Κυριακή, Δεκεμβρίου 11, 2016

Κίνδυνος να τιναχθεί στον αέρα η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην Fraport!

Στον αέρα κινδυνεύει να τιναχθεί η παραχώρηση στην κοινοπραξία Fraport-Slentel των 14 περιφερειακών αεροδρομίων λόγω των εργασιών αναβάθμισης στο αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές. Όπως έχει μεταδώσει το Capital.gr, η έναρξη του έργου της διασταύρωσης των διαδρόμων του αεροδρομίου, θα οδηγήσει σε μείωση της χωρητικότητας κατά 50% και για τον λόγο αυτό αερομεταφορείς, όπως η Ryanair έχουν ανακοινώσει την μείωση της συχνότητας των πτήσεων. Αντίστοιχα σχεδιάζουν να κινηθούν και άλλοι αερομεταφορείς, ενώ πρακτορεία ταξιδιών δεν είναι σε θέση να πουλήσουν τα τουριστικά "πακέτα", καθώς δεν είναι δυνατόν να επιβεβαιωθεί η διαθεσιμότητα των αναγκαίων slots στο "Μακεδονία".

Ως αποτέλεσμα, η Βόρεια Ελλάδα απειλείται με τουριστικό κραχ. Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, σε επίπεδο δηλώσεων (Θεσσαλονίκη, 25.11) και πρόσφατων δημοσιογραφικών διαρροών έχει διαβεβαιώσει ότι θα αλλάξει το χρονοδιάγραμμα των έργων ώστε να μην διαταραχθεί η τουριστική κίνηση. Εξάλλου, τη χρονική μετάθεση της υλοποίησης των σχετικών έργων έχει ζητήσει ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Ανδρέας Ανδρεάδης, τουριστικοί φορείς, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας και οι Δήμαρχοι της ευρύτερης περιοχής.

Προβλήματα ασφάλειας

Παρόλ’ αυτά, σύμφωνα με κύκλους που παρακολουθούν το έργο, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας επιμένει στην άμεση έναρξη του έργου και προτείνει – κατά τη διάρκεια των εργασιών– να χρησιμοποιείται ως κύριος διάδρομος από-προσγείωσης, ο βοηθητικός διάδρομος που τροχοδρομούν τα αεροσκάφη από τον κύριο διάδρομο μέχρι το χώρο στάθμευσης.

Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, η χρήση του τροχόδρομου ως κυρίου διαδρόμου, δημιουργεί πληθώρα ερωτηματικών ασφαλείας, καθώς:

- πρόκειται να πραγματοποιηθεί σε περίοδο υψηλής κίνησης του αεροδρομίου (καλοκαιρινή-τουριστική περίοδος)

- η χρήση του τροχόδρομου, ως κανονικού διαδρόμου, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, επιτρέπεται υπό εξαιρετικά επείγουσες συνθήκες και μόνο για λίγες ώρες ημερησίως.

- ο τροχόδρομος δεν υποστηρίζεται από ILS (Instrumental Landing System) και ραδιοβοηθήματα. Αυτό σημαίνει ότι οι προσγειώσεις και οι απογειώσεις θα πραγματοποιούνται μόνον οπτικά, τη στιγμή που στη Θεσσαλονίκη η ομίχλη αποτελεί σύνηθες φαινόμενο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αερολιμένων δεν είναι δυνατόν να προχωρήσει εάν δεν διευθετηθεί το ζήτημα που έχει προκύψει με το "Μακεδονία" που αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελλάδας και πυλώνα της ιδιωτικοποίησης. Και αυτό διότι εάν η Fraport, όπως αναφέρουν κύκλοι κοντά στην ιδιωτικοποίηση, παραλάβει το συγκεκριμένο αεροδρόμιο, είναι υποχρεωμένη να αναστείλει τη λειτουργία του, ωσότου ολοκληρωθούν τα έργα του Δημοσίου, καθώς δεν θα είναι σε θέση να εγγυηθεί την ασφάλεια των πτήσεων.

Ως εκ τούτου, ο χρόνος μετράει αντίστροφα: εάν δεν επιλυθεί άμεσα το πρόβλημα, η ιδιωτικοποίηση, η οποία θα αποφέρει άμεσα έσοδα ύψους 1,23 δισ. ευρώ, θα τιναχθεί στον αέρα, ενώ η Βόρεια Ελλάδα θα βρεθεί αντιμέτωπη με τουριστικό κραχ.

Τα έργα

Η αναβάθμιση και επέκταση του διαδρόμου 10-28 αποτελεί προαπαιτούμενο προκειμένου το αεροδρόμιο Μακεδονία να μπορεί να δεχτεί διηπειρωτικές πτήσεις, καθώς το μήκος του θα αυξηθεί κατά 1.000 μέτρα, σε 3,4 χλμ. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του...περασμένου Φεβρουαρίου οι εργασίες θα ολοκληρώνονταν την άνοιξη του 2017. Ωστόσο, τον περασμένο Μάιο το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε την παράταση της ολοκλήρωσης των εργασιών για το τέλος του 2017. Ο διάδρομος 10-28 είναι ένα δύσκολο τεχνικά έργο, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της επέκτασης θα γίνει στη θάλασσα! Οι καθιζήσεις στα μεγάλα βάθη είναι αυτές που αυξάνουν το βαθμό δυσκολίας του έργου που έχει προϋπολογισμό της τάξης  των 246 εκατ. ευρώ. Το έτερο έργο αφορά τις εργασίες αναβάθμισης του υπάρχοντος διαδρόμου προσαπογειώσεων που είναι προϋπολογισμού 38,7 εκατ. ευρώ, με ανάδοχο την ΕΤΕΘ.

Δημήτρης Δελεβέγκος
Πηγή: capital.gr - Dec 11 Dec 2016
__________________

«Νάρκη» Θεσσαλονίκης στην παραχώρηση 

των αεροδρομίων στην Fraport

 
 
Να μην ξεκινήσουν τώρα τα έργα στον μοναδικό αεροδιάδρομο στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» ζητά η Fraport και αφήνει το ανοικτό αποχώρησης από το διαγωνισμό για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Η επιμονή της ΥΠΑ και οι παρενέργειες.

Το έργο της διασταύρωσης των διαδρόμων του αεροδρομίου “Μακεδονία” της Θεσσαλονίκης υποτίθεται ότι έπρεπε να έχει γίνει από το 2006. Αφού για διάφορους λόγους λίμνασε επί 10 χρόνια, όπως διαβεβαίωνε η Πολιτεία, το έργο θα ολοκληρωνόταν τον Μάρτιο του 2017, πριν δηλαδή ξεκινήσει η τουριστική περίοδος, με αποτέλεσμα να απειλείται η συμφωνία παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στο σχήμα υπό την Fraport.

Κύκλοι που παρακολουθούν την υπόθεση της παραχώρησης υποστηρίζουν πως μέχρι σήμερα, το έργο ακόμη δεν ξεκίνησε και, αν ξεκινήσει τώρα, θα είναι σε εξέλιξη στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου, με δραματικές επιπτώσεις στον τουρισμό και στην οικονομία της Θεσσαλονίκης, της Χαλκιδικής και της ευρύτερης περιοχής.

Από το 2006 έχουν σχεδιαστεί τα αναγκαία έργα στο σημείο διασταύρωσης του διαδρόμου 16-34 με το διάδρομο 10-28. Ο 16-34 είναι ο μοναδικός εν λειτουργία διάδρομος απο-προσγειώσεων του αεροδρομίου “Μακεδονία”.

Η ΥΠΑ (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) επιμένει στην άμεση έναρξη του έργου και προτείνει –κατά τη διάρκεια των έργων– να χρησιμοποιείται ως κύριος διάδρομος από-προσγείωσης, ο βοηθητικός διάδρομος που τροχοδρομούν τα αεροσκάφη από τον κύριο διάδρομο μέχρι το χώρο στάθμευσης.

Η χρήση του τροχόδρομου ως κυρίου διαδρόμου, γεννά πολλά ερωτηματικά ασφαλείας, κατά τους ίδιους παράγοντες, για τρεις κυρίως λόγους:

1. Γιατί πρόκειται να γίνει σε περίοδο υψηλής κίνησης του αεροδρομίου (καλοκαιρινή-τουριστική περίοδος)

2. Γιατί η χρήση του τροχόδρομου, ως κανονικού διαδρόμου, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, επιτρέπεται κάτω από πολύ ειδικές επείγουσες συνθήκες και μόνο για λίγες ώρες ημερησίως.

3. Γιατί ο τροχόδρομος δεν υποστηρίζεται από ILS (Instrumental Landing System) και ραδιοβοηθήματα, έτσι οι προσγειώσεις και οι απογειώσεις θα πραγματοποιούνται μόνον οπτικά, όταν στη Θεσσαλονίκη είναι συνηθισμένα και συχνά τα προβλήματα ομίχλης.

Αντί η ΥΠΑ να αναβάλει την έναρξη του έργου (που ούτως ή άλλως δεν έχει γίνει 10 χρόνια τώρα) για μια εποχή με λιγότερη κίνηση στο αεροδρόμιο, όπως είναι ο Σεπτέμβρης, επιμένει να το υλοποιήσει μεσούσης της τουριστικής περιόδου.

Ήδη αεροπορικές εταιρίες αλλάζουν τα σχέδια τους για το καλοκαίρι του 2017 ακυρώνοντας πτήσεις προς τη Θεσσαλονίκη και δρομολογώντας τα αεροσκάφη τους σε άλλους προορισμούς, λόγω του του κινδύνου της απόφασης της YΠΑ και της ασάφειας αναφορικά με την ικανότητα και την ασφάλεια του αεροδρομίου.

Όλοι οι τουριστικοί φορείς και όλες οι τοπικές αρχές (Περιφερειάρχης, Δήμαρχοι της ευρύτερης περιοχής κ.λπ.) ζητάνε την αναβολή των έργων για την περίοδο της χαμηλής κίνησης που έχει και σαφώς λιγότερα δρομολόγια.

Η επιμονή της YΠΑ είναι μια παράλογη επιλογή για το 3ο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας και τη 2η μεγαλύτερη πόλη, καθώς μόνο ζημιά μπορεί να προκαλέσει.

"Εκτός εάν ο στόχος είναι άλλος… Nα τιναχτεί στον αέρα η συμφωνία με την Fraport. Γιατί, αν η Fraport παραλάβει το συγκεκριμένο αεροδρόμιο, είναι υποχρεωμένη να αναστείλει τη λειτουργία του μέχρι την ολοκλήρωση των έργων του Δημοσίου γιατί δεν θα μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια των πτήσεων και για να μη διακυβεύσει το παγκόσμιο κύρος της», αναφέρουν κύκλοι που παρακολουθούν την υπόθεση.

«Με αυτά τα δεδομένα, η Fraport είναι υποχρεωμένη όταν παραλάβει το αεροδρόμιο Μακεδονία να το κρατήσει κλειστό όχι μόνο γιατί δεν έχουν τηρηθεί τα συμφωνηθέντα, αλλά κυρίως γιατί δεν θα μπορεί να το λειτουργήσει όπως πρέπει και με ασφάλεια!

Μια τέτοια εξέλιξη θέτει σε κίνδυνο ματαίωσης όλη τη συμφωνία παραχώρησης των 14 αεροδρομίων, καθώς το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο αεροδρόμιο από τα 14 και σημαντικός πυλώνας της επένδυσης.

Είναι προφανές ότι η μη ολοκλήρωση της συμφωνίας θα επιφέρει μια τεράστια απώλεια εσόδων για τη χώρα της τάξεως των 10 δισ. ευρώ εκ των οποίων τα 1,3 δισ. ευρώ άμεσα», καταλήγουν.


Πηγή: euro2day - Dec 11, 2016

 

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More