Πότε ανάβει πράσινο φως για μετακινήσεις στα νησιά και πτήσεις
εξωτερικού. Ποιες αγορές θα αποτελέσουν το πελατολόγιο του καλοκαιριού.
Χωρίς κενά καθίσματα οι πτήσεις. Τεστ προ αναχώρησης για τους
ταξιδιώτες. Εντός εβδομάδας τα μέτρα στήριξης του κλάδου.
Στις 15 Μαΐου τοποθετούνται οι ανακοινώσεις της κυβέρνησης για τα μέτρα στήριξης (χρηματοδοτικά, φορολογικά, εργασιακά) και τα πρωτόκολλα με βάση τα οποία θα επιχειρηθεί η σταδιακή επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού και η επαναλειτουργία αεροπορικών εταιρειών, ξενοδοχείων και καταλυμάτων όλων των τύπων καθώς και των δραστηριοτήτων που συνδέονται με την τουριστική δραστηριότητα.
Το κυβερνητικό σχέδιο είναι ουσιαστικά έτοιμο σε ότι αφορά το επιχειρησιακό του σκέλος. Απομένει, ωστόσο, να «κλειδώσουν» οι ακριβείς ημερομηνίες.
Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται, πλέον, στην επανέναρξη των πτήσεων, ιδιαίτερα του εξωτερικού, αφού αυτές θα «ξεκλειδώσουν» το όποιο τουριστικό ρεύμα προς την Ελλάδα για το φετινό καλοκαίρι. Η κυβέρνηση, σύμφωνα με το βασικό σενάριο, φέρεται να προσανατολίζεται στην επανέναρξη των πτήσεων εσωτερικού από 1 Ιουνίου και των πτήσεων εξωτερικού από 1 Ιουλίου. Το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος δείχνει να συνιστά ένα ορόσημο-δίλημμα για την κυβέρνηση. Κι αυτό καθώς αποτελεί παραδοσιακά για πολλούς την ευκαιρία για το πρώτο τριήμερο «απόδρασης» του καλοκαιριού.
Φέτος το τριήμερο έρχεται στο διάστημα Σάββατο 30 Μαΐου έως και Δευτέρα 1 Ιουνίου. Χρονικά, δηλαδή, βρίσκεται ακριβώς στο μεταίχμιο περαιτέρω χαλάρωσης των μέτρων που έχουν θέσει οι επιστήμονες θεωρώντας τον Μάϊο καθοριστικό για την εξέλιξη της πανδημίας στη χώρα.
Υπό κανονικές συνθήκες η Παρασκευή 29 Μαΐου θα ήταν ημέρα αναχώρησης εκδρομέων με ΙΧ, πλοία και αεροπλάνα. Υπό τις παρούσες συνθήκες, ωστόσο, η κυβέρνηση καλείται να αποφασίσει αν θα «ξεκλειδώσει» την πρόσβαση προς τα νησιά μετά το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος ή στην αρχή του -όπως πιέζουν πολλοί- προκειμένου να ξεκινήσει η καλοκαιρινή τουριστική περίοδος με τον όποιο εγχώριο τουρισμό.
Το δίλημμα συνδέεται και με την ακτοπλοΐα οι επιχειρήσεις της οποίας θα ήθελαν να δουν τα πλοία να αναχωρούν τουλάχιστον μισογεμάτα για πρώτη φορά φέτος.
Ταξιδιωτικοί παράγοντες υπενθυμίζουν πως, ήδη, αίρονται οι περιορισμοί για μετακινήσεις στην ηπειρωτική Ελλάδα από τη Δευτέρα 18 Μαΐου. Κατ’ αντιστοιχία, λένε, δεν θα ήταν παράλογο να επιτραπούν οι μετακινήσεις προς τα νησιά, δέκα μέρες αργότερα, ώστε να συνδυαστεί με το τριήμερο. Άλλωστε, εξηγούν, η κυβέρνηση φέρεται να επιθυμεί, εφόσον παραμείνει σε διαχειρίσιμα επίπεδα η πανδημία, να επιτραπεί στους πολίτες να φύγουν για τα εξοχικά ή τα χωριά τους.
Την περίοδο του Αγίου Πνεύματος, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, ο κύριος όγκος των ταξιδιωτών είναι ακριβώς αυτοί που επισκέπτονται τα εξοχικά ή τα χωριά τους. Συμπληρωματικά, μόνο, σε αυτούς υπάρχουν και ταξιδιώτες που επιλέγουν προορισμούς που βρίσκονται κοντά στα μεγάλα αστικά κέντρα. Σ’ αυτή τη λογική ενδέχεται να συνδυαστεί στις ίδιες ημερομηνίες και η επαναλειτουργία καφέ, εστιατορίων και μπαρ. Θέμα το οποίο με τη σειρά του συνδέεται και με την επαναλειτουργία των ξενοδοχείων 12μηνης λειτουργίας τα οποία, επίσης, περιλαμβάνουν χώρους εστίασης.
Με αυτά τα δεδομένα η κυβέρνηση καλείται να επιλέξει αν θα… δώσει το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος στην ταξιδιωτική αγορά ή θα προτιμήσει να παραμείνει στο αρχικό πλάνο, ανάβοντας το πράσινο φως για μετακινήσεις προς τα νησιά έως τις 15 Ιουνίου.
Στην περίπτωση που επιτραπεί να αξιοποιηθεί το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος για να τονωθεί και η αγορά, οι μετακινήσεις με πτήσεις εσωτερικού για όλους τους ταξιδιώτες ενδέχεται να επιτραπούν ακόμα και από 29 Μαΐου.
Η σταδιακή αποκατάσταση των πτήσεων εσωτερικού θα αποτελέσει επί της ουσίας το… τεστ ντράιβ για να πατηθεί το «start» για τις πτήσεις εξωτερικού. Το βασικό σενάριο του κυβερνητικού σχεδίου φέρεται να προβλέπει την άρση των περιορισμών στις πτήσεις εξωτερικού από 1η Ιουλίου. Κύριος στόχος είναι να προσελκυστούν όσο γίνεται περισσότεροι ξένοι επισκέπτες τον Αύγουστο.
Για να συμβεί αυτό, ωστόσο, θα πρέπει να έχουν οριστικοποιηθεί τα πρωτόκολλα των αεροπορικών μετακινήσεων, διακρατικές συμφωνίες με συγκεκριμένες χώρες που θα αποτελέσουν τις αγορές του ελληνικού τουρισμού φέτος.
Οι επιλογές της κυβέρνησης, ωστόσο, και η διαχείριση της επανεκκίνησης του τουρισμού επηρεάζονται αναπόφευκτα από ραγδαίες εξελίξεις στην αεροπορική αγορά, αλλά και «στραβοτιμονιές». Ο επικοινωνιακός σχεδιασμός της κυβέρνησης για εφ’ όλης της ύλης παρουσίαση των μέτρων στήριξης στον τουρισμό και τα πρωτόκολλα επαναλειτουργίας αεροπορικών εταιρειών, ξενοδοχείων, καταλυμάτων κλπ, απειλήθηκε, προς στιγμήν, να τιναχτεί στον αέρα. Αυτό συνέβη το βράδυ της Παρασκευής όταν ο αρμόδιος υπουργός Τουρισμού είχε την ατυχή έμπνευση να αποκαλύψει βασικές πτυχές των υγειονομικών πρωτοκόλλων που θα ισχύσουν στα αεροπλάνα (κυρίως) αλλά και τα ξενοδοχεία, σε διαδικτυακή εκδήλωση της νεολαίας της Ν.Δ. παρότι οι επίσημες ανακοινώσεις πρόκειται να γίνουν την ερχόμενη εβδομάδα. Το σχετικό βίντεο αποσύρθηκε άμεσα από την ιστοσελίδα της ΟΝΝΕΔ σε μια προσπάθεια να αμβλυνθούν οι εντυπώσεις.
Το σημαντικότερο, όμως, είναι οι εξελίξεις που καταγράφονται στο μέτωπο των αεροπορικών εταιρειών που διαμορφώνουν νέα δεδομένα. Όπως είχε αναφέρει σε προηγούμενη δημοσίευσή του το Euro2day.gr, ισχυροί «παίκτες» της ευρωπαϊκής αγοράς αερομεταφορών κινούνται για να θέσουν τους κανόνες στις αεροπορικές μετακινήσεις, διαβλέποντας τη δυστοκία της Κομισιόν να επιβάλλει ενιαίους κανόνες στις χώρες της Ε.Ε.
Ο γερμανικός όμιλος Lufthansa ανακοίνωσε, ήδη, από χθες πως ξεκινά πτήσεις από τις 18 Μαΐου με την Αθήνα να συμπεριλαμβάνεται στην πρώτη ομάδα προορισμών (από Φρανκφούρτη στις 18 Μαΐου και από Μόναχο εντός του μήνα). Το ενδιαφέρον είναι πως προανήγγειλε πτήσεις προς Κρήτη από τον Ιούνιο ενώ η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει ανακοινώσει ακόμα τίποτα σχετικό.
Ας σημειωθεί πως με σχετικές ΝΟΤΑΜ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) έχουν ανασταλεί οι πτήσεις από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο, την Τουρκία, την Ιταλία και την Ισπανία ενώ επιτρέπονται οι πτήσεις από Γερμανία προς Αθήνα, αλλά όχι το αντίστροφο. Οι σχετικές ΝΟΤΑΜ ισχύουν μέχρι 17 Μαΐου.
Το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι αν οι ανακοινώσεις της Lufthansa προδιαγράφουν μη ανανέωση των ΝΟΤΑΜ, αν θα αρθούν οι περιορισμοί μόνο για τη Γερμανία σε συνδυασμό με χρονική επέκταση των ΝΟΤΑΜ για ένα μήνα για τις άλλες χώρες. Σενάριο που φάνταζε ως βασικό μέχρι πρόσφατα, σύμφωνα με πηγές της εγχώριας αεροπορικής αγοράς.
Το νέο στοιχείο, ωστόσο, δεν είναι οι ανακοινώσεις της Lufthansa (επανεκκινεί πτήσεις και η KLM του γαλλο-ολλανδικού σχήματος AierFrance/KLM), αλλά το γεγονός πως το λόμπι των αεροπορικών εταιρειών κατάφερε να επιβάλλει τους όρους του στα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα εφαρμοστούν στις μετακινήσεις με αεροπλάνα. Ένδειξη πως οι ισχυροί «παίκτες» του χώρου έχουν υποσκελίσει τους τουρ οπερέϊτορ σε ισχύ κι έχουν αναλάβει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην «εφοδιαστική» αλυσίδα του τουρισμού.
Πιο συγκεκριμένα οι αεροπορικές εταιρείες έχουν επιβάλλει να απαιτείται από τους επιβάτες:
• Να έχουν υποβληθεί σε τεστ για κορωνοϊό τις τρεις τελευταίες μέρες πριν ταξιδέψουν από το οποίο θα προκύπτει πως δεν είναι φορείς.
• Υποχρεωτική χρήση μάσκας και, το κυριότερο
• Καμία πρόβλεψη για κενά καθίσματα. Θέμα το οποίο αποτέλεσε την κόκκινη γραμμή των εταιρειών καθώς, ιδιαίτερα οι εταιρείες χαμηλού κόστους, έμεναν πρακτικά εκτός αγοράς.
Με αυτά τα δεδομένα και, άγνωστο για πόσο διάστημα, το σύνολο των αεροπορικών εταιρειών της Ευρώπης μετατρέπονται πρακτικά σε εταιρείες χαμηλού κόστους αφού δεν θα προσφέρουν γεύματα για πτήσεις διάρκειας έως 4 ωρών και σνακ για δρομολόγια μεγαλύτερης διάρκειας.
Οι αγορές που μπορούν φέτος να τροφοδοτήσουν τον ελληνικό τουρισμό καθώς και το «κλειδί» που θα τις ξεκλειδώσει αποτελούν το άλλο μεγάλο κεφάλαιο των κυβερνητικών επιλογών. «Κλειδί» θα αποτελέσει η άρση της καραντίνας των 14 ημερών για όσους φθάνουν στην χώρα από το εξωτερικό (το ίδιο εφαρμόζουν και οι άλλες χώρες).
Η σκέψη είναι να «εξαφανιστεί» η καραντίνα για τις χώρες με τις οποίες θα υπογραφούν διακρατικές συμφωνίες για ανταλλαγή ταξιδιωτών. Εξετάζεται, αντίθετα, αν θα διατηρηθεί η καραντίνα για άλλες χώρες η οποία θα αρθεί σε επόμενη φάση, ανάλογα με την εξέλιξη της επιδημίας στις επιμέρους χώρες.
Διμερείς συμφωνίες εξετάζεται να υπογραφούν με τις επτά χώρες που διαχειρίστηκαν καλά την υγειονομική κρίση και διατηρεί μαζί τους επαφή η κυβέρνηση. Πρόκειται για την Κύπρο, το Ισραήλ, την Αυστρία, τη Δανία, τη Νορβηγία, την Αυστραλία (και λόγω ομογενών) και τη Σιγκαπούρη.
Για τους ταξιδιώτες που θα προέρχονται από χώρες με τις οποίες θα υπογραφούν διακρατικές συμφωνίες οι μετακινήσεις θα είναι ελεύθερες σε όλη τη χώρα. Με την απαραίτητη προϋπόθεση πως θα φέρουν «πιστοποιητικό υγείας» που θα προκύπτει από πρόσφατο τεστ.
Η κυβέρνηση, ωστόσο, φέρεται να εξετάζει την ένταξη και άλλων χωρών στο φετινό πελατολόγιο του ελληνικού τουρισμού. Σ’ αυτή τη δεύτερη ομάδα χωρών φέρονται να συγκαταλέγονται η Ελβετία, η Βουλγαρία, η Τσεχία, η Σλοβακία, η Σλοβενία, η Κροατία αλλά και η Πολωνία.
Ανοιχτό παραμένει αν η κυβέρνηση θα συμφωνήσει απ’ ευθείας με ισχυρούς τουρ οπερέϊτορ (κυρίως Γερμανούς) όπως και αν αυτές οι συμφωνίες θα αφορούν το σύνολο της χώρας ή επιλεγμένους ελληνικούς προορισμούς όπως αυτούς που εξυπηρετούνται από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport.
Η TUI, πάντως, έχει αρχίσει, ήδη, να δέχεται κρατήσεις σύμφωνα με πληροφορίες από τη γερμανική αγορά.
Στις 15 Μαΐου τοποθετούνται οι ανακοινώσεις της κυβέρνησης για τα μέτρα στήριξης (χρηματοδοτικά, φορολογικά, εργασιακά) και τα πρωτόκολλα με βάση τα οποία θα επιχειρηθεί η σταδιακή επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού και η επαναλειτουργία αεροπορικών εταιρειών, ξενοδοχείων και καταλυμάτων όλων των τύπων καθώς και των δραστηριοτήτων που συνδέονται με την τουριστική δραστηριότητα.
Το κυβερνητικό σχέδιο είναι ουσιαστικά έτοιμο σε ότι αφορά το επιχειρησιακό του σκέλος. Απομένει, ωστόσο, να «κλειδώσουν» οι ακριβείς ημερομηνίες.
Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται, πλέον, στην επανέναρξη των πτήσεων, ιδιαίτερα του εξωτερικού, αφού αυτές θα «ξεκλειδώσουν» το όποιο τουριστικό ρεύμα προς την Ελλάδα για το φετινό καλοκαίρι. Η κυβέρνηση, σύμφωνα με το βασικό σενάριο, φέρεται να προσανατολίζεται στην επανέναρξη των πτήσεων εσωτερικού από 1 Ιουνίου και των πτήσεων εξωτερικού από 1 Ιουλίου. Το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος δείχνει να συνιστά ένα ορόσημο-δίλημμα για την κυβέρνηση. Κι αυτό καθώς αποτελεί παραδοσιακά για πολλούς την ευκαιρία για το πρώτο τριήμερο «απόδρασης» του καλοκαιριού.
Φέτος το τριήμερο έρχεται στο διάστημα Σάββατο 30 Μαΐου έως και Δευτέρα 1 Ιουνίου. Χρονικά, δηλαδή, βρίσκεται ακριβώς στο μεταίχμιο περαιτέρω χαλάρωσης των μέτρων που έχουν θέσει οι επιστήμονες θεωρώντας τον Μάϊο καθοριστικό για την εξέλιξη της πανδημίας στη χώρα.
Υπό κανονικές συνθήκες η Παρασκευή 29 Μαΐου θα ήταν ημέρα αναχώρησης εκδρομέων με ΙΧ, πλοία και αεροπλάνα. Υπό τις παρούσες συνθήκες, ωστόσο, η κυβέρνηση καλείται να αποφασίσει αν θα «ξεκλειδώσει» την πρόσβαση προς τα νησιά μετά το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος ή στην αρχή του -όπως πιέζουν πολλοί- προκειμένου να ξεκινήσει η καλοκαιρινή τουριστική περίοδος με τον όποιο εγχώριο τουρισμό.
Το δίλημμα συνδέεται και με την ακτοπλοΐα οι επιχειρήσεις της οποίας θα ήθελαν να δουν τα πλοία να αναχωρούν τουλάχιστον μισογεμάτα για πρώτη φορά φέτος.
Ταξιδιωτικοί παράγοντες υπενθυμίζουν πως, ήδη, αίρονται οι περιορισμοί για μετακινήσεις στην ηπειρωτική Ελλάδα από τη Δευτέρα 18 Μαΐου. Κατ’ αντιστοιχία, λένε, δεν θα ήταν παράλογο να επιτραπούν οι μετακινήσεις προς τα νησιά, δέκα μέρες αργότερα, ώστε να συνδυαστεί με το τριήμερο. Άλλωστε, εξηγούν, η κυβέρνηση φέρεται να επιθυμεί, εφόσον παραμείνει σε διαχειρίσιμα επίπεδα η πανδημία, να επιτραπεί στους πολίτες να φύγουν για τα εξοχικά ή τα χωριά τους.
Την περίοδο του Αγίου Πνεύματος, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, ο κύριος όγκος των ταξιδιωτών είναι ακριβώς αυτοί που επισκέπτονται τα εξοχικά ή τα χωριά τους. Συμπληρωματικά, μόνο, σε αυτούς υπάρχουν και ταξιδιώτες που επιλέγουν προορισμούς που βρίσκονται κοντά στα μεγάλα αστικά κέντρα. Σ’ αυτή τη λογική ενδέχεται να συνδυαστεί στις ίδιες ημερομηνίες και η επαναλειτουργία καφέ, εστιατορίων και μπαρ. Θέμα το οποίο με τη σειρά του συνδέεται και με την επαναλειτουργία των ξενοδοχείων 12μηνης λειτουργίας τα οποία, επίσης, περιλαμβάνουν χώρους εστίασης.
Με αυτά τα δεδομένα η κυβέρνηση καλείται να επιλέξει αν θα… δώσει το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος στην ταξιδιωτική αγορά ή θα προτιμήσει να παραμείνει στο αρχικό πλάνο, ανάβοντας το πράσινο φως για μετακινήσεις προς τα νησιά έως τις 15 Ιουνίου.
Στην περίπτωση που επιτραπεί να αξιοποιηθεί το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος για να τονωθεί και η αγορά, οι μετακινήσεις με πτήσεις εσωτερικού για όλους τους ταξιδιώτες ενδέχεται να επιτραπούν ακόμα και από 29 Μαΐου.
Πως θα ξεκλειδώσει η τουριστική κίνηση από το εξωτερικό
Η σταδιακή αποκατάσταση των πτήσεων εσωτερικού θα αποτελέσει επί της ουσίας το… τεστ ντράιβ για να πατηθεί το «start» για τις πτήσεις εξωτερικού. Το βασικό σενάριο του κυβερνητικού σχεδίου φέρεται να προβλέπει την άρση των περιορισμών στις πτήσεις εξωτερικού από 1η Ιουλίου. Κύριος στόχος είναι να προσελκυστούν όσο γίνεται περισσότεροι ξένοι επισκέπτες τον Αύγουστο.
Για να συμβεί αυτό, ωστόσο, θα πρέπει να έχουν οριστικοποιηθεί τα πρωτόκολλα των αεροπορικών μετακινήσεων, διακρατικές συμφωνίες με συγκεκριμένες χώρες που θα αποτελέσουν τις αγορές του ελληνικού τουρισμού φέτος.
Οι επιλογές της κυβέρνησης, ωστόσο, και η διαχείριση της επανεκκίνησης του τουρισμού επηρεάζονται αναπόφευκτα από ραγδαίες εξελίξεις στην αεροπορική αγορά, αλλά και «στραβοτιμονιές». Ο επικοινωνιακός σχεδιασμός της κυβέρνησης για εφ’ όλης της ύλης παρουσίαση των μέτρων στήριξης στον τουρισμό και τα πρωτόκολλα επαναλειτουργίας αεροπορικών εταιρειών, ξενοδοχείων, καταλυμάτων κλπ, απειλήθηκε, προς στιγμήν, να τιναχτεί στον αέρα. Αυτό συνέβη το βράδυ της Παρασκευής όταν ο αρμόδιος υπουργός Τουρισμού είχε την ατυχή έμπνευση να αποκαλύψει βασικές πτυχές των υγειονομικών πρωτοκόλλων που θα ισχύσουν στα αεροπλάνα (κυρίως) αλλά και τα ξενοδοχεία, σε διαδικτυακή εκδήλωση της νεολαίας της Ν.Δ. παρότι οι επίσημες ανακοινώσεις πρόκειται να γίνουν την ερχόμενη εβδομάδα. Το σχετικό βίντεο αποσύρθηκε άμεσα από την ιστοσελίδα της ΟΝΝΕΔ σε μια προσπάθεια να αμβλυνθούν οι εντυπώσεις.
Το σημαντικότερο, όμως, είναι οι εξελίξεις που καταγράφονται στο μέτωπο των αεροπορικών εταιρειών που διαμορφώνουν νέα δεδομένα. Όπως είχε αναφέρει σε προηγούμενη δημοσίευσή του το Euro2day.gr, ισχυροί «παίκτες» της ευρωπαϊκής αγοράς αερομεταφορών κινούνται για να θέσουν τους κανόνες στις αεροπορικές μετακινήσεις, διαβλέποντας τη δυστοκία της Κομισιόν να επιβάλλει ενιαίους κανόνες στις χώρες της Ε.Ε.
Ο γερμανικός όμιλος Lufthansa ανακοίνωσε, ήδη, από χθες πως ξεκινά πτήσεις από τις 18 Μαΐου με την Αθήνα να συμπεριλαμβάνεται στην πρώτη ομάδα προορισμών (από Φρανκφούρτη στις 18 Μαΐου και από Μόναχο εντός του μήνα). Το ενδιαφέρον είναι πως προανήγγειλε πτήσεις προς Κρήτη από τον Ιούνιο ενώ η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει ανακοινώσει ακόμα τίποτα σχετικό.
Ας σημειωθεί πως με σχετικές ΝΟΤΑΜ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) έχουν ανασταλεί οι πτήσεις από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο, την Τουρκία, την Ιταλία και την Ισπανία ενώ επιτρέπονται οι πτήσεις από Γερμανία προς Αθήνα, αλλά όχι το αντίστροφο. Οι σχετικές ΝΟΤΑΜ ισχύουν μέχρι 17 Μαΐου.
Το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι αν οι ανακοινώσεις της Lufthansa προδιαγράφουν μη ανανέωση των ΝΟΤΑΜ, αν θα αρθούν οι περιορισμοί μόνο για τη Γερμανία σε συνδυασμό με χρονική επέκταση των ΝΟΤΑΜ για ένα μήνα για τις άλλες χώρες. Σενάριο που φάνταζε ως βασικό μέχρι πρόσφατα, σύμφωνα με πηγές της εγχώριας αεροπορικής αγοράς.
Το νέο στοιχείο, ωστόσο, δεν είναι οι ανακοινώσεις της Lufthansa (επανεκκινεί πτήσεις και η KLM του γαλλο-ολλανδικού σχήματος AierFrance/KLM), αλλά το γεγονός πως το λόμπι των αεροπορικών εταιρειών κατάφερε να επιβάλλει τους όρους του στα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα εφαρμοστούν στις μετακινήσεις με αεροπλάνα. Ένδειξη πως οι ισχυροί «παίκτες» του χώρου έχουν υποσκελίσει τους τουρ οπερέϊτορ σε ισχύ κι έχουν αναλάβει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην «εφοδιαστική» αλυσίδα του τουρισμού.
Πιο συγκεκριμένα οι αεροπορικές εταιρείες έχουν επιβάλλει να απαιτείται από τους επιβάτες:
• Να έχουν υποβληθεί σε τεστ για κορωνοϊό τις τρεις τελευταίες μέρες πριν ταξιδέψουν από το οποίο θα προκύπτει πως δεν είναι φορείς.
• Υποχρεωτική χρήση μάσκας και, το κυριότερο
• Καμία πρόβλεψη για κενά καθίσματα. Θέμα το οποίο αποτέλεσε την κόκκινη γραμμή των εταιρειών καθώς, ιδιαίτερα οι εταιρείες χαμηλού κόστους, έμεναν πρακτικά εκτός αγοράς.
Με αυτά τα δεδομένα και, άγνωστο για πόσο διάστημα, το σύνολο των αεροπορικών εταιρειών της Ευρώπης μετατρέπονται πρακτικά σε εταιρείες χαμηλού κόστους αφού δεν θα προσφέρουν γεύματα για πτήσεις διάρκειας έως 4 ωρών και σνακ για δρομολόγια μεγαλύτερης διάρκειας.
Οι αγορές και το…κλειδί της καραντίνας
Οι αγορές που μπορούν φέτος να τροφοδοτήσουν τον ελληνικό τουρισμό καθώς και το «κλειδί» που θα τις ξεκλειδώσει αποτελούν το άλλο μεγάλο κεφάλαιο των κυβερνητικών επιλογών. «Κλειδί» θα αποτελέσει η άρση της καραντίνας των 14 ημερών για όσους φθάνουν στην χώρα από το εξωτερικό (το ίδιο εφαρμόζουν και οι άλλες χώρες).
Η σκέψη είναι να «εξαφανιστεί» η καραντίνα για τις χώρες με τις οποίες θα υπογραφούν διακρατικές συμφωνίες για ανταλλαγή ταξιδιωτών. Εξετάζεται, αντίθετα, αν θα διατηρηθεί η καραντίνα για άλλες χώρες η οποία θα αρθεί σε επόμενη φάση, ανάλογα με την εξέλιξη της επιδημίας στις επιμέρους χώρες.
Διμερείς συμφωνίες εξετάζεται να υπογραφούν με τις επτά χώρες που διαχειρίστηκαν καλά την υγειονομική κρίση και διατηρεί μαζί τους επαφή η κυβέρνηση. Πρόκειται για την Κύπρο, το Ισραήλ, την Αυστρία, τη Δανία, τη Νορβηγία, την Αυστραλία (και λόγω ομογενών) και τη Σιγκαπούρη.
Για τους ταξιδιώτες που θα προέρχονται από χώρες με τις οποίες θα υπογραφούν διακρατικές συμφωνίες οι μετακινήσεις θα είναι ελεύθερες σε όλη τη χώρα. Με την απαραίτητη προϋπόθεση πως θα φέρουν «πιστοποιητικό υγείας» που θα προκύπτει από πρόσφατο τεστ.
Η κυβέρνηση, ωστόσο, φέρεται να εξετάζει την ένταξη και άλλων χωρών στο φετινό πελατολόγιο του ελληνικού τουρισμού. Σ’ αυτή τη δεύτερη ομάδα χωρών φέρονται να συγκαταλέγονται η Ελβετία, η Βουλγαρία, η Τσεχία, η Σλοβακία, η Σλοβενία, η Κροατία αλλά και η Πολωνία.
Ανοιχτό παραμένει αν η κυβέρνηση θα συμφωνήσει απ’ ευθείας με ισχυρούς τουρ οπερέϊτορ (κυρίως Γερμανούς) όπως και αν αυτές οι συμφωνίες θα αφορούν το σύνολο της χώρας ή επιλεγμένους ελληνικούς προορισμούς όπως αυτούς που εξυπηρετούνται από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport.
Η TUI, πάντως, έχει αρχίσει, ήδη, να δέχεται κρατήσεις σύμφωνα με πληροφορίες από τη γερμανική αγορά.
Παναγιώτης Δ. Υφαντής
ifandis@euro2day.gr