στα μεγέθη του 2019 σε σχέση με τις βασικές ανταγωνίστριές της, την Ισπανία, την Τουρκία και την Ιταλία.

Ερευνα της εταιρείας ταξιδιωτικών δεδομένων και αναλύσεων ForwardKeys υποστηρίζει ότι σε επίπεδο διεθνών αφίξεων που καταγράφηκαν το καλοκαίρι, η Ελλάδα κατάφερε να καλύψει το 85% των αφίξεων του 2019, τη στιγμή που η γειτονική Τουρκία, η οποία βρέθηκε στη δεύτερη θέση, κατάφερε να… αποκαταστήσει το 62% των αφίξεων του 2019. Στην τρίτη θέση μεταξύ των κορυφαίων μεσογειακών προορισμών βρέθηκε η Ισπανία, επιτυγχάνοντας ένα ποσοστό 50% επί των αφίξεων του 2019 και στην τέταρτη η Ιταλία, έχοντας καλύψει μόλις το 36% του αντίστοιχου αριθμού του 2019.

Σύμφωνα, ωστόσο, με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, οι αφίξεις των τουριστών το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου ανήλθαν σε 4,55 εκατ. με τις αντίστοιχες δαπάνες να διαμορφώνονται σε 3,38 δισ. ευρώ, έναντι 15 εκατ. ταξιδιωτών και 9 δισ. ευρώ αντίστοιχα το 2019. Για αυτό το διάστημα, δηλαδή, κινούνται κάτω από τις εκτιμήσεις της έρευνας.

Από την άλλη πλευρά, με βάση δε τα στοιχεία που επεξεργάζεται το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου του 2021 ανέρχονται τα 7,7 εκατ. έναντι 15,8 εκατ. της αντίστοιχης περιόδου του 2019, ενώ αντίστοιχα καταγράφηκαν 2,8 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 8,6 εκατ. της αντίστοιχης περιόδου του 2019.

Συνολικά, ο αριθμός των αεροπορικών και οδικών αφίξεων του οκταμήνου Ιανουαρίου-Αυγούστου διαμορφώθηκε σε 10,5 εκατομμύρια.

Όπως αναφέρει πάντως η ForwardKeys, καθοριστικό ρόλο στην ανάκαμψη του τουρισμού στην Ελλάδα έπαιξε η επικοινωνιακή στρατηγική της κυβέρνησης. Η ανακοίνωση της επανεκκίνησης του τουρισμού στις 14 Μαΐου ήδη από τις αρχές Μαρτίου έδωσε περαιτέρω ώθηση τις κρατήσεις που καταγράφονταν ήδη από τα τέλη Φεβρουαρίου, συμβάλλοντας στην τόνωση της ζήτησης για την Ελλάδα έναντι των ανταγωνιστών της, σε μια εποχή που η πανδημία του κορωνοϊού βρισκόταν σε έξαρση. Και αυτό διότι η ανακοίνωση για την επίσημη επανεκκίνηση του τουρισμού καλλιέργησε το αίσθημα της εμπιστοσύνης στους ταξιδιώτες, οι οποίοι ήθελαν να αποδράσουν.

Το παράδειγμα της Τουρκίας

Σε έναν εκ των πιο δημοφιλών τουριστικών προορισμών της Μεσογείου για το καλοκαίρι του 2021 αναδείχθηκε η Τουρκία, προσελκύοντας το 62% του όγκου των ταξιδιωτών του 2019.

Η Τουρκία κατάφερε να επιτύχει αυτές τις επιδόσεις, υιοθετώντας μια προσέγγιση διαφορετική από αυτή της Ελλάδας. Η τουρκική κυβέρνηση αποφάσισε να αφήσει ανοιχτά τα σύνορά της τον Ιούνιο του 2020, υποδεχόμενη επισκέπτες από μεγάλες αγορές καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, ενώ τον περασμένο Ιούνιο, η γειτονική χώρα υιοθέτησε μια στρατηγική φιλική προς τους εμβολιασμένους, εξαιρώντας τους πλήρως εμβολιασμένους από περαιτέρω τεστ και εξετάσεις.

Μάλιστα, παρά την αύξηση των κρουσμάτων τον Ιούλιο, η Τουρκία κατάφερε να προσελκύσει τουρίστες από γειτονικές χώρες της Μέσης Ανατολής, ευρωπαϊκές αγορές, ακόμη και από τις Ηνωμένες Πολιτείες, καταδεικνύοντας ότι η διαφοροποίηση του «μίγματος» των επισκεπτών αποτελεί ένα αποτελεσματικό μέσο για την ανάκαμψη του τουρισμού σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο ταξιδιωτικό περιβάλλον.

Η εικόνα στην Ισπανία

Βραδύτερος είναι, την ίδια στιγμή, ο ρυθμός ανάκαμψης του τουρισμού στην Ισπανία, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που δημοσίευσε το Εθνικό Ινστιτούτο Στατιστικής της Ισπανίας (INE).

Συγκεκριμένα, τον Αύγουστο επισκέφτηκαν την Ισπανία 5,2 εκατ. ξένοι τουρίστες, οι οποίοι δαπάνησαν περί τα 5,9 δισ. ευρώ. Παρά το γεγονός ότι τα συγκεκριμένα στατιστικά είναι υπερδιπλάσια σε σύγκριση με τα αντίστοιχα του Αυγούστου του 2020, είναι σημαντικά μειωμένα με τα προ πανδημίας μεγέθη, αφού οι αφίξεις και οι εισπράξεις τον συγκεκριμένο μήνα του 2019 ήταν διπλάσιες.

Μάλιστα, σε επίπεδο οκταμήνου, τα στοιχεία δείχνουν ότι τόσο οι αφίξεις όσο και οι δαπάνες των ξένων τουριστών ανήλθαν στο 1/4 των επιπέδων του 2019. Συγκεκριμένα, έως και τον Ιούλιο την Ισπανία επισκέφθηκαν 15 εκατ. ταξιδιώτες, που δαπάνησαν 16,9 δισ. ευρώ, έναντι 58 εκατ. ταξιδιωτών και 63,9 δισ. ευρώ το 2019 αντίστοιχα, με τους επιχειρηματίες του κλάδου να εμφανίζονται απαισιόδοξοι με τις επιδόσεις του τουρισμού και να θέτουν ζητήματα βιωσιμότητας των επιχειρήσεών τους.

Σημαντική ανάσα για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, ωστόσο, σύμφωνα με το δελτίο του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Μαδρίτης, αποτέλεσε ο εγχώριος τουρισμός, ο οποίος αυξήθηκε σημαντικά, χωρίς όμως να μπορέσει να καλύψει τις απώλειες που σημειώθηκαν από την έλλειψη διεθνών επισκεπτών.


 

Εύα Δ. Οικονομάκη

Πηγή: euro2day.gr

 

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More