Διαχειρίσιμες προς το παρόν είναι οι πρώτες αρρυθμίες που παρουσιάζονται στον ελληνικό τουρισμό λόγω του χάους που επικρατεί κυρίως στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια και λειτουργεί ως ντόμινο.
Εκτιμάται ότι τον Αύγουστο περισσότερες από 25.000 πτήσεις θα ακυρωθούν και οι περισσότερες από αυτές θα αφορούν την Ευρώπη, λόγω έλλειψης προσωπικού και απεργιών σε αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια. Υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγες ημέρες το αεροδρόμιο Χίθροου στο Λονδίνο έβαλε πλαφόν καθημερινής επιβατικής κίνησης στα 100.000 άτομα έως τις 11 Σεπτεμβρίου, ζητώντας από τις αεροπορικές εταιρείες να μην προχωρούν στην πώληση καλοκαιρινών εισιτηρίων ώστε να διαχειριστεί τα τεράστια προβλήματα εξυπηρέτησης που προκλήθηκαν από την έλλειψη ομάδων επίγειας εξυπηρέτησης των αεροπορικών εταιρειών.
Ωστόσο η αεροπορική εταιρεία Emirates, ανακοίνωσε ότι θα εκτελέσει κανονικά τις πτήσεις της προς και από Λονδίνο, αψηφώντας τη διοίκηση του Χίθροου την οποία κατηγόρησε ότι επέλεξε «να μην ενεργήσει, να μη σχεδιάσει, να μην επενδύσει [...]. Τώρα, αντιμέτωποι με μια κατάσταση “αερο-μαγεδδώνας” λόγω της ανικανότητας και της μη δράσης τους, μεταθέτουν ολόκληρο το βάρος –του κόστους και της προσπάθειας για να διευθετηθεί το χάος– στις αεροπορικές εταιρείες και τους ταξιδιώτες» αναφέρει η Εmirates σε μια ιδιαίτερα σκληρή ανακοίνωσή της. Και σε αντιδιαστολή αναφέρει τι έπραξε η ίδια, καθώς όλα τα μηνύματα για ισχυρή ταξιδιωτική ανάκαμψη υπήρχαν εδώ και μήνες.
«Σχεδιάσαμε εκ των προτέρων να φτάσουμε σε κατάσταση ετοιμότητας για να εξυπηρετήσουμε τους πελάτες και την ταξιδιωτική ζήτηση, συμπεριλαμβανομένης της εκ νέου πρόσληψης και εκπαίδευσης 1.000 πιλότων A-380 τον περασμένο χρόνο» αναφέρει η Emirates και χαιρετίζει την παρέμβαση της βρετανικής κυβέρνηση (Υπ. Μεταφορών και Υπηρεσία Πολικής Αεροπορία) που ζήτησε άμεση απάντηση γιατί «το Χίθροου έχει αποφασίσει ότι 100.000 αναχωρούντες επιβάτες την ημέρα παρέχουν ένα ασφαλές και ευέλικτο αεροδρόμιο με θετική εμπειρία για τους επιβάτες» όπως αναφέρει η εφημερίδα Daily Telegraph.
Οι πρώτες ακυρώσεις κρατήσεων σε ελληνικά ξενοδοχεία έχουν αρχίσει να καταγράφονται, καθώς οι Ευρωπαίοι, με κίνδυνο να... ξεχειμωνιάσουν στα αεροδρόμια και να μην αναχωρήσουν ποτέ, είτε ακυρώνουν τις διακοπές τους, είτε παίρνουν την πρώτη πτήση που θα βρουν και για οποιονδήποτε άλλο προορισμό, είτε όπου φύγει – φύγει με τρένα και αυτοκίνητα.
Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, μέχρι πριν από μερικές ημέρες τα προβλήματα που ανέκυπταν αφορούσαν κυρίως την αλλαγή στη μέρα και ώρα άφιξης και αναχώρησης των ξένων επισκεπτών, διαταράσσοντας τους προγραμματισμούς των ξενοδοχείων. Ωστόσο επειδή οι πληρότητες δεν είχαν φτάσει το 100% και κυρίως επειδή τα ελληνικά ξενοδοχεία είναι μαθημένα σε δύσκολες καταστάσεις δεν υπήρξαν φαινόμενα περαιτέρω ταλαιπωρίας των επισκεπτών, πέραν αυτής που είχαν υποστεί τα μεγάλα αεροδρόμια της Ευρώπης.
Τις τελευταίες ημέρες ωστόσο άρχισαν να καταγράφονται ακυρώσεις κρατήσεων, κυρίως σε Κρήτη και Ρόδο που υποδέχονται μεγάλο αριθμό τουριστών από τις σκανδιναβικές χώρες, λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων στη SAS, την αεροπορική εταιρεία που ανήκει στις κυβερνήσεις της Σουηδίας και της Δανίας.
Η απεργία στην οποία συμμετέχει η πλειονότητα των πιλότων εισήλθε στη 12η μέρα με το βασικό θέμα στις διαπραγματεύσεις που συνεχίζονται, μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων, να είναι οι όροι διάσωσης της εταιρείας. Οι πιλότοι της SAS έχουν ήδη βάλει νερό στο κρασί τους (π.χ. περιορισμένη μείωση μισθών) αλλά η διοίκηση της εταιρείας ανακοίνωσε ότι οι παραχωρήσεις που έχουν γίνει δεν είναι αρκετές ώστε να υλοποιηθεί το σχέδιο διάσωσης που εξαγγέλθηκε τον Φεβρουάριο.
Η SAS προσπαθεί να προσελκύσει νέους επενδυτές ώστε να αντιμετωπίσει τα οικονομικά προβλήματα και στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζει τη μείωση των λειτουργικών της εξόδων. Σημειώνεται ότι η εταιρεία κατέθεσε έγγραφα για την προστασία της από τη χρεοκοπία στις ΗΠΑ την 5η Ιουλίου.
Το συνδικάτο των πιλότων της SAS ανακοίνωσε ότι δεν θα επιτρέψει πλέον τις εξαιρέσεις για πτήσεις επαναπατρισμού των Σκανδιναβών τουριστών σε διάφορους προορισμούς, καθώς η εξαίρεση δόθηκε για προορισμούς απ’ όπου υπάρχουν λίγες ή καθόλου εναλλακτικές λύσεις για επιστροφή, όμως η διοίκηση της εταιρείας παραβίασε τη σχετική συμφωνία.
Αρτεμις Σπηλιώτη
Πηγή: www.efsyn.gr