Για το ρόλο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και ειδικά εκείνων των
κλάδων του τουρισμού και της εστίασης στην ελληνική οικονομία, οι
αριθμοί τα λένε όλα.
Οι μικρομεσαίες αντιπροσωπεύουν το 99,9% των επιχειρήσεων του μη χρηματοπιστωτικού τομέα, απασχολούν το 87% του εργατικού δυναμικού και συμβάλλουν κατά 64% στην παραγωγή προστιθέμενης αξίας. Ο τουρισμός αντιπροσωπεύει περίπου το 28% του ΑΕΠ, το οποίο σε χρήμα μεταφράζεται σε 49 δις € ετησίως. Σημαντική και η συνεισφορά του στην απασχόληση, με περίπου 1.000.000 εργαζόμενους.
Ο κλάδος της εστίασης απασχολεί περίπου 110 χιλ. πολίτες, με ποσοστό συμμετοχής στην εργασιακή αγορά άνω του 3% και με τωρινές απώλειες τζίρου άνω του 70%. Οι δραστηριότητες των υπηρεσιών εστίασης σε ποσοστό 80,9% βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας. Τα ποσοστό των απασχολούμενων ατόμων στις επιχειρήσεις με αναστολή λειτουργίας ανέρχεται στο 89,6%. Ο τζίρος αυτών των επιχειρήσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ήταν 1,02 δισ. ευρώ το Φεβρουάριο, με αξία εξαγωγών (όσων είχαν εξαγωγική δραστηριότητα) ύψους 32,5 εκατ. ευρώ.
Στη Δυτική Ελλάδα συνολικά 1.665 μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους. Ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γ. Καββαθάς με βάση έρευνα της Marc προβλέπει 100.000 λουκέτα (1 στις 7 επιχειρήσεις), οι οποίες είτε δεν θα ανοίξουν είτε θα ανοίξουν και θα κλείσουν. Αναφέρει πως “Εάν υπολογίσουμε ότι κατά μέσο όρο απασχολούνται τρία άτομα μαζί με τον επιχειρηματία, μιλάμε για τουλάχιστον 250.000 ανέργους”. Τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα χαρακτηρίζονται “ασπιρίνες”, αφού “ουσιαστικά μεταθέτουν σε μεταγενέστερο χρόνο τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων προς το δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, τις τράπεζες…”.
Όσον αφορά το μέτρο της “επιστρεπτέας προκαταβολής”, θεωρεί πως “οι περισσότεροι νομίζουν ότι πρόκειται για επιστροφή της προκαταβολής που δώσαμε πέρυσι φορολογικά…δεν είναι αυτό. Είναι μια δανειοδότηση, πενταετούς διάρκειας, από αυτά που ξέρουμε μέχρι στιγμής, με άγνωστο επιτόκιο, με ένα χρόνο περίοδο χάριτος, που σημαίνει ότι δεν πληρώνεις τον πρώτο χρόνο αλλά τα επόμενα τέσσερα χρόνια πρέπει να αποπληρωθεί το δάνειο”. Συμπληρώνει πως “Είμαστε λίγο στα τυφλά. Δεν είναι κακό το πρόγραμμα, αλλά είναι μικρό σε ύψος, 1 δις…έχουμε περίπου 700.000 επιχειρήσεις, αντιλαμβάνεστε ότι είναι πάρα πολύ μικρό το ποσό το οποίο διατίθεται για τον σκοπό αυτό”.
Πάντως η ζοφερή αυτή εικόνα δεν αφορά όλους. Εκτός του σκανδάλου των “Βροούτσερ”, είναι πολλοί οι “αετονύχηδες” που εκμεταλλεύονται τις πολιτικές τους σχέσεις με την κυβέρνηση και την αυτοδιοίκηση (Περιφέρειες, δήμοι), για να εισπράξουν πακτωλούς χρημάτων στο όνομα της καταπολέμησης του κορωνοϊού. Ήδη έχει δοθεί έκτακτη ενίσχυση στις Περιφέρειες ύψους 13.500.000 € για τη χρηματοδότηση των περιφερειακών Μέσων Ενημέρωσης, την ώρα που με το άρθρο 52 της τελευταίας ΠΝΠ αναστέλλεται η πληρωμή των ερευνητών στη διάρκεια της πανδημίας, όταν είναι δεδομένο πως αυτή δύναται να γίνει εξ αποστάσεως. Γιατί; Αυτή η απόφαση δεν στέλνει και νέους ερευνητές μας αύριο στο εξωτερικό;
Επίσης στην ίδια Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (13/4/2020),“έως τις 31 Αυγούστου όλοι οι κρατικοί και αυτοδιοικητικοί οργανισμοί μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις υπηρεσιών και προμηθειών με ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ανάθεση, ανεξαρτήτως της αξίας της σύμβασης και κατά παρέκκλιση της νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων, μ’ έναν μοναδικό ανάδοχο: την εταιρεία “MARKETING GREECE ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ”…με στόχο την άμεση αντιμετώπιση των αρνητικών συνεπειών στον ελληνικό τουρισμό από τη διασπορά του κορωνοϊού COVID-19”.
Εν μέσω πανδημίας καθίσταται μονοπώλιο η κοινή ιδιωτική εταιρεία του ΣΕΤΕ και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου (ΞΕΕ), το οποίο “ποικιλοτρόπως” θα μοιράζει ανεξέλεγκτα δημόσιο χρήμα, ενώ ταυτόχρονα ομολογείται δημοσίως πως το Υπουργείο Τουρισμού δεν μπορεί να κάνει τη μοναδική δουλειά για την οποία υπάρχει, την προβολή του τουριστικού μας προϊόντος. “Τυχαία”, όπως αναφέρει η Κατερίνα Νοτοπούλου, “ο κ. Θεοχάρης πρόσφατα τοποθέτησε την διευθύνουσα Σύμβουλο της Marketing Greece στην Ομάδα Εργασίας του Υπουργείου Τουρισμού για το branding της χώρας, προκειμένου να εισηγείται στον ίδιο για τις ενέργειες που αφορούν στην τουριστική προβολή της Ελλάδας και τώρα θα υλοποιεί η ίδια εταιρία”!
Η “καραντίνα φεύγει”, όμως μια άλλη έρχεται. Διαρκής και με πολλαπλάσια θύματα τους εργαζόμενους και τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες. Γιατί οι επιχειρήσεις που έκλεισαν με κρατική απόφαση καθώς και οι πληττόμενες βάσει ΚΑΔ, σε όσες εξ αυτών υπάρξει σταδιακή έναρξη εργασιών, όλοι οι εργαζόμενοι δεν θα επανέλθουν στις θέσεις τους και βέβαια με τις προ κρίσης αποδοχές τους. Ίσως τους δοθεί κρατικό επίδομα, οπότε είτε δεν θα εργάζονται είτε θα εργάζονται εκ περιτροπής, με αποδοχές κατά πολύ μικρότερες από εκείνες προ της πανδημίας.
Οι κυβερνητικές επιλογές διαμορφώνουν ένα νέο ευέλικτο και επισφαλές εργατικό δίκαιο, το οποίο σταδιακά θα καθιερωθεί ως “αντικειμενικό”, αφού θα είναι πρακτικά αδύνατο μικρές επιχειρήσεις με συσσωρευμένα χρέη, περιορισμένη ζήτηση και ανύπαρκτη τραπεζική υποστήριξη, να “σταθούν στα πόδια τους” και να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους προς τους εργαζόμενους. Επιλογές που δεν ήταν και δεν είναι μονόδρομος, αν η κυβέρνηση αυτές τις 40 μέρες της καραντίνας δεν:
Μόνο που η πολιτική δεν ασκείται με ΑΝ αλλά με ΝΑ και το έως τώρα ΝΑ της κυβέρνησης συμπυκνώνεται στο “Λίγα στους Πολλούς, Πολλά στους Λίγους”!
Παναγιώτης Α. Κατσούλης
Πηγή: tvxs.gr
Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν τον συντάκτη τους, χωρίς να συμπίπτουν κατ' ανάγκη με την άποψη του Tvxs.gr
Οι μικρομεσαίες αντιπροσωπεύουν το 99,9% των επιχειρήσεων του μη χρηματοπιστωτικού τομέα, απασχολούν το 87% του εργατικού δυναμικού και συμβάλλουν κατά 64% στην παραγωγή προστιθέμενης αξίας. Ο τουρισμός αντιπροσωπεύει περίπου το 28% του ΑΕΠ, το οποίο σε χρήμα μεταφράζεται σε 49 δις € ετησίως. Σημαντική και η συνεισφορά του στην απασχόληση, με περίπου 1.000.000 εργαζόμενους.
Ο κλάδος της εστίασης απασχολεί περίπου 110 χιλ. πολίτες, με ποσοστό συμμετοχής στην εργασιακή αγορά άνω του 3% και με τωρινές απώλειες τζίρου άνω του 70%. Οι δραστηριότητες των υπηρεσιών εστίασης σε ποσοστό 80,9% βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας. Τα ποσοστό των απασχολούμενων ατόμων στις επιχειρήσεις με αναστολή λειτουργίας ανέρχεται στο 89,6%. Ο τζίρος αυτών των επιχειρήσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ήταν 1,02 δισ. ευρώ το Φεβρουάριο, με αξία εξαγωγών (όσων είχαν εξαγωγική δραστηριότητα) ύψους 32,5 εκατ. ευρώ.
Στη Δυτική Ελλάδα συνολικά 1.665 μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους. Ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γ. Καββαθάς με βάση έρευνα της Marc προβλέπει 100.000 λουκέτα (1 στις 7 επιχειρήσεις), οι οποίες είτε δεν θα ανοίξουν είτε θα ανοίξουν και θα κλείσουν. Αναφέρει πως “Εάν υπολογίσουμε ότι κατά μέσο όρο απασχολούνται τρία άτομα μαζί με τον επιχειρηματία, μιλάμε για τουλάχιστον 250.000 ανέργους”. Τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα χαρακτηρίζονται “ασπιρίνες”, αφού “ουσιαστικά μεταθέτουν σε μεταγενέστερο χρόνο τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων προς το δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, τις τράπεζες…”.
Όσον αφορά το μέτρο της “επιστρεπτέας προκαταβολής”, θεωρεί πως “οι περισσότεροι νομίζουν ότι πρόκειται για επιστροφή της προκαταβολής που δώσαμε πέρυσι φορολογικά…δεν είναι αυτό. Είναι μια δανειοδότηση, πενταετούς διάρκειας, από αυτά που ξέρουμε μέχρι στιγμής, με άγνωστο επιτόκιο, με ένα χρόνο περίοδο χάριτος, που σημαίνει ότι δεν πληρώνεις τον πρώτο χρόνο αλλά τα επόμενα τέσσερα χρόνια πρέπει να αποπληρωθεί το δάνειο”. Συμπληρώνει πως “Είμαστε λίγο στα τυφλά. Δεν είναι κακό το πρόγραμμα, αλλά είναι μικρό σε ύψος, 1 δις…έχουμε περίπου 700.000 επιχειρήσεις, αντιλαμβάνεστε ότι είναι πάρα πολύ μικρό το ποσό το οποίο διατίθεται για τον σκοπό αυτό”.
Πάντως η ζοφερή αυτή εικόνα δεν αφορά όλους. Εκτός του σκανδάλου των “Βροούτσερ”, είναι πολλοί οι “αετονύχηδες” που εκμεταλλεύονται τις πολιτικές τους σχέσεις με την κυβέρνηση και την αυτοδιοίκηση (Περιφέρειες, δήμοι), για να εισπράξουν πακτωλούς χρημάτων στο όνομα της καταπολέμησης του κορωνοϊού. Ήδη έχει δοθεί έκτακτη ενίσχυση στις Περιφέρειες ύψους 13.500.000 € για τη χρηματοδότηση των περιφερειακών Μέσων Ενημέρωσης, την ώρα που με το άρθρο 52 της τελευταίας ΠΝΠ αναστέλλεται η πληρωμή των ερευνητών στη διάρκεια της πανδημίας, όταν είναι δεδομένο πως αυτή δύναται να γίνει εξ αποστάσεως. Γιατί; Αυτή η απόφαση δεν στέλνει και νέους ερευνητές μας αύριο στο εξωτερικό;
Επίσης στην ίδια Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (13/4/2020),“έως τις 31 Αυγούστου όλοι οι κρατικοί και αυτοδιοικητικοί οργανισμοί μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις υπηρεσιών και προμηθειών με ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ανάθεση, ανεξαρτήτως της αξίας της σύμβασης και κατά παρέκκλιση της νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων, μ’ έναν μοναδικό ανάδοχο: την εταιρεία “MARKETING GREECE ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ”…με στόχο την άμεση αντιμετώπιση των αρνητικών συνεπειών στον ελληνικό τουρισμό από τη διασπορά του κορωνοϊού COVID-19”.
Εν μέσω πανδημίας καθίσταται μονοπώλιο η κοινή ιδιωτική εταιρεία του ΣΕΤΕ και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου (ΞΕΕ), το οποίο “ποικιλοτρόπως” θα μοιράζει ανεξέλεγκτα δημόσιο χρήμα, ενώ ταυτόχρονα ομολογείται δημοσίως πως το Υπουργείο Τουρισμού δεν μπορεί να κάνει τη μοναδική δουλειά για την οποία υπάρχει, την προβολή του τουριστικού μας προϊόντος. “Τυχαία”, όπως αναφέρει η Κατερίνα Νοτοπούλου, “ο κ. Θεοχάρης πρόσφατα τοποθέτησε την διευθύνουσα Σύμβουλο της Marketing Greece στην Ομάδα Εργασίας του Υπουργείου Τουρισμού για το branding της χώρας, προκειμένου να εισηγείται στον ίδιο για τις ενέργειες που αφορούν στην τουριστική προβολή της Ελλάδας και τώρα θα υλοποιεί η ίδια εταιρία”!
Η “καραντίνα φεύγει”, όμως μια άλλη έρχεται. Διαρκής και με πολλαπλάσια θύματα τους εργαζόμενους και τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες. Γιατί οι επιχειρήσεις που έκλεισαν με κρατική απόφαση καθώς και οι πληττόμενες βάσει ΚΑΔ, σε όσες εξ αυτών υπάρξει σταδιακή έναρξη εργασιών, όλοι οι εργαζόμενοι δεν θα επανέλθουν στις θέσεις τους και βέβαια με τις προ κρίσης αποδοχές τους. Ίσως τους δοθεί κρατικό επίδομα, οπότε είτε δεν θα εργάζονται είτε θα εργάζονται εκ περιτροπής, με αποδοχές κατά πολύ μικρότερες από εκείνες προ της πανδημίας.
Οι κυβερνητικές επιλογές διαμορφώνουν ένα νέο ευέλικτο και επισφαλές εργατικό δίκαιο, το οποίο σταδιακά θα καθιερωθεί ως “αντικειμενικό”, αφού θα είναι πρακτικά αδύνατο μικρές επιχειρήσεις με συσσωρευμένα χρέη, περιορισμένη ζήτηση και ανύπαρκτη τραπεζική υποστήριξη, να “σταθούν στα πόδια τους” και να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους προς τους εργαζόμενους. Επιλογές που δεν ήταν και δεν είναι μονόδρομος, αν η κυβέρνηση αυτές τις 40 μέρες της καραντίνας δεν:
- “Τσιγκουνευότανε” την έγκαιρη διοχέτευση χρήματος προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και δεν αγνοούσε αλαζονικά μια σειρά ρεαλιστικών προτάσεων ολάκερης της αντιπολίτευσης.
- Κώφευε στις διεκδικήσεις των συνδικαλιστικών φορέων, τόσο της ΓΣΕΒΕΕ όσο και των 33 Συλλόγων εστίασης απ’ όλη την Ελλάδα, που διεκδικούν “Μείωση του ΦΠΑ στο 6% & 13%. Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 50% μέχρι 31/12/2020. Κεφάλαιο επανεκκίνησης σε όλα τα καταστήματα εστίασης”, καθώς και του προέδρου της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων & του ΕΒΕΑ Κων/νου Μίχαλου, ο οποίος ζήτησε χθες “Τη χορήγηση άτοκων δανείων δεκαετούς διάρκειας με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου από τις τράπεζες προς τις ελληνικές επιχειρήσεις”.
Μόνο που η πολιτική δεν ασκείται με ΑΝ αλλά με ΝΑ και το έως τώρα ΝΑ της κυβέρνησης συμπυκνώνεται στο “Λίγα στους Πολλούς, Πολλά στους Λίγους”!
Παναγιώτης Α. Κατσούλης
Πηγή: tvxs.gr
Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν τον συντάκτη τους, χωρίς να συμπίπτουν κατ' ανάγκη με την άποψη του Tvxs.gr