Σκληρές αποφάσεις για τα εργασιακά, αλλά με τρόπο που να μη διασαλεύουν την εργασιακή ασφάλεια, συστήνει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, αποκαλύπτοντας με τον τρόπο αυτό τις διαθέσεις των θεσμών.
Η πρόταση των δανειστών είναι να ακολουθήσει και η χώρα μας το μοντέλο της Δανίας, που προβλέπει μεγαλύτερη ευελιξία μισθών και μεγαλύτερη κινητικότητα, με στόχο τη μείωση της ανεργίας.
Όπως αναφέρει η έκθεση, οι θεσμοί προσανατολίζονται στο πρότυπο ευελιξίας με ασφάλεια, που εφαρμόζεται στην Δανία, ένα σύστημα απασχόλησης, που αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση.
Τα κύρια χαρακτηριστικά του μοντέλου είναι το απορυθμισμένο θεσμικό πλαίσιο προστασίας της απασχόλησης, οι ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης, η δια βίου μάθηση και ο κοινωνικός διάλογος. Πρόκειται για ένα μοντέλο το οποίο επιτρέπει την αριθμητική, λειτουργική ευελιξία αλλά και την ευελιξία των μισθών με την ταυτόχρονη παροχή κοινωνικών επιδομάτων.
Η κινητικότητα της εργασίας είναι το κύριο συστατικό του μοντέλου το όποιο όμως συνοδεύεται από ένα περιεκτικό δίχτυ ασφαλείας για τους ανέργους, ενώ είναι προϊόν κοινωνικού διαλόγου.
Σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, το ζητούμενο της μεταρρύθμισης των εργασιακών είναι η ευελιξία αλλά με την προστασία των εργαζόμενων, η οποία όμως δεν θα πρέπει να είναι υπέρμετρη γιατί δημιουργούνται στρεβλώσεις.
Η έκθεση τονίζει:
- Το πόρισμα της Διεθνούς Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων περιέχουν προτάσεις που «θα βοηθήσουν την κυβέρνηση να απεγκλωβιστεί από τη λογική άκαμπτων κόκκινων γραμμών» και πρέπει να εξετασθούν υπό το φως των προβλημάτων όπως οι διαδικασίες λήψης αποφάσεων για κήρυξη απεργίας, τις επιχειρησιακές συμβάσεις και την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας από τις επιχειρήσεις.
- «Κατά τη γνώμη μας, πρώτον και κύριο καθήκον του κράτους (και της πολιτικής) είναι να επιτύχει, στον βαθμό που μπορεί, χαμηλό επίπεδο ανεργίας. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να αποφεύγονται διάφορες παθολογίες στις αγορές εργασίας.
- «Εκτιμούμε ότι η επιστροφή στο παρελθόν θα δυσκόλευε την έξοδο της χώρας από την κρίση».
Ομαδικές απολύσεις και κατώτατος μισθός
Στο θέμα των ομαδικών απολύσεων τονίζουν ότι πρέπει να υπάρχει ένα κοινωνικό σχέδιο που θα καλύπτει τους απολυμένους.
Επίσης προτείνουν την ευελιξία του χρόνου εργασίας στις επιχειρήσεις, όπου οι εργαζόμενοι θα απασχολούνται λιγότερες ώρες και θα λαμβάνουν αποζημίωση από τον ΟΑΕΔ για τις ώρες μη απασχόλησης.
Με τη μείωση των ωρών αποφεύγεται το μεγάλο κόστος των απολύσεων σε αποζημιώσεις και επιδόματα ανεργίας.
Αναφορικά με το κατώτατο μισθό υπάρχει συμφωνία για τον καθορισμό του με βάση την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Διαφωνία υπάρχει ως προς τον κατώτατο μισθό των νέων κάτω των 25 ετών όπου διατυπώνεται η πρόταση της εισαγωγής υποκατώτατου μισθού με βάση την εργασιακή εμπειρία και όχι την ηλικία ή τη διατήρησή του ως έχει.
Ο κατώτατος μισθός των νέων κάτω των 25 ετών είχε μειωθεί κατά 35,4% το διάστημα 2010-2012. Σημειώνεται ότι το ηλικιακό κατώφλι για τον κατώτατο μισθό των νέων είναι αρκετά υψηλό στην Ελλάδα.
nooz - Oct 31, 2016
___________
Νέο μαχαίρι στους μισθούς του ιδιωτικού τομέα με κατάργηση τριετιών και των προσαυξήσεων που εξακολουθούν να λαμβάνουν οι ήδη εργαζόμενοι, επικράτηση των επιχειρησιακών συμβάσεων έναντι των κλαδικών και αύξηση του ποσοστού επιτρεπόμενων ομαδικών απολύσεων από 5% σε 10% ζητούν μεταξύ άλλων οι δανειστές, όπως αποκαλύπτεται από την τριμηνιαία έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής. Πρόκειται για την ομόφωνη εισήγηση των δανειστών στην επιτροπή σοφών για τα εργασιακά, που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις επιδιώξεις της κυβέρνησης.
Αναλυτικά, η έκθεση αναφέρεται στο εργασιακό, επισημαίνοντας ότι οι δανειστές ζητούν την εφαρμογή στην Ελλάδα ενός μοντέλου “Δανίας” με ευελιξία στην αγορά εργασίας και αποκαλύπτει το υπόμνημα που κατέθεσαν οι εκπρόσωποι των τεσσάρων θεσμών στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων για τα εργασιακά, εντός του καλοκαιριού και πριν από την σύνταξη του οριστικού πορίσματος.
Σε αυτό, σύμφωνα με την έκθεση του γραφείου Προϋπολογισμού, οι δανειστές υποστηρίζουν την επέκταση των επιχειρησιακών συμβάσεων διότι βοηθούν τις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν σε περιόδους οικονομικής δυσχέρειας ή προσαρμογής. Ο κατώτατος μισθός θα πρέπει να παραμείνει στη δικαιοδοσία του κράτους και μάλιστα γυμνός από προσαυξήσεις λόγω εμπειρίας (ωριμάνσεις - τριετίες). Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, από το 2017 ο κατώτατος μισθός θα πρέπει να αποτελείται από ένα μοναδικό ποσό αναφοράς, χωρίς να περιλαμβάνει τα επιδόματα ωρίμανσης.
Σχετικά με τις ομαδικές απολύσεις, οι δανειστές κρίνουν απαραίτητη την κατάργηση των περιορισμών και την προσαύξηση του ποσοστού του ορίου των απολύσεων από 5% σε 10%. Μάλιστα, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι με αυτή την πρακτική μειώνονται οι κίνδυνοι μαζικής ανεργίας, όπως συνέβη στις επιχειρήσεις Ηλεκτρονική, Softex και Sprider, όπου εκατοντάδες εργαζόμενοι έχασαν την εργασία τους.
Για τη λειτουργία του ΟΜΕΔ, οι θεσμοί δεν ζητούν την κατάργηση της μονομερούς προσφυγής, ενώ για τον συνδικαλιστικό νόμο υποστηρίζουν ότι δεν έχουν πραγματοποιηθεί αλλαγές στη δομή και την οργάνωση των συνδικάτων, στην εξασφάλιση της εκπροσώπησης όλων των εργαζόμενων, καθώς και την εφαρμογή της ανταπεργίας.
Οι δανειστές φέρονται να θέτουν ως στόχο για την σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση τη δημιουργία κινήτρων για προσλήψεις, τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας, τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους μέσω της καταπολέμησης της αδήλωτης απασχόλησης αλλά και την ενίσχυση των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, έτσι ώστε να ενσωματωθούν οι άνεργοι στην αγορά εργασίας.
enikonomia.gr - Oct 31, 2016
Η πρόταση των δανειστών είναι να ακολουθήσει και η χώρα μας το μοντέλο της Δανίας, που προβλέπει μεγαλύτερη ευελιξία μισθών και μεγαλύτερη κινητικότητα, με στόχο τη μείωση της ανεργίας.
Όπως αναφέρει η έκθεση, οι θεσμοί προσανατολίζονται στο πρότυπο ευελιξίας με ασφάλεια, που εφαρμόζεται στην Δανία, ένα σύστημα απασχόλησης, που αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση.
Τα κύρια χαρακτηριστικά του μοντέλου είναι το απορυθμισμένο θεσμικό πλαίσιο προστασίας της απασχόλησης, οι ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης, η δια βίου μάθηση και ο κοινωνικός διάλογος. Πρόκειται για ένα μοντέλο το οποίο επιτρέπει την αριθμητική, λειτουργική ευελιξία αλλά και την ευελιξία των μισθών με την ταυτόχρονη παροχή κοινωνικών επιδομάτων.
Η κινητικότητα της εργασίας είναι το κύριο συστατικό του μοντέλου το όποιο όμως συνοδεύεται από ένα περιεκτικό δίχτυ ασφαλείας για τους ανέργους, ενώ είναι προϊόν κοινωνικού διαλόγου.
Σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, το ζητούμενο της μεταρρύθμισης των εργασιακών είναι η ευελιξία αλλά με την προστασία των εργαζόμενων, η οποία όμως δεν θα πρέπει να είναι υπέρμετρη γιατί δημιουργούνται στρεβλώσεις.
Η έκθεση τονίζει:
- Το πόρισμα της Διεθνούς Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων περιέχουν προτάσεις που «θα βοηθήσουν την κυβέρνηση να απεγκλωβιστεί από τη λογική άκαμπτων κόκκινων γραμμών» και πρέπει να εξετασθούν υπό το φως των προβλημάτων όπως οι διαδικασίες λήψης αποφάσεων για κήρυξη απεργίας, τις επιχειρησιακές συμβάσεις και την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας από τις επιχειρήσεις.
- «Κατά τη γνώμη μας, πρώτον και κύριο καθήκον του κράτους (και της πολιτικής) είναι να επιτύχει, στον βαθμό που μπορεί, χαμηλό επίπεδο ανεργίας. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να αποφεύγονται διάφορες παθολογίες στις αγορές εργασίας.
- «Εκτιμούμε ότι η επιστροφή στο παρελθόν θα δυσκόλευε την έξοδο της χώρας από την κρίση».
Ομαδικές απολύσεις και κατώτατος μισθός
Στο θέμα των ομαδικών απολύσεων τονίζουν ότι πρέπει να υπάρχει ένα κοινωνικό σχέδιο που θα καλύπτει τους απολυμένους.
Επίσης προτείνουν την ευελιξία του χρόνου εργασίας στις επιχειρήσεις, όπου οι εργαζόμενοι θα απασχολούνται λιγότερες ώρες και θα λαμβάνουν αποζημίωση από τον ΟΑΕΔ για τις ώρες μη απασχόλησης.
Με τη μείωση των ωρών αποφεύγεται το μεγάλο κόστος των απολύσεων σε αποζημιώσεις και επιδόματα ανεργίας.
Αναφορικά με το κατώτατο μισθό υπάρχει συμφωνία για τον καθορισμό του με βάση την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Διαφωνία υπάρχει ως προς τον κατώτατο μισθό των νέων κάτω των 25 ετών όπου διατυπώνεται η πρόταση της εισαγωγής υποκατώτατου μισθού με βάση την εργασιακή εμπειρία και όχι την ηλικία ή τη διατήρησή του ως έχει.
Ο κατώτατος μισθός των νέων κάτω των 25 ετών είχε μειωθεί κατά 35,4% το διάστημα 2010-2012. Σημειώνεται ότι το ηλικιακό κατώφλι για τον κατώτατο μισθό των νέων είναι αρκετά υψηλό στην Ελλάδα.
nooz - Oct 31, 2016
___________
Μοντέλο Δανίας στα εργασιακά θέλουν οι δανειστές – Οι περικοπές που ζητούν
Νέο μαχαίρι στους μισθούς του ιδιωτικού τομέα με κατάργηση τριετιών και των προσαυξήσεων που εξακολουθούν να λαμβάνουν οι ήδη εργαζόμενοι, επικράτηση των επιχειρησιακών συμβάσεων έναντι των κλαδικών και αύξηση του ποσοστού επιτρεπόμενων ομαδικών απολύσεων από 5% σε 10% ζητούν μεταξύ άλλων οι δανειστές, όπως αποκαλύπτεται από την τριμηνιαία έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής. Πρόκειται για την ομόφωνη εισήγηση των δανειστών στην επιτροπή σοφών για τα εργασιακά, που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις επιδιώξεις της κυβέρνησης.
Αναλυτικά, η έκθεση αναφέρεται στο εργασιακό, επισημαίνοντας ότι οι δανειστές ζητούν την εφαρμογή στην Ελλάδα ενός μοντέλου “Δανίας” με ευελιξία στην αγορά εργασίας και αποκαλύπτει το υπόμνημα που κατέθεσαν οι εκπρόσωποι των τεσσάρων θεσμών στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων για τα εργασιακά, εντός του καλοκαιριού και πριν από την σύνταξη του οριστικού πορίσματος.
Σε αυτό, σύμφωνα με την έκθεση του γραφείου Προϋπολογισμού, οι δανειστές υποστηρίζουν την επέκταση των επιχειρησιακών συμβάσεων διότι βοηθούν τις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν σε περιόδους οικονομικής δυσχέρειας ή προσαρμογής. Ο κατώτατος μισθός θα πρέπει να παραμείνει στη δικαιοδοσία του κράτους και μάλιστα γυμνός από προσαυξήσεις λόγω εμπειρίας (ωριμάνσεις - τριετίες). Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, από το 2017 ο κατώτατος μισθός θα πρέπει να αποτελείται από ένα μοναδικό ποσό αναφοράς, χωρίς να περιλαμβάνει τα επιδόματα ωρίμανσης.
Σχετικά με τις ομαδικές απολύσεις, οι δανειστές κρίνουν απαραίτητη την κατάργηση των περιορισμών και την προσαύξηση του ποσοστού του ορίου των απολύσεων από 5% σε 10%. Μάλιστα, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι με αυτή την πρακτική μειώνονται οι κίνδυνοι μαζικής ανεργίας, όπως συνέβη στις επιχειρήσεις Ηλεκτρονική, Softex και Sprider, όπου εκατοντάδες εργαζόμενοι έχασαν την εργασία τους.
Για τη λειτουργία του ΟΜΕΔ, οι θεσμοί δεν ζητούν την κατάργηση της μονομερούς προσφυγής, ενώ για τον συνδικαλιστικό νόμο υποστηρίζουν ότι δεν έχουν πραγματοποιηθεί αλλαγές στη δομή και την οργάνωση των συνδικάτων, στην εξασφάλιση της εκπροσώπησης όλων των εργαζόμενων, καθώς και την εφαρμογή της ανταπεργίας.
Οι δανειστές φέρονται να θέτουν ως στόχο για την σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση τη δημιουργία κινήτρων για προσλήψεις, τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας, τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους μέσω της καταπολέμησης της αδήλωτης απασχόλησης αλλά και την ενίσχυση των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, έτσι ώστε να ενσωματωθούν οι άνεργοι στην αγορά εργασίας.
enikonomia.gr - Oct 31, 2016