Η Ryanair πραγματοποιεί πτήσεις προς περισσότερους από 1.400 προορισμούς.
Το «αφεντικό» της low cost αεροπορικής εταιρείας Ryanair, Μάικ O’ Λίρι, ακολουθώντας, ως είθισται, την πολιτική της αξιοποίησης περιφερειακών και φθηνών αεροδρομίων, προχώρησε πρόσφατα σε απευθείας συμφωνία με τον κρατικό αερολιμένα Αράξου, έξω από την πόλη των Πατρών, ένα αεροδρόμιο χαρακτηρισμένο στρατιωτικό, για απευθείας πτήσεις με προορισμούς το Λονδίνο, το Μιλάνο και την Κύπρο. Πτήσεις που κοστίζουν όσο μια… πίτσα, αφού η απλή μετάβαση στους τρεις αυτούς δημοφιλείς προορισμούς δεν υπερβαίνει τα 13 ευρώ.
Απρόσμενο δώρο
Ενα ομολογουμένως απρόσμενο… δώρο για την ευρύτερη περιοχή, αφού η δημιουργία μιας αεροπορικής «πύλης» από και προς διάφορες πόλεις του εξωτερικού υπόσχεται, αν μη τι άλλο, τόνωση της τοπικής οικονομίας και ανάπτυξη του τουρισμού.
Ο εκκεντρικός μάνατζερ με μοντέλο που πρωταγωνίστησε σε καμπάνια της εταιρείας.
Η ιρλανδική Ryanair τον τελευταίο χρόνο έχει αυξήσει σημαντικά την παρουσία της στην Ελλάδα συνδέοντας διάφορα περιφερειακά αεροδρόμια (αεροδρόμιο Ν. Αγχίαλου στον Βόλο, Χανιά, Κέρκυρα, Κω, Ρόδο αλλά και Θεσσαλονίκη) με απευθείας πτήσεις σε πόλεις της Αγγλίας, της Ιταλίας και της Γερμανίας.
Με την πολιτική αυτή, της αξιοποίησης περιφερειακών αεροδρομίων σε όλη τη γηραιά ήπειρο, κατάφερε σε μια περίοδο κρίσης για την παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία να καταστεί ο πιο κερδοφόρος αερομεταφορέας στην Ευρώπη.
Βασικός εκφραστής της πολιτικής της εταιρείας χαμηλού κόστους, είναι ο Ιρλανδός μάνατζερ τηςcc, Μάικ O’ Λίρι. Ενας αθυρόστομος, αντικομφορμιστής που αποφεύγει να φοράει γραβάτα και γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα πως οι ακραίες δηλώσεις μπορούν να καταστούν ο καλύτερος τρόπος διαφήμισης του προϊόντος που πουλάει.
Φέτος θα μεταφέρει 75 εκατ. επιβάτες
Κέρδη 15 εκατ. ευρώ σε ένα 3μηνο
Η Ryanair, μεταφέροντας πλέον σε ετήσια βάση περισσότερους επιβάτες ακόμη και από τα «μεγαθήρια» της Ευρώπης, όπως την Air France, την KLM και την British Airways, είδε τα έσοδά της το τρίμηνο που έληξε στα τέλη Ιανουαρίου να καταγράφουν αύξηση της τάξης του 13% φθάνοντας τα 844 εκ. ευρώ έναντι 746 εκ. ευρώ το 2010. Η εταιρεία εμφάνισε κέρδη 15 εκ. ευρώ, έναντι ζημιών 10 εκ. ευρώ το αντίστοιχο τρίμηνο της προηγούμενης χρήσης και η πρόβλεψη για τα κέρδη σε ετήσια βάση αυξάνεται πλέον στα 480 εκ. ευρώ έναντι προηγούμενης εκτίμησης της τάξης των 440 εκ. ευρώ.
50 βάσεις
Η εταιρεία πραγματοποιεί πτήσεις προς περισσότερους από 1.400 προορισμούς σε όλο τον κόσμο από 50 διαφορετικές βάσεις και αναμένεται να μεταφέρει περί τα 75 εκατ. επιβάτες το τρέχον οικονομικό έτος.
Μια από τις βασικές αρχές της εταιρείες είναι η μικρότερη δυνατή παραμονή του αεροσκάφος στο έδαφος.
Οσο πιο γρήγορα γίνει η αποβίβαση – επιβίβαση επιβατών και ο ανεφοδιασμός καυσίμων, τόσο πιο πολύ θα μεγιστοποιηθεί η χρησιμότητα του αεροσκάφους, το οποίο θα βρίσκεται περισσότερη ώρα στον αέρα.
Η εταιρεία
Ξεκίνησε με μία λίρα, πετάει με 283 Boeing
Ο ιρλανδικός αερομεταφορέας εγκαινίασε πτήσεις από τη Βρετανία σε χώρες της Ευρώπης το 1997. Ξεκίνησε με μετοχικό κεφάλαιο μίας λίρας, συνδέοντας με ένα 15θέσιο αεροπλάνο ένα ιρλανδικό χωριό με το Λονδίνο και σήμερα, ο στόλος της απαριθμεί 283 Boeing 737-800, 189 θέσεων, με παραγγελίες για ακόμη 28 νέα αεροσκάφη.
Ο ιδρυτής της Ryanair, Τόνι Ράιαν, προσέλαβε τον Ο’ Leary για φοροτεχνικό το 1987.
Επτά χρόνια μετά, ο «ιπτάμενος» Ιρλανδός αναρριχήθηκε στην κορυφή της διοικητικής πυραμίδας, μελετώντας το μοντέλο των αμεριακανικών αερογραμμών Southwest, οι οποίες ήταν οι «πρωτοπόρες» των χαμηλού κόστους αεροπορικών εταιρειών. Ο Ο’ Λίρι αποδείχτηκε εξαιρετικός μαθητής. Το μάθημα ήταν απλό: Αυξάνουμε τα έσοδα, μειώνουμε τα έξοδα, παρέχοντας στους επιβάτες λιγότερες υπηρεσίες. Η αύξηση των εσόδων επιτυγχάνεται, διατηρώντας φτηνό το απλό εισιτήριο και χρεώνοντας όλα τα άλλα. Την αποσκευή αν ξεπεράσει τα 15 κιλά, ακόμα και ένα ποτήρι νερό στο αεροπλάνο.
Τομή
Ετσι ενώ μέχρι πριν από λίγα χρόνια η Ryanair θεωρούνταν αμελητέα δύναμη στην ευρωπαϊκή αγορά, με «ακραία πολιτική» πωλήσεων, που έφτανε να διαθέτει θέσεις με 99 «πένες», γιγαντώθηκε ξεπερνώντας σε αξία την British Airways.
Σε κάθε περίπτωση, η Ryanair αποτελεί την εταιρεία που μαζί με την EasyJet «άλλαξαν» τον χάρτη των αερομεταφορών της Ευρώπης, εισάγοντας στην αεροπορική βιομηχανία τον όρο low cost carrier.
Η όλη τάση ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 1990, όταν οι Βρυξέλλες απελευθέρωσαν σταδιακά την αγορά δίνοντας την ευκαιρία σε εταιρείες με χαμηλότερες τιμές να αναλάβουν δράση. Οι φτηνές θέσεις αφορούσαν κατά βάση πτήσεις σε περιφερειακά αεροδρόμια σε μεγάλες αποστάσεις από τις πόλεις. Βέβαια, η πρακτική που ακολουθούσε η εταιρεία που πετύχαινε χαμηλές χρεώσεις προχωρώντας σε απευθείας συμφωνίες με τα αεροδρόμια προκάλεσε αρκετές φορές την αντίδραση των μεγάλων παικτών της ευρωπαϊκής αεροπορικής αγοράς.
Το μόνο βέβαια που πέτυχαν ήταν να προκαλέσουν τους Ιρλανδούς που μήνυσαν την Κομισιόν για ελλιπή έλεγχο στη δική μας εταιρεία πρώην κρατική Ολυμπιακές Αερογραμμές, την Alitalia, καθώς και τις Lufthansa, Air France με την κατηγορία για κρατικό προστατευτισμό.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
nanos@pegasus.gr
Πηγή: ΕΘΝΟΣ μέσω troktiko.eu